Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka Szanowny Panie Ministrze! Zaniepokojony docierającymi do mnie sygnałami na temat bardzo trudnej sytuacji finansowej Grupy PKP SA, w szczególności PKP Cargo SA, mogącej skutkować, jeśli przyjmiemy negatywny scenariusz rozwoju wydarzeń, nawet upadłością przedsiębiorstwa zatrudniającego około trzydziestu siedmiu tysięcy pracowników, zwracam się do Pana Ministra z następującym oświadczeniem senatorskim. W 2008 r. w wyniku ogólnoświatowego kryzysu, który dotknął zarówno nasz kraj, jak i kraje naszych sąsiadów, doszło do niespotykanego w historii załamania rynku usług kolejowych, w tym przewozów towarowych. Rok 2008 spółka PKP Cargo SA zamknęła ze stratą na sprzedaży w kwocie około 300 milionów zł. Prognozy na rok 2009 przewidują przewozy na poziomie około 111 milionów ton, a przewidywana strata związana ze sprzedażą wyniesie około 650 milionów zł. W związku z tym proszę o udzielenie informacji na następujące pytania: 1. PKP Cargo SA nie dysponuje środkami na odprawy dla zwalnianych pracowników. Czy Ministerstwo Infrastruktury będzie dysponowało kwotą 220 milionów zł ze środków publicznych z przeznaczeniem na wypłatę odpraw dla zwalnianych pracowników spółki? 2. Opłaty ponoszone przez przewoźników za dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej są jednymi z najwyższych w Unii Europejskiej. Czy Ministerstwo Infrastruktury zamierza obniżyć kwoty opłat za dostęp do infrastruktury, ze szczególnym uwzględnieniem stawek za korzystanie z górek rozrządowych oraz opłat za niewykorzystanie tras pociągowych? 3. Ewenementem w skali europejskiej, jeżeli nie światowej, jest fakt, że przewoźnicy skupieni w Grupie PKP SA nie posiadają majątku niezbędnego do prowadzenia działalności i płacą czynsz dzierżawny jednemu ze swoich współwłaścicieli, to jest PKP SA. Kiedy PKP SA przekaże majątek przewoźnikom i czy w roku 2009 możliwe jest niepobieranie czynszu dzierżawnego od przewoźników? 4. Jak Ministerstwo Infrastruktury ocenia sposób i jakość zarządzania spółką PKP Cargo SA? Siedmioosobowy zarząd spółki został skompletowany w czerwcu 2008 r., a do lutego bieżącego roku właściciel zrezygnował już z trzech osób. 5. Jak Ministerstwo Infrastruktury odebrało fakt przejęcia przez jednego z największych w Europie operatorów logistycznych, niemiecką spółkę DB Schenker, prywatnego przewoźnika towarowego PCC Rail w świetle bardzo słabej kondycji finansowej PKP Cargo SA? 6. Czy Ministerstwo Infrastruktury jest przygotowane na ewentualną upadłość spółki PKP Cargo SA i jakie będą tego reperkusje dla całej Grupy PKP SA oraz dla całej polskiej gospodarki? 7. Zgodnie z programem naprawczym spółki PKP Cargo SA z siedzibą w Przemyślu na całym Podkarpaciu planowane są zwolnienia blisko ośmiuset osób. Czy jest możliwe odstąpienie od tych zwolnień na Podkarpaciu, na którym i tak jest już relatywnie duże bezrobocie? Jeżeli nie, to czy ministerstwo ma przygotowany plan działania w sprawie ewentualnego przekwalifikowania zawodowego tych osób. 8. Czy Ministerstwo Infrastruktury ma przygotowane działania w sprawie wsparcia spółki samorządowej, obsługującej przewozy regionalne w skali kraju i na Podkarpaciu? Szczególna sytuacja związana z kryzysem powoduje, że samorządu nie stać na utrzymywanie tych przewozów. Jakie plany w związku z tą sytuacją ma Pan Minister? 9. Ponadto pragnę zapytać, czy ministerstwo w obliczu kryzysu rozważa jednak uznanie linii kolejowej Dębica - Stalowa Wola - Rozwadów za linię o znaczeniu państwowym i wpisanie jej do stosownego rozporządzenia? Kryzys gospodarczy potwierdza, że leży to zarówno w interesie lokalnych samorządów, przedsiębiorców, organizacji gospodarczych, jak i mieszkańców tych terenów. Zajęcie przez Pana Ministra stanowiska w tych sprawach jest niezbędne z uwagi na ich charakter, znacznie swoimi ewentualnymi reperkusjami przewyższający zagrożenia, jakie niósł za sobą upadek polskich stoczni. Skutki ewentualnej zapaści transportu kolejowego wydają się w tej chwili niewyobrażalne, a podjęcie skutecznych środków zapobiegawczych jest niezbędne dla sprawnego funkcjonowania gospodarki polskiej jako całości. Z poważaniem |
|