W tabelach Tab.3.3 A i B przedstawiono zasoby kadrowe (w etatach) administracji publicznej w podziale na województwa (dane uzyskane w ramach Systemu Monitorowania Reformy Administracji Publicznej , MSWiA)
Tab.3. 3. Zasoby kadrowe administracji publicznej w województwach (stan na 31.12.1999, WUP i PUP stan na 1.01.2000)
A. Wskaźnik zatrudnienie w etatach na 100 tys. mieszkańców
Województwo |
Razem |
Urząd Wojew. |
Służby wojew. a) |
Służby powiat. a) |
Urząd marsz. |
UP |
UP b) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
POLSKA |
514,0 |
23,4 |
97,9 |
344,1 |
7,6 |
40,9 |
3,1 |
dolnośląskie |
539,9 |
21,0 |
88,0 |
373,7 |
9,5 |
47,6 |
3,0 |
kujawsko-pomorskie |
524,3 |
21,3 |
104,1 |
333,1 |
7,9 |
58,0 |
3,4 |
lubelskie |
512,5 |
23,7 |
104,7 |
337,7 |
8,3 |
38,1 |
2,6 |
lubuskie |
604,6 |
27,5 |
144,6 |
364,8 |
15,9 |
51,8 |
3,0 |
łódzkie |
556,9 |
27,9 |
110,8 |
357,3 |
6,2 |
54,8 |
3,8 |
małopolskie |
453,2 |
23,2 |
82,7 |
309,0 |
5,8 |
32,5 |
3,2 |
mazowieckie |
511,8 |
22,2 |
71,5 |
383,5 |
5,1 |
29,5 |
3,1 |
opolskie |
507,1 |
25,5 |
107,5 |
323,4 |
13,0 |
37,8 |
2,9 |
podkarpackie |
506,4 |
23,2 |
110,7 |
311,7 |
7,6 |
53,2 |
3,7 |
podlaskie |
589,4 |
29,1 |
I 34,1 |
365,9 |
11,1 |
49,2 |
3,9 |
pomorskie |
526,5 |
25,1 |
I 14,6 |
343,2 |
6,2 |
37,4 |
2,7 |
śląskie |
454,1 |
19,9 |
82,4 |
319,0 |
5,9 |
27,0 |
2,6 |
świętokrzyskie |
506,7 |
25,1 |
105,4 |
323,8 |
10,5 |
41,9 |
2,8 |
warmińsko-mazurskie |
570,9 |
22,9 |
104,7 |
363,6 |
9,5 |
70,3 |
3,1 |
wielkopolskie |
491,6 |
23,9 |
104,0 |
323,9 |
7,0 |
32,8_ |
3, I |
zachodniopomorskie |
573,4 |
24,4 |
110,7 |
380,6 |
9,2 |
48,5 |
2,7 |
B. Zróżnicowanie zatrudnienia na 100 tys. mieszkańców (Polska =100)
Województwo |
Razem |
Urząd Wojew. |
Służby wojew. a) |
Służby powiat. a) |
Urząd marsz. |
UP |
UP b) |
POLSKA |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
dolnośląskie |
105 |
90 |
90 |
109 |
125 |
116 |
95 |
kujawsko-pomorskie |
102 |
91 |
106 |
97 |
103 |
142 |
110 |
lubelskie |
100 |
102 |
107 |
98 |
109 |
93 |
82 |
lubuskie |
118 |
118 |
148 |
106 |
209 |
127 |
95 |
łódzkie |
108 |
119 |
113 |
104 |
82 |
134 |
123 |
małopolskie |
88 |
99 |
84 |
90 |
76 |
79 |
102 |
mazowieckie |
100 |
95 |
73 |
111 |
67 |
72 |
99 |
opolskie |
99 |
109 |
110 |
94 |
170 |
92 |
91 |
podkarpackie |
99 |
99 |
113 |
91 |
100 |
130 |
118 |
podlaskie |
115 |
125 |
137 |
106 |
146 |
120 |
125 |
pomorskie |
102 |
107 |
117 |
100 |
82 |
92 |
87 |
śląskie |
88 |
85 |
84 |
93 |
77 |
66 |
83 |
świętokrzyskie |
99 |
107 |
108 |
94 |
138 |
102 |
89 |
warmińsko-mazurskie |
111 |
98 |
107 |
106 |
125 |
172 |
101 |
wielkopolskie |
96 |
102 |
106 |
94 |
92 |
80 |
100 |
zachodniopomorskie |
112 |
104 |
113 |
111 |
121 |
119 |
86 |
a) zatrudnienie w Komendzie Stołecznej Policji wykazano w grupie dot. służb powiatowych
b) (WUP + PUP)/ 100 tys. mieszk. /stopa bezrobocia
Dane zawarte w tabelach przedstawione zostały w postaci wskaźników, tj. w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców województwa. Wzięto pod uwagę zatrudnienie w Urzędach Wojewódzkich (UW), wojewódzkich i powiatowych służbach, inspekcjach i strażach, Urzędach Marszałkowskich (UM) oraz zatrudnienie łączne w urzędach pracy: powiatowych (PUP) i wojewódzkich (suma pracowników przekazanych do UW i UM).
Ten ostatni wskaźnik dodatkowo podzielono przez stopę bezrobocia, co w efekcie pozwala na ocenę zatrudnienia nie tylko w powiązaniu z demografią, ale i zadaniami (zgodnie z zasadą: większa stopa bezrobocia - więcej zadań). Następnie w celu zobrazowania skali zróżnicowania wskaźników przedstawiono je w proporcji do śred
niej krajowej, przyjmując średnią jako stan 100. Tab.3.3.A przedstawia wskaźniki, natomiast Tab.3.3.B poziom zróżnicowania wskaźników w poszczególnych województwach (Polska = 100).Poziom zróżnicowania poszczególnych wskaźników został przedstawiony na rysunku Rys.3.2. Na rysunku wprowadzono dodatkowa kategorię - "Służby - Razem" obejmującą łączne zatrudnienie w służbach powiatowych i wojewódzkich.
Z analizy Tab.3.3.B i Rys.3.2. wynika, iż nowe województwa są względnie równomiernie przygotowane pod względem liczebności kadr administracji publicznej do wykonywania zadań. Minimalny wskaźnik dla UW, Służb łącznie oraz UP/wsk.bezr. przekracza 80 przy śr
edniej krajowej 100, co oznacza, że żadne z województw nie dysponuje drastycznie mniejszymi zasobami kadrowymi. Maksymalne wartości powyższych wskaźników syntetycznych (poza służbami wojewódzkimi) nie przekraczają 125, co oznacza brak drastycznych różnic wojewódzkich, poza różnicami oczywistymi typu woj. podlaskie versus śląskie, wynikającymi z gęstości zaludnienia. W obrębie administracji rządowej największe zróżnicowanie wysokości wskaźnika zatrudnienia występuje w wojewódzkich służbach, inspekcjach i strażach.W przypadku wojewódzkiej administracji samorządowej (urzędy marszałkowskie) obserwowana jest znaczna rozpiętość wskaźnika (67 - 209), przy czym najwyższe wartości osiąga on w województwach: lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim, a więc województwach o mniejszej liczbie mieszkańców. Może to jednak wynikać z różnego sposobu organizacji pracy Urzędów Marszałkowskich.
3.2. Jednostki powiatowe
3.2.1. Powiaty
Polski "średni" powiat (z wyłączeniem powiatu warszawskiego) liczy 83,2 tys. mieszkańców, z czego 45,7% mieszka w miastach, zajmuje 996 km2 i obejmuje terytorium 8 gmin. Instytucje powiatowe obejmują: starostwo, powiatowe jednostki organizacyjne (przede wszystkim w dziedzinie oświaty, ochrony zdrowia i pomocy społecznej) oraz powiatowe zespolo
ne służby, inspekcje i straże (pozostające administracją rządową, lecz zespolone pod zwierzchnictwem starosty), a od 1 stycznia 2000 roku również powiatowy urząd pracy.Średnie starostwo powiatowe ma 11 wydziałów i zatrudnia 65 osób. Stanowi to 7,8 etatu na 10 tys. mieszkańców. W ciągu 1999 roku zatrudnienie w starostwie wzrastało (1 lipca 1999 r. pracowało tu 60 osób). W skali kraju w starostwach powiatowych 31 grudnia 1999 r. pracowało około 20 tys. osób.
W powiecie średnio funkcjonuje 20 powiatowych jednostek organizacyjnych. Wśród nich jest 11 jednostek oświatowych (liczba szkół jest większa, gdyż jednostkę organizacyjną stanowi także zespół szkół; modelowy powiat prowadzi 20 szkół średnich), 4 jednostki pomocy społecznej, 3 jednostki ochrony zdrowia (ZO
Z-y), zarząd dróg oraz 1 inna jednostka. Łącznie zatrudniają one 1150 osób (138 osób na 10 tys. mieszkańców), w tym najwięcej w ochronie zdrowia - 576 osób, w oświacie - 421 osób i w pomocy społecznej - 127 osób. W skali kraju powiatowe jednostki organizacyjne zatrudniają łącznie około 350 tys. osób.Łączne dochody średniego powiatu wyniosły w 1999 r. nieco ponad 30 mln. zł.
Zgodnie z tymczasowymi rozwiązaniami dotyczącymi źródeł finansowania działalności powiatów, większość dochodów pochodziła z dotacji (nieco ponad 15 mln. zł) i subwencji (ponad 13 mln. zł). Dochody własne wyniosły 1 786 000 zł, czyli około 6% całości dochodów. Wielkości te w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły: dochody ogółem 362 zł, w tym dochody własne - 21 zł 50 gr, dotacje -
181 zł 70 gr, subwencje - 160 zł 10 gr.Około 44% wszystkich dotacji stanowią dotacje na służby, inspekcje i straże (finansowane poprzez budżety powiatów), natomiast 73,5% procent wszystkich subwencji stanowi subwencja oświatowa (przypomnieć trzeba, że ochrona zdrowia finansowana jest poza budżetem powiatu).
Dochody z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych pełnią obecnie jedynie marginalną rolę. W 1999 r. modelowy powiat uzyskał z tego źródła jedynie 491 tys. zł, co daje 5 zł 90 gr na jednego mieszkańca. Wysokość tego typu dochodów jest natomiast miernikiem poziomu dochodów mieszkańców powiatu. Ponadto wraz ze zmianą systemu finansowania powiatów rosnąć będzie znaczenie dochodów własnych, a wśród nich dochodów ze 'źródeł podatkowych. Wysokość obecny
ch dochodów z tego źródła stanowi więc prognostyk wysokości przyszłych dochodów własnych (obecnie przeważają wśród nich dochody z majątku oraz "innych źródeł").Powiatowe służby, inspekcje i straże zatrudniały łącznie nieco ponad 125 tys. pracowników:
Powyższe dane dotyczące policji nie obejmują zatrudnienia w powiecie warszawskim obsługiwanym przez Stołeczną Komendę Policji, która ma status komendy wojewódzkiej. Sieć jednostek powiatowych służb, inspekcji i straży obejmowała w końcu roku 1999:
373 inspektoraty Nadzoru Budowlanego, 328 komend Policji, 327 komend Państwowej Straży Pożarnej, 291 terenowych i miejskich stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz 274 inspektoraty weterynarii. Jedynie w przypadku Nadzoru Budowlanego, którego sieć tworzona była od 1 stycznia 1999 r., istnieją odrębne jednostki organizacyjne we ws
zystkich powiatach i miastach na prawach powiatu. W przypadku pozostałych czterech służb, inspekcji i straży, generalną zasadą było działanie jednej jednostki organizacyjnej na terenie miasta na prawach powiatu i powiatu mającego siedzibę władz w tym mieście. Zasada ta zastosowana została dosłownie w przypadku Państwowej Straży Pożarnej (262 w powiatach, 65 w miastach na prawach powiatu). Nieco odmienne rozwiązanie, na podstawie ustawy Przepisy wprowadzające [...], wprowadzono w przypadku komend powiatowych Policji, tworząc w przypadku największych miast - Krakowa i Łodzi odrębne komendy powiatowe oraz pozostawiając w powiecie warszawskim Komendę Stołeczną Policji, nie podporządkowaną Komendzie Wojewódzkiej Województwa Mazowieckiego.Sieć powiatowa jest stosu
nkowo nierównomierna. Powiat o najmniejszej liczbieludności - sejneński - liczy jedynie 22 tys. mieszkańców, zaś powiat największy (nie licząc warszawskiego) - poznański - ma ich ponad 11 razy więcej, 249,7 tys. Wielkością terytorium wyróżniają się powiaty w sześciu województwach: podlaskim, warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim, lubuskim, lubelskim i pomorskim. Ze względu na niższą od średniej krajowej gęstość zaludnienia, powiaty na tych terenach nie są - pomimo rozmiarów terytorialnych - szczególnie
ludne. Średnia liczba ludności powiatu jest w tych województwach niższa od średniej obliczonej dla całego kraju lub przekracza ją jedynie nieznacznie (lubelskie i pomorskie).Pełna analiza problemu przedstawiona została w dokumencie rządowym
(Informacja Rady Ministrów o skutkach obowiązywania ustaw reformujących administrację publiczną, czerwiec 2000 r, druk sejmowy 2061), na stronie internetowej MSWiA (www.mswia.gov.pl) oraz w formie innych opracowań (W. Karliński, A. Nelicki, J. Płoskonka: Polska powiatowa w roku 1999 - ogólna charakterystyka, Samorząd Terytorialny, Nr 9, 2000). Dane statystyczne dotyczące charakterystyk powiatów w układzie wojewódzkim (z wyłączeniem powiatu warszawskiego) zestawiono w poniższej tabeli (Tab.3
.4).Tab.3.4. Charakterystyka ogólna "średniego powiatu" ( z wyłączeniem powiatu warszawskiego)
średni powiat |
ludność |
powierzchnia |
liczba gmin |
doch. własne/mieszk. [zł] |
||
(wg województw) |
tys. |
km kw. |
łącznie |
w tym z PIT |
||
dolnośląskie |
77 |
747 |
6 |
24,0 |
6,7 |
|
kujawsko-pomorskie |
67 |
923 |
7 |
20,5 |
5,0 |
|
lubelskie |
84 |
1243 |
10 |
20,4 |
4,4 |
|
lubuskie |
71 |
1259 |
7 |
22,0 |
5,9 |
|
łódzkie |
86 |
891 |
9 |
22,8 |
6,0 |
|
małopolskie |
120 |
773 |
9 |
20,6 |
6,1 |
|
mazowieckie |
80 |
942 |
8 |
22,3 |
6,7 |
|
opolskie |
87 |
847 |
6 |
19,5 |
6,4 |
|
podkarpackie |
90 |
885 |
8 |
16,7 |
4,8 |
|
podlaskie |
58 |
1428 |
8 |
19,8 |
4,0 |
|
pomorskie |
89 |
I 189 |
8 |
23, I |
5,7 |
|
śląskie |
117 |
618 |
9 |
21,8 |
8,8 |
|
świętokrzyskie |
86 |
889 |
8 |
18,0 |
5,0 |
|
warmińsko-mazurskie |
68 |
1415 |
7 |
23,3 |
4,9 |
|
wielkopolskie |
81 |
948 |
7 |
23,5 |
5,9 |
|
zachodniopomorskie |
68 |
1 313 |
7 |
25,1 |
5,8 |
|
POLSKA |
83 |
996 |
8 |
21,6 |
5,9 |
źródło danych: GUS, Ministerstwo Finansów, badania własne
Największe terytorialnie a równocześnie o najmniejszej liczbie mieszkańców są powiaty województwa podlaskiego. Na przeciwnym biegunie znajdują się powiaty najgęściej zaludnionego województwa śląskiego, najmniejsze terytorialnie i tylko nieznacznie ustępujące liczbą mieszkańców powiatom województwa małopolskiego - mającym najwięcej mieszkańców. Średni powiat podlaski ma dwa razy mniej mieszkańców niż średni powiat małopolski czy śląski.
Sieć powiatowa jest także nierównomierna w stosunku do sieci gminnej. W województwach dolnośląskim i opolskim na jeden powiat przypada 6 gmin, w v lubelskim - aż 10, a w dalszych trzech (łódzkim, małopolskim i śląskim) - po 9.Równie znaczące są różnice w instytucjonalnym wyposażeniu powiatów (patrz Tab. 3.5). Średnia liczba etatów w starostwie waha się od 52 w województwie podlaskim do 84 w województwie małopolskim. Wielkość zatrudnienia w starostwie wiąże się jednak dość wyraźnie z liczbą mieszkańców powi
atu. Znaczące różnice występują natomiast w poziomie zatrudnienia w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Waha się on od 118 etatów na 10 tys. mieszkańców w powiatach województwa pomorskiego do 162 etatów w powiatach województwa świętokrzyskiego, przy czym istotny wkład wnosi tutaj rozśrodkowanie zasobów ochrony zdrowia pomiędzy województwo i powiat (efekt odwrotny niż w przypadku jednostek województwa).Tab.3.5. Zatrudnienie w starostwie powiatowym i jednostkach organizacyjnych służących do - wykonywania zadań powiatu (nie dotyczy służb, inspekcji i straży)
średni powiat |
starostwo |
jednostki organizacyjne |
||||||||||
(wg województw) |
zatrudn. |
wsk.*) |
oświata |
pomoc sp. |
zdrowie |
Łącznie |
wsk.*) |
|||||
dolnośląskie |
62 |
8,0 |
413 |
122 |
498 |
1051 |
136 |
|||||
kujawsko-pomorskie |
50 |
7,4 |
330 |
116 |
503 |
972 |
144 |
|||||
lubelskie |
69 |
8,2 |
436 |
136 |
438 |
1044 |
124 |
|||||
lubuskie |
58 |
8,3 |
398 |
109 |
460 |
982 |
139 |
|||||
łódzkie |
77 |
8,9 |
487 |
145 |
704 |
1359 |
158 |
|||||
małopolskie |
84 |
7,1 |
520 |
160 |
879 |
1 589 |
133 |
|||||
mazowieckie |
60 |
7,5 |
383 |
124 |
471 |
1007 |
126 |
|||||
opolskie |
59 |
6,7 |
445 |
169 |
759 |
1404 |
161 |
|||||
podkarpackie |
74 |
8,3 |
438 |
118 |
768 |
1346 |
150 |
|||||
podlaskie |
52 |
9,0 |
268 |
72 |
511 |
877 |
153 |
|||||
pomorskie |
64 |
7,3 |
503 |
155 |
367 |
1043 |
118 |
|||||
"śląskie |
79 |
6,7 |
515 |
156 |
1008 |
1706 |
145 |
|||||
'świętokrzyskie |
64 |
7.5 |
544 |
128 |
690 |
1386 |
162 |
|||||
warmińsko-mazurskie |
58 |
8,5 |
433 |
94 |
476 |
1029 |
150 |
|||||
wielkopolskie |
67 |
8,3 |
386 |
123 |
469 |
998 |
123 |
|||||
zachodniopomorskie |
54 |
8,0 |
392 |
144 |
330 |
885 |
130 |
|||||
POLSKA |
65 |
7,8 |
426 |
129 |
571 |
1149 |
138 |
*) wskaźnik zatrudnienia na 10 tys. mieszkańców
źródło danych: badania własne (System Monitorowania Refo
rmy Administracji Publicznej)Zróżnicowanie charakterystyki powiatów nie układa się w jeden wzorzec uwarunkowany jakimś wyraźnym czynnikiem o charakterze terytorialnym lub demograficznym. Jeśli np. dochody własne powiatu pochodzące z podatku od osób fizycznych mają wyraźny trend terytorialny: największe na Śląsku (nie ujmowano powiatu warszawskiego), a najmniejsze w powiatach województwa podlaskiego, to już pozostałe składniki dochodów własnych powiatu rozkładają się według zupełnie innego schematu.
Czynnikiem najmocniej różnicującym sytuację jasno odróżnionych grup powiatów jest umiejscowienie siedziby władz powiatu na jego terytorium lub też poza nim - w mieście na prawach powiatu. Jest (poza powiatem warszawskim) 261 powiatów, w których starostwo
znajduje się w największym mieście na terytorium powiatu. 46 powiatów jest natomiast pozbawionych większego ośrodka miejskiego. Władze tych powiatów mają siedzibę w sąsiadującym mieście na prawach powiatu.Charakterystyczną cechą powiatów tej grupy jest większa liczba ludności (średnio 103 tys.) przy bardzo niskim procencie ludności miejskiej (22%). Poza obszarem powiatu zlokalizowane są praktycznie wszystkie, z wyjątkiem Nadzoru Budowlanego, powiatowe służby, inspekcje i straże. Także niektóre inne instytu
cje - przede wszystkim starostwa powiatowe, ale i niektóre powiatowe jednostki organizacyjne (np. szkoły) znajdują się poza ich obszarem. W starostwie pracuje tu aż 79 osób (w pozostałych 261 starostwach powiatowych - średnio 62 osoby). Jednak okazuje się, że wskaźnik zatrudnienia na 10 tys. mieszkańców jest w obu grupach zbliżony. Starostwa tych powiatów pracują w większych (także w przeliczeniu powierzchni na jednego zatrudnionego) lokalach, jednak rzadziej są one ich własnością.Najbardziej doniosłe są różnice dotyczące wyposażenia powiatów w instytucje narzędzia realizacji powiatowych zadań publicznych. W grupie powiatów bez własnej "stolicy" jest ich ogólnie mniej (18 powiatowych jednostek organizacyjnych w stosunku do 21 jednostek w pozostałych powiat
ach), przede wszystkim w dziedzinie oświaty i ochrony zdrowia, a więc w tych dziedzinach, w których działania powiatu mają największy wymiar instytucjonalny (liczba instytucji, poziom zatrudnienia) i finansowy. Powiaty tego typu mają natomiast nieco więcej jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Zwracają uwagę dysproporcje w dziedzinie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Powiaty z siedzibami władz w miastach na prawach powiatu mają znacznie mniej takich szkół - średnio 14,5 na powiat, pozostałe zaś - 21 szkół. Uczy się w nich średnio w skali kraju 507 uczniów na 10 tys. mieszkańców, przy czym w powiatach bez "stolicy" jedynie 228 uczniów na 10 tys. mieszkańców, zaś w pozostałych powiatach - 566 uczniów na 10 tys. mieszkańców.Tego typu dane prowadzą do wniosku, że w większości powiaty nie posiadające własnego dużego ośrodka miejskiego zostały gorzej wyposażone instytucjonalnie. Wykonywanie wielu zadań powiatowych zależy w znacznym stopniu od pobliskiego miasta na prawach powiatu. Tutaj znajduje się siedziba
władz (starostwo). Tutaj znajdują się komendy Policji i Państwowej Straży Pożarnej, stacja sanitarno-epidemiologiczna i inspektorat weterynarii. Starosta nie jest pozbawiony wpływu na ich funkcjonowanie, niemniej jego pozycja jest w stosunku do nich słabsza niż pozycja prezydenta miasta. W poszukiwaniu niektórych powiatowych usług publicznych mieszkańcy takich powiatów udają się do miasta na prawach powiatu. Najbardziej wyraźne jest to w przypadku szkolnictwa średniego.Powiaty z siedzibą władz poza własnym obszarem mają średnio znacznie niższe dochody (w przeliczeniu na jednego mieszkańca) od pozostałych powiatów, nawet po wyłączeniu dotacji na służby, inspekcje i straże. Wielkość tej różnicy jest, w obecnym systemie finansowania jednostek powiatowych, wyzn
aczona przede wszystkim wysokością subwencji oświatowej w obu grupach.3.2.2. Miasta na prawach powiatu
Miasta na prawach powiatu są gminami o charakterze miejskim, którym dodatkowo przyznano wszelkie uprawnienia jednostek powiatowych. Nie łączyło się to więc z tworzeniem nowych organów i urzędów administracji powiatowej. Uprawnienia i obowiązki instytucji powiatowych zostały przejęte przez już istniejące instytucje miejskie: radę miejską, zarząd miasta, prezydenta miasta oraz urząd miasta.
Przejmowanie zadań powiatowych przez dzisiejsze miasta na prawach powiatu miało charakter procesu. Niektóre miasta rozpoczęły wykonywanie części zadań, które od roku 1999 mają charakter powiatowy, już w roku 1993, na podstawie umowy z rządem w ramach tzw. Programu Pilotażowego. Kolejnym etapem tego procesu była ustawa miejska z 1995 r., przekazująca 46 miastom prowadzenie niektórych zadań spoza obszaru kompetencji gminy. Pamiętać trzeba też, że gminy mogły i mogą przejmować zadania publiczne w drodze porozumienia. Tak więc już przed 1999 rokiem obecne miasta na prawach powiatu wykonywały pewne zadania dzisiaj określane jako powiatowe oraz - w konsekwencji prowadziły instytucje, które można określić jako powiatowe. Co więcej, zakres tych zadań i liczba przejętych państwowych jednostek organizacyjnych nie były jednolite wśród obecnych 65 miast na prawach powiatu.. Inaczej rzecz wyglądała w przypadku miast objętych ustawą miejską, inaczej w przypadku miast pozostałych, podejmujących pozagminne zadania na podstawie porozumień z administracją rządową.
1 stycznia 1999 r. miasta na prawach powiatu przejęły - analogicznie jak powiaty większość znajdujących się na ich terenie państwowych, a nie przejętych wcześniej, instytucji z dziedziny oświaty, ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz pewne inne jednostki organizacyjne. 1 stycznia 2000 r. miasta przejęły ponadto urzędy pracy, aczkolwiek w przypadku miast, na terenie których znajduje się siedziba władz powiatu, urząd pracy odwrotnie niż w przypadku służb, inspekcji i straży - zlokalizowany został najczęściej w powiecie.
Podobnie jak w powiatach, w miastach na prawach powiatu działają zespolone służby, inspekcje i straże (Policja, Państwowa Straż Pożarna, Nadzór Budowlany, Inspekcja Sanitarna i Inspekcja Weterynaryjna).
Polskie "średnie" miasto na prawach powiatu liczy 176,9 tys. mieszkańców.
Największe z 65 miast (Łódź) ma ich 803,4 tys., najmniejsze (Sopot) - tylko 42,6. 24 miasta na prawach powiatu mają mniej niż 100 tys. mieszkańców, 18 - powyżej 200 tys.
W urzędzie miasta jest 17 wydziałów i pracuje łącznie 419 osób (23,7 etatu na 10 tys. mieszkańców miasta). Dane zebrane przez MSWiA nie pozwalają na ustalenie, jaka część pracowników zajmuje się kwestiami powiatowymi, a jaka kwestiami gminnymi (różne miasta przedstawiły w tej mierze zupełnie niezestawialne ze sobą szacunki). W skali kraju w urzędach miejskich w miastach na prawach powiatu pracuje 27 268 osób. Zatrudnienie w administracji miast na prawach powiatu wzrasta, lecz stosunkowo nieznacznie (w drugim półroczu 1999 - 0 1,8%). Urząd miasta dysponuje 3 940 m2 powierzchni biurowej, czyli niespełna 10 m2 na jednego zatrudnionego.
W mieście na prawach powiatu jest 49 jednostek organizacyjnych o charakterze powiatowym. 19 spośród nich miasto przejęło do końca 1998 r., pozostałe 30 to jednostki przejęte 1 stycznia 1999 r. lub utworzone później. Dominującą grupą są jednostki oświatowe jest ich aż 35. Miasto prowadzi ponadto 7 powiatowych jednostek organizacyjnych z dziedziny pomocy społecznej, 3 lub 4 zakłady opieki zdrowotnej oraz 3
lub 4 inne jednostki (np. instytucje kulturalne). W jednostkach organizacyjnych przejętych przez miasto 1'stycznia 1999 r. pracuje łącznie 1766 osób (100 pracowników na 10 tys. mieszkańców), w tym 995 osób w oświacie, 402 osoby w ochronie zdrowia oraz 262 osoby w pomocy społecznej. Oznacza to, że miasta przejęły od 1999 r.. część sektora państwowego zatrudniającą około 115 tys. osób."Średnie" miasto na prawach powiatu uzyskało w 1999 roku łączny dochód - w części powiatowej - w wysokości 97 183 tys. zł, czyli 550 zł na jednego mieszkańca. Źródła powiatowych dochodów miast kształtują się podobnie jak to ma miejsce w przypadku powiatów i opierają się na dotacjach (48,5%) i subwencjach (46%). Ponad połowę wszystkich dotacji (53,4%) stanowią dotacje na służby
inspekcje i straże. Znacząco wyższy niż w przypadku powiatów poziom dotacji na służby, inspekcje i straże wiąże się z działaniem 46 miejskich komend, stacji i inspektoratów również na terenie powiatów. Znacząco wyższa jest też subwencja oświatowa - dotyczy to zarówno wielkości bezwzględnej, jak i w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Wiąże się to z kolei z modelem finansowania szkół (w oparciu o liczbę uczniów) oraz z faktem, że ponadgimnazjalne szkoły miejskie działają de facto na rzecz szerszej niż miejska społeczności.Różnice pomiędzy powiatowymi dochodami własnymi miast a analogicznymi dochodami powiatów są stosunkowo niewielkie: 24,5 zł w stosunku do 21,5 zł na jednego mieszkańca. Sytuacja wygląda zupełnie odmiennie przy uwzględnieniu jedynie dochodów - podatkowych (z podatku od osób fizycznych). Dochody miast są niemal dwukrotnie wyższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca: 10,7 zł w stosunku do 5,9 zł. W przeliczeniu na jednego mieszkańca, łączne dochody powiatu stanowią 65,8% wysokości powiatowych do
chodów miast, zaś dochody z podatku od osób fizycznych - jedynie 55,1 %.W chwili obecnej sytuację miast na prawach powiatu różnicuje przede wszystkim fakt, że w niektórych z nich znajduje się siedziba władz odrębnego powiatu. Takich par miasto na prawach powiatu - powiat jest czterdzieści sześć. Sytuacja miast na prawach powiatu zróżnicowana jest ponadto faktem, że część z nich - 46 - była objęta przed 1999 r. działaniem tzw. ustawy miejskiej. Na mocy tej ustawy największe miasta przejęły już wcześniej nie
które ponadgminne zadania publiczne i - w związku z tym - część nie mających gminnego charakteru instytucji państwowych (przede wszystkim z dziedziny edukacji i ochrony zdrowia). Spośród dzisiejszych 65 miast na prawach powiatu - ustawa miejska nie dotyczyła dziewiętnastu: 16 byłych stolic wojewódzkich i 3 innych miast mających poniżej 100 tys. mieszkańców.W grupie 46 miast na prawach powiatu będących równocześnie siedzibą władz odrębnego powiatu zasadnicze różnice występują pomiędzy trzydziestoma miastami objętymi uprzednio ustawą miejską a pozostałą szesnastką. "Trzydziestka" przejęła 1 stycznia 1999 r. większą liczbę instytucji o charakterze powiatowym - liczba tych instytucji znacząco przekracza średnią (38 w stosunku do 30 dla wszystkich miast na prawa
ch powiatu i 28 w "szesnastce"). Okazuje się ponadto, że instytucje publiczne 16 miast nie objętych uprzednio ustawą miejską w znacznie większym stopniu pracują na rzecz mieszkańców sąsiedniego powiatu. Jasno świadczą o tym dane dotyczące szkolnictwa średniego. Jest tu stosunkowo niewiele publicznych szkół ponadgimnazjalnych (średnio 27,9, przy średniej dla wszystkich miast 46,4). W szkołach tych uczy się natomiast znacząco większa niż średnio liczba uczniów w relacji do liczby mieszkańców samego miasta. Przy nieco więcej niż 500 uczniach szkół ponadgimnazjalnych na 10 tys. mieszkańców w powiatach ogółem (i jedynie 228 w powiatach bez własnej "stolicy"), w miastach "szesnastki" uczniów jest dwa i pół raza więcej: 1258 na 10 tys. mieszkańców (odbiega to też od wysokości tego wskaźnika dla pozostałych 30 miast będących siedzibą władz powiatu - gdzie wynosi on 826 uczniów na 10 tys. mieszkańców).Stosunkowo wysoka jest również różnica w wysokości dochodów powiatowych z podatku od osób fizycznych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w przypadku "trzydziestki" (10,7 zł) oraz "szesnastki" (8,4 zł).
3.3. Porównanie jednostek powiatowych w oparciu o wskaźniki syntetyczne
W celu dokonania oceny porównawczej jednostek powiatowych wybrano około czterdziestu zmiennych przedstawiających ogólną charakterystykę tych jednostek, dane demograficzne, bazę jednostek użyteczności publicznej (pomoc społeczna, edukacja, ochrona zdrowia), zatrudnienie w jednostkach samorządowych oraz wybrane aspekty finansowe. Ponieważ ocenie porówna
wczej podlegać miał powiat jako jednostka podziału terytorialnego, a nie tylko jednostka samorządu - niektóre dane zebrane zostały zgodnie z lokalizacją jednostek, a nie ich organem właścicielskim. Dotyczy to w szczególności ochrony zdrowia, ale również edukacji oraz częściowo pomocy społecznej. Przyczyny takiego ujęcia danych są dwie:- merytoryczna (fakt że organem założycielskim jednostki o charakterze powiatowym (np. szpitala) zlokalizowanej na terenie powiatu /miasta na prawach powiatu nie jest powiat, a województwo, nie oznacza, że nie zostały zabezpieczone ponadgminne potrzeby społeczności ),
- techniczna (statystyka publiczna, będąca źródłem wielu danych nie gwarantuje precyzyjnej identyfikacji organu prowadzącego, a raczej lokalizację jednostek).
Szczegółowy wykaz zmiennych oraz obliczonych na ich podstawie wskaźników przedstawiony został w Aneksie 1.
Analiza porównawcza jednostek powiatowych prowadzona być może w obrębie poszczególnych wskaźników opisujących ich zasoby. Dla przykładu przedstawiono poniżej analizę dwóch wskaźników opisujących wykonywanie zadań powiatowych:
- wskaźnik dotyczący szkolnictwa średniego, obliczony jako proporcja liczby uczniów szkół średnich zlokalizowanych na terenie powiatu (miasta na prawach powiatu) na 1000 mieszkańców
w wieku przedprodukcyjnym,- wskaźnik zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatu łącznie (stan na półrocze roku 2000) w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców.
Wskaźniki porównywane być mogą w obrębie następujących typów jednostek powiatowych:
Powiaty A - to 262 powiaty, z siedzibą władz na terytorium powiatu
Powiaty B - to 46 powiatów z siedzibą władz w mieście na prawach powiatu
Miasta A - to 19 miast na prawach powiatu, nie będących siedzibą władz odrębnego powiatu
Miasta B - to 46 miast na prawach powiatu, równocześnie będących siedzibą władz odrębnego powiatu.
Występujące różnice najlepiej zaobserwować badając zakres zmienności wskaźnika dla każdego typu podmiotów, przy czym w celu wyeliminowania błędów "odcięto" 10% przypadków lewo- i prawostronnie skrajnych, ograniczając porównanie do 80% jednostek powiatowych w każdej grupie.
Wyniki porównania przedstawiono w postaci tzw. słupków ruchomych, wyznaczonych dolną i górną granicą wskaźnika, na poniższych rysunkach (Rys.3.3. i Rys.3.4)
W przypadku wskaźnika dot. szkolnictwa średniego zwracają uwagę następujące fakty:
- zbliżona wartość dolnej granicy wskaźnika dla miast i powiatów typu A; granica górna wskaźnika jest zdecydowanie wyższa dla miast,
- skrajne rozmieszczenie wskaźnika dla powiatów i miast typu B; w przypadku powiatów jest to dowód na niskie wyposażenie instytucjonalne, w przypadku miast świadczy o wykonywaniu zadań na rzecz sąsiadującego powiatu (typu B).
Rys.3.3. Porównanie jednostek powiatowych: szkolnictwo średnie
Na rysunku Rys.3.4 przedstawiono w analogiczny sposób zmienność wskaźnika dotyczącego zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatów/miast na prawach powiatów. Jakkolwiek dysproporcje są w tym przypadku znacznie mniejsze, to potwierdzają tendencje opisane powyżej.
Poza dysproporcjami dotyczącymi wartości wskaźników istotny jest również stopień ich zmienności (długość słupków na wykresach). Jest on miarą niejednorodności jednostek powiatowych i daje się zauważyć szczególnie w przypadku obu typów miast na prawach powiatu.
Rys.3.4. Porównanie jednostek powiatowych: zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych
Przeprowadzone powyżej bezpośrednie porównanie wskaźników może być czytelne, nie pozwala jednak na dokonanie , jednoznacznej globalnej oceny, ze względu na dużą liczbę różnych wskaźników i niemożność ich zestawiania oraz niebezpieczeństwo popełnienia błędu wynikającego z silnych korelacji pomiędzy niektórymi wskaźnikami.
Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie zaawansowanych metod statystycznych, pozwalających na wyodrębnienie z dużej liczby wskaźników kilku abstrakcyjnych cech diagnostycznych, a następnie globalnego wskaźnika syntetycznego charakteryzującego wielkość szeroko rozumianych zasobów, jakimi dysponują powiaty jako jednost
ki podziału terytorialnego.Dokładny opis zastosowanych metod znajduje się w
Aneksie 1. Obejmuje on m.in. zestawienie wybranych zmiennych oraz utworzonych na ich podstawie wskaźników (tzw. atrybutów), a także wskazanie na wyłonione za pomocą metody taksonomiczno-czynnikowej syntetyczne cechy diagnostyczne.Ogólnie rzecz biorąc metoda ta polega na podziale ogółu atrybutów (wskaźników) na możliwie jednorodne (miarą jednorodności jest wielkość korelacji) podzbiory, a następnie wyznaczeniu kilku wskaźników syntetycznych (silnie skorelowanych z atrybutami, na podstawie których zostały wyznaczone, natomiast słabo skorelowanych wzajemnie).
W analizie brano pod uwagę 20 różnych wskaźników pozafinansowych i 9 wskaźników dotyczących finansów powiatów. Ponieważ te ostatnie okazały się słabo skorelowane z pozostałymi, zostały zakwalifikowane do odrębnej grupy.
Analiza doprowadziła do wyodrębnienia czterech cech diagnostycznych, charakteryzujących zasoby powiatów w zakresie:
cecha 1 - edukacji i administracji (Edu.+Adm.)
cecha 2 - pomocy społecznej (Pom.Społ.)
cecha 3 - zatrudnienia i demografii (Zatr.+Demogr.)
cecha 4 - ochrony zdrowia (Ochr.Zdr.)
Wartości czterech wydzielonych cech mogą posłużyć do obliczenia globalnego wskaźnika syntetycznego, nazwanego ZASOBY, wedł
ug wzoru:ZASOBY = (cecha 1 + cecha 2 + cecha 3 + cecha 4)/4
Dodatkowa, piąta cecha wynikająca z analizy wskaźników finansowych (Finanse) może pełnić rolę pomocniczej cechy diagnostycznej
Tak utworzone wskaźniki syntetyczne mogą posłużyć do porównywania zasobów, jakimi dysponują pojedyncze jednostki powiatowe lub ich grupy. Porównania takie mają charakter relatywny; przyjęto, że średnia wartość danego wskaźnika dla wszystkich jednostek powiatowych wynosi zero, wartości dodatnie świadczą o większych, wartoś
ci ujemne zaś o mniejszych zasobach danej jednostki.Poniżej graficznie przedstawiono na rysunkach wyniki porównania zasobów dla czterech typów jednostek powiatowych (powiaty A, powiaty B, miasta A, miasta B).
Rys. 3.5 obrazuje relatywne wartości globalnego wskaźnika ZASOBY dla czterech grup jednostek powiatowych. Miasta na prawach powiatu dysponują wyższymi niż średnie zasobami. Jest to widoczne zwłaszcza w grupie miast B (a więc będących siedzibami władz odrębnych powiatów). Zasoby powiatów są natomiast niższe od średniej, w przypadku powiatów A wartość wskaźnika odbiega od średniej nieznacznie, zaś w przypadku powiatów B znacząco.
Na Rys.3.6 zestawiono wartość wskaźnika globalnego dla wszystkich par: miasto na prawach
powiatu - powiat mający siedzibę władz w tym mieście. We wszystkich przypadkach wskaźnik globalny świadczy o wyższym poziomie zasobów w miastach, zaś w
większości przypadków powiaty tej grupy charakteryzują się niższym od średniej dla wszystkich jednostek poziomem zasobów.
Rys 3.7 obrazuje zasoby czterech grup powiatów opisane przy użyciu pięciu
wskaźników syntetycznych (tj. również z wykorzystaniem wskaźnika pomocniczego FINANSE). Wartości wskaźników zostały przedstawione graficznie w postaci pięciokątów (przyjęto jednakową skalę dla wszystkich wskaźników i jej rozpiętość wynosi pomiędzy -2 a 3).
Zwracają uwagę następujące prawidłowości:
a) symetryczny kształt pięciokąta opisującego powiaty typu A,
b) wyższe wartości wszystkich wskaźników, poza wskaźnikiem dotyczącym pomocy społecznej (Pom.Społ.) dla miast na prawach powiatu, niż dla powiatów
c) wyższa wartość wskaźnika Pom.Społ. dla powiatów, a szczególnie powiatów typu B świadcząca o częstszej, lokalizacji stacjonarnych jednostek pomocy społecznej poza terytorium miast ,
d) szczególnie wysoka dysproporcja pomiędzy miastami typu B i powiatami typu B dla wskaźnika opisującego edukację i zasoby administracji (Edu+Adm) oraz ochronę zdrowia (Ochr.Zdr.),
e) towarzysząca zjawisku opisanemu w pkt. d) dysproporcja wskaźników Edu+Adm i Ochr.Zdr. pomiędzy miastami na prawach powiatu typu A i B
Rys. 3.8. porównuje charakterystyki powiatów typów A i B oraz hipotetycznych nowych jednostek powiatowych, jakie mogłyby powstać z połączenia tych ostatnich z miastami na prawach powiatu, w których mają one siedziby władz. Zwraca uwagę, że połączenie takie doprowadziłoby do powstania jednostek o podobnym układzie wartości wskaźników do układu obecnego w przypadku powiatów typu A, przy nieco wyższej wartości wszystkich wskaźników. Prawidłowość taka wskazuje na wyjątkowy, odmienny od pozostałych jednostek charakter powiatów grupy B oraz na fakt, iż źródłem mniejszych zasobów powiatów tej grupy jest ich administracyjne oderwanie od ośrodków miejskich (miast na prawach powiatu typu B).
Z kolei rysunek Rys.3.9 przedstawia zmienność wskaźnika globalnego ZASOBY dla poszczególnych typów jednostek powiatowych (odcięto po 10% wartości wskaźnika lewo- i prawostronnie skrajnych).