Oświadczenie złożone
przez senatora Stanisława Koguta
Oświadczenie skierowane do ministra transportu Jerzego Polaczka
Szanowny Panie Ministrze!
"Strategia dla transportu kolejowego do roku 2009", opublikowana ostatnio w internecie i szeroko przez resort kolportowana, poświęca sporo uwagi planom tak zwanej regionalizacji, usamorządowienia przewozów regionalnych. Regionalizacja ma polegać na podziale obecnie funkcjonującej spółki PKP Przewozy Regionalne na kilka niezależnych jednostek, kapitałowo związanych między innymi z samorządem wojewódzkim.
Pragnę zwrócić uwagę Pana Ministra na fakt, że w cytowanym dokumencie brak ekonomicznej i organizacyjnej analizy skutków projektowanego działania. Z moich obserwacji rynku kolejowego w ostatnich latach wynika, że decyzje o tworzeniu nowych przedsiębiorstw, spółek, z części tych wcześniej istniejących nie przynoszą wzrostu efektywności. Najlepszym dowodem jest stan zobowiązań grupy PKP SA.
W tych okolicznościach zasadne jest pytanie, jaki będzie ekonomiczny efekt planowanych działań. Nie wyjaśnia tego ogólna wzmianka o możliwym ułatwieniu dostępu do środków UE.
Chciałbym również prosić o informację, ile będzie kosztować wielokrotne dublowanie poszczególnych służb i koordynacja działania poszczególnych projektowanych tak zwanych kompanii kolejowych.
Interesuje mnie także wykonana przez resort ocena technicznych skutków podziału jednolitego obecnie organizmu. Jakie to przyniesie rezultaty, na przykład w odniesieniu do zróżnicowania taboru kolejowego w kraju.
Uważam, że przedstawiana obecnie do powszechnej oceny koncepcja powinna zawierać odpowiedzi na te pytania, jeśli ma być koncepcją pełną, przekonującą, zasługującą na poważną środowiskową debatę.
Bardzo proszę Pana Ministra o odpowiedź na postawione wyżej pytania.
Z poważaniem
Stanisław Kogut