Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Komisja Nauki i Edukacji Narodowej dyskutowała nad swoim projektem inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o utworzeniu Krajowej Rady Bioetycznej.
W posiedzeniu komisji wzięli udział: prezes Trybunału Konstytucyjnego Marek Safjan, pełnomocnik rządu ds. rodziny Maria Smereczyńska, poseł Grażyna Sołtyk, rzeczoznawca Biura Spraw Społecznych Kancelarii Prezydenta Michał Sztyk, sekretarz generalny polskiego Komitetu ds. UNESCO Wojciech Fałkowski, dr Marek Kośmicki z Międzynarodowej Unii Organizacji Rodzinnych, prof. Zbigniew Chłap ze Stowarzyszenia "Lekarze Nadziei" oraz dr Jerzy Umiastowski z Naczelnej Izby Lekarskiej.
W roboczym uzasadnieniu projektu inicjatywy stwierdzono, że szybki postęp nauk biologicznych i medycznych oraz dynamiczny rozwój technologii rodzą coraz więcej dylematów etycznych. Dylematy te polegają na tym, iż z jednej strony, mamy do czynienia z powstawaniem coraz bardziej nowoczesnych biotechnologii, z drugiej zaś - brak jest zgodności zarówno w nauce, jak i wśród opinii publicznej co do celowości wdrażania konkretnych rozwiązań biomedycznych i kierunku,
w jakim mają iść uregulowania prawne, dotyczące tej dziedziny. Ów brak zgodności jest do pewnego stopnia zjawiskiem naturalnym - w każdym społeczeństwie istnieją różne systemy wartości, dotyczące zagadnień biomedycznych. Problem ten występuje zwłaszcza w państwach wysoko rozwiniętych. Wydaje się, iż wzorem tych państw należy stworzyć regulacje prawne, które ułatwią osiągnięcie konsensusu społecznego na temat podstawowych problemów biomedycznych. Celowi temu sprzyjać będzie przede wszystkim ratyfikowanie przez Polskę Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Godności Istoty Ludzkiej wobec Zastosowań Biologii i Medycyny (wraz z protokołem dodatkowym, dotyczącym zakazu klonowania istot ludzkich). Wydaje się jednak, iż wzorem państw Europy Zachodniej konieczne jest również powołanie, drogą odrębnej ustawy, organu państwowego o charakterze opiniodawczo-doradczym, którego głównym zadaniem byłoby formułowanie opinii o podstawowych dylematach etycznych, prawnych i społecznych, wyłaniających się w związku z rozwojem nauk biologicznych i medycznych. Organ taki istnieje w Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, na Litwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Norwegii, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.W dyskusji nad projektem zgłoszono szereg propozycji zmian. Komisja Nauki i Edukacji Narodowej postanowiła kontynuować prace nad projektowaną ustawą o utworzeniu Krajowej Rady Bioetycznej.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowała rozpatrywanie ustawy o wyścigach konnych.
Senatorowie wizytowali tereny zajmowane przez Służewiec - Tory Wyścigów Konnych w Warszawie Sp. z oo. Po terenach służewieckich oprowadzał prezes Marek Przybyłowicz, który zapoznał senatorów z historią własności torów oraz ich działalnością.
Podczas posiedzenia komisji, odbytego w Senacie RP, senatorowie wysłuchali opinii przedstawionych przez mecenasów Zygmunta Barańskiego i Tomasza Kwiatkowskiego. Mecenas Z. Barański reprezentował żyjących członków Towarzystwa Zachęty do Hodowli Koni, które było pierwszym właścicielem torów służewieckich.
W kolejnych głosowaniach Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 21 poprawek do sejmowej ustawy o wyścigach konnych. Podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje je Izbie senator Paweł Abramski.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych
i dodatkach mieszkaniowych.
Senatorowie zapoznali się z opiniami przedstawionymi przez wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewę Bończak-Kucharczyk oraz posłankę sprawozdawcę Ewę Tomaszewską. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Omawiana nowelizacja zmierza do uniemożliwienia eksmitowania na bruk kobiet w ciąży, dzieci, niepełnosprawnych, ubezwłasnowolnionych oraz ich opiekunów. Nowelizacja określa okoliczności, w których sąd nie mógłby orzec o eksmisji "na bruk", czyli nie przyznałby eksmitowanym uprawnienia do lokalu socjalnego. Zgodnie z tą zmianą, w wypadku przyznania lokatorom prawa do lokalu socjalnego nie będzie ich można eksmitować z zajmowanego dotychczas mieszkania, dopóki gmina nie przedstawi im oferty umowy najmu mieszkania socjalnego. Sejm przyjął także zmianę umożliwiającą udział w rozprawie o eksmisję osobom mieszkającym z eksmitowanym.
W dyskusji senatorowie zgłaszali zastrzeżenia do nieuregulowania w ustawie sprawy pokrywania kosztów utrzymywania byłego najemcy w okresie od wstrzymania wykonania eksmisji do złożenia przez gminę oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego. Pewne wątpliwości budził ponadto ust. 3 w art. 36a.
Ostatecznie komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Kopacz.
W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznała się z przygotowanym przez rząd dokumentem dotyczącym oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa
. Informację na ten temat przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Józef Płoskonka.Na zakończenie posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła, na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, wnieść projekt uchwały w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa:
"SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
- uwzględniając dyspozycję przepisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa, które zobowiązują Sejm, Senat i Radę Ministrów do dokonania, nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa;
- biorąc pod uwagę wyniki debaty przeprowadzonej na posiedzeniu Senatu w dniu ..;
- uwzględniając wnioski zawarte w "Ocenie nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa" przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 12 grudnia 2000 r.;
- po rozważeniu opinii i stanowisk prezentowanych w korespondencji kierowanej do organów Senatu i Senatorów a także opinii publikowanych w mediach i prezentowanych przez przedstawicieli samorządu terytorialnego i administracji rządowej, w tym zwłaszcza stanowiska Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich i Konwentu Marszałków Rzeczypospolitej Polskiej
przedstawia następującą ocenę nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa:
1. Nowy zasadniczy podział terytorialny państwa określony przepisami ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603, Nr 104, poz. 656 i z 1999 r. Nr 101, poz. 1182) należy uznać za poprawny i spełniający założenia reformy administracji publicznej oraz dyspozycję art. 15 us
t. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.2. Nowy podział terytorialny kraju stwarza możliwość zwiększenia efektywności działania administracji publicznej i wspomaga budowę społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
3. Niewielka liczba wniosków o zmianę podziału terytorialnego i o korektę granic jednostek samorządu terytorialnego, kierowanych do organów administracji rządowej świadczy o znacznym stopniu społecznej akceptacji podziału.
4. Nie ma przesłanek przemawiających za zmianami podstawowych założeń zasadniczego podziału terytorialnego kraju. Wprowadzane w najbliższej przyszłości zmiany w tym podziale powinny mieć charakter korekt.
5. Wnioski dotyczące zmian w podziale terytorialnym państwa, które do dnia 31 grudnia 2000 r. spełniły wymogi formalne, powinny być rozpatrzone w takim terminie, aby rozstrzygnięcia Rady Ministrów w sprawie korekt mogły zapaść przed 30 czerwca 2001 r.
6. Konieczna jest dalsza analiza efektywności działania administracji i poglądów opinii publicznej na ten temat i uwzględnianie wniosków wynikających z tej obserwacji w pracach Rady Ministrów, zwłaszcza odnoszących się do propozycji nowych rozwiązań ustawowych.
7. Należy sprzyjać inicjatywom zmierzającym do łączenia się powiatów, umożliwiającego sprawniejszą realizację zadań publicznych. W szczególności ten postulat odnosi się do miast na prawach powiatu i otaczających je powiatów mających siedziby władz w tych miastach. W przypadku dobrowolnego łączenia tych jednostek należy uwzględnić możliwość przeniesienia niektórych gmin do
powiatów sąsiednich, o ile to przyniesie poprawę zarządzania i uwzględni istniejące więzi społeczne.8. Należy wykorzystywać zmiany podziału terytorialnego kraju w celu zmniejszania zróżnicowania rozwoju i zamożności poszczególnych obszarów. Podział terytorialny powinien być traktowany jako jedno z narzędzi polityki regionalnej, prowadzonej wspólnie przez administrację rządową i samorząd terytorialny.
9. Korekty podziału terytorialnego powinny prowadzić do lepszego wykorzystywania środków publicznych.
10. Niezbędne jest przygotowanie rozwiązań ustawowych uwzględniających szczególny charakter samorządów dużych miast, w tym także Warszawy.
Celowe jest przeprowadzenie w najbliższym czasie, przez Sejm i Senat, kompleksowej oceny reformy administracyjnej kraju, uwzględniającej w szczególności zagadnienie finansowania zadań publicznych wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Taka ocena może także przynieść wnioski odnoszące się do podziału terytorialnego kraju".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą kontynuowała rozpatrywanie planu inwestycyjnego Stowarzyszenia "Wspólnota Polska".
W dyskusji senatorowie wyrażali zastrzeżenia na temat budowy sali konferencyjno-odczytowej przy Domu Polonii w Pułtusku. Jak stwierdził prezes "Wspólnoty" prof. Andrzej Stelmachowski, budowę te zaplanowano ze względu na mający się odbyć w maju 2001 r. Zjazd Polonii Świata. Senatorowie zwrócili się o uszczegółowienie informacji na temat planowanej inwestycji.
Senatorowie zgłosili także zastrzeżenia co do zasadności wydatkowania znacznych kwot na remonty domów Polonii w Polsce.
Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z zadaniami programowymi Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" i Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie".
Prof. A. Stelmachowski jako priorytetowe zadanie wskazał wspieranie szkół polskich za granicą oraz wszelkich działań oświatowych na rzecz Polaków na obczyźnie.
O zadaniach programowych Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" mówił prezes Wiesław Turzański.
W dyskusji senatorowie zgłosili zastrzeżenia do zbyt wysokich, ich zdaniem, kosztów nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań programowych fundacji. Zwrócili się o przygotowanie bardziej szczegółowych informacji na ten temat.
* * *
Komisja Praw Człowieka i Praworządności na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy.
Senatorowie zapoznali się z opiniami przedstawionymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Ustawa nie wywołała kontrowersji i w głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Krzysztofa Piesiewicza.
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich oraz o obrocie tym wyrobami.
Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej przedstawionych przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Feliksa Klimczaka. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do ustawy sejmowej. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Stanisław Majdański.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy. Senatorowie wysłuchali przedstawiciela rządu, wiceministra sprawiedliwości Janusza Niemcewicza oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Propozycję niezgłaszania poprawek do nowelizacji sejmowej przedstawi Izbie senator Stanisław Gogacz.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy. W tej części obrad uczestniczył wiceminister finansów Jan Wojcieszczuk. Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja jest konsekwencją zmian wprowadzonych do ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych nowelizacją z 26 maja 2000 r. Od dnia wejścia w życie tej nowelizacji, czyli od 23 listopada 2000 r., gry na automatach - zaliczane dotąd do kategorii gier losowych, o ile ich wynik zależał od przypadku - stanowią odrębną kategorię gier, obok gier losowych i zakładów wzajemnych. W ślad za tą nowelizacją nie została jednak dokonana zmiana ustawy - Kodeks karny skarbowy w zakresie przestępstw i wykroczeń skarbowych przeciwko organizacji gier losowych i zakładów wzajemnych, co oznacza, że od 23 listopada 2000 r. nie stanowią przestępstwa działania związane z grą na automatach podejmowane wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.
Opiniowana ustawa usuwa lukę prawną w zakresie odpowiedzialności osób naruszających prawo w zakresie urządzania gier na automatach, a ponadto uwzględnia wprowadzenie przez nowelizację z 26 maja br. nowej kategorii gier losowych - loterii audioteksowej - wprowadzając odpowiedzialność karną skarbową za jej urządzanie lub prowadzenie wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.
Jak przypomniano podczas posiedzenia komisji, w uchwale z 9 czerwca 2000 r. w sprawie ustawy o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych oraz o zmianie niektórych ustaw Senat proponował przyjęcie poprawki polegającej na odpowiedniej zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy, poprawka ta jednak została przez Sejm odrzucona.
W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do nowelizacji kodeksu karnego skarbowego. Zarekomenduje je Izbie senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawę o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawę w sprawie oznaczania wyrobów znakami skarbowymi akcyzy, ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.
Podczas posiedzenia stanowisko rządu w sprawie tzw. ustawy okołobudżetowej zaprezentował wiceminister finansów Jan Rudowski.
Według pierwotnych obliczeń rządowych kwota oszczędności z tytułu przyjęcia rozpatrywanej ustawy miały wynieść 3,4 mld zł, jednak na skutek zmian przyjętych przez Sejm kwota ta uległa zmniejszeniu o około 300 mln zł. Jak stwierdził wiceminister J. Rudowski, nastąpiła w związku z tym korekta skutków ustawy dla budżetu.
Sejm usunął z ustawy okołobudżetowej, mające zaoszczędzić około 270 mln zł, zmiany w zasiłkach rodzinnych i wychowawczych. Jednocześnie posłowie zmodyfikowali rządową wersję zmian w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, co z kolei zwiększyło planowane przez rząd oszczędności do kwoty 175 mln zł, ze 100 mln planowanych wcześniej.
Jak stwierdził wiceminister pracy i polityki społecznej Piotr Kołodziejczyk, z kwoty tej 125 mln wynika z zaostrzenia przepisów dotyczących zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, natomiast o 50 mln zł zmniejszyła się kwota na Fundusz Pracy.
Najistotniejsze zmiany w ustawie okołobudżetowej dotyczą Karty Nauczyciela i mają przynieść oszczędności dla budżetu 2001, z tytułu ograniczeń przyszłorocznego wzrostu płac nauczycielskich, na kwotę 1,8 mld. zł.
Sejm postanowił, że wszystkie zakłady zatrudniające niepełnosprawnych będą nadal zwolnione z wpłat składek na Fundusz Pracy, ale tylko w części dotyczącej pracowników niepełnosprawnych. Będą natomiast musiały odprowadzać funduszowi składki za pozostałych pracowników. Pierwotna propozycja rządu polegała na nałożeniu obowiązku przekazywania składek na Fundusz Pracy, ale tylko na zakłady pracy chronionej, ale za to od wszystkich pracowników. Miało to dać funduszowi 100 mln zł dodatkowych dochodów. Jednocześnie rząd chciał utrzymania obecnego zwolnienia z wpłat składek na Fundusz Pracy dla przedsiębiorstw, m.in. Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych.
Sejm zmodyfikował też propozycje rządu dotyczące zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Rząd chciał, aby ograniczyć prawo do tego rodzaju świadczeń oraz ustanowić jedną wysokość zasiłku.
Sejm zdecydował o podwyższeniu jednolitego wskaźnika zasiłku do 130%. Jednocześnie zasiłki w wysokości 160%, przyznane przed wejściem w życie ustawy okołobudżetowej, nie będą waloryzowane aż do momentu, gdy jego rzeczywista wysokość zrówna się z poziomem zasiłku przyznawanego już na nowych zasadach.
Rozpatrywana ustawa zakłada ponadto zwiększenie wpłat do budżetu z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o mniej więcej 300 mln zł. Przyjęte przez Sejm rozwiązanie dotyczące przerzucenia 80% kosztów drukowania banderol akcyzowych na firmy je wykorzystujące ma zaoszczędzić budżetowi 120 mln zł.
Blisko 800 mln zł oszczędności ma natomiast pochodzić z utrzymania jeszcze w 2001 roku dotychczasowego 30-procentowego wskaźnika wpływów z akcyzy paliwowej, przeznaczanych na drogi publiczne (zgodnie z ustawą o finansowaniu dróg publicznych, od stycznia 2001 roku wskaźnik ten miał wzrosnąć do 35%). Sejm zdecydował, by wyższe wpływy z akcyzy przekazywać na drogi dopiero od 2002 roku.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy okołobudżetowej. Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 6 senatorów, przeciwko było 5 osób. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Stanisław Jarosz.
Komisja oddaliła wniosek o odrzucenie ustawy w całości. Za odrzuceniem ustawy głosowało 5 senatorów, 6 było przeciwnych. W tej sytuacji senator Genowefa Ferenc złożyła wniosek mniejszości o odrzucenie przez Senat ustawy okołobudżetowej.
W drugim punkcie porządku dziennego komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy.
Senatorowie wysłuchali wiceministra finansów Jana Wojcieszczuka. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które nie zgłosiło zastrzeżeń do omawianej ustawy sejmowej. Omawiana nowelizacja nakłada sankcje karne za naruszenia prawa związane z używaniem automatów do gry.
W głosowaniu senatorowie postanowili przyjąć bez poprawek rozpatrywaną ustawę sejmową. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Marian Noga.
* * *
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Senatorowie wysłuchali wiceminister zdrowia Anny Knysok i wiceministra finansów Jana Rudowskiego. Zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana nowelizacja sejmowa zakłada podniesienie od przyszłego roku składki na ubezpieczenie zdrowotne z 7,5 do 7,75% przychodu ubezpieczonego oraz likwidację Krajowego Związku Kas Chorych. Posłowie postanowili też, że finanse kas chorych mają być jawne. W nowelizacji zmniejszono ponadto liczbę członków Rad Kas Chorych z 21 do 9. Sejmik województwa ma powołać nową radę w trzy miesiące od czasu wejścia ustawy. Członkowie rad kas chorych będą musieli legitymować się wyższym wykształceniem oraz mieć zdany egzamin na członka rady nadzorczej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.
W głosowaniu połączone komisje postanowiły zarekomendować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Marek Waszkowiak. Dotyczyły one m.in. zmniejszenia liczby członków rady kasy chorych z 9 do7 oraz wyboru przewodniczącego rady spośród jej składu.
Do stanowiska komisji zgłoszono wnioski mniejszości. Senator Maciej Świątkowski zarekomenduje Senatowi wprowadzenie 3 poprawek, m.in. zakładającej 8-procentową składkę na ubezpieczenie zdrowotne w 2002 r. Wniosek senatora Jerzego Suchańskiego dotyczył podwyższenia tej składki do 8% już w 2001 r.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.
W posiedzeniu wzięli udział: posłanka sprawozdawca Ewa Tomaszewska, Franciszek Jarosz OPZZ oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Dariusza Kłeczka.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska przystąpiła do wstępnego omawiania projektu ustawy budżetowej na 2001 rok w częściach dotyczących gospodarki wodnej oraz środowiska.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Rudnicki przedstawił opracowane przez resort założenia budżetowe dotyczące gospodarki wodnej i środowiska. W posiedzeniu komisji uczestniczył także minister środowiska Antoni Tokarczuk.
W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. środkami pochodzącymi z UE, przeznaczonymi na ochronę środowiska. Dyskutowano również o problemie Żuław i Białowieskiego Parku Narodowego.
Komisja Rodziny i Polityki Społecznej pracowała nad stanowiskiem w sprawie ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Senatorowie wysłuchali wiceministra zdrowia Tomasza
Grottela oraz dyrektora Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej w Ministerstwie Finansów Zbigniewa Boniuszki.Nowelizacja zakłada, że od 1 stycznia 2001 r. przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla pracowników samodzielnych publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej będzie nie niższy niż 203 zł miesięcznie. Celem noweli było m.in. umożliwienie podwyższenia pensji protestującym pielęgniarkom.
W dyskusji senatorowie zgłosili pewne wątpliwości do rozwiązań przyjętych przez Sejm. W głosowaniu zdecydowano jednak o zaproponowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Dariusz Kłeczek.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment