Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

16 marca 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywano ustawę o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.

W imieniu rządu ustawę rekomendował wiceminister pracy i polityki społecznej Robert Kwiatkowski. Na posiedzeniu obecni byli także przedstawiciele Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan", Konfederacji Pracodawców Polskich oraz Ogólnopolskiego Forum Związków Zawodowych. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, zawierającym przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Zmierzała do stworzenia ram prawnych umożliwiających zaangażowanie pracowników w sprawy zatrudniającego ich przedsiębiorstwa oraz w decyzje, które ich dotyczą.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Ewę Tomaszewską.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej zapoznano się z propozycją senatora Stanisława Koguta, aby rozważyć wystąpienie o usytuowanie pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych przy prezesie Rady Ministrów, a nie jak to jest teraz - w strukturze Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Obecny na posiedzeniu pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Paweł Wypych stwierdził, że choć ta propozycja wydaje się uzasadniona, należałoby zachować stan dotychczasowy ze względu na prace nad kompleksową nowelizacją ustawy o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

17 marca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją Rzecznika Interesu Publicznego o działalności w 2005 r. Gośćmi komisji byli rzecznik interesu publicznego Włodzimierz Olszewski oraz jego zastępca Jerzy Rodzik.

Najważniejsze wątki zawarte w przedstawionej informacji omówił rzecznik W. Olszewski. W swoim wystąpieniu wskazał m.in. na:

W dyskusji udział wzięli senatorowie Anna Kurska, Andrzej Kawecki oraz Zbigniew Romaszewski.

Po wyczerpaniu dyskusji przewodniczący komisji senator Z. Romaszewski stwierdził, że Komisja Praw Człowieka i Praworządności zapoznała się z informacją rzecznika interesu publicznego o działalności w 2005 r.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania uchwalonej przez Sejm 10 marca br. ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o współpracy w zwalczaniu przestępczości oraz o współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisanej w Warszawie dnia 23 marca 2004 r.

Ustalenia przyjęte w przedmiotowej umowie międzynarodowej omówił przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego Janusz Łącki. Pozytywną opinię o ustawie ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ponieważ w dyskusji rozpatrywana ustawa nie budziła wątpliwości, przewodniczący komisji senator Z. Romaszewski zgłosił wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. W głosowaniu uzyskał on jednomyślne poparcie. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi w imieniu komisji senator Anna Kurska.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozpatrywaną nowelizację omówił przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego Jacek Sadomski. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wzbudziła kontrowersji. W związku z tym na wniosek senatora Z. Romaszewskiego przegłosowano jej przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz o zmianie niektórych innych ustaw zarekomenduje Izbie senator A. Kawecki.

21 marca 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu omówienia sytuacji finansowej powiatów, przede wszystkim w kontekście zadłużenia służby zdrowia i zobowiązań powiatów jako organów założycielskich zakładów opieki zdrowotnej, a także zmiany finansowania domów opieki społecznej. Informację na ten temat przedstawiła dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Zdzisława Wasążnik.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Opinię o ustawie w imieniu rządu przedstawiła senatorom wiceminister środowiska Teresa Warchałowska. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa, która była projektem poselskim, wydłuża do 13 października br. termin wygaśnięcia zezwoleń dla przedsiębiorstw górniczych na rekultywację terenu z zastosowaniem odpadów górniczych. Wprowadzenie zmian do ustawy było konieczne, ponieważ 13 kwietnia br. tracą moc dotychczasowe zezwolenia, a o nowe nie można się starać, gdyż resort środowiska nie wydał jeszcze odpowiednich rozporządzeń w tej sprawie.

Podczas posiedzenia wiceminister środowiska T. Warchałowska wyjaśniła, że rozporządzenie zostało już podpisane przez ministra środowiska i skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw. Jego pierwsza wersja była gotowa w grudniu ub.r., ale podczas konsultacji społecznych zgłoszono wiele uwag i rozporządzenie wymagało dopracowania.

Nowelizacja ustawy o odpadach ma wejść w życie w dniu ogłoszenia z mocą od 13 kwietnia br., a więc w takim terminie, który uniemożliwi powstanie luki prawnej.

Przedsiębiorstwa górnicze, wykonując obowiązek prowadzenia rekultywacji terenów poprzemysłowych, wykorzystują do tego celu odpady górnicze, głównie jest to skała płonna (przy wydobywaniu ze złoża określonej kopaliny uważana za nieużyteczną). Górnictwo węgla kamiennego w 2004 r. wytworzyło ponad 35 mln ton odpadów, a powierzchnia rekultywowanych terenów wyniosła 1426 ha.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska jednomyślnie poparła ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Michała Wojtczaka.

Podczas posiedzenia zapoznano się także z programami zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Informację na ten temat przedstawił minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel. Minister poinformował m.in. o swoich rozmowach w Brukseli na temat dodatkowych środków z Unii Europejskiej na walkę z ptasią grypą oraz o podjęciu przez Komisję Europejską odpowiednich działań na rzecz producentów jaj i drobiu.

Następnie wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Chrapek oraz zastępca głównego lekarza weterynarii Janusz Związek przedstawili szczegółowe informacje na temat aktualnej sytuacji epizootiologicznej bydła w zakresie gruźlicy, brucelozy i enzootycznej białaczki oraz perspektyw na najbliższe lata, zwalczania choroby Aujeszky'ego w Polsce (sytuacja epizootyczna), a także na temat ptasiej grypy - jej epidemiologii, zapobiegania i zwalczania.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o administrowaniu obrotem usługowym z zagranicą.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa stanowi rezultat prac sejmowych nad projektem rządowym. Jej podstawowym celem było umożliwienie prawidłowej realizacji rozporządzenia Rady nr 1236/2005 z 27 czerwca 2005 r. w sprawie handlu niektórymi towarami, które mogłyby być użyte do wykonywania kary śmierci, tortur lub innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania. Rozporządzenie to wchodzi w życie z 30 lipca br. Projektodawca zaproponował taką konstrukcję przepisów nowej ustawy, która umożliwi wykonanie w przyszłości także innych regulacji unijnych o zbliżonym charakterze, o ile takie zostaną przyjęte.

Wspomniane rozporządzenie Rady przewiduje wprowadzenie zakazu eksportu i importu towarów wykorzystywanych do wykonywania kary śmierci oraz tortur. Jednocześnie dopuszcza możliwość handlu tymi towarami, jeżeli są one wykorzystywane w innych uzasadnionych celach. Handel ten ma się odbywać na podstawie systemu pozwoleń wydawanych przez administracje krajów członkowskich UE. Rozporządzenie dotyczy zarówno zasad obrotu określonymi towarami z krajami trzecimi, jak i zasad świadczenia tzw. pomocy technicznej (usług) związanej z tymi towarami. Rozporządzenie wprowadza obowiązek uzyskania pozwolenia na świadczenie usług z obszaru celnego Wspólnoty na terytorium kraju trzeciego lub przyjmowanie usług świadczonych z terytorium kraju trzeciego na obszarze celnym Wspólnoty, w zakresie udzielania pomocy technicznej związanej z określonymi wyżej towarami.

Nowa ustawa przewiduje zarówno wykonywanie przepisów prawa wspólnotowego kształtującego obrót usługami z krajami trzecimi, jak i możliwość zastosowania, zgodnie z przepisami WTO, tak jak to było do tej pory, własnych (tj. ustanawianych przez Polskę) środków reglamentujących obrót usługami z zagranicą.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o administrowaniu obrotem usługowym z zagranicą. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szmita.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Podczas posiedzenia na temat zapisów przyjętych w nowelizacji sejmowej wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasz Nowakowski oraz prezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski. Szereg uwag zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym i zawierała przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Przedstawiony projekt wynikał z konieczności dostosowania polskiego systemu prawnego do nowych dyrektyw unijnych. Nowelizacja wprowadza m. in. zmiany w katalogu podmiotów zobowiązanych do stosowania określonych w niej procedur, a także w katalogu zamówień, podczas których należy stosować przepisy ustawy. Nowelizacja wprowadza zmiany w przesłankach zastosowania oraz zasadach przeprowadzenia niektórych z obecnie znanych trybów postępowania (np. negocjacji z ogłoszeniem, aukcji elektronicznej). Wprowadza również nowy tryb udzielania zamówień - tzw. dialog konkurencyjny.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 24 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Marek Waszkowiak.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości; na jego sprawozdawcę wybrano senatora Antoniego Motyczkę.

 

22 marca 2006 r.

Tematem posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej była bieżąca sytuacja ekonomiczno-finansowa w grupie PKP SA oraz wykorzystanie środków Unii Europejskiej na infrastrukturę kolejową.

Zagadnienia dotyczące podjętych przez komisje tematów referowali wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek, prezes Zarządu PKP SA Andrzej Wach, prezes PKP PLK SA Krzysztof Celiński. Wysłuchano także obecnych na posiedzeniu przedstawicieli związków zawodowych działających na kolei.

W drugiej części posiedzenia omawiano rządowy program dla elektroenergetyki. Informacje na ten temat przedstawili wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak oraz wiceminister skarbu państwa Piotr Rozwadowski.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Regulacji Energetyki, Izby Gospodarczej Energetyki i Ochrony Środowiska, Stowarzyszenia Elektryków Polskich, Polskich Sieci Elektroenergetycznych czy Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie, a także innych stowarzyszeń gospodarczych zajmujących się energią i ciepłownictwem.

Jak stwierdził wiceminister T. Wilczak, głównymi celami przygotowanego programu dla elektroenergetyki są: obniżka kosztów wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej poprzez zwiększenie efektywności działania przedsiębiorstw energetycznych w wyniku zastosowania mechanizmów rynkowych w wytwarzaniu oraz skutecznej regulacji działalności sieciowej, a także wzrost bezpieczeństwa energetycznego i wzrost niezawodności dostaw energii elektrycznej, zapewniony przez budowę odpowiednio silnych struktur organizacyjnych firm energetycznych i realizacja zrównoważonego rozwoju gospodarki poprzez ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko zgodnie z zobowiązaniami traktatu akcesyjnego i dyrektywami Unii Europejskiej oraz rozwój odnawialnych źródeł energii.

Dokument przedstawiony przez rząd składa się z trzech części. W pierwszej części przedstawiono najważniejsze problemy sektora elektroenergetycznego, które wymagają aktualnie bardzo pilnego rozwiązania. W drugiej części znalazła się syntetyczna prezentacja najważniejszych elementów programu, uznanych przez autorów programu za najpilniejsze do podjęcia wraz z oceną przewidywanych efektów. Część trzecia zawiera propozycję planu najważniejszych działań i decyzji do podjęcia w odniesieniu do sektora energetycznego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej.

Na posiedzeniu obecni byli wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Arkadiusz Czartoryski, szef Służby Cywilnej Jan Pastwa oraz poseł Dawid Jackiewicz, a także przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Swoje uwagi przekazało Biuro legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotem sejmowej nowelizacji było stworzenie regulacji prawnych umożliwiających przechodzenie do służby cywilnej pracowników mianowanych oraz zatrudnionych na podstawie umów o pracę w administracji samorządowej, jak również pracowników nadzorujących lub wykonujących czynności kontrolne oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i obsługi w Najwyższej Izby Kontroli, z wyłączeniem procedur naboru określonych w ustawie o służbie cywilnej. Zgodnie z ustawą, przeniesienia pracownika samorządowego - na jego wniosek albo za jego zgodą - dokonywałby pracodawca samorządowy albo dyrektor generalny urzędu, w którym pracownik ma być zatrudniony, w porozumieniu z tym pracodawcą, natomiast pracownika NIK, za jego zgodą, przenosiłby do pracy w urzędzie prezes NIK, na wniosek dyrektora generalnego tego urzędu. Przeniesienie - zgodnie z opiniowaną ustawą - powinno być uzasadnione "szczególnym interesem służby cywilnej" i nie naruszać "ważnego interesu" pracodawcy samorządowego. W wypadku pracownika NIK przeniesienie byłoby dokonywane "w szczególnie uzasadnionych przypadkach". Pracownicy przeniesieni stawaliby się pracownikami służby cywilnej w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej oraz zwolnieni zostaliby z obowiązku odbycia służby przygotowawczej, jeżeli u dotychczasowego pracodawcy zatrudnieni byli na czas nieokreślony i przepracowali u niego co najmniej 3 lata.

Zmiany wprowadzone w ustawie o pracownikach samorządowych dotyczyły również przenoszenia pracowników samorządowych (na czas określony i nieokreślony) do pracy u innego pracodawcy samorządowego.

W toku prac parlamentarnych przyjęto dwie dodatkowe zmiany: skrócono z sześciu do dwóch miesięcy okres odbywania służby przygotowawczej oraz dodano przepis przejściowy, który uprawnia pracowników służby cywilnej do ubiegania się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

W opinii przygotowanej przez senackie biuro legislacyjne zwrócono uwagę, że uprzywilejowanie w ustawie dwóch grup pracowników może spowodować zarzut jej niekonstytucyjności.

Podczas dyskusji senator Mariusz Witczak przedstawił wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej. W głosowaniu nie uzyskał on poparcia komisji i został zgłoszony jako wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator M. Witczak.

Na wniosek senator Elżbiety Rafalskiej senatorowie przegłosowali przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Ustalono, że ustawę zarekomenduje Izbie na posiedzeniu plenarnym senator Andrzej Jaroch.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister rozwoju regionalnego Tomasz Nowakowski oraz prezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski. Ponadto komisja dysponowała stanowiskiem Komisji Gospodarki Narodowej, która zgłosiła 24 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, a także wysłuchano szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego. Senatorowie zapoznali się też z propozycjami zmian przedstawionymi przez resort rozwoju regionalnego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Czesława Żelichowskiego.

Na zakończenie posiedzenia komisji przedyskutowano sytuację finansową samorządu terytorialnego w kontekście zadłużenia służby zdrowia. Gośćmi komisji byli m.in. wiceminister zdrowia Andrzej Wojtyła, dyrektor Departamentu Zdrowia w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Halina Rajska, wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Mirosław Czekaj, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich Marek Wójcik, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia Janusz Wesołowski, przewodniczący Komisji Zdrowia Związku Województw RP Leszek Sikorski, wicedyrektor Departamentu Gwarancji i Poręczeń w Ministerstwie Finansów Janusz Borylski oraz dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w tym resorcie Dariusz Atłas.

Podczas posiedzenia wiceminister zdrowia A. Wojtyła omówił restrukturyzację finansowania służby zdrowia.

Wiceprezes NFZ J. Wesołowski przedstawił opinię na temat zadłużenia oraz sytuacji funduszu jako płatnika.

W dyskusji poruszano m.in. problem likwidacji niektórych szpitali powiatowych, a także zmiany profilu łóżek szpitalnego w celu lepszego wykorzystania istniejących szpitali. Jak poinformowano, w resorcie zdrowia opracowywany jest projekt sieci szpitali w Polsce.

W dyskusji rozważano również kwestię przeniesienia organu założycielskiego z powiatu do województwa i zmniejszenia liczby organów założycielskich.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o współpracy w zwalczaniu przestępczości oraz o współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisanej w Warszawie dnia 23 marca 2004 r.

Na temat zapisów zawartych w przedmiotowej umowie wypowiadali się dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki oraz wicedyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Mierecki. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotowa umowa dotyczy szeroko pojętej współpracy właściwych polskich organów państwowych z ich słowackimi partnerami, ukierunkowanej na zwalczanie przestępczości, a w szczególności przestępczości o charakterze zorganizowanym i  międzynarodowym, ale również ukierunkowanej na zapobieganie i zwalczanie przestępczości granicznej i przygranicznej.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w tej sprawie przedstawi Izbie senator Andrzej Jaroch.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Traktatu między Królestwem Belgii, Republiką Czeską, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Estońską, Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Irlandią, Republiką Włoską, Republiką Cypryjską, Republiką Łotewską, Republiką Litewską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Republiką Węgierską, Republiką Malty, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii, Rzecząpospolitą Polską, Republiką Portugalską, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką, Republiką Finlandii, Królestwem Szwecji, Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej) a Republiką Bułgarii oraz Rumunią dotyczącego przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, sporządzonego w Luksemburgu dnia 25 kwietnia 2005 r.

Na temat ustaleń zawartych w przedmiotowym traktacie wypowiadali się sekretarz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras oraz wicedyrektor Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Małgorzata Banach. W obradach komisji wzięli także udział ambasadorowie Bułgarii i Rumunii. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa wyraża zgodę na ratyfikację przez prezydenta RP Traktatu między krajami członkowskimi UE a Republiką Bułgarii oraz Rumunią dotyczącego przystąpienia tych państw do Unii Europejskiej, sporządzonego w Luksemburgu 25 kwietnia 2005 r.

Traktat jest ratyfikowany w trybie art. 89 konstytucji, ponieważ dotyczy członkostwa Polski w organizacji międzynarodowej i w związku z tym wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie. W procesie ratyfikacji nie przyjęto trybu wynikającego z art. 90 konstytucji, ponieważ nie zmienia on zakresu kompetencji organizacji, której członkiem jest Polska ani nie zmienia przedmiotu tych kompetencji oraz zasad ich wykonywania.

Traktat stanowi podstawę do przyjęcia Bułgarii i Rumunii w poczet państw członkowskich Unii Europejskiej. Warunki przyjęcia, zakres niezbędnych zmian w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej są zawarte w Akcie Przystąpienia wraz z Załącznikami i Dodatkami, dołączonymi do Traktatu i stanowiącymi integralną część Traktatu. Traktat zawiera także Protokół dotyczący warunków i uzgodnień w sprawie przyjęcia Bułgarii i Rumunii do UE. Protokół zawiera niemal identyczne regulacje jak Akt Przystąpienia i jest dołączony na wypadek przyjęcia Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy.

Wśród postanowień traktatowych na szczególną uwagę zasługuje art. 39 Aktu Przystąpienia. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli zaistnieją przekonywujące dowody, że Bułgaria bądź Rumunia jest w sposób oczywisty nieprzygotowana, aby spełnić wymagania związane z członkostwem do 1 stycznia 2007 r., Rada, na podstawie zalecenia Komisji, może podjąć decyzję o przesunięciu daty przystąpienia któregokolwiek z tych państw na dzień 1 stycznia 2008 r.

Ponadto do traktatu dołączony jest Akt Końcowy, niestanowiący części traktatu, zawierający spis dokumentów, deklaracje wspólne i indywidualne oraz uzgodnienia w zakresie procedury informowania i konsultacji w celu przyjęcia środków podejmowanych w okresie poprzedzającym przystąpienie.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się jednomyślnie za upoważnieniem prezydenta RP do ratyfikacji przedmiotowego traktatu. Ustalono, że przyjęcie ustawy ratyfikacyjnej podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje Izbie senator Edmund Wittbrodt.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Halina Dmochowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt ropzorządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: naczelnik w Departamencie UE i Współpracy Międzynarodowej A. Dudzic.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: naczelnik w Departamencie UE i Współpracy Międzynarodowej A. Dudzic.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt inicjatywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Zbigniew Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Z. Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera projekt dyrektywy z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w stanowisku rządu.

Resort wiodący: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Zdrowia.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Kazimierz Kuberski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: naczelnik w Departamencie Polityki Ekologii.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator E. Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Rybołówstwa Leszek Dybiec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

28 marca 2006 r.

Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone było pracom nad samorządową inicjatywą społeczną. W tej sprawie projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa przedstawił i uzasadnił projektodawca senator Jerzy Szmit. Senator omówił także uwagi zgłoszone do projektu przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu oraz zaproponował powołanie zespołu do spraw omawianej inicjatywy.

Podczas dyskusji senator Mariusz Witczak poparł przedstawiony projekt, a także propozycję powołania zespołu. W swoim wystąpieniu senator zauważył, że inicjatywa nawiązuje do uchwały przygotowanej przez wicemarszałka Marka Ziółkowskiego, dotyczącej objęcia samorządu terytorialnego patronatem Senatu.

Senator Przemysław Alexandrowicz interesował się konstytucyjnymi zapisami dotyczącymi inicjatywy obywatelskiej, prosił o przedstawienie analizy liczby inicjatyw obywatelskich przyjętych przez Sejm. Senator zaproponował zmianę w art. 3 projektu.

Senator Czesław Żelichowski zasygnalizował wątpliwości dotyczące konsekwencji dla gmin, powiatów i województw wprowadzenia omawianej nowelizacji.

Senator Elżbieta Rafalska zwróciła uwagę na dwa kluczowe elementy nowelizacji - wielkość poparcia, jakie musi uzyskać projekt uchwały oraz zakres uprawnień, jakie ona obejmuje.

W opinii senatora Andrzeja Owczarka, proponowana nowelizacja byłaby mało wiążąca dla władz samorządowych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła powołać zespół do prac nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa w następującym składzie senatorowie: J. Szmit, M. Witczak, P. Alexandrowicz i A. Owczarek.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senatorowie wysłuchali informacji ministra finansów w sprawie podwójnego opodatkowania osób pracujących za granicą. Informację przedstawił wiceminister Mirosław Barszcz.

Wiceminister zapowiedział podpisanie nowej umowy z Wielką Brytanią, która ułatwi rozwiązanie kwestii podwójnego opodatkowania. Polska negocjuje z Wielką Brytanią nową umowę dotyczącą unikania podwójnego opodatkowania. Obecnie obowiązuje umowa z 1976 r., zakładająca metodę proporcjonalnego odliczenia. Podatnicy, mający miejsce zamieszkania w Polsce, ale pracujący w Wielkiej Brytanii, powinni rozliczyć się z podatku dochodowego w naszym kraju. Od obliczonego w Polsce podatku mają prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Według nowej umowy osoba osiągająca dochody tylko za zagranicą nie będzie musiała składać PIT-u w Polsce.

Jak stwierdził wiceminister M. Barszcz, przed wejściem w życie nowej polsko-brytyjskiej umowy dotyczącej unikania podwójnego opodatkowania Ministerstwo Finansów nie planuje wydania rozporządzenia zwalniającego podatników pracujących w Wielkiej Brytanii od płacenia podatków w Polsce.

Wiceminister finansów wyjaśnił, że umowy zawarte przez Polskę z innymi krajami przewidują dwie metody uniknięcia podwójnego opodatkowania. Pierwsza - korzystniejsza dla podatników osiągających dochody za granicą - jest metodą tzw. zwolnienia z podatku. Na tym modelu bazują m.in. umowy z Niemcami i Irlandią. "Osoby pracujące w tych krajach płacą podatki za granicą, natomiast w Polsce deklarują przychód, ale są zwolnione z podatku" - powiedział wiceminister. Drugą jest metoda tzw. zaliczenia. "Obywatel osiągający dochody na przykład w Wielkiej Brytanii jest zobowiązany zapłacić podatek w tym kraju według zasad w nim obowiązujących, a następnie w Polsce, (...) podatek brytyjski jest uwzględniany w polskim rozliczeniu. Uznajemy, że podatek brytyjski jest zaliczany na poczet polskiego podatku" - wyjaśnił wiceminister M. Barszcz. Jak dodał, w tej sytuacji nie ma mowy o podwójnym opodatkowaniu, ponieważ osoba osiągająca dochody za granicą płaci podatek w takiej samej wysokości, w jakiej zapłaciłaby, osiągając taki dochód w Polsce.

Zdaniem wiceministra, problem polega na tym, że polski system podatkowy jako całość jest znacznie ostrzejszy niż system brytyjski. W Polsce kwota wolna od podatku wynosi 3 tys. złotych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii około 6 tys. funtów i jest to kwota wielokrotnie wyższa niż w Polsce.

Wiceminister M. Barszcz poinformował, że Ministerstwo Finansów nie planuje wydania rozporządzenia, w którym - do czasu wejścia w życie nowej umowy - zwolni podatników pracujących w Wielkiej Brytanii od płacenia podatków w Polsce. Wiceminister wyjaśnił, że nie jest możliwe wydanie rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku, bo nie ma ważnych przesłanek prawnych, czyli ważnego interesu podatnika lub interesu społecznego. Dodał, że według orzecznictwa sądów administracyjnych, ważny interes podatnika istnieje wówczas, gdy pobór podatków może zagrozić jego egzystencji. Podkreślił, że w wypadku osób pracujących w Wielkiej Brytanii trudno znaleźć przesłanki do wydania takiego rozporządzenia.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zapoznała się z informacją ministra pracy i polityki społecznej o krajowym planie działań na rzecz zatrudnienia na rok 2006. Informację przedstawił wiceminister Robert Kwiatkowski.

Przygotowany przez resort program zakłada aktywizację zawodową młodzieży bezrobotnej, osób powyżej 50. roku życia oraz niepełnosprawnych, wzmocnienie relacji między edukacją, gospodarką i rynkiem pracy, a także zwiększenie wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na efektywne programy rynku pracy.

Wiceminister R. Kwiatkowski wyjaśnił, że podstawą prawną opracowania planu przez resort pracy jest ustawa z kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jest on także elementem Krajowego Programu Reform na lata 2005-2008, służącego realizacji Strategii Lizbońskiej zakładającej podniesienie konkurencyjności gospodarki UE.

Poprzez Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia resort pracy i polityki społecznej chce zwiększyć wykorzystanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na efektywne programy rynku pracy. Plan zakłada również obniżenie obciążeń nakładanych na pracowników o najniższych dochodach, zwiększenie kadry doradczej powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, a także poprawę informacji o rynku pracy dla osób bezrobotnych.

Celem planu jest również wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjno-finansowych, zwiększających dostęp do usług rynku pracy, świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców. W maju 2007 r. Rada Ministrów ma przedstawić Sejmowi sprawozdanie z realizacji planu za rok 2006.

W dyskusji podkreślano, że działania rządu na rzecz zatrudnienia powinny zmierzać przede wszystkim do tworzenia nowych miejsc pracy, a nie aktywizowania bezrobotnych poprzez organizowanie szkoleń i doskonalenie służb urzędów pracy. W tym kontekście zwracano uwagę na potrzebę dialogu z pracodawcami.

Przedstawiony program oceniono pozytywnie, jako dość obszerny i wyczerpujący, wymagający jednak doprecyzowania.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisja Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Na temat zapisów przyjętych w rozpatrywanej ustawie, która była pilnym projektem rządowym, informacje przedstawił dyrektor Departamentu Polityki Miejskiej w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zdzisław Żydak. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji znalazła się nowa definicja dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy, dzięki czemu do dochodu nie będzie się wliczać: jednorazowej zapomogi oraz dodatku z tytułu urodzenia dziecka, a także pomocy w zakresie dożywiania oraz pomocy materialnej udzielanej uczniom. Zgodnie z ustawą o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, najbiedniejsze osoby mają prawo na maksymalnie 15 kwartałów zawiesić spłatę kredytu mieszkaniowego, jeśli dochód w rodzinie jest niższy niż 110% najniższej emerytury (czyli około 600 zł brutto). Co kwartał osoby chcące zawiesić spłatę kredytu muszą składać stosowny wniosek z informacją o dochodach.

Sejm pracował nad nowelą w trybie pilnym, aby zwiększone w I kwartale br. dochody gospodarstw domowych najuboższych kredytobiorców nie pozbawiły ich prawa do zawieszenia spłaty kredytu w II kwartale br. Dlatego połączone sejmowe komisje finansów i infrastruktury zaproponowały, żeby nowelizacja weszła w życie 1 kwietnia br. Sejm zgodził się na to.

Nowelizacja ustawy obejmie także osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, zajmujące lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez spółdzielnię. Przepisy zakładają, że kredytobiorcą jest również członek spółdzielni mieszkaniowej, zajmujący lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez spółdzielnię.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Adam Biela.


* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła wnioski o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Opinię w tej sprawie przekazano Prezydium Senatu.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zapisy przyjęte przez Sejm omówił poseł sprawozdawca Andrzej Walkowiak. Rozpatrywana nowelizacja ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Rada Ministrów uznała ten projekt za pilny w związku z koniecznością wdrożenia dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady z 27 września 2001 roku. W dyrektywie przewidziano, że państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do jej wykonania przed 1 stycznia br. Ze względu na zaistniałe opóźnienie nad ustawą procedowano w trybie pilnym. Zapisy przedmiotowej dyrektywy dotyczyły prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

W Polsce prawo do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego oraz rękopisów utworów literackich i muzycznych zostało wprowadzone ustawą z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych i nie były zgodne z dyrektywą unijną. Ponadto w praktyce uprawnienia autorów do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży ich dzieł nie są realizowane przez żadną organizację zbiorowego zarządzania. Brak tych uregulowań przyczynia się do wielu nieprawidłowości, w tym powstania zakłóceń konkurencji. Ma to wpływ na przemieszczanie się sprzedaży we Wspólnocie.

Jak poinformował poseł sprawozdawca, sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu pracowała nad tym projektem 22 i 23 marca br. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele środowisk twórczych - fotografików, plastyków, a także przedstawiciele organizacji antykwariuszy i wydawców prasy.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin stwierdził, że rozpatrywana ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest jedną z dwóch nowelizacji implementacyjnych. Dostosowuje ona do przepisów wspólnotowych takie kwestie jak niezbywalność prawa do dzieła, które jest odsprzedawane; reguluje też szereg spraw, takich jak kategorie utworów objętych prawem, stawki wynagrodzenia, solidarna odpowiedzialność pośrednika, prawo do informacji na temat takiej czynności odsprzedaży oraz sprzedaż dzieł sztuki twórców, którzy nie podlegają polskiej ustawie, ale mają w naszym kraju miejsce stałego pobytu.

Wiceminister J. Sellin podkreślił, że nowelizacja podlegała szerokim konsultacjom społecznym. Resort kultury zwrócił się do 14 organizacji. Na piśmie stanowiska swe wyraziło 7 z nich. Wiele ich uwag zostało uwzględnionych w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą.

W dyskusji senator Krystyna Bochenek interesowała się pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania w świetle dotychczasowego zapisu w artykule 19. W odpowiedzi wiceminister J. Sellin poinformował, że na mocy ustawy z 1994 roku oraz zezwolenia, które otrzymał w 1995 r. Związek Artystów Plastyków, właśnie ten związek miał być pośrednikiem w egzekwowaniu prawa artystów. Okazało się, że był to zapis martwy. Uprawnienia te nie były wykorzystywane przez żadną z organizacji.

W czasie prac w komisji sejmowej również żadna z organizacji zbiorowego zarządzania nie podjęła się tego zadania. Projekt przewiduje, że twórca ma prawo do indywidualnego egzekwowania należności bądź może indywidualnie zlecić takie pośrednictwo, podpisując umowę cywilnoprawną z jakąś organizacją. Chodzi o to, by twórca sam decydował, czy chce korzystać z pośrednictwa.

Senator Jan Szafraniec pytał o opinię w sprawie ustawy Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Senator Elżbieta Więcławska-Sauk zainteresowana była kwestią, czy nowelizacja jest zgodna z oczekiwaniami środowisk artystycznych.

Podczas posiedzenia swoją opinie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Zawarta w opinii wątpliwość dotyczyła wieloznaczności przepisu dotyczącego definicji zawodowej odsprzedaży. W świetle tego przepisu możliwa jest wykładnia, w myśl której do zapłaty wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży zobowiązany będzie również podmiot, który dokonał sprzedaży, mimo iż czynność ta nie stanowi istoty jego działalności.

W dyskusji senatorowie nie zgodzili się z definicją "zawodowy kupujący". Definicje, zdaniem członków Komisji Kultury i Środków Przekazu, winny być precyzyjne, jednoznaczne, niepozostawiające swobody interpretacyjnej. Przede wszystkim powinny być zrozumiałe i czytelne dla adresatów zapisów ustaw. W związku z tym zaproponowano następującą zmianę: <<w art.1 w pkt 4, w art.19 ze znaczkiem 2 ust.2 otrzymuje brzmienie: "zawodową odsprzedażą w rozumieniu art.19 ust.1 i art.19 ze znaczkiem 1 jest sprzedaż dokonywana w ramach prowadzonej działalności przez sprzedawcę zajmującego się zawodowo handlem dziełami sztuki lub rękopisami utworów literackich i muzycznych">>.

Zgłoszona poprawka miała charakter przede wszystkim doprecyzowujący. W opinii senatorów, poprawne sformułowanie definicji z jednej strony właściwie realizuje intencję ustawodawcy, z drugiej jest konieczne z punktu widzenia adresatów norm prawnych, a więc podmiotów zobowiązanych do zapłaty wynagrodzenia oraz uprawnionych do jego otrzymania. W głosowaniu poprawkę tę Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła jednomyślnie.

Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Jacek Sauk.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie zapoznali się z informacją przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na temat polityki programowej rozgłośni regionalnych Polskiego Radia oraz oddziałów regionalnych Telewizji Polskiej.

Przystępując do rozpatrywania tego punktu przewodnicząca komisji senator K. Bochenek wyraziła rozczarowanie, że na posiedzeniu obecny jest tylko jeden członek rady -Witold Kołodziejski. Jak stwierdziła, intencją było spotkanie senatorów z członkami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji po kilku tygodniach jej prac i kilku miesiącach prac komisji.

Senator K. Bochenek zapoznała senatorów z artykułem, który ukazał się w "Dzienniku Zachodnim", dotyczącym apelu dziennikarzy radia w Katowicach do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Radiowcy protestują przeciw oddawaniu decydujących dla radia funkcji politycznym ulubieńcom. Jak stwierdziła senator, obecnie pojawia się wiele podobnych wypowiedzi.

Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie powołania nowych rad nadzorczych oddziałów regionalnych Polskiego Radia i Telewizji Polskiej omówił W. Kołodziejski. Poinformował, że zgodnie z ustalonym na posiedzeniu KRRiT trybem wyborów kandydatów do rad nadzorczych typują środowiska twórcze. Obecnie rada czeka na takie zgłoszenia. W. Kołodziejski wyraził nadzieję, że środowiska twórcze wytypują odpowiednie osoby godne zaufania ze względu na pracę w mediach.

Nawiązując do apelu, który ostatnio ukazał się w "Gazecie Wyborczej", a następnie w "Rzeczpospolitej", W. Kołodziejski stwierdził, że warto przedyskutować m.in. kwestię, czy reprezentant środowisk producenckich powinien znaleźć się w radzie nadzorczej firmy, która jest największym mecenasem.

W dalszej części swego wystąpienia członek rady omówił strukturę organizacyjno-prawną mediów publicznych, gdzie obowiązuje obecnie model zregionalizowany dla radia publicznego. Obecnie istnieje 17 samodzielnych spółek radiowych, oddzielnych programów z radą nadzorczą, radą programową i osobnym zarządem. W telewizji natomiast jest struktura scentralizowana. Jest to jedna spółka z 16 oddziałami regionalnymi, czyli jeden zarząd, jedna rada nadzorcza i dyrektorzy poszczególnych ośrodków telewizyjnych.

Ustawa o radiofonii i telewizji nie różnicuje pod względem zadań programowych stacji o zasięgu ogólnokrajowym od stacji o zasięgu regionalnym. Zatem wszystkie programy mają te same obowiązki ustawowe i nie mogą tworzyć polityki programowej w oderwaniu od ustawy o radiofonii i telewizji.

Co ważne, jak zaznaczył W. Kołodziejski, Telewizja Polska nadaje program TVP 3 Regionalna, rozpowszechniany w 16 odmianach. Każda z nich składa się z programu wspólnego zestawianego centralnie w Warszawie i rozsyłanego drogą satelitarną do poszczególnych oddziałów terenowych, oraz programu regionalnego, samodzielnie tworzonego przez oddziały terenowe.

Własne regionalne pasma programowe stanowią średnio 18% całości programu TVP 3 Regionalna, co daje średnio trzy i pół godziny na dobę emisji. Pozostałą część, 82% TVP 3 Regionalna, wypełnia tak zwany program wspólny, zbudowany w połowie z audycji informacyjnych i publicystycznych, następnie z pozycji sportowych, edukacyjno-poradniczych, rozrywkowych i religijnych oraz programów muzycznych.

Duży nacisk kładzie się na programy edukacyjne związane z historią i kulturą danego regionu. We wszystkich 16 ośrodkach TVP 3 Regionalna nadawane są własne audycje religijne. Są to m.in. transmisje mszy świętych. W siedmiu oddziałach terenowych, gdzie zamieszkują mniejszości narodowe, emitowane są audycje adresowane do tych społeczności, jak również audycje poświęcone innym religiom niż katolicka.

Inaczej przedstawia się sytuacja w rozgłośniach regionalnych radia publicznego. Dodatkowym ważnym elementem na antenie radiowej jest tak zwany procent warstwy słownej, na co szczególnie zwraca uwagę Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Średnio 35% programów składa się z warstwy słownej, a w Rzeszowie i Białymstoku dział słowa sięga blisko 50%. Forma reportażu i radiowego dokumentu literackiego osiąga nieco powyżej 1% w ciągu roku, co świadczy o kryzysie radia publicznego i form, które zawsze były koronnym elementem Polskiego Radia.

Tematyka regionalna i lokalna w Polskim Radiu zajmuje średnio 25% rocznego czasu nadawania. Widoczna jest tu znacząca rozpiętość, sięgająca od 18% w programie łódzkim do 44% w Rzeszowie.

Kolejnym zagadnieniem jest udział mediów publicznych w procesie kształtowania postaw obywatelskich i kształtowania lokalnej opinii publicznej.

Zadaniem regionalnego radia publicznego i oddziałów telewizji publicznej winna być realizacja tzw. misji regionalnej, rozumianej jako zaspokajanie potrzeb mieszkańców regionu w dziedzinie m.in. informacji, poradnictwa, budowania poczucia wspólnoty terytorialnej.

Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 2004 roku precyzowała tak zwaną misję regionalną oraz sposób jej realizacji.

Obecnie Krajowa Rada pracuje nad strategią dotyczącą rozgłośni lokalnych i oddziałów terenowych TV. Program w dużej mierze zależy od polityki programowej zarządów poszczególnych rozgłośni.

Jeśli chodzi o telewizyjne ośrodki regionalne, można próbować tworzyć kanał informacyjny, czyli poszerzoną informację lokalną połączoną z publicystyką kulturalną czy sportową.

Można wyobrazić sobie dwa modele. Pierwszy to model pasma wspólnego TVP 3 z główną ogólnopolską linią informacyjną. Następnie wchodzi informacja lokalna, gdzie realizowana jest misja lokalna.

Drugi model - to model niezależny. Każda z rozgłośni regionalnej realizuje swój własny program uniwersalny, składający się z publicystyki, rozrywki, sportu. Ważna jest kwestia finansowania tego typu przedsięwzięcia.

W dyskusji senatorowie poruszyli wiele istotnych zagadnień. Wymieniono uwagi i spostrzeżenia na temat funkcjonowania ośrodków regionalnych Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Członkowie Komisji Kultury i Środków Przekazu interesowali się m.in. przewidywanym terminem składania kandydatur na członków rad nadzorczych oraz terminem wyborów nowych rad nadzorczych, a także stanowiskiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie wyborów nowych zarządów rozgłośni regionalnych radia publicznego przed upływem kadencji obecnych rad nadzorczych.

W tym roku mijają kadencje zarówno zarządów, jak i rad nadzorczych. Pierwszą decyzją nowej rady nadzorczej będzie wybór zarządu.

Polityka programowa, odbiór społeczny - uzależnione są od tego, kto zarządza rozgłośnią czy ośrodkiem TV. Należy zapobiec sytuacjom, jakie zdarzały się w przeszłości.

W. Kołodziejski wyraził nadzieję, że KRRiT będzie wybierała do rad nadzorczych osoby sprawdzone, godne zaufania. Jak stwierdził, dobra rada nadzorcza jest gwarancją dobrych mediów. KRRiT może decydować o podziale środków finansowych, które wpłyną z abonamentu. Od rady nadzorczej zależy wybór zarządu. Jeśli chodzi o telewizję, to również wybór dyrektorów ośrodków telewizyjnych. To zarząd organizuje konkurs i wyłania dyrektora ośrodka, po czym rada nadzorcza musi tę kandydaturę zatwierdzić.

Członek KRRiT wyraził nadzieję, że do rad nadzorczych mediów publicznych trafią osoby, które będą wiedziały, czym jest misja, na czym polega praca dziennikarska. Na to kto zostanie prezesem i dyrektorem ośrodków regionalnych, KRRiT nie ma wpływu.

Senator K. Bochenek zaapelowała do rady, by zwrócić uwagę na dobór kandydatów do rad nadzorczych w mediach publicznych. Należy rozważyć każdą kandydaturę do rad nadzorczych rozgłośni radiowych. Jest to sprawa nadzwyczajnej wagi. Polskie Radio na Śląsku z 80-letnim stażem jest dobrem kultury narodowej i dziedzictwem narodowym.

Senator Elżbieta Więcławska-Sauk podkreśliła, że telewizyjnym ośrodkom regionalnym, łamiąc ustawę o radiofonii i telewizji, zabrano przed laty programy regionalne, sieć regionalną. Nie ma pomysłu na zagospodarowanie regionalnej "Trójki". Efekt jest taki, że misję telewizji publicznej przejmują telewizje kablowe. Taka sytuacja ma miejsce np. w Łodzi. Przed laty programy wyprodukowane w ośrodkach zapełniały cały program "Trójki". Dawniej był to autentycznie program regionalny.

Jak stwierdzano, misja telewizji publicznej spełnia się przede wszystkim w regionach. W opinii senatorów, należy oddać TVP 3 w całości ośrodkom terenowym.

Senatorowie zaproponowali pomoc Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji w opiniowaniu kandydatur do rad nadzorczych w rozgłośniach w regionach, z których pochodzą. Chodzi o doradztwo opiniotwórcze.

Członkowie Komisji Kultury i Środków Przekazu stwierdzili, że czas najwyższy, by odbudować elektroniczne media publiczne. Obecnie trudno się jest przebić dziennikarzom z inicjatywami, nie ma języka regionalnego, brak jest na antenie kultury danego regionu.

Na zakończenie przewodnicząca Komisji Kultur i Środków Przekazu senator K. Bochenek zaproponowała kolejne posiedzenie komisji z wszystkimi członkami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, kiedy będą znani kandydaci do rad nadzorczych. Komisja będzie interesować się przebiegiem prac związanych z trybem wyborów.

29 marca 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu o współpracy Senatu z samorządem terytorialnym.

Projekt uchwały przedstawił jego wnioskodawca wicemarszałek Marek Ziółkowski. Wicemarszałek poinformował także o konferencji z udziałem przedstawicieli organizacji samorządowych, która odbędzie się w Senacie 12 kwietnia br.

W dyskusji senatorowie zaproponowali zmiany do przedstawionego projektu. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu połączone komisje przyjęły następujący tekst uchwały o współpracy Senatu z samorządem terytorialnym:

<<W tym miesiącu upłynęło 16 lat od uchwalenia 8 marca 1990 roku ustawy o samorządzie terytorialnym. To odrodzony Senat zainicjował prace dające zaczątek odrodzonym samorządom. Senat I kadencji już na trzecim swoim posiedzeniu w dniu 29 lipca 1989 roku przyjął uchwałę w sprawie samorządu terytorialnego i podjął inicjatywę ustawodawczą przyjmując projekt ustawy w dniu 19 stycznia 1990 roku.

Najpierw powstał pierwszy gminny szczebel samorządu, a następnie w 1998 roku jego kolejne szczeble - powiatowy i wojewódzki. Samorząd stał się integralną częścią ustroju współczesnej Polski, zapewniając udział obywateli w dziele samoorganizacji życia zbiorowego, ucząc działania na rzecz dobra wspólnego, przekazując odpowiedzialność za sprawy publiczne organom władzy znajdującym się najbliżej ludzi.

Jest wiele powodów do satysfakcji z reform samorządowych i osiągnięć samorządu w ciągu ostatnich 16 lat. Dzięki jego działaniom dokonała się odbudowa cywilizacyjna Polski, zmienił się - często nie do poznania - kształt "małych ojczyzn", w których przebiega życie każdego z nas.

W funkcjonowaniu samorządu terytorialnego wiele spraw wymaga jednak naprawy i udoskonalenia. Dotyczy to także poszukiwania i wypracowania jeszcze lepszych rozwiązań instytucjonalnych, dzięki którym samorząd i całe wspólnoty lokalne i regionalne mogłyby w pełni wykorzystywać wszystkie swoje szanse i możliwości na rzecz rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego.

Senat VI kadencji, nawiązując do pięknej tradycji Senatu I kadencji, deklaruje, że traktuje jako swój obowiązek sprawowanie patronatu nad samorządem terytorialnym oraz wyraża wolę stałej współpracy z organami i organizacjami samorządowymi, aktywnego przyczyniania się do dalszego rozwoju i wzmacniania polskiego samorządu terytorialnego.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.

Na sprawozdawcę projektu podczas drugiego czytania projektu uchwały o współpracy Senatu z samorządem terytorialnym wyznaczono senatora Janusza Gałkowskiego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym, podpisanej w Sofii dnia 9 czerwca 2005 r.

Na temat zapisów zawartych w przedmiotowej umowie wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Krzysztof Kocel. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa będąca przedmiotem ratyfikacji stanowi przygotowanie do współpracy z Bułgarią w dziedzinie zabezpieczenia społecznego na zasadach obowiązujących w Unii Europejskiej. Jej celem jest zapewnienie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, z uwzględnieniem standardów międzynarodowych w tej dziedzinie oraz podstawowych zasad: równego traktowania, swobodnego eksportu świadczeń, jedności stosowanego prawa oraz sumowania okresów ubezpieczenia. Podmiotowy zakres umowy obejmuje osoby, które podlegają lub podlegały ustawodawstwu jednej albo obu stron, a także członków ich rodzin. Przedmiotowy zakres dotyczy obowiązku ubezpieczenia społecznego, świadczeń emerytalnych i rentowych, świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, świadczeń rzeczowych (zdrowotnych), zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków rodzinnych, zasiłków pogrzebowych. Umowa nie będzie stosowana do świadczeń na rzecz ofiar wojny lub jej skutków.

Z dniem wejścia umowy w życie zostaną uchylone regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych dotychczas obowiązujące w stosunkach pomiędzy Polską a Bułgarią, co ma eliminować problemy występujące w związku z realizacją umowy z 12 lipca 1961 r. o współpracy w dziedzinie polityki społecznej. Uregulowania nowej umowy mają charakter korzystniejszy dla świadczeniobiorców.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Franciszek Adamczyk.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi.

Na temat ustaleń przyjętych w konwencji będącej przedmiotem ratyfikacji wysłuchano informacji udzielonych przez dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Śródlądowego w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Janinę Mętrak oraz przez wicedyrektora K. Kocela z MSZ. Zapoznano się także z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Przedmiotowa konwencja ma na celu zapewnienie odpowiedniego odszkodowania osobom, które poniosły straty spowodowane zanieczyszczeniami powstałymi na skutek wycieku lub wypuszczenia oleju bunkrowego ze statku.

W głosowaniu senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych poparli rozpatrywaną ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator F. Adamczyk.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy dotyczącej Drewna Tropikalnego, sporządzonej w Genewie dnia 26 stycznia 1994 r.

Ustalenia zawarte w przedmiotowej umowie omówili wiceminister gospodarki Marcin Korolec oraz wicedyrektor K. Kocel z MSZ. Pozytywna opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Jak przypomniano, art. 6 ust. 2 Traktatu akcesyjnego zobowiązał nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej do przystąpienia do wszystkich umów mieszanych, których stronami są członkowie Unii i Wspólnota Europejska. Przedmiotowa umowa, będąca przedmiotem rozpatrywanej ustawy, należy do kategorii umów mieszanych, o których mowa w Traktacie akcesyjnym. Reguluje ona zasady handlu drewnem produkowanym w krajach leżących między równoleżnikami Raka i Koziorożca, a jej stronami są państwa produkujące i użytkujące drewno tropikalne. Celem umowy jest zapewnienie zasad zrównoważonego obrotu drewnem w ten sposób, aby ograniczyć jego destrukcyjny wpływ na środowisko. W celu realizacji postanowień umowy powołano Międzynarodową Organizację ds. Drewna Tropikalnego, określając tryb jej wyłaniania, strukturę oraz siedzibę. Jak stwierdzono, wejście w życie przedmiotowej umowy nie wymaga wydania nowych aktów prawnych.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Raua.

W czwartym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Warszawie dnia 5 listopada 1999 r.

W tym punkcie wysłuchano informacji przedstawionej przez wiceministra finansów Mirosława Barszcza oraz wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ Remigiusza Henczela. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Umowa, której dotyczy rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna, jest pierwszą umową tego typu zawartą z Gruzją. Została oparta na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD. Zgodnie z postanowieniami umowy w celu eliminacji podwójnego opodatkowania zastosowano jedną z dopuszczalnych przez Modelową Konwencję metodę tzw. zaliczenia (zwaną również kredytu podatkowego), polegająca na zaliczeniu podatku zapłaconego w państwie źródła na poczet podatku należnego w państwie zamieszkania.

Inaczej niż to przewiduje Modelowa Konwencja omawiana umowa reguluje wyjątek od generalnej zasady opodatkowania dochodów z pracy najemnej w państwie, na terytorium którego jest wykonywana - dochody będą opodatkowane w państwie rezydencji, jeżeli maksymalny okres przebywania w drugim państwie nie przekracza 90 dni (zgodnie z Konwencją Modelową jest to okres 183 dni).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. W imieniu komisji stanowisko to przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Jarosław Lasecki.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Nową Zelandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 21 kwietnia 2005 r.

Na temat przedmiotowej umowy wypowiadali się wiceminister finansów M. Barszcz oraz wicedyrektor w MSZ R. Henczel. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Umowa, której dotyczy ustawa ratyfikacyjna, jest pierwszą umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartą z Nowa Zelandią, została oparta na Modelowej Konwencji OECD. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania zastosowano odrębne metody dla Polski i Nowej Zelandii. W Nowej Zelandii będzie miała zastosowania metoda zaliczenia podatku zapłaconego w Polsce na poczet podatku nowozelandzkiego. W Polsce będzie miała zastosowanie metoda wyłączenia z progresją - Polska wyłączy dochód uzyskany w Nowej Zelandii jednakże przy obliczaniu podatku należnego zastosowanie będzie miała taka stawka, jakby dochodu uzyskanego w Nowej Zelandii nie wyłączono (odrębnie uregulowano zasady dotyczące dywidend, odsetek i należności licencyjnych).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Laseckiego.

 

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły przyjąć projekt wraz poprawkami. Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem komisje będzie reprezentować senator Adam Biela.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Zbigniew Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator E. Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Z. Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Grzelak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator J. Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Grzelak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Projekt decyzji Rady mającej na celu umożliwienie stosowania procedury określonej w art. 251 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską do środków określonych w art. 65 w zakresie zobowiązań alimentacyjnych, wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie; COM (2005) 648, sygnatura Rady UE 5198/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Grzelak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu Rady.

Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa w sprawie Strategii Morskiej), wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; COM (2005) 504, COM (2005) 505, sygnatura Rady UE 13759/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Roman Jaworski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

30 marca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich na podstawie art. 8 ust. 1 pkt. 19 Regulaminu Senatu rozpatrzyła wniosek marszałka o wyrażenie opinii w sprawie odwołania ministra Adama Witalca z funkcji szefa Kancelarii Senatu. Komisja jednogłośnie postanowiła pozytywnie zaopiniować przedstawiony wniosek.

Następnie komisja na podstawie art. 8 pkt. 19 regulaminu Izby rozpatrzyła wniosek marszałka Senatu o wyrażenie opinii w sprawie powołania Ewy Polkowskiej na stanowisko szefa Kancelarii Senatu. Komisja postanowiła jednogłośnie, pozytywnie zaopiniować rekomendowaną przez marszałka Senatu kandydaturę E. Polkowskiej na szefa Kancelarii Senatu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu