Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Oświadczenie to skierowane jest do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Szanowny Panie Ministrze! Jeśli chodzi o międzynarodowy transport kolejowy, a konkretnie stację kolejową Podczerwone, to gdyby dzisiaj jeszcze istniała, byłoby to czwarte tego rodzaju miejsce między Polską a Słowacją. Trzy pozostałe to Łubków w Bieszczadach, Muszyna na Sądecczyźnie i Zwardoń w Beskidzie Żywieckim. Jednocześnie Podczerwone byłoby stacją graniczną, tak jak było jeszcze po zakończeniu drugiej wojny światowej. Komunikacja kolejowa przez granicę zakończyła się tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej, zaś tor z Podczerwonego do Suchej Hore, obecnie to Słowacja, został zlikwidowany bodajże w roku 1965, na odcinku Nowy Targ - Podczerwone pociągi pasażerskie jeździły do roku 1981, a towarowe o siedem lat dłużej. W roku 1991, a więc już po przemianach ustrojowych, linia ta ostatecznie przestała istnieć. Myślę, że obecnie jest dla wszystkich oczywiste, że likwidacja linii kolejowej Nowy Targ - Podczerwone była nieprzemyślana, pochopna i w efekcie błędna, co potwierdzają eksperci z zakresu transportu. W każdym razie nikt z moich rozmówców tej decyzji nie chwalił. Panie Ministrze, i dla Polski, i dla Słowacji uruchomienie czy - nazywając rzecz po imieniu - odbudowanie linii kolejowej Nowy Targ - Podczerwone i dalej na Słowację jest sprawą strategiczną z punktu widzenia europejskiego tranzytu przez oba kraje, rozwoju turystyki polsko-słowackiej na polsko-słowackim Podtatrzu. Oczywiście dodać należy, że brak tej inwestycji może zasadniczo ograniczyć pozyskiwanie środków unijnych na rozwój małopolskiej komunikacji kolejowej oraz na przykład przebudowę obiektów stacji PKP Nowy Targ i PKP Zakopane, co podkreślają eksperci z obu krajów. I co najważniejsze jest to potrzeba, którą popierają politycy obu krajów. Jak oceniam, już dawno nie było tak dobrej atmosfery dla tej inwestycji. Apeluję zatem do pana ministra o zrobienie poważnych analiz i przygotowanie do uruchomienia takich działań, aby już w ramach najbliższego budżetu znalazły się środki na rozpoczęcie inwestycji, przynajmniej w zakresie planistycznym. Dodatkowo należy też rozpocząć poważne konsultacje ze stroną słowacką, co prawdopodobnie spotka się z przyjaznym odzewem naszych południowych sąsiadów. Oświadczenie zostało podpisane przez senatorów: Tadeusza Skorupę, Macieja Klimę, Zbigniewa Cichonia, Stanisława Koguta i Piotra Juliusza Andrzejewskiego. Dziękuję. |
|