Poprzednia część druku, następna część druku
I. Informacja z wykonania budżetu
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu rozpoczął działalność w dniu złożenia ś
lubowania przed Sejmem RP przez Prezesa Instytutu, tj. 30 czerwca 2000 r.W momencie rozpoczęcia działalności Instytut dysponował jedynie pomieszczeniami w gm
achu usytuowanym przy placu Krasińskich 2/4/6 i zatrudniał 4 osoby.Na rok 2000 przyjęte zostały następujące założenia kierunkujące działania:
Realizacja wymienionych działań zależała od uzyskania odpowiedniej bazy lokalowej, w głównej mierze dotyczyło to pomieszczeń przeznaczonych na archiwa, także pomieszczeń biurowych.
Stan organizacyjny, termin rozpoczęcia działalności oraz przyjęte założenia to czynniki, które miały wpływ na wykonanie budżetu w roku 2000, jak również na projekt i realizację budż
etu 2001 r.1. Ogólna charakterystyka
Budżet Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Po
lskiemu został określony ustawą budżetową na rok 2000 w następujących wielkościach:
Dochody budżet owe 10 TYS. ZŁ |
10 000 zł |
Wydatki budżetowe |
78 550 000 zł |
z tego: |
|
- świadczenia na rzecz osób fizycznych |
471 000 zł |
- wydatki bieżące |
60 679 000 zł |
- wydatki majątkowe |
17 400 000 zł |
Tabela nr 1. Budżet IPN KŚZpNP
Należy podkreślić, że budżet został uchwalony przed faktycznym powstaniem Instytutu, a więc jego organizatorzy nie mieli wpływu na preliminowane wielkości.
Na realizację określonego ustawą poziomu wydatków decydujący wpływ miał stan org
anizacyjny Instytutu Pamięci Narodowej, który w połowie 2000 r. dopiero się zawiązywał. Zatem środki przewidziane ustawą w 2000 r. na wydatki bieżące, a nie wykorzystane w związku z opóźnionym rozpoczęciem działalności, zostały w maksymalnym stopniu wykorzystane na stworzenie odpowiedniej bazy lokalowo-biurowej, w głównej mierze przeznaczonej na archiwa. W związku z tym Prezes Instytutu, stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o przesunięcie środków z wydatków bieżących na wydatki majątkowe. Zgodę taką uzyskano w formie zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 30 100 000 zł w dniu 16 listopada 2000 r. oraz w dniu 28 grudnia 2000 r. o kwotę 6 000 000 zł.Z powodu problemów z pozyskiwaniem obiektów z zasobów Skarbu Państwa, jak również z uwagi na opóźnione rozpoczęcie działalności Instytutu, zakończenie procesów inwestycyjnych do końca 2000 r. nie było możliwe. Biorąc to pod uwagę, Prezes Instytutu wystąpił o umieszczenie części niezrealizowanych wydatków majątkowych w wykazie wydatków niewygasających wydawanego w trybie art. 102 ust. 3, ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Wniosek uwzględniono w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2000 nie wygasają wraz upływem roku budżetowego, dzięki czemu Instytut ma zapewnione środki na dokonanie rozpoczętych w roku 2000 działań adaptacyjnych pozyskiwanych obiektów i tym samym stworzenie odpowiedniej bazy lokalowej na archiwa i potrzeby biurowe.
Ponadto w 2000 r. Prezes Instytutu powołał Gospodarstwo Pomocnicze. Do jego zadań należy:
Gospodarstwo Pomocnicze w 2000 r. wyposażone zostało zgodnie z art. 20 pkt 8 ustawy o finansach publicznych w środki obrotowe w wysokości 3 500 000 zł. Środki te obciążyły budżet Instytutu, o dokonanych zmianach w budżecie poinformowany został Minister Fina
nsów.2. Realizacja budżetu w roku 2000
2.1. Wykonanie dochodów budżetowych
Wykonanie planu dochodów przedstawia poniższa tabela nr 2 (w tys. zł)
Lp. |
Wyszczególnienie |
§ |
Ustawa budżetowa na 2000 rok |
Wykonanie w roku 2000 |
1. |
Wpływy z usług |
42 |
2 |
|
2. |
Różne dochody |
77 |
10 |
17 |
3. |
Odsetki |
81 |
6 |
|
Ogółem |
10 |
25 |
Tabela nr 2. Plan dochodów w roku 2000
Na kwotę 25 000 zł dochodów uzyskanych przez Instytut w roku 2000 składają się:
Wyższe - w stosunku do planu - wykonanie dochodów wynika z braku danych w mome
ncie opracowywania planu.2.2. Wykonanie wydatków budżetowych
Wykonanie planu wydatków przedstawia poniższa tabela (w tys. zł):
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ustawa budż etowaNa rok 2000 |
Budżet po zmianach 2000 r. |
Wykonanie w 2000 roku |
1. |
Dotacje i subwencje |
3500 |
3500 |
|
2. |
Świadczenia na rzecz osób fizyc znych |
471 |
300 |
68 |
3. |
Wydatki bieżące |
60679 |
21250 |
10479 |
4. |
Wydatki majątkowe |
17400 |
53500 |
53364 |
Ogółem |
78550 |
78550 |
67411 |
Tabela nr 3. Wykonanie planu wydatków w roku 2000
W wydatkach majątkowych mieści się kwota 41 300 000 zł ujęta w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.
Plan wydatków budżetowych na rok 2000 wynosił 78 550 000 zł, rzeczywiste wydatki wyniosły 67 411 000 zł z czego 41 300 000 zł dotyczy wydatków inwestycyjnych, które nie wygasają z końcem roku 2000 i są realizowane w 2001 roku. Plan wydatków w 2000 r. został wyk
onany w 85,8%.Wykonanie wydatków w 2000 r. wg grup przedstawia się następująco:
Ogółem |
67 411 000 zł |
100% |
z tego: |
||
- dotacja dla Gospodarstwa Pomocniczego |
3 500 000 zł |
5,2% |
- świadczenia na rzecz osób fizycznych |
68 000 zł |
0,1% |
- wydatki bieżące |
10 479 000 zł |
15,5% |
- w tym wynagrodzenia wraz w pochodnymi |
3 782 000 zł |
5,6% |
- wydatki majątkowe |
53 364 000 zł |
79,2% |
Tabela nr 4. Wykonanie wydatków w 2000 r. wg grup
Główne przyczyny takiej struktury wy
datków w 2000 r. to:2.3. Wykonanie planu wydatków wg klasyfikacji budżetowej
Zmiany oraz wykonanie planu wydatków w 2000 r. wg klasyfikacji budżetowej prze
dstawia tabela nr 5.
Część |
13 |
INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ - KOMSJA ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODO WI POLSKIEMU |
|||||
Dział |
99 |
Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa |
|||||
Rozdział |
9911 |
Urzędy naczelnych organów władzy i kontroli |
|||||
Lp. |
Wyszczególnienie |
§ |
Układ wykonawczy (w tys. zł) |
Plan po zmianach na 31.12.2000 (w tys. zł) |
Wykonanie na 31.12.2000 (w tys. zł) |
7/6 % |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
6. |
7. |
10. |
|
1 |
Dotacje ogółem |
|
|
3 500,0 |
3 500,0 |
100,00% |
|
1.1 |
Dotacje dla Gospodarstwa Pomocniczego |
47 |
0,0 |
3 500,0 |
3 500,0 |
100,00% |
|
2 |
Razem świadczenia na rzecz osób fizycznych |
|
471,0 |
300,0 |
67,7 |
22,57% |
|
2.1 |
Świadczenia społeczne |
22 |
0,0 |
2,0 |
1,1 |
55,00% |
|
2.2 |
Inne świadczenia |
|
471,0 |
298,0 |
66,6 |
22,35% |
|
|
w tym: |
|
|
|
|
0,00% |
|
|
nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagro dzeń |
21 |
100,0 |
50,0 |
0,2 |
0,40% |
|
|
różne wydatki na rzecz osób fizycznych |
25 |
371,0 |
248,0 |
66,4 |
26,77% |
|
3 |
Wydatki bieżące |
|
60 679,0 |
21 250,0 |
10 478,8 |
49,31% |
|
3.1 |
Wynagrodzenia |
|
40 138,0 |
7 762,0 |
3 342,1 |
43,06% |
|
|
w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
wynagrodzenia osobowe pracowników |
11 |
26 099,0 |
5 910,0 |
2 299,3 |
38,91% |
|
|
wynagrodzenia osobowe prokuratorów |
12 |
10 875,0 |
1 852,0 |
1 042,8 |
56,31% |
|
|
dodatkowe wynagrodzenia roczne |
17 |
3 164,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00% |
|
3.2 |
Pochodne od wynagrodzeń |
|
5 780,0 |
1 202,0 |
440,4 |
36,64% |
|
|
w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
składki na ubezpieczenia społeczne |
41 |
5084,0 |
1 057,0 |
384,3 |
36,36% |
|
|
składki na Fundusz Pracy |
42 |
696,0 |
145,0 |
56,1 |
38,69% |
|
3.3 |
Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
43 |
465,0 |
106,0 |
41,0 |
38,68% |
|
3.4 |
Podatki i opłaty na rzecz budżetu państwa |
66 |
100,0 |
100,0 |
0,0 |
0,00% |
|
3.5 |
Podatki na rzecz budżetu jednostek samorządu terytorialnego |
67 |
200,0 |
200,0 |
14,1 |
7,05% |
|
3.6 |
Zakup towarów i usług |
|
13 709,0 |
11 130,0 |
6 345,6 |
57,01% |
|
|
w tym: |
|
|
|
|
|
|
zakup usług zdrowotnych |
26 |
33,0 |
30,0 |
|
0,00% |
||
materiałów i wyposażenia |
31 |
137,0 |
4 900,0 |
4 512,6 |
92,09% |
||
zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek |
38 |
0,0 |
100,0 |
0,0 |
0,00% |
||
zakup energii |
35 |
3 593,0 |
1 500,0 |
135,0 |
9,00% |
||
zakup usług niematerialnych |
37 |
1 948,0 |
2 894,0 |
561,6 |
19,41% |
||
podróże służbowe krajowe |
28 |
488,0 |
450,0 |
68,0 |
15,11% |
||
podróże służbowe zagraniczne |
29 |
200,0 |
200,0 |
28,1 |
14,05% |
||
zakup usług materialnych |
36 |
7 310,0 |
1 056,0 |
1 040,3 |
98,51% |
||
3.7 |
Pozostałe wydatki |
|
287,0 |
750,0 |
295,6 |
39,41% |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
||
różne podatki i opłaty |
40 |
37,0 |
500,0 |
283,5 |
56,70% |
||
wpłaty na PFRON |
44 |
50,0 |
50,0 |
0,0 |
0,00% |
||
fundusz dyspozycyjny |
84 |
200,0 |
200,0 |
12,1 |
6,05% |
||
4 |
Wydatki majątkowe |
|
17 400,0 |
53 500,0 |
12 064,4 |
22,55% |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
||
wydatki inwestycyjne |
72 |
17 400,0 |
40 000,0 |
7 866,6 |
19,67% |
||
zakupy inwestycyjne |
72 |
|
13 500,0 |
4 197,8 |
31,09% |
||
Ogółem |
|
78 550,0 |
78 550,0 |
67 410,9 |
85,82% |
||
w tym: środki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego |
|
|
|
41 300,0 |
|
||
wydatki inwestycyjne |
|
|
|
35 000,0 |
|
||
zakupy inwestycyjne |
|
|
|
6 300,0 |
|
Tabela nr 5. Wykonanie wydatków
w roku 2000 wg klasyfikacji budżetowej2.3.1. Dotacje i subwencje (§ 47)
Utworzone decyzją Prezesa Instytutu Gospodarstwo Pomocnicze otrzymało w 2000 r. dotację na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe w wysokości 3 500 000 zł. Przychody Gospodarstwa pochodzić będą z usług świadczonych na rzecz Instytutu oraz jednostek zewnętrznych.
2.3.2. Świadczenia społeczne (§ 22)
Zgodnie z postanowieniami ustawy o prokuraturze oraz rozporządzeniem Ministra F
inansów z dnia 16 września 1998 r. Instytut, zatrudniając prokuratorów, zobowiązany jest do wypłaty należnych im zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych. W budżecie IPN na rok 2000 nie zabezpieczono na to środków. Po poinformowaniu Ministra Finansów zdecydowano się wypłacać zasiłki. Oszczędności w wydatkach są skutkiem niemożliwości oszacowania rzeczywistych potrzeb w tym zakresie (powoływanie prokuratorów trwa do chwili obecnej).2.3.3. Inne świadczenia (§ 21 i 25)
Planowana kwota dotyczyła przede wszystkim wypłat diet dla członków Kolegium I
nstytutu, świadczeń wynikających z przepisów bhp, umundurowania.2.3.4. Wynagrodzenia (§11 i 12)
Planowana wielkość środków finansowych na wynagrodzenia wynosiła 7 762 000 zł
z tego:
Wykonanie wydatków na wynagrodzenia wyniosło ogółem 3 342 000 zł
z tego:
Przy uwzględni
eniu rzeczywistego stanu zatrudnienia w poszczególnych grupach zatrudnionych, średnie wynagrodzenia kształtowały się następująco:Poczynione oszczędności w wykonaniu preliminowanego funduszu płac pozwoliły na wypłacenie wyróżniającym się pracownikom nagród, zgodnie z zarządzeniem Prezesa w sprawie funduszu nagród w IPN. Nagrody te wyniosły średnio 359 zł na jednego pracownika.
Niższe wykonanie wypłat wynagrodzeń w odniesieniu do planu po zmianach spowod
owane było wolniejszym, niż przewidywano, tempem naboru pracowników (zarówno w Warszawie, jak i w oddziałach).2.3.5. Pochodne od wynagrodzeń (§ 41 i 42)
Składki na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy wyliczono przy zastosowaniu wskaźników określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 paździe
rnika 1998 r. Niewykonanie planu spowodowane zostało niepełnym wykorzystaniem funduszu wynagrodzeń.2.3.6. Zakładowy Fundusz Świadczeń
Socjalnych (§ 43)Planowany odpis został ustalony zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz naliczany jest w stosunku do wielkości zatrudnienia i w tym wypadku niewykonanie planu
pozostaje w korelacji z niewykonaniem planu zatrudnienia.2.3.7. Zakup towarów i usług
Przesunięcie w stosunku do ustawy budżetowej określonej kwoty z wydatków na zakup towarów i usług do wydatków majątkowych stworzyło możliwość zrealizowania podstaw
owych założeń Instytutu w zakresie wydatków majątkowych.W większości wypadków pozycja ta (dotycząca zakupu towarów i usług) określa wydatki niezbędne do uruchomienia statutowej działalności Instytutu, związane z pierwszym wypos
ażeniem nowo tworzonych stanowisk pracy.Głównymi pozycjami wydatków w tej grupie były:
§ 31 - zakup materiałów i wyposażenia obejmujący w szczególności wydatki na z akup: |
4 053 000 zł |
§ 36 - zakup usług materialnych obejmujący: |
1 847 000 zł |
§ 37 - zakup usług niematerialnych |
215 000 zł |
§ 28 i 29 - podróże służbowe kraj owe i zagraniczne |
96 000 zł |
§ 35 - zakup energii cieplnej |
135 000 zł |
2.3.8. Podatki i opłaty na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (§ 67) |
14 000 zł |
2.3.9. Pozostałe wydatki (§ 40 i 84) |
296 000 zł. |
Pozostałe wydatki stanowią głównie koszty związane z ubezpieczeniem majątku.
2.3.10. Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe |
53 364 000 zł |
w tym środki, które nie wygasają z upływem roku b udżetowego |
41 300 000 zł |
W budżecie na rok 2000 wydatki majątkowe były zaplanowane na kwotę 17 400 000 zł. Wiadomo było, że wielkość ta jest nieadekwatna do realnych potrzeb organizującego się Instyt
utu, nie mającego jeszcze własnej siedziby ani wyposażenia. Stąd też, po dwóch korektach (omówionych na wstępie), za zgodą Ministra Finansów wprowadzono do planu kwotę 53 500 000 zł.Z uwagi na czas trwania robót adaptacyjno-remontowych obiektów i tryb postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych Instytut mógł w roku 2000 zrealizować wydatki m
ajątkowe jedynie na poziomie 12 064 400 zł. Pozostała kwota w wysokości 41 300 000 zł, stanowiąca zabezpieczenie przyszłych płatności wynikających z zawartych umów, umieszczona została w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2000 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.W roku 2000 zrealizowano:
Wydatki inwestycyjne ogółem |
7 866 000 zł |
z tego:
|
7 866 000 zł |
|
6 000 000 zł |
|
858 000 zł |
|
8 000 zł |
|
1 000 000 zł |
Wydatki na zakupy inwestycyjne - ogółem |
4 198 000 zł |
z tego:
|
449 000 zł |
|
912 000 zł |
|
1 684 000 zł |
|
1 153 000 zł |
Kwota ujęta we wspomnianym rozporządzeniu Rady Ministr
ów w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, przeznaczona jest na zakończenie rozpoczętych w 2000 r. zadań ujętych poniżej:
Ogółem |
41 300 000 zł |
z tego:
|
20 000 000 zł |
|
15 000 000 zł |
|
6 300 000 zł |
2.4. Zatrudnienie
Rozpoczęcie przez Instytut działalności z początkiem lipca 2000 r. związane było z k
oniecznością powołania merytorycznych i obsługowo-administracyjnych komórek organizacyjnych oraz zatrudnienia specjalistów. Jak już wspomniano, proces ten przebiegał w warunkach braku pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia. Z tego względu tempo wzrostu zatrudnienia było wolniejsze, niż zakładano.Poniżej przedstawiono strukturę zatrudnienia w Instytucie na koniec roku 2000.
2.4.1. Zatrudnienie (w etatach)
Na dzień 31 grudnia 2000 r. zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej przedstawiało się następująco:
IPN - ogółem zatrudnionych |
444,05 |
Wg grup zatrudnienia:
1. Kierownicze stanowiska państwowe |
1,00 |
2. Prokuratorzy |
59,00 |
3. Pozostali pracownicy |
384,05 |
Wg komórek organizacyjnych:
Warszawa (Centrala) - razem |
202,05 |
Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu |
17,50 |
Biuro Edukacji Publicznej |
14,80 |
Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów |
87,50 |
Biuro Prawne |
14,00 |
Biuro Ochrony |
22,50 |
pozostałe |
45,75 |
Oddziały - razem |
242,00 |
Oddziałowe KŚZpNP |
84,50 |
Oddziałowe BEP |
48,50 |
Oddziałowe BUiAD |
57,00 |
Biuro Ochrony |
12,00 |
pozostałe |
40,00 |
Średnie zatrudnienie wyniosło:
Wolniejsze, niż zakładano, tempo przyrostu zatrudnienia:
3. Realizacja budżetu w roku 2001
3.1. Realizacja budżetu w pierwszej połowie roku
Projekt budżetu
na rok 2001 założony przez Instytut został określony w następujących wielkościach:
DOCHODY BUDŻETOWE |
13 000 zł |
WYDATKI BUDŻETOWE |
97 540 000 zł |
z tego |
|
|
471 000 zł |
|
76 430 000 zł |
|
20 700 000 zł |
Tabela nr 6. Dochody i wydatki budżetowe Instytutu określone w projekcie budżetu na rok 2001
Wprowadzone przez Sejm zmiany dotyczące budżetu Instytutu zmniejszyły projektowane wydatki ogółem o kwotę 15 335 000 zł, w wyniku czego budżet Instytutu został określony w ustawie budżetowej na rok 2001 w następujących wielkościach:
DOCHODY BUDŻETOWE |
13 000 zł |
WYDATKI BUDŻETOWE |
82 205 000 zł |
z tego |
|
|
471 000 zł |
|
74 095 zł |
|
7 700 000 zł |
Tabela nr 7. Dochody i wydatki budżetowe Instytutu określone w ustawie budżetowej na rok 2001
Poważne problemy stwarza obniżenie kwoty na wydatki majątkowe. Wpłynie ono ni
ewątpliwie na przesunięcie terminów zakończenia rozpoczętych przez IPN przedsięwzięć modernizacyjnych, mających na celu pozyskanie obiektów, zwłaszcza dla potrzeb archiwów.Szczególnie zagrożone jest:
Szczególnie poważnym problemem staje się instalacja systemów zabezpieczających p
omieszczenia archiwalne oraz opracowanie i wdrożenie specjalistycznych systemów informatycznych. Niedokończenie programu inwestycyjnego skutkowałoby niemożnością przejmowania zasobu archiwalnego przez niektóre oddziały. Z tego względu konieczne jest podjęcie decyzji o działaniach oszczędnościowych w celu umożliwienia przesunięcia zaoszczędzonych środków z wydatków bieżących na zwiększenie wydatków inwestycyjnych.
Spowoduje to jednak:
Dalsze obniżenie wydatków w budżecie Instytutu spowoduje zagrożenie wykonywania zadań założonych ustawą.
Wykonanie wydatków budżetowych za 6 miesięcy 2001 roku wg grup przedstawia się następująco:
Ogółem z tego: |
19 186 000 zł |
100% |
|
266 000 zł |
1,4% |
|
18 781 000 zł |
97,9% |
(w tym wynagrodzenia wraz w pochodnymi) |
13 036 000 zł |
69,4% |
|
139 000 zł |
0,7% |
Zrealizowane w okresie 6 miesięcy 2001 r. wydatki w wysokości 19 186 000 zł stanowią 23,34% planowanej kwoty na rok 2001.
3.2. Zatrudnienie
Średnie zatrudnienie wyniosło:
Wolniejsze, niż zakładano, tempo przyrostu zatrudnienia:
Poniżej przedstawiono strukturę zatrudnienia w Instytucie na koniec roku 2000, stan na 31 maja 2001 r. oraz strukturę przewidywaną do uzyskania na koniec roku 2001.
Zatrudnienie (w etatach)
wg stanu na dzień |
|||
31.12.2000 |
31.06.2001 |
31.12.2001 (plan) |
|
IPN - ogółem |
444,05 |
821,85 |
1 216,00 |
Wg grup zatrudnienia |
|||
1. Kierownicze stanowiska państwowe |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
2. Prokuratorzy |
59,00 |
76,00 |
115,00 |
3. Pozostali pracownicy |
384,05 |
744,85 |
1 100,00 |
Wg komórek organizacyjnych |
|||
Warszawa Centrala - razem |
202,05 |
290,10 |
370,00 |
Główna Komisja Ścigania Zbrodni prz eciwko Narodowi Polskiemu |
17,50 |
14,00 |
24,00 |
Biuro Edukacji Publicznej |
14,80 |
27,60 |
32,00 |
Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dok umentów |
87,50 |
121,50 |
165,00 |
Biuro Prawne |
14,00 |
21,50 |
30,00 |
Biuro Ochrony |
22,50 |
32,00 |
43,00 |
Pozostałe (obsługa finansowa, inwestycje, zamówienia publiczne, kadry , administracja) |
45,75 |
73,50 |
76,00 |
Oddziały - razem |
242,00 |
531,75 |
846,00 |
Oddziałowe Komisje Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu |
84,50 |
109,25 |
160,00 |
Oddziałowe Biura Edukacji Publicznej |
48,50 |
86,00 |
95,00 |
Oddziałowe Biura Udostępniania i Arch iwizacji Dokumentów |
57,00 |
208,00 |
365,00 |
Biuro Ochrony |
12,00 |
63,00 |
126,00 |
Pozostałe |
40,00 |
65,50 |
100,00 |
Tabela nr 8. Zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej
4. Inwestycje
Ustawa, a także szczegółowo przeanalizowane i ostatecznie zaakceptowane prze
z Kolegium Instytutu zasady archiwizacji dokumentów, przesądziły, że cały zasób archiwalny przejmowany przez Instytut zlokalizowany będzie w centralnym archiwum w Warszawie oraz archiwach zlokalizowanych w dziewięciu oddziałach (ze względów oczywistych archiwum oddziału warszawskiego jest organizacyjnie związane z archiwum centralnym). Zdeterminowało to politykę inwestycyjną Instytutu, wymuszając szybkie działania zmierzające do pozyskania odpowiednich obiektów i rozpoczęcia procesów inwestycyjnych.Zdecydowano się zawrzeć odpowiednie umowy o generalną realizację inwestycji (projektowanie, dostawy i wykonawstwo budowlano-montażowe) z przedsiębiorstwami i gospodarstwami pomocniczymi nadzorowanymi przez Ministra Sprawiedliwości i działającymi przy zakładach karnych. Pozwoliło to skorzystać z przepisów zawartych w art. 6 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, pozwalających na pominięcie procedur przetargowych, co skróciło o kilka miesięcy moment rozpoczęcia prac przez wykonawców. Do tych działań nie wniosła zastrzeżeń Najwyższa Izba Kontroli podczas kontroli realizacji budżetu 2000 r.
Równocześnie decyzja Rady Ministrów w sprawie niewygaszania kwoty 41,3 mln zł z końcem 2000 r. pozwoliła na równoległe uruchomienie wielu inwest
ycji. Zestawienie zrealizowanych działań, łącznie z wykorzystaniem środków, o których mowa powyżej, przedstawia załączona tabela (w tabeli przedstawiono jedynie kwoty za prace już wykonane i rozliczone - bez uwzględnienia robót w toku).
Wyszczególnienie |
Wykonane w 2000 r. |
Wykonane w 2001 r. |
1. Zakupy majątkowe |
||
Licencje i oprogramowania |
49 |
76 |
Środki transportu |
1684 |
0 |
Szafy kartotekowe |
1153 |
1812 |
Sprzęt komputerowy |
400 |
4412 |
Pozostały sprzęt biurowy |
912 |
|
Razem zakupy majątkowe |
4198 |
6300 |
2. Inwestycje modernizacyjne |
||
2.1. Warszawa |
||
Roboty budowlano-remontowe |
6000 |
16 824 |
Regały |
0 |
1736 |
Regały, wyposażenie archiwum |
1 139 420 |
|
Zabezpieczenie |
0 |
1440 |
Razem Warszawa |
6000 |
20 000 |
2.2. Oddziały |
||
Oddział w Lublinie |
858 |
1139 |
Oddział we Wrocławiu |
0 |
2695 |
Oddział w Gdańsku |
0 |
1320 |
Oddział w Katowicach |
0 |
250 |
Oddział w Rzeszowie |
1000 |
1904 |
Oddział w Krakowie |
0 |
1350 |
Oddział w Białymstoku |
8 |
1000 |
Oddział w Poznaniu |
0 |
1806 |
Oddział w Łodzi roboty |
0 |
150 |
Regały |
0 |
326 |
Zabezpieczenie |
0 |
3060 |
Razem oddziały |
1866 |
15 000 |
Razem inwestycje modernizacyjne |
7866 |
35 000 |
INWESTYCJE OGÓŁEM |
12 064 |
41 300 |
Tabela nr 9. Wydatkowanie środków na inwestycje realizowane w latach 2000-2001