Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


55. posiedzenie Senatu RP

14 kwietnia 2000 r.

Oświadczenie

Wielce Szanowna Pani Minister!

I. Zwracam się z uprzejmą prośbą do Pani Minister o podjęcie działań w sprawie zwiększenia dotacji celowej na realizację zadań przejętych od administracji państwowej dla samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych.

Zdecydowanie ulegają zmniejszeniu dotacje przyznawane przez Ministerstwo Zdrowia na zadania przejęte przez samorząd od administracji państwowej, a wynikające z ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Samorząd zawodowy przejął szereg zadań, które przekazane zostały przez organy administracji państwowej i na realizację których miał zagwarantowaną dotację. W roku 1999 dotacja została zmniejszona w przypadku O.I PiP w Radomiu o 50% w stosunku do przyjętego przez Ministerstwo Zdrowia planu przedstawionego przez Izbę.

Środki przekazywane w formie dotacji mają pokrywać koszty związane z wypełnianiem następujących zadań:

1) wydawanie praw wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej;

2) prowadzenie rejestru pielęgniarek i położnych;

3) wykonywanie czynności związanych z orzekaniem o niezdolności do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej;

4) wykonywanie czynności związanych z postępowaniem w dziedzinie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki i położnej.

Obecnie do tych zadań należy dołączyć zadania, które na samorząd nakładają nowe akty wykonawcze w postaci rozporządzeń do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, a w tym:

1) zadania związane z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie indywidualnej, specjalistycznej i grupowej praktyki pielęgniarek i położnych;

2) zadania związane z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych;

3) zadania, jakie nakłada rozporządzenie w sprawie stażu podyplomowego, w tym wydawanie ograniczonych praw wykonywania zawodu i nadzór nad stażami;

4) konieczność wymiany wszystkich praw wykonywania zawodu do końca 2001 r.

Ministerstwo Zdrowia nie bierze pod uwagę rozszerzonych zadań, jakie wykonuje samorząd, lecz na rok 2000 dotację zmniejszono w stosunku do 1999 r. o kolejne 20%. Obniżenie dotacji państwowej powoduje, że zadania te muszą być realizowane z pieniędzy pochodzących ze składek członków samorządu, powodując tym samym zmniejszenie środków finansowych na merytoryczną działalność, jaką zajmuje się samorząd.

II. Bardzo proszę o zmianę w rozporządzeniu z dnia 1 lutego 2000 r. punktów dotyczących stażu podyplomowego pielęgniarek i położnych.

Obecnie zapisy rozporządzenia określają ramowy program stażu dla pielęgniarek i położnych i warunków organizacji ww. stażu. Brakuje w nim, moim zdaniem i zdaniem Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Radomiu, kilku rozwiązań, na które chciałbym zwrócić uwagę:

1) rozporządzenie nie uwzględnia okoliczności podlegania absolwentów szkół pielęgniarskich obowiązkowi służby wojskowej - czy obligatoryjny staż podyplomowy chroni przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej?;

2) nie jest sprecyzowana konieczność odbywania stażu przez absolwentów planujących kontynuację nauki na studiach wyższych pielęgniarskich;

3) w rozporządzeniu nie ma zapewnienia, czy dla wszystkich absolwentów w danym roku szkolnym będą zapewnione środki finansowe na odbycie stażu podyplomowego;

4) stawka oferowana na wynagrodzenie dla stażysty jest, moim zdaniem, zbyt niska - określenie stawki w wysokości co najmniej równej najniższemu wynagrodzeniu pracowników w gospodarce narodowej z roku poprzedniego, jest dużo niższa niż stawka zaproponowana dla stażystów lekarzy i lekarzy stomatologów.

III. Ponadto uprzejmie proszę Panią Minister o podjęcie działań w sprawie poprawy sytuacji finansowej najliczniejszej grupy pracowników ochrony zdrowia - pielęgniarek i położnych.

Chodzi o określenie taryfikatora wynagrodzenia minimalnego, obowiązującego wszystkich pracodawców. Jest to grupa profesjonalistów, która jest bardzo nisko opłacana za świadczenia. Protesty, jakie miały miejsce w zeszłym roku, niczego nie zmieniły w sferze wynagrodzeń. Tworząc taryfikator, należałoby wziąć pod uwagę kwalifikacje zawodowe i staż pracy, stawki określone w taryfikatorze jako minimalne oznaczałyby kwotę wynagrodzenia, poniżej której pracodawca, bez względu na kontrakt z kasą chorych, nie mógłby zaoferować pielęgniarce i położnej, spełniającej warunki kwalifikacyjne i staż pracy określony ww. taryfikatorze.

IV. Pragnę wyrazić swoje głębokie zaniepokojenie, że do obecnej chwili nie ukazało się rozporządzenie ministra zdrowia, które jako akt wykonawczy traktowałoby obowiązek nałożony art. 55a ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r. Artykuł ten nakłada na organy samorządu terytorialnego, w porozumieniu z kasą chorych i po zasięgnięciu opinii samorządów zawodów medycznych, obowiązek opracowania i na bieżąco aktualizowania planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na obszarze ich działania.

Rozporządzenie, które jeszcze nie zostało opracowane, powinno określać zasady i warunki, jakim powinny odpowiadać plany zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki zdrowotnej, a w tym, w związku z koniecznością zapewnienia całodobowego dostępu do świadczeń lekarskich i pielęgniarskich, odpowiednią liczbę pielęgniarek i położnych.

W obecnej sytuacji, gdy coraz większa liczba pielęgniarek i położnych otrzymuje wypowiedzenia z pracy, w realizacji planów zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki widać możliwości pojawienia się w związku z tym nowych miejsc pracy. Samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych deklaruje swój udział w pracach nad przygotowaniem ewentualnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki zdrowotnej na terenie działania samorządu.

Przedkładając cztery tak ważne sprawy, liczę na pozytywne i szybkie rozstrzygnięcia, za co z góry bardzo dziękuję.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Gołąbek


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie