Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Warszawa, 2000-01-05

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo z dnia 22 grudnia 1999 r. znak: AG/043/496/99/IV w sprawie oświadczenia złożonego przez pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP, dotyczącego wymuszania przez rejony energetyczne na odbiorcach wiejskich inwestycji w urządzenia elektroenergetyczne oraz gwałtownego podnoszenia opłat za energię elektryczną, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbiera podobne sygnały z wielu rejonów Polski.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne uwalniające ceny energii elektrycznej. Obecnie taryfy opłat za energię oraz czynności związane z przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej opracowywane są przez właściwe zakłady energetyczne, a zatwierdza je Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Moim zdaniem problemy, z jakimi spotykają się wiejscy odbiorcy energii elektrycznej, wynikają z jednej strony z niewłaściwej interpretacji przepisów ustawy Prawo energetyczne i rozporządzeń wykonawczych przez przedsiębiorstwa energetyczne, z drugiej strony zaś z braku środków w zakładach energetycznych na utrzymanie wiejskich urządzeń elektroenergetycznych w odpowiednim stanie technicznym, co często skutkuje podjęciem monopolistycznych praktyk wymuszania na odbiorcach dodatkowych opłat lub inwestycji.

W obecnym stanie prawnym Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie ma wpływu na działalność zakładów energetycznych. Właściwym do interpretacji zapisów Prawa energetycznego i przepisów wykonawczych jest Minister Gospodarki, natomiast sprawy taryf i opłat kontroluje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Dodatkowo nadzór nad prawidłowością funkcjonowania przedsiębiorstw o charakterze naturalnego monopolu ma Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do tych urzędów kierowane są skargi i zapytania wiejskich odbiorców energii elektrycznej napływające do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi traktuje sprawę właściwego stanu technicznego sieci elektroenergetycznej oraz kosztów korzystania z energii jako podstawowy element rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Dlatego też wielokrotnie występowałem o podjęcie działań systemowych, mających na celu rozwiązanie problemu złego stanu technicznego wiejskiej sieci elektroenergetycznej i jej postępującej dekapitalizacji, m. in. do Ministrów Gospodarki, Skarbu Państwa, Finansów, Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W grudniu 1999 r. przekazałem panu Premierowi Jerzemu Buzkowi opracowanie pt. "Stanowisko MRiRW w sprawie stanu wiejskiej sieci elektroenergetycznej i perspektyw jej rozwoju", w którym m. in. została określona potrzeba działań naprawczych w obszarze wiejskiej sieci elektroenergetycznej.

Działania MRiRW w tej sprawie zmierzają do wynegocjowania z organizacjami międzynarodowymi możliwości kierowania środków pomocowych na rozwój obszarów wiejskich w ramach tzw. "funduszy przedakcesyjnych" oraz pożyczki Banku Światowego dla gmin, które zechcą podjąć wysiłek wsparcia inwestycyjnego w modernizację i rozwój urządzeń zaopatrzenia wsi w energię.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA ROLNICTWA

I ROZWOJU WSI

Ryszard Brzezik

PODSEKRETARZ STANU


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2