Poprzednia część druku, następna część druku
Dział IV
Łączenie sieci telekomunikacyjnych i współpraca operatorów
Art. 76.
1. Operator publiczny o znaczącej pozycji rynkowej nie może odmówić połączen
ia swojej sieci telekomunikacyjnej z siecią telekomunikacyjną innego operatora, jeżeli przyłączana sieć telekomunikacyjna została wybudowana zgodnie z przepisami prawa.2. Z zastrzeżeniem art. 77 ust. 3, punktem połączenia sieci telekomunikacyjnych może być każdy, technicznie uzasadniony punkt tych sieci, umiejscowiony na obszarze działalności operatora przyłączanej sieci telekomunikacyjnej, chyba że istnieje alte
rnatywny punkt, umiejscowiony na obszarze działalności operatora sieci przyłączającej, równoważny ekonomicznie dla obu operatorów.
Art. 77.
1. Łączenie sieci telekomunikacyjnych i związana z tym współpraca operatorów powi
nny być prowadzone na warunkach nie dyskryminujących żadnego podmiotu.2. Operatorzy łączonych sieci telekomunikacyjnych są obowiązani:
1) zachować wymagania, o których mowa w art. 53 ust. 1,
2) umożliwić wzajemny dostęp do posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej sł
użącej do połączenia sieci telekomunikacyjnych, a także, na zasadach określonych w art. 61, dzierżawę łączy telekomunikacyjnych o jakości, liczbie i przepływnościach odpowiednich dla należytego świadczenia usług telekomunikacyjnych,3) przekazywać informacje dotyczące wzajemnie świadczonych usług telekomun
ikacyjnych w połączonych sieciach, w zakresie niezbędnym dla dokonania rozliczeń z tego tytułu,4) informować się wzajemnie, co najmniej z rocznym wyprzedzeniem, jeżeli oper
atorzy nie uzgodnią inaczej, o zamierzonych zmianach w swej sieci telekomunikacyjnej, wymagających wprowadzenia zmian lub adaptacji w sieci telekomunikacyjnej współpracującego operatora.3. Przy łączeniu sieci telekomunikacyjnych operator zajmujący pozycję dominującą jest obowiązany do spełniania wszystkich uzasadnionych żądań związanych z dostępem do jego sieci, włącznie z żądaniem zapewnienia dostępu do swojej sieci w każdym technicznie uzasadnionym jej punkcie nie będącym zakończ
eniem sieci.4. Współpracujący operatorzy nie mogą podejmować działań technicznych, ekonomic
znych lub organizacyjnych utrudniających lub uniemożliwiających wykonywanie uprawnień lub obowiązków stron związanych z łączeniem ich sieci.
Art. 78.
1. Warunki połączenia sieci telekomunikacyjnych oraz związanej z tym współpracy, op
eratorzy ustalają w umowie o połączeniu sieci.2. Umowa o połączeniu sieci powinna być zawarta na piśmie i zawierać co najmniej ustalenia dotyczące:
1) umiejscowienia punktów połączenia sieci telekomunikacyjnych,
2) warunków technicznych połączenia sieci telekomunikacyjnych,
3) rozliczeń z tytułu:
a) zapewnienia dostępu oraz wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych,
b) niewykonania lub nienależytego wykonania świadczonych wzajemnie usług tel
ekomunikacyjnych,4) sposobów wypełniania wymagań:
a) o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1-4,
b) dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej,
5) procedur rozstrzygania sporów,
6) postępowania w przypadkach:
a) zmian treści umowy,
b) badań interoperacyjności połączonych sieci telekomunikacyjnych, ze szcz
c) przebudowy połączonych sieci telekomunikacyjnych,
d) zmian oferty usług telekomunikacyjnych,
e) zmian numeracji,
7) warunków rozwiązania umowy, dotyczących w szczególności zachowania ciągł
ości świadczenia usług powszechnych, jeżeli są świadczone w łączonych sieciach telekomunikacyjnych, ochrony interesów użytkowników, a także potrzeb obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.3. Umowa o połączeniu sieci może zawierać także, odpowiednio do rodzajów łączonych sieci, ustalenia dotyczące:
1) rodzajów wzajemnie świadczonych usług telekomunikacyjnych oraz związanych z nimi świadczeń dodatkowych, a także usług pomocniczych oraz zaawansow
anych,2) utrzymania jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych,
3) efektywnego wykorzystania zasobów częstotliwości,
4) współwykorzystywania zasobów numeracji, w tym zapewnienia:
a) równego dostępu do usług biura numerów, numerów alarmowych oraz innych numeracji uzgodnionych w skali międzynarodowej,
b) przenoszenia numeracji,
5) zachowania zgodności z wymaganiami technicznymi,
6) zapewnienia ciągłości świadczenia usług powszechnych w przypadku rozwiązania umowy.
4. Prezes URT określa, w drodze postanowienia, na wniosek jednej ze stron negocjacji o zawarcie umowy o połączenie sieci lub w miarę potrzeby z urzędu, które z zagadnień wymienionych w ust. 3 powinny być objęte umową o połączeniu sieci.
5. Operator jest obowiązany udzielać operatorom, którzy zamierzają zawrzeć z nim
umowę o połączeniu sieci, informacji niezbędnych do przygotowania takiej umowy, a także oferować warunki połączenia sieci telekomunikacyjnych nie gorsze, dla pozostałych stron umowy, od stosowanych przez siebie w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 46 ust. 3.6. Strony umowy o połączeniu sieci podlegającej rozwiązaniu są obowiązane powiad
omić o tym Prezesa URT co najmniej 30 dni przed dniem rozwiązania umowy.
Art. 79.
1. Operator zajmujący pozycję dominującą w zakresie świadczenia usług powszechnych lub w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, jest obowiązany do opracowania ofert określających ramowe warunki zawierania umów o połączenie sieci z operatorami.
2. Operator, o którym mowa w ust. 1, przedkłada oferty lub ich zmiany Prezesowi URT w celu zatwierdz
enia.3. Prezes URT może w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przekazania oferty lub jej zmiany, odmówić zatwierdzenia oferty lub jej zmiany, jeżeli oferta lub jej zmiana narusza przepisy prawa.
4. Prezes URT publikuje zatwierdzone oferty lub ich zmiany w Biuletynie URT na koszt operatora.
5. Operator, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do zawierania umów o połączeniu sieci na warunkach nie gorszych, dla pozostałych stron umowy, niż określone w zatwierdzonej ofercie.
Art. 80.
1. Opłaty z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci telekomunikacyjnych przez strony umowy o połączeniu sieci zawartej pomiędz
y operatorami publicznymi powinny:1) być ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów, zapewniających równe traktowanie użytkowników,
2) uwzględniać uzasadnione koszty, związane ściśle z wykonywanymi usługami t
elekomunikacyjnymi, niezależnie od sposobu ich wykonywania - w przypadku operatora zajmującego pozycję dominującą, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do opłat z tytułu świadczenia usług dostępu do sieci.
3. Do opłat z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci telekomunikacyjnych przez strony umowy o połączeniu sieci zawartej pomiędzy operatorem publicznym a komórką organizacyjną lub jednostką organizacyjną, o której mowa
art. 4 ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, z zastrzeżeniem art. 87.4. Prezes URT może żądać od stron umowy przedłożenia uzasadnienia wysokości stos
owanych przez siebie opłat, o których mowa w ust. 1, a w przypadku operatora zajmującego pozycję dominującą - także uzasadnienia wysokości kosztów ponoszonych przy wymianie usług telekomunikacyjnych.
Art. 81.
Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania związane z łąc
zeniem sieci telekomunikacyjnych w zakresie dotyczącym:1) wykonywania obowiązków związanych z łączeniem sieci, zwłaszcza dotyczących spełniania wymagań, o których mowa w art. 53 ust. 1,
2) rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyj
nych przez operatorów, w tym kalkulacji opłat z tego tytułu, w przypadku operatora zajmującego pozycję dominującą,3) z zakresu i zasad wyrównywania operatorom stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych deficytu ponoszonego z tytułu budowy i eksploatacji linii łączących udostępnione abonentom przez operatora zakończenia sieci z urządzeniami sieci telekomunikacyjnej tego operatora wykonującymi komutację, w tym kalkulacji opłat z tego tytułu, uwzględniając zasadę rozdzielania opłat z tego tytułu od opłat, o których mowa w pkt 2.
4) zakresu ofert, o których mowa w art. 79.
Art. 82.
1. Umowę o połączeniu sieci, której stroną jest operator o znaczącej pozycji rynkowej, strona wnioskująca o przyłączenie do sieci przekazuje Prezesowi URT w terminie 14 dni od
podpisania umowy.2. Teksty umów o połączeniu sieci, o których mowa w ust. 1, Prezes URT udostępnia nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym operatorom, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Prezes URT może określić części umowy o połączeniu sieci nie podlegające udostę
pnieniu. Wyłączenie to nie może obejmować spraw dotyczących wzajemnych rozliczeń z tytułu połączenia sieci oraz realizacji wymagań, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie usług powszechnych.
Art. 83.
1. Prezes URT może, w drodze postanowienia, określić termin zakończenia negocjacji o zawarcie umowy o połączeniu sieci, nie dłuższy niż 90 dni od dnia wystąpienia o p
ołączenie, na pisemny wniosek każdej ze stron negocjacji o zawarcie takiej umowy albo z urzędu, jeżeli stroną negocjacji jest operator o znaczącej pozycji rynkowej.2. W przypadku odmowy zawarcia umowy o połączeniu sieci przez jedną ze stron albo gdy umowa o połączeniu sieci nie została zawarta w terminie, o którym mowa w ust.
1, albo po upływie 90 dni od dnia wystąpienia o połączenie sieci telekomunikacyjnych, każda ze stron może zwrócić się do Prezesa URT z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie ustalenia warunków połączenia sieci telekomunikacyjnych oraz rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych, zwanej dalej "decyzją o połączeniu sieci".3. Wniosek powinien zawierać projekt umowy o połączeniu sieci, zawierający stanow
iska stron w zakresie ustaleń określonych ustawą, z zaznaczeniem tych części umowy, względem których strony nie doszły do porozumienia.4. Strony są obowiązane do przedłożenia Prezesowi URT, na jego żądanie, w terminie 14 dni, stanowisk stron wobec rozbieżności oraz dokumentów niezbędnych do rozp
atrzenia wniosku.
Art. 84.
1.Prezes URT podejmuje decyzję o połączeniu sieci w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 83 ust. 2, po przeprowadzeniu rozprawy administr
acyjnej, biorąc między innymi pod uwagę:1) interes użytkowników łączonych sieci,
2) zobowiązania nałożone na operatorów łączonych sieci,
3) dążenie do zapewnienia użytkownikom łączonych sieci jak najszerszego dostępu do usług telekomunikacyjnych,
4) promocję nowoczesnych usług telekomunikacyjnych,
5) charakter zaistniałych rozbieżności oraz praktyczną możliwość wdrożenia rozwiązań dotyczących technicznych i ekonomicznych aspektów połączenia sieci zarówno zaproponowanych przez operatorów łączonych sieci, jak też mogących stanowić rozwiązania alternatywne,
6) zapewnienie:
a) integralności i interoperacyjności połączonych sieci,
b) równości dostępu,
c) rozwoju konkurencyjnego rynku usług telekomunikacyjnych,
7) pozycje rynkowe operatorów łączonych sieci na rynku usług telekomunikacyjnych,
8) interes publiczny, w tym ochronę środowiska,
9) utrzymanie ciągłości świadczenia usług powszechnych.
2. Decyzja o połączeniu sieci zastępuje umowę o połączeniu sieci.
3. W przypadku podpisania przez zainteresowane strony umowy o połączeniu sieci, decyzja o połączeniu sieci wygasa z mocy prawa w części objętej umową.
4. W sprawach dochodzenia roszczeń majątkowych, z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z decyzji o połączeniu sieci, właściwa jest droga postępowania sądowego.
Art. 85.
1. Prezes URT może w każdym czasie zobowiązać, w drodze postanowienia, strony
umowy o połączeniu sieci do zmiany jej treści, w celu zapewnienia efektywnej konkurencji lub interoperacyjności sieci.2. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje zażalenie.
Art. 86.
Do zmian umów o połączeniu sieci stosuje się odpowiednio przepisy
art. 82- 84.
Art. 87.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki współpr
acy komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych określonych w art. 4 ust. 1 z operatorami sieci publicznych, związanej z łączeniem sieci telekomunikacyjnych, kierując się zasadami, o których mowa w art. 76 - 85 oraz uwzględniając specyfikę działalności prowadzonej przez te jednostki.
Dział V
Infrastruktura telekomunikacyjna i urządzenia końcowe
Rozdział 1
Wymagania dla sieci telekomunikacyjnych i urządzeń telekomunikacyjnych
Art. 88.
1. Urządzenia telekomunikacyjne, a także kable, przewody i osprzęt, używane w sieciach t
elekomunikacyjnych lub do nich dołączane, powinny:1) być bezpieczne w używaniu,
2) posiadać zdolność do współpracy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi
używanymi w sieci telekomunikacyjnej lub do niej dołączonymi, w szczególności nie powodować uszkodzeń sieci telekomunikacyjnej lub zakłócać jej funkcjonowania,3) efektywnie wykorzystywać zasoby częstotliwości lub zasoby orbitalne, w prz
ypadku urządzeń radiowych,4) spełniać wymagania dotyczące kompatybilności elektromagnet
ycznej, w zakresie wynikającym z przeznaczenia.2. Minister właściwy do spraw łączności może, w drodze rozporządzenia:
1) ustalić dodatkowe wymagania, spośród dotyczących:
a) zapewniania ochrony tajemnicy telekomunikacji,
b) zabezpieczenia przed nieuprawnionym używaniem,
c) umożliwienia dostępu do urządzeń lub sieci służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy,
d) przystosowania do używania przez osoby niepełnosprawne,
- które niezależnie od wymagań wymienionych w ust. 1 powinny być spełniane przez urządzenia określonego typu lub przez określoną klasę urządzeń, określając termin, do którego mogą być używane urządzenia wprowadzone zgodnie z prawem do obrotu handlowego przed dniem wydania rozporządzenia, nie spełniające wymagań ustalonych w rozporządzeniu,
2) określić szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń tel
ekomunikacyjnych oraz sieci telekomunikacyjnych, w tym wymagania techniczne i eksploatacyjne dla powszechnie stosowanych zakończeń sieci publicznych, analogowych lub cyfrowych, w szczególności dla zakończeń sieci w cyfrowych, zintegrowanych sieciach transmisji danych w zakresie spełniania wymagań, o których mowa w pkt 1 oraz ust. 1, zwanych dalej "zasadniczymi wymaganiami" dla urządzeń telekomunikacyjnych i sieci telekomunikacyjnych - kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.3. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narod
owej, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Urzędu Ochrony Państwa, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla sieci telekomunikacyjnych i urządzeń telekomunikacyjnych, dotyczące ich przystosowania do wypełniania przez operatorów obowiązku, o którym mowa w art. 40 ust. 2, mając na uwadze, że sieci telekomunikacyjne i urządzenia telekomunikacyjne eksploatowane przez tych operatorów powinny zapewniać uprawnionym organom dostęp do informacji oraz danych określonych w art. 67 ust. 1, a także ich rejestrację, kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
Art. 89.
1. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej oraz min
istrem właściwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, warunki budowy infrastruktury telekomunikacyjnej w miejscowościach, wzdłuż dróg publicznych, kanałów i dróg wodnych oraz w pobliżu lotnisk, a także ustali warunki, jakim ta infrastruktura powinna odpowiadać w przypadku współwykorzystywania, skrzyżowania się lub zbliżania do torów kolejowych, dróg publicznych, dróg wodnych i kanałów, linii i urządzeń energetycznych oraz urządzeń służących do przesyłania płynów i gazów, mając na uwadze uproszczenie procesu budowy infrastruktury telekomunikacyjnej oraz zapewnienie bezpieczeństwa jej eksploatacji, a także bezpieczeństwo osób trzecich.2. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej oraz min
istrem właściwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakim powinna odpowiadać infrastruktura telekomunikacyjna oraz linie energetyczne, linie trakcji elektrycznej oraz urządzenia do przesyłania płynów i gazów w razie ich współwykorzystywania, ich skrzyżowania lub zbliżenia, mając na uwadze zapewnienie funkcjonowania infrastruktury telekomunikacyjnej w przypadku awarii tych urządzeń, a także jej zabezpieczenia przed zakłóceniami pochodzącymi od linii energetycznych lub trakcji elektrycznej.
Art. 90.
1. Podmiot wprowadzający do obrotu handlowego urządzenie telekomunikacyjne jest obowiązany udzielić Prezesowi URT, na jego żądanie, wyjaśnień dotyczących prz
eznaczenia urządzenia telekomunikacyjnego oraz jego właściwości technicznych i eksploatacyjnych, a także wskazać zakres zastosowania.2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do urządzeń telekomunikac
yjnych wykorzystywanych przez komórki i jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 6 .
Rozdział
2Ocena zgodności urządzeń
telekomunikacyjnych
Art. 91.
1. Obowiązkowi oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi podlegają, o ile ustawa nie stanowi inaczej, urządzenia końcowe przeznaczone do dołączania do zakończeń sieci publicznej, osprzęt przeznaczony do dołączania urządzeń końcowych do sieci telekomunikacyjnej oraz urządzenia radiowe nadawcze lub nadawczo-odbiorcze
2. Dokumentem lub znakiem potwierdzającym, że urządzenie, o którym mowa w ust. 1, speł
nia zasadnicze wymagania jest:1) certyfikat zgodności lub znak zgodności urządzenia z zasadniczymi wymag
aniami, wydane przez uprawniony organ,2) certyfikat zgodności lub znak zgodności urządzenia z zasadniczymi wymag
aniami, wydane przez uprawniony organ innego państwa, uznany przez polski organ właściwy w sprawach certyfikacji, z zastrzeżeniem ust. 3,3) deklaracja zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydana przez producenta albo upoważnionego przez producenta przedstawiciela lub importera urządzenia, z zastrzeżeniem ust. 3,
4) świadectwo homologacji lub znak wskazujący na posiadanie przez urządzenie t
akiego świadectwa wydany na podstawie ustawy o której mowa w art. 131.3. Przepisów ust. 2 pkt 2 i 3 nie stosuje się do urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo odbiorczych, których używanie nie wymaga pozwolenia, przewidzianych do pracy w zakresach częstotliwości nie dopuszczonych do stosowania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przez służbę radiokomunikacyjną, dla której wykonywania
urządzenie zostało przeznaczone.4. Przepisy ust. 1 nie stosuje się do urządzeń:
1) przystosowanych do wyłącznego używania w radiokomunikacyjnej służbie amatorskiej, nie będących przedmiotem oferty handlowej,
2) urządzeń radiowych, przystosowanych wyłącznie do odbioru sygnału radiofonicznych lub telewizyjnych,
3) użytkowanych przez komórk
i i jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-6.5. Minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, inne rodzaje urządzeń spośród określonych w ust.1, które nie podlegają obowiązkowej
ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, jeżeli zasada działania lub konstrukcji tych urządzeń zapewnia spełnianie przez nie tych wymagań.
Art. 92.
Zasady przeprowadzania oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami, udzielania ce
rtyfikatów zgodności, oznaczania znakiem zgodności, a także sankcje za nadanie znaku zgodności urządzeniu nie spełniającemu zasadniczych wymagań, określają przepisy odrębne.
Art. 93.
Prezes URT, w drodze decyzji, może dopuścić czasowe używanie urządzenia telekomun
ikacyjnego podlegającego obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami bez dokumentu lub znaku potwierdzającego spełnianie zasadniczych wymagań:1) dla przeprowadzenia procesu oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami, na wniosek laboratorium wykonując
2) w celach eksperymentalnych, w zakresie określonym przez Prezesa URT,
3) dla zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji,
- na warunkach określonych w decyzji, a w przypadku urządzeń radiowych - w pozw
oleniu.
Art. 94.
1. Wprowadzane do obrotu handlowego urządzenia telekomunikacyjne podlegające obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, powinny być ozn
akowane w sposób wskazujący na spełnianie przez nie zasadniczych wymagań.2. Wprowadzanie do obrotu handlowego urządzeń telekomunikacyjnych podlegających obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, nie posiadających dokumentu lub znaku potwierdzającego spełnianie zasadniczych wymagań, jest z
abronione.3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, sposób ozn
akowania urządzeń, którym udzielono świadectwa homologacji, mając na uwadze, aby oznakowanie było jednoznaczne i czytelne dla nabywcy urządzenia.
Rozdział
3Ewidencja i współużytkowanie infrastruktury telekomunikacyjnej
Art. 95.
Podmioty prowadzące działalność telekomunikacyjną są obowiązane do dostarczania Pr
ezesowi URT, na jego żądanie, danych dotyczących sieci telekomunikacyjnych lub urządzeń telekomunikacyjnych eksploatowanych lub używanych przez te podmioty.
Art. 96.
1. Operator publiczny jest obowiązany umożliwić operatorom publicznym współkorzystanie z posiadanych budynków, linii, kanalizacji, słupów, wieży i masztów, a w szczególności zakładanie, eksploatację i konserwację urządzeń telekomunikacyjnych, jeżeli wykonanie tych czynności bez współkorzystania z infrastruktury jest niemożliwe lub wiąże się z niewspółmiernie wysokimi nakładami.
2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy współkorzystania, w celu świadczenia usługi telefonii głosowej, z linii łączącej udostępnione abonentowi przez operatora zakończenie sieci z urządzeniami sieci telekomunikacyjnej tego operatora wykonującymi komutację.
3. Warunki współkorzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 operatorzy ustalają w umowie, która powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
4. W przypadku gdy strony nie zawrą umowy w terminie, o którym mowa w ust. 3 stos
uje się odpowiednio przepisy art. 83 - 85.
Art. 97.
1. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany umożliwić op
eratorom publicznym instalowanie na nieruchomości urządzeń telekomunikacyjnych, przeprowadzanie linii kablowych pod, na albo nad nieruchomością oraz umieszczanie tabliczek informacyjnych o urządzeniach, a także ich eksploatację i konserwację, jeżeli nie uniemożliwia to racjonalnego korzystania z nieruchomości.2. Korzystanie z nieruchomości w zakresie określonym w ust.
1 jest odpłatne, chyba że linia lub urządzenia telekomunikacyjne służą zapewnianiu telekomunikacji właścicielowi lub użytkownikowi nieruchomości, na ich wniosek.3. Warunki korzystania z nieruchomości przez operatora ustala się w umowie, która p
owinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia przez operatora o jej zawarcie.4. W przypadku gdy strony nie zawrą umowy w terminie, stosuje się przepisy art. 124
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 86, poz. 966 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 70).5. Przepisy ust. 1 - 4 stosuje się odpowiednio, jeżeli nieruchomość stanowi przedmiot użytkowania, najmu, dzierżawy lub trwałego zarządu.
Art. 98.
Do współkorzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej przez operatorów, którzy nabyli uprawnienia do jej zakładania, używania lub konserwacji na cudzej nieruchomości, stosuje się odpowiednio przepisy
art. 97.
Dział VI
Gospodarka zasobami numeracji oraz częstotliwości
Rozdział 1
Gospodarka zasobami numeracji
Art. 99.
1. Prezes URT przydziela numerację:
1) operatorom publicznym w zezwoleniu lub w decyzji, zgodnie z planami numeracji krajowej dla sieci publicznych,
2) komórkom i jednostkom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-6, w drodze decyzji, na ich wniosek.
2. Przydział numeracji może określać warunki wykorzystywania lub udostępniania n
umeracji.3. Do przydziału numeracji stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ust. 1 pkt 1, ust. 2-4 oraz art. 25.
4. Prezes URT odmawia przydziału numeracji w przypadku braku numeracji lub gdy wnioskowane przeznaczenie numeracji nie jest zgodne z właściwym planem num
eracji krajowej dla sieci publicznych.5. Prezes URT może cofnąć przydział numeracji albo ograniczyć jego zakres, jeżeli:
1) nastąpiły zmiany we właściwym planie numeracji krajowe
j dla sieci publicznych,2) operator nie wykorzystuje przydzielonego zakresu numeracji w sposób efektywny,
3) operator wykorzystuje przydzieloną numerację w sposób niezgodny z warunkami przydziału numeracji lub jej przeznaczeniem we właściwym planie numera
cji krajowej dla sieci publicznych.6. Decyzja o cofnięciu przydziału numeracji albo o ograniczeniu jego zakresu:
1) nie może powodować naruszenia ciągłości świadczenia usług telekomunikacy
jnych przez operatora, któremu udzielono przydziału,2) powinna uwzględniać obecne i wynikające z zezwolenia potrzeby operatora,
3) może być podjęta po bezskutecznym wezwaniu operatora do usunięcia przyczyny ni
eprawidłowości, w przypadkach wymienionych w ust. 5 pkt 2 i 3.7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozp
orządzenia:1) szczegółowe wymagania dotyczące gospodarowania numer
acją,2) plan numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych,
- uwzględniając obecne i pro
gnozowane potrzeby operatorów publicznych oraz użytkowników, w tym służb, o których mowa w art. 102, ustalenia europejskich organizacji telekomunikacyjnych, w szczególności dotyczące długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów numeracji, a także postanowienia umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.8. Minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, plany numeracji krajowej dla sieci publicznych innych niż publiczne sieci telefoniczne, a także szczegółowe wymagania dotyczące tworzenia i udostępniania znaków identyf
ikujących abonenta, uwzględniając obecne i prognozowane potrzeby operatorów publicznych oraz użytkowników, ustalenia europejskich organizacji telekomunikacyjnych, w szczególności dotyczące długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów numeracji, a także postanowienia umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
Art. 100.
1. Prezes URT opracowuje zbiorcze zestawienie numeracji przydzielonych operatorom publicznym, w postaci Tablicy Zagospodarowania Numeracji. Tablica jest jawna.
2. URT udziela nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom informacji o dostępnej num
eracji.
Art. 101.
1. Operator publiczny udostępnia przydzieloną numerację operatorom współpracującym z jego siecią telekomunikacyjną oraz podmiotom udostępniającym usługi telekomun
ikacyjne, na ich wniosek, na podstawie pisemnej umowy o udostępnieniu numeracji.2. Umowa o udostępnieniu numeracji może ustalać warunki wykorzystywania udostę
pnionej numeracji.3. Odmawia się zawarcia umowy o udostępnieniu numeracji w przypadku braku num
eracji lub gdy udostępnienie numeracji mogłoby utrudnić albo ograniczyć wykonywanie zezwolenia przez operatora publicznego lub operatora, któremu wcześniej udostępniono numerację.4. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy art. 80 ust. 1 i 4 oraz art. 83 - 85.
Art. 102.
1. Służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy przysługuje przydział numerów ala
rmowych.2. Ustala się numer "112" jako wspólny numer alarmowy dla wszystkich służb ustaw
owo powołanych do niesienia pomocy.
Art. 103.
Do przydziału i udostępniania znaków identyfikujących abonenta stosuje się odpowiednio przepisy
art. 99 oraz art. 101.
Art. 104.
1. Operator publiczny może dokonać niezbędnej zmiany numeracji dla określonych o
bszarów swojej sieci publicznej lub zmiany indywidualnych numerów abonentów tej sieci, w przypadku zmiany przydziału zakresu numeracji albo przebudowy lub rozbudowy eksploatowanej sieci publicznej.2. Planowane zmiany numeracji dla określonych obszarów sieci telekomunikacyjnej powinny być podane przez operatora do publicznej wiadomości co najmniej 3 miesią
ce przed zamierzonym terminem wprowadzenia zmiany.3. Operator publiczny jest obowiązany zawiadomić pisemnie abonentów o planowanej zmianie ich indywidualnych numerów oraz o ich nowych numerach, co najmniej 3 miesiące przed zamierzonym terminem wprowadzenia zmiany. Skrócenie tego okresu wymag
a zgody Prezesa URT.4. Operator jest obowiązany do zapewnienia bezpłatnej, automatycznej informacji sło
wnej, o wprowadzonych zmianach numeracji, o których mowa w ust. 1-3, dostępnej pod poprzednimi numerami, przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy.
Rozdział 2
Gospodarka zasobami częstotliwości
Art. 105.
1. Przeznaczenie częstotliwości lub zakresów częstotliwości dla poszczególnych służb radiokomunikacyjnych określa się w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliw
ości.2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, Krajową Tablicę Przeznaczeń Częstotliwości, realizując politykę państwa w zakresie gospodarki zasobami częst
otliwości, spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej oraz telekomunikacji, z uwzględnieniem międzynarodowych przepisów radiokomunikacyjnych oraz wymagań dotyczących:1) zapewnienia warunków dla harmonijnego rozwoju służb radiokomunikacyjnych oraz dziedzin nauki i techniki, wykorzystujących zasoby częstotliw
ości,2) wdrażania nowych, efektywnych technik t
elekomunikacyjnych,3) bezpieczeństwa i obronności państwa.
3. Krajowa Tablica Przeznaczeń Częstotliwości podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na 2 lata.
Art. 106.
1. Prezes URT ustala plany zagospodarowania częstotliwości oraz zmiany tych pl
anów:1) w zakresach częstotliwości przewidzianych do rezerwacji częstotliwości, na wniosek organu dokonującego rezerwacji częstotliwości lub któremu jest dok
onywana rezerwacja częstotliwości, przy współpracy z tym organem,2) pozostałych zakresach częstotliwości, w miarę potrzeb i możliwości technic
znych,- po zasięgnięciu opinii Rady Telekomunikacji, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przypadku częstotliwości przeznaczonych dla rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych.
2. Plany zagospodarowania częstotliwości oraz ich zmiany uwzględniają w szczególn
ości politykę państwa w zakresie gospodarki zasobami częstotliwości, radiofonii i telewizji, telekomunikacji, spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej oraz obronności i bezpieczeństwa państwa, a także założenia polityki wydawania uprawnień wymagających rezerwacji częstotliwości, zawarte we wnioskach organów, o których mowa w ust. 1 pkt 1.3. Plany zagospodarowania częstotliwości oraz ich zmiany nie mogą naruszać wydanych pozwoleń lub dokonanych rezerwacji częstotliwości.
4. URT udziela nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom informacji o możliwości wykorzystania częstotliwości.
5. Prezes URT ogłasza w Biuletynie URT informację o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania określonego zakresu częstotliwości lub do opracowania jego zmiany. Podmioty zainteresowane wykorzystaniem częstotliwości mogą zgłaszać propozycje do planu lub jego zmiany.
Art. 107.
1. Minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, szcz
egółowe warunki wykonywania określonych służb radiokomunikacyjnych w przewidzianych dla nich zakresach częstotliwości, z uwzględnieniem wymagań stosowanych przy określaniu Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości.2. Minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, szcz
egółowe warunki wykorzystywania zakresów częstotliwości przeznaczonych dla urządzeń używanych w przemyśle, medycynie i nauce, z uwzględnieniem wymagań przyjmowanych przy określaniu Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości,
Art. 108.
1. Aparatura powinna być konstruowana tak, aby:
1) nie wywoływała w swoim środowisku zakłóceń elektromagnetycznych o wart
ościach przekraczających odporność na te zakłócenia innej aparatury lub innych systemów występujących w tym środowisku,2) posiadała wymaganą odporność na zakłócenia elektromagnetyczne.
2. Minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, szcz
egółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne, jakim powinna odpowiadać aparatura, aby wypełnić warunki określone w ust. 1, kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.3. Aparatura podlega obowiązkowej ocenie zgodności z wymaganiami, o których mowa w ust. 1 i 2, zwanych dalej "zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi kompatybiln
ości elektromagnetycznej", z wyłączeniem urządzeń, o których mowa w art. 91 ust. 4 pkt 1 i 3. Do aparatury podlegającej obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej, stosuje się odpowiednio przepisy art. 91 ust. 2 i 3, art. 92, art. 93 oraz art. 94 ust. 1 i 2.
Dział VII
Organy regulacyjne i kontrolne
Rozdział 1
Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji
Art. 109.
1. Organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej, gospodarki częstotliwościowej oraz spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektrom
agnetycznej jest Prezes URT.2. Prezes URT jest centralnym organem administracji rządowej.
3. Prezes URT jest powoływany i odwoływany przez
Prezesa Rady Ministrów.4. Prezes URT jest powoływany na okres 5 lat.
5. Na stanowisko Prezesa URT może być powołany obywatel polski, posiadający w
ykształcenie wyższe.6. Prezes URT może być odwołany przed upływem okresu, na który został powołany, wyłącz
nie w przypadku:1) rażącego naruszenia ustawy,
2) orzeczenia o zakazie zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwa,
3) popełnienia przestępstwa z winy umyślnej ściganego z urzędu, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu,
4) choroby trwale uniemożliwiającej wykon
ywanie zadań,5) rezygnacji.
7. W przypadku odwołania Prezesa URT przed upływem kadencji Prezes Rady Min
istrów powołuje jego następcę na czas do końca kadencji.8. Zastępców Prezesa URT powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Prezesa URT.
9. Prezes URT jest organem egzekucyjnym w zakresie administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym.
Art. 110.
1. Do zakresu działania Prezesa URT należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań z zakresu regulacji działalności telekomunikacyjnej, gosp
odarki częstotliwościowej oraz spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej, przewidzianych ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie,2) współdziałanie z ministrem właściwym do spraw łączności w przygotowywaniu aktów prawnych, w zakresie właściwości Prezesa URT,
3) ocena funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz rynku urządzeń t
elekomunikacyjnych,4) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, z własnej inicjatywy lub wniesionych przez zainteresowane podmioty, w szczególności użytkowników i operatorów, w tym podejmowanie decyzji w tych sprawach w zakresie określonym niniejszą ustawą,
5) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz dostępu do zasobów orbitalnych,
6) wykonywanie obowiązków na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,
7) współpraca z międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi, a także z właściwymi organami innych państw, w zakresie właściwości Prezesa URT,
8) rozstrzyganie w sprawach uprawnień zawodowych w dziedzinie telekomunikacji określonych w przepisach odrębnych,
9) inspirowanie oraz wspieranie badań naukowych.
2. Prezes URT składa Prezesowi Rady Ministrów corocznie sprawozdanie ze swojej działa
lności za rok poprzedni, w terminie do końca kwietnia.3. Prezes URT przedstawia ministrowi właściwemu do spraw łączności, w terminie określonym w ust. 3, informację o swojej działalności.
Art. 111.
1. Do postępowania przed Prezesem URT stosuje się przepisy Kodeksu postępowania adm
inistracyjnego, z zastrzeżeniem ust.2-4.2. Od decyzji Prezesa URT, o których mowa w art. 57 ust. 1 i 3, art. 84 ust. 1, art. 124 ust. 2 oraz art. 125 ust. 1, przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu antymonopolowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
3. Postępowanie w sprawie odwołania od decyzji
Prezesa URT, wymienionych w ust. 2, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu w sprawach gospodarczych.4. Do postanowień Prezesa URT, na które służy zażalenie, przepisy ust.
2 i 3 stosuje się odpowiednio, z tym że zażalenie wnosi się w terminie 7 dni.
Art. 112.
1. Prezes URT wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Regulacji Telekomunikacji, zw
any dalej "URT".2. Prezes URT prowadzi działalność finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.
3. Wydatki URT są pokrywane z budżetu państwa w wysokości ustalonej corocznie w ustawie budżetowej.
4. Wysokość środków na wynagrodzenia Prezesa URT, wiceprezesów i pracowników URT określana jest w relacji do wynagrodzeń wypłacanych w sektorze telekomunik
acyjnym, liczonych łącznie z premiami i innymi dodatkami.5. Prezesowi URT, zastępcom Prezesa URT oraz pracownikom URT może być przyzn
ana premia, wypłacana ze środka specjalnego określonego w art. 32 ust. 1 pkt 5.6. Prezes URT określa w regulaminie, zatwierdzanym przez Prezesa Rady Ministrów, szczegółowy tryb przyznawania, określania wysokości oraz wypłaty pracownikom URT premii, o której mowa w ust. 5, z uwzględnieniem zastrzeżenia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 5, przyjmując jako zasadę, że przyznanie i wysokość premii p
owinny być powiązane z indywidualną oceną osoby premiowanej, uwzględniającą zakres i jakość wykonywania powierzonych obowiązków, a także stopień zaangażowania w ich realizację.7. Prezes Rady Ministrów przyznaje Prezesowi URT oraz zastępcom Prezesa URT pr
emię, o której mowa w ust. 5, a także ustala jej wysokość, z uwzględnieniem zastrzeżenia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 5.8. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania osób wymienionych w ust. 4, z uwzględnieniem sposobu ustalania wysokości środków na wynagrodzenia tych osób oraz zasad kształtowania wynagrodzeń dla pracowników służby cywilnej.
9. Prezes Rady Ministrów nadaje, w drodze rozporządzenia, statut URT, określając jego komórki i jednostki organizacyjne, w tym jednostkę powołaną do koordynacji rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla użytkowników, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z innymi użytkownikami.
Art. 113.
1. W skład URT wchodzą oddziały okręgowe URT.
2. Statut URT określa siedziby oddziałów okręgowych URT, ich właściwość rzeczową oraz miejscową z uwzględnieniem zasadniczego podziału terytorialnego pań
stwa.3. Oddziałem okręgowym URT kieruje dyrektor oddziału okręgowego URT.
Art. 114.
1. Przy Prezesie URT działa Rada Telekomunikacji, jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa URT w sprawach działalności telekomunikacyjnej, gospodarki częstotliw
ościowej oraz spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej.2. Rada Telekomunikacji wyraża opinie w sprawach wniesionych przez Prezesa URT. Rada może także z własnej inicjatywy przedstawiać opinie w sprawach należących do zadań Prezesa URT, z wyłączeniem spraw dotyczących wykonywania przez Prezesa URT ob
owiązków na rzecz bezpieczeństwa państwa.3. Prezes URT zasięga opinii Rady Telekomunikacji w sprawach związanych z:
1) zapewnianiem dostępu do usług powszechnych,
2) jakością świadczenia
usług powszechnych,3) określaniem zasad łączenia sieci telekomunikacyjnych oraz związanej z tym współpracy operatorów.
4. W skład Rady Telekomunikacji wchodzi 15 osób. Członków Rady Telekomunikacji powoł
uje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.5. Prezes Rady Ministrów powołuje w skład Rady Telekomunikacji:
1) po jednym przedstawicielu ministra właściwego do spraw łączności, Ministra
Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Szefa Urzędu Ochrony Państwa oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgłoszonym przez te organy,2) osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem w sprawach będących prze
dmiotem działalności Rady, w tym zgłoszone przez organizacje środowiskowe, placówki naukowe, jednostki badawcze, a także organizacje reprezentujące operatorów, użytkowników, podmioty udostępniające usługi telekomunikacyjne, producentów lub dostawców urządzeń telekomunikacyjnych oraz podmioty związane z budownictwem telekomunikacyjnym.6. Przewodniczącego Rady Telekomunikacji powołuje i odwołuje Prezes Rady Min
istrów spośród członków Rady Telekomunikacji.7. Kadencja Rady Telekomunikacji upływa z upływem kadencji Prezesa URT.
Art. 115.
1. Organizację i tryb pracy Rady Telekomunikacji określa regulamin pracy uchwalony przez Radę.
2. Obsługę Rady Telekomunikacji zapewnia Prezes URT.
3. Za udział w posiedzeniach Rady Telekomunikacyjnej jej członkowie otrzymują wyn
agrodzenie, a także zwrot kosztów według zasad obowiązujących przy ustalaniu należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej.4. Pracodawca jest obowiązany zwalniać pracownika od pracy do wykonywania zadań czło
nka Rady Telekomunikacji.5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady Telekomunikacji, nie niższą niż 150% przeciętnego w
ynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw z grudnia poprzedniego roku, ogłoszoną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Art. 116.
1. Prezes URT wydaje Biuletyn URT.
2. W Biuletynie URT zamieszcza się wymagane ustawą informacje i rozstrzygnięcia Prezesa URT, zalecenia dotyczące stosowania norm lub wymagań technicznych, roczne raporty o jakości świadczenia usług powszechnych przez operatorów, info
rmację o sposobach kalkulacji kosztów stosowanych przez operatorów o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług za pomocą publicznych sieci telefonicznych lub w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, wykazy udzielonych zezwoleń, informacje i ogłoszenia dotyczące wykorzystania częstotliwości i kompatybilności elekrotmagnetycznej, oraz inne informacje - w zakresie ustalonym przez Prezesa URT.