Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka Samochodowy ruch tranzytowy w Polsce odbywa się głównie na drogach kategorii krajowej. Zarządzanie ruchem na tych drogach leży w gestii Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, z wyjątkiem odcinków położonych w miastach na prawach powiatów, gdzie za zarządzanie ruchem odpowiada prezydent miasta. W naszym kraju wiele miast nie ma obwodnic, drogi krajowe przebiegają przez nie i ruch tranzytowy powoduje spore utrudnienia w życiu ich mieszkańców. W ostatnim okresie pojawiają się coraz liczniejsze inicjatywy władz samorządowych, mające na celu ograniczenie przejazdu samochodów ciężarowych na drogach krajowych w granicach miast. W szczególności przejawia się to w próbach wprowadzania zakazu ruchu ciężarówek w porze nocnej, co w przypadku powszechnego braku innej odpowiedniej zamiennej drogi prowadzi do wstrzymania ruchu tirów. W związku z tym, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym minister właściwy do spraw transportu sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem drogowym na drogach krajowych, proszę o wyjaśnienie ile, gdzie i w jakim zakresie na skutek działań prezydentów miast na prawach powiatów oraz innych prezydentów (burmistrzów) miast obowiązuje w tej chwili ograniczeń (zakazów) poruszania się samochodów ciężarowych po drogach krajowych przebiegających przez miasta. Ponadto proszę o udzielenie odpowiedzi, czy podejmowane były przez organy administracji rządowej działania mające na celu zniesienie tychże zakazów ograniczeń oraz czym one się zakończyły. Proszę również o wyjaśnienie, jakie czynności podejmowane były przez Pana Ministra w ramach nadzoru nad zarządzaniem ruchem na drogach krajowych w okresie ostatniego roku, a w szczególności czy były podejmowane czynności określone w art. 10 ust. 10 wymienionej ustawy. Bohdan Paszkowski |
|