Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Andrzeja Szewińskiego

Oświadczenie skierowane do prezesa Zarządu PKP "Przewozy Regionalne" sp. z o.o. Janusza Tereszczuka

Szanowny Panie Dyrektorze!

Przygotowane przez Polskie Koleje Państwowe zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, które obowiązują od 9 grudnia 2007 r., doprowadziły do likwidacji dogodnego połączenia między Częstochową i Krakowem, między Częstochową i Warszawą oraz spowodowały drastyczne ograniczenie ruchu pasażerskiego na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice.

Apeluję do dyrekcji Polskich Kolei Państwowych o uszanowanie potrzeb mieszkańców Częstochowy oraz północnego subregionu i niepodejmowanie w stosunku do pasażerów niezrozumiałych działań w zakresie polityki transportowej.

Częstochowa od wielu lat traci połączenia kolejowe, chociaż jest ważnym ośrodkiem regionalnym, stolicą subregionu północnego województwa śląskiego, miastem o potencjale pątniczo-turystycznym liczonym w skali kilku milionów osób rocznie. Należy podkreślić w kontekście transportu szynowego, że w Częstochowie znajduje się jeden z najnowocześniejszych i najpiękniejszych dworców PKP, który z dumą jest uznawany za jedną z wizytówek naszego miasta. Niestety, niezrozumiałe działania Polskich Kolei Państwowych systematycznie prowadzą do marginalizacji Częstochowy jako ważnego ośrodka kolejowego.

Szczególnie bolesna jest dla mieszkańców likwidacja połączenia kolejowego z Krakowem, które ze względu na bardzo dogodną porę cieszyło się zwłaszcza wśród studentów olbrzymią popularnością. Niejednokrotnie na peronie oczekiwała na "Reymonta" liczna grupa mieszkańców. Zmiana trasy na prowadzącą przez Tomaszów Mazowiecki spowoduje spadek liczby pasażerów na długości całej linii, a to, jak przypuszczam, niekorzystnie odbije się na wynikach finansowych tego połączenia dla Polskich Kolei Państwowych. Nie bez znaczenia dla lokalnej społeczności pozostaje ominięcie takich miast jak Piotrków Trybunalski, Radomsko, Myszków czy Zawiercie.

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku likwidacji połączenia kolejowego Częstochowy z Warszawą. Kojarzony z Częstochową pociąg "Kordecki" po zmianach omija nasze miasto, gdyż za miejsce początkowe trasy wyznaczone zostały Gliwice. Decyzja o zmianie trasy budzi kontrowersje z uwagi na fakt, że istnieją dobre połączenia Śląska i Zagłębia ze stolicą, które wykorzystują Centralną Magistralę Kolejową.

Apeluję do Pana Dyrektora o nieuśmiercanie ruchu pasażerskiego na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice, na naszym połączeniu z magistralą węglową. Tylko jedno połączenie pasażerskie na dobę świadczy o zamiarze całkowitej likwidacji ruchu pasażerskiego. Wcześniej podjęte przez Polskie Koleje Państwowe działania w stosunku do Częstochowy i subregionu północnego, polegające na likwidacji przewozów pasażerskich na magistrali węglowej, okazały się chybione, czego konsekwencją było wycofanie się z niekorzystnych decyzji i przywrócenie pociągów osobowych.

W związku z tym, wspierając stanowisko Rady Miasta Częstochowa, apeluję do dyrekcji Polskich Kolei Państwowych o przywrócenie połączenia kolejowego miasta Częstochowy z Krakowem i Warszawą oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.

Andrzej Szewiński
Senator Rzeczypospolitej Polskiej


Spis oświadczeń