Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Oświadczenie senatora Marka Rockiego złożone na 27. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do ministra nauki i szkolnictwa wyższego Michała Seweryńskiego oraz do prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Józefa Oleńskiego

Zgodnie z art. 13 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU nr 164 poz. 1365 z dnia 27 lipca 2005 r.) podstawowymi zadaniami uczelni są między innymi: prowadzenie badań naukowych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki.

Powszechnie przyjmuje się, że zadania te - zazwyczaj znajdujące się w misji każdej z uczelni akademickich - realizowane są między innymi poprzez organizowanie konferencji i seminariów naukowych. Konferencje takie prowadzone są w ramach obligatoryjnej dla pracowników naukowo-dydaktycznych działalności naukowej i zadań statutowych wyższej uczelni.

Konferencje i seminaria organizowane przez uczelnie lub ich jednostki organizacyjne - wydziały, katedry, instytuty - służą prezentacji najnowszych osiągnięć naukowych poszczególnych ośrodków akademickich i ich pracowników, przedstawiane są tu referaty i komunikaty, toczone są dyskusje i spory służące rozwojowi poszczególnych dyscyplin naukowych. Często takie konferencje i seminaria mają charakter podsumowujący dla pewnego okresu badań, a czasami są uhonorowaniem badaczy szczególnie zasłużonych dla rozwoju nauki.

Pomimo tego Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował konferencje organizowane przez uczelnie wyższe jako "usługi organizowania wystaw, targów i kongresów". Klasyfikacja PKWiU 74.87.15-00.00 odnosi się jednak do czynności usługowej polegającej na organizowaniu konferencji, składają się na nią działania w zakresie obsługi uczestników, zapewnienia im zakwaterowania, wyżywienia itp.

Celami konferencji naukowych nie są przecież targi, w czasie których odbywa się sprzedaż i kupno towarów, ani wystawy dające przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji. Konferencje i seminaria, o których mowa, to spotkania autorytetów naukowych z danej dziedziny nauki, których osiągnięcia zaprezentowane w przedstawionych referatach mają służyć upowszechnieniu i przekazaniu zdobytej wiedzy.

Co więcej klasyfikacja w grupie 74.87 dotyczy usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uczelnie wyższe co do zasady nie prowadzą działalności gospodarczej.

Proszę Pana Ministra i Pana Prezesa o wyrażenie opinii w tej nurtującej środowisko akademickie sprawie.

Marek Rocki

Odpowiedź prezesa Głównego Urzędu Statystycznego:

Warszawa, 2007-02-28

Pan
Ryszard Legutko
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na nadesłane przy piśmie z dnia 20 lutego 2007 r. znak: BPS/DSK-043-135/07 oświadczenie złożone przez Pana Senatora Marka Rockiego uprzejmie informuję, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.) oraz stosowanej do celów podatkowych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) pod pojęciem usług rozumie się:

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji,

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest rodzaj wykonywanych czynności i ich końcowy efekt. Przedmiotem klasyfikacji są określone czynności świadczone niezależnie od charakteru wykonawcy lub odbiorcy i niezależnie od tego czy zostały wykonane odpłatnie czy też nieodpłatnie. PKWiU nie ma zastosowania do klasyfikowania czynności wewnątrzzakładowych. Nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego fakt, czy usługi realizowane są w celach komercyjnych, czy pobierane za wykonanie usług opłaty mają jedynie na celu pokrycie kosztów ich wykonania.

Zgodnie z ppkt. 5.3.2 zasad metodycznych PKWiU każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania PKWiU zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zaklasyfikowany, zgodnie z przeważającym, rodzajem działalności, wykonujący usługę podmiot gospodarczy w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON.

Usługi organizowania konferencji naukowych i seminariów mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 74.87.15-00.00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów" (według PKWiU z 2004 r.) i odpowiednio PKWiU 74.84.15-00.00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów" (według PKWiU z 1997 r.).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zharmonizowana jest m.in. z Centralną Klasyfikacją Produktów (CPC), z którą zachowuje wzajemne powiązania zakresowe i pojęciowe w zakresie usług.

Wyżej wymienione grupowanie PKWiU 74.87.15-00.00 (według PKWiU z 2004 r.) powiązane jest z podklasą CPC 85970 (wersja 1.0) - odpowiednio grupowanie PKWiU 74.84.15-00.00 (według PKWiU z 1997 r.) powiązane z podklasą CPC 87909 (wersja tymczasowa) - która obejmuje swoim zakresem m.in. organizowanie spotkań naukowych lub kulturalnych oraz kongresów.

Jeżeli konferencje i spotkania naukowe mają charakter zamknięty, tylko dla pracowników naukowych i studentów, wówczas ich organizacja nie jest oddzielnie klasyfikowana i jako czynność wewnątrzzakładowa mieści się w zakresie działu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" (według PKWiU z 1997 r. i PKWiU z 2004 r.). Dział PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" (według PKWiU z 2004 r. i PKWiU z 1997 r.) obejmuje usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego, usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia. Podstawowym kryterium pozwalającym zaklasyfikować usługi do działu PKWiU 80 jest rodzaj wykonywanych czynności i ich efekt końcowy - usługi edukacyjne.

Z poważaniem

Józef Oleński

Odpowiedź ministra nauki i szkolnictwa wyższego:

Warszawa, 21 marca 2007 r.

Szanowny Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 20 lutego br. (znak: BPS/DSK-043-121/07) dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Marka Rockiego podczas 27. posiedzenia Senatu RP, przedstawiam następujące stanowisko Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

Konferencje i seminaria organizowane przez uczelnie służą prezentacji najnowszych osiągnięć naukowych poszczególnych ośrodków akademickich i ich pracowników i nie powinny być klasyfikowane jako "usługi organizowania wystaw, targów i kongresów" (klasyfikacja PKWiU w grupie 74.87), jak uznał to Urząd Statystyczny w Łodzi. W związku z powyższym Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego popiera stanowisko pana senatora Marka Rockiego wyrażone w ww. oświadczeniu.

Z wyrazami szacunku

Prof. Michał Seweryński

* * *

Oświadczenie senatora Ryszarda Góreckiego złożone na 27. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do ministra zdrowia Zbigniewa Religi

Szanowny Panie Ministrze!

Zwracam się do Pana Ministra z prośbą o rozpatrzenie możliwości uruchomienia bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, LPR, w Ełku, której zasięg obejmowałby wschodnią i środkową część województwa warmińsko-mazurskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Obecnie jedyny stacjonujący w stolicy województwa śmigłowiec LPR nie obejmuje swym zasięgiem znacznej części regionu.

Uruchomienie bazy LPR w regionie Warmii i Mazur o słabej infrastrukturze drogowej i małej gęstości zaludnienia ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców oraz licznie przebywających w tym rejonie turystów. W wielu sytuacjach tylko śmigłowiec LPR ma szansę dotarcia na czas do osób wymagających szybkiej interwencji medycznej. Funkcjonowanie śmigłowca LPR, współpracującego z WOPR, w sposób znaczący zwiększyłoby także bezpieczeństwo osób wypoczywających na szlakach wodnych i jeziorach. Warmia i Mazury to niestety także kraina niebezpiecznych, zniszczonych dróg, które co roku są miejscem wielu tragedii.

Biorąc pod uwagę prośby mieszkańców, starania władz samorządowych i wojewódzkich, a także zbliżający się kolejny sezon turystyczny, usilnie proszę Pana Ministra o jak najszybszą interwencję w celu zapewnienia szybkiej i skutecznej pomocy medycznej poprzez wsparcie planu utworzenia bazy śmigłowca LPR w Ełku.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Górecki
senator RP

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia:

Warszawa, 01 MAR. 2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Ryszarda Góreckiego z dnia 8 lutego 2007 roku złożonego przy piśmie nr BPS/DSK-043-117/09 z dnia 20 lutego 2007 roku, w sprawie utworzenia bazy dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) w Ełku uprzejmie informuję, iż obecnie wszystkie śmigłowce, które posiada SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe są użytkowane w już istniejących bazach śmigłowcowych. Nie ma więc możliwości przeniesienia któregokolwiek z nich do Ełku.

W okolicach Ełku są dwie bazy zlokalizowane w Suwałkach i w Olsztynie. Ich lokalizacja wydaje się być obecnie na tyle zasadna, że promień działania obu baz obejmuje swym zasięgiem także region Ełku.

Zbudowana w zeszłym roku baza SP ZOZ LPR w Suwałkach zlokalizowana jest w odległości kilku kilometrów od Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach (możliwość natychmiastowego transportu lotniczego), w oddali od centrum miasta (zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców oraz większe bezpieczeństwo). Charakteryzuje się ona bardzo dobrym zapleczem technicznym, a lotnisko wyposażone jest w odpowiednie urządzenia i w hangar, w którym stacjonuje śmigłowiec LPR.

Biorąc jednak pod uwagę wejście w życie ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o ustanowieniu wieloletniego programu "Wymiana śmigłowców SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w latach 2005- 2010", można będzie ponownie wrócić do rozpatrzenia przedmiotowego wniosku, lecz nie wcześniej, niż po dokonaniu zakupu nowych maszyn.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Bolesław Piecha

* * *

Oświadczenie senatora Pawła Michalaka złożone na 25. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do ministra nauki i szkolnictwa wyższego Michała Seweryńskiego

Szanowny Panie Ministrze!

Obowiązujące rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 18 lipca 2005 r. gwarantuje, iż na wniosek absolwenta oprócz dyplomu ukończenia studiów uczelnia sporządzi i wyda dyplom w języku obcym w ciągu trzydziestu dni od daty złożenia egzaminu dyplomowego.

Zwracam się z prośbą o interwencję w sprawie dyplomu filii Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy absolwenta Wydziału Nauk o Zdrowiu, pana Jarosława Kalenika, który mimo pisemnego potwierdzenia z dnia 18 stycznia 2006 r., że taki dyplom dostanie, i mimo wielokrotnych interwencji nie otrzymał go do dnia dzisiejszego.

Nasza, już prawie trzyletnia, obecność w Unii Europejskiej zobowiązuje nas do respektowania unijnych standardów. Dlatego proszę o informację, czy mamy do czynienia z jednostkowym przypadkiem, czy brak respektowania obowiązującego prawa ma większy wymiar.

Paweł Michalak
senator RP

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

Warszawa, 2007-03-02

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Pawła Michalaka, w sprawie wydania odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych w tłumaczeniu na język obcy, pragnę przekazać, co następuje.

Interwencja Pana Senatora dotyczyła wydania dyplomu w języku obcym Panu Jarosławowi K., absolwentowi Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W przedmiotowej sprawie zmuszony byłem zwrócić się do Pana Prof. dr hab. Andrzeja Jamiołkowskiego, Rektora Uniwersytetu z prośbą o wyjaśnienia w tej sprawie. Otrzymałem informację, iż dyplom wraz z suplementem został wysłany Panu Jarosławowi K. w dniu 19 lutego br. Pewne opóźnienia spowodowane były, jak wynika z pisma Pana Rektora, koniecznością niezwykle starannego opracowania anglojęzycznej wersji suplementu.

Z wyrazami szacunku

wz. Ministra

SEKRETART STANU

prof. dr hab. Stefan JURGA

* * *

Oświadczenie senatora Antoniego Szymańskiego złożone na 26. posiedzeniu Senatu:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Chciałbym złożyć oświadczenie, skierowane do pana premiera, w sprawie decyzji dotyczącej lokalizacji terminalu gazowego.

W związku z tym, że Polska zabiega o dywersyfikację źródeł energii, jedna z podjętych już decyzji jest taka, że będzie budowany w Polsce, w Świnoujściu bądź nad Zatoką Gdańską, terminal gazowy. Wstępne decyzje, które już zostały podjęte i o których informowały media, wskazują, że ten terminal będzie budowany w Świnoujściu.

Rozumiem, że nie jest to decyzja ostateczna. Chciałbym jednak wiedzieć, jakie argumenty przemawiają za tym, żeby na tym etapie wskazywać Świnoujście jako rejon właściwy do budowy terminala gazowego. Chciałbym znać wszystkie elementy ekonomiczne tej decyzji, elementy strategiczne istotne dla takiej lokalizacji.

Chciałbym także w ramach tego oświadczenia dowiedzieć się, jaki wpływ na ewentualną zmianę tej decyzji może mieć fakt, że w Gdańsku zaproponowano, aby lokalizacja była nie tak jak w pierwotnej wersji na wybudowanej wyspie, ale na dobudowanym nabrzeżu. Jest to projekt nowy, projekt nieporównanie tańszy, wygodniejszy. Czy ta propozycja, złożona już przez Port Północny w Gdańsku, żeby zlokalizować to na dobudowanym, nawiezionym nabrzeżu, co spowoduje, że inwestycja ta będzie tańsza, daje szansę na to, żeby zlokalizować ją nad Zatoką Gdańską?

Proszę więc o wszelkie informacje co do bliskiej już, jak sądzę, definitywnej decyzji dotyczącej lokalizacji terminala gazowego.

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki:

Warszawa, 6.03.2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Antoniego Szymańskiego, podczas 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 25 stycznia 2007 r. w sprawie lokalizacji terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego, skierowane pismem Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów znak: DSPA-4404-5(1)/07 z dnia 6 lutego 2007 r. do Ministra Gospodarki, przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Rynek gazu LNG (ang. Liquefied Natural Gas) to jeden z najszybciej rozwijających się podsektorów energetycznych na świecie. Udział gazu LNG w dostawach gazu do Europy wykazuje ciągłą tendencję wzrostową, która w roku 2005 wyniosła 9 %, natomiast prognozowany dalszy wzrost do roku 2015 wynieść może 19 %. Istotne jest, aby również Polska dołączyła do grona krajów, posiadających możliwość realizacji dostaw gazu ziemnego z wykorzystaniem terminalu LNG do odbioru gazu skroplonego drogą morską. Przystąpienie do budowy terminalu LNG na polskim wybrzeżu pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, dywersyfikując dostawy gazu ziemnego do Polski, jednocześnie umożliwiając pokrycie wzrastającego zapotrzebowania na gaz ziemny.

Realizowana przez Rząd strategia dywersyfikacji dostaw gazu, między innymi poprzez planowany rozwój tego podsektora w Polsce, ma swoje uzasadnienie w Uchwale Rady Ministrów Nr 3/2006 z dnia 3 stycznia 2006 r. w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw nośników energii oraz Uchwale Rady Ministrów Nr 77/2006 z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie działań zwiększających bezpieczeństwo energetyczne Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl § 1 ust. 2, pkt 2 powyższej uchwały uznano za zgodne z polityką Rządu podjęcie przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. działań związanych z budową terminala do odbioru gazu skroplonego na wybrzeżu RP. Jednocześnie w § 3 zobowiązano Ministra Gospodarki do monitorowania działań PGNiG S.A. związanych z budową terminala LNG, w szczególności z:

1) przygotowaniem warunków przystąpienia do tej inwestycji,

2) określeniem najdogodniejszej lokalizacji, oraz

3) zawarciem umów na dostawy gazu skroplonego.

Informuję, że w dniu 15 grudnia 2006 r. Zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. po zapoznaniu się z analizą lokalizacyjną i po konsultacjach w branych pod uwagę regionach, podjął uchwałę o wyborze lokalizacji dla budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Decyzja ta jest ostateczna.

Analizy dotyczące wyboru lokalizacji były prowadzone w ramach "Studium wykonalności i założeń techniczno-ekonomicznych importu gazu skroplonego LNG do Polski" i dotyczyły dwóch lokalizacji: w Świnoujściu i w Gdańsku. Studium wykonalności zostało przygotowane przez wybrane w drodze przetargu konsorcjum firm: PricewaterhouseCoopers Polska Sp. z o.o. i PricewaterhouseCoopers LLP, ELF Consulting Engineers Polska i ILF Beratende Ingenieure GmbH (Grupa ILF), Chadbourne&Parke - Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy.

Za wyborem lokalizacji terminala w Świnoujściu przemawiają między innymi następujące argumenty:

- szybsza i łatwiejsza droga do uzyskania dostępu do terenu pod inwestycję - tereny są własnością portu, nadleśnictwa oraz gminy i są wolne od praw osób trzecich. W przypadku lokalizacji terminala w Gdańsku, większa część nieruchomości ewentualnego terenu inwestycyjnego jest przedmiotem kilku umów dzierżawy. Jedna umów dzierżawy została zawarta na czas oznaczony 30 lat i brak jest przesłanek umożliwiających wcześniejsze wypowiedzenie lub rozwiązanie tej umowy. Natomiast w odniesieniu do innej umowy dzierżawy, pomimo, iż umowa ta została wypowiedziana, rozpoczęcie inwestycji na tej części nieruchomości mogłoby zaangażować PGNiG S.A. w długotrwałe spory sądowe, gdyż strona wypowiedzianej umowy wystosowała roszczenia dotyczące praw do tej nieruchomości,

- dobry dostęp do infrastruktury technicznej tj. dróg i szlaków komunikacyjnych (dla cystern kolejowych), połączeń z krajową siecią przesyłową, mediów.

W odniesieniu do Gdańska, z uwagi na fakt, iż nie ma bezpośredniego dostępu do drogi publicznej występowałaby konieczność zawarcia odpowiedniej umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. lub ustanowienia służebności na innych gruntach ZMPG,

- krótsza droga transportu,

- większe zapotrzebowanie na gaz w regionie związane z bliskością zakładów przemysłowych (m.in. Zakłady Chemiczne Police),

- zapewnienie przez Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście S.A. rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu w Świnoujściu.

Obecnie planowane jest rozpoczęcie fazy projektowo-wdrożeniowej obejmującej między innymi:

- przygotowanie procesu inwestycyjnego (m.in. przygotowanie przetargu na projekt techniczny);

- przeprowadzenie negocjacji i podpisanie kontraktów na dostawy LNG;

- uzyskanie odpowiednich pozwoleń i zgód formalno-prawnych.

Po spełnieniu powyższych warunków możliwe będzie przystąpienie do fazy inwestycyjnej, która planowana jest w latach 2008 - 2010.

Zakłada się, że początkowa moc regazyfikacyjna terminala będzie wynosić 2,5 mld m3 rocznie. Terminal zostanie zaprojektowany w taki sposób, że możliwe będzie stosunkowo szybkie rozbudowanie jego mocy do poziomu 5 - 7,5 mld m3 rocznie, jeżeli będzie to uzasadnione zwiększonym popytem na gaz.

Przedstawiając powyższe informacje, uprzejmie proszę o ich przyjęcie jako odpowiedzi na pytania postawione przez Pana Senatora Antoniego Szymańskiego.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Piotr Naimski

SEKRETARZ STANU

* * *

Oświadczenie senator Margarety Budner złożone na 26. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Andrzeja Sośnierza

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczo-Rehabilitacyjny TPD "Helenów", wchodzący w skład Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki TPD "Helenów", specjalizuje się od wielu lat w rehabilitacji dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, głównie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W ośrodku tym przebywa jednorazowo sto trzydzieścioro czworo dzieci. Przyjmowane dzieci są objęte pełnym zakresem badań - badaniami medycznymi, psychologicznymi, logopedycznymi i pedagogicznymi - na podstawie których stawiana jest interdyscyplinarna diagnoza. Po postawieniu diagnozy zespół specjalistów planuje indywidualny program terapii dla każdego dziecka. Dzieci, chodząc do szkół znajdujących się na terenie Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki, w czasie pozalekcyjnym uczestniczą w wieloprofilowej rehabilitacji.

Rehabilitacja wieloprofilowa prowadzona jest przez zespół współpracujących ze sobą specjalistów: lekarzy, fizjoterapeutów, pedagogów i logopedów. Raz w tygodniu zespoły terapeutów omawiają postępy i trudności w rehabilitacji. Dzieci uczęszczają na terapie indywidualną i grupową - terapia integracji sensorycznej, terapia NDT Bobath, hipoterapia, muzykoterapia, metoda Tomatisa, terapia EEG Biofeedback, artterapia, hydroterapia, zajęcia teatralne i inne.

Dzieci w wolnym czasie, poza zajęciami w szkole i rehabilitacją, przebywają w świetlicach - internacie pod opieką wychowawców i asystentów. W internacie organizowane są zajęcia będące przedłużeniem procesu rehabilitacji i edukacji - wspólne odrabianie lekcji, zajęcia manualne i plastyczne, zajęcia relaksacyjne, usamodzielniające - a jednocześnie zapewniona jest pełna opieka związana z samoobsługą: jedzenie, potrzeby fizjologiczne, przemieszczanie się itp. Wychowawcy organizują również wycieczki do muzeów, teatru, zoo, do kina. Regularnie organizowane są także występy estradowe związane z okolicznościowymi uroczystościami oraz świętami.

Ośrodek współpracuje z placówkami naukowymi i rehabilitacyjnymi w Polsce, w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, dbając o wysoki poziom usług medycznych.

Przez ostatnich osiem lat Wojewódzki Oddział Mazowiecki NFZ finansował i akceptował wszystkie projekty Specjalnego Ośrodka TPD "Helenów". W 2007 r. NFZ nie przewiduje zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie rehabilitacji leczniczej. Niepodpisanie umowy grozi zamknięciem ośrodka.

Zwracam się z pytaniem, jakie są przyczyny ogólnego zmniejszenia przez NFZ kontraktowania usług medycznych w zakresie rehabilitacji leczniczej oraz jaka jest przyczyna nieuwzględnienia w tym roku w kontraktowaniu ośrodka TPD "Helenów".

Z poważaniem

Margareta Budner

Odpowiedź prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia:

Warszawa, dn. 5.03.2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 1 lutego 2007 r., znak: BPS/DSK-043-099/07 w sprawie oświadczenia złożonego przez Panią Senator Margaretę Budner, dotyczącego możliwości zawarcia kontraktu na świadczenia opieki zdrowotnej w roku 2007 przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczo-Rehabilitacyjny "Helenów", uprzejmie informuję, co następuje.

Powodem niewybrania oferty, złożonej przez w/w ośrodek podczas ogłoszonego postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej były merytoryczne zastrzeżenia Komisji Konkursowej do złożonego przez oferenta programu rehabilitacji w zakresie: rehabilitacja specjalistyczna nie sklasyfikowana odrębnie. Z informacji przekazanych przez Mazowiecki Oddział Wojewódzki wynika, iż przedstawiony w postępowaniu konkursowym program rehabilitacyjny z kosztorysem opiewającym na wartość powyżej 2 mln złotych rocznie, nie posiadał jasno wskazanego celu działań i nie zawierał czytelnych wskazań medycznych. Zaproponowane w programie metody leczenia nie odnosiły się bezpośrednio do usprawniania charakterystycznego dla rehabilitacji medycznej. Opisywane działania nie wskazywały też na ciągłość rehabilitacji, brakowało również określenia oczekiwanych skutków prowadzenia rehabilitacji.

Mając na względzie dobro najmłodszych pacjentów oraz pozytywne opinie o Ośrodku "Helenów" Mazowiecki Oddział NFZ, ogłaszając dodatkowe postępowanie w trybie konkursu ofert o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie: "rehabilitacja specjalistyczna niesklasyfikowana odrębnie", umożliwił oferentowi uzupełnienie i poprawienie programu obejmującego wyłącznie oddziaływania medyczne, które mogą być finansowane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DZ. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).

Postępowanie to zostało rozstrzygnięte w dniu 7 lutego 2007 roku, w którym wybrano ofertę Ośrodka Szkolno-Wychowawczo-Rehabilitacyjnego "Helenów" i w związku z tym po przeprowadzonych negocjacjach została podpisana umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w w/w zakresie.

Z poważaniem

PREZES

Narodowego Funduszu Zdrowia

Andrzej Sośnierz

* * *

Oświadczenie senatora Stanisława Koguta złożone na 25. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Andrzeja Sośnierza

Szanowny Panie Prezesie!

W związku z pismem od doktora Wojciecha Gawrońskiego, pracownika naukowego AWF w Krakowie, wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej, konsultanta wojewódzkiego w regionie świętokrzyskim, a przede wszystkim lekarza specjalisty, który sprawował opiekę nad reprezentacją sportowców niepełnosprawnych podczas Paraolimpijskich Igrzysk w Turynie oraz prowadził od kilku lat zakontraktowane w NFZ świadczenia w zakresie medycyny sportowej, wnoszę o dalsze zabezpieczenie świadczeń w tym zakresie w Nowym Sączu i Krakowie. Ponadto wnoszę o zapewnienie rzetelnego i zorganizowanie właściwego kontraktowania świadczeń - na miarę oczekiwań społecznych w tym zakresie - nie tylko w województwie małopolskim, ale także w całej Polsce.

Uważam, że obecnie w każdym powiecie powinna funkcjonować poradnia medycyny sportowej, a docelowo - zgodnie z opracowaną strategią rozwoju sportu do 2012 r. - nawet w każdej gminie. Umożliwi to wszystkim dzieciom i młodzieży zaangażowanym w uprawianie sportu kwalifikowanego bezpłatny dostęp do lekarzy specjalistów w zakresie medycyny sportowej lub lekarzy przeszkolonych w tej dziedzinie, posiadających certyfikat PTMS.

Dalekowzroczna polityka w zakresie szeroko rozumianej medycyny sportowej - jako medycyny aktywności ruchowej - realizowana poprzez systematyczną kontrolę zdrowia dzieci i młodzieży zapobiega nie tylko skutkom uprawiania sportu, ale przede wszystkim będzie w przyszłości owocować zmniejszeniem chorób cywilizacyjnych, oszczędzając tym samym wydatki na ich leczenie.

Szczegóły dotyczące zaistniałej sytuacji w województwie małopolskim oraz stanu zabezpieczenia porad w zakresie medycyny sportowej w Polsce zawiera kopia nadesłanego pisma, dołączona do niniejszego wystąpienia.

Uprzejmie proszę o pozytywne ustosunkowanie się do mojego wniosku.

Z wyrazami szacunku

Stanisław Kogut
senator RP

Odpowiedź prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia:

Warszawa, dnia 5.03.2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka znak: BPS-DSK-043-068/07 z dnia 22 stycznia br., dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Stanisława Koguta w sprawie zabezpieczenia świadczeń w poradni medycyny sportowej w Nowym Sączu i Krakowie oraz rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne na wspomnianym wyżej terenie, uprzejmie informuję, że Narodowy Fundusz Zdrowia mając na uwadze zapewnienie dzieciom i młodzieży ubiegającym się o przyznanie licencji na amatorskie uprawianie określonej dziedziny sportu możliwości wykonania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, wprowadził od 2006 roku kompleksowe porady obejmujące wykonywanie niezbędnych badań tj. "kompleksową (zgodnie z obowiązującymi przepisami) wstępną kwalifikację do uprawiania sportu - porada rozliczana co 2 lata w stosunku do danego świadczeniobiorcy, niezależnie od podmiotu wykonującego" oraz "kompleksową (zgodnie z obowiązującymi przepisami) kwalifikację do dalszego - po 12 miesiącach - uprawiania sportu".

Jest to realizacja przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia 2004 roku w sprawie zakresu koniecznych badań lekarskich oraz częstotliwości ich przeprowadzania w stosunku do dzieci i młodzieży do ukończenia 21. roku życia, ubiegających się o przyznanie licencji albo posiadających licencję na amatorskie uprawianie określonej dziedziny sportu (Dz.U. 04.282.2815).

Oferenci przystępujący do konkursu ofert, oprócz wymagań wynikających z przepisów prawa, powinni zgodnie z art. 146 pkt 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - spełniać wymagania określone przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, wskazane w :

1. "Szczegółowych warunkach postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na rok 2006 i lata następne" przyjętych zarządzeniem Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Nr 70/2005 z dnia 7 października 2005 r., (z późn. zm.),

2. "Szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne" stanowiących załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nr 81/2006 z dnia 18 września 2006 r.(z późn. zm.).

Tak więc, poradnia medycyny sportowej, tak jak wszystkie poradnie specjalistyczne, przystępując do konkursu na realizację świadczeń opieki zdrowotnej musi spełniać m.in. wymogi dotyczące diagnostyki i realizacji świadczeń.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od Dyrektora Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia - Poradnia medycyny sportowej Wojciech Gawroński "Medicina Sportiva Practica" nie spełniała wszystkich kryteriów określonych ww. przepisami tj. dostępności do badań mikrobiologicznych i badań USG. Jednocześnie informuję, że aktualne, minimalne wymagania dla poradni medycyny sportowej zostały zaakceptowane w trakcie spotkania w Centrali NFZ w dniu 29 lipca 2005 r. przez przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej, w tym V-Prezesa Pana dr Wojciecha Gawrońskiego.

Jednocześnie pragnę poinformować, że świadczeniodawcy nie spełniający wszystkich wymogów nie są pozbawieni możliwości udzielania świadczeń. Zgodnie z § 3 ust. 6 Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne - w przypadku braku możliwości zakontraktowania świadczeń w danym zakresie, dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu, w kolejnym postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, może warunkowo dopuścić do udzielania świadczeń jednostki nie spełniające wymagań, z jednoczesnym obniżeniem ceny punktu.

Dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w kolejnym postępowaniu zawarł umowę z Poradnią medycyny sportowej Wojciech Gawroński "Medicina Sportiva Practica" na okres od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2009 r.

W celu zapewnienia dostępu do świadczeń w poradni medycyny sportowej na terenie województwa małopolskiego zawarte zostały umowy z 23 świadczeniodawcami, w tym na terenie Krakowa z 6 zakładami opieki zdrowotnej, Tarnowa - 2, Chrzanowa - 2, Krynicy Zdrój - 2, a ponadto: Bukowiny Tatrzańskiej, Gorlic, Kasiny Wielkiej, Krasnych-Lasocic, Mędrzechowa, Nowego Sącza, Olkusza, Oświęcimia, Suchej Beskidzkiej, Szczurowa i Wolbromia.

Jednocześnie pragnę przeprosić za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi, która była spowodowana koniecznością uzyskania niezbędnych, szczegółowych informacji od Dyrektora Małopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z poważaniem

PREZES

Narodowego Funduszu Zdrowia

Andrzej Sośnierz

* * *

Oświadczenie senatora Stanisława Koguta złożone na 26. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do wiceprezes Rady Ministrów, minister finansów Zyty Gilowskiej

Szanowna Pani Premier!

W dniu 14 grudnia 2006 r. udostępniony został projekt rozporządzenia ministra finansów z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w części dotyczącej zwolnień w podatku akcyzowym odnoszących się do paliw silnikowych wynikających z §12 wskazanego rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r.

W obowiązującym stanie prawnym paliwa ciekłe, w tym oleje napędowe z zawartością biokomponentów, korzystają z ulgi w podatku akcyzowym - § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (DzU nr 97 poz. 966 z późniejszymi zmianami). Wysokość ulgi - pomniejszenie stawki bazowej podatku - jest wynikiem iloczynu litrów biokomponentu w 1 m3 gotowego wyrobu w temperaturze referencyjnej 15°C i stawki kwotowej wynoszącej odpowiednio: 1,50 PLN - przy zawartości 4,5-5% biokomponentu; 1,80 PLN - przy zawartości 5-10% biokomponentu; 2,20 PLN - przy zawartości powyżej 10% biokomponentu.

Kwota ulgi nie może być wyższa od akcyzy należnej z tytułu sprzedaży takich paliw ciekłych. W chwili obecnej bazowa stawka podatku akcyzowego na oleje napędowe sprzedawane w kraju jest uzależniona od zawartości siarki w gotowym produkcie i wynosi - poz. 1 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (DzU nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami) - 1 tysiąc 48 PLN za 1 m3 w temperaturze referencyjnej 15°C, będącego podstawą opodatkowania paliw silnikowych, przy zawartości siarki do 10 ppm; 1 tysiąc 99 PLN za 1 m3 w temperaturze referencyjnej 15°C przy zawartości siarki do 50 ppm.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 3 października 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych - DzU nr 166 poz. 1182 - do obrotu na terytorium RP dopuszczone zostały biopaliwa ciekłe zawierające w swoim składzie 20% biokomponentu lub czyste biokomponenty przeznaczone do celów napędowych (100%).

Branża biopaliw w Polsce jest rozwijającym się sektorem przemysłu, którego początki nie były łatwe. Przez długi czas przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych - DzU nr 199 poz. 1934 z późniejszymi zmianami - były w istocie zapisami martwymi z uwagi na brak norm jakościowych dla biopaliw ciekłych, które to normy zostały określone dopiero we wskazanym rozporządzeniu ministra gospodarki z dnia 3 października 2006 r.

Uchwalenie nowej ustawy o biopaliwach ciekłych było w ostatnim czasie wskazywane jako jeden z priorytetowych celów koalicji rządowej. Efektem tych zapowiedzi było uchwalenie przez parlament ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. Regulacja ta miała uporządkować raczkujący sektor biopaliw w Polsce. Miała ona również stworzyć stabilne podstawy jego dalszego funkcjonowania w naszym kraju.

Pomimo tych trudności działalność w zakresie produkcji na szerszą skalę biopaliw ciekłych znalazła się w polu zainteresowania wielu krajowych firm, które często zaangażowały w to znaczne środki finansowe. Prowadzone są prace zmierzające do wybudowania w naszym kraju wielu instalacji przeznaczonych do produkcji tych ekologicznych paliw silnikowych. Rozwój sektora biopaliwowego w Polsce pod każdym względem można bez trudu uznać za działalność pro publico bono. Stabilny i duży sektor biopaliwowy w Polsce pozwoli na zwiększenie produkcji rolnej w naszym kraju poprzez zagospodarowanie nieużywanych aktualnie użytków rolnych, które mogłyby zostać przeznaczone pod uprawy rzepaku stanowiącego surowiec do produkcji biokomponentów (estrów wyższych kwasów tłuszczowych - FAME). Ponadto duży wolumen ilościowy biopaliw na rynku krajowym zmniejszyłby o około 7% deficyt paliw silnikowych. Po za tym, co ma niebagatelne znaczenie, pozwoliłoby to na chociaż częściowe uniezależnienie się od tradycyjnych źródeł zaopatrzenia w nośniki energetyczne, to znaczy pochodzące z procesu rafinacji ropy naftowej. Warto byłoby wziąć przykład z modelu skandynawskiego. Na przykład Szwecja, również członek Wspólnoty Europejskiej, już w chwili obecnej planuje zwiększyć wolumen ilościowy biopaliw na rynku krajowym do poziomu około 70%, co pozwoli jej w niedalekiej przyszłości na prawie całkowite uniezależnienie się od niestabilnego rynku ropy naftowej na świecie.

Ponadto zwiększona produkcja biopaliw w naszym kraju pozwoliłaby w znaczącym stopniu zmniejszyć import gotowego oleju napędowego, którego nasz kraj jest zmuszony importować rocznie 1,5-2 milionów t, w zależności od szacunków.

W tej sytuacji projekt rozporządzenia ministra finansów z dnia 8 grudnia bieżącego roku zmieniający rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przygotowany w ministerstwie finansów kierowanym przez panią premier Zytę Gilowską, budzi, delikatnie mówiąc, zdziwienie. Proponowane w nim rozwiązania polegające na zmniejszeniu o ponad 50% wysokości zwolnienia w podatku akcyzowym powodują, iż rodzący się dopiero w Polsce sektor biopaliw zostaje z góry skazany przez rząd na stagnację czy wręcz degradację. Nie liczy się on również z krajowymi przedsiębiorcami, którzy podjęli często ryzykowne decyzje o zaangażowaniu znacznych środków w inwestycje w tej branży, mając zaufanie do organów państwowych i przeświadczenie o odpowiedzialności organów państwowych, jeśli chodzi o kreowanie stabilnej polityki gospodarczej na rynku krajowym. Jedną z podstawowych i fundamentalnych zasad państwa prawa jest działanie organów tego państwa w sposób budzący zaufanie i pewność jego obywateli. Wydaje się, iż zasada ta została w efekcie przygotowania omawianego projektu naruszona, a zaufanie i pewność poważnie nadszarpnięte.

Odwołanie się w treści uzasadnienia projektu do przepisów dyrektywy Rady nr 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji ram wspólnotowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych oraz elektryczności, zmienionej dyrektywą Rady nr 2004/74/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r., i wskazanie tych przepisów jako podstawy projektowanych zmian również nie wytrzymuje krytyki. Przede wszystkim przepisy tych aktów normatywnych wspólnotowego acquis communautaire były doskonale znane resortowi finansów w momencie prac nad aktualnie obowiązującym, pierwotnym, §12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - DzU nr 97 poz. 966 z późniejszymi zmianami. Jednak w tym okresie nie były zgłaszane jakiekolwiek wątpliwości dotyczące zgodności krajowych zwolnień w podatku akcyzowym odnoszących się do biopaliw z prawem wspólnotowym. Co więcej, jeżeli nawet istniały uzasadnione wątpliwości dotyczące zgodności tych przepisów z acquis communautaire, to dlaczego nie zostały uwzględnione w treści rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. we wcześniejszych jego nowelizacjach? Omawiany akt normatywny był już przecież zmieniany kilkakrotnie.

Ponadto, nawet gdyby przyjąć uzasadnienie resortu finansów w tych zakresie, można postawić tezę, iż przepisy wskazanej dyrektywy Rady nr 2003/96/WE pozwalają na dużo większą stawkę zwolnienia w podatku akcyzowym aniżeli zaproponowana w treści projektu z dnia 8 grudnia bieżącego roku. Zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy " [...] zwolnienie lub obniżka podatku nie może być większa niż kwota podatków należnych od ilości wyrobów obecnych w wyrobach kwalifikujących się do tej obniżki". W przypadku oleju napędowego z zawartością 20% biokomponentu podatek akcyzowy należny od tych biokomponentów - wynikający z poz. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - wynosiłby 376 zł 40 gr (stawka bazowa w wysokości 1 tysiąca 882 zł za 1 m3 biokomponentu x 20%= 376 zł 40 gr). Oznacza to, iż w przypadku oleju napędowego z zawartością 20% biokomponentu - w praktyce jedynego biopaliwa dopuszczonego do obrotu na rynku krajowym i zgodnego z normami jakościowymi określanymi w rozporządzeniu ministra gospodarki z dnia 3 października 2006 r. - stawka kwotowa zwolnienia wynikająca z §12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. mogłaby wynosić około 1 zł 88 gr za każdy litr biokomponentu użyty w biopaliwie.

Należy również zwrócić uwagę na to, iż nie ma żadnej podstawy prawnej, która w sposób sztywny obligowałaby ministra finansów do wprowadzenia w życie projektowanej regulacji z dniem 1 stycznia 2007 r. W przypadku aktu normatywnego mającego charakter beneficjum - obniżenie podatku określonego według stawek określonych w ustawie podatkowej, w tym wypadku ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, bądź zwolnienie z tego podatku - do podatnika, który prowadzi działalność podlegającą takiej regulacji, nie ma zastosowania zasada, według której nie można zmieniać obciążeń podatkowych w ciągu roku podatkowego. Oznacza to, iż możliwe jest wprowadzenie w życie ewentualnej zmiany rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w innym terminie aniżeli 1 stycznia 2007 r. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku nowelizacji tego aktu normatywnego w części odnoszącej się do zwolnień wynikających z §17 - ulga w podatku akcyzowym dla olejów napędowych z zawartością komponentów pochodzących z katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych. Nowelizacje te wchodziły w życie w trakcie roku podatkowego, na przykład w latach 2004, 2005 i 2006.

Uwzględniając to wszystko, resort powinien podjąć decyzję o natychmiastowym wstrzymaniu prac nad omawianym projektem z dnia 8 grudnia 2006 r. i rozpoczęciu niezwłocznie ze wszystkimi środowiskami szerokich konsultacji, które umożliwiłyby wypracowanie rozwiązania godzącego interesy zarówno budżetu państwa, jak i przedsiębiorców krajowych.

Z wyrazami szacunku

Stanisław Kogut
senator RP

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów:

Warszawa, 6 marca 2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z Oświadczeniem Pana Senatora Stanisława Koguta, złożonym na 26 posiedzeniu Senatu w dniu 25 stycznia 2007 r., przesłanym przez Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przy piśmie z dnia 1 lutego 2007 r. znak: BPS/DSK-043-076/07, dotyczącym zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r., Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w zakresie § 12 regulującego kwestię zwolnień od akcyzy z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Na wstępie pragnę zauważyć, że rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zostało podpisane w dniu 22 grudnia 2006 r. i opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 27 grudnia 2006 r. Nr 243, poz. 1766. Powyższe rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., bezprzedmiotowy zatem jest obecnie postulat Pana Senatora Stanisława Koguta o wstrzymaniu prac nad projektem przedmiotowego rozporządzenia.

Ustosunkowując się do zarzutów podniesionych w ww. Oświadczeniu wyjaśniam, że zmiana § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (na mocy rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2006 r.) w zakresie wysokości kwot zwolnień od podatku akcyzowego dla biopaliw ciekłych, była podyktowana koniecznością ich dostosowania do postanowień dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji ram wspólnotowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych oraz elektryczności. Ponadto istniała potrzeba skorelowania § 12 z przepisami wchodzącej w życie od dnia 1 stycznia 2007 r. ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199), wobec nowego nazewnictwa wprowadzonego przez tę ustawę oraz zmienionego zakresu stosowanych pojęć (np. definicji biokomponentów).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w powyższej dyrektywie, państwa członkowskie mają obowiązek opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów energetycznych, jeżeli są one przeznaczone do celów napędowych lub opałowych. Obowiązek w tym zakresie odnosi się również do biokomponentów i biopaliw. W art. 16 ust. 1 ww. dyrektywa dopuszcza możliwość fakultatywnego stosowania zwolnień lub obniżek stawek podatku akcyzowego, pod kontrolą fiskalną, na biokomponenty oraz paliwa z zawartością biokomponentów, wprowadzając jednakże - w ust. 2 i 3 - warunki stosowania tych zwolnień lub obniżek.

W myśl art. 16 ust. 2, zwolnienie lub obniżka podatku akcyzowego, wynikająca z zastosowania obniżonej stawki podatku, nie może być większa niż kwota tego podatku należnego od ilości biokomponentów zawartych w paliwach podlegających zwolnieniu lub obniżce. Natomiast zgodnie z ust. 3 tego artykułu, w celu uniknięcia nadmiernej rekompensaty dodatkowych kosztów związanych z wytwarzaniem biopaliw, zwolnienie lub obniżka podatku akcyzowego nie może być większa niż różnica kosztów: wyprodukowania paliw konwencjonalnych i wyprodukowania paliw z zawartością biokomponentów.

W ocenie Komisji Europejskiej, stosowany dotychczas w Polsce (przed wejściem w życie rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2006 r.) system zwolnień od podatku akcyzowego z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych nie był w pełni zgodny z postanowieniami ww. przepisów wspólnotowych, gdyż wysokość udzielanych zwolnień od akcyzy w niektórych przypadkach prowadziła do nadmiernej kompensaty. Zjawisko nadkompensaty dotyczyło w szczególności biopaliw, które zostały dopuszczone do obrotu w związku z wejściem w życie, w dniu 3 października 2006 r., rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 166, poz. 1182), tj. oleju napędowego zawierającego 20% estrów i estrów stanowiących samoistne paliwo. W związku z powyższym, stosowane przez Polskę zwolnienia od akcyzy pozostawały w sprzeczności z postanowieniami dyrektywy 2003/96/WE, stanowiąc tym samym pomoc publiczną. Dlatego Komisja Europejska, w piśmie z dnia 11 października 2006 r., zwróciła się do Polski z prośbą o potwierdzenie, że pomoc ta zostanie wstrzymana.

Jak wynika z powyższego, mimo iż regulacje dotyczące zwolnień od akcyzy dla biopaliw, w brzmieniu przed nowelizacją z dnia 22 grudnia 2006 r., obowiązywały (generalnie w niezmienionym kształcie) od dnia wejścia w życie rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (tj. od dnia 1 maja 2004 r.), dopiero wejście w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, na mocy którego zostały faktycznie dopuszczone do obrotu olej napędowy zawierający 20% estrów i estry stanowiące samoistne paliwo, przyczyniło się do zajęcia przez Komisję Europejską negatywnego dla Polski stanowiska odnośnie stosowania niedozwolonej pomocy publicznej.

W przedmiotowej sprawie stanowisko zajął również Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - w piśmie z dnia 21 grudnia 2006 r., skierowanym do beneficjentów zwolnienia. Wskazując na konsekwencje stosowania zwolnienia od akcyzy regulowanego w § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (sprzed zmiany dokonanej rozporządzeniem z dnia 22 grudnia 2006 r.), Prezes UOKiK stwierdził, że stanowi ono pomoc publiczną udzielaną z naruszeniem art. 88 ust. 3 Traktatu WE. Z pisma UOKiK jednoznacznie wynika, że pozostawienie przedmiotowego zwolnienia w niezmienionym kształcie mogłoby się wiązać z obowiązkiem zwrotu takiej pomocy przez jego beneficjentów.

W związku z powyższym, Polska była zobligowana do dokonania natychmiastowej zmiany dotychczasowych przepisów w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego dla biopaliw, w celu zapewnienia pełnej ich zgodności z przepisami wspólnotowymi oraz ochrony benficjentów zwolnienia przed ewentualną koniecznością dokonywania jego zwrotu. Utrzymanie kwot zwolnień od podatku akcyzowego dla biopaliw na dotychczasowym poziomie przez dłuższy okres czasu mogłoby się wiązać z formalnym uznaniem tych zwolnień za nielegalną pomoc publiczną i wyciągnięciem wobec Polski poważnych konsekwencji z tytułu stosowania tej pomocy. Wskazać przy tym należy, że konieczność dokonania zwrotu kwot akcyzy z tytułu stosowanych zwolnień mogłaby spowodować znacznie bardziej negatywne skutki dla kondycji finansowej przedsiębiorstw niż zmiana przedmiotowego rozporządzenia. Reakcja Polski na stanowisko Komisji Europejskiej, w wyniku której niezwłocznie dokonano zmiany zakwestionowanych regulacji, pozwala natomiast przypuszczać, iż Komisja nie wyciągnie wobec Polski konsekwencji z tytułu dotychczasowych sposobów wsparcia dla biopaliw.

W związku z twierdzeniem Pana Senatora Stanisława Koguta, iż przepisy dyrektywy 2003/96/WE pozwalają na stosowanie zwolnień od akcyzy w znacznie większym wymiarze, niż to zostało przewidziane w zmienionym § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (według Pana Senatora Stanisława Koguta, w przypadku oleju napędowego z zawartością 20% biokomponentów, stawka zwolnienia od akcyzy, zamiast 1,00 zł, mogłaby wynosić ok. 1,88 zł za każdy litr biokomponentu dodany do tego biopaliwa) stwierdzić należy, iż jest ono nieprawdziwe. Powyższe stwierdzenie opiera się bowiem na błędnym założeniu, że biokomponent zawarty w oleju napędowym opodatkowany jest stawką akcyzy w wysokości 1882,00 zł/1000 1, tj. stawką właściwą dla estru lub oleju roślinnego, tylko wtedy gdy jest on wykorzystywany jako samoistne paliwo. Tymczasem biokomponent przeznaczony jako dodatek do paliw jest całkowicie zwolniony od podatku akcyzowego, natomiast stanowiąc składnik danego paliwa jest opodatkowany stawką akcyzy właściwą dla tego paliwa, gdyż przepisy prawa akcyzowego nie dopuszczają możliwości opodatkowania różnymi stawkami podatku akcyzowego poszczególnych komponentów danego wyrobu akcyzowego.

Wyjaśnić ponadto należy, że olej napędowy wytworzony z wykorzystaniem biokomponentów objęty jest taką samą stawką akcyzy, jaką jest objęty olej napędowy wytworzony całkowicie w sposób konwencjonalny, tj. 1048,00 zł/1000 1. Jednak dzięki zastosowaniu zwolnienia od akcyzy z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych, podmiot wprowadzający do obrotu olej napędowy z 0,001% udziałem zawartości siarki, do którego dodano biokomponent (20%), zapłaci w związku z tym akcyzę w realnej wysokości 848,00zł/1 000 1, a nie 1048,00 zł/1000 1.

Chciałbym także podkreślić, że obowiązujące obecnie przepisy akcyzowe przewidują rozwiązania prawne służące promocji biokomponentów i biopaliw. Do rozwiązań tych należą niewątpliwie, stosowane na podstawie § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienia od akcyzy dla biokomponentów, paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Zmiany w zakresie zwolnień od akcyzy z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych, jakkolwiek powodujące zmniejszenie ich dotychczasowego wymiaru, nie mogą uprawniać do przyjęcia tezy, że resort finansów nie dostrzega potrzeby wsparcia rozwoju rynku biopaliw w Polsce.

Wskazać przy tym należy, iż zwolnienie od akcyzy nie może być traktowane jako jedyny, możliwy do zastosowania mechanizm programu pomocowego dla rozwoju sektora biopaliw. Należy zauważyć, że obowiązująca od dnia 1 stycznia 2007 r. ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zawiera podstawę dla opracowania kompleksowego programu pomocowego dla sektora biopaliw. Stosownie do postanowień art. 37 tej ustawy, Rada Ministrów przyjmie wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014, który w szczególności będzie uwzględniał:

1) wieloletnie zwolnienia i obniżki stawek podatku akcyzowego dla biokomponentów, biopaliw lub innych paliw odnawialnych;

2) wsparcie finansowe, ze środków publicznych, w tym środków funduszy Unii Europejskiej w ramach Narodowej Strategii Spójności, na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wytwarzania biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych;

3) wsparcie dla transportu publicznego działającego w aglomeracjach miejskich, w uzdrowiskach, na obszarach chroniących środowisko naturalne, wykorzystującego biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne w ilości co najmniej dwukrotnie wyższej od celów określonych w Narodowym Celu Wskaźnikowym;

4) wsparcie badań związanych z opracowywaniem nowych rodzajów biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych, związanych z tym nowych rozwiązań konstrukcyjnych jak też wdrożeń eksploatacyjnych;

5) wsparcie programów edukacyjnych promujących szerokie wykorzystanie biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnienie od akcyzy zostało wskazane jako jeden z wielu możliwych do zastosowania mechanizmów, który nie jest jednak w stanie zastąpić kompleksowego i wielopłaszczyznowego programu pomocowego. Dopiero uruchomienie takiego programu wsparcia pozwoli wymiernie ocenić pomoc państwa dla tego sektora gospodarki.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Dominik

* * *

Oświadczenie senatora Adama Bieli złożone na 24. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Józefa Oleńskiego

Wielce Szanowny Panie Prezesie!

Bardzo dziękuję za dotychczas wykonane symulacje kosztów budżetowych oraz inne udostępnione dane, które posłużyły do przygotowania senackiego projektu ustawy o nauce pracy i promocji zatrudnienia oraz przedsiębiorczości młodzieży (druk senacki nr 286), którego proces legislacyjny już się rozpoczął w Senacie RP. W związku z tym proszę o uaktualnienie danych dotyczących przedmiotowych kwestii.

Jakie są wydatki budżetu państwa za lata 2005 i 2006 na szkoły ponadgimnazjalne oraz szkoły wyższe?

Jaka jest liczba bezrobotnych w Polsce w wieku osiemnastu - dwudziestu czterech lat oraz w wieku dwudziestu pięciu - trzydziestu lat według stanu na koniec grudnia 2006 r.?

Jakie będzie obowiązywać minimalne miesięczne wynagrodzenie brutto od 1 stycznia 2007 r.?

Jakie jest średnie wynagrodzenie miesięczne w 2006 r.?

Jaka jest ustalona na bazie minimalnego miesięcznego wynagrodzenia na 2007 r. składka obowiązkowego ubezpieczenia społecznego opłacanego przez pracownika, a jaka jest składka ustalona na bazie przewidywanej średniej płacy krajowej, zakładając jej nieznaczną zmianę w stosunku do 2006 r.?

Jaka jest ustalona na bazie minimalnego miesięcznego wynagrodzenia na 2007 r. składka na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne opłacane przez pracodawcę w 2007 r.?

Jaka jest zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych obliczona zarówno na bazie minimalnego miesięcznego wynagrodzenia, jak i średniego krajowego wynagrodzenia w 2007 r.?

Jakie wydatki poniósł budżet państwa w 2006 r. w związku z zasiłkami dla bezrobotnych wypłaconymi osobom w wieku od osiemnastu do trzydziestu lat?

W oparciu o dane stanowiące odpowiedź na te pytania proszę o dokonanie następujących symulacji.

1. Kwota łączna składek na ubezpieczenie społeczne, opłacana przez bezrobotną młodzież w wieku od osiemnastu do trzydziestu lat, która wchodząc w 2007 r. byłaby w stu procentach zatrudniona w Polsce (wariant dla płacy minimalnej i wariant dla płacy przeciętnej).

2. Kwota łączna składek na ubezpieczenie społeczne, finansowana przez pracodawcę przy założeniu, iż bezrobotna młodzież w wieku od osiemnastu do trzydziestu lat zostanie z początkiem 2007 r. w stu procentach zatrudniona (wariant dla płacy minimalnej i wariant dla płacy przeciętnej).

3. Kwota łączna wpływów do budżetu państwa z tytułu zaliczek pobieranych od pracowników na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, przy założeniu, iż bezrobotna młodzież z początkiem 2007 r. będzie w stu procentach zatrudniona w Polsce (wariant dla płacy minimalnej i wariant dla płacy przeciętnej).

4. Przewidywane do wypłacenia kwoty z budżetu państwa w 2007 r. z tytułu świadczeń dla bezrobotnych osób (zasiłki dla bezrobotnych) w wieku od osiemnastu do trzydziestu lat.

Życzę Głównemu Urzędowi Statystycznemu pomyślności w nadchodzącym roku.

Z wyrazami szacunku i uznania

Adam Biela

Odpowiedź prezesa Głównego Urzędu Statystycznego:

Warszawa, 2007-03-07

Pan
Ryszard Legutko
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na nadesłane przy piśmie z dnia 20 lutego 2007 r. znak: BPS/DSK-043-134/07 oświadczenie złożone przez Pana Senatora Adama Bielę uprzejmie przedstawiam w załączeniu tablice z danymi dotyczącymi:

- liczby bezrobotnych wg wieku w latach 2000-2006- opracowane na podstawie reprezentacyjnego Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL);

- liczby bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy ogółem, w tym w wieku 18-24 lata i 25-34 lata, wg stanu na koniec grudnia 2006 r.;

- wydatków z Funduszu Pracy poniesionych na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych ora zasiłków i świadczeń przedemerytalnych w 2006 r.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto1 w gospodarce narodowej w 2006 r. wyniosło 2477,23 zł, w tym:

- składka na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe) płacona przez ubezpieczonego pracownika wyniosła 417,31 zł,

- zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosła 370,81 zł.

Ponadto przyjmując założenia określone w wyżej wymienionym piśmie dokonano szacunkowych obliczeń przewidywanych wpływów z tytułu opłacanych składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne zatrudnianych osób, składek opłacanych przez pracodawcę oraz z tytułu potrącanych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.

Symulacja dla minimalnego wynagrodzenia:

1) liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w wieku 18-34 lata (brak informacji w przedziale 18-30 lat) według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. wyniosła 1118,3 tys. osób;

2) minimalne wynagrodzenie brutto obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. wynosi 936 zł, w tym:

- składka na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe oraz chorobowe) opłacana przez pracownika wynosi 175,13 zł,

- składka zdrowotna wynosi 9,51 zł,

- składka na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) opłacana przez pracodawcę wynosi 192,91 zł,

- zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych wynosi 76,24 zł, w tym składka zdrowotna 58,97 zł.

Szacunkowe przewidywane wpływy z tytułu ubezpieczenia społecznego wyżej wymienionych osób zakładające, że każdy zatrudniony otrzymywałby minimalne wynagrodzenie w 2007 r. wyniosłyby:

- kwota składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe) finansowanych przez pracowników - ok. 2350 mln zł,

- dodatkowo składka na ubezpieczenie zdrowotne - ok. 128 mln zł,

- zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych - ok. 1023 mln zł, w tym składka na ubezpieczenie zdrowotne - ok. 791 min zł,

- kwota składek (emerytalnych, rentowych, wypadkowych oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) finansowanych przez pracodawców - ok. 2589 mln zł.

Symulacja dla przeciętnej płacy brutto w gospodarce narodowej:

1) liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w wieku 18-34 lata (brak informacji w przedziale 18-30 lat) wg stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. wyniosła 1 118,3 tys. osób;

2) przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 2006 r. wyniosło 2477,23 zł (dane wstępne);

3) zatrudnienie bezrobotnych wymienionych w pkt. 1, przy założeniu, że każdy z wyżej wymienionych otrzymywałby wynagrodzenie w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2006 r., tj. 2477,23 zł, dałoby roczne wpływy w 2007 r. z tytułu obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe) opłacanych przez tych pracowników w wysokości ok. 6220 mln. zł oraz podatku dochodowego w wysokości ok. 4218 mln. zł, w tym składka na ubezpieczenie zdrowotne ok. 2094 mln. zł.

Ponadto osoby te zapłaciłyby dodatkowo składkę na obowiązkowe ubezpieczenia zdrowotne w wysokości ok. 338 mln. zł.;

4) pracodawcy z tytułu zatrudnienia wyżej wymienionej liczby bezrobotnych zostaliby obciążeni składkami na ubezpieczenia społeczne (składka emerytalna, rentowa, wypadkowa, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych) w wysokości ok. 6851 mln zł.

__________

1 dane wstępne

Z poważaniem

Józef Oleński

* * *

Oświadczenie senatora Piotra Zientarskiego złożone na 26. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do ministra środowiska Jana Szyszki

Działając na skutek interwencji burmistrza miasta i gminy Czaplinek, pani Barbary Michalczik, pragnę poruszyć problem wyznaczania obszarów objętych europejską siecią ekologiczną Natura 2000. Przedmiotem oświadczenia są obszary już skonkretyzowane, a mianowicie obszary specjalnej ochrony ptaków Ostoja Drawska (PLB 320019) i Puszcza nad Gwdą (PLB 300012), jednak problem zatacza znacznie szersze kręgi, a jego skutki odczuwalne są w różnych częściach kraju.

Burmistrz Czaplinka wskazała na następujące problemy powstałe na gruncie wyznaczania obszarów sieci Natura 2000.

Po pierwsze, obszary specjalnej ochrony ptaków wyznaczone zostały bez wiedzy władz gminy, a ponadto żaden przedstawiciel gminy nie został zaproszony do uczestnictwa w pracach prowadzonych przez instytucje wyznaczające obszary Natury 2000.

Po drugie, objęcie programem Natura 2000 obszarów Ostoja Drawska i Jeziora Czaplineckie może utrudnić gminie realizację priorytetowych działań, jakimi są swobodne wykorzystanie potencjału turystycznego i wszelkich inwestycji przyczyniających się do zrównoważonego rozwoju gminy Czaplinek.

Po trzecie, już 60% powierzchni gminy Czaplinek jest objęte ważnymi formami ochrony przyrody, takimi jak park krajobrazowy, obszar chronionego krajobrazu, rezerwat, pomniki przyrody, czego konsekwencją jest ograniczenie rozwoju gospodarczego ze względu na konieczność trwałej ochrony walorów przyrodniczych.

Po czwarte, ograniczenia wynikające z włączenia obszarów do sieci Natura 2000 są tożsame z ograniczeniami już funkcjonującymi w Drawskim Parku Krajobrazowym czy w obszarze chronionego krajobrazu "Pojezierze Drawskie", wobec czego niecelowe jest tworzenie kolejnych ograniczeń.

Po piąte, obszary sieci Natura 2000 na terenie gminy Czaplinek w odczuciu władz gminy mogłyby być znacznie ograniczone i nie wpłynęłoby to na degradację istniejących siedlisk przyrodniczych, roślin i zwierząt. Ponadto szczególnie niekorzystne dla gminy stało się ujęcie obszaru miasta Czaplinka w granicach obszarów należących do Natury 2000, co zakłada obszar nazywany Ostoją Drawską.

Argumenty podnoszone przez panią burmistrz stanowią trafną i przekonującą krytykę planów objęcia przedmiotowych obszarów programem Natura 2000.

Zrozumiałe jest, iż zobowiązania nałożone na Polskę jako członka Unii Europejskiej wymagają realizacji. Jednak realizacja dyrektyw unijnych powinna odbywać się po szczegółowej analizie ich zindywidualizowanego skutku, na przykład w przedmiotowej sprawie wyznaczania obszarów sieci Natura 2000, i absolutnie nie wykraczać w kwestiach spornych poza normatywne minimum. Oznacza to, iż szczególnie w sytuacji gdy skutki społeczne wprowadzenia norm unijnych wywołują obawy wśród ludzi bezpośrednio dotkniętych ich działaniem, organ państwa powinien dokonać analizy, w jaki sposób ograniczyć obawy społeczeństwa do niezbędnego minimum i jednocześnie zabezpieczyć interesy społeczności lokalnych. Taka analiza powinna zostać przeprowadzona w oparciu o dialog społeczny z udziałem samorządów lokalnych. Na tym tle pewne jest, iż wyznaczenie obszarów Natury 2000 w stopniu przekraczającym normatywny zakres określony w dyrektywach UE jest działaniem zbyt daleko idącym, co nabiera większego znaczenia, gdy wątpliwości i obawy zgłaszają przedstawiciele władz samorządowych.

Odnosząc powyższe rozważania teoretyczne do problemu miasta i gminy Czaplinek, stwierdzić należy jednoznacznie, iż wyznaczenie obszarów w stopniu przekraczającym potrzeby określone przez program Natura 2000, na co wskazała burmistrz miasta i gminy, jest działaniem, które prowadzi do degradacji możliwości rozwojowych gminy. W rezultacie skutki sprowadzą się do ograniczenia inwestycji i pauperyzacji lokalnego społeczeństwa. Argument powyższy zyskuje na znaczeniu wobec faktu, iż bezrobocie w mieście i gminie Czaplinek w październiku 2006 r. wynosiło 14%.

Reasumując, pragnę wyrazić swój stanowczy sprzeciw. Jestem przeciwny wyznaczaniu obszarów objętych programem Natura 2000 z pominięciem stanowisk społeczności lokalnych, a także wyznaczaniu obszarów w stopniu szerszym niż zobowiązania wynikające z prawa unijnego. Jednocześnie wnoszę o przeprowadzenie ponownej analizy zakresu terytorialnego obszarów specjalnej ochrony ptaków Ostoja Drawska oraz Puszcza nad Gwdą i zredukowanie ich do niezbędnego minimum.

Piotr Zientarski
senator Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiedź ministra środowiska:

Warszawa, dnia 07.03.2007 r.

Pan
Ryszard Legutko
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Piotra Zientarskiego złożone podczas 26. posiedzenia senatu RP w dniu 25 stycznia 2007 r. w sprawie wyznaczenia obszarów specjalnej ochrony ptaków "Ostoja Drawska" i "Puszcza nad Gwdą" przedkładam następujące stanowisko.

Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 jest wyznaczana na europejskim terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej w celu ochrony siedlisk przyrodniczych i gatunków roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem. Polska, w ramach procesu integracji z Unią Europejską, została zobowiązana do wyznaczenia na swoim terytorium sieci obszarów Natura 2000 na podstawie kryteriów określonych dla wszystkich krajów członkowskich w dyrektywie Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków oraz dyrektywie Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

W ramach przeprowadzonej implementacji wyżej wymienionych dyrektyw, Polska w ustawie o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z poz. zm.) wprowadziła zapisy określające procedurę wyznaczania obszarów Natura 2000.

Zgodnie z art. 27 ww. ustawy minister właściwy do spraw środowiska opracowuje projekt listy obszarów Natura 2000, zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej. Projekt ten wymaga zasięgnięcia opinii właściwych miejscowo rad gmin. Niezłożenie opinii w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu uznaje się za brak uwag.

Mając na uwadze wyżej przedstawione uregulowania prawne Ministerstwo Środowiska w dniu 23 listopada 2006 r. pismem znak: DLOPiK-op/n/4141-2/32/06mż-w przesłało do terytorialnie właściwych gmin propozycje 76 obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 celem uzyskania ich opinii.

Wszelkie informacje dotyczące propozycji obszarów Natura 2000 (mapy, standardowe formularze danych propozycji obszarów Natura 2000), były udostępnione opinii publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska www.mos.gov.pl/natura20000, o czym rada gminy była poinformowana w piśmie przewodnim z dnia 23 listopada 2006 r. znak: DLOPiK-op/n/4141-2/32/06mż-w. Na podstawie przekazanych informacji rada gminy miała możliwość przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy i przesłania ich opinii dotyczących proponowanych obszarów Natura 2000 w drodze uchwały rady miasta.

Reasumując należy zatem uznać, że zarówno władze gmin, jak i opinia publiczna zostały należycie włączone w proces wyznaczania Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

W uchwale Nr IV/17/06 z dnia 20 grudnia 2006 roku, przesłanej przy piśmie z dnia 21 grudnia 2007 roku, znak: GKO-6136/3/2006, Rada Miejska w Czaplinku przedstawiła negatywną opinię dla propozycji wyznaczenia obu obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000, uzasadniając swoją decyzję względami społeczno-gospodarczymi. Według radnych projektowane obszary Natura 2000 będą dodatkowym ograniczeniem w rozwoju gospodarczym gminy, obok już istniejących form ochrony przyrody (m.in.: Drawski Park Krajobrazowy, Obszar Chronionego Krajobrazu "Pojezierze Drawskie") i zniechęcą potencjalnych inwestorów do prowadzenia działalności na terenie gminy Czaplinek.

Negatywne stanowisko Rady Gminy Czaplinek było przedmiotem analizy eksperckiej, jednak podczas wyznaczania obszarów Natura 2000 przyczyny natury społecznej czy gospodarczej nie mogą być powodem wyłączenia ich z propozycji obszarów do sieci Natura 2000. Jedynym kryterium przy wyznaczaniu obszarów Natura 2000 jest kryterium naukowe. Za podstawę zgłoszenia obszaru do Komisji Europejskiej wzięto propozycje eksperckie obszarów specjalnej ochrony ptaków, będące w dyspozycji Ministerstwa Środowiska, posiadające opracowane przez tych ekspertów Standardowe Formularze Danych (SDF) z szacunkowymi danymi. Każdy z tych obszarów został zweryfikowany z użyciem wyników inwentaryzacji przyrodniczej przeprowadzonej w roku 2006 w resorcie środowiska w odniesieniu do wybranych gatunków ptaków, przyjętych za bardzo ważne z uwagi na założenia Dyrektywy Ptasiej, a mianowicie: bielika, bociana czarnego, orlika krzykliwego, żurawia, cietrzewia i puchacza. Za kwalifikujące się na obecnym etapie do zgłoszenia przez Rzeczypospolitą Polską uznano te z obszarów, w których stwierdzono równomierne występowanie w wystarczającej liczebności ww. gatunków ptaków, w tym obszary: "Puszcza nad Gwdą" i "Ostoja Drawska".

Pragnę poinformować, że obszary Natura 2000 "Puszcza nad Gwdą" i "Ostoja Drawska" zostały uznane przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków za ostoje ptaków o znaczeniu europejskim (IBA - Important Bird Areas), zgodnie z kryteriami ustalonymi przez BirdLife International, ogólnoświatową federację organizacji zajmujących się ochroną ptaków i ich siedlisk. "Puszcza nad Gwdą" to jedna z 10 najważniejszych w Polsce ostoi bielika i lelka, poza tymi gatunkami bytuje tam jeszcze co najmniej 20 gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Ptasiej, w tym m.in.: bąk, kania czarna, kania ruda, orlik krzykliwy, rybołów i włochatka. W "Ostoi Drawskiej" stwierdzono występowanie co najmniej 37 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej, a obszar ten jest jednym z najważniejszych miejsc lęgowych ptaków drapieżnych: trzmielojada, kani czarnej i rudej, orlika krzykliwego i bielika, a także jedną z trzech najważniejszych w Polsce ostoi lęgowych żurawia.

Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 poz. 880, z późn. zm.), dla obszarów Natura 2000 nie ustanawia się zakazów, jak ma to miejsce w przypadku innych form ochrony przyrody przewidzianych prawem krajowym. Jedynym ograniczeniem obowiązującym na terenie obszarów Natura 2000 jest zapis w art. 33 ust. 1, który brzmi: "Zabrania się podejmowania działań mogących w znaczny sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, a także w znaczący sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000(...)". Należy zauważyć, że ograniczenie to jest dużo mniej restrykcyjne od zakazów wprowadzonych dla innych form ochrony przyrody. Należy zwrócić uwagę, iż celem ochrony obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000, jest ochrona siedlisk i gatunków dziko występujących ptaków. Nie można się zgodzić z tezą, iż wprowadzenie obszarów Natura 2000 powoduje powielanie ograniczeń w istniejących już na tych terenach formach ochrony przyrody, ponieważ cele ochrony jak i ograniczenia nie są tożsame z istniejącymi formami ochrony przyrody.

Europejska Sieć Obszarów Natura 2000 jest wyznaczana w poszanowaniu idei zrównoważonego rozwoju. Przepisy art. 36 ust. 1 ww. ustawy określają, że na obszarach Natura 2000 działalność związana z utrzymaniem urządzeń i obiektów służących bezpieczeństwu przeciwpowodziowemu, działalność gospodarcza, rolna, leśna, łowiecka i rybacka, a także amatorski połów ryb nie podlega ograniczeniu, jeżeli nie zagrażają one zachowaniu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin lub zwierząt ani nie wpływają w sposób istotny negatywnie na gatunki roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000. Ponadto zastosowanie formy ochrony przyrody, jaką jest obszar Natura 2000, może sprzyjać rozwojowi turystyki, produkcji wysokiej jakości żywności oraz dywersyfikacji rynku pracy poprzez popyt na usługi na rzecz ochrony środowiska. Przynależność danego obszaru do sieci obszarów o priorytetowym znaczeniu dla zachowania różnorodności biologicznej Unii Europejskiej, jest swego rodzaju etykietą informującą zarówno w kraju, jak i za granicą, o unikatowych walorach przyrodniczych, wokół których programować można rozwój na szczeblu lokalnym. Na bazie walorów przyrodniczych budować można, jak pokazują doświadczenia, "zielony" biznes, głównie związany z usługami turystycznymi. Dodatkowo, istnieje szereg mechanizmów finansowych, związanych ze środkami wspólnotowymi, które mogą być uruchomione właśnie dla terenów sieci Natura 2000 - na działania służące czynnej ochronie przyrody - lub w związku z terenami przyrodniczo cennymi np. rozwój agroturystyki, "zielone" miejsca pracy, edukacja ekologiczna czy tworzenie produktu lokalnego. Dla właścicieli oraz zarządców terenów rolnych położonych w obszarach Natura 2000 tworzone są odpowiednie regulacje prawne umożliwiające im dostęp do funduszy Unii Europejskiej, uzyskanie rekompensat z tytułu ograniczeń wynikających z ochrony w ramach sieci Natura 2000 oraz uzyskanie środków na realizację strategii rozwoju prywatnych przedsiębiorstw (gospodarstwa rolne, prywatne, usługowe) związanych z ochroną, promocją, edukacją i udostępnieniem turystycznym walorów przyrodniczych na obszarach sieci Natura 2000. Dlatego też obszary Natura 2000 powinien być postrzegany raczej jako czynnik umożliwiający, a nie ograniczający rozwój gospodarczy na szczeblu lokalnym.

Należy podkreślić, że jedynym branym pod uwagę przez Komisję Europejską kryterium wyznaczania obszarów Natura 2000 są podstawy naukowe dotyczące wartości przyrodniczych. Prace nad wyznaczaniem propozycji obszarów Natura 2000 były realizowane przy udziale grupy niezależnych ekspertów z wielu dziedzin nauk przyrodniczych. Kryteria wyznaczenia obszarów Natura 2000 zostały określone w rozporządzeniu nr 795 Ministra Środowiska w sprawie typów siedlisk przyrodniczych i gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000. Obszary "Ostoja Drawska" i "Puszcza nad Gwdą" w pełni spełniają kryteria obszarów Natura 2000.

Aktualnie obszar specjalnej ochrony ptaków "Ostoja Drawska" i "Puszcza nad Gwdą" znalazły się w transzy listy obszarów Natura 2000 przesłanych w dniu 31 stycznia 2007 r. do Komisji Europejskiej.

(......)

* * *

Oświadczenie senatora Rafała Ślusarza złożone na 27. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do ministra zdrowia Zbigniewa Religi

Szanowny Panie Ministrze!

Trudna sytuacja niektórych szpitali tłumaczona jest niską jakością zarządzania tymi placówkami. Dla potwierdzenia tej tezy używa się argumentu o licznych szpitalach, które świetnie sobie radzą w obecnych warunkach finansowych. Uważam za konieczne upowszechnienie zasad zarządzania, które prowadzą do sukcesu, gdyż sytuacja jest zbyt poważna, aby owe zasady miały stanowić tajemnicę zawodową skrywaną przed konkurencją. Uprzejmie proszę o listę szpitali, które nie wpadły w zadłużenie i swoją działalnością udowadniają, że nakłady na ochronę zdrowia w Polsce są wystarczające.

Z tej listy proszę wykluczyć szpitale, które swój sukces osiągnęły poprzez:

- naruszanie prawa (pobieranie dodatkowych opłat przez publiczne zakłady, łamanie kodeksu pracy, nierealizowanie rozporządzeń dotyczących wymagań sprzętowych i lokalowych i inne);

- oszczędzanie z naruszeniem zasad medycznych (na przykład oddziały zabiegowe bez dyżuru anestezjologa, odsyłanie kosztownych pacjentów do innych placówek, używanie mniej skutecznych, ale tańszych leków, ograniczanie opieki pielęgniarskiej i inne);

- uprzywilejowaną pozycję w kasie chorych, a później w NFZ (wyższe niż przeciętne w Polsce kontrakty dotyczące poszczególnych rodzajów świadczeń);

- środki zewnętrzne uzyskane z organów założycielskich lub innych źródeł.

Wprawdzie te działania, a zwłaszcza wymienione na końcu, nie dyskwalifikują menedżera, ale jeśli były podejmowane, to świadczą o niedofinansowaniu systemu, nie mogą zatem być dowodem na wystarczające zasilanie systemu ochrony zdrowia.

Rafał Ślusarz

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia:

Warszawa, 2007-03-07

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Rafała Ślusarza, przekazane przy piśmie znak BPS/DSK-043-110/07, dotyczące sytuacji szpitali, w załączeniu przedkładam, zgodnie z życzeniem Pana Senatora, wykaz publicznych szpitali, które nie posiadają zobowiązań wymagalnych - stan na dzień 30.09.2006 r. (załącznik do niniejszego pisma).

Podmiotami, które utworzyły szpitale publiczne są przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego. Organy tychże podmiotów sprawują nadzór nad ww. zakładami opieki zdrowotnej. Minister Zdrowia nie ma podstaw prawnych i możliwości bezpośredniej i stałej kontroli ww. szpitali i dlatego nie posiada informacji na temat nieprawidłowości w zakładach.

Szpitale zawierają kontrakty po zakończeniu negocjacji z Narodowym Funduszem Zdrowia. Minister Zdrowia nie ma wpływu na ich przebieg i wartość zawieranego kontraktu.

Podmioty, które utworzyły zakłady opieki zdrowotnej, w tym szpitale, nie mają obowiązku informowania Ministra Zdrowia o przypadkach dofinansowywania swoich zakładów oraz wysokości tychże dotacji. W związku z powyższym Minister Zdrowia niestety nie może przekazać ww. danych.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Marek Ludwik Grabowski

* * *

Oświadczenie senatora Pawła Michalaka złożone na 26. posiedzeniu Senatu:

Oświadczenie skierowane do wiceprezes Rady Ministrów, minister finansów Zyty Gilowskiej

Nowelizując 16 listopada 2006 r. ustawę o podatku od spadków i darowizn oraz ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych - DzU 06.222.1629 - Sejm uchylił art. 9 ust. 10 pkt 9 o treści: "na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie działalności gospodarczej w ciągu dwunastu miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie oznaczonych co do gatunku, stanowiących przedmiot pożyczki".

Pani Minister, czy jest to jednoznaczne z obłożeniem od 1 stycznia 2007 r. pożyczek udzielanych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej przez organizacje non profit 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych? Podatek ten obciąży pożyczkobiorcę, a dotyczy to pożyczek udzielanych przez organizacje pozarządowe non profit ze środków uzyskanych z Unii Europejskiej.

Niekorzystna dla beneficjentów pomocy interpretacja nowelizacji istotnie pogorszyłaby ich sytuację w stosunku do dotychczasowych regulacji.

Proszę o ustosunkowanie się do przedstawionego problemu.

Z poważaniem

Paweł Michalak
senator

Odpowiedź ministra finansów:

Warszawa, dnia 7 marca 2007 r.

Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo z dnia 1 lutego 2007 r. Nr BPS/OSK-043-078/07, przy którym przesłane zostało oświadczenie Pana Pawła Michalaka - Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, złożone podczas 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 25 stycznia 2007 r., dotyczące nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uprzejmie informuję.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) znowelizowana została ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, między innymi w zakresie uchylenia zwolnienia od podatku pożyczek udzielanych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących przedmiot pożyczki.

Umowa pożyczki, co do zasady, podlega opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399, z późn. zm.).

Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone z dniem 1 stycznia 2003 r. na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 121, poz. 1031) uchwalonej w ramach pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość", jako rozwiązanie okresowe, mające na celu zmianę niekorzystnej koniunktury w gospodarce, a więc służące rozwojowi przedsiębiorczości.

Zniesienie zwolnienia z podatku umów pożyczek na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej podyktowane zostało następującymi okolicznościami.

Po pierwsze pojawiły się wątpliwości, sygnalizowane także przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zakresie zgodności przepisu przewidującego omawiane zwolnienie z prawem wspólnotowym dotyczącym pomocy publicznej. Ulga ta mogła być udzielana w ramach pomocy de minimis na podstawie § 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy w zakresie niektórych ulg i zwolnień podatkowych w ramach pomocy de minimis (Dz. U. Nr 94, poz. 900). Pomoc de minimis zwolniona była z obowiązku notyfikowania jej do Komisji Europejskiej, o ile wartość pomocy mieściła się w granicach kwoty 100.000 Euro liczonej w okresie trzech kolejnych lat.

Mając na względzie fakt, iż w praktyce zwolnienie było niemożliwe do skontrolowania w zakresie pomocy de minimis, a także mogło być wykorzystywane przez przedsiębiorców niezgodnie z jego celem, utrzymanie zwolnienia mogło spowodować uznanie go przez Komisję Europejską za grożące naruszeniem konkurencji.

Po drugie, cel wprowadzenia zwolnienia, które obowiązywało przez 3 lata, został zrealizowany, czego dowodzą dane dotyczące wzrostu gospodarczego.

Niezależnie od powyższego pragnę zwrócić uwagę, iż powyższe zwolnienie, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, naruszało konstytucyjną zasadę równości podmiotów wobec prawa, stawiając przedsiębiorców w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych podmiotów zawierających umowy pożyczki i zobowiązanych do zapłaty podatku.

Odnosząc się do kwestii obciążania podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczek udzielanych przez organizacje non profit należy mieć na względzie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

Stosownie do 67 b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, organ podatkowy, na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, tj.:

1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,

2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji,

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Powyższe ulgi mogą być udzielone w spłacie zobowiązań podatkowych:

1) które nie stanowią pomocy publicznej,

2) które stanowią pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis,

3) które stanowią pomoc publiczną:

  1. udzielaną w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,
  2. udzielaną w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,

c) udzielaną w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim,

d) udzielaną w celu promowania i wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i oświaty,

e) będącą rekompensatą za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym powierzonych na podstawie odrębnych przepisów,

f) na szkolenia,

g) na zatrudnienie,

h) na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,

i) na restrukturyzację,

j) na ochronę środowiska,

k) na prace badawczo-rozwojowe,

l) regionalną,

m) udzielaną na inne przeznaczenia określone przez Radę Ministrów.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Dominik


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu