Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Andrzeja Szewińskiego
na 20. posiedzeniu Senatu
w dniu 30 października 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka

Szanowny Panie Ministrze!

Moje oświadczenie dotyczy poparcia budowy drogi ekspresowej S-46 "Szlak Staropolski" wraz z modernizacją magistrali kolejowej.

Pragnę wyrazić swoje poparcie dla starań samorządu miasta Częstochowy i Stowarzyszenia "Szlak Staropolski" w sprawie budowy drogi ekspresowej S-46 "Szlak Staropolski" wraz z modernizacją magistrali kolejowej.

Samorządy terytorialne gmin, miast i powiatów południowej i wschodniej Polski są żywotnie zainteresowane - co potwierdziła ostatnia konferencja z dnia 23 października 2008 r. na temat "Szlaku Staropolskiego" - rozwojem układu drogowego, a w szczególności budową drogi ekspresowej S-46 "Szlak Staropolski" o przebiegu: Kudowa Zdrój - Kłodzko - Nysa - Opole - Częstochowa - Jędrzejów - Kielce - Kraśnik - Lublin - Włodawa oraz Lublin - Dorohusk, wraz z magistralą kolejową o przebiegu: Dorohusk - Lublin - Radom - Kielce - Częstochowa - Opole -Wrocław - Kudowa Zdrój (Międzylesie).

Proponowany korytarz oprócz dużego znaczenia krajowego będzie miał również, po wybudowaniu drogi klasy S, istotne znaczenie międzynarodowe. W układzie międzynarodowym jest to połączenie tranzytowe z Kijowem - najkrótsze i najdogodniejsze - oraz z Europą Zachodnią przez Kudowę, Pragę, Norymbergę, południową Francję do Hiszpanii i Portugalii. Droga ekspresowa S-46 przebiega śladem dróg już istniejących bądź wyznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego. Ponadto droga S-46 spełnia wymogi, jakie powinny charakteryzować połączenia transeuropejskie, zawarte w decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy na temat wytycznych Wspólnoty dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.

W interesie Polski leży wprowadzenie drogi S-46 "Szlak Staropolski" do realizacji w najbliższej przyszłości. Dzięki drodze S-46 przewóz osób i towarów będzie mógł przebiegać w najlepszych warunkach socjalnych oraz z zapewnieniem odpowiednio wysokiego standardu bezpieczeństwa. Z kolei magistrala kolejowa usprawni krajowe i międzynarodowe połączenie kolejowe wschód - zachód.

Biorąc pod uwagę perspektywę czasową, uważam, że korytarz ten - pomimo że nie został uwzględniony w nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, DzU z 2004 r. Nr 128 poz. 1334 - powinien zostać ujęty w opracowywanym dokumencie "Studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy do 2025 r. wraz z analizą podziału funkcjonalnego sieci drogowej", aby można było skorzystać ze wsparcia realizacji zadania środkami z następnych budżetów unijnych.

Z wyrazami szacunku
Andrzej Szewiński


Spis oświadczeń