Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Minister Gospodarki przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 47. posiedzeniu
Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):Warszawa, dn. 10.01.2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na przesłany przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia 22 grudnia 1999 r. znak: AG/043/504/99/IV tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Krzysztofa Głuchowskiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 grudnia 1999 r., uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko:
Na wstępie pragnę zwrócić uwagę Pana Senatora na kilka aspektów dotyczących właściwości poszczególnych urzędów w sprawach elektroenergetyki, których obszary działania obejmują realizację zadań bezpośrednio związanych z problemami poruszonymi w oświadczeniu oraz generalnych uwarunkowań w jakich następuje wdrażanie nowych przepisów ustawy z dn
ia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54 poz. 389 z późniejszymi zmianami). Ustawa Prawo energetyczne określa, o czym stanowi art. 1 ust. 1, zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii oraz działalność przedsiębiorstw energetycznych i wraz z innymi obowiązującymi ustawami wprowadza wyraźny podział zadań pomiędzy organy administracji rządowej w sprawach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki energetycznej, sektora elektroenergetycznego i odbiorców.Stosownie do postanowień przepisów ww. ustawy, zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji w obszarze przedsiębiorstw energetycznych o charakterze monopolu naturalnego, realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - centralny organ administracji rządowej, powołany przez Prezesa Rady Ministrów. Do zakresu kompetencji i obowiązków Prezesa URE należy regulowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych zgodnie z ustawą i założeniami polityki ener
getycznej państwa, zmierzające do równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii (art. 23 ww. ustawy). Prezes URE rozstrzyga również w pierwszej instancji spory pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi i odbiorcami energii w zakresie określonym art. 8 Prawa energetycznego, oraz współdziała z właściwymi organami w przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym przedsiębiorstw energetycznych.Do właściwości Ministra Gospodarki należy opracowanie polityki energetycznej państwa oraz określanie warunków planowania i funkcjonowania krajowych systemów energetycznych. Minister Gospodarki w uzgodnieniu z innymi Ministrami - najczęściej z Ministrem Finansów i Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki wydaje w drodze rozporządzenia przepis
y wykonawcze w zakresie wynikającym z delegacji zawartych w ustawie.Nadzór właścicielski nad działalnością spółek energetycznych z udziałem Skarbu Państwa, w tym Zakładów Energetycznych należy do kompetencji Ministra Skarbu Państwa.
Celem ustawy i wprowadzanych w życie rozporządzeń Ministra Gospodarki, wydanych na podstawie delegacji ustawowych, szeroko konsultowanych również z udziałem organizacji konsumenckich, jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji, przeciwdziałaniu negatywnym skutkom naturalnych monopoli oraz ochrona interesów odbiorców i minimalizacja kosztów. Ustawa - Prawo energetyczne wprowadza zasady rynkowej gospodarki energią elektryczną jako towarem i stara się razem z rozporządzeniami wykonawczymi zapewnić konieczne do tego warunki. Mechanizmy rynkowe tworzone są z jednoczesnym demonopolizowaniem działalności przedsiębiorstw poprzez nałożenie na przedsiębiorstwa energetyczne szeregu obowiązków. Demonopolizacja i urynkowienie rozpoczęły się w zasadzie praktycznie w roku 1999 i proces ten potrwa kilka lat.
Wdrażanie ustawy Prawo energetyczne zmienia w sposób istotny obszar związany z ustalaniem cen energii elektrycznej. Taryfy energii elektrycznej kształtowane zgodnie z postanowieniami ustawy - art. 45 powinny zapewniać pokrycie uzasadnionych kosztów przedsiębiorstw energetycznych w zakresie koncesjonowanej działalności (wytwarzania, przetwarzania, przesyłania i dystrybucji oraz obrotu energią elektryczną) oraz kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska. Również taryfy powinny zapewniać - co jest szczególnie ważne w okresie przejściowym przechodzenia od cen urzędowych do zasad kształtowania cen energii elektrycznej przez przedsiębiorstwa energetyczne - ochronę interesów odbiorców przed nadmiernym wzrostem cen energii, a także taryfy są różnicowane dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze względu na uzasadnione koszty realizacji świadczenia, o ile przepisy nie stanowią inaczej. Przedsiębiorstwa energetyczne same ustalają taryfy zgodnie z tymi zasadami i przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie energią elektryczną, w tym rozliczeń z indywidualnymi odbiorcami (Dz.U. Nr 153, poz. 1002). Ocena prawidłowości sporządzenia taryfy przez koncesjonowane przedsiębiorstwo energetyczne i jej zgodności z obowiązującymi przepisami należy do Prezesa Urzędu regulacji energetyki, który również , stosownie do ustawy - Prawo energetyczne, opiniuje wydane przez Ministra Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów szczegółowe przepisy taryfowe.
Prawo energetyczne i rozporządzenia Ministra Gospodarki zmierzają do uzyskania racjonalizacji kosztów, a w szczególności ochrony odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen w drodze powiązania opłat za nośniki energii ponoszonych przez poszczególnych odbiorców z wysokością, czasem i miejscem powstawania uzasadnionych kosztów dostawy. Przepisy rozporządzenia określają niezbędne ceny i stawki opłat zawarte w poszczególnych taryfach zapewniając maksymalną przejrzystość taryf w taki sposób, aby odbiorca wiedział ile płaci za określone usługi. Transparentność i przejrzystość taryf ułatwia ich porównywanie pomiędzy różnymi nośnikami energii i przedsiębiorstwami energetycznymi i stymuluje rozwój konkurencji w interesie odbiorcy. Podkreślić należy, że taryfy opracowywane w oparciu o wskazane wyżej przepisy różnią się zasadniczo od ustalanych przez Ministra Finansów do 31 grudnia 1998 r., według przepisów ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz.U. z 1998 r. nr 27, poz. 195 z późn. zm.), cen urzędowych pozostających w całkowitym oderwaniu od kalkulacji rzeczywistych kosztów.
Powracając do poruszonego w oświadczeniu Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego problemu przymuszania przez przedsiębiorstwa energetyczne do zakupu energii nagle, po znacznie wyższych cenach niż dotychczas, bez wcześniejszej zmiany umowy, pragnę wyjaśnić, że zatwierdzone zgodnie z dyspozycją art. 47 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne, taryfy energii elektrycznej, stanowiące zbiór cen i opłat oraz warunków ich stosowania dla energii elektrycznej, wprowadzone jako obowiązujące dla określonych w nim odbiorców w trybie określonym ustawą, są ogłaszane przez Prezesa URE w Biuletynie Branżowym Urzędu Regulacji Energetyki - "Energia elektryczna", w terminie 14 dni od dnia jej zatwierdzenia. Taryfa obowiązuje nie wcześniej niż po upływie 14 dni od jej publikacji; 14 dniowe vacatio legis ma na celu umożliwienie odbiorcom i zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z nowymi cenami i opłatami. Przepis art. 47 ustawy - Prawo energetyczne nie ustala sztywnej daty wejścia w życie taryfy, a wyznacza jedynie termin przed upływem którego taryfa nie może obowiązywać. Nowe ceny energii elektrycznej zostały wprowadzone przez przedsiębiorstwa dystrybucyjne w marcu 1999 r. i nie mogły obowiązywać dwa lata wstecz, co miało rzekomo miejsce w przypadku opisanym przez Pana Senatora.
Jednocześnie, mając na uwadze ochronę interesów odbiorców energii elektrycznej przepisy końcowe i przejściowe ww. rozporządzenia w§ 49 wprowadzają ograniczenia polegające na tym, że przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane do kształtowania pierwszej taryfy obowiązującej w 1999 r. w ten sposób, aby poszczególne ceny i stawki opłat ustalone w taryfie dla grupy indywidualnych odbiorców w lokalach, nie wzrosły w stosunku do porównywalnych cen i stawek obowiązujących w poprzedniej taryfie więcej niż o 13%, jednocześnie w stosunku do innych grup taryfowych obowiązuje zasada nie powiększania subsydiowania skrośnego. Na podstawie danych statystycznych wynika, że w grupie taryfowej G-11, G-12 obejmującej również rolne gospodarstwa domowe, dynamika wzrostu cen energii elektrycznej w 1999 r. do końca września w stosunku do analogicznego okresu w roku 1998 nie przekroczyła 10% (9,4%).
Okazało się jednak, że przy wzroście nie przekraczającym 13% dla całej grupy taryfowej, ceny i stawki opłat ustalone dla niektórych odbiorców w grupie taryfowej C mogły skutkować wyższym wzrostem opłat. Rzeczywiście, dla odbiorców, którzy pobierają małą moc w stosunku do mocy zapotrzebowanej w umowie i małe ilości energii, opłaty ustalone przez przedsiębiorstwa zajmujące się przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej na podstawie cen i stawek opłat zatwierdzonych przez Prezesa URE w lutym br. mogły gwałtownie wzrosnąć w stosunku do cen ustalonych dotychczas w trybie cen urzędowych. Oprotestowywane przez odbiorców znaczne wzrosty cen w indywidualnych przypadkach były spowodowane w większości tym, że wiele umów zawieranych w okresach wcześniejszych przez odbiorców z zakładami energetycznymi przewiduje dostarczanie mocy umownej (zapotrzebowanej) w wielkości znacznie przekraczającej rzeczywiste potrzeby odbiorcy, a praktyka w odniesieniu do budowanych przyłączy powodowała, że odbiorca nie był zainteresowany w dostosowaniu zamawianej mocy do swoich potrzeb. Koszty utrzymywania niezbędnych rezerw (nadwyżkowe moce u wytwórców i w sieci elektroenergetycznej) ponosili bowiem wszyscy użytkownicy energii elektrycznej. W tych przypadkach konieczna jest weryfikacja umów o dostarczanie energii elektrycznej pod kątem rzeczywistych potrzeb.
W dotychczasowym systemie rozliczeń odbiorcy, którzy pobierali niewiele energii praktycznie nie partycypowali w pokrywaniu generowanych przez siebie kosztów stałych. Czynili to za nich odbiorcy zużywający więcej niż średnio energii elektrycznej w danej grupie. W okresie wdrażania rynkowej gospodarki energetycznej uregulowanej ustawą - Prawo energetyczne, kontynuowanie tych anachronicznych zasad nie jest możliwe. Ceny za towar jakim jest energia elektryczna, powinny pokrywać uzasadnione koszty i zapewniać niezbędny rozwój przedsiębiorstw energetycznych, eliminować subsydiowanie jednych grup odbiorców przez inne grupy oraz stymulować racjonalizację użytkowania energii przez odbiorców. Tym bardziej, zgodnie z zasadami gospodarki rynkowej (art. 20 i 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) nie przewiduje się uwzględniania, przy kalkulacji cen i stawek opłat za energię, kondycji ekonomicznej odbiorcy.
Pragnę poinformować Pana Senatora, iż z chwilą zatwierdzenia przez prezesa Urzędu Regulacji taryf, niektóre spółki energetyczne, podjęły w lokalnych mediach kampanie informacyjne dotyczące nowych cen i stawek opłat, przy czym zainteresowanie odbiorców tym tematem nie było zbyt duże. Wzrosło ono znacznie, dopiero po otrzymaniu pierwszych rachunków rozliczających pobraną energię według nowych zasad.
Nawiązując do kolejnego poruszonego tematu, dotyczącego odszkodowań za uciążliwość związaną z wykorzystywaniem gruntów pod sieć przesyłową, pragnę dodać, że w tym zakresie obowiązującym stanem prawnym są przepisy następujących ustaw: z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. nr 15, poz. 139), ustawa z dnia 7 lipc
a 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. nr 89, poz. 414 z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U nr 115, poz. 741 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668). Stosownie do ich postanowień wejście na "cudzy" grunt osób trzecich (inwestora) z budową urządzeń energetycznych może nastąpić tylko dla realizacji celu publicznego. Zajęcie prywatnej nieruchomości może nastąpić w umowie cywilnoprawnej albo przez wydanie decyzji administracyjnej. W sytuacji gdy właściciel lub użytkownik wyraża zgodę na wejście na nieruchomość i przeprowadzenie planowanych inwestycji, zawierana jest stosowna umowa, w której m. in. należy uregulować kwestie odszkodowania za powstałe szkody, ewentualnie za zmniejszenie się wartości nieruchomości po wybudowaniu urządzeń, a także kwestie związane z udostępnianiem przez właściciela bądź użytkownika nieruchomości w przyszłości w celu przeprowadzenia konserwacji wybudowanych urządzeń i przewodów, a także usuwania ich awarii. Osobie, na nieruchomości której zrealizowano inwestycję, przysługuje słuszne odszkodowanie za poniesione straty, a także dodatkowe odszkodowanie za obniżenie zawartości nieruchomości, jeżeli na skutek wybudowania obiektów nastąpi takie obniżenie. Ponadto, gdyby w wyniku wykonanych prac, właściciel nieruchomości nie mógł z niej korzystać, może żądać wykupienia nieruchomości po cenach rynkowych. W przypadku odmowy może dochodzić roszczenia przed sądem powszechnym. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości szkody, której wysokość określa rzeczoznawca majątkowy, stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 lipca 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości oraz zasad i trybu sporządzania operatu szacunkowego (Dz.U. Nr 98, poz. 612).Przedstawiając powyższe, chciałbym podkreślić, że celem wprowadzonych ustawą - Prawo energetyczne regulacji cen paliw i energii jest w szczególności przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, jakimi jest działalność przesyłowa i dystrybucyjna energii elektrycznej ora
z ochrona interesów odbiorców i minimalizacja kosztów zaopatrzenia odbiorców w paliwa i energię. Działania te zmierzają do poprawy kondycji gospodarki kraju poprzez racjonalne korzystanie z infrastruktury energetycznej i oszczędne gospodarowanie paliwami i energią, a wprowadzane zmiany powinny doprowadzić do urealnienia cen energii.Powstałe trudności i niedoskonałości w pierwszym okresie wdrażania nowych regulacji wynikających z ustawy - Prawo energetyczne, spowodowane były brakiem doświadczeń w tym zakresie, jak również nowatorskim charakterem takich regulacji w skali rynku europejskiego. Uzyskane dotychczas doświadczenia pozwolą na usuwanie powstałych nieporozumień w relacji odbiorca a przedsiębiorstwo energetyczne.
Na zakończenie pragnę dodać, iż o zgłoszonych przez Pana Senatora problemach powiadomię Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Mam nadzieję, że Prezes URE zgodnie z ustawowymi uprawnieniami, zobowiąże przedsiębiorstwa energetyczne do szerszego informowania odbiorców o wprowadzanych zmianach cen nośników energii. Należy podkreślić, iż Prezes Urzędu Regulacji, posiada uprawnienia nie tylko do zatwierdzania taryf i nakładania kar administracyjnych przewidzianych w art. 56 ust. 1, ale także rozstrzygania w pierwszej instancji sporów w zakresie stosunków umownych między przedsiębiorstwami energetycznymi i odbiorcami, jeżeli istnieje publicznoprawny obowiązek zawarcia umowy - art. 4 ust. 2, art. 7 ust. 1 i 4 oraz art. 9 ust. 4 ustawy, w tym również do kontrolowania parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią elektryczną.
Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia związane z zasadami kształtowania i kalkulacji taryf energii elektrycznej, pozwolą lepiej zrozumieć przesłanki wprowadzenia nowego systemu rozliczeń za energię elektryczną, a troska urzędów centralnych o możliwie niskie obciążanie obywateli kosztami niezbędnej transformacji w sektorze elektroenergetyki, a także o ochronę środowiska, upewni Pana Senatora o staraniach rządu odnośnie łagodnego przejścia tego sektora gospodarki narodowej od modelu sterowanego centralnie do warunków gospodarki rynkowej, bez narażania innych dziedzin gospodarki oraz obywateli na nadmierne koszty.
Z wyrazami szacunku
MINISTER
Janusz Steinhoff