Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


POSIEDZENIA SENATU

29. posiedzenie Senatu

W dniach 14 i 15 marca 2007 r. odbyło się 29. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałkowie - Ryszard Legutko, Maciej Płażyński, Krzysztof Putra i Marek Ziółkowski. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Dorotę Arciszewską-Mielewczyk i Romana Ludwiczuka; listę mówców prowadził senator R. Ludwiczuk.

Zaakceptowany przez Izbę porządek obrad obejmował:

______________

* Ustawa zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

Drugie czytanie projektu uchwały w sprawie uhonorowania działalności Ireny Sendlerowej i Rady Pomocy Żydom "Żegota" w tajnych strukturach Polskiego Państwa Podziemnego w okresie II wojny światowej

W tej części posiedzenia wzięli udział: prezydent Lech Kaczyński z małżonką, córka Ireny Sendlerowej Janina Zgrzembska, profesor Władysław Bartoszewski, minister spraw zagranicznych Anna Fotyga, ambasadorowie USA, RFN i Izraela, przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata, Stowarzyszenia "Dzieci Holocaustu", Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich, naczelny rabin Polski Michael Schudrich, profesor Michał Głowiński oraz inni goście.

Prezydent L. Kaczyński w swym wystąpieniu powiedział:

Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Rzadko zabieram głos na forum parlamentu Rzeczypospolitej. Dziś po raz pierwszy czynię to na forum Senatu, ze względu na szczególne okoliczności: oto Senat Rzeczypospolitej oddzielną, szczególną uchwałą chce uhonorować panią Irenę Sendlerową oraz Radę Pomocy Żydom "Żegota" za ich działalność w okresie II wojny światowej. Czyli w okresie, w którym na ziemiach polskich, a także w innych częściach Europy ze względu na bardzo znaczną liczebność - w szczególności właśnie w Polsce, na naszym terytorium - osób pochodzenia żydowskiego tudzież Żydów przeprowadzono operację niemającą precedensu w historii kuli ziemskiej, a mianowicie planowo wymordowano naród, w zamiarze był to cały naród, a w rzeczywistości znaczna jego część, większość. Był to naród żydowski. Powtarzam: jedynym kryterium pozbawienia życia było to, że ktoś jest narodowości żydowskiej bądź chociażby pochodzenia żydowskiego. Była to wyjątkowa zbrodnia, i to zbrodnia popełniana w warunkach niewyobrażalnego wręcz terroru wobec tych, którzy chcieliby Żydom bądź Polakom żydowskiego pochodzenia pomóc. Za to groziła śmierć zarówno osoby, która na taką pomoc się decydowała, jak i członków jego rodziny. I o tym należy pamiętać.

Ale takie osoby w naszym społeczeństwie się znalazły. Ich symbolem może być Irena Sendlerowa, żyjąca na szczęście do dziś, choć liczy obecnie już ponad dziewięćdziesiąt lat. Uratowała ona ponad dwa tysiące żydowskich dzieci. Irenę Sendlerową należy traktować jako wielką bohaterkę, jako osobę, którą w sposób zasadny, w pełni zasadny, można zgłosić do Pokojowej Nagrody Nobla.

Jednocześnie jednak jest ona symbolem grupy ludzi, których było nieporównanie więcej niż jedna, wyjątkowo bohaterska, Irena Sendlerowa. To Sprawiedliwi wśród Narodów Świata. Jest ich ponad sześć tysięcy. To ludzie, którzy na terenie Polski w różnych okolicznościach - ale zawsze z narażeniem życia - ratowali Żydów lub osoby żydowskiego pochodzenia. Należy im się od nas wszystkich, od naszego narodu, szczególny szacunek - szczególny szacunek za bohaterską postawę, szczególny szacunek za to, że byli reprezentantami naszego honoru. Ja wymieniłem liczbę sześciu tysięcy, chociaż przecież wiemy, że w istocie ta liczba była nieporównanie większa. Powiedziałem tylko o liczbie osób, które udało się ustalić. Ale sam znam przypadki osób, które przez całą wojnę ukrywały Żydów, a na tę listę nie są, z różnych powodów, wpisane. Im wszystkim należy się - powtarzam - szczególne uznanie, a pani Irenie Sendlerowej, ze względu na niezwykłe rozmiary jej działalności, należy się uznanie szczególne.

W okresie II wojny światowej Polska jako kraj, jako państwo, którego władze przebywały na emigracji - w Paryżu, a właściwie we Francji, a następnie w Londynie - była wyjątkowo dobrze zorganizowana. Mówi się o istnieniu Polskiego Państwa Podziemnego. W ramach tego państwa powstała specjalna struktura o nazwie Rada Pomocy Żydom. Była to - co chciałbym bardzo mocno podkreślić - struktura oficjalna. Za poważne zasługi w ratowaniu tych grup Żydów, które udało się ocalić, również tej radzie jako instytucji, a także jej ludziom, należy się wyjątkowo wielki szacunek i uznanie.

Dlatego też inicjatywę Senatu Rzeczypospolitej Polskiej należy, w moim i nie tylko moim przekonaniu, ocenić niezwykle wysoko. Chcę za tę inicjatywę wszystkim paniom senator i wszystkim panom senatorom najserdeczniej podziękować. Mam nadzieję, że ten głos, głos dotyczący Ireny Sendlerowej, a w istocie wszystkich Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, także Rady Pomocy Żydom, będzie głosem słyszalnym, i to słyszalnym nie tylko w naszym kraju.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej o projekcie uchwały przedstawił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Jak podkreślił, Irena Sendlerowa jest postacią, która "świeci jasno na firmamencie tego, co jest przejawem solidarności międzyludzkiej, i jest wzorem tego, co pozwala nam być dumnym ze stanowiska, jakie zajmowała <<Żegota>> - Rada Pomocy Żydom, tajna wobec okupanta, ale włączona w struktury państwa podziemnego".

Irena Sendlerowa w czasie wojny pracowała dla miejskiego ośrodka pomocy społecznej. W grudniu 1942 r. świeżo utworzona Rada Pomocy Żydom "Żegota" mianowała ją szefową Referatu Dziecięcego. Irena Sendlerowa (pseudonim "Jolanta") jako pracownik ośrodka pomocy społecznej miała przepustkę do getta, gdzie nosiła Gwiazdę Dawida. Zorganizowała przemycanie dzieci żydowskich z getta, ale nie tylko, bo także zbieranie ich na ulicach, stamtąd, gdzie się błąkały, unikając straszliwego losu, jaki zgotował im okupant hitlerowski. "Wyprowadzała te dzieci ze śmierci do życia. Ale trzeba podkreślić także to, że pracowała nad zachowaniem przez nie ich tożsamości, albowiem wiele tych dzieci - oddawanych przez zrozpaczonych rodziców, wydawanych na niewiadomy los - mogło wtedy swoją tożsamość utracić. W takiej sytuacji rola takich ludzi jak Irena Sendlerowa, troszczących się nie tylko o to, by uratować im życie, ale także by zapewnić godność tego życia, była nieoceniona" - podkreślił senator P.Ł.J. Andrzejewski.

Projekt rozpatrywanej uchwały poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat jednomyślnie, 86 głosami, podjął uchwałę:

Uchwała

Przesłanie skierowane przez Irenę Sendlerową do uczestników uroczystości podjęcia przez Senat RP uchwały w sprawie uhonorowania działalności Ireny Sendlerowej i Rady Pomocy Żydom "Żegota" w tajnych strukturach Polskiego Państwa Podziemnego w okresie II wojny światowej odczytała Elżbieta Ficowska, jedna z ocalonych przez I. Sendlerową:

Szanowni Państwo!

Dziękuję za wyróżnienie przyznane mi przez Panie i Panów Senatorów. Każde uratowane dziecko żydowskie z udziałem moim i tych wszystkich wspaniałych łączniczek, które dziś już nie żyją, jest usprawiedliwieniem mojego istnienia na tej ziemi, nie - tytułem do chwały.

Chciałabym, aby zachowała się pamięć o nich i wielu innych szlachetnych ludziach, których imion nikt nie pamięta. Przypominajmy ich czyny. Niech będą przykładem dla przyszłych pokoleń. Przypominajmy o dwudziestu jeden tysiącach "Sprawiedliwych wśród Narodów Świata", którzy w czasach okrutnych mieli siłę i odwagę stawiać na szalę życie własne i swoich bliskich dla ratowania cudzego życia.

Od piekła Holokaustu minęło już ponad pół wieku, ale jego widmo unosi się nad światem, nie pozwala zapomnieć o tragedii, do jakiej doszło, gdy człowiek powiedział, że ludzie dzielą się na lepszych i gorszych, na jednych - przeznaczonych do życia, i drugich - na śmierć.

Dziś wciąż są kraje, w których niszczy się ludzką wolność i odmawia człowiekowi prawa do godnego życia, w których cierpi się za poglądy z powodu koloru skóry i wyznania.

Apeluję do wszystkich ludzi dobrej woli o miłość, tolerancję i pokój! Nie tylko w czasach wojny, ale także w czasach pokoju, na co dzień pomagajmy sobie bezinteresownie, z myślą, że po to się urodziliśmy. Budujmy cywilizację dobra, cywilizację życia, a nie śmierci. Otaczajmy miłością biedny, poraniony los innych, albowiem wszyscy są ważni i każde życie trzeba chronić za wszelką cenę.

Apeluję do ludzi całego świata, aby w każdej sytuacji starali się przeciwstawić złu, które może przejawiać się pod różnymi postaciami. Złem jest nietolerancja, złem jest antysemityzm, złem jest nienawiść wobec innych. Szanujmy młodych i uczmy ich szacunku dla wszystkich ludzi. Nauczajmy, jak nieść pomoc potrzebującym.

Dziś odczuwamy silną potrzebę międzyludzkiego porozumienia, zgody pomiędzy kulturami, narodami i religiami. Trwały pokój zależy przecież od nas, od ludzi, od naszej solidarności, determinacji i wiary w to, że człowiek może być lepszy, że potrafi zachować się przyzwoicie w każdej, nawet najcięższej sytuacji.

Żydzi mówią "Szalom", chrześcijanie - "Pokój z tobą", muzułmanie - "Salem Alejkum". Niech te wezwania nie tylko zbliżą nas do Boga, ale także zbliżą nas do siebie.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 15 lutego br. Do Senatu trafiła 19 lutego i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu, skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Kosma Złotowski podkreślił, że głównym celem ustawy o zmianie ustawy o adwokaturze jest zwiększenie nadzoru ministra sprawiedliwości nad działalnością samorządu adwokackiego i radcowskiego, ujednolicenie tego nadzoru oraz ujednolicenie postępowań dyscyplinarnych w obu tych korporacjach. Jak stwierdził, komisja generalnie zgadza się z tą nowelizacją, wprowadza jednak swoje poprawki. Senator omówił proponowane zmiany w ustawie i w imieniu komisji wniósł o ich uchwalenie.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 8 spośród 12 zgłoszonych ogółem zmian.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 83 głosami, przy 3 przeciw i 3 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Sejm uchwalił ustawę na 34. posiedzeniu 16 lutego br. Tego samego dnia przekazano ją do Senatu. Marszałek 19 lutego, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu, skierował ją do Komisji Zdrowia. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Rafał Ślusarz poinformował, że ustawa o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw jest przedłożeniem rządowym i pierwszą z kilku zaplanowanych nowelizacji prawa farmaceutycznego. Zaznaczył też, iż kształt ustawy, będącej przedmiotem debaty senackiej, został w kilku istotnych punktach zmodyfikowany podczas prac sejmowych.

Senator wyjaśnił, że podstawowym powodem proponowanej nowelizacji jest wcielenie w życie dyrektyw europejskich - nr 24, 27 i 28 z 2004 r. Termin ich realizacji, wyznaczony przez Unię Europejską, już minął. Dyrektywy zmierzają do utworzenia wspólnych rozwiązań prawnych, tak zwanych wspólnotowych kodeksów, dotyczących tradycyjnych ziołowych produktów leczniczych, produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych.

Drugi powód to zamiar pewnego zmodyfikowania prawa po orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do importu równoległego, a także przedstawiony w przedłożeniu rządowym zamiar wprowadzenia regulacji dotyczących wysyłkowej sprzedaży leków.

Trzecim celem nowelizacji była reakcja na pewne zjawiska zachodzące na rynku farmaceutycznym, głównie w odniesieniu do reklam.

Senator sprawozdawca omówił główne zmiany wprowadzane nowelizacją oraz przedstawił i rekomendował poprawki zaproponowane przez Komisję Zdrowia.

Poprawki do ustawy zgłosiły także mniejszości komisji. Ich wnioski przedstawili senatorowie Michał Okła i Janina Fetlińska.

Dalsze zmiany w ustawie zaproponowali senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 20 spośród 35 zgłoszonych ogółem poprawek.

Wszystkie poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 61 głosami, przy 21 przeciw i 9 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat poprawił ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw

Ustawę uchwalił Sejm na 35. posiedzeniu, 2 marca br. Do Senatu przekazano ją 5 marca. Marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, 5 marca skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności, a 10 marca do Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Przedstawił je senator Aleksander Bentkowski, który przypomniał, że rozpatrywana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego.

Senator poinformował, ze obie komisje postanowiły rekomendować Izbie wprowadzenie zmian w ustawie.

Senator sprawozdawca przedstawił i uzasadnił proponowane poprawki.

Podczas dyskusji nad ustawą wnioski o charakterze legislacyjnym na piśmie złożył senator Piotr Zientarski.

Zgłoszone wnioski rozpatrzyły dwie komisje senackie. Komisje poparły 7 poprawek.

Izba przegłosowała poszczególne poprawki, a następnie 60 głosami, przy 30 przeciw i 1 wstrzymującym się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Ustawa o zmianie ustawy o prokuraturze - przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 35. posiedzeniu, 2 marca br. do Senatu została przekazana 5 marca. Marszałek tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawił senator Aleksander Bentkowski. Senator zaznaczył, że nowelizacja dotyczy możliwości przechodzenia albo delegowania prokuratorów, umownie zwanych prokuratorami cywilnymi, do prokuratur wojskowych. Jak stwierdził, było to zaskoczeniem dla członków komisji. Okazało się bowiem, że jest około trzydziestu wakatów w prokuraturze wojskowej i są trudności z ich obsadzeniem, dlatego minister musi mieć uprawnienia, aby móc delegować prokuratorów "cywilnych" do prokuratur wojskowych, a jednocześnie również prokuratorów wojskowych do prokuratur powszechnych.

Senator poinformował, że komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie do ustawy trzech poprawek o charakterze stylistycznym, doprecyzowującym.

Sprawozdawca Komisji Obrony Narodowej senator Piotr Wach zaznaczył, że podaż prokuratorów wojskowych ze stopniami oficerskimi jest coraz mniejsza, a właściwie stopniowo wygasa. Bierze się to między innymi stąd, że nie ma już obowiązkowego szkolenia wojskowego studentów. Obecnie studenci dobrowolnie mogą zdawać egzamin wojskowy, ale w zasadzie dojście do najniższego stopnia wojskowego potrzebnego na najniższym szczeblu prokuratorskim, tj. do stopnia kapitana, jest utrudnione i często w ogóle do tego nie dochodzi.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, zmiany wprowadzane nowelizacją dotyczą głównie trzech spraw. Po pierwsze, prokurator generalny będzie mógł powoływać do wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury prokuratorów prokuratury powszechnej. Po drugie, będzie mógł prokuratorów delegować. Delegacja będzie dotyczyć okresu ograniczonego do sześciu miesięcy i odbywać się tylko za zgodą osoby delegowanej. Po trzecie, jeżeli ktoś jest oficerem i pracuje w jednostce organizacyjnej prokuratury wojskowej, to po osiągnięciu wieku emerytalnego sześćdziesięciu lat, z odpowiednim wyprzedzeniem, a mianowicie jeżeli zgłosi to sześć miesięcy wcześniej, będzie mógł przejść do prokuratury powszechnej i tam pracować dalej, aż do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.

Senator poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie trzy poprawki do ustawy, identyczne ze zgłoszonymi przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności.

Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie 90 głosami, przy 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 35. posiedzeniu, 2  marca br. Do Senatu przekazano ją 5 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu, skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie.

Przedstawiła je senator Anna Kurska. Senator podkreśliła, że rozpatrywana ustawa jest bardzo obszerna i nowatorska, wprowadza bowiem zupełnie nowy model kształcenia aplikantów aspirujących do zawodów prawniczych, takich jak sędzia, prokurator, i to zarówno w sądach powszechnych, jak i w wojskowych, a także w prokuraturach powszechnych i wojskowych.

Senator omówiła zasadnicze różnice w dotychczasowym i nowym modelu kształcenia aplikantów w zawodach prawniczych. Przedstawiła także 8 poprawek do ustawy, proponowanych przez komisję.

Podczas dyskusji senator Ryszard Ciecierski zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wnioski i propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła komisja senacka. Komisja zaakceptowała wszystkie poprawki, nie poparła natomiast wniosku o odrzucenie ustawy.

Senat w pierwszej kolejności głosował nad wnioskiem o odrzucenie ustawy (56 głosami, przy 4 za i 31 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek), następnie przegłosował poszczególne poprawki, po czym 86 głosami, przy 1 przeciw i 4 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 16 lutego br. Do Senatu trafiła w tym samym dniu. Marszałek, zgodnie z regulaminem, skierował ją do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawił senator Janusz Kubiak. Senator poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie 2 poprawki do ustawy.

Komisja Ustawodawcza wniosła natomiast o przyjęcie ustawy bez zmian. Jej sprawozdanie przedstawił senator Janusz Gałkowski.

Zgłoszone wnioski rozpatrzyły dwie komisje senackie. Komisje poparły obie poprawki.

Zgodnie z regulaminem Senat w pierwszej kolejności głosował nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek (83 głosami, przy 5 za i 2 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek), następnie przegłosował obie poprawki, po czym jednomyślnie, 91 głosami, podjął uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin oraz niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona  przez Sejm na 35. posiedzeniu, 2 marca br., i 5 marca przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, która rozpatrzyła ustawę i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Henryk Górski. Senator zaznaczył, że rozpatrywana ustawa jest projektem rządowym i zmienia ustawę z 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, a więc ustawę, która była uchwalona jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej. Nowelizacja zmierza do dostosowania przepisów krajowych do zmienionych dyrektyw unijnych oraz doprecyzowania obowiązujących przepisów. Ustawa ma na celu, między innymi: uregulowanie zasad i trybu przemysłowego przetwarzania roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów porażonych lub podejrzanych o porażenie przez organizm kwarantannowy, dopuszczenie do wydania paszportu dla roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów niespełniających wymagań specjalnych, umożliwienie przedsiębiorcom wypełniania formularzy paszportów roślin, uregulowanie zasad obsługi fitosanitarnej eksportowanych towarów i roślin między innymi przez przewidzenie możliwości zakładania plomb na środek transportu lub opakowania, możliwości przeprowadzenia wyłącznie kontroli wyrywkowej w wypadku roślin, produktów lub przedmiotów sprowadzanych na terytorium Rzeczypospolitej, jeżeli stanowią niewielkie zagrożenie sanitarne.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja na swym posiedzeniu postanowiła wnieść 3 poprawki do ustawy. Senator omówił proponowane zmiany i w imieniu komisji wniósł o przyjęcie ustawy wraz z przedstawionymi poprawkami.

Poprawki do ustawy zgłosił także senator Jerzy Chróścikowski.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 5 poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 91 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 36. posiedzeniu, 7 marca br., i 8 marca przekazana do Senatu. Marszałek 9 marca skierował ją do Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Komisja rozpatrzyła ustawę i przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Jerzy Chróścikowski poinformował, że w komisji w toku prac nad ustawą nie zgłoszono żadnych poprawek, mimo że wprowadzenie dwóch zmian proponowało biuro legislacyjne. Uznano, że zostaną uwzględnione przy następnych nowelizacjach, ponieważ wiadomo, że przygotowywana jest kolejna zmiana ustawy - w ramach dostosowania naszego prawa do prawa Unii Europejskiej (zmienią się zasady finansowania rynku chmielu i rynku tytoniu).

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska komisji i 89 głosami, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat zaakceptował ustawę o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 16 lutego br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja rozpatrzyła ustawę i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Jacek Sauk, który wskazał, że nowelizacja wprowadza tylko jedną zmianę, w art. 26 ust. 4. Ten ustęp otrzymuje brzmienie: "Do spółek wymienionych w ust. 2 i 3 stosuje się, z zastrzeżeniem art. 27-30 ustawy, przepisy kodeksu spółek handlowych z wyjątkiem art. 312 i 402".

Senator wyjaśnił, że zmiana ta ma na celu aktualizację odesłań do kodeksu spółek handlowych i poinformował, że Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu popart stanowisko komisji i 90 głosami, przy 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 35. posiedzeniu, 2 marca br., i 5 marca przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją do trzech komisji: Kultury i Środków Przekazu, Obrony Narodowej, Praw Człowieka i Praworządności. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Piotr Boroń poinformował, że komisja na swym posiedzeniu 8 marca jednomyślnie zaopiniowała pozytywnie ustawę o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawę - Kodeks pracy.

Sprawozdawca Komisji Obrony Narodowej senator Piotr Wach podkreślił, że zgodnie z nowelizacją materiały archiwalne dotyczące bezpieczeństwa państwa i obronności, wytworzone i gromadzone w komórkach różnych instytucji państwowych, będą przekazywane do Centralnego Archiwum Wojskowego, ale najpierw zostaną w tych komórkach zaliczone do archiwów wyodrębnionych.

Jeżeli zaś chodzi o archiwa wyodrębnione, ustawa porządkuje po poprzednich nowelizacjach katalog archiwów wyodrębnionych, ponadto dodaje do tego katalogu kolejne archiwa - Biura Bezpieczeństwa Narodowego, i reguluje tryb przekazywania materiałów z wyodrębnionych archiwów dotyczących spraw obronności i bezpieczeństwa narodowego do Centralnego Archiwum Wojskowego. Odnosi się także do archiwów zakładowych w takim zakresie, że pozwala na tworzenie więcej niż jednego archiwum zakładowego. To jest jedna grupa zagadnień.

Druga grupa zagadnień objętych nowelizacją dotyczy przechowywania i przekazywania akt pracowniczych, a także postępowania z aktami pracowniczymi w wypadku upadłości, finansowania i konserwacji tych archiwów, w których obowiązuje pięćdziesięcioletni okres przechowywania.

Senator P. Wach poinformował, że Komisja Obrony Narodowej jednogłośnie postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie nowelizacji bez poprawek.

O przyjęcie ustawy bez poprawek wniosła także Komisja Praw Człowieka i Praworządności. Jak zaznaczył sprawozdawca komisji senator Zbigniew Romaszewski, nowelizacja interesowała  komisję w bardzo ograniczonym zakresie. Chodzi bowiem o jedno, konkretne, wydzielone archiwum, jakim jest archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. Zasady korzystania z niego ma przygotować prezes IPN. Komisja Praw Człowieka i Praworządności w tym zakresie nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń.

Jednobrzmiące wnioski obu komisji senackich poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat jednomyślnie, 91 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Drugie czytanie projektu uchwały w sprawie korupcji politycznej oraz drugie czytanie projektu apelu w sprawie potępienia przez Senat RP korupcji politycznej

Na wniosek senator Piotra Ł.J. Andrzejewskiego punkty 12. i 13. porządku posiedzenia rozpatrywano łącznie.

Oba projekty rozpatrywane były w trybie przewidzianym dla uchwał okolicznościowych. Marszałek, zgodnie z art. 79 ust. 1, w związku z art. 84 ust. 3 Regulaminu Senatu, skierował zarówno projekt uchwały, jaki i projekt apelu do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej.

W trakcie 23. posiedzenia Senatu 14 grudnia 2006 r. Senat odesłał projekt apelu w sprawie potępienia przez Senat RP korupcji politycznej do Komisji Ustawodawczej. Komisja Ustawodawcza na posiedzeniu 6 lutego br. rozpatrzyła ponownie projekt apelu i podtrzymała swoje wcześniejsze stanowisko w tej sprawie, o czym poinformowała marszałka Senatu.

Zgodnie z art. 84b ust. 1 Regulaminu Senatu drugie czytanie projektu uchwały okolicznościowej obejmuje: po pierwsze, przedstawienie Izbie sprawozdania komisji o projekcie uchwały okolicznościowej przez sprawozdawcę komisji oraz wniosków mniejszości komisji przez sprawozdawców mniejszości komisji i, po drugie, przeprowadzenie dyskusji oraz głosowania.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej o projekcie uchwały w sprawie korupcji politycznej przedstawił senator P.Ł.J. Andrzejewski. Senator poinformował, że komisja zaaprobowała cel i zakres uchwały, ale wprowadziła do jej tekstu dwie poprawki. Senator omówił proponowane poprawki i w imieniu wnioskodawców wniósł o ich przyjęcie.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej o projekcie apelu w sprawie potępienia przez Senat RP korupcji politycznej przedstawił senator Janusz Gałkowski. Senator poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie odrzucenie tego projektu.

Następnie Senat przystąpił do głosowania.

W wyniku głosowań nad projektem uchwały w sprawie korupcji politycznej Senat zaakceptował obie poprawki, a następnie 57 głosami, przy 31 przeciw i 2 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

W głosowaniu nad projektem apelu w sprawie potępienia przez Senat RP korupcji politycznej Izba 52 głosami, przy 34 przeciw i 3 wstrzymujących się, odrzuciła ten projekt.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment