47. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu


 

 

 

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Proszę państwa, proszę o zajmowanie miejsc.

Wznawiam obrady.

Proszę sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.

(Rozmowy na sali)

Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad... Proszę państwa, proszę o przerwanie rozmów i o zajmowanie miejsc, bo jak nie, to za chwilę będzie płacz i zgrzytanie zębów.

Jeszcze przekażę informację, że posiedzenie prezydium odbędzie się zaraz po zakończeniu posiedzenia, tak że zainteresowane osoby zapraszamy do gabinetu marszałka.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, które ustosunkowały się do przygotowanych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 740Z.

Proszę sprawozdawcę, senatora Augustyna, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Do spisu treści

Senator Mieczysław Augustyn:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Wobec odrzucenia wniosku pierwszego komisja proponuje przyjąć zawarte we wniosku oznaczonym rzymską dwójką poprawki: pierwszą, trzecią, piątą, od siódmej do dziewiętnastej i od dwudziestej pierwszej do czterdziestej piątej.

Ponadto, Panie Marszałku, Wysoka Izbo, wnoszę, ażeby poprawki doprecyzowujące, ujednolicające terminologię i mające charakter redakcyjny rozpatrzyć łącznie. Są to poprawki: ósma, dziesiąta, jedenasta, dwunasta, trzynasta, czternasta, szesnasta, siedemnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta trzecia, dwudziesta piąta, trzydziesta, trzydziesta trzecia, trzydziesta czwarta, trzydziesta szósta, trzydziesta siódma, czterdziesta i czterdziesta druga. Dziękuję.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostali senatorowie sprawozdawcy chcą jeszcze zabrać głos?

Wnioski w trakcie dyskusji zgłosili: senator Klimowicz, senator Piotrowicz, senator Wiatr, senator Augustyn. Ponadto sprawozdawcami komisji byli senator Ireneusz Niewiarowski i Zbigniew Cichoń.

Nie.

Do spisu treści

Wobec tego przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o odrzucenie ustawy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników głosowania.

W głosowaniu uczestniczyło 87 senatorów, wniosek o odrzucenie został poparty przez 37, 48 głosowało przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 41)

Tak więc wniosek o odrzucenie ustawy nie przeszedł.

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza modyfikuje określenie przedmiotu ustawy poprzez wskazanie, że ustawa reguluje zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego oraz współpracy władz publicznych z organizacjami pozarządowymi.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

W głosowaniu uczestniczyło 88 senatorów, wniosek został poparty przez 85, 1 senator był przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 42)

Poprawka druga zmierza do wyeliminowania z ustawy przepisów dotyczących inicjatywy lokalnej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników głosowania.

W głosowaniu uczestniczyło 88 senatorów, 37 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 43)

Poprawka nie została przyjęta.

Przechodzimy do poprawki trzeciej.

Eliminuje ona z definicji pojęcia "organizacja pozarządowa" negatywną przesłankę "organizacji o charakterze przymusowym".

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 88 senatorów, wniosek został poparty przez 84, nikt nie głosował przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 44)

Poprawka czwarta ma na celu wyeliminowanie spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie ustawy o kulturze fizycznej z przepisu określającego katalog podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności pożytku publicznego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 89 senatorów, poprawka została poparta przez 39, 49 głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 45)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka piąta modyfikuje przepis określający katalog podmiotów, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego, poprzez wskazanie, że spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami mogą prowadzić działalność pożytku publicznego, jeżeli ich celem nie jest osiąganie zysku i wyłączony jest udział w ich dochodzie członków, udziałowców i pracowników.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Ogłaszam wyniki: na 89 obecnych senatorów 84 głosowało za, 3 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 46)

Poprawka została poparta.

Poprawka szósta koryguje błąd...

(Głos z sali: Szósta została wykluczona.)

Szósta wykluczona? Przepraszam. To ósma...

(Senator Krystyna Bochenek: Siódma.)

A co z szóstą?

(Głosy z sali: Wykluczona.)

A, tak, przepraszam i dziękuję.

Proszę państwa, poprawka siódma zmierza do uzupełnienia katalogu zadań publicznych, w sferze których może być prowadzona działalność pożytku publicznego, o wspieranie kultury fizycznej i sportu.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 89 obecnych senatorów 88 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 47)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka ósma. Tu proszę państwa wkraczamy w obszar poprawek o charakterze doprecyzowującym, ujednolicających terminologię lub redakcyjnych. Proszę je sobie pozaznaczać, bo może ja też się pogubię, wtedy proszę protestować. Został złożony wniosek o przegłosowanie tych poprawek łącznie.

Czy ktoś ma coś przeciwko temu? Nie.

Wobec tego wymieniam poprawki: ósma, dziesiąta, jedenasta, dwunasta, trzynasta, czternasta, szesnasta, siedemnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta trzecia, dwudziesta piąta, trzydziesta, trzydziesta trzecia, trzydziesta czwarta, trzydziesta szósta, trzydziesta siódma, czterdziesta i czterdziesta druga.

Przystępujemy do głosowania łącznego nad tymi poprawkami.

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny" i głosowanie.

Kto jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 89 obecnych senatorów 88 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 48)

Poprawki zostały poparte.

Przechodzimy do poprawki dziewiątej. Poprawka dziewiąta uzupełnia przepis określający elementy programu współpracy z organizacjami pozarządowymi o tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 obecnych senatorów 85 głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 49)

Poprawka dziesiąta...

(Senator Mieczysław Augustyn: Było głosowanie łączne.)

Poprawki ósma, dziesiąta, jedenasta, dwunasta, trzynasta...

Przechodzimy do poprawki piętnastej. Poprawka piętnasta zmierza do tego, aby w skład komisji konkursowej do rozpatrzenia ofert w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych obligatoryjnie wchodziły osoby reprezentujące organizacje pozarządowe oraz podmioty, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 89 obecnych senatorów 83 głosowało za, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 50)

Poprawka została poparta.

Przechodzimy do poprawki osiemnastej. Doprecyzowuje ona przepis określający warunki uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego poprzez wyeliminowanie możliwości zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy, oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 89 obecnych senatorów 68 głosowało za, 21 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 51)

Poprawka została poparta.

Przechodzimy do poprawki dziewiętnastej, która zmienia redakcję przepisu, eliminując jednocześnie błąd w nazwie własnej "Krajowy Rejestr Sądowy", mówiąc szczerze, poprawia błąd ortograficzny.

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 obecnych senatorów 86 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 52)

Poprawka została poparta.

Poprawka dwudziesta...

(Senator Roman Ludwiczuk: Nie, dwudziesta czwarta.)

A, przepraszam, dwudziesta czwarta.

Poprawka dwudziesta czwarta nadaje nowe brzmienie przepisowi upoważniającemu ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do wydania rozporządzenia i uzupełnia ten przepis o wytyczne dotyczące treści rozporządzenia - no i chwała Bogu.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 87 obecnych senatorów 85 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 53)

Poprawka zyskała poparcie.

Przechodzimy do poprawki dwudziestej szóstej, która zmierza do modyfikacji przepisu określającego sankcje dla organizacji pożytku publicznego, która nie wywiązuje się z obowiązków określonych w ustawie, w szczególności przyznaje ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego fakultatywną możliwość wystąpienia do sądu rejestrowego o wykreślenie organizacji pożytku publicznego z Krajowego Rejestru Sądowego w przypadku powtarzającego się wykorzystywania otrzymanych dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 obecnych senatorów 86 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 54)

Poprawka dwudziesta siódma przewiduje obligatoryjne utworzenie wojewódzkiej rady działalności pożytku publicznego w wypadku, gdy zostaną spełnione warunki określone w ustawie.

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 obecnych senatorów 70 głosowało za, 3 - przeciw, 14 wstrzymało się do głosu. (Głosowanie nr 55)

Poprawka została poparta.

Przechodzimy do poprawki dwudziestej dziewiątej. Zmierza ona do tego, aby...

(Głos z sali: Dwudziesta ósma.)

A, po drodze jest dwudziesta ósma.

Poprawka dwudziesta ósma zmierza do tego, aby tryb powoływania członków wojewódzkiej rady działalności pożytku publicznego określał sejmik województwa, a nie zarząd województwa.

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 obecnych senatorów 85 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 56)

Poprawka została poparta.

Przechodzimy do poprawki dwudziestej dziewiątej. Zmierza ona do tego, aby organizację i tryb działania wojewódzkiej rady działalności pożytku publicznego określał sejmik wojewódzki... przepraszam, przed chwilą głosowaliśmy nad tym...

(Głos z sali: Nie, nie, to jest inna poprawka.)

Tak, słusznie.

...Określał sejmik województwa, a nie zarząd województwa.

(Senator Piotr Andrzejewski: Kompetencje.)

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 86 obecnych senatorów 84 poparło poprawkę, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 57)

Poprawka trzydziesta pierwsza zmierza do tego, aby powiatowe i gminne rady działalności pożytku publicznego były tworzone obligatoryjnie, jeżeli z wnioskiem w tej sprawie wystąpi co najmniej pięć organizacji pozarządowych i podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności pożytku publicznego na terenie powiatu lub trzy organizacje lub podmioty działające na terenie gminy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 87 obecnych senatorów 55 poparło poprawkę, 1 głosował przeciw, 31 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 58)

Poprawka trzydziesta druga ma na celu sformułowanie przepisu upoważniającego organ stanowiący powiatu i gminy do określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania powiatowych i gminnych rad działalności pożytku publicznego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 88 obecnych senatorów 55 poparło poprawkę, 33 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 59)

Poprawki trzydziesta piąta i czterdziesta pierwsza mają na celu utrzymanie dotychczasowych rozwiązań dotyczących stowarzyszeń zwykłych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 87 obecnych senatorów 85 poparło poprawkę, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 60)

Poprawka trzydziesta ósma przesądza, że do realizacji zadań zleconych w trybie otwartych konkursów ofert ogłoszonych przed dniem wejścia w życie ustawy znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 85 obecnych senatorów 84 poparło poprawkę, 1 wstrzymał się od głosu.(Głosowanie nr 61)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta dziewiąta wprowadza przepis przejściowy, który przewiduje, że w przypadku rocznych programów współpracy uchwalonych przed dniem wejście w życie ustawy znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Jeszcze jedna osoba nie głosowała...

Na 88 obecnych senatorów 86 poparło poprawkę, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 62)

Przechodzimy do poprawek czterdziestej trzeciej i czterdziestej piątej, mają one na celu wyeliminowanie z ustawy przepisu, który został sformułowany przy założeniu, że ustawa wejdzie w życie przed dniem 1 stycznia.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 89 obecnych senatorów 87 poparło poprawkę, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 63)

Poprawka czterdziesta czwarta dokonuje korekty przepisu określającego termin wejścia w życie ustawy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 89 obecnych senatorów 88 poparło poprawkę, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 64)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę państwa, już wszyscy się wygłosowali, więc mogę ogłosić wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 49 głosowało za, 37 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 65)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Środowiska, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Sprawozdanie komisji znajduje się w druku nr 741Z.

Proszę sprawozdawcę komisji senator Jadwigę Rotnicką o przestawienie sprawozdania komisji.

Proszę bardzo, Pani Senator.

Do spisu treści

Senator Jadwiga Rotnicka:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Komisje po wspólnym posiedzeniu rekomendują Wysokiemu Senatowi przyjęcie poprawki pierwszej, od trzeciej do trzynastej, piętnastej, szesnastej, dziewiętnastej, dwudziestej oraz dwudziestej trzeciej i dwudziestej piątej. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Wnioski w trakcie dyskusji zgłosili: senator Andrzejewski, senator Misiołek, senator Skurkiewicz. Ponadto sprawozdawcą Komisji Środowiska był senator Krzysztof Majkowski.

Czy ktoś z osób uprawnionych chciałby zabrać głos? Nie.

Do spisu treści

Wobec tego przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Poprawka pierwsza ma charakter redakcyjny.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 89 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 66)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka druga zmierza do zmiany zasad kwalifikowania jako odpadów określonych w przepisie substancji i przedmiotów.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 89 obecnych senatorów 37 poparło poprawkę, 49 głosowało przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 67)

Poprawka trzecia ma charakter redakcyjny, zapewnia poprawność gramatyczną przepisu.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Głosowanie zostało zakończone.

Na 87 obecnych senatorów, 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 68)

I poprawka czwarta. Jej celem jest usunięcie z przepisu niemającego żadnej treści normatywnej i mogącego powodować wątpliwości interpretacyjne zwrotu "z zastrzeżeniem".

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Na 89 obecnych senatorów 87 poparło poprawkę, 1 głosował przeciw i 1 nie głosował. (Głosowanie nr 69)

Poprawka została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawą piątą, trzynastą i piętnastą. Poprawki te mają na celu uchylenie bezwzględnego zakazu unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych w sposób inny niż spalanie w spalarniach. To są poprawki piąta, trzynasta i piętnasta.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dobrze.

Zamykamy głosowanie, proszę o zamknięcie głosowania. Już wszyscy się wygłosowali, głosowanie zakończone. (Wesołość na sali)

W głosowaniu uczestniczyło 89 obecnych senatorów, poprawki zostały poparte przez 40 senatorów, 49 głosowało przeciw. (Głosowanie nr 70)

(Oklaski)

Przystępujemy do głosowania nad poprawką szóstą. Poprawka ta określa wymogi, jakie muszą spełniać pomieszczenia, do których należy dostarczać wymienione w przepisie odpady.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Ogłaszamy wyniki.

W głosowaniu uczestniczyło 89 obecnych senatorów, 89 poparło poprawkę. (Głosowanie nr 71)

Poprawka siódma ma charakter redakcyjny.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

W głosowaniu uczestniczyło 88 obecnych senatorów, poprawka została poparta przez 87 senatorów, 1 głosował przeciw. (Głosowanie nr 72)

Poprawka została przyjęta.

Przechodzimy do poprawek ósmej i jedenastej. Wprowadzają one do ustawy odwołanie do odpowiednich przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

W głosowaniu uczestniczyło 88 obecnych senatorów, wszyscy poparli poprawkę. (Głosowanie nr 73)

Przechodzimy do poprawki dziewiątej. Celem tej poprawki jest określenie właściwości miejscowej organu do wydania wskazanej w przepisie decyzji.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Jeszcze dwie osoby nie głosowały... O, już wszyscy.

Głosowało 88 obecnych senatorów, 88 poparło poprawkę dziewiątą. (Głosowanie nr 74)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta usuwa z przepisu zbędne zastrzeżenie.

Przycisk obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Jedna osoba jeszcze nie głosowała...

Głosowało 88 obecnych senatorów, poprawka została poparta przez wszystkich. (Głosowanie nr 75)

Poprawka dziesiąta została przyjęta.

Przechodzimy do poprawki dwunastej, która zmierza do zapewnienia poprawności gramatycznej przepisu.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 87 obecnych senatorów, wszyscy poparli poprawkę dwunastą. (Głosowanie nr 76)

Poprawka została przyjęta.

Przechodzimy do poprawki czternastej, która ma charakter precyzujący. Określa ona katalog podmiotów, z inicjatywy których wykonuje się wskazaną w przepisie ekspertyzę.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

W głosowaniu uczestniczyło 89 obecnych senatorów, 36 senatorów poparło poprawkę, 53 głosowało przeciw. (Głosowanie nr 77)

Poprawka czternasta nie została przyjęta.

Przechodzimy do poprawek szesnastej i dziewiętnastej. Wprowadzają one do ustawy pojęcie masy pojazdu wycofanego z eksploatacji. Poprawka szesnasta zmierza ponadto do objęcia zakresem definicji pojazdu również motorowerów trójkołowych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

W głosowaniu uczestniczyło 89 senatorów, wszyscy poparli poprawkę. (Głosowanie nr 78)

Poprawki szesnasta i dziewiętnasta zostały przyjęte.

Przechodzimy do poprawki siedemnastej...

(Głos z sali: Osiemnastej.)

A z siedemnastą co się stało?

(Głos z sali: Wykluczona.)

Wykluczona. Aha, dobrze, tak, tak.

Poprawka osiemnasta ma na celu wyeliminowanie z ustawy przepisu wprowadzającego obligatoryjność przekazania przez właściciela pojazdu wycofanego z eksploatacji do wskazanych w przepisie podmiotów.

Proszą o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 89 obecnych senatorów, poprawka została poparta przez 40 senatorów, przeciw głosowało 49. (Głosowanie nr 79)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawki dwudziesta, dwudziesta trzecia i dwudziesta piąta mają na celu dostosowanie zakresu rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji do wprowadzonych zmian dotyczących osiągania poziomu odzysku i recyklingu dla tych pojazdów, niezależnie od daty ich produkcji.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 88 obecnych senatorów, wszyscy poparli poprawki dwudziestą, dwudziestą trzecią i dwudziestą piątą. (Głosowanie nr 80)

Przystępujemy do głosowania nad poprawką dwudziestą pierwszą, która ogranicza wymieniony w przepisie katalog kar pieniężnych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 89 senatorów, poprawka została poparta przez 40 senatorów, przeciw głosowało 49. (Głosowanie nr 81)

Wobec tego poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta druga ma na celu wydłużenie okresów przejściowych, w których może być kontynuowana na podstawie dotychczasowych zezwoleń, pozwoleń lub decyzji w zakresie gospodarki odpadami określona w przepisie działalność.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 88 obecnych senatorów, 34 poparło poprawkę, 53 głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 82)

W ten sposób poprawka dwudziesta druga nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta czwarta porządkuje przepis w zakresie dotyczącym utrzymania w mocy rozporządzeń wydanych na podstawie nowelizowanych delegacji ustawowych oraz zmierza do zapewnienia jego zgodności z dyrektywami zasad techniki prawodawczej, dotyczącymi formułowania przepisów przejściowych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Głosowało 89 senatorów, poprawka została poparta przez 57 senatorów, 32 głosowało przeciw. (Głosowanie nr 83)

Poprawka dwudziesta czwarta została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Jeszcze jedna osoba nie głosowała... Dobrze.

Głosowało 89 obecnych senatorów, wszyscy poparli ustawę. (Głosowanie nr 84)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

(Przewodnictwo obrad obejmuje marszałek Bogdan Borusewicz)

Marszałek Bogdan Borusewicz:

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 739Z.

Proszę sprawozdawcę, pana senatora Stanisława Zająca, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Do spisu treści

Senator Stanisław Zając:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Odbyło się dzisiaj posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, która rozpatrzyła poprawki zgłoszone do ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. I chcę poinformować Wysoką Izbę, że wszystkie poprawki zostały przez komisję poparte.

W dniu dzisiejszym zwracaliśmy uwagę zwłaszcza na poprawki jedenastą, dwunastą i czternastą. Chcę poinformować, że stanowisko resortu w odniesieniu do poprawki jedenastej i dwunastej było negatywne, ale komisja poparła wszystkie poprawki. W wypadku poprawki czternastej Ministerstwo Obrony Narodowej pozostawiło rozstrzygnięcie Wysokiej Izbie.

Dodam jeszcze tylko, że zgodnie z sugestią Biura Legislacyjnego, Panie Marszałku, można głosować łącznie nad poprawkami: pierwszą, drugą, trzecią, czwartą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą i trzynastą. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec łącznego głosowania nad tymi poprawkami? Nad pierwszą, drugą, trzecią, czwartą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą i trzynastą?

Nie ma sprzeciwu, w związku z tym głosujemy łącznie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, następnie nad podjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Przystępujemy do głosowania łącznego nad poprawkami: pierwszą, drugą, trzecią, czwartą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą i trzynastą. Poprawki te mają charakter uściślający i redakcyjny.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 86 głosowało za. (Głosowanie nr 85)

Poprawki zostały przyjęte.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą. Wprowadza ona do ustawy definicję wartości odtworzeniowej lokalu, która uzależnia wysokość opłat za użytkowanie lokalu od powierzchni zajmowanego lokalu.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 85 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 86)

Poprawka szósta dostosowuje zmieniany przepis do definicji dziecka zawartej w ustawie oraz określa, że w przypadku rozwodu rozwiedziony małżonek żołnierza nabywa prawo do najmu lokalu z zasobów agencji jedynie wówczas, gdy będzie osobą wychowującą dziecko. Ponadto rozwiedziony małżonek niewychowujący dziecka, będący emerytem lub rencistą nie będzie wzywany do opróżnienia lokalu, lecz zostanie w stosunku do niego wszczęta procedura zmierzająca do przyznania mu przez gminę lokalu socjalnego.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. Głosowanie nr 87)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka jedenasta określa do kiedy dyrektor oddziału regionalnego powinien sporządzić roczny plan sprzedaży lokali mieszkalnych.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów 41 głosowało za, 47 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 88)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwunasta określa nowe zasady dotyczące sposobu obliczania bonifikat stosowanych przy nabyciu lokalu od agencji i ustala maksymalną wysokość bonifikaty na poziomie 95% ceny nabywanego lokalu.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 35 głosowało za, 51 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 89)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czternasta wprowadza przepis przejściowy regulujący sytuację prawną następców prawnych tych osób, które zmarły po wszczęciu postępowania o nabycie lokalu mieszkalnego agencji.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 38 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 90)

Poprawka została odrzucona.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 87 głosowało za. (Głosowanie nr 91)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 737Z.

Proszę sprawozdawcę, pana senatora Jana Wyrowińskiego, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Do spisu treści

Senator Jan Wyrowiński:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Komisja ustosunkowała się pozytywnie do wszystkich wniosków. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Wyrowiński nie chce zabrać głosu jako wnioskodawca? Nie. Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Nad poprawkami pierwszą i trzecią głosujemy łącznie. Wskazują one jednoznacznie, że akcje i udziały w spółkach stanowiących własność Skarbu Państwa wyodrębnione przez Radę Ministrów do dnia 17 lipca 2009 r. składają się na zasób majątkowy Skarbu Państwa przeznaczony na zaspokojenie roszczeń z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 85 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 92)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka druga formułuje przepis zmieniający zgodnie z zasadami techniki prawodawczej.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 83 obecnych senatorów 83 głosowało za. (Głosowanie nr 93)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 86 głosowało za. (Głosowanie nr 94)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie wojewódzkim oraz ustawy o samorządzie powiatowym.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiła projektu uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawki do ustawy. Druk nr 636A.

Do spisu treści

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowania nad przedstawioną poprawką, a następnie nad podjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętej poprawki.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawioną przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poprawką.

Poprawka ma na celu wyeliminowanie z treści przepisu przejściowego zbędnego powtórzenia normy zawartej w przepisach materialnych.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 84 obecnych senatorów 84 głosowało za. (Głosowanie nr 95)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 83 obecnych senatorów 83 głosowało za. (Głosowanie nr 96)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.

Przycisk obecności.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Do spisu treści

Na 81 obecnych senatorów 79 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 97)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Międzynarodową Organizację Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej (EUROFISH), sporządzonej w Kopenhadze w dniu 23 maja 2000 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisja Spraw Zagranicznych przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Druki nr 738A i 738B.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.

Przycisk obecności.

Kto jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Do spisu treści

Na 76 obecnych senatorów 76 głosowało za. (Głosowanie nr 98)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Międzynarodową Organizację Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej (EUROFISH), sporządzonej w Kopenhadze w dniu 23 maja 2000 r.

W związku z podjętymi uchwałami proszę senatorów sprawozdawców o reprezentowanie Senatu w toku rozpatrywania uchwał Senatu przez komisje sejmowe.

Informuję, że porządek obrad czterdziestego siódmego posiedzenia Senatu został wyczerpany.

Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.

Informuję państwa senatorów, że oświadczenia złożone do protokołu zostaną zamieszczone w urzędowej wersji sprawozdania stenograficznego.

Oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż pięć minut. Przedmiotem oświadczenia mogą być sprawy związane z wykonywaniem mandatu, przy czym nie może ono dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu.

Marszałek odmówi przyjęcia niewygłoszonych oświadczeń, których treści nie można ustalić lub których wygłoszenie przez senatora nie byłoby możliwe w przysługującym na to czasie, czyli w ciągu pięciu minut.

Nad oświadczeniami senatorskimi nie przeprowadza się dyskusji.

Nikt nie zgłosił się do...

(Senator Stanisław Kogut: Ja się zgłaszam.)

(Senator Paweł Klimowicz: Ja też.)

Tak?

(Głos z sali: Tak, jak najbardziej.)

Proszę zapisać.

Pan senator Kogut zgłosił się do wygłoszenia oświadczenia. Zapraszam.

Do spisu treści

Senator Stanisław Kogut:

Panie Marszałku!

Ja swoje oświadczenie kieruję do premiera rządu pana Donalda Tuska. Dotyczy ono kolei.

Jak koledzy senatorowie Ludwiczuk, Witczak i Misiak wspomnieli, wychodząc z sali, nie może tak być, że przez dziewięć miesięcy zwracam się z prośbą o zorganizowanie spotkania na temat linii kolejowej Podłęże - Piekiełko, a minister konstytucyjny po prostu odmawia.

W związku z tym zwracam się do pana premiera i do pana marszałka o umożliwienie zorganizowania takiego spotkania. To, że senator przez dziewięć miesięcy nie może być przyjęty, jest według mnie trochę upokarzające. Dziękuję.

Do spisu treści

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Dla porządku chcę powiedzieć, że trzej wymienieni przez pana senatorowie wysłuchali tego oświadczenia, nie wychodzili w tym czasie, Panie Senatorze.

Czy są jeszcze jakieś inne oświadczenia? Nie ma. A komunikaty? Też nie ma.

Informuję, że protokół czterdziestego siódmego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji zostanie udostępniony senatorom w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.

Zamykam czterdzieste siódme posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji.

(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 20)

 

 

Do spisu treści

Przemówienie senatora Andrzeja Szewińskiego
w dyskusji nad punktem ósmym porządku obrad

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Pragnę wyrazić swoją opinię w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym.

Nowelizacja dotyczy wyboru przewodniczących i wiceprzewodniczących rad gmin, rad powiatów i sejmików województw w sytuacji odwołania lub rezygnacji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego z ich funkcji. Dotychczasowy stan prawny uprawniał wyłącznie te dwa podmioty, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, do zwoływania sesji organu stanowiącego. To wiązało się z tym, że w przypadku odwołania lub rezygnacji tych podmiotów z funkcji i nie powołania nowego przewodniczącego na tym samym posiedzeniu brak było podmiotu kompetentnego do zwołania kolejnej sesji, to była luka prawna. Powodowało to poważne komplikacje i utrudnienia skutkujące wstrzymaniem pracy rady gminy, rad powiatu lub sejmiku wojewódzkiego, gdyż jedynym upoważnionym podmiotom do zwołania sesji był przewodniczący lub wiceprzewodniczący.

Na podstawie informacji od przedstawicieli samorządów wszelkich szczebli stwierdzam, iż powyższa luka w prawie w praktyce stwarzała zagrożenie poprzez uniemożliwienie pracy organów stanowiących wielu gmin, które w takiej sytuacji nie miały możliwości zwołania sesji lub zwoływały ją z naruszeniem porządku prawnego. Zgodnie z przedłożonym projektem zwołanie posiedzenia w celu wyboru nowego przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przez wojewodę powinno się odbyć w ciągu trzydziestu dni od rezygnacji lub odwołania osób poprzednio pełniących te funkcje. Sesje do czasu wyboru nowego przewodniczącego będzie prowadził najstarszy wiekiem radny obecny na sesji. Jestem przekonany, iż przedmiotowa nowelizacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom urzędników, samorządowców, a także tych wszystkich, którzy są żywo zainteresowani uproszczeniem i usprawnieniem przepisów i regulacji prawnych.

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pragnę wyrazić poparcie dla nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym. Nowe regulacje są w pełni uzasadnione, są korzystne dla sprawnego funkcjonowania organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Zbigniewa Meresa
w dyskusji nad punktem ósmym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym jest konieczna z kilku przyczyn.

Po pierwsze, stanowi ona ważny krok w kierunku wypełniania luki prawnej, która powstała w przepisach dotyczących ustaw o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym. Dzięki nowelizacji, prace rad gminnych, powiatowych czy wojewódzkich nie będą zawieszane lub wstrzymywane, jak to bywało niejednokrotnie do tej pory. Nowa ustawa daje pewne narzędzie wojewodom. W przypadku, gdy przewodniczący i wiceprzewodniczący rad gminnych zostali odwołani lub zrezygnowali ze swojej funkcji, wojewodowie w terminie trzydziestu dni od tego dnia mogą zwołać sesję rady gminy w celu wybrania nowego przewodniczącego. Do tego czasu sesjom rady gminy może przewodniczyć najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, o ile wyraził na to zgodę. To samo narzędzie ma funkcjonować w przypadku rad powiatów i sejmików wojewódzkich.

Nowe zapisy odbierają dotychczasowym przewodniczącym i wiceprzewodniczącym możliwość zablokowania sesji, a tym samym dają szansę normalnego funkcjonowania samorządów. Dlatego uważam, że należy te zapisy przyjąć i rzetelnie przystąpić do ich wprowadzania. Dziękuję za uwagę.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Bisztygi
w dyskusji nad punktem ósmym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Nie istnieje na świecie duża ustawa, omawiająca istotny wycinek życia społecznego, która nie zawierałaby luk lub pewnego rodzaju niedopowiedzeń. Sytuacje takie ustawodawca powinien jak najskuteczniej niwelować i takiemu działaniu służy właśnie nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuację, że zostanie odwołane prezydium rady gminy, powiatu czy sejmiku danego województwa. Możliwa jest również rezygnacja ze stanowiska wszystkich członków prezydium. Jednak w obecnym porządku prawnym nie ma środków zaradczych, jeśli chodzi o taką sytuację, bowiem nie ma komu ustalić daty następnej sesji rady gminy bądź sejmiku. Dlatego ustawodawca proponuje, by w terminie trzydziestu dni od przyjęcia rezygnacji albo od odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczących sesję rady gminy lub sejmiku województwa zwołał wojewoda w celu wyboru przewodniczącego. Do momentu wyboru przewodniczącego posiedzenie prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził na to zgodę. Rozwiązanie takie jest ze wszech miar słuszne, ponieważ, po pierwsze, likwiduje stan bezczynności organu uchwałodawczego, po drugie, wpisuje się w przepisy dotyczące nadzoru nad organami samorządowymi. Przypomnijmy, że nadzór ten sprawuje prezes Rady Ministrów, wojewoda, a w sprawach finansowych regionalna izba obrachunkowa.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Wydaje mi się, że proponowane przez ustawodawcę zmiany są słuszne i potrzebne, dlatego gorąco zachęcam Wysoką Izbę do ich poparcia. Dziękuję za uwagę.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Jurcewicza
w dyskusji nad punktem ósmym porządku obrad

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Projekt ustawy wprowadzałby zmiany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142 poz. 1591, ze zmianami), w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU z 2001 r. nr 142 poz. 1592, ze zmianami) oraz w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2001 r. nr 142 poz. 1590, ze zmianami). Myślą przewodnią proponowanych zmian jest wzbogacenie tych ustaw o nowe przepisy usprawniające działania rady gminy, rady powiatu, a także sejmiku województwa w sytuacji, kiedy przewodniczący i jego zastępcy zrzekają się jednocześnie swoich stanowisk. Nieprzewidywalność zarówno ludzi, jak i zdarzeń często potwierdza regułę, że przezorny jest zawsze ubezpieczony. Biorąc pod uwagę właśnie te aspekty, zmiana ustawy poprzez dodanie nowych przepisów niwelujących szkody i usprawniających działania mające przywrócić należyty porządek w przypadku zaistnienia takich ewentualności staje się jednym z najlepszych rozwiązań.

30 grudnia 2007 r. w jednej z gmin miało miejsce takie właśnie zdarzenie, które znacznie opóźniło działanie organów rady gminy. Wskutek rezygnacji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można było zwołać sesji rady, podczas której miało nastąpić wybranie nowych osób na dane stanowiska. W projekcie się proponuje, aby zwoływaniem posiedzeń mających na celu wybór nowych władz zajmowali się odpowiedni wojewodowie.

Szanowni Państwo! Wprowadzone zmiany ustawy nie pociągają za sobą żadnych zmian w budżecie państwa. Nie ma też wątpliwości, że pomagają zapobiec przyszłym komplikacjom w tej dziedzinie. Oczywiste jest dla nas to, że rady gmin odgrywają znaczące role na swoich obszarach. Popierając zatem zaproponowane zmiany w ustawie, możemy wspomóc te jednostki poprzez nowe przepisy, dzięki którym te nieprzyjemne ewentualności mogłyby zostać zażegnane w znacznie krótszym czasie.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Romana Ludwiczuka
w dyskusji nad punktem dziewiątym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Zmiany ustawy proponowane w tym punkcie dotyczą indywidualnych kont emerytalnych, które stanowią element III filaru systemu emerytalnego. Uczestnictwo w tym filarze daje możliwość oszczędzania obywatelom polskim, a za sprawą prezentowanych modyfikacji także Europejczykom w sposób zarówno dobrowolny, jak i nieopodatkowany, gdyż zyski ze środków zgromadzonych na IKE są zwolnione z dziewiętnastoprocentowego podatku. Przekazywanie części środków finansowych z prywatnego budżetu pozwoli na bezpieczniejsze spoglądanie w przyszłość i zabezpieczenie sytuacji finansowej w okresie emerytalnym, dlatego też warto ulepszać przepisy ustawowe tak, aby stwarzać obywatelom jak najlepsze warunki i możliwości oszczędzania poza tradycyjnym systemem emerytalnym.

Kwestią, która zasługuje na szczególną uwagę, jest zmiana dotycząca prawa do wpłat na IKE, przysługująca do tej pory osobom fizycznym powyżej szesnastego roku życia, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy. Wprowadzane zmiany szerzej definiują dokonującego wpłat, bo tylko jako osobę fizyczną, która ukończyła szesnaście lat. Uważam, że powyższe udogodnienia w sposób bardziej otwarty pozwolą dokonywać wpłat na IKE osobom, które nie korzystają w pełni z obowiązku podatkowego bądź nierezydentom Rzeczypospolitej, którzy spełnią obowiązek podatkowy w innym kraju Wspólnoty lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Poszerzenie wachlarza osób mających możliwość dokonywania wpłat na IKE zgodne jest z realizacją jednej z czterech głównych zasad obowiązujących w ramach Unii Europejskiej, a mianowicie zasady swobodnego przepływu kapitału. Rzeczpospolita Polska, dokonując zmian, wypełni obowiązki spoczywające na niej jako jednym z członków Wspólnoty, zatem zmiany proponowane w tym punkcie są de facto nieuniknione.

Szczegółowo zdefiniowano również wpłaty oraz częściowy zwrot. Zobligowano instytucje finansowe do przekazania przy wypłacie transferowej albo wypłacie środków zgromadzonych na IKE informacji następnej instytucji finansowej prowadzącej IKE, urzędowi skarbowemu lub zarządzającemu programem emerytalnym. Pozytywnym aspektem tych zmian jest ułatwienie kolejnym instytucjom finansowym ustalenia wartości, która ma podlegać zwrotowi. Sądzę, że to w konsekwencji pozwoli na minimalizację czasu na wyliczenie zwrotu bądź znacząco wyeliminuje ewentualne pomyłki w wyliczaniu zwrotu.

Proponowane zmiany niosą ze sobą unifikację polskiego porządku prawnego, jego ujednolicenie z porządkiem europejskim oraz uproszczenie i szczegółowe określenie podstawowych pojęć, co pozwoli w sposób bardziej przejrzysty funkcjonować indywidualnym kontom emerytalnym.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Tadeusza Gruszki
w dyskusji nad punktem dziewiątym porządku obrad

Indywidualne konta emerytalne, zwane w skrócie IKE, to jeden z trzech filarów emerytalnych. Są one prowadzone przez fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe, banki lub biura maklerskie. W przeciwieństwie do dwóch pierwszych filarów emerytalnych (ZUS i OFE) mają one charakter dobrowolny. Zyski z oszczędności zgromadzonych na IKE są zwolnione z dziewiętnastoprocentowego podatku, tak zwanego podatku Belki. Dobrowolne oszczędzanie na emeryturę w III filarze można rozpocząć już w wieku szesnastu lat i kontynuować do emerytury.

Zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego ustawa o indywidualnych kontach emerytalnych wymagała wprowadzenia zmian w przepisach. W świetle dotychczas obowiązujących prawo dokonywania wpłat na indywidualne konto emerytalne przysługuje osobie fizycznej mającej nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej, która ukończyła szesnaście lat. Osobom tym przysługuje także prawo do zwolnienia od podatku dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na IKE. Zasada nieograniczonego obowiązku podatkowego polega na tym, że dane państwo ma prawo opodatkować wszystkie dochody osoby podlegającej tej formie opodatkowania, niezależnie od tego, czy osiągnęła ona dochody w tym państwie, czy za granicą. Niestety, osoby, które posiadają ograniczony obowiązek podatkowy (opodatkowaniu podlegają jedynie dochody faktycznie osiągnięte w tym państwie), nie mogą korzystać z powyższych regulacji. Najbardziej przepisy te dotykają Polaków, którzy wyjechali do pracy za granicę (tak zwani nierezydenci). Komisja Europejska dopatrzyła się w tym naruszeniu swobody przepływu kapitału i stwierdziła, że jest to niezgodne z prawem wspólnotowym.

W wyniku wprowadzonych zmian każda osoba, która ukończyła szesnaście lat, będzie mogła dokonywać wpłat na IKE i skorzystać z ulg i zwolnień podatkowych związanych z oszczędzaniem pieniędzy na przyszłą emeryturę. Projekt zmian przewiduje też stworzenie oszczędzającym na IKE możliwości wystąpienia z wnioskiem o częściowy zwrot środków, które wpłacili na swoje konta. Przekazując te środki, bank doliczy oprocentowanie. Zwrot będzie mógł być dokonany wyłącznie w formie pieniężnej.

Uważam, że wprowadzone zmiany są słuszne i należy je poprzeć w głosowaniu.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Jurcewicza
w dyskusji nad punktem dziewiątym porządku obrad

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Nowelizacja ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych ma na celu dostosowanie postanowień tej ustawy do przepisów prawa wspólnotowego poprzez usunięcie wskazanych przez Komisję naruszeń. Jedna z proponowanych w projekcie zmian prowadziłaby do uzyskania przez osoby, które ukończyły szesnasty rok życia, możliwości dokonywania wpłat na IKE.

Doprecyzowuje się definicje wpłaty, a także proponuje się zwiększenie zakresu informacji, jakie przekazuje się przy wypłacie transferowej albo wypłacie środków zgromadzonych na IKE odpowiedniej instytucji finansowej prowadzącej IKE bądź zarządzającemu programem emerytalnym, bądź też do urzędu skarbowego. Punkt ten bez wątpienia zmniejszyłby liczbę potencjalnych pomyłek, a także usprawniłby czynności wykonywane pomiędzy danymi podmiotami. Ustalenie kwot, które będą podlegały zwrotowi, stanie się o wiele łatwiejsze, przez co zaoszczędzony zostanie czas pracy, który można przeznaczyć na kolejne zajęcia.

Wykazana została także chęć ujednolicenia zasad naliczania oprocentowania w przypadku dokonywania częściowego zwrotu z IKE prowadzonego w formie rachunku oszczędnościowego.

Szanowni Państwo, emerytury wzbudzają ogromne zainteresowanie, gdyż to właśnie na nie przeciętny człowiek pracuje przez większość życia. Bez wątpienia każdy z nas chce zapewnić sobie godne wpływy finansowe, kiedy to praca nie będzie już możliwa. Przeanalizujmy więc wszelkie aspekty projektu i w miarę możliwości systematycznie wprowadzajmy korzystniejsze przepisy, zapewniając tym samym przyszłym seniorom spokojną jesień życia.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Bisztygi
w dyskusji nad punktem dziesiątym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Zgoda na ratyfikację omawianej umowy przez Wysoki Senat spowoduje szereg pozytywnych posunięć. Po pierwsze, przyczyniamy się do poprawienia i ulepszenia akwakultury zaniedbanych dotąd akwenów wielu naszych mórz. Po drugie, intensyfikujemy współpracę międzynarodową na kolejnym istotnym polu. Wreszcie po trzecie, finalizujemy działania podjęte jeszcze przez rząd Jerzego Buzka dziesięć lat temu.

Międzynarodowa Agencja Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej ma przede wszystkim dostarczać informacji na temat marketingu ryb oraz promować handel. Ma także przyczyniać się do rozwoju rybołówstwa zgodnie z popytem na rynku rybnym oraz popierać umowy partnerskie i partnerstwo prywatne w dziedzinie rybołówstwa i akwakultury. Ma również przyczyniać się do polepszenia jakości rybołówstwa i jego modernizacji, zrównoważenia dostaw produktów rybnych, jak najlepszego zorganizowania eksportu produktów rybnych w regionie i poza nim oraz promowania współpracy gospodarczej w sektorze rybnym między członkami agencji.

Środki na realizację powyższych celów Eurofish pozyskuje przede wszystkim ze składek członkowskich, świadczonych odpłatnie usług i darowizn.

Agencja działa przez swój główny organ, a mianowicie Radę Zarządzającą, w której skład wchodzą reprezentanci wszystkich krajów członkowskich. Członkami Eurofish mogą być wszystkie państwa europejskie oraz państwa spoza Europy i regionalne organizacje integracji gospodarczej utworzone przez państwa europejskie.

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, myślę, że argumenty, które przedstawiłem na początku swego przemówienia, oraz ważkie cele, jakie stawia przed sobą Międzynarodowa Agencja Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej, będą stanowiły wystarczającą rekomendację dla wyrażenia przez Wysoką Izbę zgody na ratyfikację omawianej umowy. Dziękuję za uwagę.

 


47. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu