Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do ministra finansów Jana Vincenta-Rostowskiego Szanowny Panie Ministrze! Przepis §5 ust. 2 pkt 1b rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, DzU nr 108 poz. 948 z dnia 17 lipca 2002 r., stwierdza, iż podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ładunków taksówkami są obowiązani - jeżeli wykonują te usługi również w zakresie, w jakim odrębne przepisy nie określają obowiązku rozliczania się według wskazań taksometru - do stosowania kasy wyposażonej w funkcję związaną ze stosowaniem cen umownych indywidualnie negocjowanych i do wydawania paragonu. Paragon, oprócz danych wymienionych w §4 ust. 5, związanych z wyceną kursu według wskazań taksometru, powinien zawierać także imię i nazwisko lub nazwę skróconą nabywcy usługi oraz jego adres. Na podstawie §5 ust. 3 dane, o których mowa w §5 ust. 2 pkt 1 lit. b, mogą być na oryginale i kopii paragonu wpisane ręcznie w miejscach odpowiednio na tym paragonie oznaczonych, a fakt wręczenia paragonu nabywcy usługi powinien być przez niego potwierdzony czytelnym podpisem na kopii paragonu. Na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, DzU z 2004 r. nr 54 poz. 535, minister właściwy do spraw finansów publicznych zobowiązany został do określenia, w drodze rozporządzenia, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania przez podatników. Rozporządzenie powinno uwzględniać między innymi konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwości kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność przewozu, nie ma możliwości kontroli prawidłowości danych osobowych podanych przez klienta, klient może również odmówić podania danych. Zatem w praktyce może to oznaczać brak możliwości prawidłowego wywiązania się z obowiązku nałożonego rozporządzeniem w zakresie podania danych osobowych klienta. Z poważaniem |
|