Panie Marszałku!
Swoje oświadczenie kieruję do ministra budownictwa, pana Andrzeja Aumillera.
Proszę ministra o pomoc i wyjaśnienie trudnej sytuacji finansowo-kadrowej organów nadzoru budowlanego województwa lubuskiego.
(Rozmowy na sali)
Najpierw koledzy z Platformy Obywatelskiej składają nieproceduralne oświadczenie, a teraz przeszkadzają w wygłoszeniu mojego oświadczenia, które jest zgodne z procedurą, więc bardzo proszę kolegów o to, żeby mi nie przeszkadzali.
A więc moje oświadczenie...
(Senator Mirosława Nykiel: Słusznie, ważne są procedury, nie człowiek.)
Nie, człowiek jest oczywiście ważny, ale proszę o uszanowanie faktu, że ja też wygłaszam w tej chwili oświadczenie.
Ono dotyczy sytuacji finansowo-kadrowej organów nadzoru budowlanego województwa lubuskiego.
Otóż przeprowadzona analiza budżetów tych organów - mówię o szczeblach wojewódzkim i powiatowym - od roku 1999 wskazuje na ewidentne niedofinansowanie tych służb. Porównanie sytuacji w województwach zbliżonych pod względem liczby wydawanych decyzji, zatrudnienia, jak również powierzchni i liczby powiatów, to jest województwa lubuskiego, gdzie jest czternaście powiatów, województwa opolskiego, gdzie jest dwanaście powiatów, i województwa świętokrzyskiego, gdzie jest identyczna jak w lubuskim liczba powiatów, czyli czternaście, świadczy o nierównym traktowaniu i stworzeniu różnych warunków wykonywania zadań przez te jednostki. Ta sytuacja nie gwarantuje należytego poszanowania przepisów prawa budowlanego, a obywatelom nie daje poczucia przyjaznej administracji.
Przyznawane środki nie zapewniają pełnej realizacji zadań nałożonych przepisami ustawy - Prawo budowlane, która ciągle zmieniając się, powoduje zwiększenie zakresu obowiązków. Województwo lubuskie corocznie dysponuje najniższym budżetem i najniższym zatrudnieniem w skali całego kraju. W załączniku dla przykładu podaję dotacje na jeden powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego w trzech porównywalnych województwach, a więc województwach lubuskim, opolskim i świętokrzyskim, wydatki bieżące wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego w tych trzech województwach oraz zatrudnienie w wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego w tych trzech porównywalnych województwach.
Stan ten nie zapewnia skuteczności, rzetelności oraz terminowości wykonywania zadań i uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie jednostek nadzoru budowlanego, a także nie może w wystarczającym stopniu poprawić bezpieczeństwa wykonywania robót budowlanych i użytkowania obiektów budowlanych.
Sukcesywne wystąpienia o zwiększenie środków na działalność organów nadzoru budowlanego nie przynosiły oczekiwanych rezultatów, a wspomniane uwarunkowania wpływają na skuteczność działania i publiczną ocenę tych organów. Dziękuję bardzo.