Druk nr 610

30 marca 2001 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

PRZEWODNICZĄCY

Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji, w załączeniu, uprzejmie przekazuję następujące dokumenty, przyjęte przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, uchwałą nr 101 z 22 marca bieżącego roku:

"Sprawozdanie KRRiT z rocznej działalności";

"Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji";

Załączniki:

materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 18 października 2000 roku pt. "Edukacja medialna - potrzeba i wyzwanie przyszłości";

materiały z konferencji zorganizowanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 28 listopada 2000 roku pt. "Przyjazne media. Ocena i perspektywy Porozumienia Polskich Nadawców Telewizyjnych".

Łączę wyrazy szacunku

(-) Juliusz Braun

KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI

_____________________________________________________________________________

 

SPRAWOZDANIE

KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI

z rocznego okresu działalności

_____________________________________________________________________________

WARSZAWA, marzec 2001 r.

SPIS TREŚCI

I. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ konstytucyjny - realizacja zadań ustawowych

Działania KRRiT na rzecz reprezentowania interesów odbiorców i zapewniania otwartego, pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Kontrola działalności nadawców.

Projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji.

Działania z zakresu edukacji medialnej, promocji wartościowych gatunków i pozycji programowych oraz inicjowanie postępu naukowo - technicznego w dziedzinie radiofonii i telewizji.

Udział w pracach Sejmu i Senatu.

Wybór rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji

II. Działalność prawotwórcza KRRiT

Realizacja delegacji zawartych w ustawie z 31 marca 2000 roku o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i ustawy o języku polskim

Realizacja delegacji zawartych w ustawie 27 września 1990 roku o wyborze Prezydenta RP.

Projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji z 7 lipca 2000 roku.

Udział w pracach legislacyjnych dotyczących ustawy Prawo telekomunikacyjne, ustawy Prawo działalności gospodarczej, ustawy Kodeks spółek handlowych, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Realizacja przepisów innych ustaw związanych z funkcjonowaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (ustawa o ochronie informacji niejawnych; ustawa o ochronie danych osobowych; ustawa lustracyjna; ustawa o ochronie osób i mienia; ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP).

Zmiany statutów spółek publicznej radiofonii i telewizji proponowane przez Ministra Skarbu Państwa.

Prawne aspekty związane z kontrolą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie realizacji koncesji dla Radia Maryja.

III.Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ koncesyjny

Udzielanie, rozszerzanie oraz inne zmiany skutkujące zwiększeniem zasięgu koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.

Rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiowych w sposób rozsiewczy satelitarny.

Postępowanie w sprawie cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.

Postępowanie w zakresie ponownego udzielania koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.

Udzielanie, rozszerzanie oraz inne zmiany skutkujące zwiększeniem zasięgu koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych.

Rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów w sieciach telewizji kablowej.

Rozporządzenie KRRiT w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych.

Przekształcenia właścicielskie i zmiany programowe na rynku mediów elektronicznych w Polsce.

IV. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a nadawcy

Radiofonia i telewizja koncesjonowana - sytuacja na rynku.

Radiofonia publiczna - programy ogólnopolskie i regionalne.

Ogólnopolskie i regionalne programy telewizyjne.

Współpraca naukowo-techniczna - udział w pracach Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Polskiego Forum DAB i DVB.

Kontrola działalności programowej nadawców - zakres i metoda.

Kontrola działalności programowej nadawców publicznych.

Kontrola działalności programowej nadawców koncesjonowanych.

Analizy problemowe.

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej telewizyjnych nadawców publicznych i komercyjnych.

Ocena działalności reklamowej i sponsorskiej radiowych nadawców publicznych i komercyjnych.

Badania odbioru programów radiowych i telewizyjnych.

V. Działalność międzynarodowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Podstawowe kierunki działalności międzynarodowej KRRiT.

Prace związane z integracją europejską.

Zmiany w polskim ustawodawstwie w kontekście harmonizacji z prawem unijnym oraz międzynarodowych zobowiązań Polski.

Udział w pracach Rady Europy.

Konferencja Ministerialna poświęcona przyszłym kierunkom polityki środków masowego przekazu Rady Europy.

Konferencja UE "Sytuacja dzieci i młodzieży w nowym krajobrazie medialnym".

Udział w konsultacjach w organizacjach międzynarodowych: OECD, WTO, GATT i GATTS oraz WIPO.

Udział w pracach European Platform for the Regulatory Authorities (EPRA).

Współpraca bilateralna.

Organizacja konferencji międzynarodowych.

VI. Działalność KRRiT w zakresie opłat abonamentowych i pozaabonamentowych

Wysokość opłat abonamentowych.

Inicjatywy legislacyjne zmierzające do poprawy systemu poboru opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.

Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji w 2000 roku

Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych planowanych na 2001 rok pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji.

Współpraca KRRiT z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Ministerstwem Łączności i z Przedsiębiorstwem Państwowym Użyteczności Publicznej "Poczta Polska", Ministerstwem Finansów oraz Najwyższą Izbą Kontroli i Krajową Izbą Biegłych Rewidentów.

Umarzanie i rozkładanie na raty zaległości w opłatach abonamentowych.

Informacja o stanie abonentów radiowych i telewizyjnych.

VII Skargi i interwencje

Skargi dotyczące programów nadawców publicznych.

Telewizja Polska S.A.

Polskie Radio S.A.

Skargi dotyczące programów nadawców komercyjnych.

Skargi dotyczące kampanii wyborczej na urząd Prezydenta RP.

Zorganizowane protesty.

VIII.Budżet Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Budżet KRRiT.

Jednostki nadzorowane przez Przewodniczącego KRRiT.

 

 

 

INFORMACJA

O PODSTAWOWYCH PROBLEMACH RADIOFONII I TELEWIZJI

SPIS TREŚCI:

 

I. Stan radiofonii i telewizji w Polsce - fakty i liczby

A. Radiofonia i telewizja publiczna

  1. Ogólnopolskie i regionalne programy radiowe
  2. Stan bazy technicznej radiofonii w Polsce
  3. Ogólnopolskie i regionalne programy telewizyjne
  4. Udział mediów publicznych w cyfrowych platformach satelitarnych

B. Radiofonia i telewizja koncesjonowana

  1. Radio RMF FM i Radio Zet.
  2. Radio Maryja
  3. Związek Harcerstwa Polskiego, WaWa, Inforadio
  4. Nadawcy o zasięgu lokalnym
  5. Stacje diecezjalne działające w Spółce Producenckiej PLUS i stacje diecezjalne działające samodzielnie 10
  6. Radiofonia związana z innymi wyznaniami chrześcijańskimi
  7. Rozgłośnie samorządowe
  8. Rozgłośnie akademickie
  9. Telewizyjne programy uniwersalne i tematyczne
  10. Satelitarne platformy cyfrowe

C. Stan i skutki zaprzestania w 2000 roku emisji w dolnym zakresie UKF

D. Rynek telewizji kablowych

E. Perspektywy rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej

  1. Radiofonia cyfrowa DAB - Digital Audio Broadcasting
  2. Telewizja cyfrowa DVB - Digital Video Broadcasting

F. Koncentracja kapitałowa i programowa na polskim rynku audiowizualnym

II. Działalność programowa nadawców

A. Oferta programowa i widownia telewizyjnych ogólnopolskich, ponadregionalnych, regionalnych oraz satelitarnych nadawców publicznych i koncesjonowanych w 2000 roku

  1. Oferta programowa telewizji
  2. Programy regionalne Telewizji Polskiej S.A.
  3. Oferta programowa lokalnej koncesjonowanej telewizji katolickiej - Telewizja Niepokalanów
  4. Oferta programowa lokalnych koncesjonowanych stacji telewizyjnych
  5. Program satelitarny telewizji publicznej - TV Polonia
  6. Oferta pakietów cyfrowych
  7. Respektowanie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji w programach nadawców telewizyjnych (art. 15 i 15a u.r.t.)
  8. Realizacja przez Telewizję Polską szczególnych zobowiązań programowych
  9. Widownia telewizyjna w Polsce w 2000 roku

B. Oferta programowa nadawców radiowych w 2000 roku

  1. Polskie Radio S.A.
  2. Oferta programowa 4 programów ogólnokrajowych Polskiego Radia S.A..
  3. Rozgłośnie regionalne radia publicznego
  4. Respektowanie przez radiowych nadawców publicznych ustawy o radiofonii i telewizji 
  5. (art. 15 i 15a u.r.t.)

  6. Realizacja szczególnych powinności radia publicznego
  7. Oferta programowa ogólnopolskich i ponadregionalnych stacji radiowych koncesjonowanych

III. Sytuacja finansowo-ekonomiczna nadawców publicznych

  1. Przychody abonamentowe
  2. Przychody z reklamy
  3. Podstawowe wskaźniki finansowo-ekonomiczne w latach 1994 - 2000
  4. Reforma w TVP S.A.
  5. Diety dla rad programowych w publicznej radiofonii i telewizji
  6. Prognoza wpływów abonamentowych na lata 2001 - 2004. Wpływy abonamentowe i ich podział na 2001 rok

IV. Międzynarodowy kontekst działalności radiowej i telewizyjnej

A. Wpływ konwergencji i technologii cyfrowej na sektor mediów elektronicznych

  1. Regulacja komunikowania masowego
  2. Konwergencja i jej konsekwencje dla systemu mediów
  3. Ewolucja modelu regulacji
  4. WEB TV
  5. Ciała regulacyjne
  6. Regulacja programów radiowo-telewizyjnych (przygotowania do nowelizacji Dyrektywy "O Telewizji bez granic" i Europejskiej Konwencji o telewizji Ponadgranicznej)

B. Zagadnienia prawa autorskiego w kontekście negocjacji z UE w relacji do sektora audiowizualnego 136

C. Rada Europy

1. Udział w pracach Grupy Ekspertów Rady Europy

2. Konferencja Ministerialna poświęcona przyszłym kierunkom polityki środków masowego przekazu Rady Europy

D. Działalność Eureki Audiowizualnej i Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego

E. Internet jako medium XXI wieku

V. Internet i media cyfrowe - stan i perspektywy rozwoju

  1. Nowe technologie i rozwój Internetu
  2. Radiofonia i telewizja w erze cyfrowej - stan i prognozy

Mapy przedstawiające przybliżone zasięgi stacji publicznej radiofonii i telewizji:


Dalsza część druku