Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
55. posiedzenie Senatu RP
14 kwietnia 2000 r.
Oświadczenie
Wielce Szanowna Pani Minister!
I. Zwracam się z uprzejmą prośbą do Pani Minister o podjęcie działań w sprawie zwiększenia dotacji celowej na realizację zadań przejętych od administracji państwowej dla samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych.
Zdecydowanie ulegają zmniejszeniu dotacje przyznawane przez Ministerstwo Zdrowia na zadania przejęte przez samorząd od administracji państwowej, a wynikające z ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Samorząd zawodowy przejął szereg zadań, które przekazane zostały przez organ
y administracji państwowej i na realizację których miał zagwarantowaną dotację. W roku 1999 dotacja została zmniejszona w przypadku O.I PiP w Radomiu o 50% w stosunku do przyjętego przez Ministerstwo Zdrowia planu przedstawionego przez Izbę.Środki przekazywane w formie dotacji mają pokrywać koszty związane z wypełnianiem następujących zadań:
1) wydawanie praw wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej;
2) prowadzenie rejestru pielęgniarek i położnych;
3) wykonywanie czynności związanych z orzekaniem o niezdolności do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej;
4) wykonywanie czynności związanych z postępowaniem w dziedzinie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki i położnej.
Obecnie do tych zadań należy dołączyć zadania, które na samorząd nakładają nowe akty wykonawcze w postaci rozporządzeń do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, a w tym:
1) zadania związane z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie indywidualnej, specjalistycznej i grupowej praktyki pielęgniarek i położnych;
2) zadania związane z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych;
3) zadania, jakie nakłada rozporządzenie w sprawie stażu podyplomowego, w tym wydawanie ograniczonych praw wykonywania zawodu i nadzór nad stażami;
4) konieczność wymiany wszystkich praw wykonywania zawodu do końca 2001 r.
Ministerstwo Zdrowia nie bierze pod uwagę rozszerzonych zadań, jakie wykonuje samorząd, lecz na rok 2000 dotację zmniejszono w stosunku do 1999 r. o kolejne 20%. Obniżenie dotacji państwowej powoduje, że zadania te muszą być realizowane z pieniędzy pochodzących ze składek członków samorządu, powodując tym samym zmniejszenie środków finansowych na merytoryczną działalność, jaką zajmuje się samorząd.
II. Bardzo proszę o zmianę w rozporządzeniu z dnia 1 lutego 2000 r. punktów dotyczących stażu podyplomowego pielęgniarek i położnych.
Obecnie zapisy rozporządzenia określają ramowy program stażu dla pielęgniarek i położnych i warunków organizacji ww. stażu. Brakuje w nim, moim zdaniem i zdaniem Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Radomiu, kilku rozwiązań, na które chciałbym zwrócić uwagę:
1) rozporządzenie nie uwzględnia okoliczności podlegania absolwentów szkół pielęgniarskich obowiązkowi służby wojskowej - czy obligatoryjny staż podyplomowy chroni przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej?;
2) nie jest sprecyzowana konieczność odbywania stażu przez absolwentów planujących kontynuację nauki na studiach wyższych pielęgniarskich;
3) w rozporządzeniu nie ma zapewnienia, czy dla wszystkich absolwentów w danym roku szkolnym będą zapewnione środki finansowe na odbycie stażu podyplomowego;
4) stawka oferowana na wynagrodzenie dla stażysty jest, moim zdaniem, zbyt niska - określenie stawki w wysokości co najmniej równej najniższemu wynagrodzeniu pracowników w gospodarce narodowej z roku poprzedniego, jest dużo niższa niż stawka zaproponowana dla stażystów lekarzy i lekarzy stomatologów.
III. Ponadto uprzejmie proszę Panią Minister o podjęcie działań w sprawie poprawy sytuacji finansowej najliczniejszej grupy pracowników ochrony zdrowia - pielęgniarek i położnych.
Chodzi o określenie taryfikatora wynagrodzenia minimalnego, obowiązującego wszystkich pracodawców. Jest to grupa profesjonalistów, która jest bardzo nisko opłacana za świadczenia. Protesty, jakie miały miejsce w zeszłym roku, niczego nie zmieniły w sferze wynagrodzeń. Tworząc taryfikator, należałoby wziąć pod uwagę kwalifikacje zawodowe i staż pracy, stawki określone w taryfikatorze jako minimalne oznaczałyby kwotę wynagrodzenia, poniżej której pracodawca, b
ez względu na kontrakt z kasą chorych, nie mógłby zaoferować pielęgniarce i położnej, spełniającej warunki kwalifikacyjne i staż pracy określony ww. taryfikatorze.IV. Pragnę wyrazić swoje głębokie zaniepokojenie, że do obecnej chwili nie ukazało się rozporządzenie ministra zdrowia, które jako akt wykonawczy traktowałoby obowiązek nałożony art. 55a ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r. Artykuł ten nakłada na organy samorządu terytorialnego, w porozumieniu z kasą chorych i po
zasięgnięciu opinii samorządów zawodów medycznych, obowiązek opracowania i na bieżąco aktualizowania planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na obszarze ich działania.Rozporządzenie, które jeszcze nie zostało opracowane, powinno określać zasady i warunki, jakim powinny odpowiadać plany zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki zdrowotnej, a w tym, w związku z koniecznością zapewnienia całodobowego dostępu do świadczeń lekarskich i pielęgniarskich, odpowiednią liczbę pielęgniarek i położnych.
W obecnej sytuacji, gdy coraz większa liczba pielęgniarek i położnych otrzymuje wypowiedzenia z pracy, w realizacji planów zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki widać możliwości pojawienia się w związku z tym nowych miejsc pracy. Samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych deklaruje swój udział w pracach nad przygotowaniem ewentualnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki zdrowotnej na terenie działania samorządu.
Przedkładając cztery tak ważne sprawy, liczę na pozytywne i szybkie rozstrzygnięcia, za co z góry bardzo dziękuję.
Z wyrazami szacunku
Zbigniew Gołąbek
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie