Poprzednia część druku, następna część druku


I. Informacja z wykonania budżetu

Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu rozpoczął działalność w dniu złożenia ślubowania przed Sejmem RP przez Prezesa Instytutu, tj. 30 czerwca 2000 r.

W momencie rozpoczęcia działalności Instytut dysponował jedynie pomieszczeniami w gmachu usytuowanym przy placu Krasińskich 2/4/6 i zatrudniał 4 osoby.

Na rok 2000 przyjęte zostały następujące założenia kierunkujące działania:

Realizacja wymienionych działań zależała od uzyskania odpowiedniej bazy lokalowej, w głównej mierze dotyczyło to pomieszczeń przeznaczonych na archiwa, także pomieszczeń biurowych.

Stan organizacyjny, termin rozpoczęcia działalności oraz przyjęte założenia to czynniki, które miały wpływ na wykonanie budżetu w roku 2000, jak również na projekt i realizację budżetu 2001 r.

1. Ogólna charakterystyka

Budżet Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu został określony ustawą budżetową na rok 2000 w następujących wielkościach:

Dochody budżetowe 10 TYS. ZŁ

10 000

Wydatki budżetowe

78 550 000

z tego:

- świadczenia na rzecz osób fizycznych

471 000 zł

- wydatki bieżące

60 679 000 zł

- wydatki majątkowe

17 400 000 zł

Tabela nr 1. Budżet IPN KŚZpNP

Należy podkreślić, że budżet został uchwalony przed faktycznym powstaniem Instytutu, a więc jego organizatorzy nie mieli wpływu na preliminowane wielkości.

Na realizację określonego ustawą poziomu wydatków decydujący wpływ miał stan organizacyjny Instytutu Pamięci Narodowej, który w połowie 2000 r. dopiero się zawiązywał. Zatem środki przewidziane ustawą w 2000 r. na wydatki bieżące, a nie wykorzystane w związku z opóźnionym rozpoczęciem działalności, zostały w maksymalnym stopniu wykorzystane na stworzenie odpowiedniej bazy lokalowo-biurowej, w głównej mierze przeznaczonej na archiwa. W związku z tym Prezes Instytutu, stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o przesunięcie środków z wydatków bieżących na wydatki majątkowe. Zgodę taką uzyskano w formie zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 30 100 000 zł w dniu 16 listopada 2000 r. oraz w dniu 28 grudnia 2000 r. o kwotę 6 000 000 zł.

Z powodu problemów z pozyskiwaniem obiektów z zasobów Skarbu Państwa, jak również z uwagi na opóźnione rozpoczęcie działalności Instytutu, zakończenie procesów inwestycyjnych do końca 2000 r. nie było możliwe. Biorąc to pod uwagę, Prezes Instytutu wystąpił o umieszczenie części niezrealizowanych wydatków majątkowych w wykazie wydatków niewygasających wydawanego w trybie art. 102 ust. 3, ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Wniosek uwzględniono w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2000 nie wygasają wraz upływem roku budżetowego, dzięki czemu Instytut ma zapewnione środki na dokonanie rozpoczętych w roku 2000 działań adaptacyjnych pozyskiwanych obiektów i tym samym stworzenie odpowiedniej bazy lokalowej na archiwa i potrzeby biurowe.

Ponadto w 2000 r. Prezes Instytutu powołał Gospodarstwo Pomocnicze. Do jego zadań należy:

Gospodarstwo Pomocnicze w 2000 r. wyposażone zostało zgodnie z art. 20 pkt 8 ustawy o finansach publicznych w środki obrotowe w wysokości 3 500 000 zł. Środki te obciążyły budżet Instytutu, o dokonanych zmianach w budżecie poinformowany został Minister Finansów.

2. Realizacja budżetu w roku 2000

2.1. Wykonanie dochodów budżetowych

Wykonanie planu dochodów przedstawia poniższa tabela nr 2 (w tys. zł)

Lp.

Wyszczególnienie

§

Ustawa budżetowa

na 2000 rok

Wykonanie

w roku 2000

1.

Wpływy z usług

42

2

2.

Różne dochody

77

10

17

3.

Odsetki

81

6

Ogółem

10

25

Tabela nr 2. Plan dochodów w roku 2000

Na kwotę 25 000 zł dochodów uzyskanych przez Instytut w roku 2000 składają się:

Wyższe - w stosunku do planu - wykonanie dochodów wynika z braku danych w momencie opracowywania planu.

2.2. Wykonanie wydatków budżetowych

Wykonanie planu wydatków przedstawia poniższa tabela (w tys. zł):

Lp.

Wyszczególnienie

Ustawa budżetowa

Na rok 2000

Budżet po

zmianach 2000 r.

Wykonanie

w 2000 roku

1.

Dotacje i subwencje

 

3500

3500

2.

Świadczenia na rzecz osób fizycznych

471

300

68

3.

Wydatki bieżące

60679

21250

10479

4.

Wydatki majątkowe

17400

53500

53364

 

Ogółem

78550

78550

67411

Tabela nr 3. Wykonanie planu wydatków w roku 2000

W wydatkach majątkowych mieści się kwota 41 300 000 zł ujęta w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Plan wydatków budżetowych na rok 2000 wynosił 78 550 000 zł, rzeczywiste wydatki wyniosły 67 411 000 zł z czego 41 300 000 zł dotyczy wydatków inwestycyjnych, które nie wygasają z końcem roku 2000 i są realizowane w 2001 roku. Plan wydatków w 2000 r. został wykonany w 85,8%.

Wykonanie wydatków w 2000 r. wg grup przedstawia się następująco:

Ogółem

67 411 000 zł

100%

z tego:

- dotacja dla Gospodarstwa Pomocniczego

3 500 000 zł

5,2%

- świadczenia na rzecz osób fizycznych

68 000 zł

0,1%

- wydatki bieżące

10 479 000 zł

15,5%

- w tym wynagrodzenia wraz w pochodnymi

3 782 000 zł

5,6%

- wydatki majątkowe

53 364 000 zł

79,2%

Tabela nr 4. Wykonanie wydatków w 2000 r. wg grup

Główne przyczyny takiej struktury wydatków w 2000 r. to:

2.3. Wykonanie planu wydatków wg klasyfikacji budżetowej

Zmiany oraz wykonanie planu wydatków w 2000 r. wg klasyfikacji budżetowej przedstawia tabela nr 5.

Część

13

INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ - KOMSJA ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU

Dział

99

Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa

Rozdział

9911

Urzędy naczelnych organów władzy i kontroli

Lp.

Wyszczególnienie

§

Układ

wykonawczy

(w tys. zł)

Plan po zmianach

na 31.12.2000

(w tys. zł)

Wykonanie

na 31.12.2000

(w tys. zł)

7/6

%

1.

2.

3.

4.

6.

7.

10.

1

Dotacje ogółem

3 500,0

3 500,0

100,00%

1.1

Dotacje dla Gospodarstwa Pomocniczego

47

0,0

3 500,0

3 500,0

100,00%

2

Razem świadczenia na rzecz osób fizycznych

471,0

300,0

67,7

22,57%

2.1

Świadczenia społeczne

22

0,0

2,0

1,1

55,00%

2.2

Inne świadczenia

471,0

298,0

66,6

22,35%

w tym:

0,00%

nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń

21

100,0

50,0

0,2

0,40%

różne wydatki na rzecz osób fizycznych

25

371,0

248,0

66,4

26,77%

3

Wydatki bieżące

60 679,0

21 250,0

10 478,8

49,31%

3.1

Wynagrodzenia

40 138,0

7 762,0

3 342,1

43,06%

w tym:

wynagrodzenia osobowe pracowników

11

26 099,0

5 910,0

2 299,3

38,91%

wynagrodzenia osobowe prokuratorów

12

10 875,0

1 852,0

1 042,8

56,31%

dodatkowe wynagrodzenia roczne

17

3 164,0

0,0

0,0

0,00%

3.2

Pochodne od wynagrodzeń

5 780,0

1 202,0

440,4

36,64%

w tym:

składki na ubezpieczenia społeczne

41

5084,0

1 057,0

384,3

36,36%

składki na Fundusz Pracy

42

696,0

145,0

56,1

38,69%

3.3

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

43

465,0

106,0

41,0

38,68%

3.4

Podatki i opłaty na rzecz budżetu państwa

66

100,0

100,0

0,0

0,00%

3.5

Podatki na rzecz budżetu jednostek samorządu terytorialnego

67

200,0

200,0

14,1

7,05%

3.6

Zakup towarów i usług

13 709,0

11 130,0

6 345,6

57,01%

w tym:

zakup usług zdrowotnych

26

33,0

30,0

0,00%

materiałów i wyposażenia

31

137,0

4 900,0

4 512,6

92,09%

zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek

38

0,0

100,0

0,0

0,00%

zakup energii

35

3 593,0

1 500,0

135,0

9,00%

zakup usług niematerialnych

37

1 948,0

2 894,0

561,6

19,41%

podróże służbowe krajowe

28

488,0

450,0

68,0

15,11%

podróże służbowe zagraniczne

29

200,0

200,0

28,1

14,05%

zakup usług materialnych

36

7 310,0

1 056,0

1 040,3

98,51%

3.7

Pozostałe wydatki

287,0

750,0

295,6

39,41%

w tym:

różne podatki i opłaty

40

37,0

500,0

283,5

56,70%

wpłaty na PFRON

44

50,0

50,0

0,0

0,00%

fundusz dyspozycyjny

84

200,0

200,0

12,1

6,05%

4

Wydatki majątkowe

17 400,0

53 500,0

12 064,4

22,55%

w tym:

wydatki inwestycyjne

72

17 400,0

40 000,0

7 866,6

19,67%

zakupy inwestycyjne

72

13 500,0

4 197,8

31,09%

Ogółem

78 550,0

78 550,0

67 410,9

85,82%

w tym: środki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego

41 300,0

wydatki inwestycyjne

35 000,0

zakupy inwestycyjne

6 300,0

Tabela nr 5. Wykonanie wydatków w roku 2000 wg klasyfikacji budżetowej

2.3.1. Dotacje i subwencje (§ 47)

Utworzone decyzją Prezesa Instytutu Gospodarstwo Pomocnicze otrzymało w 2000 r. dotację na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe w wysokości 3 500 000 zł. Przychody Gospodarstwa pochodzić będą z usług świadczonych na rzecz Instytutu oraz jednostek zewnętrznych.

2.3.2. Świadczenia społeczne (§ 22)

Zgodnie z postanowieniami ustawy o prokuraturze oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 września 1998 r. Instytut, zatrudniając prokuratorów, zobowiązany jest do wypłaty należnych im zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych. W budżecie IPN na rok 2000 nie zabezpieczono na to środków. Po poinformowaniu Ministra Finansów zdecydowano się wypłacać zasiłki. Oszczędności w wydatkach są skutkiem niemożliwości oszacowania rzeczywistych potrzeb w tym zakresie (powoływanie prokuratorów trwa do chwili obecnej).

2.3.3. Inne świadczenia (§ 21 i 25)

Planowana kwota dotyczyła przede wszystkim wypłat diet dla członków Kolegium Instytutu, świadczeń wynikających z przepisów bhp, umundurowania.

2.3.4. Wynagrodzenia (§11 i 12)

Planowana wielkość środków finansowych na wynagrodzenia wynosiła 7 762 000 zł

z tego:

Wykonanie wydatków na wynagrodzenia wyniosło ogółem 3 342 000 zł

z tego:

Przy uwzględnieniu rzeczywistego stanu zatrudnienia w poszczególnych grupach zatrudnionych, średnie wynagrodzenia kształtowały się następująco:

Poczynione oszczędności w wykonaniu preliminowanego funduszu płac pozwoliły na wypłacenie wyróżniającym się pracownikom nagród, zgodnie z zarządzeniem Prezesa w sprawie funduszu nagród w IPN. Nagrody te wyniosły średnio 359 zł na jednego pracownika.

Niższe wykonanie wypłat wynagrodzeń w odniesieniu do planu po zmianach spowodowane było wolniejszym, niż przewidywano, tempem naboru pracowników (zarówno w Warszawie, jak i w oddziałach).

2.3.5. Pochodne od wynagrodzeń (§ 41 i 42)

Składki na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy wyliczono przy zastosowaniu wskaźników określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 października 1998 r. Niewykonanie planu spowodowane zostało niepełnym wykorzystaniem funduszu wynagrodzeń.

2.3.6. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (§ 43)

Planowany odpis został ustalony zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz naliczany jest w stosunku do wielkości zatrudnienia i w tym wypadku niewykonanie planu pozostaje w korelacji z niewykonaniem planu zatrudnienia.

2.3.7. Zakup towarów i usług

Przesunięcie w stosunku do ustawy budżetowej określonej kwoty z wydatków na zakup towarów i usług do wydatków majątkowych stworzyło możliwość zrealizowania podstawowych założeń Instytutu w zakresie wydatków majątkowych.

W większości wypadków pozycja ta (dotycząca zakupu towarów i usług) określa wydatki niezbędne do uruchomienia statutowej działalności Instytutu, związane z pierwszym wyposażeniem nowo tworzonych stanowisk pracy.

Głównymi pozycjami wydatków w tej grupie były:

 

§ 31 - zakup materiałów i wyposażenia

obejmujący w szczególności wydatki na zakup:

4 053 000 zł

§ 36 - zakup usług materialnych

obejmujący:

1 847 000 zł

§ 37 - zakup usług niematerialnych

215 000 zł

§ 28 i 29 - podróże służbowe krajowe i zagraniczne

96 000 zł

§ 35 - zakup energii cieplnej

135 000 zł

2.3.8. Podatki i opłaty na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (§ 67)

14 000 zł

2.3.9. Pozostałe wydatki (§ 40 i 84)

296 000 zł.

Pozostałe wydatki stanowią głównie koszty związane z ubezpieczeniem majątku.

2.3.10. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe

53 364 000 zł

w tym środki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego

41 300 000 zł

W budżecie na rok 2000 wydatki majątkowe były zaplanowane na kwotę 17 400 000 zł. Wiadomo było, że wielkość ta jest nieadekwatna do realnych potrzeb organizującego się Instytutu, nie mającego jeszcze własnej siedziby ani wyposażenia. Stąd też, po dwóch korektach (omówionych na wstępie), za zgodą Ministra Finansów wprowadzono do planu kwotę 53 500 000 zł.

Z uwagi na czas trwania robót adaptacyjno-remontowych obiektów i tryb postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych Instytut mógł w roku 2000 zrealizować wydatki majątkowe jedynie na poziomie 12 064 400 zł. Pozostała kwota w wysokości 41 300 000 zł, stanowiąca zabezpieczenie przyszłych płatności wynikających z zawartych umów, umieszczona została w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2000 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

W roku 2000 zrealizowano:

Wydatki inwestycyjne ogółem

7 866 000 zł

z tego:

  • roboty adaptacyjno-remontowe

7 866 000 zł

  • Centrala w Warszawie

6 000 000 zł

  • Oddział w Lublinie

858 000 zł

  • Oddział w Białymstoku

8 000 zł

  • Oddział w Rzeszowie

1 000 000 zł

Wydatki na zakupy inwestycyjne - ogółem

4 198 000 zł

z tego:

  • sprzęt komputerowy

449 000 zł

  • sprzęt poligraficzny

912 000 zł

  • środki transportu

1 684 000 zł

  • szafy pancerne i kartotekowe

1 153 000 zł

Kwota ujęta we wspomnianym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, przeznaczona jest na zakończenie rozpoczętych w 2000 r. zadań ujętych poniżej:

Ogółem

41 300 000 zł

z tego:

  • adaptacja i modernizacja obiektów Centrali w Warszawie

20 000 000 zł

  • adaptacja i modernizacja obiektów przeznaczonych na potrzeby oddziałów

15 000 000 zł

  • pozostały sprzęt techniczny (sprzęt komputerowy, szafy kartotekowe itp.)

6 300 000 zł

 

2.4. Zatrudnienie

Rozpoczęcie przez Instytut działalności z początkiem lipca 2000 r. związane było z koniecznością powołania merytorycznych i obsługowo-administracyjnych komórek organizacyjnych oraz zatrudnienia specjalistów. Jak już wspomniano, proces ten przebiegał w warunkach braku pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia. Z tego względu tempo wzrostu zatrudnienia było wolniejsze, niż zakładano.

Poniżej przedstawiono strukturę zatrudnienia w Instytucie na koniec roku 2000.

2.4.1. Zatrudnienie (w etatach)

Na dzień 31 grudnia 2000 r. zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej przedstawiało się następująco:

IPN - ogółem zatrudnionych

444,05

Wg grup zatrudnienia:

1. Kierownicze stanowiska państwowe

1,00

2. Prokuratorzy

59,00

3. Pozostali pracownicy

384,05

Wg komórek organizacyjnych:

Warszawa (Centrala) - razem

202,05

Główna Komisja Ścigania Zbrodni

przeciwko Narodowi Polskiemu

17,50

Biuro Edukacji Publicznej

14,80

Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów

87,50

Biuro Prawne

14,00

Biuro Ochrony

22,50

pozostałe

45,75

   

Oddziały - razem

242,00

Oddziałowe KŚZpNP

84,50

Oddziałowe BEP

48,50

Oddziałowe BUiAD

57,00

Biuro Ochrony

12,00

pozostałe

40,00

Średnie zatrudnienie wyniosło:

Wolniejsze, niż zakładano, tempo przyrostu zatrudnienia:

 

3. Realizacja budżetu w roku 2001

3.1. Realizacja budżetu w pierwszej połowie roku

Projekt budżetu na rok 2001 założony przez Instytut został określony w następujących wielkościach:

DOCHODY BUDŻETOWE

13 000

WYDATKI BUDŻETOWE

97 540 000 zł

z tego

 

  • świadczenia na rzecz osób fizycznych

471 000 zł

  • wydatki bieżące

76 430 000 zł

  • wydatki majątkowe

20 700 000 zł

Tabela nr 6. Dochody i wydatki budżetowe Instytutu określone w projekcie budżetu na rok 2001

Wprowadzone przez Sejm zmiany dotyczące budżetu Instytutu zmniejszyły projektowane wydatki ogółem o kwotę 15 335 000 zł, w wyniku czego budżet Instytutu został określony w ustawie budżetowej na rok 2001 w następujących wielkościach:

DOCHODY BUDŻETOWE

13 000

WYDATKI BUDŻETOWE

82 205 000 zł

z tego

 

  • świadczenia na rzecz osób fizycznych

471 000 zł

  • wydatki bieżące

74 095 zł

  • wydatki majątkowe

7 700 000 zł

Tabela nr 7. Dochody i wydatki budżetowe Instytutu określone w ustawie budżetowej na rok 2001

Poważne problemy stwarza obniżenie kwoty na wydatki majątkowe. Wpłynie ono niewątpliwie na przesunięcie terminów zakończenia rozpoczętych przez IPN przedsięwzięć modernizacyjnych, mających na celu pozyskanie obiektów, zwłaszcza dla potrzeb archiwów.

Szczególnie zagrożone jest:

Szczególnie poważnym problemem staje się instalacja systemów zabezpieczających pomieszczenia archiwalne oraz opracowanie i wdrożenie specjalistycznych systemów informatycznych. Niedokończenie programu inwestycyjnego skutkowałoby niemożnością przejmowania zasobu archiwalnego przez niektóre oddziały. Z tego względu konieczne jest podjęcie decyzji o działaniach oszczędnościowych w celu umożliwienia przesunięcia zaoszczędzonych środków z wydatków bieżących na zwiększenie wydatków inwestycyjnych.

 

 

 

 

Spowoduje to jednak:

Dalsze obniżenie wydatków w budżecie Instytutu spowoduje zagrożenie wykonywania zadań założonych ustawą.

Wykonanie wydatków budżetowych za 6 miesięcy 2001 roku wg grup przedstawia się następująco:

Ogółem

z tego:

19 186 000

100%

  • świadczenia na rzecz osób fizycznych

266 000 zł

1,4%

  • wydatki bieżące

18 781 000 zł

97,9%

(w tym wynagrodzenia wraz w pochodnymi)

13 036 000 zł

69,4%

  • wydatki majątkowe

139 000 zł

0,7%

Zrealizowane w okresie 6 miesięcy 2001 r. wydatki w wysokości 19 186 000 zł stanowią 23,34% planowanej kwoty na rok 2001.

3.2. Zatrudnienie

Średnie zatrudnienie wyniosło:

Wolniejsze, niż zakładano, tempo przyrostu zatrudnienia:

Poniżej przedstawiono strukturę zatrudnienia w Instytucie na koniec roku 2000, stan na 31 maja 2001 r. oraz strukturę przewidywaną do uzyskania na koniec roku 2001.

 

Zatrudnienie (w etatach)

 

wg stanu na dzień

 

31.12.2000

31.06.2001

31.12.2001

(plan)

IPN - ogółem

444,05

821,85

1 216,00

Wg grup zatrudnienia

1. Kierownicze stanowiska państwowe

1,00

1,00

1,00

2. Prokuratorzy

59,00

76,00

115,00

3. Pozostali pracownicy

384,05

744,85

1 100,00

Wg komórek organizacyjnych

Warszawa Centrala - razem

202,05

290,10

370,00

Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

17,50

14,00

24,00

Biuro Edukacji Publicznej

14,80

27,60

32,00

Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów

87,50

121,50

165,00

Biuro Prawne

14,00

21,50

30,00

Biuro Ochrony

22,50

32,00

43,00

Pozostałe (obsługa finansowa, inwestycje, zamówienia publiczne, kadry, administracja)

45,75

73,50

76,00

Oddziały - razem

242,00

531,75

846,00

Oddziałowe Komisje Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

84,50

109,25

160,00

Oddziałowe Biura Edukacji Publicznej

48,50

86,00

95,00

Oddziałowe Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów

57,00

208,00

365,00

Biuro Ochrony

12,00

63,00

126,00

Pozostałe

40,00

65,50

100,00

Tabela nr 8. Zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej

 

 

 

4. Inwestycje

Ustawa, a także szczegółowo przeanalizowane i ostatecznie zaakceptowane przez Kolegium Instytutu zasady archiwizacji dokumentów, przesądziły, że cały zasób archiwalny przejmowany przez Instytut zlokalizowany będzie w centralnym archiwum w Warszawie oraz archiwach zlokalizowanych w dziewięciu oddziałach (ze względów oczywistych archiwum oddziału warszawskiego jest organizacyjnie związane z archiwum centralnym). Zdeterminowało to politykę inwestycyjną Instytutu, wymuszając szybkie działania zmierzające do pozyskania odpowiednich obiektów i rozpoczęcia procesów inwestycyjnych.

Zdecydowano się zawrzeć odpowiednie umowy o generalną realizację inwestycji (projektowanie, dostawy i wykonawstwo budowlano-montażowe) z przedsiębiorstwami i gospodarstwami pomocniczymi nadzorowanymi przez Ministra Sprawiedliwości i działającymi przy zakładach karnych. Pozwoliło to skorzystać z przepisów zawartych w art. 6 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, pozwalających na pominięcie procedur przetargowych, co skróciło o kilka miesięcy moment rozpoczęcia prac przez wykonawców. Do tych działań nie wniosła zastrzeżeń Najwyższa Izba Kontroli podczas kontroli realizacji budżetu 2000 r.

Równocześnie decyzja Rady Ministrów w sprawie niewygaszania kwoty 41,3 mln zł z końcem 2000 r. pozwoliła na równoległe uruchomienie wielu inwestycji. Zestawienie zrealizowanych działań, łącznie z wykorzystaniem środków, o których mowa powyżej, przedstawia załączona tabela (w tabeli przedstawiono jedynie kwoty za prace już wykonane i rozliczone - bez uwzględnienia robót w toku).

 

 

 

 

Wyszczególnienie

Wykonane w 2000 r.
(w tys. zł)

Wykonane w 2001 r.
do 30.06 (w tys. zł)

1. Zakupy majątkowe

Licencje i oprogramowania

49

76

Środki transportu

1684

0

Szafy kartotekowe

1153

1812

Sprzęt komputerowy

400

4412

Pozostały sprzęt biurowy

912

Razem zakupy majątkowe

4198

6300

2. Inwestycje modernizacyjne

2.1. Warszawa

Roboty budowlano-remontowe

6000

16 824

Regały

0

1736

Regały, wyposażenie archiwum

1 139 420

 

Zabezpieczenie

0

1440

Razem Warszawa

6000

20 000

2.2. Oddziały

Oddział w Lublinie
roboty budowlano-remontowe

858

1139

Oddział we Wrocławiu
roboty budowl
ano-remontowe

0

2695

Oddział w Gdańsku
roboty budowlano-remontowe

0

1320

Oddział w Katowicach
roboty budowl
ano-remontowe

0

250

Oddział w Rzeszowie
roboty budowlano-remontowe

1000

1904

Oddział w Krakowie
roboty budowlano-remontowe

0

1350

Oddział w Białymstoku
roboty budowlano-remontowe

8

1000

Oddział w Poznaniu
roboty budowl
ano-remontowe

0

1806

Oddział w Łodzi roboty
budowlano-remontowe

0

150

Regały

0

326

Zabezpieczenie

0

3060

Razem oddziały

1866

15 000

Razem inwestycje modernizacyjne

7866

35 000

INWESTYCJE OGÓŁEM

12 064

41 300

Tabela nr 9. Wydatkowanie środków na inwestycje realizowane w latach 2000-2001


Poprzednia część druku, następna część druku