Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Grzegorza Banasia
na 21. posiedzeniu Senatu
w dniu 7 listopada 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka

W dobie technologii transportowych XXI wieku połączenie miasta wojewódzkiego, jakim są Kielce, ze stolicą kraju Warszawą linią kolejową o długości 186 km, którą pokonuje się w czasie ponad 3 godziny, wskazuje na niedostateczny stan połączeń międzyaglomeracyjnych w RP. Stan techniczny linii kolejowej łączącej Warszawę z Kielcami wymaga robót modernizacyjnych lub remontowych we wszystkich elementach infrastruktury, takich jak:

- budynki (nastawnie w większości stare i nieocieplane, często bez wody bieżącej i kanalizacji);

- perony i wiaty peronowe oraz dojścia do peronów;

- wyeksploatowane tory i rozjazdy oraz elementy podtorza;

- sieć trakcyjna w dużym stopniu zużyta ponad miarę, duża awaryjność;

- obiekty inżynieryjne wyeksploatowane (sypiące się wiadukty, niedrożne przepusty);

- przejazdy kolejowe nienadające się do przekraczania z prędkością większą niż 20 km/h ze względu na groźbę uszkodzenia samochodu (przestarzałe systemy z nawierzchnią w fatalnym stanie);

- urządzenia sterowania ruchem kolejowym przestarzałe (rozwiązania opracowane przez Niemców na początku XX wieku i przez Szwedów w latach dwudziestych tego samego wieku).

W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Transport" w latach 2005-2007 rozpoczęto prace przygotowawcze do modernizacji linii 8 - SPOT/1.1/162/05. Całość miała być ukończona w roku 2007. Do dziś trwa oczekiwanie na wydanie decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych przez urzędy wojewódzkie (mazowiecki i świętokrzyski).

Projekt ujęty przez rząd RP poprzedniej kadencji na liście indykatywnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do finansowania z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", został z tej listy wykreślony przez obecnie rządzących. Zadanie przewidziane do realizacji w okresie finansowania 2007-2013 wstępnie przesunięto na listę projektów rezerwowych z teoretyczną możliwością realizacji do roku 2015, ale bez wskazania źródeł finansowania. Choć w ramach przygotowania inwestycji w latach 2005-2007 wykonano studium wykonalności modernizacji, a w roku bieżącym zakończono prace przedprojektowe, do dziś nie ma pewności, czy zadanie będzie realizowane.

W związku z tym proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Co obecny rząd zamierza uczynić w sprawie zapewnienia finansowania zadania "Modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Kielce"?

2. Czy środki finansowe wydane na realizację "Modernizacji linii kolejowej nr 8. Etap1: Warszawa Okęcie - Radom - Kielce. Faza1: przygotowanie dokumentacji", w sytuacji braku decyzji co do dalszego losu inwestycji nie zostaną stracone?

3. Czy wykonane prace przedprojektowe wraz z odkładaniem w czasie realizacji inwestycji nie zdezaktualizują się w świetle prawa budowlanego i praw pokrewnych?

Oczekuję odpowiedzi.

Z poważaniem
Grzegorz Banaś


Spis oświadczeń