Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


52. posiedzenie Senatu RP

16 marca 2000 r.

Oświadczenie

Oświadczenie kieruję do Pana Profesora Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów, w sprawie sposobu przyznawania samorządom powiatowym środków z Funduszu Pracy. Wnioskuję o zmianę wysokości rezerwy prezesa Krajowego Urzędu Pracy z 50% do 10% ogólnej kwoty funduszu.

Obowiązujące rozstrzygnięcia utrzymują zasadę centralistycznego podziału środków, sprzecznego z duchem ustaw o samorządzie powiatowym i o administracji rządowej.

Według ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu algorytm powinien uwzględniać liczbę osób pobierających zasiłek, zapotrzebowanie na środki do realizacji zadań aktywnej polityki rynku pracy, zapotrzebowanie na roboty publiczne oraz potrzeby programów regionalnych i specjalnych.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym daje Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy możliwość pozostawienia w rezerwie do 50% środków przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na lokalnym rynku pracy. Bardzo źle się stało, że KUP tę możliwość wykorzystał. Wystarczające zaś byłoby pozostawienie rezerwy w wysokości 10% ogólnej kwoty Funduszu, na co rozporządzenie pozwala, i przeznaczenie jej na programy specjalne według składanych wniosków.

Kwoty przyznane przez Prezesa KUP na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu są ustalane według ilości bezrobotnych na dzień 30 czerwca. Tymczasem w drugiej połowie roku kalendarzowego, w związku z dokonywanymi zwolnieniami grupowymi oraz rejestrowaniem absolwentów, liczba ta wzrasta. Nakłada to na powiatowe urzędy pracy obowiązek przeciwdziałania takiemu stanowi rzeczy, między innymi przez organizowanie prac publicznych, straży oraz przekwalifikowanie zwalnianych pracowników.

Po raz drugi występuję, by kwoty te uwzględniały liczbę bezrobotnych na ostatni dzień III kwartału danego roku kalendarzowego. Powołanie Komisji opiniującej wnioski opóźnia się, tym samym oddala się zawieranie kontraktów. Nikogo nie przekonuje stanowisko Pani Prezes KUP, Grażyny Zielińskiej.

Uważam podobnie jak samorządy powiatowe, że preferowane powinny być wnioski składane do Prezesa KUP w ramach 10% rezerwy na programy specjalne, których realizacja pozwoliłaby na złagodzenie skutków zwolnień grupowych, które nastąpiły w określonym roku budżetowym oraz recesji na lokalnym rynku pracy objawiającej się spadkiem liczby ofert pracy. Radom, Szydłowiec, Pionki, Zwoleń były traktowane przez KUP po macoszemu. Mimo wniosków, z programów specjalnych przedsiębiorcy nie korzystali. Dziwi to tym bardziej, że jesteśmy w tych rejonach dotknięci zagrożeniem bezrobociem strukturalnym.

Pragnę zwrócić także uwagę na sposób przyznawania środków na pożyczki, który prowadzi do stopniowego zmniejszenia ich liczby. Pożyczki są udzielane do wysokości dochodów z tytułu spłaty rat i odsetek od wcześniej udzielonych pożyczek, pomniejszonych o ich umorzenie. Tymczasem właśnie możliwość umorzenia części pożyczki, po spełnieniu odpowiednich warunków, stanowi zachętę do ubiegania się przez bezrobotnych oraz zakłady pracy o jej udzielenie.

Centralny podział środków Funduszu Pracy na poszczególne formy przeciwdziałania bezrobociu, takie jak prace publiczne, roboty interwencyjne, szkolenia itp., odbierają uprawnienia nadane radom zatrudnienia.

Panie Premierze, bardzo proszę o podjęcie zdecydowanych działań, które umożliwią samorządom powiatowym wykonywanie ustawowego obowiązku aktywizacji lokalnego rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Gołąbek

senator RP


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie