23. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


 

 

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Pani senator Fetlińska, proszę bardzo.

(GÅ‚osy z sali: Nie, pan senator Idczak.)

Tak, przepraszam, senator Idczak.

Do spisu treści

Senator Witold Idczak:

Panie MarszaÅ‚ku! Panie i Panowie!

Przyznam siÄ™ szczerze, że z wielkÄ… ciekawoÅ›ciÄ…, jako mÅ‚ody ojciec i senator, przysÅ‚uchujÄ™ siÄ™ tej rozmowie. Jednak różne refleksje przychodzÄ… przy tej okazji do gÅ‚owy. Mianowicie myÅ›lÄ™, że my sÅ‚abo rozróżniamy sposób przeciwdziaÅ‚ania pewnym rzeczom od genezy ich powstania. Otóż w mojej ocenie głównÄ… przyczynÄ… pojawienia problemu spadku dzietnoÅ›ci w Polsce jest to, że paÅ„stwo wchodzi w rolÄ™ ojca. I wchodzi w tÄ™ rolÄ™ ojca bardzo mocno: ubezpieczenia spoÅ‚eczne, zabezpieczenia samotnych matek. To wszystko pokazuje, że w naszym modelu cywilizacyjnym rola ojca zaczyna być dość ograniczona bÄ…dź kompletnie pomijana. Z uÅ›miechem wsÅ‚uchujemy siÄ™ tutaj w to pojÄ™cie urlopu tacierzyÅ„skiego. Owszem, to dobry kierunek, jest to jak gdyby nowe spojrzenie na te problemy. Ale, proszÄ™ paÅ„stwa, mój kolega i przedmówca, pan senator Krajczy, poruszyÅ‚ wiele wÄ…tpliwoÅ›ci, które ta ustawa niesie ze sobÄ…. Mam wrażenie, że nie do koÅ„ca byÅ‚bym tak optymistycznie, liberalnie nastawiony do Å›wiata, jak pan senator Rulewski, który mówiÅ‚ o tej radoÅ›ci pracodawców matek rodzÄ…cych dzieci, ich pracownic; ja jestem konserwatystÄ…, chrzeÅ›cijaÅ„skim demokratÄ…. I uważam, że jeżeli mamy stanowić prawo, to niech to prawo nie bÄ™dzie źródÅ‚em niedomówieÅ„, swobody traktowania, tylko niech pomaga. Niech nie bÄ™dzie dodatkowym motywem do tego, żeby tak naprawdÄ™ utrudniać kobietom funkcjonowanie na rynku pracy. ProszÄ™ paÅ„stwa, fakultatywne podejÅ›cie do tych zagadnieÅ„ rodzi okreÅ›lone wÄ…tpliwoÅ›ci.

A czy jestem daleko od prawdy? Otóż, proszÄ™ paÅ„stwa, wczoraj bÄ…dź przedwczoraj TrybunaÅ‚ Konstytucyjny uznaÅ‚, że pracownika można zwalniać bez uzasadnienia. MaÅ‚o tego, można zwalniać pracownika, który miaÅ‚ umowÄ™ na czas okreÅ›lony, precyzyjnie wskazany, bez podania uzasadnienia, w dowolnym momencie. ProszÄ™ paÅ„stwa, jeżeli takie jest interpretowanie naszego prawa, to ja, wbrew koledze senatorowi Rulewskiemu, powiem, że chciaÅ‚bym pokazać czarnÄ… stronÄ™ tego. Otóż, Panie Senatorze, mimo że ja pana bardzo lubiÄ™, nawiÄ…zujÄ…c do pana wypowiedzi, powiem, że idea bardzo mi siÄ™ podoba, a także intencje, natomiast w ogóle nie podoba mi siÄ™ wykonanie. Jest zbyt fakultatywne i zbyt poprawia nasze samopoczucie. SÅ‚ynne przysÅ‚owie mówi, gdzie tych dobrych intencji jest najwiÄ™cej. Zastanówmy siÄ™, mimo wszystko, jak zrobić to precyzyjnie. Powiem paÅ„stwu, że zapis o umowie na czas okreÅ›lony jest zapisem bardzo precyzyjnym. Skoro TrybunaÅ‚ Konstytucyjny pozwala to pojÄ™cie kompletnie wywrócić, to ja nie chciaÅ‚bym sugerować, co może zrobić z tak piÄ™knÄ… ustawÄ…, gdzie fakultatywnie można dać dwa tygodnie, trzy tygodnie. Za chwilÄ™ przepisy unijne to zmiotÄ… i - proszÄ™ paÅ„stwa - zamiast zapewnić dobre samopoczucie, pogorszymy sytuacjÄ™ kobiety. Gdy pracodawca przeczyta, co tu można fakultatywnie wyprawiać: i przed, i po, z osobami z rodziny, z najbliższymi, to rzeczywiÅ›cie to budzi przestrach.

ProszÄ™ paÅ„stwa, jeÅ›li chodzi o konkretne tego zastosowanie, to bÄ…dźmy poważni, nie fakultatywnie, lecz ma ten okres od A do Z i do widzenia. A gdy ma poczucie solidarnoÅ›ci czy wolnÄ… chwilÄ™ i przyjdzie do pracy, aby komuÅ› pomóc, to to zrobi, a wynagrodzenie i tak ma takie samo. Nie udawajmy, na miÅ‚y Bóg, że jesteÅ›my dobrzy, mili i poprawiamy sobie samopoczucie, bo za chwilÄ™ te kobiety bÄ™dÄ… siÄ™ włóczyÅ‚y po sÄ…dach, za chwilÄ™ bÄ™dzie mobbing - za panem Augustynem powiem - wykluczenie spoÅ‚eczne i parÄ™ innych rzeczy. Okaże siÄ™, że tutaj wszyscy sobie wspaniale rozmawiamy, poprawiamy samopoczucie, a tymczasem nie tylko TrybunaÅ‚, ale zwykÅ‚y sÄ…d obróci wniwecz nasze dobre intencje. DziÄ™kujÄ™ uprzejmie. (Oklaski)

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Pani senator Fetlińska.

Do spisu treści

Senator Janina Fetlińska:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Przyznam siÄ™, że caÅ‚y czas mocujÄ™ siÄ™ ze sobÄ…, czy zabrać gÅ‚os w sprawie tej ustawy, ale ponieważ zabrzmiaÅ‚o to tak ciepÅ‚o i z takÄ… dobrociÄ… nad naszÄ… polskÄ… rodzinÄ…, wydaje mi siÄ™, że jednak warto, ponieważ wyczuwamy, że wszyscy mamy dobre intencje, mamy poczucie, że tradycyjna polska rodzina jest bardzo ważna, że rodzÄ…ce siÄ™ w tej rodzinie dzieci to dzieci szczęśliwe i Å¼e to naród szczęśliwy. W takim kontekÅ›cie chyba caÅ‚a ta debata przebiega, mimo różnych wczeÅ›niejszych dywagacji, które siÄ™ tu pojawiÅ‚y.

Ja myÅ›lÄ™ tak. Mimo że pan minister Bucior jakoÅ› mnie dzisiaj przekonaÅ‚ do tego, że może lepiej odczekać z tÄ… poprawkÄ… dotyczÄ…cÄ… urlopu tacierzyÅ„skiego od 2009 r., to ja jÄ… chyba jednak zÅ‚ożę. Dlaczego? PrzedstawiÄ™ swojÄ… motywacjÄ™. Wydaje mi siÄ™, że jednak nie wszyscy mężczyźni, mÅ‚odzi ojcowie bÄ™dÄ… z tego korzystać. BÄ™dzie pewnie tak, że ten mężczyzna, mÅ‚ody ojciec bÄ™dzie jednak pracowaÅ‚. To nie jest tak, że u nas jest model taty domowego. To jest jednak model mężczyzny, który zarabia na dom, mężczyzny, ojca, który po prostu poczuwa siÄ™ do odpowiedzialnoÅ›ci. Gdyby jednak byÅ‚a taka sytuacja, że ma takÄ… potrzebÄ™, że w rodzinie jest taka potrzeba, to dobrze by byÅ‚o, żeby mógÅ‚ z tego skorzystać. MajÄ…c to na wzglÄ™dzie i przypuszczajÄ…c - chociaż to może nie jest naukowe - że jednak nie bÄ™dzie to w peÅ‚ni wykorzystane, trzeba by byÅ‚o dać mężczyznom takÄ… szansÄ™.

Ja jestem tradycyjnÄ… kobietÄ… i chociaż sama pracowaÅ‚am caÅ‚e życie, i to ciężko, to uważam, że dobrze by to zrobiÅ‚o polskiej rodzinie, gdyby kobieta mogÅ‚a być w domu. Ja paÅ„stwa zapewniam, że 90% kobiet chciaÅ‚oby być w domu, kiedy ma maÅ‚e dzieci, ale po prostu nie może, ponieważ nie wystarcza pieniążków na utrzymanie rodziny. W tej sytuacji kobieta musi pracować, żeby wesprzeć rodzinÄ™ także finansowo. To spada na jej barki. Wtedy jest matkÄ…, która nie zawsze ma poczucie, że siÄ™ speÅ‚nia jako matka, bo nie ma czasu na odrabianie z dziećmi lekcji, nie czeka na nie z obiadem, a dzieci bÅ‚Ä…kajÄ… siÄ™ po podwórkach z kluczem na szyi. Tak to jest. MyÅ›lÄ™, że wiele kobiet, które pracujÄ…, odnoszÄ… sukcesy zawodowe i dobrze w tych warunkach wychowujÄ… dzieci, żyje w swoistym duchowym rozkroku, ciÄ…gle ma poczucie winy, że te dzieci sÄ… nie do koÅ„ca zadbane. I byÅ‚oby najlepiej - mówiÄ™ to jako tradycjonalistka, ale może należy siÄ™ zastanowić nad tym kierunkiem - gdyby mężczyźni mogli tak zarabiać, żeby mogli utrzymać rodziny. Może pomyÅ›leć o tym, aby byÅ‚y dodatki dla niepracujÄ…cej żony, która wychowuje dzieci, żeby po prostu nie musiaÅ‚a pracować.

Zostawmy pracÄ™ dla tych kobiet, które sÄ… bardzo ambitne, majÄ… wyksztaÅ‚cenie, chcÄ… koniecznie pracować, bo to jest niejako ich życie. Dajmy im szansÄ™, nie odmawiajmy im tego. Jest jednak bardzo wiele kobiet o znakomitym instynkcie macierzyÅ„skim, które sÄ… znakomitymi matkami i które naprawdÄ™ siedziaÅ‚yby w domu z pożytkiem dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa. ByÅ‚oby mniej dzieci chorych, znerwicowanych i nie opiekunki, lecz matki zajmowaÅ‚yby siÄ™ wÅ‚asnymi dziećmi. Wydaje mi siÄ™, że trzeba by byÅ‚o w tÄ™ stronÄ™ kierować myÅ›lenie. SÄ…dzÄ™, że byÅ‚oby to dziaÅ‚anie z korzyÅ›ciÄ…, dla szczęścia naszej polskiej rodziny.

My byliÅ›my tradycjonalistami. WÅ‚aÅ›ciwie to i zaborcy rozbili siÄ™ o nasze rodziny. Ja myÅ›lÄ™, że mamy prawo być trochÄ™ odmienni od Europy Zachodniej, mamy prawo stawiać na rodzinÄ™ i wspierać jÄ… tak, żeby kobieta mogÅ‚a być w domu. Niekoniecznie musimy jÄ… wysyÅ‚ać, jak kiedyÅ›, na traktory, a teraz do innej pracy, do opiekowania siÄ™ cudzymi dziećmi. Sprawmy jako mÄ…drzy politycy, żeby te kobiety, które chcÄ…, zostaÅ‚y w domu jak najdÅ‚użej, żeby miaÅ‚y takÄ… szansÄ™. Jestem przekonana, że byÅ‚oby to z wielkim pożytkiem dla zdrowia, dla duchowoÅ›ci, dla wartoÅ›ci, dla caÅ‚ej rodziny, dla zdrowia wszystkich. MyÅ›lÄ™, że gdyby także na ojców rodzin w domu czekaÅ‚a kobieta z ciepÅ‚ym obiadem, częściej niż teraz to siÄ™ dzieje, to chyba wszystkim byÅ‚oby lepiej i szczęśliwiej. DziÄ™kujÄ™ bardzo. SkÅ‚adam takÄ… poprawkÄ™. (Oklaski)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Informuję, że lista mówców została wyczerpana.

Wnioski legislacyjne zostaÅ‚y zÅ‚ożone przez paniÄ… senator FetliÅ„skÄ…, pana senatora Augustyna, senatora Rulewskiego i senatora Owczarka.

W tej sytuacji poproszÄ™ jeszcze pana ministra, gdyby chciaÅ‚ siÄ™ ustosunkować. DziÄ™kujÄ™.

Ponieważ zostaÅ‚y zgÅ‚oszone wnioski o charakterze legislacyjnym, proszÄ™ KomisjÄ™ Gospodarki Narodowej oraz KomisjÄ™ Rodziny i Polityki SpoÅ‚ecznej o ustosunkowanie siÄ™ do przedstawionych wniosków i przygotowanie wspólnego sprawozdania.

InformujÄ™, że gÅ‚osowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Do spisu treści

PrzystÄ™pujemy do rozpatrzenia punktu ósmego porzÄ…dku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postÄ™powania karnego oraz niektórych innych ustaw.

Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 377, a sprawozdania komisji w drukach nr 377A i nr 377B.

ProszÄ™ sprawozdawcÄ™ Komisji Praw CzÅ‚owieka i PraworzÄ…dnoÅ›ci, senatora Piotrowicza, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Do spisu treści

Senator Stanisław Piotrowicz:

Panie MarszaÅ‚ku! Panie i Panowie Senatorowie!

W imieniu Komisji Praw CzÅ‚owieka i PraworzÄ…dnoÅ›ci mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie z prac komisji nad uchwalonÄ… w dniu 21 listopada przez Sejm ustawÄ… o zmianie ustawy - Kodeks postÄ™powania karnego oraz niektórych innych ustaw. Posiedzenie komisji odbyÅ‚o siÄ™ w dniu 26 listopada 2008 r.

Do projektu ustawy wprowadzono trzy poprawki o charakterze legislacyjnym. Ustawa wÅ‚Ä…cza do krajowego porzÄ…dku prawnego decyzjÄ™ ramowÄ… Rady Europy z dnia 6 października 2006 r. w sprawie stosowania zasady wzajemnego uznawania do nakazów konfiskaty. Odpowiednie zmiany wprowadzone sÄ… również do kodeksu karnego wykonawczego oraz do kodeksu karnego skarbowego. Nowe przepisy umożliwiajÄ… wzajemne uznawanie pomiÄ™dzy krajami czÅ‚onkowskimi Unii Europejskiej orzeczeÅ„ wydanych przez wÅ‚aÅ›ciwy sÄ…d karny, które po implementacji do polskiego systemu prawa bÄ™dÄ… oznaczać wszelkie naÅ‚ożone orzeczeniem sÄ…du polskiego postaci przepadku, wskazane w przepisach kodeksu karnego i kodeksu karnego skarbowego.

W ustawie - Kodeks postÄ™powania karnego dodane zostaÅ‚y dwa nowe rozdziaÅ‚y: 66c i 66d. W rozdziale 66c uregulowane jest postÄ™powanie sÄ…du polskiego, który wystÄ™puje do sÄ…dów lub innych wÅ‚aÅ›ciwych organów innego paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie wydanego przez sÄ…d polski wobec obywatela polskiego lub cudzoziemca orzeczenia o przepadku. ZasadÄ… jest wystÄ…pienie do jednego paÅ„stwa, jednak dopuszcza siÄ™ sytuacje, w których wystÄ…pienie bÄ™dzie skierowane do kilku paÅ„stw. Do poÅ›wiadczonego za zgodność z oryginaÅ‚em odpisu orzeczenia doÅ‚Ä…czać siÄ™ bÄ™dzie zaÅ›wiadczenie zawierajÄ…ce wszystkie istotne informacje dotyczÄ…ce wydanego orzeczenia, umożliwiajÄ…ce jego prawidÅ‚owe wykonanie. SÄ…d rozpoznaje sprawÄ™ wystÄ…pienia do wÅ‚aÅ›ciwego sÄ…du lub innego organu paÅ„stwa wykonania orzeczenia na posiedzeniu, w którym ma prawo wziąć udziaÅ‚ prokurator, sprawca, jeżeli przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i jego obroÅ„ca, jeżeli siÄ™ na nie stawi. Na postanowienie sÄ…du zażalenie nie przysÅ‚uguje.

Kwoty do wysokoÅ›ci 10 tysiÄ™cy euro przypadajÄ… w caÅ‚oÅ›ci paÅ„stwu wykonujÄ…cemu orzeczenie. Jeżeli zaÅ› kwota uzyskana z tytuÅ‚u wykonania orzeczenia lub orzeczeÅ„ przewyższa równowartość 10 tysiÄ™cy euro, sÄ…d polski wezwie wÅ‚aÅ›ciwy sÄ…d lub inny organ paÅ„stwa wykonania orzeczenia do przekazania poÅ‚owy uzyskanej kwoty na rachunek  bankowy tego sÄ…du.

IstotnÄ… kwestiÄ… jest to, że wystÄ…pienie o wykonanie orzeczenia za granicÄ™ nie skutkuje wstrzymaniem postÄ™powania wykonawczego w kraju. JeÅ›li w toku postÄ™powania wykonawczego na terenie kraju zaistnieje niedopuszczalność kontynuowania postÄ™powania wykonawczego, sÄ…d  niezwÅ‚ocznie zawiadamia o tym wÅ‚aÅ›ciwy sÄ…d paÅ„stwa wykonania orzeczenia. RozdziaÅ‚ 66d odnosi siÄ™ do orzeczeÅ„ zagranicznych wydanych w krajach czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej, które zostanÄ… skierowane do wykonania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. WÅ‚aÅ›ciwym do wykonania takiego orzeczenia bÄ™dzie sÄ…d rejonowy, w okrÄ™gu którego sprawca posiada mienie, osiÄ…ga dochody albo ma staÅ‚e lub czasowe miejsce pobytu. Do odpisu orzeczenia powinno być doÅ‚Ä…czone zaÅ›wiadczenie analogiczne do tego, jakie sporzÄ…dzać bÄ™dÄ… sÄ…dy polskie w sprawach kierowanych przez siebie za granicÄ™.

Ustawa okreÅ›la obligatoryjne i fakultatywne podstawy odmowy przez sÄ…d polski wykonania orzeczenia zagranicznego. Odmowa wykonania orzeczenia o przepadku, o której mowa w art. 611f-w §1, dotyczy tak zwanej konfiskaty rozszerzonej. SÄ…d polski może odmówić wykonania orzeczenia, gdy zagraniczne orzeczenie o przepadku zostaÅ‚o oparte na domniemaniu innym niż wskazane w omawianym przepisie. Implementowana decyzja ramowa stanowi, że taka przesÅ‚anka odmowy bÄ™dzie mogÅ‚a być stosowana tylko wtedy, gdy paÅ„stwo czÅ‚onkowskie zÅ‚oży odpowiednie oÅ›wiadczenie w Sekretariacie Generalnym Rady Unii Europejskiej.

Polska takie oÅ›wiadczenie zÅ‚ożyÅ‚a. Przewiduje ono, że organy polskie nie bÄ™dÄ… uznawać i wykonywać nakazów konfiskaty w przypadkach, gdy orzeczona ona zostaÅ‚a na zasadach konfiskaty rozszerzonej. Katalog fakultatywnych przesÅ‚anek odmowy wykonania orzeczenia otwiera przesÅ‚anka braku podwójnej karalnoÅ›ci, przy czym należy dodać, że w stosunku do okreÅ›lonej kategorii szczególnie groźnych przestÄ™pstw zniesiono potrzebÄ™ badania tej przesÅ‚anki. SÄ… one wskazane w art. 607w kodeksu postÄ™powania karnego. W art. 611f-x ustawa stanowi, że sprawÄ™ wykonania orzeczenia sÄ…d rozpoznaje na posiedzeniu, w którym ma prawo wziąć udziaÅ‚ prokurator, sprawca, jeżeli przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i jego obroÅ„ca, jeżeli siÄ™ na nie stawi, oraz osoba trzecia, której prawa mogÄ… zostać naruszone przez wykonanie orzeczenia.

Postanowienie sÄ…du jest zaskarżalne. Prawo zaskarżenia przysÅ‚uguje stronom oraz osobie trzeciej. Prawomocne orzeczenie przepadku wraz z doÅ‚Ä…czonym zaÅ›wiadczeniem stanowi tytuÅ‚ egzekucyjny i podlega wykonaniu w Rzeczypospolitej Polskiej po wydaniu postanowienia o jego wykonaniu.

Ustawa okreÅ›la również podstawy ewentualnego zawieszenia postÄ™powania w przedmiocie wykonania orzeczenia, zasady podziaÅ‚u kwot uzyskanych z egzekucji, możliwość zawierania porozumieÅ„, które okreÅ›lÄ… inne niż wskazane w ustawie zasady podziaÅ‚u kwot.

W imieniu Komisji Praw CzÅ‚owieka i PraworzÄ…dnoÅ›ci wnoszÄ™ o przyjÄ™cie ustawy wraz z wprowadzonymi przez komisjÄ™ poprawkami. PodkreÅ›lam, że byÅ‚y to poprawki o charakterze czysto legislacyjnym. DziÄ™kujÄ™.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

ProszÄ™ w tej chwili o zabranie gÅ‚osu senatora Paszkowskiego - sprawozdawcÄ™ Komisji Ustawodawczej.

ProszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Senator Bohdan Paszkowski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam bardzo uÅ‚atwione zadanie, bo mój przedmówca dość szczegółowo omówiÅ‚ przedmiot ustawy. OgraniczÄ™ siÄ™ przede wszystkim do krótkiego stwierdzenia, że Komisja Ustawodawcza zaaprobowaÅ‚a przedÅ‚ożonÄ… ustawÄ™ o zmianie ustawy - Kodeks postÄ™powania karnego oraz niektórych innych ustaw, która zostaÅ‚a uchwalona przez Sejm, i wniosÅ‚a tożsame poprawki do wymienionej ustawy. Ich inicjatorem byÅ‚o nasze Biuro Legislacyjne i rzeczywiÅ›cie majÄ… one charakter doprecyzowujÄ…cy pewne okreÅ›lenia lub redakcje trzech w zasadzie przepisów.

KoÅ„czÄ…c swoje wystÄ…pienie, chciaÅ‚bym zwrócić tylko uwagÄ™, że jest to kolejna nowelizacja kodeksu postÄ™powania karnego w zakresie postÄ™powaÅ„ w sprawach karnych ze stosunków miÄ™dzynarodowych, która bÄ™dzie okreÅ›lać zasadÄ™ bezpoÅ›redniego stosowania orzeczeÅ„ wydanych przez organy innych paÅ„stw Unii Europejskiej w Polsce i orzeczeÅ„ sÄ…dów polskich w paÅ„stwach Unii Europejskiej. OczywiÅ›cie na tych zasadach, na jakich z jednej strony byÅ‚y one okreÅ›lone w decyzjach ramowych Rady Europejskiej, a z drugiej strony sÄ… wÅ‚Ä…czone czy bÄ™dÄ… wÅ‚Ä…czone do systemu naszego kodeksu postÄ™powania karnego. Jest to już, można powiedzieć, trzecia taka nowelizacja. Pierwsza, w 2005 r., dotyczyÅ‚a kwestii zwiÄ…zanych z postÄ™powaniem dowodowym i zabezpieczajÄ…cym. Nie tak dawno Senat zajmowaÅ‚ siÄ™ nowymi rozdziaÅ‚ami, które byÅ‚y dodawane, a odnosiÅ‚y siÄ™ do spraw zwiÄ…zanych z grzywnÄ…, Å›rodkami karnymi w postaci nawiÄ…zki lub innych Å›wiadczeÅ„ pieniężnych oraz dotyczÄ…cych orzeczeÅ„ od sprawcy kosztów procesu. To bÄ™dzie kolejna zmiana kodeksu postÄ™powania karnego, która bÄ™dzie okreÅ›lać zasadÄ™ bezpoÅ›redniego stosowania zarówno w jednÄ…, jak i w drugÄ… stronÄ™ orzeczeÅ„ sÄ…dów lub też innych organów - w Polsce sÄ…dów, w Unii Europejskiej różnie może być - dotyczÄ…cych tego obszaru postÄ™powania karnego, gdzie ta zasada  bezpoÅ›rednioÅ›ci bÄ™dzie stosowana. DziÄ™kujÄ™ bardzo.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Obecnie senatorowie mogÄ… zgÅ‚aszać z miejsca trwajÄ…ce nie dÅ‚użej niż minutÄ™ zapytania do senatorów sprawozdawców.

ProszÄ™ bardzo, pan senator Andrzejewski.

Do spisu treści

Senator Piotr Andrzejewski:

Komisja Ustawodawcza, sprawozdawca. Art. 611f-w - tu jest chyba logiczny bÅ‚Ä…d. Odmawia siÄ™ innym niż - taka jest konstrukcja. A wiÄ™c nie odmawia siÄ™ tylko wtedy, kiedy korzyść majÄ…tkowa pochodzi z innego przestÄ™pstwa niż to, za które sprawca zostaÅ‚ skazany. Co za tytuÅ‚ wykonawczy wyroku? ZostaÅ‚ skazany, a z innego tytuÅ‚u siÄ™ orzeka przepadek, tak? Ja nie znam takiego orzeczenia i takiej klauzuli wykonalnoÅ›ci nie ma.

Dalej, stosuje siÄ™ przepadek, jeżeli korzyść majÄ…tkowa jest z innego podobnego przestÄ™pstwa, za które sprawca zostaÅ‚ skazany, popeÅ‚nionego do chwili wydania choćby nieprawomocnego wyroku. Ale gdzie tu jest tytuÅ‚ wykonawczy? My wobec tego tworzymy swoistÄ… odpowiedzialność przepadku nieorzeczonego w paÅ„stwie, które siÄ™ o to zwraca. I wreszcie nie odmawiamy i stosujemy to, kiedy mienie pochodzi z przestÄ™pstwa, nie znajduje pokrycia w ujawnionych źródÅ‚ach przychodów sprawcy. A wiÄ™c jest domniemanie, że jest to mienie z przestÄ™pstwa, a nie stwierdzenie, bo nie ma wyroku skazujÄ…cego. Tu jest chyba bÅ‚Ä…d logiczny, bo tylko te trzy przypadki... w pozostaÅ‚ych siÄ™ odmawia. Tu chyba coÅ› jest nie tak. BÄ™dÄ™ zadawaÅ‚ i ministrowi to pytanie. Te trzy przypadki sÄ… wyÅ‚Ä…cznymi przypadkami, kiedy siÄ™ nie odmawia. Tymczasem wydaje mi siÄ™, że tu o co innego chodziÅ‚o. To jest jedno pytanie. Niestety, jest to albo niechlujstwo, albo po prostu jakieÅ› nieporozumienie, albo źle przepisano dyrektywÄ™ czy  przepisy unijne. Chodzi o art. 611f-w.

Teraz chciaÅ‚bym, aby wskazaÅ‚ mi pan - tym razem chodzi o fakultatywne odmówienie wykonania orzeczenia, bo wczeÅ›niej byÅ‚o to ponad orzeczeniem - kiedy zachodzi uzasadniona obawa, że wykonanie orzeczenia może naruszyć prawa osób trzecich. ProsiÅ‚bym o podanie przykÅ‚adu. Sprawca nie podlega jurysdykcji polskich sÄ…dów karnych.   Wreszcie jeżeli mamy prawomocny wyrok skazujÄ…cy z przepadkiem mienia,  na przykÅ‚ad z Francji albo z Anglii, a okazuje siÄ™, że wedÅ‚ug prawa polskiego nastÄ…piÅ‚o przedawnienie wykonania kary, to nie orzeka siÄ™ przepadku? Jeżeli nastÄ…piÅ‚o przedawnienie, to dlaczego sÄ…d tylko fakultatywnie może... Przedawnienie bierze siÄ™ pod uwagÄ™ z urzÄ™du. Jak to siÄ™ ma do polskiego praworzÄ…dnego systemu karnego? Przedawnienie bierze siÄ™ pod uwagÄ™ z urzÄ™du. Przedawnienie albo siÄ™ wykonuje, albo nie wykonuje, ale to jest fakultatywne. SÄ…d może zastosować przedawnienie, ale nie musi, odmawiajÄ…c. Co to w ogóle za konstrukcja? To jest obraza zdrowego rozsÄ…dku i systematyki prawa.

Dalej: jeżeli wykonanie orzeczenia nie jest możliwe z przyczyn faktycznych lub prawnych... ProszÄ™ mi podać przykÅ‚ady, gdzie polski system jest tak niesprawny, żeby z przyczyn faktycznych nie można byÅ‚o wykonać orzeczenia. Też może odmówić. Jakie kryteria ma sÄ…d do tego, żeby z przyczyn faktycznych odmówić? Ja jestem praktykiem i wydaje mi siÄ™, że taka redakcja tych przepisów obraża zdrowy rozsÄ…dek i spójność polskiego systemu prawnego. ProszÄ™ o odpowiedź.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

ProszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Senator Bohdan Paszkowski:

Dziękuję bardzo.

Tych pytaÅ„ byÅ‚o dość sporo. Ja powiem tak, po pierwsze, trzeba pamiÄ™tać, że te przepisy sÄ… w zasadzie implementacjÄ… dyrektywy Rady Unii Europejskiej, dotyczÄ…cej konfiskat. Ta dyrektywa byÅ‚a przepisywana czy redagowana z uwzglÄ™dnieniem polskiej nomenklatury prawnej, tak to nazwÄ™, jÄ™zyka prawnego oraz istniejÄ…cej w Polsce systematyki prawnej.

Jeżeli chodzi o te domniemania, to one, jak wynika z uzasadnienia przedÅ‚ożenia rzÄ…dowego, w tym zakresie sÄ… w zasadzie adekwatne do tego, co jest zapisane w dyrektywach. Ja chciaÅ‚bym tutaj podkreÅ›lić, że również w polskim systemie prawnym kwestie zwiÄ…zane z majÄ…tkiem uzyskanym z przestÄ™pstwa sÄ… oparte na domniemaniach, które mogÄ… być wzruszalne.

PojawiÅ‚o siÄ™ też pytanie dotyczÄ…ce osoby trzeciej. Polskie prawo też przewiduje, że osoba trzecia może przed sÄ…dem obalić domniemanie, że dane skÅ‚adniki majÄ…tkowe pochodzÄ… z przestÄ™pstwa. W polskim prawie, podkreÅ›lam, w tym zakresie również obowiÄ…zujÄ… domniemania.

(Senator Piotr Andrzejewski: Ale trzeba zawiadomić tÄ™ trzeciÄ… osobÄ™. A jak jest w tej ustawie?)

Przepisy proceduralne w tym zakresie przewidujÄ… zawiadamianie osób trzecich, przy rozpoznawaniu spraw dotyczÄ…cych wykonania orzeczeÅ„. Jest zapis, konkretnie w art. 611fx, że sÄ…d rozpoznaje sprawÄ™ wykonania orzeczenia przepadku na posiedzeniu itd., itd., w którym udziaÅ‚ bierze osoba trzecia, której prawa mogÄ… zostać naruszone przez wykonanie orzeczenia. Tak że tutaj...

(Senator Piotr Andrzejewski: Trzeba ją zawiadomić.)

Pewnie tak.

(Senator Piotr Andrzejewski: A inaczej ma odszkodowanie.)

OczywiÅ›cie jest przewidziana również kwestia tak zwanych regresów, jeżeli z winy paÅ„stwa, które bÄ™dzie wykonywaÅ‚o orzeczenie, dojdzie do naruszenia prawa.

(Senator Piotr Andrzejewski: Jak nie zawiadomiona, to naruszone...)

Kwestie zwiÄ…zane z możliwoÅ›ciÄ… odmówienia orzeczenia przez sÄ…d zostaÅ‚y też w dużej części oparte na tej decyzji ramowej. Przedawnienie również bÄ™dzie badać sÄ…d polski wykonujÄ…cy orzeczenie. SÄ… to przesÅ‚anki fakultatywne, to jest fakt, ale jest również w art. 611fu §5 zapis, który stwierdza: jeżeli przepisy niniejszego rozdziaÅ‚u nie stanowiÄ… inaczej, przy wykonywaniu orzeczeÅ„ - mówiÄ™ tutaj o sÄ…dzie polskim - o których mowa w §1, stosuje siÄ™ przepisy prawa polskiego. Tak że to faktycznie może być materia, która czasami bÄ™dzie nastrÄ™czaÅ‚a sÄ…dom dużo problemów, niemniej jednak trzeba pamiÄ™tać o tej zasadzie, że pierwszeÅ„stwo majÄ… te przepisy szczególne, ale ważne sÄ… również przepisy prawa polskiego.

Myślę, że pan minister jeszcze pełniej na te pytania odpowie. Dziękuję.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania do sprawozdawców? Nie.

Wobec tego, ponieważ projekt ustawy zostaÅ‚ wniesiony przez rzÄ…d, do prezentowania stanowiska rzÄ…du w toku prac parlamentarnych zostaÅ‚ upoważniony minister sprawiedliwoÅ›ci. PoproszÄ™ pana ministra WronÄ™ o rozjaÅ›nienie nam sytuacji, zwiÄ…zanej z podniesionymi przez senatora Andrzejewskiego problemami.

Do spisu treści

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona:

Panie Marszałku, dziękuję bardzo.

Wysoka Izbo!

Ta ustawa rzeczywiÅ›cie, co zostaÅ‚o już podniesione, ma charakter bliźniaczy w stosunku do tych ustaw, które zostaÅ‚y już przyjÄ™te, zwÅ‚aszcza jeżeli chodzi o ustawÄ™ o wzajemnym wykonywaniu kar pieniężnych. I tutaj sÄ… rozwiÄ…zania analogiczne, bardzo podobne, żeby nie powiedzieć, że czasami tożsame z tymi, które byÅ‚y przyjmowane w tamtych wÅ‚aÅ›nie ustawach. Jeżeli chodzi o szczegółowe... Dlatego też, zdaniem Ministerstwa SprawiedliwoÅ›ci, nie powinno tutaj być jakichÅ› wiÄ™kszych kontrowersji.

Najpierw odniosÄ™ siÄ™ może do tych poprawek, które przedstawiÅ‚y Wysokie Komisje. Ministerstwo SprawiedliwoÅ›ci w peÅ‚ni je popiera. SÄ… to rzeczywiÅ›cie legislacyjne, porzÄ…dkujÄ…ce i precyzujÄ…ce poprawki i nie mamy żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci, że powinny zostać wprowadzone. DziÄ™kujemy za wnikliwÄ… pracÄ™ komisji i za to, że zostaÅ‚o to dostrzeżone. To poprawia jakość legislacyjnÄ… tej ustawy.

Pan senator Andrzejewski podniósÅ‚ kwestiÄ™ odmowy wykonania orzeczenia przepadku korzyÅ›ci majÄ…tkowej. SÄ… tu dwa rodzaje tej odmowy: obligatoryjna i fakultatywna. Tego dotyczy art. 611fw. §1 mówi o trzech przypadkach obligatoryjnej odmowy wykonania orzeczenia. Odmawia siÄ™ wykonania orzeczenia przepadku korzyÅ›ci majÄ…tkowej albo jej równowartoÅ›ci w części, w której zostaÅ‚o ono wydane w oparciu o domniemanie pochodzenia tej korzyÅ›ci z przestÄ™pstwa inne niż domniemanie...

(Senator Piotr Andrzejewski: Czyli odmawia siÄ™...)

A zatem odmawia siÄ™ w tych sytuacjach, które wychodzÄ… poza te trzy punkty wymienione w tym zapisie. A te trzy punkty sÄ… po prostu realizacjÄ… tej decyzji ramowej, którÄ… tutaj implementujemy. Czyli to siÄ™ stosuje wówczas, jeżeli zachodzÄ… te przypadki. SÄ… jednak sytuacje wychodzÄ…ce poza tÄ™ decyzjÄ™ ramowÄ…, wtedy nie jesteÅ›my zobowiÄ…zani do wykonywania orzeczenia przepadku i zgodnie z tÄ… ustawÄ… uchwalonÄ… przez Sejm mamy obowiÄ…zek odmówić. OczywiÅ›cie nie sÄ… wykluczone dalej idÄ…ce rozwiÄ…zania wewnÄ™trzne, krajowe, że paÅ„stwo bÄ™dzie wykonywać również orzeczenia przepadku poza tymi trzema sytuacjami domniemaÅ„, o których mowa w decyzji ramowej.

(Senator Piotr Andrzejewski: Numerus clausus...)

To jest decyzja paÅ„stwa, ale my nie chcemy tego robić, chcemy wykonywać tylko w tych przypadkach domniemaÅ„, o których mowa w tych trzech punktach. Jeżeli korzyÅ›ci pochodzÄ… z przestÄ™pstwa innego niż te trzy domniemania, to wtedy siÄ™ odmawia. To jest przepis jasny.

(Senator Piotr Andrzejewski: Dziękuję. To dla adwokatów jest cudowny prezent.)

W §3 mamy do czynienia z fakultatywnÄ… odmowÄ… wykonania orzeczenia. I to jest przepis w caÅ‚oÅ›ci oparty na treÅ›ci art. 8 tejże decyzji, który w punktach przewiduje przypadki takiej fakultatywnej odmowy. To jest analogiczna instytucja...

(Senator Piotr Andrzejewski: No to tam jest numerus clausus.)

...jaka już zostaÅ‚a przyjÄ™ta w ustawie dotyczÄ…cej wzajemnego wykonywania kary grzywny. BiorÄ…c pod uwagÄ™ caÅ‚oksztaÅ‚t okolicznoÅ›ci, które istniejÄ… w sprawie, sÄ…d może odmówić, ale nie musi, jeżeli uzna, że pewne okolicznoÅ›ci wymagajÄ… tego wykonania. DziÄ™kujÄ™.

Wicemarszałek
Zbigniew Romaszewski:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoÅ› z paÅ„stwa senatorów pragnie zadać pytanie panu ministrowi?

Senator Andrzejewski, potem senator Paszkowski.

Do spisu treści

Senator Piotr Andrzejewski:

Skoro prawomocne orzeczenie stanowiÄ…ce tytuÅ‚ egzekucyjny, wyrok skazujÄ…cy mówiÄ…cy o przepadku jest poza tymi trzema przypadkami, a wiÄ™c podlega odmowie, bo to jest numerus clausus, to po co w ogóle jest... Można odmówić w tych innych przypadkach, to wszystko jest wyÅ‚Ä…czone, skoro tylko w tych trzech przypadkach podlegajÄ… wykonaniu orzeczenia o przepadku korzyÅ›ci majÄ…tkowej lub jej równowartoÅ›ci. To jest chyba logicznie niepotrzebne, można skreÅ›lić §2 w caÅ‚oÅ›ci, skoro wyÅ‚Ä…czne dochodzenie czy egzekwowanie na rzecz paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego wyroku jest tylko w tych trzech przypadkach. Wyrok praktycznie jest wyeliminowany, bo jeżeli sÄ… tylko te trzy okolicznoÅ›ci, a tak wynika z logicznego rozbioru tego przepisu, czyli domniemanie pochodzenia korzyÅ›ci majÄ…tkowej z przestÄ™pstwa innego niż to, za które sprawca zostaÅ‚ skazany, domniemanie, że korzyść majÄ…tkowa pochodzi z innego przestÄ™pstwa podobnego do przestÄ™pstwa itd. i domniemanie pochodzenia z przestÄ™pstwa mienia nieznajdujÄ…cego pokrycia w ujawnionych źródÅ‚ach itd., to wszystkie inne sÄ… wyeliminowane. To jest przepis nie fakultatywny, tylko dyrektywny, bo odmawia siÄ™. Albo jest bÅ‚Ä…d w ustawie, który trzeba pilnie sprostować, albo w ogóle §2 można skreÅ›lić, bo we wszystkich pozostaÅ‚ych przypadkach i tak siÄ™ odmawia. To jest pierwsze pytanie.

Drugie. Przed jaki sÄ…d wnosi siÄ™ powództwa przeciwegzekucyjne? Jeżeli jest tytuÅ‚ egzekucyjny, na przykÅ‚ad angielski, francuski, i dwie strony zaskarżą, na przykÅ‚ad bÄ™dzie skarga pauliaÅ„ska - art. 841 k.p.c., a tu posiÅ‚kowo siÄ™ stosuje k.p.c. plus ten art. 160 któryÅ› kodeksu karnego wykonawczego - to jaki sÄ…d bÄ™dzie wÅ‚aÅ›ciwy, bo tu nie ma przepisów kolizyjnych: czy sÄ…d wykonania orzeczenia, czy sÄ…d wydania orzeczenia?

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Marek Ziółkowski)

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Panie Ministrze, proszÄ™ bardzo...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona: Nie wiem tylko, czy pan senator mówiÅ‚ o §2, czy §3 jako zbÄ™dnym.)

Do spisu treści

Senator Piotr Andrzejewski:

Wszystko jest zbÄ™dne, skoro mamy tylko te trzy przypadki. Skoro jest to numerus clausus i sÄ… tylko trzy przypadki, to wszystkie fakultatywnoÅ›ci sÄ… wyÅ‚Ä…czone. To po co w ogóle fakultatywność, skoro siÄ™ odmawia? Nie odmawia siÄ™ tylko w tych trzech przypadkach, a wszystko inne podlega odmowie. ProsiÅ‚bym o zreflektowanie siÄ™, bo jeszcze jest czas, żeby zÅ‚ożyć poprawki albo odesÅ‚ać to do komisji.

Do spisu treści

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona:

Mamy tutaj do czynienia ze stosunkiem logicznym zakresów pojęć polegajÄ…cym na zawieraniu siÄ™ albo może przecinaniu siÄ™, posiadaniu części wspólnej. To nie sÄ… zupeÅ‚nie rozÅ‚Ä…czne logicznie kategorie. W §1 mamy wymienione trzy przypadki obligatoryjnej odmowy wykonania.

(Senator Piotr Andrzejewski: Odwrotnie.)

Nie, nie, jest powiedziane: odmawia siÄ™ wykonania.

(Senator Piotr Andrzejewski: Tak jak przed chwilą pan minister powiedział...)

Nie: "odmawia się wykonania orzeczenia przepadku korzyści majątkowej...

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Panie Senatorze, to są jeszcze pytania minutowe...)

...albo jej równowartoÅ›ci w części, w której zostaÅ‚o ono wydane w oparciu o domniemanie pochodzenia tej korzyÅ›ci z przestÄ™pstwa, inne niż domniemanie". I jeżeli zachodzÄ… inne przypadki niż te trzy domniemania...

(Senator Piotr Andrzejewski: To odmawia siÄ™.)

...do których uwzględnienia zobowiązuje nas decyzja ramowa...

(Senator Piotr Andrzejewski: To odmawia siÄ™.)

...to wtedy siÄ™ odmawia. Ale, Wysoka Izbo, nawet w tych sytuacjach, w których nie zachodzÄ… przypadki obligatoryjnej odmowy, można odmówić, jeżeli zachodzÄ… te przypadki, o których szczegółowo mówi §3. Pan senator w swoim wystÄ…pieniu na poczÄ…tku mówiÅ‚ o §3, a teraz mówi, tak sÅ‚yszaÅ‚em, o §2, wÅ‚aÅ›ciwie nie wiem, o który z nich chodzi. Ale jeżeli chodzi o §3, to sÄ… tam wymienione te sytuacje, które nie sÄ… objÄ™te obligatoryjnÄ… odmowÄ… wykonania orzeczenia, o którym mowa w §1, a mimo to można fakultatywnie odmówić. Można tak zrobić, jeżeli zachodzÄ… na przykÅ‚ad takie sytuacje jak wspomniana w §3 pkt 4: "wedÅ‚ug prawa polskiego nastÄ…piÅ‚o przedawnienie wykonania kary". Czyli mimo że nie mamy obligatoryjnej podstawy odmowy wykonania orzeczenia, tej z §1, to jednak możemy odmówić, jeżeli zachodzi któraÅ› z tych sytuacji, o których mowa w §3.

(Senator Piotr Andrzejewski: Ale możemy nie odmówić w przypadku przedawnienia.)

No tak, ale to jest właśnie...

(Senator Piotr Andrzejewski: Nowa dyspozycja dla sÄ…du...)

Tak jest skonstruowana decyzja ramowa, że nam na to po prostu zezwala.

Odnosząc się do bardzo ważnej praktycznie kwestii, którą pan senator podniósł, zgłoszenia roszczeń do na przykład nieruchomości, która jest objęta tą procedurą...

(Senator Piotr Andrzejewski: Przez osoby trzecie, które nic nie wiedzÄ… o tym i majÄ… szkodÄ™.)

Tak, przez osoby trzecie.

...chciaÅ‚bym zwrócić uwagÄ™ na §5 w art. 611fn... przepraszam bardzo, w art. 611fu, który to przepis stanowi, że jeżeli przepisy niniejszego rozdziaÅ‚u nie mówiÄ… inaczej, to przy wykonywaniu orzeczeÅ„, o których mowa w §1, stosuje siÄ™ przepisy prawa polskiego. Z kolei przepisy prawa polskiego stanowiÄ…, że przy wykonywaniu tych orzeczeÅ„ stosuje siÄ™ procedurÄ™ administracyjnÄ…. Ja nie mam przed sobÄ… akurat tego przepisu, chociaż miaÅ‚em go przed chwilÄ…, nie wiem, czy pan sÄ™dzia jest w stanie przypomnieć mi numer tego artykuÅ‚u, ale jest przepis, który odsyÅ‚a do procedury administracyjnej, do urzÄ™dów skarbowych i do ustawy o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji. Z kolei art. 38 ustawy o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji przewiduje Å›rodek prawny dla osoby, która nie bÄ™dÄ…c zobowiÄ…zanÄ…, czyli jest to osoba trzecia, roÅ›ci sobie prawa do rzeczy lub prawa majÄ…tkowego, z którego prowadzi siÄ™ egzekucjÄ™. Może ona, i to jest wÅ‚aÅ›nie jej uprawnienie, wystÄ…pić do organu egzekucyjnego w terminie czternastu dni od dnia uzyskania wiadomoÅ›ci o czynnoÅ›ci egzekucyjnej skierowanej do tej rzeczy lub tego prawa z Å¼Ä…daniem ich wyÅ‚Ä…czenia spod egzekucji, przedstawiajÄ…c odpowiednie dowody i dokumenty Å›wiadczÄ…ce o jej prawie. I w takiej sytuacji organ egzekucyjny, czyli urzÄ…d skarbowy, wydaje postanowienie, które jest oczywiÅ›cie zaskarżalne w trybie procedury administracyjnej, czyli może tutaj dojść do kontroli sÄ…dowej wykonywanej przez wojewódzki sÄ…d administracyjny.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję.

Pan senator Bohdan Paszkowski, proszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Senator Bohdan Paszkowski:

Panie Ministrze, mam pytanie. Mianowicie poprzez to dodanie do kodeksu postÄ™powania karnego tych nowych rozdziałów zmienia siÄ™ również inne przepisy w kodeksie karnym wykonawczym oraz w kodeksie wykroczeÅ„. W przepisach koÅ„cowych kodeksu postÄ™powania karnego jest art. 613 i on brzmi w sposób nastÄ™pujÄ…cy: "z wyjÄ…tkiem wypadków okreÅ›lonych w art. 595 oraz w rozdziaÅ‚ach 62a, 62b, 65a, 65b z majÄ…cymi siedzibÄ™ za granicÄ… organami obcego paÅ„stwa oraz z osobami wymienionymi - tutaj sÄ… odesÅ‚ania do artykułów - sÄ…dy i prokuratorzy każdorazowo porozumiewajÄ… siÄ™, w tym przy dorÄ™czaniu pism procesowych, za poÅ›rednictwem ministra sprawiedliwoÅ›ci, a ten w razie potrzeby przez ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw zagranicznych". Ten przepis byÅ‚ dawno konstruowany, bo obowiÄ…zywaÅ‚a zasada poÅ›rednictwa ministra sprawiedliwoÅ›ci w kontaktach z podmiotami, nazwijmy je tak, sÄ…dowymi poza granicami kraju. W 2005 r., kiedy wprowadzano przepisy które pozwalaÅ‚y na bezpoÅ›rednie kontakty i wykonywanie orzeczeÅ„ sÄ…dów Unii Europejskiej czy też Polski w Unii Europejskiej, zmieniono ten przepis i dodano rozdziaÅ‚y 62a, 62b, 65a itd....

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: To ma być minuta, Panie Senatorze, minuta.)

Już zadaję pytanie. Czy pan minister nie sądzi, że przy tej zmianie powinniśmy również, ponieważ dodajemy tutaj nowe odstępstwo od tej zasady, dodać ten artykuł...

Do spisu treści

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona:

To jest usterka, ma pan całkowitą rację, Panie Senatorze.

(Senator Bohdan Paszkowski: Dziękuję.)

RzeczywiÅ›cie, my zbytnio koncentrowaliÅ›my siÄ™ na tym, co wybiliÅ›my tutaj w pierwszym artykule tego dodawanego rozdziaÅ‚u, że jest zezwolenie na bezpoÅ›rednie kontakty. Przepis brzmi tak, że może wystÄ…pić o jego wykonanie bezpoÅ›rednio do wÅ‚aÅ›ciwego sÄ…du. WydawaÅ‚o siÄ™ nam, że to zaÅ‚atwia sprawÄ™, ale rzeczywiÅ›cie z legislacyjnego punktu widzenia w tym artykule powinny być dodane te przepisy jako wyjÄ…tek od tej zasady poÅ›rednictwa ministra sprawiedliwoÅ›ci.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Rozumiem, że pan senator już bieży z poprawkÄ…, tak?

(GÅ‚os z sali: Tak.)

Bardzo dobrze, bardzo mnie to cieszy.

(Senator Piotr Zientarski: Ja mam jedno pytanie.)

Pan senator Zientarski, proszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Senator Piotr Zientarski:

Pytanie dotyczy oczywiÅ›cie tego przedmiotu. Z praktyki pamiÄ™tam, że obowiÄ…zywaÅ‚a specjalna instrukcja o obrocie prawnym z zagranicÄ…. Czy w tej instrukcji też zostaÅ‚y dokonane odpowiednie zmiany? OczywiÅ›cie ona nie miaÅ‚a charakteru ustawowego, ale pytam o to tak dla porzÄ…dku.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

ProszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona:

Ta instrukcja to jest już dokument historyczny. Tutaj opieramy siÄ™ caÅ‚kowicie na systemie źródeÅ‚ prawa, który wynika z konstytucji. A wiÄ™c: ustawa, rozporzÄ…dzenie... Tylko to.

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo, dziękuję, Panie Ministrze.

Rozumiem, Panie Senatorze... Pan senator Paszkowski chce złożyć poprawkę, tak? Może pan ją złożyć bez wygłaszania przemówienia. Ale skoro pan sobie życzy, to proszę bardzo, zapraszam.

Do spisu treści

Senator Bohdan Paszkowski:

Panie Marszałku, ponieważ wiem, że atmosfera jest już napięta, jako że chcemy zmierzać do końca...

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Dlaczego jest napięta?

A, tak patrzÄ™ po kolegach...

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Proszę spokojnie rozluźnić atmosferę.)

Å»eby dÅ‚ugo nie przemawiać, powiem tylko, że chcÄ™ zgÅ‚osić poprawkÄ™ - co za chwilÄ™ zrobiÄ™ - do art. 613 §1 polegajÄ…cÄ… na uwzglÄ™dnieniu w tym zapisie zmian dokonywanych w kodeksie postÄ™powania karnego, które to zmiany statuujÄ… już tÄ™ zasadÄ™ bezpoÅ›redniego zwracania siÄ™ sÄ…dów polskich do sÄ…dów czy innych organów Unii Europejskiej, co dziaÅ‚a też w drugÄ… stronÄ™. DziÄ™kujÄ™ bardzo.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Jako drugi w dyskusji gÅ‚os zabiera pan senator Andrzejewski. ProszÄ™ bardzo.

Do spisu treści

Senator Piotr Andrzejewski:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Z ogromnÄ… troskÄ… pochylam siÄ™ nad tÄ… nowelizacjÄ…. Jest ona co prawda wielkÄ… szansÄ… dla kancelarii adwokackich, ale jest to też niewÄ…tpliwie zaÅ›miecanie - a nie waham siÄ™ użyć tego sÅ‚owa - logiki, precyzyjnoÅ›ci i przejrzystoÅ›ci obowiÄ…zujÄ…cego w Polsce systemu, zarówno kodeksu postÄ™powania karnego, jak i kodeksu karnego wykonawczego. Mamy tu bowiem do czynienia z caÅ‚ym szeregiem przepisów, które przynajmniej w tej wersji sÄ… ze sobÄ… sprzeczne.

Otóż reprezentujÄ™ poglÄ…d - i obstajÄ™ przy nim - że wadliwie jest skonstruowany ten przepis, który mówi, że tylko w trzech przypadkach wymienionych w tym wÅ‚aÅ›nie art. 611fw można stosować wykonanie orzeczenia przepadku korzyÅ›ci majÄ…tkowej z tytuÅ‚u wykonawczego danego paÅ„stwa europejskiego. To by znaczyÅ‚o - bo tak jest ten przepis skonstruowany - że we wszystkich innych przypadkach trzeba by to wykonanie wyÅ‚Ä…czyć, i jest to obligatoryjne. W zwiÄ…zku z tym skoro możemy mówić, że to jest fakultatywne, że w innych przypadkach sÄ…d może czy nie... No, jest to po prostu sprzeczność contradictio in adiecto, bardzo prosta, logiczna sprzeczność.

Ale zakÅ‚adam, że wkrótce bÄ™dziemy mieli nowelizacjÄ™, która usunie treść art. 611fw - wówczas bÄ™dÄ™ staraÅ‚ siÄ™ Senatowi to przypomnieć.

Tu jednak mamy do czynienia z fakultatywnoÅ›ciÄ…, która daje nowe uprawnienia i burzy polski system prawny w paru punktach. OgraniczÄ™ siÄ™ do jednego tylko przykÅ‚adu. Otóż to, co sÄ…dy karne uwzglÄ™dniajÄ… obligatoryjnie, z urzÄ™du - a niewiele jest takich rzeczy - to jest przedawnienie: przedawnienie karalnoÅ›ci, przedawnienie Å›cigania... Tu zaÅ› okazuje siÄ™, że sÄ…dy muszÄ… brać to pod uwagÄ™, mogÄ… uwzglÄ™dnić, ale nie muszÄ…. Jest to sprzeczne z logikÄ… i zasadÄ… obowiÄ…zujÄ…cego w Polsce dzisiaj systemu prawnego, jest to zburzenie pewnej fundamentalnej zasady.

CaÅ‚y szereg innych wyjÄ…tków daje sÄ™dziemu uprawnienie takie, że sÄ™dzia może stosować prawo, ale też może siÄ™ nim posÅ‚użyć, żeby odmówić jego stosowania, na wypadek oczywiÅ›cie, gdyby nie zadziaÅ‚aÅ‚ ten przepis, o którym mówiÅ‚em, numerus clausus z art. 611fw, i który ogranicza wykonanie orzeczenia do tylko trzech przypadków tam wymienionych - co widocznie bÅ‚Ä™dnie przepisano z dyrektywy - w jakimÅ› alogicznym systemie legislacyjnym.

Jest jeszcze jedna bardzo niebezpieczna rzecz. OczywiÅ›cie możemy, gdy kwota jest do 10 tysiÄ™cy euro, czerpać dochody z tego, że bÄ™dziemy wykonywać te orzeczenia - i tylko gdy bÄ™dzie wiÄ™cej, trzeba bÄ™dzie dzielić z tym drugim sÄ…dem, bo tak tu jest powiedziane - ale jest to iluzoryczne źródÅ‚o przychodów z racji funkcjonowania wymiaru sprawiedliwoÅ›ci. A to dlatego, że jednoczeÅ›nie jest też możliwość zasÄ…dzania odszkodowaÅ„ na rzecz osób trzecich, tych osób, które poniosÅ‚y szkodÄ™ w zwiÄ…zku z niezrealizowaniem ich praw i orzeczeniem przepadku. Bo proszÄ™ mi pokazać, gdzie sÄ…d bÄ™dzie siÄ™ zajmowaÅ‚ zawiadamianiem osób trzecich, których sprawa dotyczy, a które nawet nie bÄ™dÄ… o tym wiedziaÅ‚y, do tego mogÄ… być w innym paÅ„stwie. DÅ‚użnik nie jest przecież tym zainteresowany, podobnie sÄ…d, żeby poprowadzić kwerendÄ™ tych osób, które powinno siÄ™ zawiadomić i po prostu ich nie zawiadomi. A one potem bÄ™dÄ… miaÅ‚y roszczenie do paÅ„stwa polskiego o odszkodowanie z racji ich nieuwzglÄ™dnienia w postÄ™powaniu. Tak, to jest bardzo dobre - kancelarie adwokackie już siÄ™ bardzo cieszÄ… z tych przepisów.

Wreszcie sÄ™dzia może powiedzieć - a nie jest powiedziane, z jakiego tytuÅ‚u... Bo jeżeli wykonanie orzeczenia nie jest możliwe z przyczyn faktycznych lub prawnych, sÄ…d niezwÅ‚ocznie powiadamia wÅ‚aÅ›ciwy sÄ…d lub inny organ paÅ„stwa wydania orzeczenia. Wydaje mi siÄ™, że ten przepis bÄ™dzie stosowany nadmiernie, żeby po prostu pozbyć siÄ™ tego kÅ‚opotu, który ta ustawa rodzi po stronie sÄ…dów polskich.

Wreszcie powództwa przeciwegzekucyjne, które stosuje siÄ™ tutaj wedÅ‚ug... No, ja to mówiÄ™ w sumie do fachowców, bo dla wiÄ™kszoÅ›ci - tych, którzy nie sÄ… praktykami wykonywania tych wszystkich przepisów - jest to czarna magia. Najstarsza skarga pauliaÅ„ska, art. 841 k.p.c., tu może być stosowana, bo do tego odsyÅ‚a, miÄ™dzy innymi, kodeks karny wykonawczy, chyba to jest art. 161 - odsyÅ‚a w zakresie powództw przeciwegzekucyjnych do stosowania prawa cywilnego, nie tylko do prawa administracyjnego.

I tutaj też mamy do czynienia z bardzo trudnÄ… sytuacjÄ…. Skoro stosuje siÄ™ prawo polskie, skoro jest tytuÅ‚ wykonawczy, który przychodzi z zagranicy, skoro sÄ… strony, to jak bÄ™dzie funkcjonować wtedy powództwo przeciwegzekucyjne? To powództwo przeciwegzekucyjne Å‚Ä…czy siÄ™ również z niezawiadomieniem, niewykonaniem i roszczeniami odszkodowawczymi zgÅ‚aszanymi do polskiego rzÄ…du i polskiego sÄ…du. A wiemy, że prawo polskie przewiduje również odszkodowanie z tytuÅ‚u wydania naruszajÄ…cego prawo wyroku, który rodzi roszczenia odszkodowawcze.

Takich problemów jest tu caÅ‚a masa, ale ja nie skÅ‚adam wniosku o odrzucenie tej nowelizacji. Jest koniecznoÅ›ciÄ…, żebyÅ›my to implementowali. Jednak ten sposób implementacji bÄ™dÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci obserwowaÅ‚, jeżeli Pan Bóg da mi dÅ‚ugie życie, i to nie tylko z troskÄ…, ale też z wielkÄ… uwagÄ…, gdyż uważam, że taka ustawa nie speÅ‚nia wymogów poprawnej legislacji. DziÄ™kujÄ™.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Proszę bardzo, pan senator Zientarski. Już chciałem zamknąć dyskusję, ale pan senator mnie ubiegł.

Do spisu treści

Senator Piotr Zientarski:

Ja króciutko, dosłownie kilka słów na temat pewnej refleksji.

RzeczywiÅ›cie można tu być... To odnoÅ›nie do wypowiedzi mojego szanownego przedmówcy, pana senatora Andrzejewskiego. Otóż myÅ›lÄ™, że rzeczywiÅ›cie kwestia przedawnienia... No, przedawnienie rzeczywiÅ›cie zawsze jest przesÅ‚ankÄ… bezwzglÄ™dnÄ… i przedawnienie zawsze u nas decydowaÅ‚o o tym, że nie można byÅ‚o mówić - oczywiÅ›cie w zależnoÅ›ci od tego, czy to byÅ‚oby przedawnienie Å›cigania, karalnoÅ›ci czy też z urzÄ™du...

(GÅ‚os z sali: Jedna przesÅ‚anka... uwzglÄ™dnić...)

No, oczywiÅ›cie, oczywiÅ›cie. Z tym że tutaj nie wiemy, wiÄ™c myÅ›lÄ™, że również trzeba bÄ™dzie oceniać, czy rzeczywiÅ›cie... No, już załóżmy, że ten wyrok wczeÅ›niej nie zostaÅ‚ częściowo wykonany itd., a wiÄ™c trzeba by te wszystkie kwestie porównywać. PostÄ™powanie wykonawcze rzeczywiÅ›cie tutaj, w tej kwestii, byÅ‚oby dość skomplikowane, chociaż ten problem rzeczywiÅ›cie istnieje.

ChcÄ™ tu jednak podnieść jednÄ… kwestiÄ™. Ja tu nie mam obaw, tych egzekucyjnych, o których mówiÅ‚ pan mecenas, bo wyÅ‚Ä…czenie spod egzekucji pewnych elementów majÄ…tku już istnieje w postÄ™powaniu karnym. I to nie ma nic wspólnego, Panie Mecenasie, z powództwem przeciwegzekucyjnym, absolutnie nie.

(Senator Piotr Andrzejewski: Z urzÄ™du bierze siÄ™ pod uwagÄ™, bez wzglÄ™du na przesÅ‚ankÄ™...)

To nie szkodzi, to nie dotyczy na pewno tych sytuacji.

Poza tym skarga pauliaÅ„ska... No, przecież istotÄ… skargi pauliaÅ„skiej jest ustalenie przez sÄ…d bezskutecznoÅ›ci nie wyÅ‚Ä…czenia, ale czynnoÅ›ci prawnej, która zostaÅ‚a dokonana z pokrzywdzeniem wierzyciela. To jest istota sprawy. To nie jest przeciwegzekucyjne roszczenie. To tak tylko...

(Senator Piotr Andrzejewski: Bo wierzycielem...)

Ona nie jest wierzycielem. Nie, ona nie jest wierzycielem.

(Wicemarszałek Marek Ziółkowski: Panowie Senatorowie...)

Ona ma uprawnienie...

(GÅ‚os z sali: ParÄ™ słów. Panie Senatorze, parÄ™ słów.)

Krótko mówiąc: oczywiście ta kwestia przedawnienia wymaga...

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Ja zaraz złożę na was skargę marszałkowską! Co to jest!

(Senator Piotr Zientarski: Dziękuję bardzo.)

Zamykam dyskusjÄ™, Wysoki Senacie.

Panie Ministrze, czy pan chciałby ustosunkować się do zgłoszonej poprawki? Co prawda mówił pan na jej temat.

Do spisu treści

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie SprawiedliwoÅ›ci Zbigniew Wrona:

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Ja w caÅ‚oÅ›ci popieram tÄ™ poprawkÄ™. Ona jest po prostu sÅ‚uszna. To rzeczywiÅ›cie jest legislacyjna usterka.

DziÄ™kujÄ™ panu senatorowi Paszkowskiemu za wnikliwość w tej sprawie.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Bardzo dziÄ™kujÄ™ za tÄ™ współpracÄ™ rzÄ…du z opozycjÄ…. Mnie siÄ™ to niezwykle podoba.

Ponieważ zostaÅ‚y zgÅ‚oszone wnioski o charakterze legislacyjnym, proszÄ™ KomisjÄ™ Praw CzÅ‚owieka i PraworzÄ…dnoÅ›ci oraz KomisjÄ™ UstawodawczÄ… o przygotowanie wspólnego sprawozdania.

Głosowanie odbędzie się pod koniec...

(Senator Piotr Andrzejewski: O północy.)

...posiedzenia. O jakiej północy? Jutro, w Å›wiÄ™tej Barbórki, Panie Senatorze.

(Rozmowy na sali)

Kończę punkt ósmy.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze. Już pan jest wolny od wszelkich skarg.

(GÅ‚os z sali: A byÅ‚ aresztowany?)

 

 


23. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu