Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Jana Olecha
oraz senatora Macieja Grubskiego
na 16. posiedzeniu Senatu
w dniu 24 lipca 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka

Szanowny Panie Ministrze!

Zwracamy się do Pana, ponieważ jesteśmy zaniepokojeni złym stanem toru wodnego Świnoujście - Szczecin, który wymaga niezwłocznych prac w celu jego pogłębienia. Głębokość toru na poszczególnych odcinkach określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (DzU nr 4/2003 poz. 41 z późn. zm.). Utrzymanie torów podejściowych do portów niemających podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej reguluje zarządzenie nr 3 dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 7 października 2004 r. (DzUrz. woj. zach. nr 81 poz. 1405), wydane na podstawie ustawy z 20 grudnia1996 r. o portach i przystaniach morskich (DzU nr 110/2002 r. poz. 967).

Przeprowadzone w 2007 r. pomiary głębokościowe torów wodnych wykazały spłycenia wymagające wykonania robót pogłębiających w następujących ilościach: tory podejściowe do portów w Szczecinie i Świnoujściu - 1 977 739 m3 za około 53 381 325 zł; tory podejściowe do małych portów - 43 600 m3 za około 1 308 000 zł; to razem daje 2 021 339 m3 za około 54 689 325 zł. Są to obliczenia ubiegłoroczne i zostaną skorygowane w wyniku tegorocznych pomiarów, do których Urząd Morski w Szczecinie już przystąpił. Kwoty oszacowano na podstawie jednostkowej ceny wydobycia, transportu i odłożenia na pole refulacyjne 1 m3 urobku.

Niezachowanie odpowiednich parametrów toru wodnego zagraża bezpieczeństwu żeglugi wskutek ograniczenia dopuszczalnego zanurzenia statków. Konsekwencją tego mogą być roszczenia finansowe podmiotów gospodarczych skierowane pod adresem Skarbu Państwa z tytułu strat poniesionych na przykład z powodu ograniczenia ruchu jednostek pływających - takie ograniczenia miały już miejsce w związku z wypłyceniami toru wodnego.

Środki, które otrzymuje urząd morski, pozwalają jedynie na wykonanie niezbędnego minimum prac, które zapewniają bezpieczną żeglugę na newralgicznych odcinkach toru, co stanowi 10-15% potrzeb. Utrzymanie wymaganych głębokości to przede wszystkim bezpieczeństwo żeglugi, ale też względy ekonomiczne. Udrożnienie całego toru wodnego pozwoli na znaczne ograniczenie w kolejnych latach środków przeznaczonych na jego utrzymanie.

W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra z uprzejmymi zapytaniami.

Czy Ministerstwo Infrastruktury ma w planie pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin?

Jak duże środki finansowe zamierza przeznaczyć na ten cel Ministerstwo Finansów?

Z poważaniem
Maciej Grubski
Jan Olech


Spis oświadczeń