Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej uznania za okresy składkowe pozostawanie bez pracy wskutek represji politycznych (1956-1989).

Petycja zbiorowa wniesiona przez małopolskich działaczy opozycji demokratycznej.

Dotyczy:

- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Autorzy petycji postulują wprowadzić w ustawie następujące zmiany:

  1. w art. 6 ust. 2 po pkt 6, mówiącym o okresach składkowych, dodać pkt 6a w brzmieniu: "niewykonywania pracy w okresie przed dniem 4 czerwca 1989 r. na skutek represji politycznych",

  2. w art. 7 skreślić pkt 4, odnoszący się do okresów nieskładkowych tj. niewykonywania pracy przez opozycjonistów przed dniem 4 czerwca 1989 r., w wymiarze do 5 lat,

  3. w art. 117 ust. 4 nadać następujące brzmienie: "okresy, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 i art. 6 ust. 2 pkt 6a, mogą być udowodnione dokumentami lub zeznaniami świadków. Oceny tych dokumentów i zeznań dokonuje, w drodze decyzji Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych zgodnie z przepisami ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego".

W ocenie autorów petycji postulowane zmiany mają na celu zaliczenie do okresów składkowych lata nieprzepracowane z powodu represji politycznych. Obowiązujące regulacje prawne, traktują okresy niewykonywania pracy z powodu działalności politycznej jako lata nieskładkowe i tylko w wymiarze do 5 lat. Świadczenia emerytalne, jakie otrzymują byli opozycjoniści są niskie, gdyż lata pozostawania bez pracy znacząco wpływają na obniżenie ich emerytur. Jedną z form represji politycznych było zwalnianie działaczy opozycyjnych z pracy i stosowanie szykan polegających na odmowie zatrudnienia. I choć często przez ówczesnych decydentów nie było to wyrażane na piśmie, powody zarówno zwolnienia z pracy, jaki i odmowa zatrudnienia podyktowane były względami politycznymi i nosiły znamiona represji.

22 lipca 2010 r. Marszałek Senatu skierował petycję do rozpatrzenia przez KPCPP.

5 sierpnia 2010 r. komisja rozpatrzyła petycję, przeprowadzona została dyskusja. W głosowaniu podjęto decyzję o kontynuowaniu prac nad petycją.

6 października 2010 r. komisja zapoznała się z projektem ustawy przygotowanym przez Biuro Legislacyjne oraz przeprowadzona została dyskusja. W głosowaniu zapadła decyzja o przyjęciu projektu ustawy i wystąpieniu do Marszałka Senatu z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej realizacji wniosków petycji. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniony został senator Jan Rulewski.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - druk senacki nr 992 z 8 października 2010 r.

13 października 2010 r. Marszałek Senatu skierował projekt ustawy do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.

Pierwsze czytanie projektu ustawy komisje przeprowadziły na wspólnym posiedzeniu w dniu 24 lutego 2011 r. Komisje przygotowały sprawozdanie o projekcie ustawy - druk senacki nr 992S 24 lutego 2011 r.

Na 72. posiedzeniu Senatu 17 marca 2011 r. przeprowadzone zostało drugie i trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej do Sejmu

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zawarty jest w druku sejmowym nr 4148. Do pierwszego czytania został skierowany 29 kwietnia 2011 r. do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.