Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka Panie Ministrze! Środowiska kolejarskie są bardzo zaniepokojone sytuacją w spółce PKP Cargo. Segment przewozów towarowych był tradycyjnie finansową bazą, podporą PKP. Pamiętamy dobrze czas, gdy z przychodów osiąganych z przewozów towarowych skrośnie finansowano przewozy pasażerskie. PKP Cargo jeszcze kilkanaście miesięcy temu było uważane za perłę w koronie Grupy PKP, za tę jej część, która ma największą rynkową wartość dzięki dysponowaniu rozwiniętym zapleczem logistycznym, siecią powiązań biznesowych, dominacji na rynku, koncentracji kadry (maszynistów, w tym także tych, którzy obsługiwali pociągi pasażerskie grupy). Obecnie udział PKP Cargo w rynku kolejowych przewozów towarowych spadł poniżej 50%. Najbardziej opłacalne ładunki - całe składy - przejęli inni przewoźnicy. W PKP Cargo aż 30% to ładunki rozproszone. Deutsche Bahn kupiło PCC Rail i zapowiada wpompowanie ogromnych pieniędzy w rozwój tej spółki. Tymczasem w Cargo następuje reorganizacja, wprowadzająca zamęt i niepewność, sformułowano zapowiedź zwolnień ponad siedmiu tysięcy pracowników i słychać wyjaśnienia publiczne obecnego zarządu, że wszystko to wina poprzedników. Panie Ministrze! Zwracam się do Pana z prośbą o informację, jak resort odnosi się do sytuacji w najcenniejszej niedawno kolejowej spółce przewozowej. Jak ocenia Pan rynek kolejowy, na którym trwają wieloletnie przekształcenia, pogoń za ideałem, która nie potrafi powstrzymać degradacji technicznej i organizacyjnej firm i pogarszania się ich wyników finansowych? Można oczywiście - jak czynią to władze PKP Cargo - eksponować światowy kryzys gospodarczy jako przyczynę kłopotów firmy. Ale to nie jest cała prawda. Kryzys w Polsce trwa dopiero kilka miesięcy, dopiero się zaczyna. Firma - jak na początek trudnych czasów - jest już zbyt słaba. Proszę o informację, co resort zamierza uczynić, aby dobra tradycja polskiej firmy kolejowych przewozów towarowych nie została zmarnowana, aby uratować PKP Cargo dla przyszłości. Jeśli dziś zmarnujemy to przedsiębiorstwo, to kadry i sieci powiązań łatwo odbudować się nie da. Stanisław Kogut
|
|