Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego złożone na 25 posiedzeniu Senatu w dniu 11 grudnia 1988 r. w sprawie nie umieszczenia w projekcie budżetu na 1999 r. zadania inwestycyjnego pt. "Budowa mostu przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami" uprzejmie informuję, że:

Resort czynił starania umieszczenia tego zadania w projekcie ustawy budżetowej na 1999 r. kwotą 50.0 tys. zł. Pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych, Gminą Płock, Społecznym Komitetem Budowy Mostu "Ratunek dla Płocka" i Związkiem Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 20 grudnia 1995 r. zostało zawarte porozumienie mające na celu poprowadzenie wszystkich spraw formalno prawnych w taki sposób aby zadanie to mogło wejść do planu 1999 r.

Doceniłem również zaangażowanie i wielki wkład pracy w przygotowanie tej inwestycji do realizacji przez władze miasta Płocka.

Inwestorem tego zadania została wyznaczona Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Warszawie i na jej zlecenie w chwili obecnej opracowywana jest już dokumentacja techniczna.

Pierwsza część dokumentacji została już wykonana a poniesione z nią koszty kształtują się w wysokości ca 20.0 tys. zł. Pozostała część dokumentacji zostanie przekazana inwestorowi przez Biuro Projektów w I kw. 1999 r. Nakłady jakie należy na pozostałą część dokumentacji zaplanować już w I kwartale wynoszą ok. 7,0 tys. zł.

Ponadto informuję, że zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o drogach publicznych (art. 19 ust. 5) drogi publiczne z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych przechodzące przez miasta na prawach powiatu będą z dniem 1 stycznia 1999 r. w zarządzie tych miast i inwestycje drogowe stają się zadaniami własnymi.

Zgodnie z art. 74 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. dot. przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną - Samorządy powiatu przejmą z dniem 1 stycznia 1999 r. mieszczące się w zakresie ich zadań i kompetencji inwestycje centralne, których inwestorami w dniu 31 grudnia 1998 r. byli ministrowie lub dotychczasowi wojewodowie. Ustawa ta dotyczy również "Budowy mostu w Płocku".

Jednocześnie informuję Panią Marszałek, że zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 9 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 (Dz.U. Nr 150 poz. 983) w art. 36 ustalono, że kwotę przeznaczoną dla wszystkich powiatów i wojewodów na część drogową subwencji ogólnej związaną z budową, modernizacją, utrzymaniem, zarządzaniem i ochroną dróg wojewódzkich, powiatowych, oraz dróg powiatowych i wojewódzkich, krajowych w granicach miast na prawach powiatu z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, ustala się w wysokości 60% kwoty ustalonej na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Dz.U. Nr 150, poz. 983).

Od kwoty ustalonej jak wyżej odlicza się 10% na rezerwę części drogowej subwencji ogólnej przeznaczoną na inwestycje. Rezerwę na 1999 r. przeznacza się w całości na kontynuację inwestycji centralnych rozpoczętych w ubiegłych latach.

Samorząd powinien ubiegać się o wprowadzenie tak ważnego dla drogownictwa w skali kraju zadania w ramach 10% rezerwy w 2000 roku.

Łączę wyrazy szacunku
Tadeusz Syryjczyk


Spis oświadczeń, oświadczenie