Oświadczenie złożone Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka W tzw. master planie sieci połączeń międzyaglomeracyjnych, zdefiniowanych zarówno jako połączenia promieniste wszystkich ważniejszych aglomeracji z Warszawą, jak również jako najważniejsze połączenia pomiędzy tymi aglomeracjami, nie uwzględniono skomunikowania Kielc z którymkolwiek z miast z najbliższej okolicy. Proszę Pana Ministra o odpowiedź, w jaki sposób twórcy master planu definiują aglomerację, skoro według nich warunki aglomeracyjne spełniają: Rzeszów, Przemyśl, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, a nie spełniają ich Kielce. W związku z tym zwracam się do Pana Ministra o ujęcie miasta Kielce w sieci połączeń międzyaglomeracyjnych z Warszawą, Krakowem, Katowicami, Lublinem i Łodzią z wykorzystaniem linii CMK. Istotna jest również kwestia połączeń międzyregionalnych na linii Kielce - Częstochowa. W master planie znajdujemy zapisy dotyczące ograniczeń połączeń na tej linii uzasadnionych tym, że nie ma na niej dostatecznej liczby pasażerów. W opinii wielu specjalistów wynika to z coraz gorszej oferty przewozowej, z powodu tego, że pociągi pomiędzy Żelisławicami i Częstochową poruszają się z prędkością 30 km/h. A wcześniej przez kilka lat na odcinku Częstochowa - Lubliniec prędkość ta wynosiła miejscami nawet 20 km/h. Na trasie Lublin - Wrocław przez Kielce i Częstochowę frekwencja była zawsze dobra, aż do czasu tak istotnego spowolnienia ruchu. W związku z tym wnoszę do pana ministra, by objąć linię Kielce - Częstochowa ruchem międzyaglomeracyjnym. W planowanym układzie Kolei Dużych Prędkości trasa tzw. mniejszego "Y", to jest Warszawa - Psary (Trzebinia) - Katowice - Kraków, przebiega w odległości kilkudziesięciu kilometrów od Kielc. Jednocześnie Kielce nie posiadają żadnego możliwie najkrótszego i szybkiego połączenia z Łodzią, Poznaniem czy Szczecinem. Czy autorzy master planu rozważali możliwość bezpośredniego skomunikowania Kielc z linią CMK (mniejsze "Y") poprzez budowę łącznicy Czarnca - Włoszczowa Północ? Czy Pan Minister widzi możliwość sfinansowania budowy łącznicy Czarnca - Włoszczowa Północ w okresie od 2014 r. do 2020 r.? Na mapach układów torowych docelowych przewidzianych na rok 2030 jest ujęty szereg linii z prędkościami większymi niż obecnie, przy jednoczesnym braku wskazań w tabelach okresów finansowania czasu realizacji prac powodujących podniesienie standardów na tych liniach. Jednocześnie można domniemywać, że będzie to okres finansowania 2020-2030. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że zakres tych prac będzie znacznie szerszy niż we wcześniejszych okresach finansowania oraz że w okresie tym wspomaganie inwestycji infrastrukturalnych funduszami z Unii będzie znacząco niższe, to czy tak naprawdę nie okaże się, że rewitalizacja niektórych linii zostanie odłożona na czas bliżej nieokreślony? W związku z tym zwracam się do Pana Ministra, by zechciał przynajmniej wstępnie określić sposób finansowania inwestycji kolejowych na lata 2020-2030. Biorąc pod uwagę problemy z modernizacją linii nr 8 i nieaktualność zapisów dotyczących tej inwestycji, a ujętych w master planie już w momencie publikacji tego dokumentu, proszę Pana Ministra o odpowiedź, w jakim zakresie master plan ma znaczenie strategiczne dla funkcjonowania kolei w RP. Z poważaniem |
|