Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1


Wojewoda Mazowiecki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, 17 listopada 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na Pani pismo w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 67 posiedzenia Senatu RP uprzejmie informuję, że kwota jaką otrzymał Mazowiecki Urząd Wojewódzki na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku pokrywa zgłaszane przez powiatowe urzędy pracy zapotrzebowanie tegoroczne w 75%. Niedobór środków w 2000 roku wynosi 17 412 tys. zł. Sytuację pogarsza brak środków na pokrycie zobowiązań za 1999 rok w kwocie 9 217 tys. zł. Razem niezbędne środki na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku w roku bieżącym wynoszą 27 133 tys. zł. Zaznaczyć należy, że w kwocie tej nie uwzględniono ponoszonych kosztów przez powiatowe urzędy pracy z tytułu karnych odsetek i kosztów egzekucyjnych naliczanych w wyniku prowadzonych egzekucji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za nieterminowe regulowanie należności. Pragnę podkreślić, że Mazowiecki Urząd Wojewódzki nie planował środków na realizację tego zadania, które wykonuje po raz pierwszy w bieżącym roku w następstwie reorganizacji urzędów pracy.

Mając świadomość niewystarczającej wielkości środków na uregulowanie obligatoryjnych zobowiązań na ten cel i ewentualnych tego konsekwencjach tj. podejmowanie postępowań egzekucyjnych wobec powiatowych urzędów pracy przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wielokrotnie występowałem do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Finansów i ostatecznie do Prezesa Rady Ministrów - Jerzego Buzka oraz Prezesa Ubezpieczeń Społecznych Lesława Gajka (kserokopie informacji dotyczącej wystąpień w załączeniu) o pilne rozwiązanie tego dotkliwego problemu.

W wyniku tych działań otrzymałem pisemne stanowisko Wiceprezesa Rady Ministrów Longina Komołowskiego informujące, że:

- wszystkie środki przeznaczone na ten cel wraz z rezerwą celową zostały rozdysponowane;

- zwrócono się do Ministra Finansów o rozeznanie możliwości przeznaczenia na ten cel innych środków oraz poinformowania o tym wszystkich wojewodów;

- zwrócono się również o uwzględnienie w projekcie ustawy budżetowej na 2001 roku także środków na sfinansowanie zobowiązań (wraz z odsetkami) jakie mogą powstać na koniec br. w przypadku braku możliwości przeznaczenia na ten cel dodatkowych środków w 2000 roku;

- zwrócono się do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o odstąpienie od praktyk blokowania kont Funduszu Pracy.

Zatem od skuteczności tych działań zależy pozytywne uregulowanie tej sytuacji.

Nie wywiązywanie się przez powiatowe urzędy pracy z terminowego regulowania obligatoryjnych należności z tytułu płacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku spowodowało wszczęcie czynności egzekucyjnych wobec 27 powiatowych urzędów pracy województwa mazowieckiego, których nasilenie wystąpiło w II połowie września, skutkując zajęciem rachunków bankowych budżetowych a sporadycznie Funduszu Pracy. Uniemożliwiło to realizowania statutowych zadań przez te urzędy.

W związku z taką sytuacją skorzystałem z prawnych możliwości okresowego powstrzymywania takich praktyk i wydałem 27 decyzji administracyjnych wstrzymujących postępowanie egzekucyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na czas 30 dni licząc, że w tym czasie zapadną decyzje jednoznacznie rozwiązujące ten problem.

Wszystkie te działania nie przyniosły oczekiwanego skutku. Czas na jaki wstrzymano egzekucje upłynął. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie przystąpił do zajmowania rachunków bankowych powiatowych urzędów pracy. Groziło to unieruchomieniem powiatowych urzędów pracy, wobec tego podjąłem pozaprawne działania (z prawnych interpretacji wynika, że decyzję wstrzymującą egzekucje mogłem wydać tylko raz) i przystąpiłem do wydawania powtórnych decyzji administracyjnych wstrzymując czynności egzekucyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na kolejny okres 30 dni. W listopadzie br. łącznie pierwszych i powtórnych decyzji wstrzymujących wydałem 33. Nie we wszystkich przypadkach są one skuteczne, bowiem Zakład Ubezpieczeń Społecznych nakłada na powiatowe urzędy pracy kolejne tytuły wykonawcze.

Chcę podkreślić, że rozwiązanie tego problemu leży poza moimi kompetencjami albowiem są dwie drogi. Pierwsza to znalezienie w budżecie państwa brakujących środków lub drugie uniemożliwienie Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych czynności egzekucyjnych wobec powiatowych urzędów pracy.

Muszę również poinformować, że jeżeli w bieżącym roku nie zostaną uregulowane wszystkie niedobory, to wystąpi zjawisko skumulowania zobowiązań za 1999 rok, 2000 i 2001 rok, które w odniesieniu do projektu planu na 2001 rok szacujemy w wysokości 45 450 tys. zł. W kwocie tej nie uwzględniono ponoszonych kosztów przez powiatowe urzędy pracy z tytułu karnych odsetek i kosztów egzekucyjnych w wyniku prowadzonych egzekucji przez zakład Ubezpieczeń Społecznych za nieterminowe uregulowanie należności.

Ponadto pragnę wyjaśnić, że wojewoda nie może zaciągać kredytów na ten cel, zatem nie ma bezpośredniego wpływu na rozwiązanie tego problemu.

W uzupełnieniu podaję, że informacje o szacunkowych zaległościach tegorocznych przekazałem Panu Mirosławowi Koźlakiewiczowi - Sekretarzowi Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jako niezbędne na posiedzenie Rady Ministrów, która tym problemem miała się zająć.

Do chwili obecnej brak jest ostatecznych rozstrzygnięć w opisanej sprawie.

Łączę wyrazy najwyższego szacunku

Antoni Pietkiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1