Poprzednia część, następna część


POSIEDZENIA SENATU

33. posiedzenie Senatu

W dniach 9 i 10 maja br. odbyło się 33. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli: marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałkowie - Ryszard Legutko, Maciej Płażyński i Krzysztof Putra. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Dorotę Arciszewską-Mielewczyk i Mieczysława Szyszkę; listę mówców prowadziła senator D. Arciszewska-Mielewczyk.

Zaakceptowany przez Izbę porządek posiedzenia obejmował:

  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz niektórych innych ustaw,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw*,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych,
  • stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym*,
  • drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy,

  • debatę nad roczną strategią polityczną Komisji Europejskiej na rok 2008,
  • wybór członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

_________________

* Ustawa zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Aleksander Bentkowski podkreślił, że rozpatrywana ustawa jest bardzo ważna - zmierza do usprawnienia postępowania komorniczego, będącego bardzo istotnym składnikiem wymiaru sprawiedliwości.

Senator przypomniał, że Sejm wprowadził około sześćdziesięciu poprawek do tej ustawy, i poinformował, że komisja senacka proponuje wprowadzenie dalszych siedemnastu, dotyczących tej problematyki, którą rozpatrywał Sejm.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji. Senator Piotr Zientarski złożył wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 19 spośród 30 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy w całości (Izba 54 głosami, przy 27 za i 4 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek), następnie przegłosowano poszczególne poprawki, po czym Izba 59 głosami, przy 14 przeciw i 15 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 40. posiedzeniu, 26 kwietnia br. Do Senatu trafiła 27 kwietnia. Marszałek 2 maja, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej, a 4 maja - do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przedstawił senator Stanisław Kogut. Senator zaznaczył, że podstawowym celem ustawy jest wykonanie prawa Unii Europejskiej. Państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić przepisy krajowe, które pozwolą na stosowanie od 11 kwietnia br. określonych rozwiązań rozporządzenia Unii Europejskiej, rozporządzenia nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady nr 3821/85 i 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie EWG nr 3820/85.

W związku z tym w rozpatrywanym projekcie ustawy proponuje się nowelizację ustawy z 2004 r. o czasie pracy kierowców oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym, a także ustaw o transporcie drogowym i o systemie tachografów cyfrowych.

Do najważniejszych zmian należą: po pierwsze, objęcie kierowców pojazdów używanych do wykonywania regularnych przewozów osób, pojazdów, których trasa nie przekracza 50 km, przepisami krajowymi, co zapewni tym kierowcom ochronę w zakresie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu oraz obowiązkowych przerw i okresów odpoczynku; po drugie, określenie częstotliwości kopiowania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców przez przedsiębiorstwa transportowe, co ma znaczenie organizacyjno-techniczne; po trzecie, określenie, czy i jakie wyłączenia kategorii pojazdów i przewozów z przepisów dotyczących czasu prowadzenia, przerw i odpoczynku kierowców wprowadza państwo członkowskie na swoim terytorium; po czwarte, ustanowienie krajowych przepisów dotyczących kar stosowanych w razie naruszeń przepisów rozporządzenia nr 561/2006.

Senator podkreślił, że przepisy rozporządzenia nr 561/2006, a także projektu rozpatrywanej ustawy mają duże znaczenie dla organizacji pracy firm transportowych, w tym kierowców wykonujących przewozy drogowe. Odnoszą się one zarówno do kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportowych, jak i do kierowców będących jednocześnie przewoźnikami, czyli jednoosobowymi firmami przewozowymi, których wiele funkcjonuje w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej.

W imieniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator S. Kogut wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

O przyjęcie ustawy bez zmian wniosła także Komisja Gospodarki Narodowej. Jej sprawozdawca senator Bogdan Lisiecki nadmienił, że na wniosek środowiska społecznego przepisy ustawy o czasie pracy kierowców rozciągnięto także na motorniczych tramwajów. Wejdą one w życie od 1 stycznia 2009 r., co pozwoli tej grupie zawodowej przygotować się do tego pod względem liczebności kadr i wyszkolenia.

Jednobrzmiące wnioski obu komisji senackich poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat 86 głosami, przy 2 przeciw, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat odrzucił ustawę o zmianie ustawy o rzemiośle

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia trafiła do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Marek Waszkowiak. Senator przypomniał, że ustawa jest projektem poselskim. Jej cele to, po pierwsze, doprecyzowanie pojęcia rzemiosła i rzemieślnika. Po drugie, ustalenie liczby zawodów rzemieślniczych na potrzeby nauki zawodu i potwierdzenia kwalifikacji. Po trzecie, uregulowanie zasad nauki zawodu realizowanej w procesie pracy. Po czwarte, wprowadzenie regulacji dotyczących korzystania przez rzemieślników ze środków pomocy publicznej oraz zmiana regulacji dotyczących przygotowania zawodowego rzemieślników kierujących robotami budowlanymi.

Senator M. Waszkowiak zaznaczył, że Komisja Gospodarki Narodowej trzykrotnie zbierała się, by rozpatrzyć przedmiotową ustawę. Prezentowano wiele różnych poglądów i po dyskusji komisja postanowiła zaproponować Izbie 12 poprawek do ustawy.

Dalsze poprawki zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Senator Piotr Ł.J. Andrzejewski oraz mniejszość komisji przedstawili wniosek o odrzucenie ustawy.

Komisja senacka rozpatrzyła przedstawione propozycje i poparła wniosek o odrzucenie ustawy.

W pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, Senat 59 głosami, przy 18 przeciw i 8 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy w całości.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 40. posiedzeniu, 27 kwietnia br. Do Senatu przekazano ją 30 kwietnia. Marszałek 2 maja, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej i Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Marek Waszkowiak. Jak podkreślił, celem ustawy jest stworzenie korzystniejszych warunków finansowych dla produkcji biokomponentów oraz biopaliw ciekłych. Ustawa wprowadza ustawowy mechanizm obniżania stawki akcyzy na wyroby powstałe ze zmieszania paliw z biokomponentami oraz ustawową stawkę na biokomponenty stanowiące samoistne paliwa. Ponadto ustawa zwalnia biokomponenty stanowiące samoistne paliwa z opłaty paliwowej oraz ustanawia dla rolników dodatkową, uzupełniającą płatność do uprawy roślin energetycznych.

Senator sprawozdawca poinformował, że połączone komisje uznały, iż potrzebne jest doprecyzowanie zapisów ustawy oraz wprowadzenie poprawek, które usprawnią jej działanie.

Senator omówił proponowane zmiany, podkreślił też, że ustawa spełnia warunki przepisów Unii Europejskiej, nie budzi żadnych zagrożeń i jest oczekiwana przez polską gospodarkę.

W imieniu połączonych komisji senator M. Waszkowiak wniósł o przyjęcie ustawy z rekomendowanymi poprawkami.

Podczas dyskusji zmiany w ustawie zaproponował także senator Jerzy Chróścikowski.

Przedstawione propozycje rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 8 z 10 zgłoszonych ogółem poprawek.

Senat przegłosował poszczególne zmiany, a następnie 65 głosami, przy 23 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

Senat poprawił ustawę o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawił senator Janusz Kubiak. Zaznaczył, że omawiana nowelizacja zmienia ustawę z 2003 r. o cudzoziemcach oraz inne ustawy. Modyfikacja dotyczy zmiany kompetencji organów państwa w zakresie polityki migracyjnej, również rozdział 13. ustawy otrzymuje nowe brzmienie ze względu na to, że powstaje organ w postaci szefa Urzędu do spraw Cudzoziemców w miejsce prezesa Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców. Jest to nie tylko zmiana nazwy, ale również zmiana zadań tego organu administracji rządowej, który będzie podlegał ministrowi spraw wewnętrznych i administracji państwowej. Sprawami wjazdu cudzoziemców na terytorium Polski, przejazdu oraz pobytu, a także nadawaniem statusu uchodźcy czy udzielaniem azylu oraz zgody na pobyt tolerowany od momentu wprowadzenia proponowanych zmian będzie zajmował się szef Urzędu do spraw Cudzoziemców.

Proponowana zmiana ustawy dotyczy ponadto wprowadzenia dwóch dyrektyw Unii Europejskiej - dyrektywy z 13 grudnia 2004 r., dotyczącej odbywania studiów przez obywateli państw trzecich, oraz dyrektywy z 12 października 2005 r., dotyczącej prowadzenia badań naukowych.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja rozpatrzyła projektowaną nowelizację i wprowadziła poprawki. W imieniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności senator J. Kubiak wniósł o przyjęcie ustawy wraz z poprawkami komisji.

Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawił senator Andrzej Jaroch. Poinformował, że rozpatrując ustawę, członkowie komisji zaakceptowali nowe usytuowanie kompetencji w zakresie prowadzenia polityki migracyjnej. Zgodzono się, że koordynacja międzyresortowa wymaga istnienia naczelnego organu administracji. Minister spraw wewnętrznych, przejmując te kompetencje, w wystarczającym stopniu zapewni skuteczną realizację polityki migracyjnej. Przyznanie temu ministrowi uprawnień w zakresie spraw związanych z repatriacją i obywatelstwem polskim również usytuuje te kompetencje na właściwym poziomie. Uzasadniano, że opiniowanie rozpatrywanych przez prezydenta Rzeczypospolitej wniosków o nadanie i zrzeczenie się obywatelstwa polskiego powinno być kompetencją naczelnego organu, a nie, tak jak dotychczas, organu centralnego, czyli prezesa Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców. W dyskusji senatorowie uznali, że jest to korzystna zmiana.

Zaakceptowano również zmiany związane z tym, że w niedalekiej przyszłości wejdzie do naszej praktyki kodeks z Schengen. Tam, gdzie nie ma on bezpośredniego zastosowania, a więc w wypadku tych cudzoziemców, którzy nie będą objęci tym postępowaniem, wprowadzono zapisy pozwalające w sposób jednoznaczny realizować dotychczasowe uprawnienia wynikające z ustawy o cudzoziemcach.

Senator sprawozdawca poinformował, że członkowie komisji jednomyślnie poparli propozycje poprawek zawarte w opinii senackiego biura legislacyjnego.

Dalsze zmiany w ustawie zaproponowali senatorowie podczas dyskusji nad ustawą.

Wszystkie propozycje rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 17 z 18 zgłoszonych ogółem poprawek.

Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie jednomyślnie, 87 głosami, podjął uchwałę:

 

Uchwała

 

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Obrony Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiając je, senator Ludwik Zalewski zaznaczył, że proponowany przez rząd projekt ustawy wynika z konieczności dostosowania systemu obronnego, funkcjonowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP do zmieniających się uwarunkowań użycia tych sił w czasie pokoju. Dotyczy to głównie ich udziału w różnego rodzaju misjach prowadzonych przez Organizację Narodów Zjednoczonych, NATO i Unię Europejską.

Senator wskazał, że ustawa przewiduje utworzenie kolejnego rodzaju Sił Zbrojnych. Obecnie w ich skład będą wchodzić: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna, Wojska Specjalne. Określa się też zadania dowódców tych rodzajów sił.

Ponadto w Siłach Zbrojnych tworzy się stanowisko dowódcy operacyjnego Sił Zbrojnych, równorzędne stanowisku dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych. Główne zadania tego dowódcy to: planowanie operacyjne i dowodzenie operacyjne częścią Sił Zbrojnych wydzieloną z Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych oraz Marynarki Wojennej i przekazaną w jego podporządkowanie decyzją ministra obrony narodowej dla przeprowadzenia operacji oraz wykonywanie zadań ministra obrony narodowej w zakresie ochrony granicy państwowej w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, ale bez wydzielania sił z Wojsk Specjalnych. Jeżeli w operacji będą uczestniczyć Wojska Specjalne, to z dowództwa Wojsk Specjalnych wydzieli się zespół dowodzenia i koordynacji działań specjalnych do dowództwa operacyjnego.

Tworzy się również stanowisko szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, którego głównymi zadaniami są: organizowanie i kierowanie systemem wsparcia logistycznego Sił Zbrojnych, w tym zabezpieczeniem logistycznym jednostek wojskowych użytych lub przebywających poza granicami państwa, oraz zarządzanie obroną terytorialną, wydzielonymi siłami inżynierii wojskowej i obrony przed bronią masowego rażenia.

Senator L. Zalewski poinformował, że Komisja Obrony Narodowej na swym posiedzeniu 26 kwietnia postanowiła zaproponować 7 poprawek, niewnoszących istotnych zmian do rozpatrywanej ustawy. W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi zmianami.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 87 głosami, powzięła uchwałę:

Uchwała

 

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Tadeusz Maćkała wyjaśnił, że ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych w swoim głównym założeniu ma na celu zmianę sposobu powoływania prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dotychczas premier mógł powołać prezesa UOKiK na pięcioletnią kadencję, w drodze konkursu, spośród osób opisanych określonymi wymogami w ustawie. W trakcie kadencji nie można było prezesa UOKiK odwołać, chyba że wypełnił pewne ustawowe przesłanki, takie jak nawiązanie stosunku pracy, podjęcie działalności gospodarczej, skazanie prawomocnym wyrokiem sądu, rażące naruszenie prawa, choroba trwale uniemożliwiająca wykonywanie zadań czy też złożenie rezygnacji.

Rozpatrywana ustawa wprowadza zmianę, która sprawia, że prezes Rady Ministrów będzie mógł powołać prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z państwowego zasobu kadrowego i odwołać go.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja zaakceptowała tę zmianę i rekomenduje Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Podczas dyskusji nad ustawą wniosek o jej odrzucenie w całości złożył senator Marek Rocki.

Przedstawione propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Zgodnie z regulaminem w pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy (Izba 55 głosami, przy 29 za i 2 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek).

Następnie poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat 56 głosami, przy 28 przeciw i 3 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 13 kwietnia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 16 kwietnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawił senator Jerzy Chróścikowski. Senator poinformował, że komisja postanowiła zaproponować Izbie 1 poprawkę do ustawy.

Sprawozdanie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przedstawił senator Antoni Szymański. Jak zaznaczył, nowelizacja przede wszystkim odnosi się do ustawy o świadczeniach rodzinnych z 28 listopada 2003 r. Jej zasadniczym celem jest ujednolicenie i uporządkowanie procesu realizowania świadczeń rodzinnych w sytuacji, w której mają zastosowanie przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Jedną ze zmian jest nowelizacja definicji rodziny. Wyłączono z niej dziecko pozostające w związku małżeńskim, a także dziecko pełnoletnie posiadające własne dziecko. Rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka. Wprowadzone zmiany polegają również na dostosowaniu przepisów ustawy do zmian w porządku prawnym - chodzi o definicję szkoły wyższej, uwzględnienie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego jako instytucji, w której umieszczenie rzutuje na prawo do świadczeń, a także uwzględnienie konsekwencji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 18 maja 2005 r. Ponadto uściślono niektóre przepisy, na przykład definicje dochodów w odniesieniu do członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz w zakresie dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego. W ustawie o podatku rolnym wprowadzono jedną zmianę, dotyczącą terminu ogłaszania przez prezesa GUS wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 hektara przeliczeniowego.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej jednogłośnie postanowiła rekomendować Senatowi 4 poprawki do ustawy. Senator omówił proponowane zmiany i w imieniu komisji wniósł o przyjęcie ustawy wraz z  tymi poprawkami.

Przedstawione wnioski rozpatrzyły dwie komisje senackie. Komisje poparły 3 z 5 zgłoszonych ogółem poprawek.

Senat przegłosował poszczególne zmiany, a następnie jednomyślnie, 82 głosami, podjął uchwałę:

Uchwała

Drugie i trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy

Projekt tej ustawy został wniesiony przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej. Marszałek 17 stycznia br., zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Pierwsze czytanie projektu ustawy zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu Senatu, na wspólnym posiedzeniu komisji 13 marca. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Ewa Tomaszewska. Senator przypomniała, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej już w końcu ubiegłego roku rozważała podjęcie dalszych kroków w kwestii wydłużenia urlopu macierzyńskiego. Jak stwierdziła, zapaść demograficzna w naszym kraju jest najgłębsza wśród krajów europejskich. Współczynnik dzietności 1,2 jest niemal dwukrotnie niższy od zapewniającego prostą zastępowalność pokoleń, wynoszącego 2,16. Senator podkreśliła, że skutki tej zapaści będą dramatyczne zarówno dla naszej gospodarki, systemu ubezpieczeń emerytalnych, jak i wagi politycznej naszego państwa. Dlatego tak istotne jest podejmowanie działań ułatwiających rodzinom decyzję o powiększeniu liczby dzieci i wspomagających rodziny w ich pielęgnacji i wychowaniu.

Senator E. Tomaszewska przypomniała, że 11 stycznia br. Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła projekt ustawy wydłużający urlop macierzyński o dwa tygodnie i zarazem przyznający ojcu dziecka prawo do dodatkowych trzech dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z potrzebą wykonywania czynności urzędowych związanych z urodzeniem się dziecka, potrzebą pomocy matce dziecka w czynnościach pielęgnacyjnych i towarzyszenia starszym dzieciom w sytuacji zmian relacji w rodzinie.

Projekt tej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Rady 92/85/EWG, dyrektywą Rady 76/207/EWG i dyrektywą Rady 96/34/WE.

Projekt ten rozpatrywany był na wspólnym posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej. Na posiedzeniu propozycja wydłużenia urlopu macierzyńskiego o dwa tygodnie od 1 stycznia 2008 r. nie budziła wątpliwości i została pozytywnie zaopiniowana przez rząd. Jest spójna z przedstawionym przez rząd programem działań prorodzinnych.

Propozycja wydłużenia z dwóch do pięciu dni usprawiedliwionej nieobecności dla ojców wywołała dyskusję. Podnoszono problem podwyższenia obciążeń pracodawców, niekorzystny ze względu na sytuację na rynku pracy. Nie kwestionowano jednak, poza jednym głosem, celowości wydłużenia liczby dni wolnych dla ojca, niezbędnych do zajęcia się rodziną po urodzeniu się dziecka.

W zaistniałej sytuacji połączone komisje przyjęły zmodyfikowany kształt ustawy, obejmujący jedynie wydłużenie urlopu macierzyńskiego o dwa tygodnie, przez co dały czas na przygotowanie ewentualnej poprawki zapewniającej dodatkowe dni wolne dla ojca w taki sposób, by nie obciążało to pracodawcy. Taki kierunek postępowania spotkał się z pozytywną reakcją przedstawicieli rządu.

Senator sprawozdawczyni poinformowała, że skutki finansowe przyjętego rozwiązania oznaczają dodatkowy wydatek na świadczenia z funduszu ubezpieczeń chorobowych i macierzyńskich w wysokości 153 milionów 750 tysięcy zł w 2008 r. Fundusz ten ma saldo dodatnie i kwotę tę jest w stanie pokryć bez jakichkolwiek dopłat z budżetu państwa.

Senator przypomniała ponadto, że składkę ubezpieczeniową z tytułu ubezpieczenia chorobowego i macierzyńskiego opłacają wyłącznie pracownicy. Wydatki z tytułu zwolnień lekarskich uległy zmniejszeniu wskutek szczególnej dyscypliny w wykorzystywaniu tych środków. To pracownicy dyscyplinowali się, nie wykorzystując nadmiernie zwolnień lekarskich. Tak więc pracownicy, dzięki racjonalnym zachowaniom, sami zaoszczędzili środki na ten cel.

W imieniu obu komisji senator E. Tomaszewska wniosła o przyjęcie projektu ustawy.

Podczas dyskusji nad projektem senator E. Tomaszewska zaproponowała 3 poprawki. W związku z tym Izba skierowała projekt do komisji senackich oraz - na wniosek senatora Antoniego Szymańskiego - wyznaczyła im termin przedstawienia dodatkowego sprawozdania i zobowiązała je, by przygotowały to sprawozdanie tak, aby trzecie czytanie projektu ustawy mogło się odbyć jeszcze na bieżącym posiedzeniu.

Komisje na wspólnym posiedzeniu ustosunkowały się do zgłoszonych w toku debaty wniosków i przygotowały dodatkowe sprawozdanie. Wobec tego Senat mógł przystąpić do trzeciego czytania projektu ustawy, obejmującego przedstawienie Izbie dodatkowego sprawozdania komisji o projekcie ustawy i głosowanie.

Dodatkowe sprawozdanie przedstawiła senator E. Tomaszewska, która poinformowała, że komisje poparły wszystkie poprawki.

Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie 67 głosami, przy 15 przeciw, przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy i podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy:

Uchwała

 

Debata nad roczną strategią polityczną Komisji Europejskiej na rok 2008

Zgodnie z art. 5 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej wiceprzewodniczący Komitetu Europejskiego Rady Ministrów 5 kwietnia br. przekazał do Senatu roczną strategię polityczną Komisji Europejskiej na rok 2008. Marszałek skierował ten dokument do Komisji Spraw Unii Europejskiej. Posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej w tej sprawie odbyło się 24 kwietnia.

Sprawozdanie z przebiegu tego posiedzenia przedstawił przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej senator Edmund Wittbrodt. Przewodniczący odpowiadał także na pytania senatorów.

Stanowisko rządu wobec rozpatrywanego dokumentu przedstawił podsekretarz stanu
w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek.

W dyskusji nad roczną strategią polityczną Komisji Europejskiej na rok 2008 zabrali głos senatorowie: Ryszard Bender, Jerzy Szmit, Przemysław Alexandrowicz, Edmund Wittbrodt, Mieczysław Augustyn, Bogdan Borusewicz.

 

Wybór członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy z 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Senat wybiera bezwzględną większością głosów dwóch spośród jedenastu członków kolegium na siedmioletnią kadencję.

Przewodniczący posiedzeniu marszałek Bogdan Borusewicz poinformował, że zgodnie z art. 93 ust. 1 i 3 oraz art. 94 ust. 1 Regulaminu Senatu zostali zgłoszeni na członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej kandydaci: Benedykt Czuma, Andrzej Gwiazda i Marek Kazimierz Kamiński.

Marszałek poinformował ponadto, że zgłoszeni kandydaci spełniają kryteria dotyczące członków Kolegium IPN wynikające z ustawy z 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz złożyli oświadczenia lustracyjne zgodnie z art. 56 ust. 4 ustawy z  18 października 2006 r. o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów.

Marszałek 9 marca br., zgodnie z art. 94 ust. 3 Regulaminu Senatu, skierował do Komisji Praw Człowieka i Praworządności wnioski dotyczące przedstawionych kandydatów. Komisja 15 marca 2007 r. przeprowadziła przesłuchania zgłoszonych kandydatów i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Zbigniew Romaszewski. Senator poinformował, że wszyscy zgłoszeni kandydaci zostali zaopiniowani przez komisję pozytywnie, przy czym B. Czuma uzyskał 4 głosy, A. Gwiazda również 4 głosy, a M.K. Kamiński - 3 głosy.

Następnie kandydaci składali wyjaśnienia i odpowiadali na pytania senatorów, po czym przeprowadzono głosowanie tajne w sprawie wyboru członków Kolegium IPN.

Wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze obliczyli głosy i sporządzili protokół głosowania tajnego:

"Protokół głosowania tajnego z dnia 1  maja 2007 r. w sprawie wyboru członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze: senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk, senator Mieczysław Szyszka, senator Waldemar Kraska stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oddano głosów 88, głosów nieważnych nie było. Wymagana bezwzględna większość głosów wynosi 45. Za wyborem Benedykta Czumy głosowało 44, za wyborem Andrzeja Gwiazdy głosowało 51, za wyborem Marka Kazimierza Kamińskiego głosowało 43 senatorów. Wymaganą bezwzględną liczbę głosów uzyskał Andrzej Gwiazda".

Wobec wyników głosowania przewodniczący posiedzeniu wicemarszałek Maciej Płażyński stwierdził, że Senat dokonał wyboru tylko jednego członka Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej i podjął uchwałę następującej treści:

Uchwała


Poprzednia część, następna część