51. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu
(Wznowienie posiedzenia o godzinie 9 minut 01)
(Posiedzeniu przewodniczy marszałek Bogdan Borusewicz)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Wznawiam posiedzenie.
Senatorowie sekretarze zajęli już miejsca.
(Rozmowy na sali)
Panie i Panowie Senatorowie, proszę o chwilę spokoju.
Serdecznie zapraszam państwa na uroczysty koncert, w wykonaniu orkiestry Sinfonietta Cracovia, w siedemdziesiątą rocznicę zbrodni katyńskiej, który odbędzie się 7 kwietnia 2010 r. w gmachu Senatu RP.
Powracamy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.
Czy wszystkie karty są pobrane? Dziękuję.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 83 obecnych senatorów 58 głosowało za, 20 - przeciw, 5 nie głosowało. (Głosowanie nr 1)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 802Z.
Proszę sprawozdawcę, pana senatora Władysława Sidorowicza, o przedstawienie sprawozdania komisji.
Senator Władysław Sidorowicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W dniu wczorajszym komisja rozpatrzyła wnioski legislacyjne z debaty i prosi, aby Wysoki Senat raczył przyjąć poprawki pierwszą, drugą, piątą, siódmą, dziewiątą, dziesiątą, jedenastą, trzynastą, siedemnastą, dwudziestą czwartą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą trzecią, trzydziestą ósmą i czterdziestą.
Zgłoszone zostały także wnioski mniejszości, ale tu ich nie widzę... Są wnioski mniejszości pana senatora Okły i pani senator Fetlińskiej. Mam nadzieję, że państwo są przygotowani, bo sprawozdanie pomija istnienie tych wniosków, a one były. Dziękuję bardzo.
(Senator Wojciech Skurkiewicz: Panie Marszałku...)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Proszę bardzo, Panie Senatorze.
Senator Wojciech Skurkiewicz:
Chciałbym prosić o wyjaśnienie, dlaczego w sprawozdaniu nie znalazły się wnioski mniejszości. Czy to jest po prostu błąd drukarski? Czym to było spowodowane?
(Rozmowy na sali)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Panie Senatorze, poproszę tutaj.
(Głos z sali: Są, tylko to jest zestawione w kolejności głosowania...)
Proszę bardzo, Panie Senatorze, w sprawozdaniu są wnioski mniejszości.
Senator Władysław Sidorowicz:
To uzupełniam.
Szanowni Państwo, w sprawozdaniu komisji są wnioski mniejszości, przepraszam bardzo.
(Marszałek Bogdan Borusewicz: Pan się pomylił.)
Tak, pomyliłem się, są tutaj. W sprawozdaniu komisji - musicie państwo do niego zajrzeć - to są poprawki dwudziesta, trzydziesta druga...
Marszałek Bogdan Borusewicz:
W sprawozdaniu są wnioski mniejszości.
(Senator Władysław Sidorowicz: Tak jest.)
Dziękuję, Panie Senatorze.
(Senator Grzegorz Banaś: Panie Marszałku, czy można jeszcze zadać pytanie dotyczące głosowania?)
Proszę bardzo.
Senator Grzegorz Banaś:
Czy pan senator sprawozdawca zechciałby wyjaśnić, co oznacza zapis przy poprawce trzynastej: "poprawka mniejszości Komisji Zdrowia poparta przez komisję"? To w końcu czyja to jest poprawka - mniejszości czy komisji?
Senator Władysław Sidorowicz:
Proszę państwa, w trybie, w którym pracowaliśmy... To było kolejne posiedzenie. Pierwotnie, na pierwszym posiedzeniu, poprawka była poparta przez mniejszość komisji, na tym posiedzeniu została poparta przez całą komisję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję bardzo.
Proszę sprawozdawcę mniejszości komisji, panią senator Janinę Fetlińską, o przedstawienie wniosków mniejszości komisji.
Senator Janina Fetlińska:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Zwracam się do Wysokiej Izby o przyjęcie poprawki mniejszości. Chodzi o to, żeby zabronić produkcji i wprowadzania do obrotu wyrobów do palenia imitujących wyroby tytoniowe, służących do inhalowania produktów spalania substancji innych niż tytoń, a także zabronić produkcji i wprowadzania na rynek inhalatorów nikotyny i innych takich wyrobów. Wydaje się, że ten zapis pozwoli nie tylko na ukaranie winnych, jeśli byłaby taka sytuacja, że zostałyby one wprowadzone do obrotu, ale także na kształtowanie właściwego stylu życia, bez pokus, ponieważ skutki tych nowości są jeszcze nieznane. Dziękuję bardzo.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję, Pani Senator.
(Senator Jadwiga Rotnicka: Która to jest poprawka?)
(Senator Janina Fetlińska: To są poprawki dwudziesta piąta i trzydziesta druga - traktowane łącznie.)
Dziękuję, Pani Senator.
Proszę sprawozdawcę mniejszości komisji, pana senatora Michała Okłę, o przedstawienie wniosku mniejszości komisji.
Senator Michał Okła:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Pozwoliłem sobie przejąć poprawkę pani senator Rotnickiej, poprawkę dwudziestą, która brzmi: "właściciel lub zarządzający lokalem gastronomiczno-rozrywkowym z co najmniej dwoma pomieszczeniami przeznaczonymi do konsumpcji może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5 zamknięte pomieszczenie konsumpcyjne wyposażone w wentylację zapewniającą, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń".
Jest to pewna liberalizacja, ponieważ wnioskodawcy chcieli, aby palarnie mogły być tworzone wyłącznie według ściśle określonych przepisów. Uważamy, że jeżeli jest pomieszczenie, które można oddzielić w taki sposób, że dym nie będzie przenikał do innych sal, to w zupełności wystarczy i można to zrobić. Dlatego bardzo proszę o poparcie poprawki dwudziestej. Dziękuję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Czy senatorowie wnioskodawcy chcą jeszcze zabrać głos? Dotyczy to senatorów: Bisztygi, Gorczycy, Paszkowskiego, Dajczaka, Banasia, Błaszczyka, Gruszki, Trzcińskiego, Fetlińskiej, Knosali, Muchackiego, Pawłowicza, Krajczego, marszałek Bochenek, Sepioła, Rotnickiej i Kalety.
Pan senator Gruszka, proszę bardzo.
Senator Tadeusz Gruszka:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Mimo że moje poprawka, poprawka dwudziesta trzecia, nie zyskała uznania w oczach szanownej komisji, pragnę jeszcze raz zwrócić uwagę wszystkich senatorów na jej treść. Istotą tej poprawki jest to, aby nie dopuścić do handlu papierosami przez internet. Dziękuję bardzo za poparcie tej poprawki.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Innych głosów nie ma.
Przystępujemy zatem do głosowania.
W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Poprawka pierwsza uzupełnia tytuł ustawy o wskazanie, że zmiana dotyczy także ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 90 senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 2)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga modyfikuje definicję określenia wyrobów tytoniowych wskazując, że są nimi także elektroniczne inhalatory nikotyny.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 86 głosowało za, 3 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 3)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia wskazuje, że reklamą wyrobów tytoniowych są działania określone w art. 2 pkt 5 ustawy, jeżeli skierowane zostały do nieograniczonej grupy osób.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 89 senatorów 3 głosowało za, 82 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 4)
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawkami czwartą i trzydziestą dziewiąta głosujemy łącznie. Znoszą one możliwość tworzenia palarni w miejscach objętych zakazem palenia.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 1 głosował za, 62 - przeciw, 27 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 5)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka piąta wskazuje, że zakaz palenia obowiązuje na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 87 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 6)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka szósta modyfikuje zakaz palenia tytoniu w zakładach pracy, obiektach kultury i wypoczynku oraz w obiektach sportowych w ten sposób, aby dotyczył on nie tylko pomieszczeń, ale także terenu tych obiektów.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 8 głosowało za, 74 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 7)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka siódma wprowadza zakaz palenia tytoniu przez prowadzącego środek transportu.
Przycisk obecność.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 senatorów 28 głosowało za, 60 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 8)
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawkami ósmą i trzydziestą czwartą głosujemy łącznie. Wskazują one, że odpowiedzialny za umieszczenie informacji o zakazie palenia wyrobów tytoniowych w obiekcie lub w środku transportu jest tylko zarządzający tym obiektem lub środkiem.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 senatorów 5 głosowało za, 84 - przeciw, 2 wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 9)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka dziewiąta ma charakter doprecyzowujący.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 10)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta zobowiązuje właściciela lub zarządzającego obiektem lub środkiem transportu, aby w informacji o zakazie palenia wskazywał także miejsce i sposób zgłoszenia ewentualnego naruszenia tego zakazu.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 senatorów 89 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 11)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka jedenasta usuwa z przepisu przykładowy katalog obiektów mieszkalnych, w których można wyłączyć spod zakazu palenia indywidualne pokoje.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 64 głosowało za, 26 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 12)
Poprawka została przyjęta.
Poprawki dwunasta i piętnasta usuwają z katalogu miejsc, w których można wyznaczyć palarnie, zakłady opieki zdrowotnej, pomieszczenia obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego, lokale gastronomiczno-rozrywkowe oraz zamykają ten katalog oraz wskazują, że palarnie mogą być tworzone tylko w niektórych zakładach pracy.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 senatorów 33 głosowało za, 53 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 13)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka trzynasta powoduje, iż palarnie można tworzyć w hotelach, w obiektach służących obsłudze podróżnych, natomiast nie mogą się one znaleźć w szkołach i placówkach systemu oświaty, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego. Ponadto poprawka zamyka katalog miejsc, w których tworzenie palarni będzie dopuszczalne.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymała się od głosu. (Głosowanie nr 14)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka szesnasta wskazuje, że palarnie mogą zostać wyznaczone na terenie zakładów pracy oraz obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 12 głosowało za, 75 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 15)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka siedemnasta usuwa z ustawy przepis umożliwiający tworzenie wydzielonych miejsc do palenia tytoniu w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wytrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 senatorów 41 głosowało za, 48 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 16)
(Poruszenie na sali)
(Głosy z sali: Ojej! No nie! Klęska! Kompromitacja. To jest bez sensu.)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka osiemnasta wskazuje, że właściciel lub zarządzający co najmniej dwuizbowym lokalem gastronomiczno-rozrywkowym może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5 zamknięte pomieszczenie wyposażone w wentylację zapewniającą to, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 8 głosowało za, 77 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 17)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka dziewiętnasta zmierza do tego, aby właściciel lub zarządzający lokalem gastronomiczno-rozrywkowym z co najmniej dwoma pomieszczeniami przeznaczonymi do konsumpcji o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 100 m2 mógł wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5 zamknięte pomieszczenie zajmujące mniej niż połowę powierzchni konsumpcyjnej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 8 głosowało za, 79 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 18)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka dwudziesta wskazuje, że właściciel lub zarządzający lokalem gastronomiczno-rozrywkowym z co najmniej dwoma pomieszczeniami przeznaczonymi do konsumpcji może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5 zamknięte pomieszczenie konsumpcyjne.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 59 głosowało za, 29 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 19)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta druga upoważnia ministra zdrowia, aby określił w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki techniczne, którym powinny odpowiadać palarnie, sposób ich usytuowania oraz wyposażenia.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 7 głosowało za, 66 - przeciw, 15 wstrzymało się od głosu, 3 nie głosowało. (Głosowanie nr 20)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka dwudziesta... Tak?
(Senator Edmund Wittbrodt: A co z poprawką dwudziestą pierwszą?)
(Głos z sali: Ona jest wykluczona.)
Wykluczona przez poprzednie głosowanie.
Poprawka dwudziesta trzecia wprowadza zakaz sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych w samoobsługowych placówkach handlowych oraz sprzedaży wysyłkowej przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 34 głosowało za, 53 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 21)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka dwudziesta czwarta wyłącza sklepy wolnocłowe spod zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych w systemie samoobsługowym.
(Głos z sali: Dzieciom będą sprzedawać.)
(Głos z sali: Na kampanię zabrakło.)
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 56 głosowało za, 31 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)
Poprawka została przyjęta.
Nad poprawkami dwudziestą piątą i trzydziestą drugą głosujemy łącznie. Wprowadzają one zakaz produkcji i wprowadzania do obrotu wyrobów do palenia imitujących wyroby tytoniowe, służących inhalowaniu produktów spalania innych niż tytoń, a także zakaz produkcji i wprowadzania na rynek inhalatorów nikotyny i innych wyrobów o podobnym działaniu.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 53 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 23)
Poprawki zostały odrzucone.
(Senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Chińszczyzną będą się truli.)
Poprawka dwudziesta szósta zabrania umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych napisów, nazw, znaków towarowych oraz symboli i innych znaków sugerujących, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne, chyba że podmiot wprowadzający je do obrotu uzyska od właściwego organu potwierdzenie ich zmniejszonej szkodliwości.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 1 głosował za, 86 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka dwudziesta siódma zabrania eksponowania w punktach sprzedaży także rekwizytów tytoniowych.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 90 obecnych senatorów 33 głosowało za, 56 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 25)
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawkami dwudziestą ósmą i trzydziestą głosujemy łącznie. Wskazują, że przepis o obowiązku umieszczenia na opakowaniach papierosów informacji o zawartości substancji szkodliwych dla zdrowia dotyczy także opakowań tytoniu do palenia.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 8 głosowało za, 79 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka dwudziesta dziewiąta nakazuje umieszczać na opakowaniach tabaki oraz elektronicznych inhalatorów nikotyny i innych wyrobów o podobnym działaniu, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę, jedno ostrzeżenie o szkodliwości zajmujące nie mniej niż 30% jednej największej, najbardziej widocznej płaszczyzny opakowania.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 36 głosowało za, 52 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 27)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta pierwsza rozszerza zakres upoważnienia do wydania rozporządzenia o sposób ustalenia laboratoriów badawczych badających zawartość substancji szkodliwych.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 9 głosowało za, 50 - przeciw, 32 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 28)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta trzecia prawidłowo określa zakres czynów zabronionych ustawą.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 90 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 29)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta piąta obniża maksymalny wymiar grzywny za naruszenie zakazów ustawowych do 1 tysiąca zł.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 4 głosowało za, 82 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta szósta określa w sposób sztywny wysokość grzywny za naruszenie zakazów ustawowych na 2 tysiące zł.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 1 głosował za, 85 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 31)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta siódma określa w sposób sztywny wysokość grzywny za naruszenie zakazu palenia w miejscach zabronionych na 500 zł.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 1 głosował za, 82 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 32)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta ósma ma charakter doprecyzowujący.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 84 głosowało za, 2 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 33)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta skraca do dwunastu miesięcy vacatio legis przepisu dotyczącego nowego sposobu realizacji obowiązku zamieszczenia ostrzeżeń o szkodliwości na wyrobach tytoniowych innych niż papierosy.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
(Głos z sali: Ta ustawa to porażka. Przeciw.)
Kto jest za?
Przycisk obecności.
Kto za?
(Głos z sali: To jest porażka.)
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
(Głos z sali: To jest porażka PiS.)
Dziękuję.
Na 90 obecnych senatorów 76 głosowało za, 6 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 35)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw.
(Głos z sali: Senator Romaszewski...)
Proszę bardzo, Panie Senatorze.
Senator Zbigniew Romaszewski:
Panie Marszałku, zgodnie z tym, co mówiłem w sprawozdaniu, wnoszę o głosowanie nad wszystkimi dziewięcioma poprawkami w jednym głosowaniu, ponieważ absolutnie mają one charakter legislacyjny lub doprecyzowujący, po prostu są to poprawki formalne. (Oklaski)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dobrze.
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o wprowadzenie poprawek do ustawy, druki nr 817A i 817B.
W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem całej uchwały, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Tu jest wniosek pana marszałka Romaszewskiego. Czy ktoś jest przeciw? Nikt, czyli nad wszystkimi poprawkami głosujemy łącznie.
Kto jest za wprowadzeniem poprawek od pierwszej do dziewiątej...
Przycisk obecności.
Kto jest za? Przycisk "za".
Kto przeciw? Przycisk "przeciw".
Kto się wstrzymał? Przycisk "wstrzymuję się".
Wyniki...
Na 91 obecnych senatorów 91 głosowało za. (Głosowanie nr 36)
Poprawki zostały przyjęte.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie całej ustawy, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 82 obecnych senatorów 81 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 37)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw.
Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o uchyleniu ustawy o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej oraz o zmianie innych ustaw.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisja Zdrowia przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o wprowadzenie poprawek do ustawy, druki nr 807A oraz 807B.
W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem całej uchwały, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Przystępujemy do głosowania.
Poprawka pierwsza ma charakter redakcyjny.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 87 obecnych senatorów 84 głosowało za, 3 nie głosowało. (Głosowanie nr 38)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga ujednolica terminologię stosowaną w ustawie.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 87 obecnych senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 39)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia eliminuje z brzmienia ustawy pojęcie importera.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 89 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 40)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta podkreśla, że wpis do ewidencji wyrobów do diagnostyki in vitro następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 91 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 41)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie całej ustawy, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 90 głosowało za. (Głosowanie nr 42)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o uchyleniu ustawy o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej oraz o zmianie innych ustaw.
Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Jest ono w druku nr 804Z.
Proszę sprawozdawcę, senatora Piotra Głowskiego, o przedstawienie sprawozdania komisji.
Senator Piotr Głowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Komisja wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję.
Czy senator wnioskodawca Piotr Łukasz Andrzejewski chce jeszcze zabrać głos?
(Senator Piotr Andrzejewski: Dziękuję.)
Dziękuję.
Przystępujemy zatem do głosowania.
W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawioną poprawką.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 54 głosowało za, 33 - przeciw, 2 wstrzymało się, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 43)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Powracamy do rozpatrywania punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek, druk nr 808A.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki...
Na 89 obecnych senatorów 88 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 44)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
Powracamy do rozpatrywania punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o miarach.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 806Z.
Proszę sprawozdawcę, pana senatora Stanisława Bisztygę, o przedstawienie sprawozdania komisji.
Senator Stanisław Bisztyga:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Komisja Gospodarki Narodowej podtrzymuje swoje pierwotne stanowisko i rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o miarach bez poprawek. Dziękuję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję.
Czy senator wnioskodawca Tadeusz Gruszka chce jeszcze zabrać głos? Tak czy nie?
(Senator Tadeusz Gruszka: Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.)
Dziękuję.
Przystępujemy do głosowania.
W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawioną poprawką.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 58 głosowało za, 33 - przeciw. (Głosowanie nr 45)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o miarach.
Powracamy do rozpatrywania punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.
Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawek do ustawy, druk nr 800A.
W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Przystępujemy do głosowania.
Poprawka pierwsza ma na celu doprecyzowanie sposobu wyliczania średniej ceny ropy naftowej.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 90 obecnych senatorów 90 głosowało za. (Głosowanie nr 46)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga zapobiega powstaniu wątpliwości interpretacyjnych.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 87 obecnych senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 47)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia ma charakter redakcyjny.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 89 obecnych senatorów 89 głosowało za. (Głosowanie nr 48)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Przycisk obecności.
Kto za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 89 głosowało za. (Głosowanie nr 49)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.
Powracamy do rozpatrywania punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej.
Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek, druk nr 805A.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 90 głosowało za. (Głosowanie nr 50)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej.
Powracamy do rozpatrywania punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie zakresu obowiązywania Europejskiej Karty Społecznej sporządzonej w Turynie dnia 18 października 1961 r.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Spraw Zagranicznych, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 798Z.
Proszę sprawozdawcę, pana senatora Grzegorza Czeleja, o przedstawienie sprawozdania komisji.
Senator Grzegorz Czelej:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Komisja wnosi o przyjęcie ustawy. Dziękuję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Bez poprawek. Tak?
(Senator Jan Rulewski: Komisje, obie komisje.)
(Senator Grzegorz Czelej: Przepraszam, połączone komisje.)
(Senator Jan Rulewski: Komisja Rodziny i Polityki Społecznej była przeciw.)
Ale bez poprawek czy z poprawkami?
(Senator Grzegorz Czelej: Połączone komisje z poprawkami. Tak?)
(Głos z sali: Bez poprawek.)
(Senator Grzegorz Czelej: Nie, bez poprawek. Stanowisko połączonych komisji: bez poprawek.)
Dziękuję, Panie Senatorze.
Pan senator Piotr Kaleta jest sprawozdawcą mniejszości połączonych komisji i przedstawia wniosek mniejszości.
(Senator Jan Rulewski: Kobiety do przodka!)
Senator Piotr Kaleta:
Bardzo dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W trosce o nasze żony, nasze córki, nasze wnuczki proszę Wysoką Izbę o odrzucenie tej ustawy. (Oklaski)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Przystępujemy do głosowania.
W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Rodziny i Polityki Społecznej o odrzucenie ustawy.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 89 obecnych senatorów 38 głosowało za, 50 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 51)
Wniosek został odrzucony.
Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Spraw Zagranicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 52 głosowało za, 37 - przeciw. (Głosowanie nr 52)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie zakresu obowiązywania Europejskiej Karty Społecznej sporządzonej w Turynie dnia 18 października 1961 r.
Teraz komunikaty.
Proszę o odczytanie komunikatów.
Senator Sekretarz Witold Idczak:
Mam już czytać. Tak?
(Marszałek Bogdan Borusewicz: Tak.)
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Informuję, że posiedzenie Komisji Ustawodawczej, Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej poświęcone rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu odbędzie się dziś bezpośrednio po zakończeniu obrad w sali nr 182. Dziękuję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję.
W związku z podjętymi uchwałami proszę senatorów sprawozdawców o reprezentowanie Senatu w toku rozpatrywania uchwał Senatu przez komisje sejmowe.
Informuję, że porządek obrad pięćdziesiątego pierwszego posiedzenia Senatu został wyczerpany.
Życzę wszystkim wesołych świąt.
(Głosy z sali: Wzajemnie.)
Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.
Informuję państwa senatorów, że oświadczenia złożone do protokołu zostaną zamieszczone w urzędowej wersji sprawozdania stenograficznego. Oświadczenie nie może trwać dłużej niż pięć minut. Przedmiotem oświadczenia mogą być sprawy związane z wykonywaniem mandatu, przy czym nie może ono dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Sejmu. Marszałek odmówi przyjęcia niewygłoszonych oświadczeń, których treści nie można ustalić lub których wygłoszenie przez senatora nie byłoby możliwe w przysługującym na to czasie, czyli w ciągu pięciu minut. Nad oświadczeniami senatorskimi nie przeprowadza się dyskusji.
Proszę o wygłoszenie oświadczenia pana senatora Stanisława Gogacza.
Senator Stanisław Gogacz:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Oświadczenie swoje kieruję do ministra skarbu państwa.
Górnicy, kolejarze, mieszkańcy Lubelszczyzny oraz pozostali uczestnicy debaty publicznej zorganizowanej w dniu 20 marca 2010 r. w Lublinie przez senatora RP Stanisława Gogacza oraz związki zawodowe działające przy PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie wraz ze związkowcami LW "Bogdanka" SA protestują przeciwko sprzedaży przez Skarb Państwa Kopalni LW "Bogdanka".
Spółka Lubelski Węgiel SA, jedna z najnowocześniejszych i największych kopalń węgla kamiennego w Polsce, będąca krajowym liderem rynku producentów węgla energetycznego, stała się prywatną spółką. Stało się to w wyniku zbycia w dniu 9 marca 2010 r. należących do Skarbu Państwa 46,7% akcji spółki za łączną wartość 1,1 miliarda zł. Po transakcji zaangażowanie Skarbu Państwa wynosić będzie 4,3% akcji. A wszystko to stało się w momencie, gdy wyniki finansowe LW "Bogdanka" w pozycji zysk netto za rok 2008 wyniosły 155 milionów 791 tysięcy zł, a za rok 2009 odpowiednio 190 milionów 842 tysiące zł. Sprzedano kopalnię za 1,1 miliarda zł w sytuacji, w której kilka dni wcześniej, bo 4 marca 2010 r., Zarząd LW "Bogdanka" SA zawarł z Elektrownią "Kozienice" SA nową umowę wieloletnią na dostawę węgla energetycznego na okres od 4 marca 2010 r. do 31 grudnia 2025 r. o wartości szacowanej według obecnych cen na 10 miliardów 432 miliony zł netto.
Kopalnia "Bogdanka" otrzymała statuetkę Kopalni Roku 2009, co dowodzi ogromnego uznania środowiska branżowego dla załogi i kierownictwa spółki. LW "Bogdanka" SA od lat jest najbardziej rentowną i najbardziej efektywną kopalnią węgla kamiennego w kraju. Dla porównania Kompania Węglowa SA - największa górnicza firma w Europie - zarobiła w zeszłym roku 38 milionów zł; druga największa firma górnicza, Katowicki Holding Węglowy SA, zarobiła w zeszłym roku 87 milionów zł; a Jastrzębska Spółka Węglowa SA odnotowała w ubiegłym roku stratę w wysokości 340 milionów zł. Dlatego trudno znaleźć jakąkolwiek logikę w decyzji o sprywatyzowaniu kopalni LW "Bogdanka". W tym miejscu należy przywołać bardzo ważny dokument, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 31 lipca 2007 r., a zatytułowany "Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007-2015", gdzie w dziale 5.2., zatytułowanym "Prywatyzacja górnictwa", znajdujemy następujący zapis.
"Zasadność ewentualnej prywatyzacji będzie uzgadniana w porozumieniu ze stroną społeczną, odrębnie dla każdej spółki. W razie ewentualnej prywatyzacji przyjmuje się poniższe warunki, które powinny być spełnione: 1. Sposób i przebieg procesu prywatyzacji powinien gwarantować utrzymanie większościowego pakietu akcji pod kontrolą Skarbu Państwa."
Jak to możliwe, że pomimo takich gwarancji, jakie zostały zawarte w bardzo ważnym dokumencie rządowym, dochodzi do sprzedaży pakietu większościowego akcji LW "Bogdanka"? Jakie racje przemawiają za tym, aby kopalnia będąca w tak dobrej sytuacji ekonomicznej była prywatyzowana? Uczestnicy debaty publicznej wyrażają - tak jak sformułowano to na wstępie - swój ostry protest przeciwko takim działaniom Skarbu Państwa. Uczestnicy debaty zadają też pytanie, czy w związku z przywołanymi w tym stanowisku argumentami nie doszło do naruszenia przepisów obowiązującego w Polsce prawa.
Będę oczekiwał na odpowiedź od pana ministra. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Proszę o złożenie oświadczenia panią senator Fetlińską.
Senator Janina Fetlińska:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Oświadczenie w imieniu senatorów klubu Prawa i Sprawiedliwości skierowane do narodu polskiego.
Trwa Rok Kapłański ogłoszony przez Ojca Świętego Benedykta XVI, zbliża się Wielki Czwartek, najważniejsze święto kapłanów Kościoła Katolickiego. Dlatego w imieniu senatorów z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość pragnę podzielić się istotną refleksją w ramach oświadczenia.
Kościół Katolicki na przestrzeni wieków odegrał wyjątkową rolę w historii naszego państwa. Miał ogromny wpływ na kształtowanie się naszej państwowości i tożsamości narodowej. Duchowni katolicy, zarówno zakonni, jak i diecezjalni, od początku angażowali się w pracę dla rozwoju naszego państwa - uczyli miejscową ludność uprawy ziemi, hodowli i rzemiosła; otwierali szkoły parafialne i przyklasztorne, widząc w oświacie możliwość rozwoju społeczeństwa, a tym samym budowy silnego, nowoczesnego państwa i odpowiedzialnego, świadomego narodu. Dobitnym tego przykładem było chociażby Collegium Nobilium i działalność księży Stanisława Konarskiego, Hugona Kołłątaja czy Stanisława Staszica. Kapłani byli głównymi twórcami Komisji Edukacji Narodowej i wypracowanej przez nią reformy oświaty, która miała tworzyć podstawy nowoczesnego państwa.
Kiedy przyszły zabory i czasy niewoli, jedyną formą zachowania wartości kulturowych był przekaz w ramach kultu religijnego. Dzięki Kościołowi i kapłanom przetrwała w pamięci Polaków świadomość Konstytucji 3 Maja, ponieważ obchodzono ten dzień jako święto kościelne.
Zawsze w historii, kiedy sprawy państwa i narodu groziły upadkiem, Kościół poprzez swych kapłanów apelował do Polaków o przebudzenie, stał na straży moralności, zasad i wartości. Wybitnym tego przykładem u zarania dziejów był święty Stanisław ze Szczepanowa, który krytykę władcy kierującego się własnymi korzyściami przypłacił życiem. Inny obrońca wartości i tradycji narodowych, ksiądz Piotr Skarga, w "Kazaniach sejmowych" piętnował narodowe wady, bronił Rzeczypospolitej. W podobny sposób postępowało wielu duchownych, którzy dobro państwa i narodu oraz dążenie do prawdy i wolności stawiali na równi z duszpasterską troską o zbawienie wiernych.
Do takich wybitnych postaci z pewnością należy święty arcybiskup Zygmunt Szczęsny Feliński, którego dewizą życia i "jedyną ambicją było pozostawać zawsze w prawdzie, być moralnie jak brylant przezroczystym". Trudno nie wspomnieć kardynała Aleksandra Kakowskiego, który włączył się w tworzenie państwa po uzyskaniu niepodległości w 1918 r. Z kolei prymas Polski Kardynał August Hlond tworzył struktury Kościoła na ziemiach zachodnich Polski po II wojnie światowej, dając Polakom tam osiadłym poczucie stabilności. Podobnie kardynał książę Adam Sapieha był ceniony za odwagę zarówno wobec okupanta niemieckiego, jak i później wobec władz komunistycznych. Nie sposób nie wymienić: kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia, dzięki któremu Polska i Polacy byli w stanie przeciwstawić się komunistycznemu zniewoleniu; kardynała Władysława Rubina czy arcybiskupa Józefa Gawliny i wielu innych kapłanów na ziemiach polskich i w świecie.
Kapłani Kościoła Katolickiego wpisali się złotymi zgłoskami w rozwój kultury, literatury i sztuki. Nie tylko przez mecenat, przez budowanie świątyń i pałaców, które do dziś są powodem do narodowej dumy, ale również przez samodzielną twórczość artystyczną. To dzięki Janowi Długoszowi poznajemy początki tworzenia się państwa i narodu. Wybitny poeta, biskup Ignacy Krasicki, w swej twórczości piętnował wady Polaków, a wielki poeta od biedronek, ksiądz Jan Twardowski, uczył "kochać ludzi, bo tak szybko odchodzą".
Kapłani Kościoła Katolickiego nigdy nie opuścili narodu w jego najtrudniejszych chwilach. Poprzez śmiałe wyznawanie swojej wiary i wierność Ewangelii dawali jednocześnie wyraz swego patriotyzmu. Często przypłacili to niewolą, zsyłką, cierpieniem, a nawet śmiercią na polu walki. Wystarczy wymienić tu świętego Andrzeja Bobolę, dla którego wyrzeczenie się wiary było tożsame z wyrzeczeniem się polskości. Zginął okrutną męczeńską śmiercią. Podobnie ksiądz Stanisław Brzóska, generał, nieugięty bojownik sprawy narodowej w czasie powstania styczniowego, został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Bohaterską śmierć na polu walki w czasie wojny bolszewickiej poniósł ksiądz Ignacy Skorupka, który w stule i z krzyżem w ręku poprowadził polski oddział do ataku. Arcybiskup Nowowiejski nie skorzystał z propozycji władz niemieckich, nie opuścił swej diecezji, zginął w obozie koncentracyjnym.
Kapłani, stojąc w obronie prawdy, wolności, sprawiedliwości i rozwoju moralnego, często narażali swoją osobistą wolność czy nawet życie. Prymas Polski kardynał Stefan Wyszyński oraz wielu innych biskupów i kapłanów w okresie niewoli komunistycznej gotowych było poddać się torturom i prześladowaniom czy pójść do więzienia, lecz pozostali wierni Kościołowi i narodowi. Męczennikami naszych czasów są księża: Władysław Gurgacz, Jerzy Popiełuszko, Stanisław Suchowolec, Sylwester Zych, Stefan Niedzielak i wielu innych. Oddali życie, przeciwstawiając się złu, domagając się prawdy, wolności i sprawiedliwości. Bez ich bohaterstwa nie byłoby wielkiego ruchu "Solidarności", nie bylibyśmy dziś wolnym, suwerennym narodem w Europie.
Bez tak pięknej karty życia polskich kapłanów nie byłoby wielkiego, największego z kapłanów i Polaków, chluby naszego narodu, niekwestionowanego autorytetu moralnego o wymiarze światowym - Karola Wojtyły, Ojca Świętego Jana Pawła II.
Jak wynika z przedstawionych faktów, w historii Rzeczypospolitej Polskiej było wiele momentów, kiedy o trwaniu języka ojczystego, kultury i narodowej tożsamości decydowały postawy pojedynczych ludzi. Nie brakowało wśród nich kapłanów, którzy nawet w czasie zaborów, stalinizmu i komunizmu potrafili opowiedzieć się po stronie prawdy. Niektórzy oddali życie, inni towarzysząc duchowo i materialnie wspierali mających odwagę przeciwstawić się złu i niewoli. Dzięki temu tożsamość narodu polskiego budowana przez krzyż i z krzyżem wielokrotnie zatriumfowała. Nawet w sytuacjach, gdy wielu straciło nadzieję.
Rozwój demokracji nie zakończył walki o wolność Polaków. Codzienność pokazuje coraz to nowe zniewolenia. Kapłani starają się im przeciwstawić poprzez pracę charytatywną, edukację i poprzez to, co najcenniejsze - naukę Jezusa Chrystusa, pełną miłości, szacunku i sprawiedliwości.
Refleksja nad tym, a zarazem wyrażenie wdzięczności polskim kapłanom w Senacie Rzeczypospolitej są w pełni uzasadnione. Pragnąc docenić pracę, zaangażowanie i poświęcenie dla Ojczyzny, jako senatorowie Prawa i Sprawiedliwości, składamy kapłanom Kościoła Katolickiego podziękowanie za wspólną przeszłość i budowanie Rzeczypospolitej Polskiej, jak również za ciągłą walkę o rodzinę i wartości, bez których nie ma Polskości.
Oświadczenie podpisali następujący senatorowie: Janina Fetlińska, Stanisław Zając, Władysław Dajczak, Zdzisław Pupa, Kazimierz Jaworski, Waldemar Kraska, Piotr Kaleta, Stanisław Gogacz, Lucjan Cichosz, Maciej Klima, Zbigniew Cichoń, Jerzy Chróścikowski, Sławomir Sadowski, Piotr Łukasz Andrzejewski, wicemarszałek Zbigniew Romaszewski, Jan Dobrzyński, Norbert Krajczy, Grzegorz Wojciechowski, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Władysław Ortyl, Henryk Górski, Przemysław Błaszczyk, Kazimierz Wiatr, Grzegorz Banaś, Bronisław Korfanty, Stanisław Kogut, Krzysztof Majkowski, Czesław Ryszka, Tadeusz Gruszka, Wiesław Dobkowski, Stanisław Piotrowicz. Popiera je również Stanisław Karczewski, nieobecny dzisiaj na posiedzeniu.
Panie Marszałku, bardzo dziękuję za możliwość przedłużenia czasu. (Oklaski)
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Nie chciałem pani przerywać, ale ta kropka powinna być nieco wcześniej. Dziękuję bardzo.
(Senator Janina Fetlińska: Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.)
Oświadczenie jest ważne, ale historię kościoła trudno jest zawrzeć w oświadczeniu senatorskim i wygłosić w ciągu pięciu minut.
Pan senator Cichoń.
(Senator Lucjan Cichosz: Cichosz.)
Pan senator Cichosz, proszę bardzo.
Senator Lucjan Cichosz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Mam przygotowane dwa oświadczenia. Pierwsze oświadczenie skierowane jest do pana ministra, Prokuratora Generalnego RP, Krzysztofa Kwiatkowskiego.
Szanowny Panie Ministrze!
Zwracam się z prośbą o uwzględnienie inicjatywy dyrektora Aresztu Śledczego w Krasnymstawie, dotyczącej rozbudowy tego aresztu. Stworzenie nowoczesnej jednostki penitencjarnej w Krasnymstawie jest planowane od szesnastu lat. Istniejąca infrastruktura umożliwia realizację tej inwestycji bez konieczności zakupu działki budowlanej. Do Aresztu Śledczego w Krasnymstawie należy działka budowlana o powierzchni 3030 m2, ogrodzona murem więziennym i bramą gospodarczą. Taka infrastruktura sprzyja budowie pawilonu mieszkalnego dla osadzonych, odbywających karę pozbawienia wolności w zakładzie typu półotwartego. Pawilon mieszkalny wraz z nowoczesnymi pomieszczeniami warsztatowymi i magazynowymi umożliwi dokonywanie większej liczby prac porządkowych i konserwatorskich we własnym zakresie. Sytuacja taka wpłynie na zwiększenie zatrudnienia osadzonych w jednostce oraz ograniczy zlecanie firmom zewnętrznym wyżej wymienionych prac.
Dlatego też, uznając inicjatywę pana dyrektora Aresztu Śledczego w Krasnymstawie za w pełni uzasadnioną, zwracam się z prośbą do pana ministra o jej uwzględnienie.
Drugie oświadczenie skierowane jest do ministra infrastruktury, Cezarego Grabarczyka.
Szanowny Panie Ministrze!
W dniu 17 grudnia 2009 r. zwróciłem się do ministra spraw wewnętrznych i administracji, Jerzego Millera, z prośbą o wyjaśnienie, czy w obecnym stanie prawnym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz kodeksem cywilnym, istnieje możliwość użyczenia nieruchomości gminy na rzecz stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą bez stosowania procedur określonych w art. 37 tej ustawy, a także o wyjaśnienie, czy w przypadku zawierania przez gminę umowy użyczenia nieruchomości komunalnych istnieje kryterium, które wskazywałoby na to, kiedy mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, kiedy zaś przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Z odpowiedzi, którą uzyskałem od MSWiA w dniu 20 stycznia 2010 r., wynika, iż stanowisko w przedmiotowej sprawie winien zająć minister infrastruktury, gdyż do zakresu jego działania należą sprawy budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, co jest zgodne z ustawą o działach administracji rządowej oraz rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra infrastruktury.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o wyjaśnienie, czy w przypadku najmu, dzierżawy czy też użyczenia nieruchomości stanowiących własność gminy, stosować należy odpowiednio przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, a zatem, czy z mocy prawa wyłączone jest stosowanie przepisów kodeksu cywilnego. Dziękuję bardzo.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Na tym kończymy wygłaszanie oświadczeń senatorskich.
Informuję, że protokół pięćdziesiątego pierwszego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji zostanie udostępniony senatorom w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.
Zamykam pięćdziesiąte pierwsze posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji.
(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)
(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 03)
51. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu