Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź
35. posiedzenie Senatu RP
7 maja 1999 r.
Oświadczenie
W imieniu środowisk gospodarczych Wielkopolski zwracam się do pana prezesa z prośbą o podjęcie działań ograniczających praktyki monopolistyczne stosowane obecnie przez przedsiębiorstwa i zakłady energetyczne, które wywołują powszechny sprzeciw zakładów elektroinstalacyjnych - dotychczasowych wykonawców sieci energetycznych
i przyłączy.Przyczyną mojego niepokoju uzasadniającego niniejsze wystąpienie są liczne protesty napływające od dyskryminowanych dotychczasowych wykonawców inwestycji elektroenergetycznych, którzy wskazują na wykorzystywanie pozycji dominującej przez przedstawicieli zakładów energetycznych.
Zgłaszane sygnały dotyczą w szczególności następujących problemów:
- wybiórczego traktowania poszczególnych producentów i wykonawców prac elektrycznych,
- ograniczenia w wyborze wykonawców przyłączy elektrycznych i uzurpowania sobie przez zakłady energetyczne prawa wyłączności do wykonywania tych czynności,
- nieprecyzyjnego określania wymogów, jakie powinien spełniać wykonawca w chwili odbioru inwestycji, przez instrukcje wewnętrzne zakładów energetycznych, które należy
Problemy te wskazują, że nowe prawo energetyczne - ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. wraz z przepisami wykonawczymi, to znaczy rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 21 października 1998 r. "w sprawie szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci elektroenergetycznych, pokrywania kosztów przyłączenia..." - sprzyja wykorzystywaniu dominującej pozycji przez zakłady energetyczne i rozszerzaniu praktyk monopolistycznych poprzez stosowanie nieprawidłowych działań eliminujących z rynku
wykonawców zewnętrznych.Niepokojąca jest zwłaszcza monopolizacja rynku przez etatowych pracowników zakładów energetycznych, którzy tworzą własne firmy bądź przystępując do spółek już istniejących, opanowują rynek energetyczny.
Taki stan rzeczy narusza zasady i reguły dotychczasowego funkcjonowania tej dziedziny usług, a także nie sprzyja zdrowej konkurencji, co za tym idzie, odpowiednio wysokiej jakości wykonywanych prac. Powoduje natomiast utrudnienie wykonawcom zewnętrznym dostępu do robót branżowych poprzez stawianie licznych barier i warunków często niemożliwych do spełnienia.
Powyższy stan rzeczy rodzi paradoksalne stosunki w postaci ograniczenia działalności, a nawet likwidowania licznych małych i średnich zakładów elektroinstalacyjnych. Jest to całkowicie sprzeczne z obecnymi planami i założeniami resortu gospodarki, który, opierając się na doświadczeniach Unii Europejskiej, dąży do dalszego wzrostu koniunktury poprzez stwarzanie szans rozwoju małym i średnim gospodarstwom oraz rzemiosłu. W tym samym celu podejmowane są też inicjatywy zmierzające do poprawy prawnego administracyjnego i ekonomicznego otoczenia działalności małych i średnich przedsiębiorstw.
Mam poważne obawy, że obecna sytuacja, a zwłaszcza konflikt na linii przedsiębiorstwa energetyczne - zakłady elektroinstalacyjne zaprzecza idei priorytetowego traktowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz rzemiosła. Tym bardziej więc powinna być ona wyjaśniona.
O powadze sprawy świadczy też zaangażowanie ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Delegatura w Katowicach, który wszczął postępowanie dotyczące prawidłowości sposobu wyłaniania wykonawców przyłączy elektroenergetycznych w przetargach organizowanych przez zakłady energetyczne.
Reasumując, pozwalam sobie zauważyć, że restrukturyzacja rynku energetycznego i samych przedsiębiorstw energetycznych nie może polegać na eliminowaniu konkurencji poprzez stosowanie praktyk monopolistycznych. Dlatego też proszę o zajęcie stanowiska w powyższej sprawie i spowodowanie działań umożliwiających normalne funkcjonowanie zakładów elektroinstalacyjnych bez ich dyskryminowania.
Składając niniejszą interpelację, mam nadzieję, że otrzymam z Ministerstwa Gospodarki oraz z Urzędu Regulacji Energetyki odpowiedź w kwestii rzeczywistego stanu rynku usług energetycznych i elektroinstalacyjnych. Wówczas okaże się, czy należy podjąć inicjatywę mającą na celu dokonanie zmian uregulowań prawnych, a zwłaszcza nowelizacji prawa energetycznego i przepisów wykonawczych.