Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
69. posiedzenie Senatu RP
23 listopada 2000 r.
Oświadczenie
Oświadczenie moje dotyczy sprawy środków finansowych na realizację ustawowego obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Rzecz zatem dotyczy wypłat o charakterze obligatoryjnym.
Dotacje celowe na ubezpieczenie osób bezrobotnych przekazane Bydgoszczy przez wojewodę kujawsko-pomorskiego osiągnęły kwotę 3 milionów 342 tysięcy 200 zł. Stanowi to 56% potrzeb. Aby opłacić składki na ubezpieczenie zdrowotne dla dziewiętnastu tysięcy osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku, potrzebna jest dodatkowa dotacja w wysokości 2 milionów 670 tysięcy 800 zł.
Nierealizowanie wymogów ustawowych spowodowało powstanie zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 2 milionów 163 tysięcy 286 zł oraz odsetek w wysokości około 650 tysięcy zł. Kwoty te mogą wzrosnąć, jeżeli ZUS rozpocznie egzekwowanie wymagalnych kwot wraz z czterdziestosześcioprocentowymi odsetkami w trybie postępowania egzekucyjnego.
Podobna sytuacja istnieje w powiecie nakielskim, w którym brak środków na składkę na ubezpieczenie zdrowotne tego samego typu wynosi 80 tysięcy złotych, zaś odsetki z nierealizowania tego oraz innych zadań wynoszą aktualnie 130 tysięcy zł.
Najgorsze w tej sytuacji jest to, że w odpowiedzi na moje interwencje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przekazuje nieprawdę. W piśmie dotyczącym sytuacji w powiecie brodnickim pisze bowiem tak: "Napięta sytuacja finansowa Funduszu Pracy ( ) jest wynikiem ( ) wyższej od założonej w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy) liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, a także wyższej od planowanej ich wysokości". I to może jest prawda, lecz w następnym zdaniu ministerstwo stwierdza: "przekazywane w ostatnich miesiącach przez Krajowy Urząd Pracy samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy umożliwiały finansowanie przede wszystkim wypłat o charakterze obligatoryjnym". A to, w świetle przedstawionych przeze mnie danych, jest całkowitą nieprawdą.
Pierwszy cytat, który przytoczyłam, budzi następującą refleksję: Ministerstwo Edukacji Narodowej nie potrafi wyliczyć skutków finansowych wynikających z nowelizacji Karty Nauczyciela, a Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie potrafi zaplanować odpowiedniej liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Nie potrafi również, mimo że to główne jego zadanie, przewidzieć, czy nastąpi wzrost, czy spadek bezrobocia w wyniku prowadzonej polityki gospodarczej i fiskalnej rządu.
Okazuje się, że te same błędy chce się powielać w 2001 r. Bydgoszczy przyznano na ten rodzaj ubezpieczenia 4 miliony 182 tysiące 700 zł. Przy obecnych stopach bezrobocia: w mieście Bydgoszczy - 9,9%, a w powiecie bydgoskim - 16,6%, kwota ta jest odpowiednia do sześcioprocentowej stopy bezrobocia.
Ze wskaźników makroekonomicznych wynika, że w przyszłym roku nastąpi wzrost, a nie spadek bezrobocia, tworzy się więc na etapie planowania kolejną fikcję, której skutki społeczne będą bardzo dotkliwe.
Liczba osób bez prawa do zasiłku w przyszłym roku wzrośnie i z tej przyczyny, że ogranicza się fundusze na roboty publiczne, nie realizuje się refundacji wobec pracodawców, z którymi urzędy podpisały umowy, nie realizuje się refundacji młodocianych itp. Wielu pracodawców rezygnuje z podpisywania umów z nierzetelnymi partnerami.
To, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej informuje mnie, ile kredytów i w jakiej wysokości w tym roku zaciągnęło, nie może satysfakcjonować tych wszystkich jednostek samorządowych, które nie posiadają środków na realizację ustawowych zadań administracji rządowej.
Wzywam zatem Pana Premiera do zlikwidowania tych nieprawidłowości.
Dorota Kempka
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie