Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Eryka Smulewicza
na 16. posiedzeniu Senatu
w dniu 24 lipca 2008 r.

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka

Moje oświadczenie dotyczy określenia możliwości legalizacji przyrządów pomiarowych w kontekście definicji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

Uprzejmie proszę o informację związaną z przedstawianymi przeze mnie wątpliwościami. W przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo o miarach, a konkretnie w rozporządzeniu w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli dokonano podziału przyrządów pomiarowych na określone, bardzo szczegółowe kategorie, na przykład liczniki cieczy innych niż woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 2000 dm3/min. Zgodnie z tymi ustaleniami dokonywanie podziałów na węższe kategorie niż wskazane w przepisach możliwe jest wyłącznie w przypadku wskazanym przez ustawę, to jest wtedy, gdy w danym typie przyrządów pomiarowych zostały wprowadzone nowe rozwiązania techniczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach.

W kontekście tych założeń należy rozważyć problem szczegółowy, związany z relacją definicji paliw ciekłych i definicji biopaliw ciekłych.

Zgodnie z definicją ustawową, paliwami ciekłymi są benzyny silnikowe zawierające do 5% bioetanolu lub do 15% eteru oraz olej napędowy zawierający do 5% określonych estrów. Zgodnie z definicją szczegółową zawartą w art. 2 ust. 1 pkcie 4 ustawy o systemie monitorowania jakości paliw, paliwami ciekłymi są benzyny silnikowe zawierające do 5 % objętościowo bioetanolu lub do 15% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego (o związkach tych mowa jest w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych), stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, olej silnikowy zawierający do 5% objętościowo estrów metylowych kwasów tłuszczowych, o których mowa w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także w maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Biopaliwami ciekłymi są z kolei między innymi benzyny silnikowe zawierające powyżej 5% biokomponentów lub powyżej 15% estrów eteru oraz olej napędowy zawierający powyżej 5% biokomponentów. Zgodnie z definicją szczegółową, zawartą w art. 2 pkcie 11 ustawy o biokomponentach i biopaliwach, biopaliwami ciekłymi są benzyny silnikowe zawierające powyżej 5% objętościowo biokomponentów lub powyżej 15% objętościowo estrów eteru etylo-tert-butylowego lub etylo-tert-amylowego, olej napędowy zawierający powyżej 5% objętościowo biokomponentów, biogaz - gaz pozyskany z biomasy, biowodór - wodór pozyskiwany z biomasy, biopaliwa syntetyczne - syntetyczne węglowodory lub mieszanki syntetycznych węglowodorów wytwarzane z biomas, stanowiące samoistne paliwa.

Porównanie definicji ustawowych prowadzi do wniosku, iż definicja paliw ciekłych i definicja biopaliw ciekłych pozostają ze sobą w stosunku wykluczania.

Zgodnie z rozporządzeniem, prawnej kontroli metrologicznej podlegają w szczególności:

1. liczniki do cieczy innych niż woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 200 dm3/min

2. instalacje pomiarowe do cieczy innych niż woda:

a) do paliw ciekłych (innych niż gazy ciekłe)

b) do gazu ciekłego propan-butan

c) do pozostałych cieczy innych niż woda

3. odmierzacze:

a) paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe

b) gazu ciekłego propan-butan

Czy z analizy wskazanych przepisów wynika, że w obecnym stanie prawnym do biopaliw ciekłych jako cieczy niebędących w świetle przepisów paliwami ciekłymi mogą być stosowane wyłącznie liczniki do cieczy innych niż woda oraz instalacje pomiarowe do cieczy innych niż woda?

Czy ze specjalistyczno-technicznego i prawnego punktu widzenia zasadne byłoby stworzenie nowej kategorii przyrządów pomiarowych wyłącznie dla biopaliw ciekłych?

Czy słuszne jest uznanie biopaliw za nowe rozwiązanie technologiczne?

Czy za takim podejściem przemawia między innymi fakt, iż zdefiniowanie (w ramach definicji projektującej) nowego rodzaju paliw, a konkretnie biopaliw, nastąpiło w obecnie obowiązującej ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która weszła w życie w 2006 r., to jest po wejściu w życie zarówno prawa o miarach, jak i rozporządzenia w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych?

Czy w takiej sytuacji zasadne byłoby również zainicjowanie zmiany legislacyjnej polegającej na dodaniu kategorii biopaliw do przytoczonego wykazu?

Z poważaniem
Eryk Smulewicz


Spis oświadczeń