Poprzednia część, następna część, spis treści


Z prac komisji senackich

1 kwietnia 2008 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Spraw Unii Europejskiej rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.

Gośćmi połączonych komisji byli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych: podsekretarz stanu Andrzej Kremer, wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego Krzysztof Kocel, dyrektor Departamentu Unii Europejskiej Jarosław Starzyk oraz ekspert w tym departamencie Michał Mazur, a także sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Mikołaj Dowgielewicz.

Zagadnienia związane z ratyfikacją traktatu Lizbońskiego szeroko omówił wiceminister spraw zagranicznych A. Kremer. W swoim wystąpieniu przypomniał m.in. historię jego powstania, poczynając od Traktatu Rzymskiego poprzez Maastricht i Traktat Amsterdamski aż do nieudanej próby wprowadzenia Traktatu Konstytucyjnego. Wiceminister przedstawił także nowe rozwiązania organizacyjne i procedury wprowadzane przez traktat, a także omówił kwestie dotyczące Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Podczas dyskusji wątpliwości senatorów dotyczyły m.in. procedury ratyfikacji traktatu, a także funkcjonowania Karty Praw Podstawowych, szczególnie w kontekście restytucji mienia na Ziemiach Odzyskanych.

W głosowaniu, stosunkiem głosów 13 do 6, połączone komisje opowiedziały się za rekomendowaniem Senatowi uchwalenia ustawy upoważniającej prezydenta RP do ratyfikacji Traktatu Lizbońskiego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Edmunda Wittbrodta.

2 kwietnia 2008 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych spotkali się z Robertem Kupieckim - ambasadorem nadzwyczajnym i pełnomocnym RP w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Posiedzenie poświęcone było funkcjonowaniu ambasady RP w Waszyngtonie oraz priorytetom działania tej placówki.

Ambasador R. Kupiecki przedstawił zarys polskiej polityki zagranicznej wobec USA oraz wynikające z niej priorytety działania ambasady RP w tym kraju w najbliższych latach. Przypomniał, że sytuacja polityczna w Stanach Zjednoczonych, w związku ze zbliżającymi się wyborami do Izby Reprezentantów i uzupełnieniem 1/3 składu Senatu, a także wyborami prezydenckimi, może wyraźnie się zmienić.

Do najważniejszych zadań kierowanego przez siebie przedstawicielstwa ambasador zaliczył umacnianie więzi partnerskich i sojuszniczych między USA i Polską, jako głównym partnerem strategicznym w Europie Środkowo-Wschodniej, uczynienie z placówki zaplecza pomocnego w negocjacjach dotyczących tarczy antyrakietowej, działania na rzecz zniesienia wiz, promocji polskiej gospodarki, nauki i kultury, a także współpracę z Polonią i walkę ze stereotypami budującymi negatywny obraz Polski. Ambasador R. Kupiecki przypomniał, że w 2009 r. przypada 90. rocznica nawiązania przez Polskę stosunków dyplomatycznych z USA.

Przedstawiając senatorom priorytetowe sprawy, którymi chce się zająć podczas urzędowania, ambasador zapowiedział, że włączy się w działania zwalczające stereotypy o Polsce i Polakach. Jak stwierdził, zamierza walczyć ze sformułowaniami w amerykańskich mediach, takimi jak "polskie obozy śmierci". "Prowadząc działalność informacyjną i promocyjną, chciałbym bardzo szeroko korzystać ze współpracy tych grup nacisku w Stanach Zjednoczonych, które są Polsce przyjazne" - zaznaczył. W tym kontekście wskazał na środowiska polonijne i żydowskie, a także inne zainteresowane współpracą z Polską. "Chciałbym pracować nad tym, aby wizerunek Polski w Stanach Zjednoczonych był wizerunkiem państwa nowoczesnego, otwartego, które warto odwiedzać, które jest dobrym partnerem" - zapewnił senatorów R. Kupiecki.

W swoim wystąpieniu ambasador mówił także o "wyjściu poza Waszyngton". "Chciałbym, aby Polska w sposób systematyczny zbudowała sieć wpływowych kontaktów w USA poza Waszyngtonem, szczególnie w miejscach, gdzie interesy biznesu krzyżują się z interesami politycznymi" - podkreślił.

Podczas posiedzenia ambasador R. Kupiecki mówił także o ewentualnym zniesieniu wiz wjazdowych do USA. Jak stwierdził, coraz bardziej prawdopodobne jest osiągnięcie przez Polskę wymaganego przez USA minimalnego poziomu odmów przy przyznawaniu wiz, co pozwoli na ich zniesienie. Uchwalona w ub.r. przez obie izby Kongresu USA ustawa przewiduje, że bez wiz będą mogli przyjeżdżać do Ameryki obywatele krajów, w których konsulaty amerykańskie odmawiają wiz nie więcej niż 10% ubiegających się o nie osób. "Na przestrzeni ostatnich 4 miesięcy statystyka odmów wizowych dla polskich obywateli zmalała z 25% w październiku ub.r. do około 14% za pięć ostatnich miesięcy" - zaznaczył. Jego zdaniem, nasz kraj zbliża się do progu, który umożliwia podjęcie decyzji korzystnej dla Polski w sprawie ruchu bezwizowego z USA.

"Trend spadkowy jest wyraźny. Spowodowany jest m.in. stałym zmniejszaniem się ruchu osobowego z Polski do Stanów Zjednoczonych, a wraz z tym liczby osób składających podania o wizy, co wpływa na procent odmów" - podkreślił ambasador R. Kupiecki. W 2009 r. w USA zacznie działać system rejestracji wyjazdów, mający na celu ustalenie liczby osób nielegalnie przedłużających pobyt w USA. Dyplomata zapowiedział, że ambasada pod jego kierownictwem rozpocznie "stałe, codzienne zabiegi w celu przypominania administracji amerykańskiej o Polsce w kontekście ruchu bezwizowego".

W dyskusji senatorowie poruszali m.in. kwestie związane z polsko-amerykańską współpracą i wymianą naukową, z realizacją off-setu przez stronę amerykańską oraz z możliwym rozwojem sytuacji politycznej w USA i jej konsekwencjami dla Polski.

W drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych senatorowie rozpatrywali ustawę o ratyfikacji Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r.

Na temat ustawy ratyfikacyjnej, a także zapisów przedmiotowego porozumienia wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Marcin Korolec, wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Krzysztof Kocel, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Przestrzeni Kosmicznej poseł Bogusław Wontor oraz doradca tego zespołu prof. Zbigniew Kłos. Pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Dyrektor K. Kocel podkreślił, że Polska, co prawda, od lat uczestniczy w pracach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), lecz dopiero status państwa współpracującego, a potem pełne członkostwo zapewniają profity wynikające z uczestnictwa w tej agencji. Ponadto poinformował, że wstąpienie do ESA wiąże się z wpłaceniem kwoty w wysokości około 1 mln euro, lecz - jego zdaniem - jest to opłacalna inwestycja. W imieniu rządu zwrócił się do komisji o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wiceminister M. Korolec zwrócił uwagę, że wraz z osiągnięciem statusu państwa współpracującego Polska stanie się członkiem struktur decyzyjnych ESA i będzie mieć znacznie większy wpływ na jej działania.

Poseł B. Wontor podkreślił znaczenie postulowanej ratyfikacji. Mówił także o wpływie technologii kosmicznych na gospodarkę i jej rozwój. Programy realizowane przez ESA przedstawił prof. Z. Kłos.

W dyskusji senatorowie podnosili kwestie związane z procedurą członkostwa w ESA, a także zasięgiem realizowanych na jej zlecenie kontraktów.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednomyślnie opowiedziała się za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej, upoważniającej prezydenta RP do ratyfikacji Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Macieja Grubskiego.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o wypowiedzeniu Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy Nr 45 dotyczącej zatrudniania kobiet przy pracach pod ziemią we wszelkiego rodzaju kopalniach, przyjętej w Genewie dnia 21 czerwca 1935 r.

Informację na temat ustawy przedstawił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Jak stwierdził, wypowiedzenie konwencji uzasadnione jest członkostwem Polski w UE. Zgodnie unijnym ustawodawstwem, jakikolwiek zakaz pracy związany z kryterium płci uznawany jest za dyskryminację.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Radosław Mleczko omówił historię Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 45.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego nie zgłosił żadnych uwag do rozpatrywanej ustawy.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych, przy jednym głosie wstrzymującym się, poparła przyjęcie rozpatrywanej ustawy sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę komisji podczas posiedzenia plenarnego Izby wybrano senatora Norberta Krajczego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r.

Cel i przedmiot ustawy przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Marcin Korolec. Wiceminister podkreślił, że zawarcie porozumienia z Europejską Agencją Kosmiczną zobowiązuje rząd do płacenia składek, ale przyniesie korzyści polskim przedsiębiorstwom. Polska, jako partner naukowy, technologiczny i przemysłowy, uzyska prawo do uczestniczenia w programach i działaniach agencji.

Na wniosek przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej senatora Tomasza Misiaka w głosowaniu senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Stanisława Jurewicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw.

Założenia rozpatrywanej nowelizacji przedstawiła posłanka sprawozdawczyni Iwona Śledzińska-Katarasińska. Poinformowała, że ustawa - wniesiona jako projekt poselski - ma na celu zmianę sposobu wyłaniania, funkcjonowania i liczby członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sposobu wyłaniania członków zarządów i rad nadzorczych spółek radiofonii i telewizji publicznej oraz powierzenie funkcji organu regulacyjno-koncesyjnego prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Znowelizowana ustawa o radiofonii i telewizji przekazuje większość kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w tym przyznawanie koncesji, kontrolowanie nadawców (z wyjątkiem kontroli programowej), przyznawanie lub odbieranie statusu nadawcy społecznego, do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nowelizacja zmienia też sposób powoływania KRRiT oraz zarządów i rad nadzorczych TVP i Polskiego Radia. W jej efekcie można będzie przerwać kadencje obecnych władz mediów publicznych.

W opinii Anny Streżyńskiej, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rozpatrywana ustawa jest pierwszym krokiem do integracji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, mającym na celu dobro rynku audiowizualnego.

Zdaniem przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego, omawiana nowelizacja nie wprowadza oczekiwanych i koniecznych zmian związanych z cyfryzacją przekazu oraz dostosowaniem do wymagań tzw. dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które zwróciło uwagę na nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów sejmowej nowelizacji, dotyczących m.in. okrojenia uprawnień Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w kontekście zapisów konstytucji. Za wąskie w stosunku do zadań nałożonych na KRRiT przez konstytucję wydają się przewidziane nowelizacją uprawnienia KRRiT w wypadku cofnięcia koncesji. Biuro przedstawiło także propozycje kilkunastu poprawek doprecyzowujących.

W dyskusji senatorowie pytali m.in. o cele ustawy, obsadzanie rad nadzorczych oraz wprowadzenie nowoczesnych technik cyfrowych w przekazie medialnym. Odpowiedzi udzielali posłanka sprawozdawczyni oraz przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej w całości zgłosił senator Stanisław Kogut, który wskazał na polityczne, jego zdaniem, pobudki proponowanej zmiany ustawy medialnej.

Senator T. Misiak zgłosił poprawkę dotyczącą katalogu przesłanek uprawniających walne zgromadzenie akcjonariuszy do odwołania członka zarządu.

Senator Stanisław Iwan postulował wprowadzenie zmiany, mającej na celu precyzyjne ustalenie liczby członków rad nadzorczych w spółkach radiofonii regionalnej.

W głosowaniu komisja nie poparła wniosku senatora S. Koguta o odrzucenie ustawy, zaakceptowała natomiast poprawki zgłoszone przez senatorów T. Misiaka i S. Iwana.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora T. Misiaka.

Zgodnie z poprawką zgłoszoną przez senatora T. Misiaka, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy TVP i Polskiego Radia (w tym wypadku minister skarbu państwa) będzie uprawnione do odwołania członka zarządu tych spółek w wypadku zaistnienia okoliczności trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, działania na szkodę spółki, potwierdzonego niezależnym audytem, i naruszenia przepisów o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby publiczne. Tę poprawkę poparło 8 senatorów, a 5 osób było przeciw.

Kompetencje ministra skarbu do odwoływania członków zarządu w mediach publicznych znajdowały się w pierwotnym projekcie nowelizacji ustawy, który zgłosiła Platforma Obywatelska. W efekcie kontrowersji, jakie wzbudzał ten pomysł, wycofano się jednak z niego jeszcze na etapie prac sejmowych.

Jak przekonywał senator T. Misiak, minister skarbu, jako właściciel spółki, musi mieć możliwość odwołania członka zarządu w szczególnych wypadkach działania na szkodę spółki. Ta zmiana nie oznacza wykreślenia kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odwoływania członków zarządów mediów publicznych. KRRiT może odwołać członków zarządu, w tym prezesa, w wypadku rażącego naruszenia przepisów prawa, działania na szkodę spółki oraz pozostawania w konflikcie interesów.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych.

Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez rząd, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Łukasz Rędziniak. Podkreślił, że ustawa zmierza do dostosowania prawa polskiego do wymagań wynikających z postanowień dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych.

W swojej opinii senackie biuro legislacyjne zwróciło uwagę na nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów ustawy i przedstawiło propozycje 3 poprawek doprecyzowujących.

Przewodniczący komisji senator T. Misiak zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawek zaproponowanych przez biuro legislacyjne. W głosowaniu postulowane zmiany uzyskały jednomyślne poparcie. Ustalono, że ich wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych zaproponuje Izbie senator S. Iwan.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Założenia ustawy, wniesionej przez Radę Ministrów, omówił prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał. Jak poinformował, jej celem jest dostosowanie zapisów ustawy do przepisów wspólnotowych oraz umożliwienie wdrożenia elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej. Prezes zwrócił się do senatorów o wniesienie poprawki doprecyzowującej. Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zaproponował uzupełnienie ustawy o przepis przejściowy, zapewniający ciągłość przepisów wykonawczych.

Przewodniczący komisji senator T. Misiak zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawek sugerowanych przez UOKiK i biuro legislacyjne. W wyniku głosowania zostały one jednomyślnie przyjęte. Postanowiono, że dwie zmiany zaakceptowane przez komisję zarekomenduje podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Władysław Ortyl.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, omówiła wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Jej celem jest skorelowanie i dostosowanie przepisów ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do przepisów wspólnotowych - w szczególności dotyczących pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - oraz umożliwienie wdrożenia elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej innej niż pomoc publiczna w rolnictwie lub rybołówstwie (tzw. aplikacji SHRIMP) oraz elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie (tzw. aplikacji).

Znowelizowano także art. 37 ustawy w sposób uwzględniający zmiany przepisów wspólnotowych, dotyczących okresu kumulacji pomocy de minimis oraz sumowania pomocy de minimis z inną pomocą publiczną w ramach tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Ponadto ustawodawca znowelizował ustawę z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i  opłatach lokalnych, eliminując w szczególności wątpliwości interpretacyjne dotyczące możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości przez podmioty prowadzące zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w wypadku, gdy przekroczona została dopuszczalna kwota pomocy de minimis.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W trakcie dyskusji senatorowie Jadwiga Rotnicka i Michał Wojtczak zaproponowali dwie poprawki zmierzające do doprecyzowania zapisów ustawy sejmowej. W głosowaniu uzyskały one poparcie komisji, i ustawa o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych została przyjęta wraz z nimi. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Głowskiego.

3 kwietnia 2008 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw.

Cele nowelizacji sejmowej omówiła posłanka sprawozdawczyni Iwona Śledzińska-Katarasińska, szczególną uwagę zwracając na zmianę sposobu wyłaniania i funkcjonowania członków Karowej Rady Radiofonii i Telewizji, jej liczebności, powierzenie funkcji organu regulacyjno-koncesyjnego prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a także na zmianę sposobu wyłaniania członków zarządów i rad nadzorczych spółek radiofonii i telewizji publicznej.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której zasygnalizowano pewne wątpliwości natury konstytucyjnej, zgłoszone także podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej, 2 kwietnia br. Zwrócono m.in. uwagę, że za wąskie w stosunku do zadań nałożonych na KRRiT przez konstytucję wydają się przewidziane nowelizacją uprawnienia KRRiT w wypadku cofania koncesji: decyzję o odebraniu koncesji podejmuje w myśl nowelizacji Urząd Komunikacji Elektronicznej, a porozumienie z KRRiT jest wymagane jedynie w wypadku naruszenia warunków programowych koncesji.

Wątpliwości biura legislacyjnego podzielił senator Krzysztof Piesiewicz. Jak stwierdził, nie należy stawiać Trybunału Konstytucyjnego w sytuacji bez wyjścia i powinno się wyeliminować niebezpieczeństwa. Senator zapowiedział, że przejmie poprawki sugerowane przez senackie biuro legislacyjne. Podkreślił również, że warto się zastanowić nad uszczegółowieniem podmiotów, które mają prawo udzielania rekomendacji kandydatom KRRiT. Proponował, aby zamiast przewidzianych w ustawie uczelni wyższych i stowarzyszeń twórczych i dziennikarskich były to np. kolegia rektorów szkół wyższych.

Senator Wojciech Skurkiewicz zgłosił poprawki, które prowadzą m.in. do pozostawienia uprawnień do przyznawania koncesji radiowo-telewizyjnych Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji (w myśl ustawy kompetencje te przejmuje prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej) czy do pozostawienia pięciu zamiast proponowanych w nowelizacji siedmiu członków krajowej rady. Senator zaproponował także, aby minister skarbu państwa mógł, jak dotychczas, wyznaczać swojego przedstawiciela do rad nadzorczych mediów publicznych. Znowelizowana ustawa stanowi, że członkowie rad nadzorczych pochodzą z konkursu organizowanego przez KRRiT i nie przewiduje, że dodatkowy członek rady zasiądzie tam z ramienia Ministerstwa Skarbu Państwa.

Przewodniczący Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Piotr Ł.J. Andrzejewski, powołując się na skutki ustawy dla budżetu, zaproponował, aby termin wejścia nowelizacji w życie ustalić na 1 stycznia 2009 r. (ustawa sejmowa zakłada wejście w życie po dwóch tygodniach od ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych artykułów, które wchodzą z dniem ogłoszenia).

Wniosek o odrzucenie ustawy sejmowej w całości zgłosili senatorowie Czesław Ryszka i Wojciech Skurkiewicz.

W związku ze zgłoszonymi wnioskami senator P.Ł.J. Andrzejewski zaproponował, aby zakończyć bieżące posiedzenie i kontynuować prace nad ustawą na następnym - 9 kwietnia br. Komisja przychyliła się do tej propozycji.

9 kwietnia 2008 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu ustawę przedstawiła i rekomendowała podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Agnieszka Chłoń-Domińczak. Sejm uchwalił rozpatrywaną nowelizację na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego. Dotyczy ona kilku kwestii, m.in. uznawanej za najistotniejszą, czyli wprowadzenia uregulowania realizującego orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r., w którym uznano za niezgodne z art. 32 i art. 33 konstytucji przepisy, pozbawiające mężczyzn prawa do nabycia emerytury w obniżonym wieku emerytalnym (osiągnięcie wieku 60 lat i co najmniej 35-letni okres składkowy i nieskładkowy), odpowiednio do kobiet, nabywających to prawo po osiągnięciu wieku 55 lat i mających co najmniej 30-letni okres składkowy i nieskładkowy.

W dyskusji senator Mieczysław Augustyn zwrócił uwagę m.in. na demograficzny i systemowy kontekst proponowanych rozwiązań ustawowych. Jak mówił, wciąż rośnie liczba "młodych" emerytów, spodziewana wysokość przyszłych świadczeń w perspektywie 2030 r. będzie niższa od prognoz z okresu wprowadzania reformy emerytalnej (niska stopa zwrotu).

Senator Jan Rulewski zgłosił wątpliwości co do równościowego charakteru ustawy w następstwie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i zwrócił uwagę, iż utrzymywanie zróżnicowania wieku przechodzenia na emeryturę mężczyzn i kobiet nadal dyskryminuje mężczyzn.

Wiceminister A. Chłoń-Domińczak podkreśliła, że trybunał w swoim orzeczeniu odniósł się wyłącznie do zakresu regulującego długość okresów składkowych i nieskładkowych, nie rozstrzygając o zasadzie równości odnośnie do wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. Przedstawiła także koszty wdrożenia ustawy, które w latach 2008-2010 wyniosą odpowiednio - 1,1 mld zł, 2 mld zł oraz 1,7 mld zł. Wiceminister dodała, że ustawa wprowadza uregulowania ułatwiające mężczyznom wcześniejsze przechodzenie na emeryturę. Jednocześnie wskaźnik aktywizacji zawodowej w Polsce na tle państw europejskich w kategorii obywateli powyżej 50. roku życia należy do najniższych. Rząd przygotowuje program aktywizacji tej grupy osób ("program 50+"), który ma zachęcać do aktywności społecznej i zawodowej.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej jednomyślnie poparła ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora M. Augustyna.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę - Kodeks pracy oraz ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Radosław Mleczko. Nowelizacja zmierza do likwidacji Komisji do spraw Układów Zbiorowych Pracy, utworzonej w 1995 r. przy ministrze pracy i polityki społecznej i niedziałającej od lat.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło zastrzeżenia do zaproponowanych zapisów. Jak wskazano w opinii, ustawa uchwalona przez Sejm nie likwiduje formalnie komisji, ponieważ nie jest zgodna z zasadami techniki prawodawczej.

Wiceminister R. Mleczko podzielił te zastrzeżenia i za konieczne uznał wprowadzenie do ustawy poprawki zaproponowanej w opinii. Wniosek w tej sprawie zgłosiła senator Małgorzata Adamczak.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła rozpatrywaną nowelizację sejmową wraz z postulowaną zmianą. Ustalono, że w imieniu komisji jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator M. Adamczak.

Senatorowie rozpatrywali także ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu przyjęcie sejmowej nowelizacji rekomendował podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej R. Mleczko. Rozpatrywana nowelizacja została wniesiona przez Radę Ministrów, a następnie przyjęta przez Sejm w brzmieniu zgodnym z przedstawionym projektem. Dotyczy możliwości zrzeszania się jednostek sfery budżetowej w organizacjach pracodawców i zawierania ponadzakładowych układów zbiorowych. W toku prac legislacyjnych nie pojawiły się kontrowersje.

W dyskusji senator J. Rulewski stwierdził, że proponowane w ustawie zapisy utrzymują w zasadzie stan dotychczasowy, co oznacza, że nadal nie rozwiązano kwestii swobody prowadzenia dialogu społecznego między pracownikami a pracodawcami działającymi w jednostkach sfery budżetowej. Senator zaproponował, aby komisja wypowiedziała się w tej sprawie w formie apelu lub stanowiska. Wniosek został zaakceptowany.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej jednomyślnie poparła ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Ustalono, że przyjęcie sejmowej nowelizacji zarekomenduje Izbie senator J. Rulewski.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli również ustawę o wypowiedzeniu Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy Nr 45 dotyczącej zatrudniania kobiet przy pracach pod ziemią we wszelkiego rodzaju kopalniach, przyjętej w Genewie dnia 21 czerwca 1935 r.

W imieniu rządu ustawę rekomendował podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej R. Mleczko. Jak poinformował, obowiązująca od 1935 r. konwencja zakazywała zatrudniania kobiet w kopalniach. Wiceminister podkreślił, że wprowadzenie możliwości zatrudnienia kobiet w kopalniach pod ziemią nie oznacza nakazu ich zatrudniania. Kwestie warunków zatrudniania kobiet w kopalniach reguluje ratyfikowana przez Polskę w 2001 r. konwencja MOP nr 176.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie sejmowej ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Rulewskiego.

Ponadto senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W imieniu rządu ustawę przedstawił wiceminister pracy i polityki społecznej R. Mleczko, który rekomendował senatorom przyjęcie sejmowej nowelizacji bez poprawek. Rozpatrywana ustawa była inicjatywą ustawodawczą Senatu, realizującą orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Umożliwia ona wykorzystanie środków zgromadzonych w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych na refundację wypoczynku za granicą.

W głosowaniu komisja jednomyślnie opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Rafała Muchackiego.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przedstawił kalendarz najbliższych posiedzeń komisji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 32 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Do stanowiska większości komisji zgłoszono 13 wniosków mniejszości, w tym wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej, zgłoszony przez senatora C. Ryszkę.

Komisja zaproponowała m.in. zmianę, która ma zagwarantować, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpocznie działanie na mocy nowelizacji, nawet gdyby Sejm, Senat lub prezydent zwlekali z powołaniem nowych członków.

Senatorowie przyjęli też poprawkę, która zmienia wymogi co do rekomendacji dla kandydatów na członków KRRiT. Poprawki komisji zakładają też, że prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie tylko powołuje, ale i odwołuje Sejm na wniosek premiera; może się to dokonać tylko za zgodą Senatu.

Jedna z najistotniejszych przyjętych poprawek, autorstwa senator Barbary Borys-Damięckiej, zakłada, że jeśli którykolwiek z organów uprawnionych do powoływania członków KRRiT (Sejm, Senat lub prezydent) będzie zwlekał ze wskazaniem swoich przedstawicieli, podczas gdy inny już ich wybierze, Krajowa Rada będzie mogła działać w mieszanym składzie, tzn. z udziałem członków obecnej i przyszłej kadencji.

Gdyby zatem np. Sejm i Senat powołały swoich członków, a prezydent zwlekał z tym aktem, wówczas do czasu powołania przedstawicieli prezydenta w radzie zasiadałoby pięciu członków z nowego rozdania (w myśl nowelizacji trzech członków powołuje Sejm, dwóch Senat i dwóch prezydent) i dwóch obecnie zasiadających w radzie prezydenckich członków KRRiT. W myśl tej poprawki, kadencja nowej KRRiT liczyć się będzie od dnia powołania ostatniego członka.

Jak przekonywała senator B. Borys-Damięcka, celem poprawki jest zachowanie ciągłości działania organu konstytucyjnego na wypadek, gdyby Sejm, Senat lub prezydent nie wywiązały się z nakładanego ustawą obowiązku niezwłocznego powołania swoich przedstawicieli w KRRiT w przewidywanym ustawą czasie 30 dni. Gdyby nie przyjęto tej poprawki zachodzi domniemanie, że do czasu powołania ostatniego członka rady obecna KRRiT działałaby na mocy znowelizowanej ustawy.

Wątpliwości co do tak sformułowanej poprawki zgłosił b. przewodniczący KRRiT Juliusz Braun. Jak zauważył, oznacza to, że przez określony czas mogą funkcjonować różne składy liczebne KRRiT, w składzie mieszanym zasiadaliby członkowie o różnym statusie prawnym (nowelizacja zmienia bowiem charakter zatrudnienia członków KRRiT), powstałby też problem wyboru przewodniczącego. Jeżeli bowiem odejdzie on w pierwszej zmienianej turze, to czy wolno będzie wybrać nowego przewodniczącego w mieszanym składzie, czy trzeba będzie czekać na pełen skład z nowego rozdania.

Część przyjętych poprawek eliminuje wątpliwości Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu co do zgodności ustawy z konstytucją. Komisja Kultury i Środków Przekazu wzmocniła w tym celu kompetencje KRRiT przy wydawaniu i cofaniu koncesji. W obu tych wypadkach prezes UKE będzie się musiał porozumieć z krajową radą, a nie jedynie zasięgać jej opinii.

Komisja poparła też poprawkę senatorów Janusza Sepioła i Krzysztofa Piesiewicza, która zmienia wymogi w zakresie rekomendacji, jakie mają posiadać kandydaci na członków krajowej rady. Poprawka zakłada, że potrzebna będzie jedna rekomendacja uczelniana (uniwersytetu lub uczelni artystycznej) albo rekomendacja stowarzyszenia twórców lub dziennikarzy. Ustawa przewiduje zaś, że niezbędne są co najmniej dwie rekomendacje udzielone przez uczelnie wyższe albo ogólnokrajowe stowarzyszenia twórców lub dziennikarzy.

W myśl przyjętych poprawek Krajowa Rada ma też dbać o przestrzeganie przez nadawców praw autorskich twórców, a vacatio legis ustawy zostaje wydłużone z 14 do 30 dni.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej przystąpiono do pierwszego czytania projektu uchwały w sprawie nadania szczególnego charakteru obchodom jubileuszu 90-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę.

Projekt uchwały, którego wnioskodawcą był senator Tadeusz Skorupa, zawierał również apel do władz centralnych i samorządowych, aby zaangażowały się w uroczystości jubileuszowe, a także by szczególnie uhonorować wszystkich żyjących żołnierzy II Rzeczypospolitej.

W dyskusji przewodniczący komisji senator Krzysztof Kwiatkowski zaproponował wprowadzenie zmian do treści przedstawionego projektu uchwały. Senator wnioskodawca i przewodniczący wyrazili potrzebę opracowania ostatecznej treści uchwały w trybie roboczym.

Senator K. Kwiatkowski zgłosił wniosek o przełożenie prac nad rozpatrywanym projektem na następne posiedzenie komisji. Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do pierwszego czytania projektu uchwały dla uczczenia rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II. W imieniu wnioskodawców głos zabrał senator Kazimierz Jaworski.

W rozpatrywanym projekcie stwierdzono m.in., by Senat - w duchu nauczania Jana Pawła II - wezwał do podejmowania działań na rzecz autentycznych praw każdego człowieka. Jak napisano: "Wzywamy Radę Europy raczej do poparcia inicjatywy obecnie podejmowanej przez Stolicę Apostolską, która kieruje do ONZ prośbę ogłoszenia moratorium w sprawie wykonywania zabiegów aborcji".

W dyskusji nad projektem uchwały głos zabierali senatorowie K. Kwiatkowski, K. Jaworski, Grażyna Sztark, Bohdan Paszkowski i Zbigniew Cichoń, a także przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Senator K. Kwiatkowski zaproponował poprawkę dotyczącą zmiany treści projektu uchwały.

Wobec zgłoszenia wniosku o zmianę treści projektu uchwały senator K. Jaworski zwrócił się o możliwość skonsultowania tej zmiany z pozostałymi wnioskodawcami.

Na wniosek senatora K. Kwiatkowskiego postanowiono, że Komisja Ustawodawcza będzie kontynuować prace nad projektem uchwały dla uczczenia rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II na następnym swoim posiedzeniu.

Następnie rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 kwietnia 2007 r., dotyczący ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Opinię prawną oraz wyjaśnienia w tej sprawie przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Jak stwierdzono, niecelowe jest podejmowanie interwencji przez komisję w celu wykonania rozpatrywanego wyroku trybunału.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie poparli wniosek senatora K. Kwiatkowskiego, dotyczący niecelowości podjęcia postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej realizującej wyrok TK z 2 kwietnia 2007 r.

Taką samą decyzję podjęto po rozpatrzeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 5 września 2007 r., dotyczącego ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks cywilny i zapoznaniu się z opinią i wyjaśnieniami senackiego biura legislacyjnego w tej sprawie.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Potrzebę nowelizacji, uchwalonej na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego, uzasadnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona.

Proponowane zmiany mają m.in. na celu rozszerzenie kręgu organizacji społecznych, które będą mogły występować z powództwem na rzecz obywateli za ich zgodą oraz wstępować do toczącego się postępowania cywilnego na każdym jego etapie.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której nie zgłoszono zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy.

W trakcie dyskusji senator Bohdan Paszkowski zgłosił wątpliwości co do możliwości wstępowania do toczącego się postępowania, za zgodą powoda, organizacji społecznych, które w swój zakres działania statutowego mają wpisaną ochronę konsumenta. W związku z wątpliwościami senator zaproponował wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego wraz z proponowaną zmianą. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora B. Paszkowskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw.

Potrzebę podjęcia nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu senackiego, uzasadnił poseł sprawozdawca Stanisław Wziątek.

Rozpatrywana ustawa wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 marca 2007 r. i zmierza do poszerzenia kręgu podmiotów (o adwokata i radcę prawnego), spośród których obwiniony w postępowaniu dyscyplinarnym funkcjonariusz Straży Granicznej, Straży Pożarnej oraz Policji może wybrać obrońcę.

W trakcie prac sejmowych senacki projekt został skierowany do sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisja odstąpiła od zawartej w projekcie zmiany ustawy o Służbie Celnej, ponieważ ustawa ta została już odpowiednio znowelizowana ustawą z 18 marca br. Ponadto komisja sejmowa uzupełniła proponowaną przez Senat nowelizację o analogiczną zmianę przepisu art. 124a ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

W dyskusji obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, m.in. podsekretarz stanu Zbigniew Sosnowski i dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Andrzej Rudnicki, nie zgłosili uwag do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ponieważ przedstawiona nowelizacja nie budziła zastrzeżeń senatorów, przewodniczący obradom senator Stanisław Piotrowicz zgłosił wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. W głosowaniu uzyskał on poparcie Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw podczas posiedzenia plenarnego Izby wybrano senatora Jana Wyrowińskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja zapoznała się z "Informacją o działalności Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w okresie 1 stycznia 2007 r.-31 grudnia 2007 r.". Informację o działalności Instytutu Pamięci Narodowej w 2007 r. przedstawił prezes Janusz Kurtyka.

W posiedzeniu wzięli także udział inni przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej: dyrektor generalny Jan Baster, naczelnik Wydziału Nadzoru nad Śledztwami Głównej Komisji Antoni Kura, dyrektor Biura Edukacji Publicznej Jan Żaryn, dyrektor Biura Lustracyjnego Jacek Wygoda, dyrektor Biura Budżetu, Finansów i Kadr Monika Staniszewska, dyrektor Biura Prawnego Krzysztof Zając oraz dyrektor Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów Zbigniew Nawrocki.

Przeprowadzona dyskusja dotyczyła oświadczeń lustracyjnych i wynikających z tego postępowań sądowych, efektów niektórych śledztw prowadzonych przez instytut, projektów badawczych oraz publikacji, a także środków finansowych przeznaczonych na te cele w budżecie tej instytucji.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zapoznali się z informacją Ministerstwa Spraw Zagranicznych o procesie wdrażania ustawy o Karcie Polaka.

Od 29 marca br. Polacy mieszkający za wschodnią granicą RP mogą się ubiegać o Kartę Polaka - dokument wprowadzający ułatwienia i przywileje dla Polaków w krajach, które nie uznają podwójnego obywatelstwa. Karta umożliwia m.in. refundację wizy schengenowskiej, dostęp do polskich szkół i uczelni oraz ułatwienia w uzyskiwaniu stypendiów, a także podejmowanie pracy i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.

Osoby ubiegające się o Kartę Polaka muszą wykazać się znajomością języka polskiego i polskich zwyczajów. Muszą wykazać polskie korzenie lub przedstawić zaświadczenie organizacji polonijnej o ich działalności na rzecz polskości.

Informację na temat realizacji ustawy o Karcie Polaka przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Wojciech Tyciński. Jak poinformował, resort podjął - na podstawie opinii Rządowego Centrum Legislacji - decyzję dotyczącą podwójnej pisowni nazwisk: polskiej i w brzmieniu wziętym z paszportu. Wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom Polaków mieszkających na Litwie oraz w innych krajach bałtyckich. Jak powiedział wicedyrektor W. Tyciński, z grupy konsulów przygotowanych do przyjmowania wniosków o Kartę Polaka tylko nieliczni pozostali w kraju, ponadto placówki znajdujące się na terenie 15 państw, gdzie jest przyznawana Karta Polaka, zostały wzmocnione czasowo przez grupę pracowników z centrali MSZ. Liczba złożonych dotychczas wniosków jest dużo niższa od prognozowanej i do godziny 15.50 9 kwietnia br. wyniosła 302. Wydano też 3 decyzje negatywne. Około tysiąca osób zwróciło się z pytaniami o warunki uzyskania Karty Polaka. Jak stwierdził wicedyrektor W. Tyciński, karta budzi zainteresowanie przede wszystkim na Białorusi i Ukrainie, w innych krajach jest ono raczej znikome.

Większość państw, na terytorium których wdrażana jest Karta Polaka przyjęło ze zrozumieniem lub do wiadomości założenia realizacji ustawy. Jedynym państwem odrzucającym taką możliwość jest Republika Białoruś. Nie tylko otwarcie krytykuje przyjęcie ustawy przez polski parlament, ale też podejmuje działania mające zniechęcić obywateli polskiego pochodzenia do składania wniosków. Ponadto, co jest wydarzeniem bez precedensu, władze białoruskie oficjalnie odmówiły wydania wiz konsulom mającym realizować zadania związane z kartą. Władze zapowiadają również zgłoszenie zastrzeżeń na forum międzynarodowym. Mimo tych nieprzyjaznych posunięć polskie urzędy konsularne na Białorusi podjęły zadania i realizują postanowienia ustawy.

Jak powiedział wicedyrektor W. Tyciński, ponieważ Karta Polaka daje duże uprawnienia, MSZ musi zachować kontrolę nad tym, komu się ją wydaje; będzie się też interesować organizacjami polonijnymi wydającymi rekomendacje. Zaznaczył, że kilka dni to za mało, by ocenić, czy są już potrzebne jakieś zmiany.

W dyskusji, w której udział wzięli wicemarszałek Krystyna Bochenek, senatorowie Ryszard Bender, Maciej Klima i Andrzej Person, a także dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu Artur Kozłowski, wskazywano m.in. na potrzebę szybkiej nowelizacji ustawy o Karcie Polaka, tak aby bezpaństwowcy z państw nadbałtyckich mogli o nią występować bez przeszkód.

Na zakończenie tej części posiedzenia przewodniczący Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą zwrócił się do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych o przedstawienie podobnej informacji dotyczącej realizacji ustawy o Karcie Polaka za kilka miesięcy.

W drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą senatorowie rozpatrywali wnioski o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Prezes Andrzej Stelmachowski i dyrektor Barbara Rud ze Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" oraz prezes Marek Hauszyld z Fundacji "Semper Polonia" omówili wnioski złożone przez ich organizacje. Dyrektor senackiego Biura Polonijnego A. Kozłowski poinformował o aktualnej wysokości środków pozostających w dyspozycji Kancelarii Senatu na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Następnie przedstawił opinię Kancelarii Senatu dotyczącą wniosków skierowanych do Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, które były przedmiotem obrad Zespołu Finansów Polonijnych 31 marca br. Poinformował senatorów o przyczynach odrzucenia wniosków lub zmniejszenia dotacji.

W dyskusji nad przedstawionymi wnioskami wzięli udział senatorowie: A. Person, Kazimierz Keina, Łukasz Abgarowicz, Bronisław Korfanty, R. Bender, Janina Fetlińska i M. Klima. Po zakończeniu dyskusji senatorowie poparli opinię przedstawioną przez Kancelarię Senatu. Na prośbę dyrektora A. Kozłowskiego poparto wniosek o odłożenie rozpatrywania jednego z wniosków do czasu rozliczenia ubiegłorocznej dotacji.

Podczas posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła wnioski skierowane przez szefa Kancelarii Senatu, o zlecenie zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, złożone przez jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych. Komisja zaopiniowała następujące wnioski o przyznanie dotacji z budżetu Kancelarii Senatu:

I. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  • Stowarzyszenie Przyjaciół Polaków na Wschodzie w Tarnobrzegu: Organizacja pobytu o charakterze edukacyjno-wypoczynkowym dla dzieci polskich ze szkoły w Gródku Podolskim, na Ukrainie. Całkowity koszt realizacji zadania - 44 310 zł, postulowana kwota dotacji 29 300 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 27 100 zł.
  • Towarzystwo im. Marii Konopnickiej w Warszawie: X Jubileuszowe Polonijne Warsztaty Artystyczne. Całkowity koszt realizacji zadania - 91 500 zł, postulowana kwota dotacji 45 500 zł, Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Wschodnia Fundacja Kultury AKCENT w Lublinie: Polacy za granicą - polskie rodowody, polskie znaki zapytania. Całkowity koszt realizacji zadania - 146 800 zł, postulowana kwota dotacji - 60 000 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 49 250 zł.
  • Fundacja MŁODA EUROPA w Bydgoszczy: Letnia szkoła języka polskiego. Całkowity koszt realizacji zadania - 252 944 zł, postulowana kwota dotacji - 205 560 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 86 030 zł.
  • Fundacja Centrum Twórczości Narodowej w Warszawie: Dzień Kultury Polskiej w Daugavpils, na Łotwie. Całkowity koszt realizacji zadania - 74 200 zł, postulowana kwota dotacji - 66 800 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 22 900 zł.
  • Fundacja Centrum Twórczości Narodowej w Warszawie: Unia polsko-litewska, obóz historyczno-językowy dla młodzieży polonijnej. Całkowity koszt realizacji zadania - 74 205 zł, postulowana kwota dotacji 68 905 zł. Komisja zaproponowała, by wniosek odrzucić.
  • Fundacja "Ocalmy od Zapomnienia" w Warszawie: Cykl wystaw "Projektu '68". Całkowity koszt realizacji zadania - 162 141 zł, postulowana kwota dotacji - 42 900 zł. Komisja zaproponowała odrzucenie wniosku.
  • Fundacja "Ocalmy od Zapomnienia" w Warszawie: Wernisaże "Ocalić od zapomnienia" w Edynburgu i Manchesterze. Całkowity koszt realizacji zadania - 89 730 zł, postulowana kwota dotacji - 45 670 zł. Komisja zaproponowała odrzucenie wniosku.
  • Fundacja SEMPER POLONIA w Warszawie: Ars Polonia - przekroczone granice. Całkowity koszt realizacji zadania - 298 891 zł, postulowana kwota dotacji - 102 941 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 42 777 zł.
  • Fundacja SEMPER POLONIA w Warszawie: Muzyka mową duszy - prezentacja polskiej kresowej kultury śpiewaczej na Górnym Śląsku. Całkowity koszt realizacji zadania - 30 418 zł, postulowana kwota dotacji - 21 978 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 11 978 zł.
  • Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych PRO - AKADEMIA w Łodzi: Polonijna Akademia Przedsiębiorczości i Języka Polskiego. Całkowity koszt realizacji zadania - 289 429 zł, postulowana kwota dotacji - 281 139 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 141 043 zł.
  • Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych PRO - AKADEMIA w Łodzi: Polsko-ukraiński mikroinkubator przedsiębiorczości przy Polskim Wydziale Technicznym Politechniki Donieckiej. Całkowity koszt realizacji zadania - 240 110 zł, postulowana kwota dotacji - 174 635 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych PRO - AKADEMIA w Łodzi: Utrwalanie polskości w środowiskach polonijnych na Wschodzie poprzez aktywizowanie organizacji polonijnych. Całkowity koszt realizacji zadania - 148 533 zł, postulowana kwota dotacji - 143 333 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Europejska Wspólnota Gospodarcza Polonii w Warszawie: III Europejskie Forum Gospodarcze Polonii - EURO 2012, całkowity koszt realizacji zadania 149 800 zł, wnioskowana kwota dotacji 125 092 zł, Komisja zaproponowała, by wniosek odrzucić.
  • Europejska Wspólnota Gospodarcza Polonii w Warszawie: I Europejskie Targi Przedsiębiorczości Gospodarczej Polonii - EURO 2012. Całkowity koszt realizacji zadania - 10 100 zł, postulowana kwota dotacji - 166 513 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: Dofinansowanie kosztów funkcjonowania Biblioteki Polskiej w Brukseli w 2008 r. Całkowity koszt realizacji zadania - 109 045 zł, postulowana kwota dotacji - 109 045 zł. Komisja zaproponowała, aby odłożyć rozpatrzenie wniosku.
  • Fundacja Wileńszczyzna w Warszawie: Polski Dzień Dziecka na Litwie. Całkowity koszt realizacji zadania - 5000 zł, postulowana kwota dotacji - 4500 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek poprzeć.
  • Fundacja Wileńszczyzna w Warszawie: Konferencja Młodzież Polonijna w Działaniu. Całkowity koszt realizacji zadania - 30 900 zł, postulowana kwota dotacji 30 900 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Fundacja Wileńszczyzna w Warszawie: Program wydawniczy Fundacji Wileńszczyzna. Całkowity koszt realizacji zadania - 37 200 zł, postulowana kwota dotacji - 32 200 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Stowarzyszenie BIEG PIASTÓW w Szklarskiej Porębie - Jakuszycach: Bieg o Puchar Prezesa TVP Polonia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Narciarstwa Biegowego XXXII Bieg Piastów 2008. Całkowity koszt realizacji zadania - 49 000 zł, postulowana kwota dotacji - 35 100 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Fundacja DZIEDZICTWO NASZE w Węgorzewie: Pamięć naszej przeszłości. Inwentaryzacja poloników w obwodzie kaliningradzkim. Całkowity koszt realizacji zadania - 51 000 zł, postulowana kwota dotacji - 35 000 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek odrzucić.
  • Towarzystwo Przyjaciół Archiwum Emigracji Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu: Przygotowanie i stworzenie serwisu internetowego poświęconego artystom polskim na emigracji w XX wieku (Mela Muter, Marek Oberlander, Hilary Krzysztofiak i Halima Nałęcz, Marian Kościałkowski). Całkowity koszt realizacji zadania - 30 890 zł, postulowana kwota dotacji - 27 000 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 19 520 zł.
  • Towarzystwo Przyjaciół Archiwum Emigracji Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu: Konkurs czasopisma "Archiwum Emigracji" (siódma edycja) na wyróżniającą się pracę doktorską i magisterską na tematy związane z historią kultury emigracji polskiej w XX wieku/ Zasięg międzynarodowy. Całkowity koszt realizacji zadania - 15 200 zł, postulowana kwota dotacji 13 000 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 7000 zł.
  • Stowarzyszenie "Willa Decjusza" w Krakowie: It's my place - to moje miejsce Edynburg - Kraków. Całkowity koszt realizacji zadania - 374 850 zł, postulowana kwota dotacji - 258 100 zł. Komisja zaproponowała poparcie wniosku, ale zmniejszenie dotacji do kwoty 54 372 zł.

II. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

Wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska"

Zadania kontynuowane z lat ubiegłych:

  • Remont Szkoły Średniej w Jaszunach, na Litwie. Inwestycja planowana na lata 2007-2009, postulowana kwota dotacji na 2008 r. - 560 246 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek poprzeć.
  • Remont polskiej szkoły średniej w Bujwidzach, na Litwie. Inwestycja planowana na lata 2007-2008, postulowana kwota dotacji na 2008 r. - 170 961 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek poprzeć.
  • Budowa polskiej szkoły początkowej w Mariampolu, na Litwie. Inwestycja planowana na lata 2007-2008, postulowana kwota dotacji na 2008 r. - 601 647 zł. Komisja zaproponowała, aby odłożyć rozpatrzenie wniosku.

Zadania nowo rozpoczynane:

  • Remont sali do nauki języka polskiego na Uniwersytecie w Erewaniu, w Armenii. Inwestycja planowana na 2008 r., postulowana kwota dotacji - 25 455 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek poprzeć.
  • Remont polskiej szkoły sobotniej w Londynie, w Anglii. Inwestycja planowana na 2008 r., postulowana kwota dotacji - 93 048 zł. Komisja zaproponowała, aby wniosek poprzeć.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, zwołane w celu rozpatrzenia ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Uzasadnienie do ustawy sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Artur Ławniczak. Jak stwierdził, w związku z istotnymi zmianami przepisów unijnych w zakresie pomocy państwa w sektorze rolnym oraz wielokrotną nowelizacją dotychczasowej ustawy zdecydowano o przygotowaniu nowej ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Obejmuje ona m.in. nowe, dostosowane do aktualnych przepisów unijnych, określenie zadań wykonywanych przez agencję oraz wskazuje formy, w jakich realizowane będą jej zadania. Ponadto ustawa zawiera regulacje związane z funkcjonowaniem agencji i przepisy kompetencyjne dotyczące wydawania decyzji administracyjnych w zakresie spraw określonych w odrębnych przepisach, a także przepisy merytoryczne dotyczące umarzania, odraczania, rozkładania na raty lub sprzedaży wierzytelności agencji z tytułu wykonywania zadań finansowych z krajowych środków publicznych. Nowością w zakresie funkcjonowania agencji jest propozycja zmiany formy zatrudnienia dyrektorów komórek organizacyjnych centrali agencji i ich zastępców, a także zastępców dyrektorów oddziałów regionalnych agencji. Stosunki pracy z tymi podmiotami, nawiązane na mocy dotychczasowych przepisów, z mocy ustawy staną się stosunkami pracy na podstawie powołania.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło wątpliwości co do niektórych zapisów przyjętych przez Sejm.

W dyskusji senatorowie podkreślali, że zaproponowane w ustawie zmiany nie porządkują funkcjonowania agencji zarówno na poziomie jej centrali, jak i oddziałów terenowych, oddziałów regionalnych i biur powiatowych. Zwracano uwagę, że rozpatrywany akt prawny jest dokumentem niedopracowanym i nie rozwiązuje problemów, z którymi boryka się agencja, a których rozwiązanie mogłoby usprawnić jej funkcjonowanie. Wątpliwości budziły zapisy mówiące, że agencja ma prawo podejmować interwencję na rynkach produktów rolnych w wypadku "wyjątkowej dekoniunktury". W związku z tym pytano, czy na podstawie tak sformułowanego przepisu będzie możliwe wypracowanie jednolitej praktyki jego stosowania. Obecny na posiedzeniu komisji przedstawiciel resortu rolnictwa podzielił wątpliwości senatorów w tej kwestii. W opinii wielu senatorów, nowa ustawa ma służyć kolejnym zmianom strukturalnym w agencji, które tak naprawdę mają umożliwić dokonanie zmian kadrowych zarówno na poziomie zarządu, jak i na poziomie dyrektorów oddziałów regionalnych i biur powiatowych.

W związku z szeregiem wątpliwości zgłoszonych przez senatorów przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Wsi senator Jerzy Chróścikowski zaproponował, aby kontynuować prace nad ustawą o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na kolejnym posiedzeniu, 18 kwietnia br. Wniosek został przyjęty.

10 kwietnia 2008 r.

Na początku posiedzenia senatorowie z Komisji Obrony Narodowej uczcili minutą ciszy pamięć zmarłego 21 marca br. przewodniczącego komisji senatora Andrzeja Tadeusza Mazurkiewicza.

Na podstawie art. 58 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja przystąpiła następnie do wyboru ze swojego składu kandydata na przewodniczącego.

W dyskusji senator Grzegorz Piotr Banaś zgłosił kandydaturę senatora Macieja Klimy.

Zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 regulaminu przeprowadzono głosowanie tajne, w którym senator M. Klima został wybrany na kandydata na przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej kontynuowano pierwsze czytanie projektu uchwały dla uczczenia rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II.

Przewodniczący obradom senator Krzysztof Kwiatkowski przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu w tej sprawie w dyskusji zaproponowano zmianę treści uchwały i reprezentujący wnioskodawców senator Kazimierz Jaworski zobowiązał się uzgodnić z pozostałymi tę zmianę. Wobec faktu, że propozycja nie została jeszcze zaopiniowana, przewodniczący zaproponował ponownie przełożenie dalszych prac nad projektem uchwały na kolejne posiedzenie komisji, 23 kwietnia br. Komisja jednomyślnie przyjęła zgłoszony wniosek.

W drugim punkcie porządku dziennego kontynuowano pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie nadania szczególnego charakteru obchodom jubileuszu 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jak przypomniał senator K. Kwiatkowski, na poprzednim posiedzeniu uznano, iż potrzebne jest wniesienie niewielkich zmian do treści uchwały. Przewodniczący poprosił wnioskodawcę senatora Tadeusza Skorupę o opinię w tej sprawie. W wyniku dyskusji postanowiono, w trybie roboczym, po obecnym posiedzeniu, przygotować propozycje poprawek i przedstawić je na następnym posiedzeniu komisji oraz przyjąć ostateczną wersję uchwały na posiedzeniu komisji 11 kwietnia br. Komisja jednomyślnie przyjęła zgłoszony wniosek.

* * *

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 13-14 marca br. Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jan Borkowski, któremu towarzyszył zastępca dyrektora Departamentu Unii Europejskiej w tym resorcie Artur Harazim.

Następnie - w trybie art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, komisja zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE. Senatorowie zapoznali się z Komunikatem Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Roczną strategią polityczną na rok 2009" [(COM(2008) 72), sygn. 6688/8]. W tej sprawie senatorowie wysłuchali informacji przekazanej przez Sidonię Jędrzejewską, podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej.

Ponadto, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Komisja Spraw Unii Europejskiej zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ust. 1 ustawy

  • Wniosek dotyczący decyzji Rady dostosowującej przepisy dotyczące Trybunału Sprawiedliwości w obszarach objętych tytułem IV części trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (COM(2006) 346), sygn. 11356/06.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Roman Ludwiczuk.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Łukasz Rędziniak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej SOLVENCY II (COM(2008) 119, sygn. 6996/2008.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Jan Wyrowiński.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Katarzyna Zajdel-Kurowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1

  • Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia wieloletniego wspólnotowego programu ochrony dzieci korzystających z Internetu oraz innych technologii komunikacyjnych (COM(2008) 106), sygn. 7241/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Tadeusz Gruszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Piotr Stachańczyk.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

  • w trybie art. 6 ust. 1: COM(2007) 741, COM(2008) 092, 098, 100, 120, 129, 132, 138, 147,
  • w trybie art. 6 ust. 4: COM(2008) 121.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wniosek senatora Pawła Klimowicza o odwołanie go z Komisji Spraw Zagranicznych i powołanie do Komisji Zdrowia.

Na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła jednogłośnie przedłożyć Senatowi projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę komisji podczas posiedzenia plenarnego wybrano senatora Piotra Zientarskiego.

11 kwietnia 2008 r.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono wniosek Komisji Obrony Narodowej w sprawie wyboru senatora Macieja Klimy na kandydata na przewodniczącego komisji.

Na podstawie art. 14 ust. 2 Regulaminu Senatu komisja postanowiła jednogłośnie przedłożyć Senatowi projekt uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej zgodnie z przedstawionym wnioskiem. Ustalono, że w imieniu komisji na posiedzeniu plenarnym kandydaturę senatora M. Klimy zarekomenduje Izbie senator Piotr Zientarski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej kontynuowano pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu RP w sprawie nadania szczególnego charakteru obchodom jubileuszu 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Przewodniczący komisji senator Krzysztof Kwiatkowski zgłosił wniosek o wprowadzenie zmian do treści projektu uchwały i poprosił wnioskodawcę projektu senatora Tadeusza Skorupę o opinię w tej sprawie. Wnioskodawca pozytywnie odniósł się do propozycji. Po krótkiej dyskusji poddano pod głosowanie wniosek o wprowadzenie poprawki, nadającej nowe brzmienie treści uchwały. Wniosek został przyjęty jednomyślnie. Zgodnie z zaakceptowaną poprawką projekt uchwały otrzymałby następujące brzmienie:

"W roku 2008 przypada jubileusz 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża wolę, aby wszelkim uroczystościom związanym z obchodami tego doniosłego wydarzenia nadać wyjątkowo uroczysty charakter.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się z apelem do władz centralnych i samorządowych, aby w szczególny sposób zaangażowały się w tegoroczne uroczystości jubileuszowe.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej uznaje za właściwe, aby w roku obchodów 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości uhonorować, w trybie nadzwyczajnym, wszystkich zasłużonych dla Ojczyzny żołnierzy II Rzeczypospolitej.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>".

Ustalono, że sprawozdanie Komisji Ustawodawczej podczas drugiego czytania projektu uchwały Senatu RP w sprawie nadania szczególnego charakteru obchodom jubileuszu 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości przedstawi senator K. Kwiatkowski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia rozważano możliwość podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń.

Propozycję podjęcia działań w tej sprawie przedstawił i uzasadnił senator Henryk Woźniak. Jak podkreślił, postulowana nowelizacja ma na celu wyeliminowanie luki prawnej w ustawie z 22 lipca 2006 r., skutkującej niejednakowym traktowaniem świadczeniodawców, którzy zawarli kontrakty po 30 czerwca 2006 r. i nie mieli prawa do dodatkowych środków z budżetu państwa na podwyżki wynagrodzeń.

Przewodniczący Komisji Zdrowia senator Władysław Sidorowicz powołał się na wstępne uwagi legislatorów, stwierdzające, że proponowane zmiany dotyczą tej części ustawy, która reguluje wynagrodzenia w roku 2006/2007, co przekreśla możliwość poprawnego skonstruowania przepisów nowelizujących. Ze względu na realnie istniejący problem komisja zdecydowała, by wystąpić do Ministerstwa Zdrowia z zapytaniem o wskazanie sposobu usunięcia tej nieprawidłowości. Decyzję o podjęciu inicjatywy ustawodawczej postanowiono przesunąć do otrzymania od resortu stanowiska w tej sprawie.


Poprzednia część, następna część, spis treści