Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku


 

 

 

 

 

 

IV. MIĘDZYNARODOWY KONTEKST DZIAŁALNOŚCI RADIOWEJ I TELEWIZYJNEJ

 

A. Wpływ konwergencji i technologii cyfrowej na sektor mediów elektronicznych

1. Regulacja komunikowania masowego

Zmiany w dziedzinie radia i telewizji wynikające z przemian technologicznych i rynkowych, jak również rozwój Internetu, stawiają pod znakiem zapytania dotychczasowy model regulacji prawnej tych dziedzin, jak również kształt i zasady działania organów regulacyjnych. Niektórzy teoretycy formułują następujący pogląd: "Dzisiaj nie należy pytać jak regulować konwergencję? Właściwe pytanie brzmi: Jak konwergencja zmienia regulację i rolę regulatorów"1. Z kolei inni stwierdzają, że "Konwergencja oznacza przejście od legislacji wychodzącej od społecznych funkcji mediów ku regulacji rozwiązującej problemy natury technicznej i gospodarczej. Szybki postęp przekracza zdolność demokratycznych parlamentów do tworzenia całościowego ustawodawstwa medialnego. Proces polityczny odchodzi od tradycyjnego prawodawstwa medialnego skoncentrowanego na oddziaływaniu społecznym danego medium. W coraz większym stopniu zwraca się on ku amerykańskiemu modelowi regulacji, gdzie prawo formułuje ogólne wytyczne dla szerokiego przekroju mediów a wyspecjalizowany organ regulacyjny nadzoruje zgodność ich zachowania się na rynku z tymi wytycznymi"2.

Na ile prawdziwa jest ta ostatnia diagnoza i na ile rozpowszechnione są tendencje, o których ona mówi? Co rzeczywiście będzie się zmieniać w regulacji komunikowania masowego?

Zacząć należy od krótkiego przypomnienia tradycyjnego modelu regulacji.

Europejska Unia Radiowo-Telewizyjna3 wyróżnia następujące główne dziedziny regulacji mediów służących realizacji różnych celów polityki państwa:

Ryc. 1. Dziedziny regulacji i cele polityki medialnej

Sfera regulacji

Cele polityki

Radio i telewizja, media masowe (zawartość komunikowania)

Niezależność i pluralizm mediów, realizacja funkcji informacyjnej, kulturowej i edukacyjnej, ochrona niepełnoletnich itp., istnienie nadawców publicznych

Telekomunikacja

(Środki przenoszenia zawartości)

Dostępność infrastruktury komunikacyjnej, zarządzanie widmem częstotliwości, usługa powszechna

Prawo antymonopolowe

(Rynek)

Uczciwa konkurencja, wydajność gospodarcza

Spotyka się także poniżej zaprezentowane podejście do tej problematyki4:

Ryc. 2. Zadania regulacji na rynku medialnym

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Stworzono także następującą klasyfikację różnych typów regulacji prawnej rynku medialnego i metod jej realizacji5:

Regulacja minimalna

Wynika z wiary w mechanizmy rynkowe i zmierza głównie do ochrony konkurencji

Regulacja otwierająca rynek

Liberalizacja, prywatyzacja, deregulacja zmierzające do obalenia monopoli i uruchomienia konkurencji

Samoregulacja podmiotów gospodarczych

Samoregulacja i ko-regulacja (łącząca formy regulacji państwowej z samoregulacją) zachęcają podmioty gospodarcze do odpowiedzialności i samoograniczania się

Regulacja korygująca mechanizmy rynkowe

Regulacja wymagana jest, by skorygować działanie rynku przez ustanawianie wspólnych standardów technicznych, zapobieganie monopolom czy nadużywaniu pozycji dominującej, ochronę konkurencji

Regulacja kształtująca rynek

Rynek sam nie zaspokoi wszystkich potrzeb społecznych, stąd potrzeba ingerencji państwa, także przez tworzenie nowych podmiotów rynkowych (jak np. Channel Four w Anglii)

Regulacja ingerująca w rynek

Realizowanie celów polityki kulturalnej, zapewnianie dostępu do treści, których rynek sam nie wytworzy, lub nie zapewni w dostatecznej ilości ("kwoty" produkcji krajowej czy europejskiej, ograniczenie reklamy, subsydia lub ulgi podatkowe)

Nie ulega wątpliwości, że dotychczas regulacja mediów elektronicznych reprezentowała przede wszystkim trzy ostatnie typy regulacji: korygującej mechanizmy rynkowe, kształtującej rynek i ingerującej w niego. Jednakże akcent będzie się teraz przenosił na pozostałe formy, jako że celem będzie nie tyle realizacja celów społecznych, ile rozwiązywanie problemów związanych ze standaryzacją technologiczną i problemami polityki gospodarczej, tj. wspieranie rozwoju nowych technologii i mediów w imię rozwoju gospodarczego. Z tym z kolei wiąże się tworzenie warunków i motywacji do inwestowania w media elektroniczne, w ramach całego integrującego się kompleksu medialno-gospodarczego, m.in. poprzez ograniczenie ingerencji państwa i redukcję wymogów programowych i innych. Zwolennicy tego podejścia argumentują, że w obliczu ogromnego rozwoju mediów elektronicznych i ich oferty programowej, nie ma już uzasadnienia dla tak silnej jak przedtem ingerencji państwa w ten rynek, gdyż w warunkach konkurencji właśnie mechanizmy rynkowe doprowadzą do zaspokojenia potrzeb wszystkich grup odbiorców/konsumentów.

Regulacja radiofonii i telewizji realizowała dotychczas model "regulacji pionowej", obejmującej wszystkie etapy tworzenia i rozpowszechniania zawartości, wraz z charak-terystyczną dla tych mediów technologią. Ilustruje to poniższy wykres6:

Ryc. 3. Model "pionowej regulacji" radiofonii i telewizji

Nadawca

 

ingerencja regulatora

Zawartość

"Kwoty", ochrona niepełnoletnich, pluralizm treści, dostęp do ważnych wydarzeń, równość dostępu różnych sił politycznych itp.

System prawa

Koncesje, zezwolenia itp.

Przedsiębiorstwo, rynek

Przepisy antymonopolowe,

regulacja własności

Rozpowszechnianie

Standardy techniczne,

przepisy dotyczące set-top-boksów, EPG it.

odbiorca

 

W wyniku konwergencji ten model będzie musiał ulec daleko idącej zmianie.

 

2. Konwergencja i jej konsekwencje dla systemu mediów

Jak proces konwergencji zmienia dotychczasowe formy komunikowania masowego, cechy "komunikacji cyfrowej", będącej efektem konwergencji7, ilustruje ryc. 4

Ryc. 4. Cechy komunikacji cyfrowej

INTERAKTYWNOŚĆ: zatarcie ról nadawcy i odbiorcy - obaj stają się komunikatorami. Coraz większa liczba form komunikowania zachodzi wskutek inicjatywy odbiorcy, który na własne życzenie i dla własnego użytku uruchamia przekaz zmagazynowanych a wybranych przez siebie treści.

INDYWIDUALIZACJA: zawartość może być adresowana do widowni masowej lub pojedynczych odbiorców. Powstają nowe formy komunikacji grupowej.

PERSONALIZACJA: odbiorca konfiguruje przekaz tak (za pośrednictwem EPG, czy np. opcji oferowanych przez dostawcę zawartości w Internecie), by odbierać tylko te treści, które sam wybierze

Komunikacja ASYNCHRONICZNA: przekaz może być zmagazynowany i przechowywany w pamięci (serwera czy komputera, a niedługo także telewizora czy set-top-boksu) i odebrany w dowolnym momencie.

Tym samym, obok obecnych form masowej komunikacji "linearnej" coraz większe znaczenie odgrywać będą formy komunikacji nielinearnej.

Ryc. 5. Komunikacja linearna i nielinearna

Komunikacja linearna ("Push")8

Komunikacja nielinearna ("Pull")

Komunikację za pośrednictwem tzw. "flow channel" (np. tradycyjny program telewi-zyjny) uruchamia nadawca. Jest to przekaz treści zgodnie z kolejnością określoną przez nadawcę.

Zawartość komunikowania dostępna jest w różnej postaci (np. - jak w Internecie - w pa-mięci różnych serwerów). Odbiorca decyduje kiedy i jakie treści odbierać, w jakiej kolej-ności i przez jaki czas .

 

Tak więc, konwergencja - której podstawowa definicja wskazuje na fakt, iż daje ona różnym sieciom zdolność do świadczenia tego samego zakresu usług - doprowadza do załamania się fundamentalnego podziału na komunikację publiczną i prywatną, który w swoim czasie legł u podstaw zupełnie różnego modelu regulacji łączności i komunikowania masowego.

Poniższy wykres9 w sposób schematyczny ilustruje proces i efekty konwergencji z punktu widzenia oferty programowej i usługowej.

 

 

 

 

 

 

Ryc. 6. Konwergencja telekomunikacji, informatyki i produkcji zawartości mediów

Infrastruktura telekomunikacyjna:

telefonia

szerokopasmowe sieci kablowe

satelity

sieci nadawcze radia i tv

sieci ruchome

Inteligentne usługi sieciowe

Indywidualne usługi informacyjne

Multimedia

interaktywne

 

 

Przemysł informatyczny:

sprzęt komputerowy

oprogramowanie

sprzęt internetowy

 

"Rozpowszechnianie

elektroniczne"

 

Przemysł produkcji

zawartości:

Wydawcy

kinematografia

radio i telewizja

usługi informacyjne

 

Konsekwencje zjawisk objętych tym wykresem można podsumować następująco:

Z jednej strony, technologie telekomunikacyjne mogą być wykorzystywane do upowszechniania zawartości mediów masowych. Tak jest w przypadku rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych w Internecie, multipleksów łączących programy radiowe i telewizyjne z usługami dodanymi, wykorzystywania satelitów telekomunikacyjnych do celów radiodyfuzyjnych oraz wykorzystywaniem infrastruktury telefonicznej do przekazu programu lub muzyki.

Z drugiej strony, media masowe stają się nośnikiem łączności porozumiewawczej. Tak jest w przypadku wykorzystywania telewizji kablowej dla celów telefonii, czy oferowania w tejże telewizji kablowej usługi video-on-demand.

Konwergencja rodzi nowe usługi i oferty na styku odrębnych dotąd platform medialnych. Oto kilka przykładów tego zjawiska z praktyki angielskiej10:

Tak więc technologia cyfrowa prowadzi do integracji oddzielnych dotąd technologii analogowych, dając w efekcie nowe zintegrowane usługi "hybrydowe".

Oddziaływanie konwergencji sięga daleko poza aspekty techniczne czy typy świadczonych usług konwergencja technologiczna pociąga bowiem za sobą, lub prędzej czy później doprowadzi do:

Tak oto procesy konwergencji powodują nową organizację rynku, łącząc w tzw. łańcuchu wartości ("value chain") zupelnie nowe powiązania rynkowe między różnymi uczestnikami procesu tworzenia i dystrybucji zawartości medialnej oraz nowych usług na rynku medialno-informacyjnym. Łańcuch ten można przedstawić następująco11.

 

 

 

 

 

 

 

Ryc. 7. Nowy "łańcuch wartości" wynikający z konwergencji

     

Twórcy

zawartości

"Agregatorzy"

zawartości

Rozpowszechnianie

i sieci

Media, łączność, informatyka

 

 

   
Twórcy

Pisarze

Producenci filmowi i TV

Twórcy gier

Oprogramowanie i desk-top publishing

Kompozytorzy i muzycy

Zestawianie zawartości

Nadawcy radiowo-tv

Wydawcy

Związki sportowe

Portale internetowe

Nadawcy radiowo-tv

Telekomunikacja

Operatorzy sieci bezprzewodowych

Dostawcy usług internetowych

Wtórna dystrybucja

Zintegrowane korporacje globalne (AOL/Time Warner, News International, Vivendi Universal) obejmują wszystkie elementy "łańcucha wartości", zyski z dystrybucji treści i usług

reinwestując w ich produkcję

 

Do tego wszystkiego dodajmy jeszcze fundamentalne zmiany w sposobie finansowania działalności medialnej. Można to prześledzić na przykładzie prognozy rozwoju telewizji do ok. 2005 roku, kiedy ma ona być w pełni interaktywna i spersonalizowana, dostarczająca programu na żądanie (patrz ryc. 8)12. Jednym z głównych mechanizmów prowadzących do tego mają być tzw. Personal Video Recorders (PVR) w rodzaju dzisiaj dostępnych TiVo czy Replay TV13. Z czasem zastąpi je system uwalniający odbiorcę od konieczności przechowywania programu na własnym nośniku i udostępniający dowolne audycje przechowywane w pamięci serwera, czyli dostępny za pośrednictwem Internetu system video-on-demand. Nazywa się go Network Video Recorder (NVR), gdyż "magnetowidem" pozostającym do dyspozycji użytkownika staje się cała pamięć Internetu przeznaczona do przechowywania przekazów audiowizualnych.

Oprócz zarysowanej poniżej ewolucji form reklamy, istotnym źródłem strumienia pieniędzy dla nadawców staną się "mikro-transakcje" lub "mikro-płatności", dokonywane przez odbiorcę płacącego za dostęp do programu lub usługi lub dokonującego zakupów albo innych transakcji, na czym zarabia także pośrednik w postaci nadawcy programu lub dostawcy usług.

Wskazuje na to przedstawiona na Ryc. 8 prognoza ewolucji telewizji i form jej finansowania.14

Ryc. 8. Prognoza ewolucji telewizji i form jej finansowania

"Push"

Telewizja tradycyjna

Tradycyjna reklama

i sponsoring

   
 

Telewizja wielokanałowa

Abonament za pay-TV

Tradycyjna reklama

Sponsoring

 
 

Cyfrowa

telewizja interaktywna

Ograniczona reklama tradycyjna

Sponsoring

Product placement 15

Reklama interaktywna połączona z pocztą elektroniczną

Bezpośrednie "linki" do usług interaktywnych

 

Spersonalizowana telewizja interaktywna

Reklama w portalach personalnych

Reklama w elektronicznych przewodnikach programowych
Sponsoring

Product placement

Reklama interaktywna połączona z pocztą elektroniczną

Bezpośrednie "linki" do usług interaktywnych

Reklama adresowana do poszczególnych odbiorców bez względu na kanał czy program

"Pull"

Etapy rozwoju telewizji wyżej przedstawione nie oznaczają zastępowania jednego typu telewizji przez drugi, czy też wypierania telewizora przez komputer multimedialny służący jako końcówka Internetu z pełnym zestawem usług (w tym audiowizualnych usług programowych). Przeciwnie, nasycenie komputerów w Europie nie przekroczy 50% 16 i telewizja interaktywna będzie w równym stopniu środkiem dostępu do usług tego typu, co komputer, także używanym alternatywnie do komputera, w zależności od sytuacji.

Konferencja "The Future of Television - A Vision of 2005" (patrz przypis 12) oparła swą prognozę przyszłego kształtu telewizji na założeniu, że ogólnodostępne programy uniwersalne przetrwają w dającej się przewidzieć przyszłości i że oferta telewizyjna opierać się będzie na komplementarnych wobec siebie ofertach programów ogólnodostępnych, "tematycznych" i interaktywnych, oferujących nielinearną zawartość na żądanie.

W tym sensie, konwergencja przekształci telewizor w medium jednocześnie radiodyfuzyjne, jak i porozumiewawcze, służące zarówno komunikacji publicznej, jak i prywatnej. Stanie się także siłą napędową "dezintermediacji": źródła informacji, organizatorzy imprez i wydarzeń, producenci towarów (np. zabawek dla dzieci) lub zawartości (np. wytwórnie filmowe, czy muzyczne), instytucje i organizacje (np. kluby czy ligi sportowe) nie będą już potrzebowały pośrednictwa (mediacji) profesjonalnych organizacji nadawczych w celu dotarcia do odbiorcy, kibica, czy poszukiwacza informacji. Już są, a w przyszłości coraz łatwiej będą w stanie samodzielnie tworzyć i rozpowszechniać wyspecjalizowane programy telewizyjne, bądź rozpowszechniać informacje w Internecie, rezygnując z organizacji medialnych jako pośrednika.

3. Ewolucja modelu regulacji

Niektóre z dylematów wynikających dla regulacji mediów elektronicznych z procesu konwergencji ilustruje poniższy wykres17.
Ryc. 9. Konwergencja a dylematy regulacyjne
 

Konwergencja:

  • Usługi indywidualne
  • Zróżnicowane opłaty
  • powszechne łączenie się sieci
 

Media masowe

 

Regulacja

zawartości

 

 

 

Komunikacja

rozsiewcza

 

Media indywidualne

Brak

regulacji

zawartości

 

 

Komunikacja

porozumiewacza

Dylematy regulacyjne:

Usługa powszechna a indywidualna: ustawodawstwo mające zapewnić powszechną dostępność zawartości (zasady "must-carry" itp.) oraz dotarcie podstawowej infrastruktury do wszystkich gospodarstw domowych po stałej cenie staje wobec wyzwania tworzonego przez powstawanie licznych kanałów oraz różnych form dostępu do treści;

Finansowanie z abonamentu kontra reklama i pay-per-view rosnąca liczba kanałów i form dostępu redukuje widownię i w konsekwencji znaczenie ogólnokrajowych kanałów telewizji publicznej

Regulacja zawartości adresowanej do publiczności masowej: indywidualizacja przekazu sprawia, że regulacja zawartości traci rację bytu, bądź słabnie potrzeba jej utrzymywania.

Zarysowane wyżej dylematy zakładają jedną z wielu wizji przyszłości. Regulacja zawartości straciłaby rację bytu, gdyby rzeczywiście miały zniknąć programy radiowe i telewizyjne adresowane do masowego audytorium. Nie jest to wizja powszechnie podzielana.

Rację bytu rzeczywiście natomiast traci dotychczasowy model regulacji pionowej. W rozwiniętych, ogarniętych konwergencją systemach komunikacyjno-medialnych coraz trudniej będzie wyodrębnić zamknięte kompleksy łączące typową dla danego medium technologię, zawartość i formy organizacyjne mogące poddać się regulacji tego typu. W coraz większym stopniu będziemy mieli do czynienia z "hybrydowymi" mediami i "hybrydowymi" usługami oraz formami zawartości.

Powyżej wymieniono nowe typy usług powstające na pograniczu lub w punkcie styku między różnymi, odrębnymi dotąd dziedzinami działalności medialnej i innej. Na konieczność stworzenia nowej kategorii prawnej na użytek Internetu wskazał Światowy Szczyt Regulatorów Audiowizualnych (Paryż, grudzień 1999 r. 18)- usług medialnych o cechach pośrednich miedzy komunikacją porozumiewawczą i rozsiewczą, mających cechy komunikacji masowej i przez to wymagającej regulacji prawnej ograniczonej do elementów podstawowych, np. związanych z ochrona nieletnich czy przepisami reklamowymi, ujawnieniem nadawcy czy prawem do odpowiedzi.

Kierując się podobną potrzebą, w Niemczech ukształtowano regulację mediów elektronicznych na trzech poziomach:

  1. regulacja klasycznej radiofonii i telewizji;
  2. przyjęta przez kraje związkowe regulacja ("Mediendienstestaatsvertrag") pośrednich "usług medialnych", które mogą przyjmować postać tworów pracy redakcyjnej i dziennikarskiej (telesprzedaż; usługi rozpowszechniające wyniki pomiarów i dane w formie tekstu lub obrazu; teletekst, radiotekst i inne usługi tekstowe; usługi dostępne na życzenie, obejmujące tekst, dźwięk i obraz przekazywane na zamówienie z pamięci elektronicznych, z wyjątkiem usług indywidualnych lub prostego przekazu danych oraz gier elektronicznych).
  3. ustawa "Informations- und Kommunikationsdienste-Gesetz". przyjęta na szczeblu federalnym regulująca "teleusługi" o charakterze indywidualnym (w dużej mierze usługi internetowe).

Kryterium wyróżniającym te trzy poziomy jest rzeczywisty lub domniemany wpływ na opinię publiczną: poziom pierwszy obejmuje działalność o największym potencjalnym wpływie na opinię publiczną i najszerzej upowszechnia treści komunikowania(i dlatego zawiera najbardziej szczegółowe przepisy i poddaje działalność najbardziej starannej kontroli), poziom trzeci - o najmniejszym potencjalnym wpływie (z czym wiąże się największy zakres swobody dostawców usług i treści.

Kłopoty regulacyjne wynikające z integracji technologii i typów usług wskazuje angielska Independent Television Commission (ITC), wymieniając następujące przypadki19:

4. WEB TV
a) Zakupy realizowane jako usługa dodana w telewizorze

b) "Enhanced programmes"

c) Webcasting (program telewizyjny dostępny w Internecie)

Te przykłady integracji sieci i usług wskazują, że regulacja musi stać się "technologicznie neutralna", bowiem nie istnieje już ścisłe i oczywiste iunctim między daną technologią komunikacyjną a typem oferowanej przez nią usługi oraz społeczną definicją i funkcją owej usługi. Z drugiej strony, zakres i stopień regulacji i kontroli zawartości komunikowania musi być ściśle dostosowany do sytuacji komunikacyjnej i okoliczności odbioru treści komunikowania.

Według upowszechniających się poglądów, za kryteria ingerencji regulacyjnej w proces komunikowania należy przyjąć:

Wszędzie tam - a dotyczy to zwłaszcza Internetu - gdzie komunikowanie ma charakter prywatny, odbiorca sam dobiera treści oraz może być z góry poinformowany o tym, na odbiór jakich treści się decyduje, potrzeba i możliwość regulacji ulega daleko idącemu osłabieniu.

Wkraczanie prawa i organów ścigania, czy wszelka zewnętrzna ingerencja w działalność dostawców treści lub usług internetowych są uzasadnione w przypadku treści nielegalnych (pedofilia, treści faszystowskie itp.). We wszystkich innych przypadkach sprawę pozostawia się samoregulacji dostawców treści lub usług i dokonywanego przez nich "filtrowania" treści na podstawie wytycznych opracowanych przede wszystkim przez samo środowisko internetowe, ewentualnie w ramach "ko-regulacji" wraz z władzami państwowymi.

Dlatego proponuje się np. by w odniesieniu do poszczególnych typów komunikowania regulacja wynikała z oceny:

Na tej samej zasadzie BBC 19 proponuje trzy szczeble regulacji zawartości komuniko-wania:

Ryc. 10. Poziomy regulacji

Typ usługi

Charakter regulacji

Główne uniwersalne programy naziemne

Regulacja pełna

Telewizja wielokanałowa, płatna, gdzie widzowie dokonują świadomego wyboru treści, za które płacą

Regulacja ograniczona, dotycząca przede wszystkim spraw obyczajowych

Usługi na życzenie, telewizja interaktywna, Internet

Głównie samoregulacja nadawców i operato-rów, współpraca międzynarodowa w tym zakresie, zastosowanie kodeksu karnego i cywilnego w koniecznych przypadkach

Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę, że w porównaniu z mediami analogowymi, media cyfrowe tworzą znacznie dłuższą i bardziej skomplikowaną drogę sygnału od nadawcy do odbiorcy, z udziałem wielu pośredników i systemów technicznych takich jak: multipleksowanie, system nawigacji i dostęp warunkowy. Mogą one stać się istotnymi barierami dostępu nadawcy do odbiorcy i vice versa. Dlatego "Najważniejszym celem wszelkich działań legislacyjnych w dziedzinie telewizji cyfrowej musi być pokonanie tych barier w celu umożliwienia otwartego dostępu do technologii"20. Jak wskazuje rycina 11, w przypadku telewizji cyfrowej liczba tych barier ("bram cyfrowych") na drodze od nadawcy do odbiorcy stale rośnie.

Ryc. 11. "Bramy cyfrowe"




Nadawca
 


Multiplex
 

EPG

 

Dostęp warunkowy

 

Odbiorca

Przy braku stosownych regulacji "bramy cyfrowe" (elektroniczny przewodnik po programach - EPG, system warunkowego dostępu - CAS, oprogramowanie dekodera - API), mogą zamienić się w "monopole dostępu", umożliwiające jednym nadawcom czy operatorom niedopuszczenie innych do korzystania z sieci, czy możliwości rozpowszechniania swojej oferty, lub niedopuszczenie albo utrudnienie odbiorcom dostępu do tej oferty. Osobnym monopolem dostępu może stać się system obsługi abonentów (subscriber management system - SMS), który może być wykorzystywany przez operatora do blokowania dostępu abonentów do programów konkurencyjnych.

Dlatego, konwergencji technologii towarzyszy "dywergencja" (zróżnicowanie) regulacji prawnej i rozszerzanie się pola regulacji, tak samo zresztą - dodajmy - jak (przynajmniej potencjalnie) "dywergencja" przekazywanych treści.

Ponieważ konwergencji w sposób naturalny towarzyszy koncentracja kapitału, fuzja przedsiębiorstw i powstawanie wielkich konglomeratów obejmujących wiele dziedzin, bardzo istotnym polem regulacji staje się problematyka integracji pionowej w obrębie integrujących się dziedzin. Regulacja i działania antymonopolowe mają przede wszystkim zapobiec zamykaniu sieci dystrybucyjnych łączących się z dostawcami treści i usług na ofertę ich konkurentów. Stąd np. Komisja Europejska nie zatwierdziła fuzji AOL-Time Warner dopóki nie uzyskała pewności, że kontrolowane przez AOL sieci internetowe otwarte będą także dla konkurencyjnych w stosunku do Time Warner dostawców zawartości.

Z drugiej strony, dawne przepisy ograniczające to, co nazywa się "koncentracją międzymedialną" (media cross-ownership) w imię zapobieżenia monopolizacji różnych dziedzin mediów przez jeden podmiot, stają się teraz przeszkodą na drodze do integracji mediów w procesie konwergencji i muszą zostać przemyślane od nowa21

W obliczu wyników procesu konwergencji i mając na względzie kluczowe znaczenie technologiczno-komunikacyjnej infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego dla rozwoju gospodarczego, Unia Europejska zmierza22 do stworzenia wspólnego dla wszystkich krajów kompleksowego modelu regulacji infrastruktury komunikacji i usług elektronicznych.. Zasady tego modelu ilustruje ryc. 12.

Przez "infrastrukturę komunikacyjną i związane z nią usługi" rozumie się sieci telekomunikacyjne (w tym ruchome), Internet, sieci satelitarne, sieci telewizji kablowej, sieci transmisyjne radia i telewizji, jak również zastosowania takie jak interfejs aplikacji programowych, które kontrolują dostęp do sieci. Model ten - oparty na liberalnym, wolnorynkowym podejściu stosowanym przez Komisję Europejską do sfery telekomunikacji - zakłada stosowanie przez regulatorów krajowych tych samych zasad przy koncesjonowaniu lub udzielaniu zezwoleń operatorom tych sieci, a przede wszystkim daleko idącą liberalizację i deregulację tej dziedziny.

Ryc. 12. Model regulacji infrastruktury komunikacyjnej i zawartości komunikowania w Unii Europejskiej

Dziedzina

Charakter regulacji

Zawartość

Usługi udostępniane za pośrednictwem sieci, tj. m.in. programy radiowe i telewizyjne, elektroniczne operacje bankowe itp.

Regulacje unijne i krajowe nt. radia i tele-wizji, projekt dyrektywy nt. handlu elektro-nicznego itp.

Infrastruktura

Usługi związane z infrastrukturą komunika-cyjną, tj. usługi komunikacyjne i dostępu, np. usługi telekomunikacyjne, usługi dostępu warunkowego (CAS) itp.

Ramowa regulacja infrastruktury komunikacyjnej i usług z nią związanych

Infrastruktura komunikacyjna, tj. sieci komu-nikacyjne i związane z nią sieci telewizji kablowej, interfejsy aplikacji programowych (API) itp.

Postanowiono też wydać wytyczne co do ujednolicenia kompetencji i zasad działania krajowych regulatorów infrastruktury komunikacyjnej (National Regulatory Authority - NRA). Dokumenty unijne wskazują na potrzebę powołania w krajach członkowskich "jednego regulatora krajowego, który będzie wykonywał zadania związane z nadzorowaniem rynku [infrastruktury]"23.

Model ten zakłada, że regulacja zawartości odbywać się będzie na odrębnych zasadach.

Wszystko to oznacza przyjęcie modelu "regulacji poziomej", z grubsza dzielącej pole regulacji na sprawy wszelkiej infrastruktury łączności i mediów, poddanej bardzo liberalnemu reżymowi prawnemu oraz na sferę zawartości, poddanej wachlarzowi różnych przepisów - od pełnej, tradycyjnej regulacji komunikowania masowego, po coraz bardziej ograniczony nadzór, im bardziej proces komunikowania odbywa się w warunkach nielinearnego rozpowszechniania i odbioru, na życzenie odbiorcy i przy jego świadomości, na odbiór jakich treści się decyduje.

5. Ciała regulacyjne

Według niektórych poglądów całemu procesowi konwergencji powinna towarzyszyć "konwergencja administracyjna i regulacyjna" - inaczej administracja i organy regulacyjne będą miały poważne trudności z ogarnięciem samej problematyki i sformułowaniem polityki oraz programu działania wobec społeczeństwa informacyjnego24.

Konwergencja łączności i mediów audiowizualnych postawiła na porządku dziennym pytanie: czy te integrujące się dziedziny nie powinny podlegać regulacji sprawowanej przez jednego regulatora, zdolnego przełamać podziały resortowe i branżowe oraz formułować politykę odnoszącą się do obu integrujących się dziedzin?

Można tu rozpatrywać różne warianty.

Tam, gdzie nie ma takiego zintegrowanego regulatora, organizowane są stałe spotkania regulatorów łączności, mediów audiowizualnych oraz ciał antymonopolowych, po to, by koordynować politykę, która w coraz większym stopniu musi rozstrzygać problemy ze wszystkich tych dziedzin jednocześnie. Taki właśnie model regulacji obowiązuje w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie odpowiednio FCC oraz CRTC regulują oba sektory. Podobny model przyjęto lub tworzy się w Austrii, Włoszech, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Interesująca dyskusja na ten temat odbyła się w Wielkiej Brytanii. Obecny rząd labourzystowski miał w swoim programie wyborczym stworzenie jednego regulatora (ofcom) dla mediów audiowizualnych i łączności. W 1998 roku, Parlamentarna Komisja ds. Kultury, Mediów i Sportu w specjalnym obszernym raporcie o rewolucji multimedialnej przedstawiła rekomendację powołania zarówno specjalnego ministerstwa (Department of Communications) odpowiedzialnego za politykę państwa w zakresie mediów audio-wizualnych, łączności i internetu, jak i jednego regulatora (Communications Regulation Commission), który zjednoczyłby w jednej strukturze wszystkie istniejące ciała regulacyjne i byłby odpowiedzialny za regulację mediów audiowizualnych, łączności i infrastruktury komunikacyjnej, w tym w zakresie ochrony konkurencji i przeciwdziałania monopolom.

Pomysły te wzbudziły jednak rozmaitego rodzaju zastrzeżenia, od konstytucyjnych, przez obawę przed nadmierną potęgą jednego wszechstronnego regulatora, aż po niechęć samych istniejących ciał regulacyjnych. Independent Television Commission argumentowała, że ze względy na różnice w skali działania i środkach zaangażowanych w łączność i telewizję komercyjną, za regulację której komisja jest odpowiedzialna, regulacja telewizji komercyjnej zostałaby w takim ciele regulacyjnym zmarginalizowana. Z kolei OFTEL, regulator łączności, opowiedział się 25 za połączeniem istniejących regulatorów w dwa ciała: jedno odpowiedzialne za zawartość mediów audiowizualnych (Electronic Communications Standards Authority) i drugiego, odpowiedzialne za infrastrukturę, dostęp i wspieranie konkurencji (Electronic Communications Commission).

Niedawno opublikowana Biała Księga rządu brytyjskiego "A New Future for Communications" formalnie przedstawia koncepcje powołania jednego zintegrowanego regulatora sektora komunikacyjnego, pod nazwą OFCOM. Jak wskazuje poniższy wykres, ma on przejąć funkcje kilku dotychczas istniejących agend rządowych:

Ryc. 13. Proponowane zmiany systemu regulacji mediów masowych i telekomunikacji w Wielkiej Brytanii

Dotychczasowi regulatorzy sektora komunikacji elektronicznej

Regulatorzy po prowadzeniu planu przedstawionego w Białej Księdze"

Broadcasting Standards Commission

Independent Television Commission

Oftel (regulator telekomunikacji)

Radio Authority

Radiocommunications Agency

OFCOM

Rada Gubernatorów BBC

British Board of Film Classification

Office of Fair Trading (ochrona konkurencji)

Sianel Pedwar Cymru (S4C) - kanał telewizyjny w języku walijskim

Rada Gubernatorów BBC

British Board of Film Classification

Office of Fair Trading (ochrona konkurencji)

Sianel Pedwar Cymru (S4C) - kanał telewizyjny w języku walijskim

 

Jak wiec widać, OFCOM odpowiedzialny będzie zarówno za regulacje radia, telewizji i telekomunikacji, jak i za gospodarkę częstotliwościami. W dodatku będzie miął równolegle z Office of Fair Trading kompetencje w zakresie regulowania koncentracji kapitału w mediach. Przewiduje się również, ze być może przejmie od British Board of Film Classification zadanie klasyfikowania nagrań video będących w obrocie handlowym. OFCOM będzie również odpowiedzialny za nadzorowanie BBC (dotychczas kontrolowanej wyłącznie przez Radę Gubernatorów oraz ocenianej w procesie odnawiania Karty Królewskiej co kilka lat) w zakresie realizacji zadań programowych - zarówno w sensie ogólnych obligacji ustawowych i międzynarodowych (przepisy unijne), jak i w sensie realizacji tzw. "wymiernych zadań misyjnych" - dostępność informacji i publicystyki w prime-time'ie, realizacja wymogów odnośnie udziału produkcji oryginalnej i produkcji niezależnej w całości programu, produkcji regionalnej i programów regionalnych w ofercie BBC. BBC będzie także podlegała kodeksom programowym opracowanym przez OFCOM.

W Białej Księdze wprowadzenie takiego uzasadnia się w sposób następujący:

Regulatorzy nie nadążają za postępem technologii, W miarę przyspieszania procesu konwergencji, proces regulacji będzie ulęgał coraz większemu skomplikowaniu. Potrzebny jest wiec system prostszy i bardziej elastyczny od dotychczasowego. Regulator musi mięć kompetencje reagowania na szybko zmieniającą się sytuację. System powinien również opierać się uznaniu, ze w kategoriach gospodarczych zawartość komunikowania i sieci przekazu tej zawartości podlegają coraz silniejszej integracji... Konsument zainteresowany jest ofertą rynku: możliwością wyboru, telewizją wysokiej jakości po dostępnej cenie, tanimi rozmowami telefonicznymi, swobodnym dostępem do Internetu i pojemnym widmem częstotliwości... Aby służyć interesowi konsumenta, regulator powinien mieć kompetencje we wszystkich tych rynkach i realizować na nich spójne cele, zamiast poruszać się po jednym z wielu rynkach zdefiniowanych co najmniej 10 lat temu.

Wprowadzenie tych propozycji w życie wymaga całkowicie nowej ustawy o komunikacji elektronicznej, która zastąpi dotychczasowe przepisy brytyjskie nt. o radiofonii i telewizji.

We Włoszech taki zintegrowany regulator, Autoritá per le Garanzie nelle Communicazioni (AGCOM), powołany został już w 1997 roku. Jego zakres działania obejmuje: przydział częstotliwości, taryfy i opłaty telekomunikacyjne, analizę pozycji rynkowej operatorów, konkurencję w sektorze telefonii komórkowej, jakość usług, prasę, radio, telewizję i reklamę. Strukturę AGCOM ilustruje poniższa rycina:

Ryc. 14. Struktura AGCOM

PRZEWODNICZĄCY

RADA AGCOM: PRZEWODNICZĄCY + 8 CZŁONKÓW

Komisja ds. Infrastruktury i Sieci:

Przewodniczący i 4 członków

Komisja ds. Produktów Medialnych i Usług: Przewodniczący i 4 członków

Biuro

Departamenty:

    • Regulacji
    • Nadzoru
    • Prawny

Służby:

    • Techniczna
    • Analiz rynkowych i ekonomicznych
    • Inne

 

Departamenty i inne jednostki biura AGCOM obejmują swoim zakresem działania kompetencje obu komisji. Działają zatem w układzie horyzontalnym.

Nazwę tworzonego w Anglii ciała regulacyjnego, OFCOM, nosi już regulator szwajcarski, Office Fédéral de la Communication. Jego strukturę ilustruje rycina 15.

Ryc. 15. Uproszczona struktura organizacyjna Office Fédéral de la Communication (Szwajcaria)

 

DYREKTOR

 
 

Stosunki międzynarodowe

 

Pion obsługi dyrektora

 

departamenty

organiza-cyjny

Radio i telewizja

Telekomu-nikacja

Koncesje i infrastruktura

Gospodarka częstotli-wościowa

Księgowość, kadry, informatyka itp.

Monitoring, Nadawcy krajowi i międzynarodowi Nadawcy lokalni i rozprowadzanie

Sieci stałe i usłu-ga powszechna, usługi ruchome i satelitarne, itp.

Koncesje, rynek niemieckojęzyczny, rynek francusko-języczny, itp.

Technologia radiokomuni-kacyjna, planowanie i przydział częstotliwości, nadzór.

Takie zintegrowane ciała regulacyjne pełnią funkcję regulatorów infrastruktury komunikacji elektronicznej (NRA), których stworzenie zaleca Unia Europejska, ale mają też inne funkcje i zadania.

Trudno w tej chwili przewidywać, czy ten model regulatora stanie się modelem powszechnym w miarę postępu konwergencji, jednak coraz więcej krajów dochodzi do tych samych wniosków, co rząd Wielkiej Brytanii.


Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku