Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


77. posiedzenie Senatu

W dniach 14 i 15 marca br. odbyło się 77. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli wicemarszałkowie: Tadeusz Rzemykowski, Donald Tusk i Marcin Tyrna. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Witolda Kowalskiego i Andrzeja Mazurkiewicza; listę mówców prowadził senator W. Kowalski.

Przed przystąpieniem do porządku obrad Izba minutą ciszy uczciła pamięć zmarłego 6 marca br. Józefa Ślisza, wicemarszałka Senatu I i II kadencji.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował 11 punktów:

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Biurze Ochrony Rządu,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o odpadach*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o rolniczych badaniach rynkowych*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o kosmetykach*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach,

- drugie czytanie projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do Spraw Bioetyki,

- drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,

- zmiany w składzie komisji senackich.

*Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 16 lutego br. Do Senatu została przekazana 20 lutego. Tego samego dnia marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Mieczysław Janowski. Senator podkreślił, że ustawa ta stanowi próbę usunięcia pewnych nieścisłości, rozbieżności i usterek związanych z traktowaniem różnych podmiotów samorządowych; jest też źródłem nowych, istotnych rozstrzygnięć, ważnych dla samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Jak zaznaczył, nowelizacja ta uchwalana jest niemal w jedenastą rocznicę uchwalenia fundamentalnej ustawy o samorządzie terytorialnym, przyjętej przez Sejm 8 marca 1990 r., a zainicjowanej przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że omawiana ustawa wprowadza prawie sto siedemdziesiąt pięć zmian w czternastu ustawach. Najwięcej, bo sześćdziesiąt pięć, dotyczy ustawy o samorządzie gminnym, czterdzieści zmian odnosi się do ustawy o samorządzie powiatowym, trzydzieści sześć zaś do ustawy o samorządzie województwa. Większość proponowanych zmian ma charakter porządkujący, korygujący i ujednolicający przepisy ważne dla samorządu terytorialnego, a częstokroć odmiennie sformułowane w każdej z tych trzech ustaw ustrojowych.

Wiele z tych zmian wynika z doświadczeń jedenastu lat istnienia samorządu terytorialnego jako samodzielnego podmiotu. Są też regulacje wynikające z dostosowania przepisów ustaw do konstytucji, jak np. art. 12b w ustawie o samorządzie gminnym, który dotyczy jawności działania organów. Stanowi to realizację art. 61 ustawy zasadniczej.

Senator M. Janowski podkreślił też, że w omawianej ustawie zostały sprecyzowane przepisy regulujące zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego i zmodyfikowane przepisy ograniczające działalność gospodarczą osób pełniących określone funkcje w jednostkach samorządu terytorialnego. Zaostrzone zostały uregulowania dotyczące niepołączalności mandatu radnego bądź członka zarządu gminy, powiatu czy województwa z pełnieniem innych funkcji publicznych, w tym piastowaniem mandatu posła czy senatora.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że najbardziej znane i szeroko komentowane są jednak zmiany dotyczące liczebności organów stanowiących i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego. W art. 17 ustawy o samorządzie gminnym zaproponowano, aby w gminach liczących do pięciu tysięcy mieszkańców było dwunastu radnych, w gminach mających od pięciu tysięcy do dziesięciu tysięcy mieszkańców - piętnastu radnych, w gminach liczących od dziesięciu tysięcy do dwudziestu tysięcy mieszkańców - dziewiętnastu, w gminach liczących od dwudziestu tysięcy do pięćdziesięciu tysięcy mieszkańców - dwudziestu jeden, w gminach liczących od pięćdziesięciu tysięcy do stu tysięcy mieszkańców - dwudziestu trzech, w gminach liczących od stu do dwustu tysięcy mieszkańców - trzydziestu, oraz po pięciu radnych na każde dalsze rozpoczęte sto tysięcy mieszkańców, nie więcej jednak niż sześćdziesięciu radnych.

W art. 28 nowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym zaproponowano także zmniejszenie liczby członków zarządu gminy, określając ją na trzy do pięciu osób, oraz, co jest ważne, skrócono do trzech miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów termin wybrania tego zarządu (po ostatnich wyborach samorządowych były perturbacje, gdyż te wybory przeciągały się do pół roku).

W art. 9 ustawy o samorządzie powiatowym określono liczebność rad powiatu według zasady, że w skład tej rady wchodzi piętnaście osób w powiatach liczących do czterdziestu tysięcy mieszkańców oraz po trzy osoby na każde kolejne rozpoczęte dwadzieścia tysięcy mieszkańców, nie więcej jednak niż trzydziestu dziewięciu radnych.

Z kolei liczebność sejmików województwa określono w art. 16 ustawy o samorządzie województwa w sposób następujący: trzydziestu radnych w województwach liczących do dwóch milionów mieszkańców oraz po trzech na każde kolejne pięćset tysięcy mieszkańców.

W ustawie dotyczącej samorządu województwa wreszcie uporządkowano terminologię, stosując powszechnie spotykany termin "wicemarszałek", a nie "wiceprzewodniczący zarządu województwa".

Senator M. Janowski podkreślił, w trakcie dyskusji dotyczącej liczby radnych, podczas obrad komisji, padały głosy proponujące obniżenie nawet dolnego progu. Były też głosy przeciwne. Komisja podtrzymała jednak stanowisko Sejmu.

Jak wskazał senator sprawozdawca, inne zmiany przyjęte w rozpatrywanej ustawie dotyczą poszerzenia katalogu zadań gminy. Mówi o tym art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Przykładem są tu zagadnienia dotyczące edukacji publicznej (dotychczas była mowa o oświacie), ochrony przeciwpowodziowej, upowszechniania idei samorządności, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi. Bardziej elastyczne są też przepisy określające zasady współdziałania takich struktur jak związki komunalne i porozumienia między poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Senator wskazał też, że w nowelizowanej ustawie w sposób bardziej precyzyjny określono zasady zwoływania sesji i ustalania porządku obrad. Przewidziano także sytuacje, zdarzające się w praktyce, nieobecności przewodniczącego rady. Z praktyki wynikało, iż częstokroć było trudno zwołać sesję organu stanowiącego w sytuacji nieobecności spowodowanej chorobą bądź też nieobecności umyślnej.

Nadzór nad działalnością gminy będzie sprawowany według jasno określonego kryterium zgodności z prawem, przy czym organa nadzorcze mają prawo żądać niezbędnych danych dotyczących funkcjonowania gminy. Zdaniem senatora sprawozdawcy, ten zapis jest bardzo dobry.

W ustawie o samorządzie powiatowym zdefiniowano powiatową administrację zespoloną. Mówi o tym art. 33b, który został dodany do ustawy o samorządzie powiatowym. Administrację tę stanowią: starostwo powiatowe, powiatowy urząd pracy i jednostki stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji oraz straży.

W ustawie o administracji rządowej w województwie, która jest również nowelizowana przepisami omawianej ustawy, dodano art. 30a i zmieniono art. 33, stwarzając wojewodzie możliwość powierzania prowadzenia niektórych spraw w jego imieniu jednostkom samorządu terytorialnego bądź kierownikom państwowych jednostek organizacyjnych lub także samorządom innym niż terytorialne.

Przyjęto także zmiany do ustawy z  13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Zmiany te zaistniały między innymi w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zakładów opieki zdrowotnej. Mówi o tym art. 47 wspomnianej ustawy. Skorygowano także przepisy art. 73 odnoszące się do spraw własnościowych gruntów zajętych pod drogi publiczne.

Senator sprawozdawca poinformował, że wielogodzinne obrady komisji, podczas których wysłuchano opinii posła sprawozdawcy, uzyskano wyjaśnienia ministra Józefa Płoskonki, a także wysłuchano przedstawicieli samorządów, zaowocowały czterdziestoma sześcioma poprawkami. Poprawki te usuwają usterki zauważone w zapisach, które przyjął Sejm. Doprecyzowano także sformułowania w ustawach ustrojowych, sugerując jednolite rozstrzygnięcia dotyczące samorządu gminnego, powiatowego czy wojewódzkiego, tak aby zapisy dotyczące tej samej materii brzmiały identycznie.

W wyniku dyskusji, która dotyczyła także utrudnień związanych ze zwoływaniem sesji, zaproponowano rozwiązania w sytuacjach, gdy nie ma nawet wiceprzewodniczących rady i gdy jest prowadzona destrukcyjna działalność. Obowiązek zwołania sesji w takiej wyjątkowej sytuacji został przekazany przewodniczącemu zarządu (tylko zwołania sesji - prowadzenie sesji należałoby do najstarszego wiekiem radnego obecnego na sesji). Przyjęto także zapis mówiący o tym, że Rada Ministrów dokonuje zmian granic województw związanych z tworzeniem, łączeniem, dzieleniem lub znoszeniem powiatów, zasięgając opinii organów stanowiących tych jednostek.

Senator M. Janowski poinformował, że dyskusja dotyczyła również problemu związanego z ordynacją wyborczą, i to nie tylko dlatego, że w tym samym czasie Sejm dyskutował o ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu. Zgłoszona została poprawka, przyjęta przez komisję, obniżająca z czterdziestu do dwudziestu tysięcy liczbę mieszkańców gmin, w których wybory odbywać się będą poprzez głosowanie na listę. W trakcie dyskusji padały również sformułowania dotyczące sposobu określania liczby mandatów, który Sejm też zmienił, odchodząc od metody d'Hondta i przechodząc na tak zwaną zmodyfikowaną metodę Sainte-Lague. Poprawki w tej materii jednak nie zgłoszono.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie sprawozdania i poprawek zaproponowanych przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Zaproponowane zmiany rozpatrzyła Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 88 spośród 135 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła jedną poprawkę.

Senat przegłosował poprawki w kolejności przepisów ustawy, a następnie 61 głosami, przy 2 przeciw i 22 wstrzymujących się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2001 r. ustawy o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Biurze Ochrony Rządu

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 102. posiedzeniu, 1 marca br., a do Senatu została przekazana 2 marca. Marszałek Senatu 6 marca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Jolanta Danielak. Senator przypomniała, że dotychczasowe rozwiązania, na podstawie których funkcjonuje BOR, są rozwiązaniami tymczasowymi. Ta tymczasowość zamyka się datą 31 marca, w związku z tym niezbędne jest, by z dniem 1 kwietnia pojawiły się nowe rozwiązania, które zapewnią tej jednostce stabilne funkcjonowanie.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że komisja ogólnie pozytywnie ustosunkowała się do zaproponowanego rozwiązania ustawowego, postanowiła jednak wnieść o przyjęcie dwunastu poprawek, z których część ma charakter legislacyjny.

Senator sprawozdawca omówiła proponowane poprawki i w imieniu komisji wniosła o ich przyjęcie.

Podczas dyskusji poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie Jolanta Danielak, Wiesław Pietrzak i Zbigniew Romaszewski.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła Komisja Praw Człowieka i Praworządności. Komisja poparła 16 spośród 33 zgłoszonych ogółem poprawek.

Po przegłosowaniu poszczególnych poprawek w kolejności przepisów ustawy Izba 81 głosami, przy 2 wstrzymujących się, powzięła uchwałę w sprawie ustawy o Biurze Ochrony Rządu:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 1 marca 2001 r. ustawy o Biurze Ochrony Rządu, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) W art. 2 w ust. 1 w pkt 1 wyraz "Wiceprezesa" zastępuje się wyrazem "wiceprezesa";

2) W art. 2:

a) w ust. 1 po pkt 8 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9) obiektów Urzędu Ochrony Państwa.",

b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, podejmuje na wniosek Szefa Urzędu Ochrony Państwa decyzję o objęciu ochroną obiektów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, oraz o zakresie tej ochrony.";

3) w art. 6 w ust. 5 wyrazy "W razie opróżnienia" zastępuje się wyrazami "W razie zwolnienia";

4) w art. 35 w ust. 1 w pkt 7 skreśla się lit d);

5) w tytule rozdziału 5 po wyrazie "funkcjonariuszy" dodaje się wyrazy "Biura Ochrony Rządu";

6) w art. 47 w ust. 2 po wyrazach "mianować na" dodaje się wyraz "kolejny";

7) w art. 56 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 2, obowiązany jest do złożenia, na polecenie przełożonego, oświadczenia o stanie majątkowym.";

8) w art. 70:

a) w ust. 1 po wyrazach "udziela funkcjonariuszowi" dodaje się wyraz "płatnego",

b) w ust. 2 po wyrazach "raz w miesiącu" dodaje się wyraz "płatny";

9) w art. 71 w ust. 1 po wyrazach "Szef BOR udziela" dodaje się wyraz "płatnego";

10) w art. 90 w ust. 4 skreśla się wyrazy "oraz uposażenie w Siłach Zbrojnych";

11) w art. 90 w ust. 5 wyraz "typowe" zastępuje się wyrazem "odpowiednie";

12) w art. 94 w ust. 2 wyraz "typowej" zastępuje się wyrazem "odpowiedniej";

13) w art. 110 w ust. 1 oraz w art. 125 w ust. 1 wyraz "albo" zastępuje się wyrazem "lub";

14) w art. 144 w ust. 1 wyrazy "Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyrazami "Jednostki wojskowe podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych";

15) W art. 146 w ust. 1 po wyrazie "zawodowi" dodaje się wyrazy "jednostek wojskowych".

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 16 lutego br., i 19 lutego przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 20 lutego, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Tadeusz Kopacz. Senator poinformował, że komisja na swoim posiedzeniu wysłuchała przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zapoznała się z opiniami w sprawie omawianej ustawy, przygotowanymi przez prof. Adama Jaroszyńskiego oraz senackie Biuro Legislacyjne.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że ustawa wprowadza szereg zmian do obowiązujących obecnie przepisów. Celem nowelizacji jest uregulowanie zasad prowadzenia ewidencji ludności w systemach informatycznych oraz ewidencji wydawanych i utraconych dowodów osobistych, wyszczególnienie zakresu niezbędnych danych osobowych, które muszą być gromadzone w zbiorach meldunkowych, ich ochrona i udostępnianie, a także zdefiniowanie numeru ewidencyjnego PESEL i reguł jego nadawania.

Wnioskodawcy proponują, aby ewidencja ludności była prowadzona w systemie informatycznym. W zakresie kompetencji ministra do spraw administracji leżałoby prowadzenie zbioru PESEL, wojewody - wojewódzkich zbiorów meldunkowych, organów gminy - gminnych zbiorów meldunkowych.

W ustawie numer powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności został zdefiniowany jako PESEL. Składać się on będzie z jedenastu cyfr. Pierwszych sześć określi datę urodzenia osoby fizycznej, następne cztery określą liczbę porządkową oraz płeć, a ostatnia cyfra będzie związana z funkcją kontrolną systemu ewidencyjnego. PESEL będzie mogła otrzymać każda osoba fizyczna przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zameldowana na pobyt stały lub czasowy - ponaddwumiesięczny, a także osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

Numer PESEL będzie nadawał minister do spraw administracji publicznej na wniosek gminy lub, w uzasadnionych wypadkach, na umotywowany wniosek osoby zainteresowanej, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL przez tę osobę.

W rozdziale 8b ustawa reguluje zasady udostępniania danych osobowych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych. Przepisy ustawy określają, jakie podmioty są uprawnione do dostępu do tych zbiorów, rozróżniając te, w wypadku których udostępnianie danych jest obligatoryjne, i te, którym dane osobowe jedynie można udostępnić, oczywiście za opłatą.

Senator T. Kopacz poinformował, że komisja postanowiła zaproponować dziewięć poprawek do ustawy, w większości legislacyjnych, doprecyzowujących przepisy.

Pierwsza poprawka komisji doprecyzowywała kwestię dopełnienia obowiązku meldunkowego. Wprowadzała również zapis mówiący o tym, że osoba niepełnoletnia nieposiadająca dokumentu stwierdzającego tożsamość przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia. Osoby podlegające powszechnemu obowiązkowi obrony przedstawiają wojskowy dokument osobisty w celu zamieszczenia w nim stosownych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego. Obowiązek meldunkowy za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. Zameldowanie następuje pod oznaczonym adresem, dlatego określa się, jaki ma być ten adres w gminach, które uzyskały status miasta, a jaki w innych gminach. Dalej precyzuje się jeszcze przepisy dotyczące zameldowania osób przebywających stale lub czasowo na statku morskim lub żeglugi śródlądowej albo w innych ruchomych pomieszczeniach mieszkalnych.

W poprawce drugiej komisja zaproponowała, aby do danych dotyczących osób meldujących się dodać nazwisko rodowe małżonka, ponieważ pkt 7 w art. 11 ust. 1 ustawy nowelizowanej brzmi: "imię i nazwisko rodowe". Propozycja komisji zmierzała do tego, aby zapis ten brzmiał: "imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe". Podobną zmianę zaproponowano w drugiej części tej poprawki, dotyczącej pkt 7 w art. 15 ust. 1a. Tam również zaproponowano umieścić zapis "imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe".

W poprawce trzeciej doprecyzowuje się wymogi dotyczące zameldowania, jeśli chodzi o kartę pobytu stałego. Komisja zaproponowała, by dodać tu jeszcze zezwolenie na osiedlenie się.

Poprawka czwarta wprowadza zmianę w tytule rozdziału 8a. Zamiast sformułowania "Prowadzenie ewidencji ludności i ewidencji dowodów osobistych" zaproponowano tytuł w brzmieniu: "Prowadzenie ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych" (zmiana ta dotyczy jeszcze kilku wypadków).

W poprawce piątej mówi się o danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do dwóch miesięcy. Zaproponowano uzupełnienie pkt 1 w art. 44a ust. 5 ustawy nowelizowanej, aby te dane zawierały również informację o karcie stałego pobytu. Podobnej zmiany dotyczyła poprawka szósta.

Poprawka siódma dotyczyła prowadzonego przez gminę zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych. Zaproponowano skrócenie listy wymienionych tam danych, tak aby nie były rozbite na nazwisko w jednym punkcie i imię w drugim (chodziło o to, żeby połączyć te punkty).

Poprawka ósma, dotycząca art. 44h ust. 7 ustawy nowelizowanej, skracała ten zapis. Była to poprawka legislacyjna, polegająca na odesłaniu do organów państwowych lub samorządu terytorialnego, wyszczególnionych już wcześniej w ust. 1 oraz w ust. 2 pkt 1 tego artykułu.

W ostatniej, dziewiątej poprawce komisja zaproponowała, aby marszałek Sejmu w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy ogłosił w "Dzienniku Ustaw" Rzeczypospolitej Polskiej jednolity tekst ustawy, z 10 kwietnia 1974 r., o ewidencji ludności i dowodach osobistych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu.

Po dyskusji Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie 85 głosami, przy jednym wstrzymującym się, podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2001 r. ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

Uchwała

Ustawa o odpadach - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 15 lutego br. Do Senatu została przekazana 19 lutego. Marszałek Senatu 20 lutego, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do dwóch komisji: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Ochrony Środowiska. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska przedstawił senator Franciszek Bachleda-Księdzularz. Senator przypomniał, że rozpatrywana ustawa zastąpi obowiązującą ustawę z  27 czerwca 1997 r. o takim samym tytule. Termin wejścia w życie nowej ustawy określi ustawa o wprowadzeniu ustawy o ochronie środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (prawdopodobnie nastąpi to 1 lipca br.).

Senator sprawozdawca zaznaczył, że ustawa o odpadach jest ściśle związana z projektowaną ustawą - Prawo ochrony środowiska i że należy zwrócić szczególną uwagę na instytucję pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zawartą w art. 17 ust. 1, która w zasadniczym zakresie regulowana jest w ustawie - Prawo ochrony środowiska. Ustawa o odpadach określa jedynie dodatkowe wymagania, jakie musi spełniać wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów oraz samo pozwolenie. W kilku miejscach ustawa o odpadach odsyła wprost do konkretnych przepisów ustawy - Prawo ochrony środowiska, jak np. w kwestii zabezpieczenia roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku czy w odniesieniu do rozumienia pojęcia "najlepsza dostępna technika lub technologia".

Jak wskazał senator sprawozdawca, zakres przedmiotowy ustawy o odpadach jest określony w art. 1 i 2. W porównaniu z obowiązującą ustawą uwagę zwraca brak zapisu o stosowaniu ustawy do postępowania ze zużytymi opakowaniami, substancjami przeterminowanymi lub w uszkodzonych opakowaniach. Wynika to z objęcia tych zagadnień regulacjami odrębnej ustawy, która w najbliższym czasie ma zostać uchwalona, przy czym zgodnie z jej projektem w wypadku gospodarowania odpadami opakowaniowymi w nieuregulowanych sprawach będą miały zastosowanie przepisy ustawy o odpadach.

Z zakresu przedmiotowego ustawy wyłączono gazy i pyły, wprowadzone do powietrza ścieki, odchody zwierząt przeznaczone do rolniczego wykorzystania oraz substancje wykorzystywane jako czynniki chłodnicze przeznaczone do regeneracji. Niektórych przepisów nie stosuje się też do odpadów komunalnych. Postępowanie z tymi odpadami częściowo reguluje ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, na przykład jeśli chodzi o zezwolenia na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów komunalnych.

Pojęcia "odpady" i "odpady niebezpieczne" określono w odmienny od dotychczasowego sposób, bo poprzez odesłanie do załączników zawierających kategorie, rodzaje odpadów lub ich właściwości. Posiadanie określonych właściwości przez określoną kategorię lub rodzaj odpadów kwalifikuje je jako niebezpieczne. Lista takich odpadów ma się znaleźć w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw środowiska.

Kolejna sprawa to uregulowanie kwestii uznania za wytwórcę odpadów. Ustawa uznaje, że jest nim każdy, kogo działalność powoduje powstawanie odpadów lub kto podejmuje działania powodujące zmianę charakteru lub składu odpadów. Może to więc być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Podobnie posiadaczem odpadów - na którego, tak jak na wytwórcę, ustawa nakłada szereg obowiązków - jest każdy, kto faktycznie włada odpadami. Ustawa stwarza też domniemanie, iż ten, kto włada powierzchnią ziemi, niekoniecznie właściciel, jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.

Ustawa określa zasady postępowania z odpadami, na pierwszym miejscu stawiając zapobieganie powstawaniu odpadów lub ograniczanie ich ilości i uciążliwości na wszystkich etapach działalności powodującej ich powstawanie, począwszy od jej planowania aż do etapu po zakończeniu użytkowania wytworzonych produktów.

W ustawie znalazł się rozdział poświęcony planom gospodarki odpadami - opracowywanym na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego i na szczeblu krajowym - których wykonanie ma doprowadzić do stworzenia w kraju zintegrowanej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

Wprowadza się też zasadnicze zmiany w zakresie reglamentowania działalności powodującej powstawanie odpadów. Na wytwarzanie odpadów potrzebne jest pozwolenie tylko w wypadku prowadzenia instalacji przez wytwórcę odpadów w rozumieniu ustawy - Prawo ochrony środowiska i tylko wtedy, gdy rocznie wytwarza on ponad 1 t odpadów niebezpiecznych lub ponad 5 t innych odpadów. W obowiązującej ustawie o odpadach zezwolenie na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych jest konieczne bez względu na to, czy wytwórca odpadów prowadzi instalację, oraz bez względu na ilość wytwarzanych odpadów niebezpiecznych. W wypadku odpadów innych niż niebezpieczne w ustawie z 1997 r. zezwolenie nie jest wymagane. Wymagana jest natomiast informacja o wytwarzanych odpadach w wysokości powyżej 1 t rocznie. W nowej ustawie dolna granica ilości wytwarzanych odpadów skutkująca obowiązkiem złożenia informacji wynosi 5 t rocznie.

Odmiennie niż dotychczas została określona właściwość organów wydających decyzje związane z gospodarowaniem odpadami. Nie będzie ona uzależniona od ilości lub rodzaju odpadów, ale od przewidywanego wpływu przedsięwzięcia na środowisko. W wypadku przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko wynika z przepisów o ochronie środowiska, właściwym organem jest wojewoda, w wypadku pozostałych przedsięwzięć - starosta. Ustawa wprowadza wymóg uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania lub transportu wszystkich odpadów z wyjątkiem komunalnych, a więc nie tylko niebezpiecznych, jak jest dotychczas. Zawiera jednakże rozwiązania zmierzające do tego, by posiadacz odpadów prowadzący różne rodzaje działalności w zakresie gospodarowania odpadami uzyskiwał jedną decyzję administracyjną, a nie kilka decyzji, odrębnych dla każdego rodzaju działalności. Tak jest w art. 31 i 32.

Ustawa zezwala na przekazywanie określonych w rozporządzeniu odpadów w celu ich wykorzystania osobie fizycznej niebędącej przedsiębiorcą na jej własne potrzeby. Osoba ta nie musi uzyskiwać w tym zakresie zezwolenia na odzysk odpadów.

W oddzielnych rozdziałach ustawa reguluje szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów. Dotyczy to: odpadów zawierających PCB, olejów odpadowych, odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu, baterii lub akumulatorów, odpadów medycznych i weterynaryjnych oraz komunalnych osadów ściekowych.

Końcowe rozdziały to: "Termiczne przekształcanie odpadów", "Składowanie i magazynowanie odpadów" oraz "Międzynarodowy obrót odpadami".

Do ustawy dołączone są załączniki. W załączniku nr 1 są kategorie odpadów; w załączniku nr 2 - kategorie lub rodzaje odpadów niebezpiecznych; w załączniku nr - 3 składniki odpadów, które kwalifikują je jako odpady niebezpieczne; w załączniku nr 4 - właściwości odpadów, które powodują, że odpady są niebezpieczne; w załączniku nr 5 - działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub w części albo prowadzące do odzyskania z odpadów substancji, materiałów lub energii wraz z ich wykorzystaniem; w załączniku nr 6 - procesy unieszkodliwiania odpadów. W opinii senatora sprawozdawcy, jest to ważne, ponieważ te kwestie zawsze rodzą szereg pytań i wątpliwości, dobrze zatem, że te sprawy są dobrze opracowane.

Istotną też sprawą jest, aby wszystkie rozporządzenia, które są wymienione w ustawie, ukazały się w odpowiednim czasie.

Senator sprawozdawca poinformował, że senacka Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zgłosić pięćdziesiąt jeden poprawek do ustawy. W imieniu komisji senator wniósł o przyjęcie ustawy z proponowanymi poprawkami.

Senator Zbigniew Zychowicz, sprawozdawca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, przypomniał, że uchwalona przez Sejm ustawa o odpadach z 15 lutego ma zastąpić ustawę o tym samym tytule z czerwca 1997 r. Powodem zmian jest niepełna zgodność obecnie obowiązującej ustawy z prawem Unii Europejskiej, wynikająca z niezbyt precyzyjnego przeniesienia do naszego ustawodawstwa wymagań prawa wspólnotowego obowiązującego w dniu jej uchwalenia, a więc w czerwcu 1997 r., oraz pojawienia się nowych, bardzo ważnych rozwiązań. Ten akt jest właśnie przez Izbę rozpatrywany. Pozostały jeszcze ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz ustawa o niektórych obowiązkach producentów oraz opłacie produktowej i depozytowej. Akty te razem tworzyć będą cały pakiet przepisów ochrony środowiska i będą mocno powiązane z ustawą stanowiącą niejako konstytucję ochrony środowiska, uchwaloną już przez Sejm, noszącą tytuł "Prawo ochrony środowiska".

Senator sprawozdawca, omawiając ustawę, przypomniał, że zawiera ona dziewięć rozdziałów i w sposób kompleksowy reguluje kwestie odpadów. Są to przepisy ogólne, zasady gospodarowania odpadami, plany gospodarowania odpadami, obowiązki posiadacza odpadów, szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów, termiczne przekształcanie i składowanie odpadów, międzynarodowy obrót odpadami, przepisy karne oraz przepisy przejściowe i końcowe.

Ustawa musi być uzupełniona szeregiem rozporządzeń wykonawczych ze względu na jej bogatą materię oraz kwestie, które reguluje.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie 71 poprawek do ustawy.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie poprawki rozpatrzyły dwie komisje senackie podczas przerwy w obradach. Połączone komisje poparły 78 spośród 117 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 87 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powzięła uchwałę w sprawie ustawy o odpadach:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2001 r. ustawy o odpadach, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

Uchwała

Ustawa o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 15 lutego br. Do Senatu została przekazana 16 lutego. Marszałek Senatu 20 lutego, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ja do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie komisji przedstawił senator Andrzej Sikora. Jak przypomniał, ustawa ta ma zastąpić ustawę z  11 grudnia 1997 r. o takim samym tytule i jest pierwszą z kilku tak zwanych ustaw okołocelnych, których projekty znajdują się w Sejmie. Ma ona na celu ochronę krajowego przemysłu przed nadmiernym importem towarów, poprzez stosowanie środków ochronnych. Te środki są trojakiego rodzaju: w postaci opłaty celnej dodatkowej i kontyngentu, a w odniesieniu do towarów przywożonych z krajów niebędących członkami WTO - również w formie nieautomatycznej rejestracji obrotu. Postępowania ochronne, których efektem może być zastosowanie środków ochronnych, prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki. Ustawa odwołuje się w zakresie stosowania środków ochronnych i prowadzenia postępowania ochronnego w stosunku do towarów pochodzących z krajów - członków WTO do wymogów zawartych w porozumieniu w sprawie środków ochronnych, stanowiącym załącznik do porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu.

Senator sprawozdawca podkreślił, że konstrukcja ustawy uchwalonej przez Sejm zbliżona jest do kształtu obowiązującej w tym zakresie ustawy z  11 grudnia 1997 r., niemniej jednak wprowadza się szereg zmian, z których najistotniejsze są następujące.

Pierwsza: zastąpienie decyzji w sprawie ustanowienia środka ochronnego rozporządzeniem wydawanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki, czyli aktem normatywnym powszechnie obowiązującym.

Druga: modyfikacja definicji zagrożenia poważną szkodą przemysłu krajowego, kraju eksportu i stron. Między innymi za przemysł krajowy ustawa uznaje producentów, których łączna produkcja towaru podobnego lub konkurencyjnego stanowi znaczącą część całkowitej produkcji krajowej tego towaru, a nie, jak dotąd, co najmniej 50%.

Następna zmiana: wprowadzenie zasady, że tymczasowy środek ochronny może mieć formę jedynie tymczasowej opłaty celnej dodatkowej.

Kolejną zmianą w stosunku do obowiązującej obecnie ustawy jest umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki określenia wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową, pomimo ustanowienia takiego środka ochronnego, o czym jest mowa w art. 9 ust. 4.

Poza tym wprowadzono wymóg złożenia zabezpieczenia w wypadku ustanowienia tymczasowej opłaty celnej dodatkowej, zwracanego w razie uchylenia rozporządzenia ustanawiającego ten środek ochronny. Obowiązująca ustawa przewiduje w takiej sytuacji zwrot tymczasowej opłaty celnej dodatkowej.

Wprowadzono również zasadę, że gdy środek ochronny został wprowadzony na okres nie dłuższy niż cztery lata i nie krótszy niż sześć miesięcy, nie będzie on ponownie stosowany przez dwa lata od dnia jego uchylenia. Ten zapis jest zmodyfikowany i to jest jedna z merytorycznych poprawek, które zostały zgłoszone w trakcie obrad komisji.

Następna zmiana to poddanie kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodności z prawem wymienionych decyzji i postanowień, wydawanych w toku postępowania ochronnego w trybie ustawy o NSA, z wyłączeniem art. 34, który jako warunek dopuszczalności wniesienia skargi przewiduje wyczerpanie przysługujących stronie środków odwoławczych, a w razie ich braku - wezwanie organu do usunięcia naruszenia prawa.

Senator A. Sikora poinformował, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej, po przedstawieniu przez przedstawiciela rządu omawianej ustawy uchwalonej przez Sejm, swoje uwagi przedstawiło również Biuro Legislacyjne Senatu. Po dyskusji komisja zdecydowała rekomendować Izbie sześć poprawek. Senator sprawozdawca podkreślił, że wejście w życie ustawy nie spowoduje dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podczas dyskusji kolejne poprawki do ustawy zgłosił senator Marek Waszkowiak.

Przedstawione poprawki rozpatrzyła Komisja Gospodarki Narodowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła wszystkie zgłoszone poprawki.

Senat przegłosował poprawki, a następnie 83 głosami, przy 3 wstrzymujących się, podjął uchwałę w sprawie ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2001  r. ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 9 w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "zgodnie z Porozumieniem, o którym mowa w art. 1 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz 4,";

2) w art. 9 w ust. 2 skreśla się wyrazy "oraz o obrocie specjalnym" oraz wyrazy "i z 1999 r. Nr 55, poz. 587" zastępuje się wyrazami ", z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 119, poz. 1250";

3) w art. 9 w ust. 3 wyrazy "do wydawania pozwoleń na przywóz" zastępuje się wyrazami "przywóz towarów na polski obszar celny wymaga uzyskania pozwolenia. Do wydawania pozwoleń na przywóz";

4) w art. 9 w ust. 3 skreśla się wyrazy "oraz o obrocie specjalnym";

5) w art. 21 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Stronom biorącym udział w postępowaniu ochronnym przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie zastrzeżeń w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w ust. 4. Zastrzeżenie powinno zawierać uzasadnienie wraz z danymi i informacjami na jego poparcie.";

6) w art. 27 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz "Postępowanie" zastępuje się wyrazem "Postanowienie";

7) w art. 27 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Do postanowienia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 21 ust. 5.";

8) w art. 30 w ust. 1 wyraz "przewozu" zastępuje się wyrazem "przywozu";

9) w art. 35 w ust. 1 i 2 wyrazy "4 lata" zastępuje się wyrazami "2 lata";

10) w art. 35 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 2,";

11) w art. 39 wyrazy "3 miesięcy" zastępuje się wyrazem "miesiąca"..

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o rolniczych badaniach rynkowych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 16 lutego br. Do Senatu została przekazana 19 lutego. Marszałek Senatu 22 lutego, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Franciszek Bachleda-Księdzularz. Senator podkreślił, że badania rynkowe, a głównie badanie zmienności cen i wielkości obrotu artykułów rolno-spożywczych w ramach poszczególnych standardów jakościowych, mają podstawowe znaczenie w kształtowaniu przejrzystego systemu rynkowego w segmentach rolno-spożywczych. Brak zintegrowanego systemu informacji rynkowej istotnie ogranicza rozwój rynków płynnych i przejrzystych. Rynki mało przejrzyste są w efekcie rynkami o bardzo zmiennej płynności, o których zwykle mówi się, że w ogóle tej płynności nie posiadają. Tymczasem rynki nieprzejrzyste to takie, w których transakcje zawierane są w sposób publicznie niedostępny, co oznacza, że informacje o cenach i formie obrotów w ramach jednolitych standardów jakościowych nie są dostępne innym uczestnikom rynków. Wielu uczestników, szczególnie dominujących, wykazuje dużo zapobiegliwości, aby zachować te informacje wyłącznie dla siebie, co może być uzasadnione dążeniem do manipulowania rynkami. Zdarza się, że dominujący uczestnik wywołuje spadek cen po to, aby po niższych cenach dokonać zakupów.

Senator sprawozdawca zaznaczył też, że rynki manipulowane charakteryzują się wysokim poziomem ryzyka handlowego. Na takich rynkach trudno się przewiduje, ponieważ manipulacje mogą być podejmowane przez kilku niezależnych uczestników, mających różne cele. Zarządzanie ryzykiem zaś może się odbywać tylko wówczas, kiedy w pełni dostępna jest informacja rynkowa, i to informacja wieloletnia.

Można zatem stwierdzić, że powszechna dostępność autoryzowanej przez rząd informacji rynkowej spowoduje rozwój rynków w kierunku uprawiania przejrzystości działania, osiągania płynności transakcyjnej w poszczególnych segmentach, eliminacji czynników sprzyjających manipulacji na rynkach, usprawniania kalkulacji ryzyka handlowego w segmentach rolno-żywnościowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, senator F. Bachleda-Księdzularz stwierdził, że ustawa o rolniczych badaniach rynkowych jest niezbędna z dwóch powodów - ze względu na konieczność rozwoju rynków rolno-żywnościowych oraz ze względu na procesy dostosowawcze do wymagań jednolitego rynku Unii Europejskiej.

W opinii senatora, dobrze się dzieje, iż badania rynkowe prowadzi minister właściwy do spraw rynków rolnych. W art. 3 ust. 2 jest wyjaśnione, co wchodzi w zakres badań rynkowych. Jest to mianowicie: opracowanie metodologii, zbieranie danych rynkowych, tworzenie elektronicznej bazy danych, obejmującej dane rynkowe oraz ich zabezpieczenie, i zarządzanie nią, przetwarzanie oraz analiza danych rynkowych, udostępnianie i rozpowszechnianie wyników rolniczych badań rynkowych, szkolenie w zakresie badań rynkowych. Senator sprawozdawca podkreślił i zwrócił uwagę na to, że ustawa nie przewiduje przetwarzania danych osobowych.

Senator F. Bachleda-Księdzularz poinformował, że komisja postanowiła zaproponować dwanaście poprawek do ustawy. W imieniu Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Podczas dyskusji nad ustawą propozycje wprowadzenia do niej dalszych poprawek zgłosili senatorowie Zbigniew Kruszewski i Jan Chodkowski.

Wszystkie przedstawione poprawki rozpatrzyła komisja senacka podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 13 spośród 14 zgłoszonych ogółem poprawek.

Po przegłosowaniu poprawek Senat 86 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o rolniczych badaniach rynkowych:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2001 r. ustawy o rolniczych badaniach rynkowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 wyrazy "artykułów rolno-spożywczych" zastępuje się wyrazami "artykułami rolno-spożywczymi";

2) w art. 2 w pkt 3 wyrazy "oraz 2000 r." zastępuje się wyrazami "oraz z 2000 r.";

3) w art. 4 w ust. 3 wyraz "sposobie" zastępuje się wyrazem "formie";

4) w art. 6 w ust. 1 wyrazy "na potrzeby, o których stanowi ustawa" zastępuje się wyrazami "w celu wykonania ustawy";

5) w art. 8 w ust. 2 w pkt 1 po wyrazie "kontrolowanego" dodaje się wyrazy "w godzinach od 7 do 21";

6) w art. 8 w ust. 3 wyrazy "sporządzania i przekazywania kopii dokumentów i innych nośników informacji" zastępuje się wyrazami "umożliwienia sporządzania przez osobę przeprowadzającą kontrolę notatek z udostępnionych dokumentów i innych nośników informacji";

7) w art. 8 w ust. 5 wyrazy "w ust. 2, powinno zawierać" zastępuje się wyrazami "w ust. 4, zawiera";

8) w art. 8 w ust. 5 po wyrazie "upoważnionej," dodaje się wyrazy "oznaczenie kontrolowanego,";

9) w art. 8 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Osoba przeprowadzająca kontrolę przedstawia wyniki kontroli w protokole kontroli sporządzonym w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest przekazywany kontrolowanemu za pokwitowaniem.

7. Kontrolowany ma prawo do pisemnego zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych zastrzeżeń dotyczących wyników kontroli zawartych w protokole, o którym mowa w ust. 6, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości albo w części, minister właściwy do spraw rynków rolnych przekazuje na piśmie swoje stanowisko kontrolowanemu w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia o zastrzeżeniach. Brak stanowiska w tym terminie oznacza akceptację zastrzeżeń zgłoszonych przez kontrolowanego.";

10) w art. 9 w ust. 1 wyrazy "a także sposób" zastępuje się wyrazami "a także formę";

11) w art. 10 w pkt 2 wyraz "ustawy" zastępuje się wyrazami "określonemu w ustawie";

12) w art. 10 w pkt 3 skreśla się wyrazy "nie sporządza lub nie przekazuje kopii dokumentów lub innych nośników informacji,";

13) w art. 12 wyrazy "1 stycznia 2003 r." zastępuje się wyrazami "1 stycznia 2002 r..

Senat uchwalił poprawki do ustawy o kosmetykach

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 15 lutego br. Do Senatu została przekazana 16 lutego. Marszałek Senatu 20 lutego skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawił senator Zbigniew Antoszewski. Senator przypomniał, że celem projektowanej ustawy o kosmetykach jest przede wszystkim dostosowanie krajowych rozwiązań do wymagań jednolitego rynku Unii Europejskiej. Ustawa ta ma szczególne znaczenie, ponieważ do tej pory w Polsce w prawie dotyczącym produkcji i obrotu kosmetykami obowiązywały bardzo stare przepisy, mianowicie rozporządzenie prezydenta Rzeczypospolitej z  22 marca 1928 r. i wydane na tej podstawie rozporządzenie dotyczące obrotu, nadzoru i dozoru nad obrotem kosmetykami z 1939 r.

Ustawa została pozytywnie zaopiniowana w trakcie uzgodnień międzyresortowych przez Komitet Integracji Europejskiej jako zgodna z przepisami unijnymi, uzyskała również akceptację Rady Ministrów w październiku 2000 r.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że w tekście ustawy znalazły wyraz liczne regulacje Unii Europejskiej: przede wszystkim dyrektywa ramowa Rady Europy 76/768C, czyli tak zwana dyrektywa kosmetyczna; osiem aneksów do tej dyrektywy; dyrektywa Komisji Europejskiej 95/17C i pięć dyrektyw, które znalazły swój wyraz głównie w rozporządzeniach, określających opisy obowiązujących metod i kontroli składu kosmetyków.

Ustawa określa: procedury pobierania próbek; listy substancji, które nie mogą być stosowane w kosmetykach; listy substancji dopuszczonych do stosowania w kosmetykach wyłącznie w ograniczonych ilościach i w określonym zakresie stosowania. Zawiera również regulacje dotyczące stosowania barwników, środków konserwujących i promienioochronnych. W ustawie określono dość szczegółowe zasady w sprawie nieumieszczania jednego lub więcej składników w wykazie na opakowaniach kosmetyków.

Senator sprawozdawca poinformował, że podczas posiedzenia komisji przedstawiciel stowarzyszenia producentów kosmetyków sprzeciwił się wprowadzeniu systemu obowiązkowego informowania o składnikach kosmetyków oraz zaostrzeniu kar za wykroczenia popełnione przez producentów i dystrybutorów i zaproponował ograniczenie tych kar jedynie do kar pieniężnych. W dyskusji większość senatorów nie zgodziła się z takim poglądem. Podkreślano, że ta ustawa ma charakter prokonsumencki, a zagrożenia dla użytkowników kosmetyków w wyniku nieodpowiedzialnej działalności producentów i importerów mogą być większe niż w innych dziedzinach działalności gospodarczej, gdyż w tej produkcji są często używane substancje trujące. Na przykład w preparatach do odsiwiania jest stosowany octan ołowiu, który jest silną trucizną. Jako środki konserwujące są często używane związku rtęci, gdyż nie są one zabronione przy produkcji kosmetyków. Dlatego też przeważyły opinie, że producenci kosmetyków muszą być bardziej rygorystycznie kontrolowani i karani niż producenci artykułów spożywczych, którzy nie mogą w procesie produkcyjnym stosować trucizn czy środków silnie toksycznych.

Senator Z. Antoszewski podkreślił, że zgodnie z proponowaną wersją ustawy system informatyczny musi zapewnić, iż wszystkie dane o kosmetyku będą się znajdować u producenta lub krajowego dystrybutora, gdyż to oni odpowiadają za bezpieczeństwo produktów, które wprowadzają na rynek. Dzięki temu w nadzwyczajnych sytuacjach, kiedy podejrzenie lekarskie dotyczy składnika kosmetyku, inspektor sanitarny, poprzez swoje organy, szybko dotrze do zakładu produkującego, który taką informację musi udostępnić.

Senator sprawozdawca wskazał ponadto, że rozpatrywana ustawa, podobnie jak ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów, jest częścią korpusu prawa konsumenckiego. Jej głównym celem jest ochrona konsumenta. Nakłada ona na producentów i dystrybutorów kosmetyków szereg rygorystycznych obowiązków.

Senator poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie 10 poprawek do ustawy. Proponowane przez komisję poprawki miały charakter językowy, porządkujący, a także precyzujący niektóre pojęcia i definicje.

Wniosek mniejszości Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej przedstawiła senator Genowefa Ferenc. Mniejszość zaproponowała wprowadzenie jednej poprawki.

Podczas dyskusji senator Z. Antoszewski zaproponował wprowadzenie kolejnej poprawki do ustawy.

Wszystkie zgłoszone poprawki rozpatrzyła senacka komisja podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 10 spośród 12 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła jedną poprawkę.

Senat przegłosował zaproponowane poprawki, a następnie jednomyślnie, 87 głosami, powziął uchwałę w sprawie ustawy o kosmetykach:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2001 r. ustawy o kosmetykach, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) W art. 4 w ust. 1, w art. 7 w ust. 9, w art. 11 w ust. 2 w pkt 5 i w ust. 3 oraz w art. 12 w ust. 1 użyty w różnych przypadkach wyraz "zdrowie" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "bezpieczeństwo zdrowia";

2) w art. 5 w ust. 2 oraz w art. 6 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "art. 4" zastępuje się wyrazami "art. 4 ust. 1";

3) w art. 5 w ust. 3 w pkt 4 po wyrazach "informacji na" dodaje się wyrazy "dołączonej ulotce,";

4) w art. 6 w ust. 2 w pkt 3 wyrazy "nominalną zawartość kosmetyku w chwili pakowania wyrażoną masą lub objętością" zastępuje się wyrazami "zawartość kosmetyku w opakowaniu, w chwili pakowania, w jednostkach wyrażających wagę lub objętość netto";

5) w art. 6 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "najkrótsza trwałość kosmetyku" zastępuje się wyrazami "minimalny okres przydatności kosmetyku do użytku";

6) w art. 6 w ust. 2 w pkt 6 po wyrazie "identyfikację" dodaje się wyraz "serii";

7) w art. 8 w ust. 2 w zdaniu końcowym po wyrazach "dostępu do" dodaje się wyrazy "informacji dotyczących";

8) w art. 11 w ust. 2 wyraz "dziedzin" zastępuje się wyrazem "dziedzinach";

9) w art. 14 w ust. 2 po wyrazach "z art. 6" dodaje się wyrazy "oraz art. 11 ust. 1 i 2";

10) w art. 14 w ust. 3 wyrazy "karze pozbawienia wolności do lat 2, karze ograniczenia wolności albo grzywnie" zastępuje się wyrazami "grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2"..

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 101. posiedzeniu, 15 lutego br. Do Senatu została przekazana w  16 lutego. Marszałek Senatu 20 lutego skierowała ją do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Kazimierz Kutz. Senator przypomniał, że od pięćdziesięciu lat w Katowicach istnieje filia Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest to wydział grafiki o różnych specjalizacjach faktycznych. Na Śląsku wyższe uczelnie, które powstawały po wojnie, na początku były filiami krakowskich uczelni. Tak było z Uniwersytetem Śląskim, który z czasem stał się właśnie samodzielną uczelnią. Generalnie życie wyższych uczelni zaczęło się na Górnym Śląsku dopiero po wojnie. Dlatego powstanie każdej wyższej uczelni na Śląsku ma wielkie znaczenie.

Senator sprawozdawca podkreślił, że nie było żadnych zastrzeżeń co do tej inicjatywy. Senat Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie podjął stosowną uchwałę, jest też dokument mówiący o podziale materialnym. Senator sprawozdawca zaakcentował, że na Górnym Śląsku jest szczególna potrzeba posiadania własnej wyższej uczelni, zwłaszcza że znajduje się tam największa liczba liceów plastycznych.

Jest to ludna aglomeracja, najliczniejsza w Polsce. Warszawa, przy swoich niespełna dwóch milionach mieszkańców, ma około czterech tysięcy ludzi z wyższym wykształceniem plastycznym, na Śląsku zaś, który jest co najmniej dwa razy większy od Warszawy, jest ich tylko półtora tysiąca. W opinii senatora, to tylko dowód na to, jak wielkie są zapóźnienia w naukach humanistycznych na Śląsku.

Senator sprawozdawca podkreślił też, że do wydziału tego bardzo pozytywny stosunek mają również same Katowice. Miasto wyremontowało budynek, w którym mieści się wydział, a ponadto oddało mu dodatkowy budynek, czeka też na ustawę, żeby podpisać akt wieczystej własności. Miasto oddało jeden wielki budynek pokoszarowy, który znajduje się w sąsiedztwie, i dzięki temu uczelnia w ciągu najbliższych trzech lat będzie mogła otworzyć trzy nowe wydziały, właśnie po to, żeby sprostać w tym regionie naporowi młodych ludzi. Obecnie uczelnie na Śląsku - nie wszystkie, ale na przykład uniwersytet i inne tego typu - są w stanie tylko w 30%, a czasem tylko w 5% sprostać potrzebom tych młodych ludzi. Zdaniem senatora sprawozdawcy, dla przyszłości tego regionu i całej Polski jest sprawą fundamentalną, żeby tutejsza młodzież miała możliwość kształcenia się na Śląsku, u siebie, blisko.

Senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy w wersji sejmowej, bez poprawek (senator zapowiedział wycofanie swojej poprawki, zawartej w sprawozdaniu komisji).

Senat po dyskusji przychylił się do tego stanowiska i 87 głosami, przy 1 przeciw, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Drugie czytanie projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do Spraw Bioetyki

Projekt ustawy został wniesiony przez Komisję Nauki i Edukacji Narodowej. Marszałek Senatu 30 stycznia br. skierowała projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Pierwsze czytanie projektu ustawy zostało przeprowadzone na wspólnym posiedzeniu komisji 21 lutego. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Krystyna Czuba. Senator przypomniała, ze prace nad przygotowaniem projektu ustawy o utworzeniu Rady do spraw Bioetyki trwały bardzo długo. 28 września 1999 r. odbyło się seminarium zorganizowane przez sejmową Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka, podczas którego wstępnie rozważono potrzebę takiej inicjatywy. Kolejne posiedzenie odbyło się w Senacie 5 lipca 2000 r. Podjęła ten temat Komisja Nauki i Edukacji pod przewodnictwem senatora Edmunda Wittbrodta. Początek inicjatywy senackiej stanowił właśnie pomysł utworzenia Rady do spraw Bioetyki. Następne spotkanie senackiej Komisji Nauki i Edukacji odbyło 19 grudnia 2000 r. Został przygotowany projekt, rozpatrzony na kolejnym posiedzeniu, 24 stycznia br.

Jak wskazała senator sprawozdawca, wszystkie te prace były prowadzone przy współudziale bardzo licznych ekspertów. Nad założeniami projektu ustawy pracowali: profesor Tadeusz Chruściel, profesor Leszek Kubicki, doktor Marek Nowicki, profesor Marek Safjan, profesor Eleonora Zielińska, a także profesor Zbigniew Chłop i doktor Jerzy Umiastowski.

Senator K. Czuba zwróciła uwagę na problemy, z których zrodziła się rozpatrywana inicjatywa. Jak stwierdziła, żyjemy w czasach, kiedy nauka jest nadzieją, ale jest też i obawą, i zagrożeniem. Dotyczy to zwłaszcza biogenetyki. Często eksperymenty wiążą się z kontrowersyjnymi, trudnymi do przewidzenia sytuacjami. Osiągnięcia biogenetyki niosą nadzieję na skuteczną walkę z wieloma chorobami, ale też wiążą się z ogromnym sceptycyzmem, a nawet z myśleniem w kategoriach horroru. Wykorzystanie genetyki może prowadzić do selekcji negatywnej człowieka w ramach tak zwanego ulepszania człowieka czy społeczeństwa. Dlatego podjęta została inicjatywa powołania rady jako organu państwowego o charakterze opiniotwórczym i doradczym.

Jak podała senator sprawozdawca, do najważniejszych zadań rady należy, po pierwsze, wyrażanie opinii na temat warunków dopuszczalności eksperymentów; po drugie, analizowanie postępów wiedzy i zajmowanie stanowiska etycznego w sprawach eksperymentów; po trzecie, monitorowanie przestrzegania w Polsce obowiązujących standardów biomedycznych; po czwarte, informowanie opinii publicznej o problemach i dylematach etycznych, prawnych, społecznych, wynikających z rozwoju nauk biomedycznych.

Rada będzie reprezentacją szerokiego gremium instytucji naukowych, prawnych, społecznych i religijnych. Od osób, które zostaną członkami rady, wymagane są wysokie kwalifikacje, wymagana jest bezpartyjność i rzeczywisty autorytet moralny. Przy wykonywaniu powierzonych funkcji członkowie rady są niezależni od wszelkich organów administracyjnych. Są także niezależni od tych, którzy ich do rady desygnowali. Rada ma wykonywać zadania z własnej inicjatywy lub na wniosek osób czy też gremiów wymienionych w art. 11 projektu.

Senator K. Czuba zaznaczyła, że powstał dylemat, jak usytuować radę. Na początku chciano, aby została usytuowana przy prezydencie, przy marszałku Sejmu lub Senatu. Zarówno jednak prezydent, jak i marszałek Sejmu wyrazili wątpliwości prawne dotyczące usytuowania rady. W projekcie rada została usytuowana ostatecznie przy prezesie Rady Ministrów, co instytucje legislacyjne uznały za najwłaściwsze.

Stworzenie rady to także - podkreśliła senator - możliwość mówienia, w zakresie przewidywanym ustawą, własnym głosem na płaszczyźnie międzynarodowej.

Senator K. Czuba poinformowała, że podczas głosowania w senackiej komisji nauki nad przyjęciem inicjatywy nie było żadnego głosu sprzeciwu. Na ostatnim posiedzeniu połączonych komisji - Ustawodawczej oraz Nauki i Edukacji Narodowej, 21 lutego br., podczas którego wprowadzono jedną poprawkę, przyjęty został jednolity projekt ustawy i podjęta została decyzja o wniesieniu tego projektu do Sejmu w ramach dalszego procedowania. Przy tym także nie było żadnego głosu sprzeciwu.

Senator sprawozdawca poinformowała też, że sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej Jacek Saryusz-Wolski przysłał następującą opinię:

"W konkluzji stwierdzam, iż przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty regulacjami prawa Unii Europejskiej. Jednocześnie należy podkreślić, iż w związku ze zobowiązaniami, jakie Polska podjęła, podpisując konwencję Rady Europy, a tym bardziej w momencie złożenia ratyfikacji, sama idea ustanowienia organu, który spełniałby wymogi cytowanego wcześniej art. 28 konwencji, wydaje się uzasadniona, co nie przesądza jednak o formie tego statutu".

W imieniu komisji senator K. Czuba zwróciła się o przyjęcie przedstawionego projektu ustawy.

Po dyskusji, podczas której senatorowie zgłosili poprawki do projektu ustawy, Senat skierował projekt ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Nauki i Edukacji Narodowej.

Drugie i trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym

Projekt ustawy został wniesiony przez grupę senatorów. Marszałek Senatu 30 stycznia br. skierowała projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Gospodarki Narodowej. Pierwsze czytanie projektu ustawy zostało przeprowadzone na wspólnym posiedzeniu komisji 21 lutego. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Jan Chodkowski. Jak poinformował, połączone komisje postanowiły złożyć wniosek o przyjęcie bez poprawek projektu przedstawionego przez wnioskodawców.

Senator sprawozdawca przypomniał, że wnioskodawcy projektu zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zaproponowali tę nowelizację, ponieważ półroczny okres stosowania VAT w rolnictwie wskazuje na taką konieczność.

Organizacje rolnicze, doniesienia mediów oraz spotkania z rolnikami świadczą wyraźnie, że trzyprocentowy zwrot ryczałtowy stosowany przy zakupie nieprzetworzonych artykułów rolnych został dobrze przyjęty przez rolników. Zdecydowanie nasilił się jednak problem wydłużania terminu płatności. Często kupujący, tłumacząc się obowiązkiem wypisywania faktur i wpłacania należności na konto sprzedającego, opóźniają termin wpłaty gotówki na konto rolnika. Przed wprowadzeniem VAT na ogół pieniądze wypłacano do ręki. Kupującemu trudno więc było niedochować umówionego terminu, gdyż dochodziło do bezpośredniego spotkania kupującego ze sprzedającym. Obecnie rolnik w banku słyszy, że należność nie wpłynęła, od kupującego zaś - że ją przelał. A pieniędzy jak nie było, tak nie ma. Uporządkowanie terminu płatności to dla rolników bardzo ważna rzecz. Mają oni różne zobowiązania, których nikt nie chce przedłużać. Powstaje sytuacja, że rolnikowi nalicza się karne odsetki, a jego pieniędzmi ktoś bezkarnie obraca. Ostatnio na ogół występuje nadmierna podaż nieprzetworzonych artykułów rolnych na rynku i rolnik jest zupełnie bezbronny. Kupujący dyktuje warunki.

Trzyprocentowy zwrot wypłacanego ryczałtu następuje w całości z budżetu państwa. Ustawodawca już w ustawie o VAT zapisał, w jakich warunkach ten zwrot może nastąpić. Senatorowie wnioskodawcy uznali, że trzeba go rozszerzyć. Zaproponowana nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dotyczy tylko art. 33b tej ustawy.

Najważniejszy jest pkt 3 nowelizacji. Polega on na tym, aby w ust. 4 pkt 2 dopisać, że wpłata należności na rachunek rolnika nastąpi nie później niż czternaście dni od dnia zakupu.

W pkt 2 nowelizacji proponuje się uproszczenie spraw dotyczących oświadczenia rolnika ryczałtowego. Obecnie oświadczenie musi być składane przy każdej fakturze. Ma być czytelne i własnoręcznie podpisane przez rolnika. Wymóg własnoręcznego podpisania oświadczenia jest zrozumiały i oczywisty. Ale tam, gdzie są trwałe więzi między kupującym i sprzedającym potwierdzone umową, nie ma potrzeby, żeby przy każdej fakturze wymagać oddzielnego oświadczenia. Bardzo często jest tak, że kontrahenci są znacznie oddaleni od siebie, a produkty rolne przewozi wynajęty do tego przewoźnik. Bardzo często wycena towaru następuje nie w czasie odbioru, ale po uboju zwierząt, ocenie odpowiedniego składu mleka czy wartości wypiekowej zboża. W takich wypadkach obowiązek podpisania oświadczenia przy każdej fakturze jest poważnym i niepotrzebnym utrudnieniem, stąd propozycja zmian zawarta w pkt 2 nowelizacji. Zmiana proponowana w pkt 2 powoduje konieczność wprowadzenia zapisów zawartych w pkt 1 i pkt 4.

Proponuje się, aby ustawa weszła w życie z dniem 4 czerwca 2001 r. Jak wskazał senator sprawozdawca, czwartego - ponieważ tego typu ustawy powinny wchodzić od poniedziałku, a 4 czerwca to właśnie poniedziałek, w czerwcu zaś dlatego, że wnioskodawcy uważali, iż będzie to okres wystarczająco długi, żeby ta ustawa mogła być uchwalona i ogłoszona.

W imieniu wnioskodawców, a także połączonych komisji, Komisji Ustawodawczej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, senator J. Chodkowski wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu ustawy. Senator zaznaczył też, że do projektu dołączona jest opinia Komitetu Integracji Europejskiej. Nie zgłasza się w niej żadnych uwag do projektu ustawy.

Wobec braku sprzeciwu do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu Izba przystąpiła do trzeciego czytania projektu ustawy, które - zgodnie z art. 82 ust.1 Regulaminu Senatu - obejmowało w tym wypadku jedynie głosowanie. W jego wyniku Senat 83 głosami, przy 4 wstrzymujących się, powziął następującą uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Jednocześnie upoważnia senatora Jana Chodkowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

p r o j e k t

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym

Art. 1.

W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100 oraz z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107) w art. 33b:

1) w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "również zawierać" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 3a,";

2) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się na osobnym dokumencie. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 - 3 oraz datę zawarcia i przedmiot umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

3b. W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 7, składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 3a, informuje o tym niezwłocznie nabywcę .";

3) w ust. 4 w pkt 2 po wyrazach "rolnika ryczałtowego" dodaje się wyrazy "nie później niż 14 dnia od dnia zakupu";

4) w ust. 7 po wyrazach "VAT RR" dodaje się wyrazy "oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3a,".

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 4 czerwca 2001 r..

UZASADNIENIE

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jest stosowana w rolnictwie po raz pierwszy, a więc nie było żadnych doświadczeń, trudno było przewidzieć zachowania rolników i kupujących produkty rolne. Obserwacja funkcjonowania ustawy, wprawdzie krótka, bo od 4 września 2000 roku wskazuje na konieczność nowelizacji ustawy.

Podpisywanie faktur i oświadczeń oraz przelewanie należności na konta rolników ryczałtowych powoduje, że zdecydowana większość kupujących produkty rolne, bardzo przeciąga termin płatności, zastawiając się trudnościami wynikającymi z ustawy.

Po prawie pięciu miesiącach funkcjonowania VAT-u w rolnictwie należy stwierdzić, że okres oczekiwania na pieniądze za sprzedane artykuły po wprowadzeniu VAT znacznie wydłużył się (rolnik często czekając na swoje pieniądze ponosi konsekwencje niezapłacenia za światło czy terminowej spłaty kredytu, itp.).

Przy uchwalaniu ustawy wydawało się, że chęć szybkiego odzyskania wypłaconego rolnikowi ryczałtu będzie bodźcem do szybkiego przelania na konto rolnika należności za produkty rolne. Ten tok myślenia zawiódł, bo nabywca przy szybkiej zapłacie rolnikowi odzyska tylko 3% sumy, a opóźniając zapłatę obraca całą kwotą.

Aby pomóc rolnikom ryczałtowym w niezbyt długim oczekiwaniu na należności za artykuły rolne jest konieczne wprowadzenie obowiązku przelania na konto rolników należności w ciągu 14 dni od dnia zakupu, jako jednego z warunków odzyskania wypłaconego 3% ryczałtu przez kupującego. Taki obowiązek z dobrym skutkiem jest stosowany przy skupach interwencyjnych ARR.

Źródłem finansowania 3% ryczałtu jest budżet państwa, kupujący artykuły rolne ma w pełni ten wydatek rekompensowany. Ustawodawca ma prawo i obowiązek ustalić na jakich warunkach ten zwrot następuje, by nie krzywdzić słabszego partnera transakcji - rolnika ryczałtowego.

Przy sprzedaży, gdzie wycena artykułów rolnych nie następuje w momencie przekazania artykułu lecz później na przykład sprzedaż żywca na ocenę poubojową czy codzienna dostawa mleka, datą sprzedaży jest ostateczna ocena wartości produktu. Warto również rozdzielić sprzedaż przypadkową od sprzedaży na podstawie umowy kontraktacyjnej.

Stąd propozycja umożliwienia składania tylko jednego oświadczenia w okresie obowiązywania umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze. Oświadczenie to sprzedawca składałby na osobnym dokumencie. Jeżeli rolnik ryczałtowy "przeszedłby" na ogólne zasady opodatkowania musiałby niezwłocznie poinformować o tym nabywcę.

Przyjęcie takiego rozwiązania ułatwi procedury i będzie zachętą do powstawania stałych więzi między rolnikiem a kupującym artykuły rolne.

Ustawa nie niesie żadnych skutków finansowych.

Zmiany w składzie komisji senackich

Senator Jerzy Cieślak w imieniu Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich poinformował, że 15 lutego br. senator Adam Rychliczek zgłosił marszałek Senatu swoją kandydaturę do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz do Komisji Gospodarki Narodowej. W ten sposób wypełnił wymagania art. 20 Regulaminu Senatu.

21 lutego br. wniosek o przyjęcie w skład Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej złożył do marszałek Senatu senator Bogusław Litwiniec. Senator B. Litwiniec jest członkiem jednej komisji senackiej, a więc jego wniosek był również zgodny z Regulaminem Senatu.

Senator sprawozdawca poinformował, że 21 lutego Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich jednogłośnie poparła wnioski senatorów.

Senat w głosowaniu podzielił opinię komisji i 74 głosami, przy jednym wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie zmian w składzie komisji senackich:

Art. 1.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, powołuje:

1) senatora Bogusława Litwińca do składu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej,

2) senatora Adama Rychliczka do składu Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia..


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment