86. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu
(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 00)
(Posiedzeniu przewodniczą wicemarszałkowie Ryszard Jarzembowski, Kazimierz Kutz i Jolanta Danielak)
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dzień dobry państwu.
Wznawiam posiedzenie.
Zaczniemy od informacji organizacyjnych. Otóż dzisiaj, za chwilę przystąpimy do rozpatrzenia punktu dwudziestego piątego. Następnie będziemy głosowali nad siedemnastoma ustawami, potem zaś powrócimy do rozpatrywania kolejnych punktów porządku dziennego. A w porządku dziennym mamy do rozpatrzenia jeszcze siedemnaście ustaw. Ze względu na fakt, że do tej pory zostało zgłoszonych około pięciuset poprawek - i można się spodziewać, że podczas rozpatrywania następnych siedemnastu ustaw liczba tych setek się zwiększy - i ze względu na fakt, że na przegłosowanie jednej poprawki, przy sprawnym prowadzeniu obrad, potrzeba co najmniej dwie minuty...
(Głos z sali: 46 sekund, Panie Marszałku, prowadziłem badania.) (Wesołość na sali)
...można się spodziewać, że będziemy tutaj siedzieli jeszcze w sobotę. Ja oczywiście rozumiem ten mechanizm psychologiczny, który wynika z tego, że część z państwa senatorów już jest blisko mety i każdy chce jak najdłużej z tej trybuny przemawiać. To, myślę, świadczy o silnym przywiązaniu do Senatu.
(Głos z sali: Do stołka.)
Chociaż muszę powiedzieć, że w większości wypadków debata nie jest racjonalnie uzasadniona, ponieważ wyniki głosowania zainteresowanym mogę wkrótce, w przerwie podać.
Dziękuję bardzo senatorom Izdebskiemu i Gołąbkowi, że zechcieli już przybyć.
Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, która odniosła się do wszystkich wniosków przedstawionych w toku debaty.
A jak było na posiedzeniu komisji, opowie nam pan senator Gerard Czaja, sprawozdawca komisji.
Senator Gerard Czaja:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Sprawozdanie z posiedzenia komisji będzie bardzo krótkie. Komisja proponuje przyjąć proponowaną ustawę bez poprawek i o to zwracamy się do Wysokiego Senatu. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Głos mogą jeszcze zabrać: pani senator Maria Szyszkowska...
Senator Maria Szyszkowska:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Bardzo proszę o poparcie mojego wniosku o odrzucenie ustawy. Jest ona bowiem bardzo niepokojąca. Jeżeli tę ustawę przyjmiemy, to Polska przekształci się w kraj, w którym tylko interesy ludzi bardzo bogatych będą dochodzić do głosu, bo wyłącznie oni będą mogli opłacać odpowiednie grupy lobbingowe, a nielegalny lobbing i tak, i tak pozostanie. Proszę o poparcie mojego wniosku.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pan senator Sławomir Izdebski?
(Senator Sławomir Izdebski: Dziękuję.)
Pan senator Zbigniew Romaszewski?
Senator Zbigniew Romaszewski:
Proszę państwa, ta ustawa o lobbingu jest całkowicie obca polskiemu systemowi prawa, który oparty jest na zasadzie konsultacji społecznych. I w związku z tym prowadzi to do kolizji, patologie systemu konsultacji społecznych pozostają, zostaje zaś stworzony w gruncie rzeczy martwy system lobbingu płatnego. To jest właściwie powód, dla którego uważam, że ta ustawa jest zbyteczna, a wręcz szkodliwa. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Mamy dwa wnioski do przegłosowania: wniosek Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, mniejszości tej komisji oraz wnioskodawców o odrzucenie oraz wniosek Komisja Ustawodawstwa i Praworządności o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Oczywiście najpierw będziemy głosowali nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.
Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy?
A kto z państwa jest przeciwny?
(Głos z sali: Aparatura nie działa.)
Kto się wstrzymał od głosu?
(Głos z sali: Aha, karta...)
Senator chciał zwalić na aparaturę.
Dziękuję bardzo.
Wynik już widzimy: 26 głosów za, 44 - przeciw, 7 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 28)
Przeto głosujemy nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto z państwa jest za jego przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Możemy pokazać wyniki.
44 głosy za, 23 - przeciw, 10 senatorów wstrzymało się od głosu, a 1 senator, słynny retor, nie głosował. (Głosowanie nr 29)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Dziękuję bardzo.
Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
W przerwie w obradach Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury analizowała zgłoszone wnioski.
Pan senator Adam Biela za chwilę nam zrelacjonuje przebieg obrad komisji.
Bardzo proszę.
Senator Adam Biela:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Komisja rozpatrywała wniosek o odrzucenie ustawy. Wniosek ten nie uzyskał jednak akceptacji. Były też zgłoszone trzy poprawki, ale wcześniej komisja przyjęła dalej idący wniosek, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Stąd też bezprzedmiotowe było już rozpatrywanie pozostałych wniosków. I taki wniosek komisja przedkłada Wysokiej Izbie. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy chce jeszcze zabrać głos pan senator Robert Smoktunowicz?
(Senator Robert Smoktunowicz: Dziękuję.)
A pan senator Krzysztof Szydłowski? Nie poznamy jego woli, bo go nie ma.
Pan senator Adam Biela?
(Senator Adam Biela: Dziękuję.)
Pan senator Kazimierz Pawełek?
(Senator Kazimierz Pawełek: Dziękuję.)
Pani senator Zofia Skrzypek-Mrowiec?
(Senator Zofia Skrzypek-Mrowiec: Dziękuję.)
Pan senator Jan Szafraniec?
(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)
I pan senator Sławomir Izdebski?
(Senator Sławomir Izdebski: Dziękuję.)
Przystępujemy do głosowania.
Przypominam, że w toku debaty przedstawiono następujące wnioski: pan senator Robert Smoktunowicz wnosił o odrzucenie ustawy, Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury wnosiła o przyjęcie jej bez poprawek, a senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do tekstu ustawy.
Oczywiście w pierwszej kolejności, zgodnie z regulaminem, głosujemy nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.
Kto z państwa jest za wnioskiem o odrzucenie ustawy?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję bardzo.
5 senatorów głosowało za, 67 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)
Wobec tego głosujemy dalej. Będziemy teraz głosowali nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
58 głosów za, 12 - przeciw, 9 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 31)
To oznacza, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad...
(Senator Grzegorz Matuszak: Czy mogę w sprawie formalnej?)
Oczywiście, proszę bardzo.
Pan senator Matuszak w sprawie formalnej.
Senator Grzegorz Matuszak:
Panie Marszałku, chciałbym uprzejmie zapytać, czy ta część garderoby męskiej, która zwisa z trybuny senackiej, to jest jakaś manifestacja polityczna, czy niedopatrzenie.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Ten zwis męski, który tutaj spoczywa przed nami, w barwach narodowych, jest świadectwem poświęcenia senatora Sławomira Izdebskiego, który go sobie odjął od szyi, żeby tutaj położyć. Myślę, że barwy biało-czerwone nam nie przeszkadzają.
(Senator Robert Smoktunowicz: Myśleliśmy, że pan marszałek zmienił barwy.)
(Senator Grzegorz Matuszak: Bardziej zrozumiałe by było, gdyby był na szyi senatora Izdebskiego.)
Nie, moja barwa to jest czerwona, a Sławomira Izdebskiego - biała i w ten sposób się uzupełniamy. (Wesołość na sali)
(Senator Włodzimierz Łęcki: Ale, Panie Marszałku...)
Dobrze. Ale proponuję, żeby może...
(Senator Henryk Dzido: W kwestii formalnej...)
(Senator Sławomir Izdebski: W kwestii formalnej...)
(Senator Olga Krzyżanowska: Panie Marszałku, jednak prosimy o zdjęcie tego. To nie jest miejsce na wieszanie jakichkolwiek...)
(Senator Włodzimierz Łęcki: W kwestii formalnej...)
Proszę państwa, ja rozumiem dobry nastrój, bo się kończy kadencja, ale może już głosujmy dalej, co?
(Głos z sali: Czy to już jest efekt działania ustawy lobbingowej?)
(Rozmowy na sali)
(Senator Bogusław Litwiniec: Ja tylko...)
Proszę.
Senator Bogusław Litwiniec:
Mam pytanie: czy są włączone media, telewizja, które zauważą te barwy biało-czerwone?
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Ja myślę, że pan senator Izdebski wkrótce się rozmyśli i ściągnie stąd ten krawat, prawda?
Senator Sławomir Izdebski:
Nie mogę, Panie Marszałku, ponieważ to jest prezent dla pana marszałka. Bo kiedyś pan marszałek wyznał, że jak będzie startował w następnych wyborach, to...
(Rozmowy na sali)
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Ale to...
(Rozmowy na sali)
(Senator Robert Smoktunowicz: Panowie, ale to uchybia powadze Senatu, no. Prosimy o usunięcie tego.)
(Senator Sławomir Izdebski: Barwy biało-czerwone uchybiają powadze Senatu?)
(Senator Kazimierz Kutz: W sprawie formalnej.)
(Rozmowy na sali)
(Senator Robert Smoktunowicz: To barwy Samoobrony.)
Schowaj to.
Dobrze, już schowane.
(Senator Kazimierz Kutz: To są wasze barwy.)
Myślę, że już nic niczemu i nikomu nie uchybia, proponuję przejść do meritum, dobrze?
Przechodzimy do meritum, czyli powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.
Komisja Ustawodawstwa i Praworządności, Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
odniosły się do wniosków zgłoszonych w toku debaty i przygotowały wspólne sprawozdanie.
Zapraszam panią senator Aleksandrę Koszadę - zresztą już tu jest - sprawozdawcę połączonych komisji.
Senator Aleksandra Koszada:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Połączone komisje: Komisja Ustawodawstwa i Praworządności, Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, rozpatrzyły wnioski zgłoszone w toku debaty w dniu 19 lipca 2005 r. nad ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.
Przypominam, że dwie komisje zgłosiły wcześniej wniosek o odrzucenie ustawy w całości z uwagi na mankamenty tej ustawy. W trakcie debaty udało się doprowadzić ją do kształtu, jaki był wydyskutowany i przyjęty w komisjach sejmowych.
W związku z tym w imieniu połączonych komisji proszę o przyjęcie poprawki drugiej zawartej w punkcie oznaczonym rzymską dwójką w druku nr 1027Z. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pan senator Marian Lewicki może zabrać głos...
(Senator Marian Lewicki: Dziękuję.)
...pan senator Adam Biela...
(Senator Adam Biela: Tak.)
Proszę.
Senator Adam Biela:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Chciałbym zwrócić państwa uwagę na poprawkę pierwszą. Otóż w komisjach sejmowych, o których mówiła pani senator sprawozdawca, została przyjęta również wersja dająca możliwość nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowych osobom, które uzyskały takie nieruchomości przed dniem 27 maja 1990 r. Na posiedzeniu komisji senackich przedstawiciel rządu przekonywał, iż takiego prawa w Polsce nie zrealizowano, w związku z czym wersja, którą ja zaproponowałem w poprawce pierwszej, zgodna właśnie z tą przyjętą przez komisję sejmową, jest niewłaściwa.
Chciałbym przytoczyć dwa ważkie argumenty w postaci dokumentów, które mam przed sobą. Te dokumenty uzyskałem dopiero wczoraj. Otóż są to decyzje o nabyciu z mocy samego prawa własności dotychczas posiadanych nieruchomości gruntowych, do których użytkownicy mieli wyłącznie prawa użytkowania wieczystego. Są również dwie decyzje, dwa postanowienia sądów administracyjnych, które tę kwestię definitywnie rozstrzygają. Pozytywną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z 13 maja 2005 r. burmistrz Białej Podlaskiej zaskarżył do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jest wyraźna decyzja, że pan burmistrz ma tę ustawę z dnia 26 lipca 2001 r. wykonać, a nie dyskutować z tym, co jest postanowione w ustawie.
Mamy również decyzję sądu administracyjnego z Gdańska...
(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Bardzo proszę o kondensowanie wypowiedzi.)
(Rozmowy na sali)
Mamy również decyzję sądu administracyjnego z Gdańska, który wydał decyzję o uwłaszczeniu na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2001 r.
Krótko mówiąc, jeśli nie zostanie przyjęta wersja zapisu, niczym się nie różniąca od tej, którą pan senator Piwoński zgłosił jako poprawkę drugą, wersja zawarta w poprawce pierwszej, wówczas wszyscy ci, których ustawa pozbawi możliwości nabycia prawa własności, złożą skargi konstytucyjne, będą mieli do tego pełne prawo, i ta ustawa nie zostanie zrealizowana. Jedyną możliwością jest przyjęcie poprawki pierwszej. Przedstawiając te dokumenty, takie bym argumenty wskazał koleżankom i kolegom. Trzeba tak zrobić, jeśli chcemy, żeby ta ustawa weszła w życie. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pan senator Jan Szafraniec?
(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)
Pan senator Edmund Wittbrodt?
Senator Edmund Wittbrodt:
Dziękuję bardzo.
Ja również proszę o poparcie poprawki pierwszej. Argumentów nie będę powtarzał, one zostały przedstawione.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Senator Janina Sagatowska?
(Senator Janina Sagatowska: Nie, dziękuję.)
Pan senator Zbyszko Piwoński?
Senator Zbyszko Piwoński:
Panie i Panowie Senatorowie! Ten kompromis, który został zawarty, jest tak kruchy... Przypominam, że dwa pierwsze wnioski, i komisji, i mój, to były wnioski o odrzucenie tego. W związku z tym jedyną szansą na przyjęcie tego, na kontynuowanie przekształcania w moim głębokim przekonaniu jest przyjęcie poprawki drugiej.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pan senator Włodzimierz Łęcki?
(Senator Włodzimierz Łęcki: Dziękuję.)
Pan senator Jerzy Suchański?
(Senator Jerzy Suchański: Dziękuję.)
Pan senator Grzegorz Matuszak?
(Senator Grzegorz Matuszak: Dziękuję.)
Przystępujemy do głosowania.
W pierwszej kolejności będziemy głosowali nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.
Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał do głosu?
Dziękuję.
4 senatorów głosowało za, 73 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 32)
Wniosek został odrzucony.
W takim razie głosujemy nad poprawką pierwszą. Proponuje się w niej odstąpienie od rozwiązania przyjętego przez Sejm i przyjęcie ustawy, która nie eliminuje prawa użytkowania wieczystego z systemu prawa polskiego, lecz ma na celu kontynuowanie procesu powolnego przekształcania użytkowania wieczystego we własność. Od rozwiązania ujętego w poprawce drugiej różni się ono w zakresie przepisów dotyczących nieodpłatnego przekształcania użytkowania we własność. Utrzymuje prawo nieodpłatnego przekształcenia dla użytkowników wieczystych, którzy nabyli prawo użytkowania wieczystego przed dniem 26 maja 1990 r. i wobec których nie zrealizowano przed wejściem w życie niniejszej ustawy uwłaszczenia na mocy przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. Ponadto ogranicza możliwość uzyskania bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia do nieruchomości rolnych nieprzekraczających 50 ha gruntów.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki, poprawki pierwszej?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Za jej przyjęciem głosowało 30 senatorów, przeciwko - 41, 10 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 33)
Zatem głosujemy nad poprawką drugą. Proponuje się w niej odstąpienie od rozwiązania przyjętego przez Sejm i przyjęcie ustawy, która nie eliminuje prawa użytkowania wieczystego z systemu prawa polskiego, lecz ma na celu kontynuowanie procesu powolnego przekształcania użytkowania wieczystego we własność.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
79 głosów za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)
I teraz możemy głosować nad całością ustawy, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętej poprawki.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
70 głosów za, 9 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 35)
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.
Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Komisja Ochrony Środowiska w przerwie w obradach odniosła się do wniosków o wniesienie poprawek, zgłoszonych w dyskusji.
Pani senator sprawozdawca Apolonia Klepacz jest już na trybunie, dziękuję.
Senator Apolonia Klepacz:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Panie i Panowie Senatorowie!
Komisja Ochrony Środowiska na posiedzeniu 20 lipca rozpatrzyła wnioski zgłoszone w trakcie debaty. Debatowaliśmy nad ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, rozpatrywaną 19 lipca.
Pozwólcie państwo, że z upoważnienia Komisji Ochrony Środowiska zarekomenduję Wysokiej Izbie poprawki, które są w druku nr 1023Z. Wszystkie te poprawki zostały poparte przez komisję po raz wtóry. Żebyście państwo senatorowie nie zostali wprowadzeni w błąd, powiem, że są to poprawki: dziesiąta, dwunasta, czternasta, dwudziesta druga, dwudziesta piąta i trzydziesta trzecia.
Ta ostania już po pierwszym posiedzeniu miała akceptację komisji, potem jednak została zmodyfikowana przez senatora Bienia i w tej zmodyfikowanej wersji komisja ją poparła. A jaka jest różnica pomiędzy jedną a drugą wersją poprawki trzydziestej trzeciej? Otóż modyfikacja dokonana przez senatora Bienia wprowadza fakultatywność wydania rozporządzenia dotyczącego poziomu zbierania zużytego sprzętu, o tym żeśmy już rozmawiali. Poziom zbierania zużytego sprzętu, wprowadzony poprawką do ustawy, waha się od 1% do 40%, a rozporządzenie ma dokładnie podać, jaki jest podział sprzętu na poszczególne grupy, z dodaniem do tego określonych poziomów zbierania tego sprzętu. To są różnice, które zostały wprowadzone.
Także pozostałe poprawki, poparte po raz drugi przez komisję, rekomenduję Wysokiej Izbie.
Jednocześnie pozwalam sobie zwrócić się do Wysokiej Izby z propozycją głosowania łącznego nad kilkoma poprawkami, które mają charakter legislacyjny i redakcyjny. Są to poprawki: pierwsza, trzecia, piąta, siódma, szesnasta, osiemnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta szósta, dwudziesta siódma i dwudziesta dziewiąta.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
(Senator Apolonia Klepacz: Składam tutaj wykaz.)
Czy jest sprzeciw wobec propozycji łącznego głosowania nad tymi poprawkami? Nie ma.
Dziękuję bardzo.
Będziemy głosować łącznie.
Jeszcze mogą zabrać głos: pan senator January Bień...
(Senator January Bień: Dziękuję, Panie Marszałku.)
...pan senator Janusz Bargieł...
(Senator Janusz Bargieł: Dziękuję, Panie Marszałku.)
...i pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz.
Senator
Franciszek Bachleda-Księdzularz:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Szanowni Państwo, proszę o poparcie poprawki trzydziestej drugiej, która dotyczy wydłużenia vacatio legis do kilku miesięcy, czyli do 1 lipca 2006 r. Jest to słuszna poprawka, poparta przez komisję, dlatego bardzo o to proszę.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania łącznego nad poprawkami: pierwszą, trzecią, piątą, siódmą, szesnastą, osiemnastą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą i dwudziestą dziewiątą.
Kto z państwa jest za ich przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie, 82 głosami za. (Głosowanie nr 36)
Poprawka druga rozszerza wyłączenia przedmiotowe. Ustawa nie będzie miała zastosowania do wszelkiego sprzętu będącego częścią składową urządzenia, które nie jest sprzętem w rozumieniu przepisów ustawy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
Jednogłośnie - 83 głosy za. (Głosowanie nr 37)
Poprawka czwarta pozwala na powierzenie zadań z zakresu prowadzenia rejestru przedsiębiorców oraz analizy funkcjonowania systemu gospodarki zużytym sprzętem osobie prawnej, ale wyłącznie takiej, która reprezentuje wprowadzających sprzęt, którzy posiadają łącznie nie mniej niż 75% udziału w masie wprowadzanego sprzętu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
79 głosów za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)
Poprawka szósta zmienia podstawy obliczania wysokości zabezpieczenia finansowego. Będzie nią iloczyn stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu oraz masy sprzętu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
79 głosów za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 39)
Poprawka ósma znosi obowiązek, nałożony na wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, dołączania do tego sprzętu informacji o jego masie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
21 głosów za, 51 - przeciw, 11 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 40)
Poprawka dziewiąta pozwala wprowadzającemu sprzęt na zlecenie niektórych czynności innemu podmiotowi.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
80 głosów za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 41)
Poprawki: dziesiąta, dwunasta, czternasta, dwudziesta druga, dwudziesta piąta i trzydziesta trzecia ustanawiają obowiązek osiągania przez wprowadzającego sprzęt określonego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, to jest od 1% do 40% masy wprowadzonego sprzętu, w zależności od grupy sprzętu, a także wpłacania opłaty produktowej w przypadku nieosiągnięcia określonego poziomu zbierania sprzętu.
Poprawki te różnią się od kolejnego bloku poprawek tym, że upoważniają ministra właściwego do spraw środowiska do obligatoryjnego wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie poziom zbierania zużytego sprzętu z podziałem na grupy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
9 głosów za, 71 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 42)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawki: jedenasta, trzynasta, piętnasta, dwudziesta trzecia, dwudziesta czwarta i trzydziesta czwarta są podobne do poprzednich, z tym że upoważniają ministra właściwego do spraw środowiska do fakultatywnego wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie poziom zbierania zużytego sprzętu z podziałem na grupy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
80 głosów za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 43)
Poprawka siedemnasta skutkuje tym, że zbierający zużyty sprzęt będzie obowiązany niezwłocznie przekazać go prowadzącemu zakład przetwarzania, bez możliwości podjęcia przez prowadzącego zakład przetwarzania decyzji o terminie tego przekazania.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
77 głosów za, 2 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 44)
Poprawka dziewiętnasta nakłada obowiązek na prowadzącego zakład przetwarzania, aby w pierwszej kolejności przekazał sprawny, zużyty sprzęt do ponownego użycia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
80 głosów za, 1 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 45)
Poprawka dwudziesta obliguje zakład przetwarzania do posiadania urządzeń zapewniających oczyszczenie wód opadowych i roztopowych w stopniu określonym przez przepisy prawa wodnego dla oczyszczania ścieków.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
82 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 46)
Poprawka dwudziesta ósma wprowadza przepis przejściowy dla przedsiębiorców wprowadzających na rynek lampy wyładowcze, umożliwiający do dnia 31 grudnia 2007 r. realizowanie obowiązku odzysku również za pośrednictwem organizacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego funkcjonującej na podstawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, a nie tylko za pośrednictwem organizacji odzysku działającej na podstawie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
83 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 47)
Poprawka trzydziesta wydłuża vacatio legis przepisów dotyczących zabezpieczenia finansowego z trzydziestu dni od dnia ogłoszenia ustawy do dnia 1 stycznia 2006 r.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
82 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 48)
Poprawka trzydziesta pierwsza skraca vacatio legis przepisów. Te przepisy, które miałyby wejść w życie 1 lipca 2006 r., wejdą w życie 1 stycznia 2006 r.; te, które miałyby wejść w życie 1 października 2006 r., wejdą w życie 1 marca 2006 r., natomiast te przepisy, które miały wejść w życie 1 stycznia 2008 r. i 1 stycznia 2009 r., wejdą w życie 1 czerwca 2006 r.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
4 głosy za, 77 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 49)
Trzydziesta druga poprawka wydłuża vacatio legis przepisów dotyczących obowiązku dołączania do sprzętu przez wprowadzającego ten sprzęt informacji o zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie, o masie sprzętu oraz obowiązku odpowiedniego oznakowania sprzętu, z trzydziestu dni od dnia ogłoszenia ustawy do dnia 1 lipca 2006 r.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
44 głosy za, 35 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 50)
Przystępujemy do głosowania nad całością wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
84 głosy za. (Głosowanie nr 51)
Czyli Senat jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w całości, ze zmianami.
Pan senator Włodzimierz Łęcki się zgłasza.
(Senator Włodzimierz Łęcki: Panie Marszałku, pozwolę sobie podać najnowsze wyniki badań czasu w trakcie głosowania nad tą ustawą - 35,5 sekundy na jedno głosowanie. Prowadzimy z panem senatorem Bobrowskim ścisłe badania.)
(Wesołość na sali) (Oklaski)
(Głos z sali: Rekord do "Księgi Guinessa")
Szkoda, że pan nie kandyduje w następnej kadencji.
(Wesołość na sali)
Powracamy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Komisja Ochrony Środowiska analizowała poprawki zgłoszone w toku debaty i teraz, ustami pana senatora Janusza Bargieła, przedstawi przebieg obrad.
Senator Janusz Bargieł:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Wnoszę tu pod obrady ustawę o lasach oraz ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i proszę o przyjęcie poprawek zawartych w druku nr 1026Z - to jest jeden wniosek.
A drugi wniosek, który, jak myślę, będzie miał wpływ na badania prowadzone przez panów senatorów, w tym senatora Bobrowskiego, to wniosek o łączne głosowanie poprawek: pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej, piątej, szóstej, dziewiątej, czternastej, szesnastej i siedemnastej. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo. Teraz proszę mi jeszcze tylko dać wykaz tych poprawek, bo tak to nic bym nie wiedział.
(Senator Janusz Bargieł: Proszę bardzo, wszystkie poprawki są zaznaczone.)
Czy ktoś z państwa, łącznie z senatorem Rzemykowskim, jest przeciw? Nie ma sprzeciwu. Dobrze, będziemy głosowali łącznie.
Ale przedtem mogą jeszcze zabrać głos senatorowie.
Pan senator Krzysztof Jurgiel?
(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)
Pan senator Adam Biela?
(Senator Adam Biela: Dziękuję.)
Pani senator Zofia Skrzypek-Mrowiec?
(Senator Zofia Skrzypek-Mrowiec: Dziękuję.)
Pani senator Maria Szyszkowska?
(Senator Maria Szyszkowska: Dziękuję.)
Pan senator January Bień?
(Senator January Bień: Dziękuję, Panie Marszałku.)
I pan senator Sergiusz Plewa, który głosu na pewno nie zabierze z powodu swej absencji... A nie, przybył.
Czy pan senator Sergiusz Plewa chce zabrać głos?
(Senator Sergiusz Plewa: Nie, dziękuję, Panie Marszałku.)
Proszę bardzo. (Wesołość na sali)
Przystępujemy do głosowania. Mamy jeden skrajny wniosek senatorów o odrzucenie ustawy, i wniosek Komisji Ochrony Środowiska i innych senatorów o wprowadzenie poprawek.
Zatem głosujemy w sprawie wniosku o odrzucenie ustawy.
Kto z państwa jest za tym wnioskiem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
11 głosów za, 66 - przeciw, a 6 senatorów się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 52)
Zgodnie z wolą tych sześćdziesięciu sześciu senatorów będziemy głosowali dalej, bo wniosek został odrzucony.
Głosujemy nad poprawkami.
Przystępujemy do łącznego głosowania nad poprawkami: pierwszą, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą, dziewiątą, czternastą, szesnastą i siedemnastą.
Kto z państwa jest za ich przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
83 głosy za. Jednomyślność. (Głosowanie nr 53)
Poprawka siódma zmierza do skreślenia przepisu, zgodnie z którym sprzedaż lasów, gruntów i innych nieruchomości Skarbu Państwa, znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, może nastąpić w przypadku zmiany przeznaczenia na cele nieleśne i nierolnicze.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Jedna pani senator pobłądziła.
7 senatorów było za, 67 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu, a jedna pani senator, jak powiadam, pobłądziła i nie głosowała. (Głosowanie nr 54)
Poprawka ósma zmierza do skreślenia przepisu, zgodnie z którym nadleśniczy może samodzielnie sprzedać grunty leśne i nieleśne o powierzchni do 1 ha, jeśli stanowią enklawę wśród gruntów innej formy własności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
7 głosów za, 68 - przeciw, 7 senatorów się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 55)
Poprawka dziesiąta zmierza do tego, aby w zakresie pierwszeństwa nabycia lokali przez pracowników i byłych pracowników Lasów Państwowych mających co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych cena nabycia lokalu, w których są najemcami i w których mieszkają, była ustalona na 5% jego wartości, jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
77 głosów za, 3 - przeciw, 3 senatorów się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 56)
Poprawka jedenasta zmierza do tego, aby w zakresie pierwszeństwa nabycia lokali przez osoby bliskie w rozumieniu ustawy, pozostałe po pracownikach i byłych pracownikach Lasów Państwowych, uprawnienie to przysługiwało tylko przy nabyciu jednego lokalu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
81 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 57)
Dwunasta poprawka zmierza do dodania przepisu, zgodnie z którym waloryzacji z art. 40a ust. 5b ustawy o lasach dokonuje się według zasad określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
81 głosów za. Jednogłośne poparcie. (Głosowanie nr 58)
Trzynasta poprawka zmierza do tego, aby w zakresie pierwszeństwa nabycia lokali, o których mowa w ustawie, wymogu zajmowania lokalu przez okres co najmniej trzech lat nie stosowało się do najemców będących organizacjami pozarządowymi, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i prowadzą działalność zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
72 głosy za, 6 - przeciw i 5 senatorów się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 59)
(Rozmowy na sali)
Proszę nie agitować w toku głosowania.
Poprawka piętnasta zmierza do tego, aby dyrektor generalny Lasów Państwowych mógł z wydzielonej części środków funduszu leśnego utworzyć fundusz stabilizacji, który zostanie przeznaczony na usuwanie nadzwyczajnych zagrożeń dla lasów jedynie w ramach długookresowego cyklu produkcji leśnej, nie zaś dekoniunktury na drewno.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
75 głosów za, 2 przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 60)
Głosujemy nad całością, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Jednak sąsiedztwo pani senator Marii Szyszkowskiej dekoncentruje, cokolwiek by mówić.
Proszę o wyświetlenie wyniku.
79 głosów za, 1 przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 61)
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła wnioski zgłoszone w toku debaty i pani senator Alicja Stradomska, którą zapraszam, przedstawi jako sprawozdawca przebieg dyskusji.
Senator Alicja Stradomska:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
W imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia wnoszę o przyjęcie wszystkich dwudziestu czterech poprawek, które zyskały akceptację komisji. Poprawki znajdują się w druku nr 1048Z. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo, Pani Senator.
(Senator Alicja Stradomska: Dziękuję.)
Teraz prawo do zabrania głosu mają tylko senatorowie wnioskodawcy.
Alicja Stradomska?
Krystyna Sienkiewicz?
(Senator Krystyna Sienkiewicz: Dziękuję, nie.)
Zatem głosujemy.
Poprawka pierwsza prawidłowo określa zakres odesłania do działań, których efektem jest reintegracja.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy za. (Głosowanie nr 62)
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
Poprawka druga wprowadza do ustawy pojęcie "używanie szkodliwe", a dziewiętnasta daje prokuratorowi możliwość zawieszenia postępowania nie tylko w odniesieniu do osoby uzależnionej, ale również w stosunku do osoby używającej substancji psychoaktywnych szkodliwie, która podda się leczeniu lub rehabilitacji. Nad obiema głosujemy łącznie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 63)
Poprawka trzecia precyzuje odesłanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Odesłanie sprecyzowane jednogłośnie, 83 głosami. (Głosowanie nr 64)
Poprawka czwarta ma na celu to, aby jedno z zadań własnych gminy z zakresu przeciwdziałania narkomanii polegało na zwiększeniu dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 senatorów poparło tę poprawkę*. (Głosowanie nr 65)
Poprawka piąta określa dodatkową przesłankę do odwołania członka Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy za, 1 przeciw. (Głosowanie nr 66)
Poprawka szósta zmierza do tego, aby członkom Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii przysługiwał zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach wykonawczych do kodeksu pracy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 67)
Można było głosować łącznie nad niektórymi poprawkami, bo na przykład siódma ma charakter redakcyjny.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy za. (Głosowanie nr 68)
Poprawka ósma uzupełnia katalog danych zarówno o osobach fizycznych, jak i prawnych, które składają oferty konkursowe na przeprowadzenie szkolenia w dziedzinie uzależnienia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 69)
Poprawka dziewiąta eliminuje z ustawy przepis dotyczący kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia i zasad ich ponoszenia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 70)
Poprawka dziesiąta wskazuje zakres zezwolenia wydawanego przez głównego inspektora farmaceutycznego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 71)
Poprawka jedenasta formułuje przepis w sposób niebudzący wątpliwości interpretacyjnych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
81 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 72)
Poprawka dwunasta ujednolica terminologię ustawy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 73)
Poprawka trzynasta ustala relacje pomiędzy poszczególnymi przepisami.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 74)
Poprawka czternasta ma na celu uszczegółowienie przepisu dotyczącego grup preparatów zawierających środki odurzające lub substancje psychotropowe.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 75)
Poprawka piętnasta w miejsce fakultatywnego wprowadza obligatoryjne upoważnienie wojewody do wydania aktu prawa miejscowego, określającego dane dotyczące upraw maku lub konopi włóknistych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 76)
Poprawka szesnasta wprowadza obowiązek, a nie tylko możliwość, cofnięcia zezwolenia w przypadku naruszania warunków w nim określonych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 77)
Poprawka siedemnasta poszerza katalog przypadków, w których nastąpi cofnięcie zezwolenia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 78)
Poprawka osiemnasta zmierza do tego, aby w odniesieniu do sprawcy przestępstwa, będącego osobą uzależnioną, który posiada narkotyki, gdy jednocześnie chodzi o wypadek mniejszej wagi, sąd nie orzekał nawiązki.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
77 głosów za, 5 przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 79)
Poprawka dwudziesta ma na celu ujednolicenie terminologii ustawy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 80)
Poprawka dwudziesta pierwsza usuwa z ustawy błędne odesłanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
81 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 81)
Poprawka dwudziesta druga ogranicza czasowe utrzymanie w mocy dotychczasowych rozporządzeń do okresu sześciu miesięcy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
80 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 82)
Poprawka dwudziesta trzecia wydłuża okres vacatio legis z czternastu dni do trzech miesięcy w zakresie dotyczącym ketaminy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy za*, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 83)
Poprawka dwudziesta czwarta ma właśnie charakter uściślający.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
82 głosy za. (Głosowanie nr 84)
Głosujemy nad całością, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 85)
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów.
Procedury zostały zrealizowane i możemy przystąpić do głosowania nad wnioskiem Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, która przedstawiła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
81 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 86)
Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów.
Powracamy do rozpatrzenia punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położonej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia odniosła się do wniosków zgłoszonych w toku debaty.
Pan senator Lubiński pokrótce nam o tym opowie.
Proszę bardzo.
Senator Mirosław Lubiński:
Dziękuję bardzo.
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia po rozpatrzeniu wniosków, które zostały zgłoszone w toku debaty, postanowiła zarekomendować zawarte w druku nr 1049Z poprawki: pierwszą, drugą, czwartą, piątą i szóstą.
Chciałbym dodać, że wszystkie rekomendowane przez komisję wnioski zostały przez komisję zaaprobowane jednomyślnie, łącznie z poprawkami: pierwszą i piątą. Przypomnę, że te poprawki wzbudziły mnóstwo dyskusji, ponieważ wykreślają one zakaz prowadzenia praktyki indywidualnej i zbiorowej przez pielęgniarki od nowego roku w szpitalach i w zozach. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Głos mogą zabrać panie i panowie senatorowie wnioskodawcy.
Janina Sagatowska?
(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)
Edmund Wittbrodt?
(Senator Edmund Wittbrodt: Dziękuję bardzo.)
Olga Krzyżanowska?
(Senator Olga Krzyżanowska: Dziękuję.)
Krystyna Bochenek?
(Senator Krystyna Bochenek: Dziękuję.)
Zbigniew Zychowicz?
(Senator Zbigniew Zychowicz: Dziękuję, nie.)
Krystyna Sienkiewicz?
Senator Krystyna Sienkiewicz:
Przyjęcie tej poprawki pozwoli pielęgniarkom cieszyć się, tak jak inne podmioty w Rzeczypospolitej, swobodą działalności gospodarczej. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Mirosław Lubiński?
(Senator Mirosław Lubiński: Dziękuję.)
Zdzisław Jarmużek?
(Senator Zdzisław Jarmużek: Dziękuję.)
Zbigniew Kruszewski?
(Senator Zbigniew Kruszewski: Dziękuję, nie.)
Witold Gładkowski?
(Senator Witold Gładkowski: Dziękuję, nie.)
Maria Szyszkowska?
Senator Maria Szyszkowska:
Proszę o poparcie tej poprawki w interesie środowiska pielęgniarek.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Zbigniew Kulak?
(Senator Zbigniew Kulak: Dziękuję.)
Aleksandra Koszada?
(Senator Aleksandra Koszada: Dziękuję.)
Wiesława Sadowska?
(Senator Wiesława Sadowska: Dziękuję.)
Zbigniew Gołąbek?
(Senator Zbigniew Gołąbek: Dziękuję.)
Przystępujemy do głosowania.
Poprawki: pierwsza i piąta zmierzają do wykreślenia uregulowania rozszerzającego istniejący zakaz wykonywania, na podstawie umów cywilnoprawnych, grupowej praktyki pielęgniarek i położnych w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej również na praktykę indywidualną oraz indywidualną praktykę specjalistyczną, wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej w każdym zakładzie opieki zdrowotnej, a nie tylko publicznym.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy za, 1 przeciw. (Głosowanie nr 87)
Poprawka druga zmierza do uściślenia uregulowania dotyczącego podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy za, 1 głos nieoddany - pani senator, która nie nadążyła. (Głosowanie nr 88)
Poprawka czwarta zmierza do ujednolicenia terminów na dokonanie wpisu do rejestru praktyk lekarskich przez właściwe organy, analogicznie do długości terminów przyjętych w stosunku do rejestrowania praktyk pielęgniarek i położnych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
80 głosów za, 1 przeciw i 1 senator w dalszym ciągu nie głosowała. (Głosowanie nr 89)
Poprawka szósta zmierza do wprowadzenia okresu vacatio legis dla prowadzących grupową praktykę lekarską na podstawie umowy cywilnoprawnej, która, zgodnie z nowelizacją, będzie mogła być wykonywana nie tylko w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej, ale w każdym zakładzie opieki zdrowotnej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
83 głosy za. (Głosowanie nr 90)
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
Wobec tego głosujemy nad całością, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
(Rozmowy sali)
Niech pan jeszcze naciśnie swoją...
Dziękuję bardzo.
82 głosy za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 91)
Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Dziękuję.
(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Kazimierz Kutz)
Wicemarszałek Kazimierz Kutz:
(Rozmowy na sali)
Proszę nie zawracać nam głowy pańskim krawatem.
Proszę o ciszę.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dwunastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z regulaminem, mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, senatora Jerzego Markowskiego, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Jerzy Markowski:
Dziękuję.
Stanowisko komisji znajduje się w druku nr 1061.
Wnoszę w imieniu komisji o przyjęcie poprawek popartych i szczególnie rozważne pochylenie się nad poprawką niepopartą przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych.
Wicemarszałek Kazimierz Kutz:
Dziękuję.
Czy senator wnioskodawca lub pozostały senator sprawozdawca chce zabrać głos?
Senator Matuszak?
Bardzo proszę.
Senator Grzegorz Matuszak:
Tak, Panie Marszałku.
Bardzo proszę Wysoką Izbę o poparcie poprawki piątej, która wyklucza możliwość wpływania przez ministra finansów na dziennikarzy, którzy piszą i informują o działalności obrotu finansowego w Polsce. Gdyby poprawka piąta nie zyskała akceptacji Wysokiej Izby, byłaby to, uważam, sytuacja bardzo niekorzystna dla wolności prasy. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek Kazimierz Kutz:
Dziękuję.
Senator Władysław Mańkut?
(Senator Władysław Mańkut: Dziękuję.)
Nie?
Wobec tego przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisja oraz senator wnioskodawca przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.
Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 przeprowadzimy głosowania.
Przystępujemy do głosowania.
Poprawka... Proszę mi tu nie gmerać, no...
(Wesołość na sali)
(Senator Sekretarz Sławomir Izdebski: My nie słyszymy. Proszą, żeby przybliżyć panu mikrofon, a ja jestem od tego.)
Ja pana bardzo proszę, żeby dzisiaj pan się opanował. Wybory dopiero 25 września. No, naprawdę...
(Rozmowy na sali)
Poprawka pierwsza skreśla przepis, zgodnie z którym "osoba prawna lub jednostka organizacyjna wykonujące poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zadania w zakresie centralnej rejestracji papierów wartościowych lub rozliczania transakcji nie są uważane za uprawnione z papierów wartościowych rejestrowanych dla nich na koncie depozytowym prowadzonym przez Krajowy Depozyt".
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie, 78 głosami. (Głosowanie nr 92)
Uwaga, nad poprawkami: drugą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dwunastą, dwudziestą i dwudziestą pierwszą będziemy głosować łącznie.
Poprawki: druga, siódma, ósma, dziewiąta, dwunasta, dwudziesta i dwudziesta pierwsza mają na celu objęcie reżimem przewidzianym dla rynków regulowanych również systemów obrotu instrumentami finansowymi, prowadzonych przez giełdy towarowe.
Kto jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
76 senatorów było za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 93)
Poprawki zostały przyjęte.
Poprawka trzecia dostosowuje do prawa Unii Europejskiej przepis upoważniający ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do wydania rozporządzenia określającego warunki, jakie muszą spełniać emitenci papierów wartościowych.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
81 senatorów było za, 1 senator się wstrzymał od głosu. (Głosowanie nr 94)
Poprawka została przyjęta.
Uwaga, nad poprawkami: czwartą, czternastą, piętnastą i szesnastą będziemy głosować łącznie.
Poprawki te znoszą zamknięty katalog czynności wykonywanych przez domy maklerskie. Utrzymują jednocześnie wyłączenie stosowania przepisów kodeksu cywilnego o umowie pożyczki w odniesieniu do pożyczania maklerskich instrumentów finansowych z udziałem firm inwestycyjnych lub banków powierniczych.
Kto jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
76 senatorów było za, 6 się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 95)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka piąta zmierza do zwolnienia dziennikarzy z wymogów obowiązujących osoby sporządzające rekomendację dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców, przeznaczone do rozpowszechniania wśród inwestorów, oraz osoby zajmujące się rozpowszechnianiem takich rekomendacji w zakresie zachowania należytej staranności, zapewnienia rzetelności sporządzeń rekomendacji oraz ujawnienia słusznego interesu, a także konfliktów interesów istniejących w chwili ich sporządzania lub rozpowszechniania.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
52 senatorów głosowało za przyjęciem poprawki*, 7 się sprzeciwiło, 21 się wstrzymało od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 96)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka szósta zastępuje możliwość zasięgania opinii zespołu doradczego przez zarząd lub radę nadzorczą Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych w sprawach dotyczących sprawozdań, planów i regulaminów obowiązkiem zasięgania opinii zespołu doradczego.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
79 senatorów głosowało za**, 2 się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 97)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta ujednolica terminologię ustawy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
81 senatorów było za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 98)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka jedenasta doprecyzowuje przepis dotyczący zakazu wpisywania do rejestru agentów firm inwestycyjnych podmiotu, który został skreślony z tego rejestru w związku z popełnieniem przestępstwa przez agenta.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
77 senatorów było za, 1 się sprzeciwił, 3 się wstrzymało od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 99)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzynasta dostosowuje do prawa Unii Europejskiej przepis określający dopuszczalny zakres działalności maklerskiej prowadzonej przez spółki osobowe.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
77 senatorów było za, 2 się wstrzymało od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 100)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka siedemnasta koryguje błąd językowy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
82 senatorów było za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 101)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka osiemnasta doprecyzowuje przepis dotyczący pobierania opłat z tytułu nadzoru od spółek prowadzących rynek regulowany.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
83 senatorów było za. (Głosowanie nr 102)
Jednogłośnie poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewiętnasta podwyższa maksymalną wysokość opłaty z tytułu nadzoru pobieranej od firmy inwestycyjnej zawierającej tak zwane transakcje bezpośrednie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
73 senatorów było za, 10 się wstrzymało od głosu. (Głosowanie nr 103)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta druga skreśla zmiany ustawy o funduszach inwestycyjnych, które stanowią powtórzenie zmian wprowadzanych przez ustawę o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
81 senatorów było za, 1 się wstrzymał od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 104)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta trzecia koryguje odesłanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
82 senatorów było za. (Głosowanie nr 105)
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
Poprawka dwudziesta czwarta koryguje odesłanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
77 senatorów było za, 3 się wstrzymało od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 106)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta piąta koryguje odesłanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.
82 senatorów było za. (Głosowanie nr 107)
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
Teraz przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto jest za podjęciem tej uchwały?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę podać wyniki głosowania.
74 senatorów było za, 6 się sprzeciwiło, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 108)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
86. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu