Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożone na 70. posiedzeniu Senatu ("Diarius
z Senatu RP" nr 76):Warszawa, 2001-01-04
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 grudnia 2000 roku w sprawie systemu funkcjonowania i finansowania doradztwa rolniczego uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w pełni podzielam poglądy Pana Senatora na temat znaczenia służb doradczych dla rozwoju rolnictwa i wsi oraz prz
ygotowania do integracji z Unią Europejską.Uważam także, że nie jest uzasadnione utrzymywanie istniejącego podziału doradztwa rolniczego na ośrodki doradztwa rolniczego, podległe wojewodom oraz Krajowe Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Brwinowie (z dwoma oddziałami: w Krakowie i Poznaniu oraz 6 Regionalnymi Centrami Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich) podległe Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wymienione instytucje są jednostkami budżetowymi - w przypadku ODR-ów fin
ansowanymi z budżetów wojewodów, a KCDRRiOW z budżetu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.Pragnę poinformować, że dla efektywnej realizacji zadań wynikających z polityki rolnej Państwa oraz upowszechnienia wśród rolników i innych mieszkańców wsi informacji na temat praw i obowiązków, korzyści i zagrożeń wynikających z integracji z Unią Europejską jak również w celu zapewnienia stabilizacji i wysokiej jakości usług świadczonych przez doradców na rzecz rolników i środowiska wiejskiego, w Ministerstwie Rolnictwa
i Rozwoju Wsi podjęto prace nad projektem ustawy o państwowym doradztwie rolniczym. W projekcie przyjęto zasadę powszechnego, bezpłatnego świadczenia usług doradczych, jednolite podporządkowanie placówek doradczych przy równoczesnym zapewnieniu możliwości współpracy służb doradczych z innymi organizacjami działającymi na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w tym z samorządami rolniczymi oraz z samorządami terytorialnymi. Jestem przekonany, że ustawowe uregulowanie systemu doradztwa rolniczego usprawni działanie tych służb, jak również stworzy możliwość stabilizacji finansowej jednostkom doradczym i zatrudnionym w nich pracownikom oraz uruchomi system motywacji do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.Projekt ustawy w zakresie zaproponowanych uregulowań jest dyskutowany ze środowiskiem doradczym. Będzie również przedstawiony do zaopiniowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, wszystkim organizacjom związkowym oraz samorządowi rolniczemu.
Równolegle z działaniami na rzecz trwałego, ustawowego uregulowania zasad funkcjonowania i finansowania oraz statusu służb doradczych, podejmuję wiele działań dla zwiększenia i pozyskania z różnych źródeł środków na działalność ośrodków doradztwa rolniczego bez względu na ich podporządkowanie. Podjąłem kroki dla włączenia Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich do współpracy w zakresie wdrażania programów finansowych ze środków przedakcesyjnych, a w przyszłości strukturalnych Unii Europejskiej. Ośrodki doradztwa rolniczego i KCDRRiOW włączają się także do realizacji "Programu Informowania Społeczeństwa - Integracja Polski z Unią Europejską" przyjętym przez Radę Ministrów w lipcu 1999 r. W 2000 r. niezależnie od środków budżetowych przeznaczonych na funkcjonowanie ośrodków doradztwa rolniczego, z budżetu będącego w mojej dyspozycji skierowałem ponad 1.100 tys. zł na zadania związane z upowszechnianiem doradztwa rolniczego.
Zgodnie z przyjętym trybem prac nad opracowaniem projektu ustawy budżetowej na 2001 r. wojewodowie - w ramach wstępnych limitów wydatków - samodzielnie określali wysokość środków niezbędnych na finansowanie poszczególnych jednostek i zadań budżetowych, w tym również w zakresie rolnictwa. Limity wydatków dla wszystkich dysponentów części budżetowych zostały określone wg jednolitych zasad, zgodnie z "Założeniami do projektu budżetu państwa na rok 2001". Należy przy tym zaznaczyć, że konieczność finansowanie wydatków sztywnych takich jak na: subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego budowa i utrzymanie dróg publicznych, koszty obsługi długu publicznego oraz wybranych wydatków prorozwojowych ogranicza możliwość wzrostu nakładów na inne zadania, w tym związane z doradztwem rolniczym.
W projekcie ustawy budżetowej na 2001 r. wydatki ośrodków doradztwa rolniczego zaplanowane zostały w wysokości 147.365 tys. zł tj. zgodnie z propozycjami przedstawionymi przez wojewodów. W kwocie tej wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz zakładowym funduszem świadczeń socjalnych stanowią 86,5% (127.490 tys. zł), wydatki rzeczowe 12,3% (18.165 tys. zł), a wydatki majątkowe - 1,2% (1.690 tys. zł).
Wojewodowie będą mogli zwiększać środki dla ośrodków doradztwa rolniczego w ramach przyznanego im budżetu na 2001 r. na zasadach i w zakresie określonym w art. 96 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami).
Dla Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich przewiduje się w roku 2001 z budżetu kwotę 28.049 tys. zł wobec 26.845 tys. w roku 2000; co pozwoli na pełne zabezpieczenie potrzeb placowych w tym podwyżki przewidywane ustawowo dla sfery budżetowej.
Przedstawiając powyższe informacje mam nadzieję, że przekonałem Panią Marszałek i Pana Senatora o przywiązaniu wielkiej uwagi do spraw poprawy sytuacji doradztwa rolniczego oraz zatrudnionych tam pracowników. Sądzę, że w roku 2001 podjęta zostanie ustawa i tym samym ustalone zostaną docelowo zasady działalności doradztwa rolniczego.
O ostatecznym kształcie zarówno ustawy jak i wydatków budżetu na doradztwo rolnicze zadecyduje jednak Sejm i Senat RP.
Feliks Klimczak