Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 grudnia 2005 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej senatorowie spotkali się z ministrem spraw zagranicznych Stefanem Mellerem.

W swoim wystąpieniu minister zwrócił uwagę m.in. na stosunki polsko-niemieckie. Wyraził nadzieję, że przybywająca z wizytą roboczą do naszego kraju 2 grudnia br. kanclerz Niemiec Angela Merkel i szef niemieckiej dyplomacji Frank-Walter Steinmeier "przyjeżdżają z projektem poprawy stosunków polsko-niemieckich".

W opinii ministra spraw zagranicznych, ważne tematy w relacjach Polski i Niemiec to m.in. Centrum Przeciw Wypędzeniom oraz niemiecko-rosyjski gazociąg na dnie Bałtyku. Szef polskiej dyplomacji dodał, że - podobnie jak nowa kanclerz Niemiec - także on liczy na ożywienie współpracy polsko-niemieckiej w ramach Trójkąta Weimarskiego, do którego należą Polska, Niemcy i Francja.

Minister S. Meller poinformował, że 6 grudnia br. udaje się do Paryża. "Trzeba skorzystać z okazji, że u nas nastąpiła zmiana rządu, w Niemczech nastąpiła zmiana rządu. (...) We Francji zbliżają się wybory prezydenckie, a jeden z kandydatów, Nicolas Sarkozy, jest Polsce ewidentnie przychylny" - zaznaczył minister.

Minister spraw zagranicznych podkreślił, że Polska powinna być aktywna i nalegać na UE, "aby forsować elementy wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa".

Minister S. Meller przypomniał, że w tej dziedzinie nasz kraj ma już pewne sukcesy. "Unia włączyła się w sprawy ukraińskie, powoli włącza się w sprawy białoruskie" - powiedział. Podkreślił, że szef unijnej dyplomacji Javier Solana zgodził się, aby ambasadorowie krajów UE w Mińsku, przygotowali wspólny raport dotyczący praw człowieka i polskiej mniejszości na Białorusi.

Zdaniem ministra spraw zagranicznych, poprzez Unię Polska może także poprawić swoje stosunki z Rosją. Jak podkreślił, jeżeli nasz kraj uzyska większy wpływ na politykę zagraniczną wszystkich krajów członkowskich wobec Rosji, to "tym większa będzie szansa na sukces w stosunkach polsko-rosyjskich".

Minister S. Meller zapowiedział jednocześnie, że na początku 2006 r. chce zainicjować dyskusję Ministerstwa Spraw Zagranicznych ze wszystkimi siłami politycznymi w polskim parlamencie na temat unijnego Traktatu Konstytucyjnego i przyszłości UE. Jak ocenił, takie nieformalne rozmowy przybliżą nas do tego, czego nasz kraj oczekuje oczekuje od UE .

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6

- Wniosek dotyczący inicjatywy Francji zmieniającej decyzję Rady w sprawie zmiany aneksu 12 Wspólnej Instrukcji Konsularnej oraz aneksu 14a dotyczącego opłat wizowych (decyzja 2003/454/WE z 13 czerwca 2003) (Initiative by the French Republic to amend the Council Decision amending Annex 12 of the Common Consular Instructions and Annex 14a of the Common Manual on visa fees (Decision 2003/454/EC of 13 June 2003) JAI (2005) 005 - wraz z projektem rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 13775/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Konsularnego i Polonii Tomasz Lis.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera projektu decyzji Rady.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie wprowadzenia na rynek (do obrotu) na terytorium Wspólnoty, zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, kukurydzy (Zea Mays L., hybrydy MON 863 x MON 810) genetycznie zmodyfikowanej w celu uzyskania odporności na kukurydzianą stonkę korzeniową oraz niektóre szkodniki z rzędu lepidoptera (łuskoskrzydłe) (Proposal for a COUNCIL DECISION concerning the placing on the market, in accordance with Directive 2001/18/EC of the European Parliament and of the Council, of a maize product (Zea mays L., hybrid MON 863 x MON 810) genetically modified for resistance to corn rootworm and certain lepidopteran pests of maize) COM (2005) 564 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 14425/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Andrzej Mizgajski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera projektu decyzji Rady.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wprowadzania na rynek wyrobów pirotechnicznych (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the placing on the market of pyrotechnic articles) COM (2005) 457 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 13568/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wicedyrektor Departamentu Polityki Przemysłowej Antoni Miklaszewski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmniejszającego w wyniku postępowania rewizyjnego wysokość środków antysubsydyjnych na import bielizny pościelowej pochodzącej z Indii.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia Rady nr 950/2001 w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego i ostatecznego pobierania cła od importu niektórych rodzajów folii aluminiowych z Rosji (R 352) [Proposal to amend Council Regulation No 950/2001 imposing the definitive anti-dumping duty on collecting definitely the provisional duties on imports on certain aluminium foil originating in Russia (R 352)] - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Zbigniew Szaleniec.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu M. Korolec.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2759/75, rozporządzenie (EWG) nr 2771/75, rozporządzenie (EWG) nr 2777/75, rozporządzenie (WE) nr 1254/1999, rozporządzenie (WE) nr 1255/1999 i rozporządzenie (WE) nr 2529/2001 w sprawie wyjątkowych działań wspierających COM (2004)712 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 14034/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Kowalski. Poinformował on komisję o zakończeniu procedury legislacyjnej. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej wysłuchała przedstawiciela rządu i zgłosiła uwagi wobec niemożności wyrażenia opinii w terminie przewidzianym dla komisji.

- Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia europejskiego ugrupowania współpracy transgranicznej (EUWT) [Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European grouping of cross-border cooperation (EGCC)] COM (2004)496 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 11689/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Tomasz Nowakowski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2005) 547, 503, 538,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 550,

- przekazane w trybie art. 8 ustawy:

a)wniosek dotyczący rozporządzenia Rady rozszerzającego środki antydumpingowe na import mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Laosu,

b) postępowanie antysubsydiarne dotyczące importu elektronicznych kości pamięci, tzw. DRAMs (Dynamic Random Access Memories) pochodząych z Korei. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie przyjęcia specjalnych środków zapewniających, że cło wyrównawcze jest odpowiednio pobierane (Anti-subsidy preceeding concerning imports of certain electronic microcircuits known as DRAMs (Dynamic Random Access Memories) originating in the Republic of Korea. Proposal for a Council Regulation adopting special provisions to ensure that the countervailing duty is correctly levied. Investigation R-361).

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych dokonała wyboru zastępcy przewodniczącego komisji.

W dyskusji senator Stefan Niesiołowski zgłosił na to stanowisko kandydaturę senatora Andrzeja Mazurkiewicza. W tajnym głosowaniu przeprowadzonym przez senatorów: Ryszarda Góreckiego, Jarosława Laseckiego i Marka Ziółkowskiego senator A. Mazurkiewicz uzyskał jednomyślne poparcie i został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przygotowała inicjatywę uchwałodawczą dotyczącą utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

Po przedstawieniu przez przewodniczącego komisji senatora S. Niesiołowskiego projektu inicjatywy w tej sprawie, w głosowaniu, na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Spraw Zagranicznych wniosła następujący projekt uchwały w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej:

Art. 1.

Popierając cele Unii Międzyparlamentarnej, organizacji międzynarodowej skupiającej przedstawicieli suwerennych państw i działającej od 1889 r. jako forum międzyparlamentarne na rzecz pokoju, demokracji i współpracy między narodami oraz umacniania instytucji przedstawicielskich, Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża wolę utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej i jej udziału w pracach Unii Międzyparlamentarnej.

Art. 2.

Członkami Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej są wszyscy senatorowie Senatu VI kadencji.

Art. 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Jednocześnie ustalono, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję będzie reprezentować senator Jarosław Lasecki.

7 grudnia 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności wyrażono opinię w sprawie kandydatów do składu Krajowej Rady Sądownictwa. Do marszałka Senatu zgłoszono kandydatury senatorów Jarosława Chmielewskiego, Włodzimierza Łyczywka i Stanisława Piotrowicza.

Po wysłuchaniu kandydatów oraz rekomendacji Komisja Praw Człowieka i Praworządności pozytywnie zaopiniowała zgłoszonych kandydatów.

Następnie przystąpiono do dyskusji nad planem pracy komisji. Dotyczyła ona przede wszystkim prac nad ustawą budżetową na 2006 rok i podziału między senatorów części budżetu będących w zakresie zainteresowania komisji.

Senator Aleksander Bentkowski zaproponował podjęcie nowelizacji Regulaminu Senatu zmierzającej do skrócenia czasu pracy nad inicjatywami ustawodawczymi Izby, a także przygotowanie przez komisję projektu nowelizacji ustawy o komornikach.

Przewodniczący komisji senator Z. Romaszewski zaproponował zorganizowanie w maju lub czerwcu posiedzenia poświęconego lustracji oraz zmianom w ustawach o Instytucie Pamięci Narodowej oraz o rzeczniku interesu publicznego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła w trybie art. 9 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 roku o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia, Konsumentów (w dniach 8-9 grudnia br.) w związku z zasięgnięciem opinii komisji w tych sprawach. Informację przedstawili podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Anna Gręziak. Komisja podjęła decyzję, że nie zgłasza uwag do stanowisk rządu.

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Małgorzata Kutyła.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera projekt decyzji ramowej Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Andrzej Mizgajski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: sekretarz Anna Gręziak.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia wraz ze stanowiskiem rządu w trybie art. 9 ust. 1 ustawy i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

- Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów oraz zmieniającego Dyrektywę 1999/45/WE i Rozporządzenie (WE) {w sprawie Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych}.

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 67/548/EWG w celu dostosowania do rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów COM (2003) 644 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 15409/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator J. Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Polityki Przemysłowej Antoni Miklaszewski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei Wspólnotowych (Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community's railways) COM (2004)139, sygnatura Rady UE 7147/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Kolei i Transportu Kolejowego Małgorzata Słojewska.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów w kolejowym ruchu międzynarodowym COM(2004) 143 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 7149/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Kolei i Transportu Kolejowego M. Słojewska.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wnioski nierozpatrywane - propozycje zaakceptowane przez komisję

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2005) 527, 552, 556, 559, 563, 571,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 575

- przekazane w trybie art. 8 ustawy - Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie implementacji wspólnego stanowiska Rady 2005/440/CFSP w sprawie wprowadzenia sankcji wobec Demokratycznej Republiki Konga (Draft Council Decision implementing Common Position 2005/440/CFSP on sanctions against the Democratic Republic of Congo).

8 grudnia 2005 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

W imieniu grupy senatorów projekt przedstawił senator Edmund Wittbrodt. Celem zaproponowanej nowelizacji regulaminu było dostosowanie jego treści do uchwalonej 28 lipca br. ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Znowelizowana ustawa uprawnia organ właściwy na podstawie Regulaminu Senatu do wyrażania opinii w sprawie projektów aktów prawnych Unii Europejskiej, opinii o stanowiskach Rady Ministrów dotyczących procedur stanowienia prawa UE oraz opinii o stanowiskach zajmowanych podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej.

W dotychczasowym stanie prawnym (tj. sprzed nowelizacji) organ właściwy na podstawie Regulaminu Senatu był uprawniony jedynie do wyrażania opinii o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej (w trybie art. 6 ustawy). Art. 67b Regulaminu Senatu wskazywał, iż tym organem jest senacka Komisja Spraw Unii Europejskiej. Takie ograniczenie roli organów Senatu w procesie tworzenia prawa Unii Europejskiej zakwestionowała grupa senatorów, składając stosowny wniosek do Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał w wyroku z 12 stycznia br. (K 24/04) podzielił stanowisko wnioskodawców i stwierdził, że również ocena stanowiska Rady Ministrów przed ostatecznym rozpatrywaniem projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej (w trybie art. 9 ustawy) należy do kompetencji organu właściwego na podstawie Regulaminu Senatu. Zdaniem trybunału, w związku z przeniesieniem części kompetencji tworzenia prawa do Unii Europejskiej nawet ograniczony wpływ na kształt aktów prawnych tworzonych w Unii jest formą realizacji funkcji ustawodawczej przez parlament narodowy. Ponieważ ustawodawca konstytucyjny określił, iż funkcja ustawodawcza jest sprawowana w systemie dwuizbowym, więc musi to znaleźć odzwierciedlenie również w procedurze oceny aktów prawnych Unii.

Nowelizacja ustawy rozszerzyła ponadto kompetencje właściwych organów obu izb na ocenę stanowisk rządu dotyczących procedur stanowienia prawa UE w trybie art. 8 ustawy.

Opiniowany przez połączone komisje projekt zmiany Regulaminu Senatu odzwierciedlał zmiany zawarte w znowelizowanej ustawie i proponował, aby również nowe kompetencje należały do Komisji Spraw Unii Europejskiej.

W dyskusji senator Janusz Gałkowski zgłosił poprawkę dotyczącą wprowadzenia zmian do załącznika do Regulaminu Senatu zawierającego przedmiotowy zakres działania komisji senackich, ponieważ zakres zainteresowań Komisji Spraw Unii Europejskiej został tam określony dość ogólnie. Proponowana poprawka dotyczyła zmiany brzmienia pkt 11 w załączniku: "11) Komisji Spraw Unii Europejskiej - związane z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w szczególności zajmowanie stanowisk i wyrażanie opinii na temat projektów aktów prawnych Unii Europejskiej, stanowisk Rady Ministrów zajmowanych w trakcie przebiegu procedur stanowienia prawa Unii Europejskiej, stanowisk, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych w Radzie Unii Europejskiej, projektów umów międzynarodowych, których stroną mają być Unia Europejska, Wspólnoty Europejskie lub ich państwa członkowskie, oraz planów pracy Rady Unii Europejskiej, rocznych planów legislacyjnych Komisji Europejskiej, rozpatrywanie informacji i innych dokumentów przedkładanych przez Radę Ministrów;".

W głosowaniu połączone komisje poparły przedstawioną poprawkę i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora E. Wittbrodta.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Zdrowia. Senatorowie spotkali się z ministrem zdrowia Zbigniewem Religą i z przedstawicielami resortu: podsekretarzami stanu Andrzejem Wojtyłą, Jarosławem Pinkasem i Anną Gręziak oraz głównym inspektorem sanitarnym Andrzejem Trybuszem i głównym inspektorem farmaceutycznym Dorotą Duliban.

Podczas posiedzenia zapoznano się z priorytetami resortu i działaniami, jakie zamierza on podjąć w dziedzinie ochrony zdrowia w najbliższych latach. Jak stwierdził minister Z. Religa, planowana reforma systemu zdrowotnego powinna być rozłożona na 7 lat. W I kwartale 2007 r. ma być ustalony koszyk świadczeń gwarantowanych. Zmiany wymagają m.in. ustawy: o ratownictwie medycznym, o zawodzie pielęgniarki i położnej, o zakładach opieki zdrowotnej, Prawo farmaceutyczne czy ustawa o rejestracji leków.

Minister zdrowia poinformował senatorów, że resort zdrowia jest za umorzeniem pożyczek zaciągniętych przez publiczne szpitale i przychodnie z budżetu państwa. Jak stwierdził, intencją Ministerstwa Zdrowia jest zamiana pożyczek na dotacje i umorzenie ich spłaty. "Decyzja jednak zapada w Ministerstwie Finansów. My przygotujemy nowelizację ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji ZOZ-ów, która to zakłada" - zaznaczył.

Pieniądze, które szpitale otrzymały w ramach pożyczek, są przeznaczane w pierwszej kolejności na wypłatę zaległych podwyżek dla personelu medycznego z tytułu tzw. ustawy 203.

Tak zwana ustawa 203 o negocjacyjnym kształtowaniu płac nałożyła obowiązek wypłacenia pracownikom publicznych zakładów opieki zdrowotnej (ZOZ) podwyżek w wysokości 203 zł w 2001 roku oraz około 170 zł w roku następnym. Ustawodawca nie wskazał źródeł finansowania podwyżek.

Od wiosny 2005 roku ZOZ-y mogą zaciągać korzystnie oprocentowane pożyczki z budżetu państwa na mocy ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji ZOZ. W budżecie państwa na 2005 rok zagwarantowano 2,2 mld zł na pożyczki dla zadłużonych placówek, a także 200 mln zł dotacji dla niezadłużonych placówek medycznych.

W Polsce jest ponad 700 publicznych szpitali; z ustawy mogą korzystać także duże przychodnie publiczne zarejestrowane jako ZOZ-y. Obsługą transakcji zajmuje się BGK. Zadłużenie polskich placówek służby zdrowia szacowane jest obecnie na 5-7 mld zł.

Wiceminister zdrowia A. Wojtyła poinformował, że z zagwarantowanych 2,2 mld zł na pożyczki placówki medyczne wykorzystały do tej pory 1,7 mld zł. Dotacje w wysokości 200 mln zł zostały w całości wykorzystane.

"Wiemy, że ponad 50 placówek w kraju nie skorzystało z ustawy. Pozostały do wykorzystania środki, będziemy próbowali rozwiązać ten problem. W trudnej sytuacji są szpitale na Dolnym Śląsku i w Lubuskiem" - podkreślił wiceminister A. Wojtyła.

Ustawa o pomocy publicznej umożliwia też objęcie restrukturyzacją finansową długów cywilnoprawnych, czyli wobec dostawców. Szpitale mogą zawierać ugody z wierzycielami, spłacając część zobowiązań i rozkładając pozostałą część na raty. Rozpoczęcie programu restrukturyzacji oznacza wstrzymanie rujnujących szpitalne budżety egzekucji komorniczych.

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia senatorowie zapoznali się także z sytuacją zakładów farmaceutycznych Polfa Warszawa SA, Polfa Tarchomin SA oraz Polfa SA Pabianice w związku z ich restrukturyzacją i prywatyzacją. Są to ostatnie trzy zakłady farmaceutyczne będące własnością Skarbu Państwa i tworzą obecnie Polski Holding Farmaceutyczny (PHF), mający stać się znaczącym podmiotem działającym na rynku farmaceutycznym w Polsce, szczególnie w segmencie leków generycznych.

Przekazana senatorom informacja dotyczyła m.in. znaczenia tych zakładów dla polityki lekowej państwa, zwłaszcza dla procesu ustalania limitów cen na leki refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia i wpływu ich przekształceń na rynek leków w Polsce, a w szczególności wpływu na dostępność tanich leków i na stan finansów publicznych państwa związanych z refundacją leków, a także skutków ekonomicznych wynikających z ich połączenia.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Zdrowia dokonano wyboru zastępcy przewodniczącego komisji.

W dyskusji kandydaturę senatora Stanisława Karczewskiego na to stanowisko zgłosił senator Rafał Ślusarz. W tajnym głosowaniu przeprowadzonym przez senatorów Margaretę Budner, Janinę Fetlińską i Michała Okłę uzyskał on jednomyślne poparcie.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Ustawodawczej, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

W posiedzeniu udział wzięli: członek Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN prof. Jerzy Podracki z Uniwersytetu Warszawskiego, sekretarz naukowy Rady Języka Polskiego dr Katarzyna Kłosińska oraz sekretarz techniczny Agata Hącia, również z UW.

Projekt uchwały przygotowała Komisja Kultury i Środków Przekazu, w imieniu której omówiła go przewodnicząca komisji senator Krystyna Bochenek. Senator poinformowała o życzliwym przyjęciu tej inicjatywy przez polskich językoznawców - zarówno członków Rady Języka Polskiego przy PAN, którzy ściśle współpracowali z komisją w pracach nad projektem, jak i Komitetu Językoznawstwa Polskiej Akademii Nauk. Zainteresowanie wykazało także krakowskie Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego oraz Towarzystwo Kultury Języka.

W uzasadnieniu projektu senator K. Bochenek zwróciła uwagę na kilka ważnych czynników, które skłoniły Komisję Kultury i Środków Przekazu do podjęcia się inicjatywy uchwałodawczej, m.in. niebezpieczny trend do lekceważenia języka i jego odrębności, lekceważenie ortografii, brak polskich znaków i panującą w Internecie "bylejakość". Zapis internetowy jest przeniesieniem formy mówionej języka. Ponadto obserwuje się stałą tendencję spadkową, jeśli chodzi o czytelnictwo, co jest głównym powodem ubożenia zarówno języka mówionego, jak i pisanego.

Komisja Kultury i Środków Przekazu uznała również, że należy pielęgnować odmiany regionalne i gwarowe polszczyzny jako element promocji małych ojczyzn. Trzeba też zwrócić uwagę na język legislacyjny.

Po podpisaniu przez Polskę umowy akcesyjnej i wstąpieniu do Unii Europejskiej radykalnie zmieniła się sytuacja języka polskiego. Stał się on piątym pod względem ważności językiem Unii, z około ośmioprocentowym udziałem w strukturach unijnych. Wzrosło tym samym, jak zaznaczyła przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu, zainteresowanie naszym językiem wśród eurodeputowanych, a także pracowników administracji, tłumaczy i studentów.

Zdaniem członków Komisji Kultury i Środków Przekazu, ustanowienie Roku Języka Polskiego wyraźnie wzmocni działania promocyjne polszczyzny poza krajem.

Senator K. Bochenek zwróciła uwagę również na język legislacji, często niezrozumiały dla przeciętnego obywatela. Stwierdziła, że Senat - jako izba, której zadaniem jest m.in. poprawiać błędy - jest najbardziej odpowiednim organem, aby dbać o komunikatywność języka.

Przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu poinformowała, że marszałek Bogdan Borusewicz wyraził zgodę, by Rok Języka Polskiego stanowił formę promocji Senatu - na jego stronie internetowej można umieścić informacje o projekcie, przygotować plakaty na ten temat i szeroką informację medialną.

Podczas senator Adam Massalski zwrócił uwagę, że w projekcie uchwały znajduje się drobny błąd o charakterze redakcyjnym.

Senatorowie Kazimierz Kutz i Aleksander Bentkowski postulowali, by konsekwencją podejmowanej przez Senat uchwały były konkretne działania i przedsięwzięcia mające na celu upowszechnianie i promowanie poprawnej polszczyzny podczas Roku Języka Polskiego, takie jak konferencje, spotkania czy wydawnictwa senackie. Senator A. Bentkowski zaproponował, by Senat był inicjatorem pewnych zmian w ustawie o języku polskim.

Senator K. Bochenek zapewniła, że po uchwaleniu przez Izbę omawianej uchwały będą podejmowane różne inicjatywy związane z upowszechnieniem pięknej polszczyzny, także regionalnej. 21 lutego na całym świecie obchodzony jest Dzień Języka Ojczystego i właśnie tego dnia można uroczyście otworzyć Rok Języka Polskiego.

Senator K. Bochenek poinformowała, że w tekście projektu uchwały znalazł się błąd merytoryczny, a mianowicie informacja, że "w roku 2006 mija dwusetna rocznica rozpoczęcia edycji pierwszego słownika języka polskiego". Jest to nieprawda, ponieważ dopiero w 1807 r. rozpoczęto druk pierwszego słownika języka polskiego.

Sekretarz Rady Języka Polskiego dr K. Kłosińska zwróciła uwagę na kilka drobnych błędów interpunkcyjnych i składniowych w tekście projektu. Zapewniła, że Rada Języka Polskiego będzie nagłaśniać w mediach przypadający 21 lutego Dzień Języka Ojczystego. Może też występować do szkół z różnymi akcjami propagandowymi. Co dwa lata Rada Języka Polskiego przedstawia Sejmowi i Senatowi sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego, w którym znajdują się szczegółowe raporty dotyczące funkcjonowania polszczyzny w różnych odmianach, na przykład właśnie w języku legislacji czy w języku handlu.

Prof. J. Podracki podkreślił, że w ocenie Rady Języka Polskiego, przedstawiony projekt uchwały jest bardzo ważny i, jako pierwszy tego typu, ma znaczenie historyczne. Zdaniem językoznawców, uchwała będzie impulsem dla tych wszystkich instytucji w kraju, które powinny otaczać pieczą i kultywować piękną i poprawną polszczyznę.

Komisje zadecydowały, że nie będą głosowane poprawki stylistyczne i interpunkcyjne. Poddano pod głosowanie poprawkę zgłoszoną przez senator K. Bochenek, zmierzającą do wykreślenia z projektu uchwały zdania : "Senat przypomina, że w roku 2006 mija dwusetna rocznica rozpoczęcia edycji pierwszego słownika języka polskiego". Uzyskała ona jednomyślne poparcie.

Następnie poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie jednolitego tekstu projektu uchwały z przyjętą poprawką. Połączone komisje jednogłośnie zaakceptowały jednolity tekst projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego. Na sprawozdawcę stanowiska wybrano senator K. Bochenek.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  1. Wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: pomoc świąteczna dla rodzin polskich (zwłaszcza dzieci) na Białorusi, Litwie i Ukrainie - 74 000 zł.
  2. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  3. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: pomoc materialna i niematerialna polskim dzieciom z Białorusi w ramach V Akcji "Podarujmy Dzieciom Święta" - 20 000 zł.
  4. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  5. Stowarzyszenie na rzecz Osób Szczególnej Troski "Nadzieja" w Stalowej Woli: współpraca i wsparcie - projekt na rzecz tworzenia i doskonalenia systemu wspierania rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej pochodzenia polskiego zamieszkałej na terenie regionu iwano-frankowskiego - 15 000 zł.
  6. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  7. Caritas Polska w Warszawie: pięć tysięcy paczek świątecznych dla Polonii - 400 000 zł.
  8. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  9. Żagańskie Stowarzyszenie Muzyczne w Żaganiu: muzyka jako pomost w integracji młodzieży i element łączący - 14 800 zł.
  10. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

  11. Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: zorganizowanie obozu świątecznego dla dzieci i młodzieży polskiej z Białorusi - 83 050 zł.
  12. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

  13. Fundacja "Polonia Restituta" w Warszawie: zredagowanie i wydanie drukiem nr 3 i 4 kwartalnika "Nasza Rota" za rok 2005 - 45 000 zł.
  14. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  15. Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie: pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z Podbrodzia, na Litwie oraz z Jawora, na Ukrainie - 7000 zł.
  16. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  17. Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc polskim redakcjom radiowym i telewizyjnym - 34 000 zł.
  18. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  19. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup środków trwałych dla organizacji polskich i polonijnych oraz polskich placówek oświatowych za granicą - 458 890 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przychylając się do prośby prof. A. Stelmachowskiego, by z pierwotnie postulowanej kwoty przeznaczonej na zadanie: zakup środków trwałych dla 8 polskich szkół w rejonie solecznikowskim, na Litwie przesunąć kwotę 40 000 na zadanie: zakup środków trwałych na wyposażenie sal lekcyjnych w Samborze, na Ukrainie.

  1. Sprawy różne (programowe)

Przedmiotem obrad Zespołu Finansów Polonijnych były również następujące sprawy:

  1. Prośba o wyrażenie zgody na zmiany w umowie nr 3 z 7 kwietnia 2005 r., zawartej między Kancelarią Senatu a Fundacją "Semper Polonia" w Warszawie (pismo prezesa zarządu fundacji nr L.dz.620/2005 z 24 października br.) - propozycje prezesa fundacji wymagają zmiany uchwały nr 494 Prezydium Senatu z 18 lutego br.
  2. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

    Informacja Fundacji "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie o braku możliwości realizacji zadania państwowego polegającego na dofinansowaniu działalności szkoły polskiej w Algierze (pismo zarządu fundacji z 8 listopada br.) - wymagane uchylenie uchwały nr 635 Prezydium Senatu z 30 czerwca br. - wniosek o przyznanie dodatkowej kwoty 22 000 zł.

    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  3. Prośba o wyrażenie zgody na zmiany w umowach programowych, zawartych między Kancelarią Senatu a Stowarzyszeniem "Wspólnota Polska" w Warszawie (pismo prezesa stowarzyszenia nr L.dz. PS-31/178/05 z 30 listopada br.).

Komisja zaopiniowała prośbę pozytywnie.

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  1. złożone przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie:

  1. Zmniejszenia przyznanej kwoty dotacji

  1. Remont Domu Polskiego w Daugavpilsie, na Łotwie - o 474 226 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  1. Zwiększenia przyznanej kwoty dotacji

2. Budowa Polonijnego Centrum Kultury w Aguia Branca (Orzeł Biały), w Brazylii - zwiększenie o kwotę 34 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  1. Remont Domu Dziecka w Podbrodziu, na Litwie - zwiększenie o kwotę 86 803 zł.
  2. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  3. Remont klas w Szkole Ogólnokształcącej w Iwano-Frankowsku, na Ukrainie - zwiększenie o kwotę 7550 zł.
  4. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  5. Remont Domu Polskiego w Bystrzycy w Czechach - zwiększenie o kwotę 96 500 zł.
  6. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  7. Remont siedziby Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Gnojniku, w Czechach - zwiększenie o kwotę 12 000 zł.
  8. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  9. Rozbudowa Muzeum i Archiwum Węgierskiej Polonii w Budapeszcie, na Węgrzech - zwiększenie o kwotę 203 830 zł.
  10. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  11. Remont (po pożarze) Biblioteki Polskiej im. I. Domeyki w Buenos Aires, w Argentynie - zwiększenie o kwotę 16 000 zł.
  12. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  13. Zakup lokalu przeznaczonego na Dom Polski w Sankt Petersburgu, w Rosji - zwiększenie o kwotę 190 272 zł (ulega zmianie kwota postulowana przez komisję).

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, decydując o przedłożeniu Prezydium Senatu wniosku o zmniejszenie kwoty dotacji przyznanej na wyposażenie Domu Polskiego w Sankt Petersburgu do 76 418 zł, a więc o kwotę 80 000 zł, która -wbrew negatywnej opinii Zespołu Finansów Polonijnych - zostałaby przeznaczona na zadanie nr 16., a więc częściową refundację remontu Sanktuarium w Latyczowie oraz o kwotę 33 854 zł, która również wbrew negatywnej opinii Zespołu Finansów Polonijnych zostałaby przeznaczona na zadanie nr 17, a więc remont Domu Polskiego w Stryju, na Ukrainie.

  1. Wnioski o zlecenie nowych zadań inwestycyjnych.

P

10. Wymiana okien w Kościele w Czarnym Ostrowie, na Ukrainie - wniosek na kwotę 6500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  1. Wymiana stolarki okiennej w Domu Dziecka w Solecznikach wsi, na Litwie - wniosek na kwotę 15 508 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

12. Remont Domu Polskiego w Bochum, w Niemczech - wniosek na kwotę 22 139 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

13. Wykonanie centralnego ogrzewania w Domu Polskim w Paltinoasie, w Rumunii - wniosek na kwotę 37 433 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

14. Wykonanie centralnego ogrzewania w Domu Polskim w Pojana Mikuli, w Rumunii - wniosek na kwotę 20 321 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

15. Refundacja kosztów zakupu działki w Zułowie, na Litwie, miejscu urodzenia marszałka Józefa Piłsudskiego - wniosek na kwotę 73 797 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

16. Remont i roboty wykończeniowe w Sanktuarium M.B. w Latyczowie, na Ukrainie (refundacja poniesionych wydatków) - postulowana kwota refundacji 160 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie przeciwnie niż Zespół Finansów Polonijnych, przyznając 80 000 zł, a więc połowę postulowanej kwoty refundacji, przy czym ma być ona przesunięta z sumy pierwotnie przeznaczonej na wyposażenie Domu Polskiego w Sankt Petersburgu (wniosek nr 8).

B) złożone przez Fundację "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie:

17. Remont Domu Polskiego w Stryju, na Ukrainie - postulowana kwota zwiększenia dotacji 33 854 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, w przeciwieństwie do opinii Zespołu Finansów Polonijnych, ponownie wskazując jako źródło punkt przyznający 190 272 zł na wyposażenie Domu Polskiego w Sankt Petersburu (wniosek nr 8). Komisja sugeruje jednocześnie zobowiązanie Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" do wystąpienia do Urzędu Zamówień Publicznych o przyznanie "trybu z wolnej ręki" przy realizacji tego zadania inwestycyjnego.

IV Sprawy różne (inwestycyjne)

Jako ostatni omawiany był wniosek opisany w piśmie Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" z 29 listopada br. L.dz. I-181/2005, dotyczący rezygnacji z wykonania zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa zakupionego budynku na Dom Polski w Oszmianach, na Białorusi.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich. Rozpatrzono wnioski senatorów dotyczące zmian w składach komisji stałych Senatu.

Następnie, zgodnie z rozpatrzonymi wnioskami, na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła przedstawić Izbie następujący projekt uchwały w sprawie zmian w składach komisji senackich:

"Art. 1.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołuje:

1) senatora Dariusza Jacka Bachalskiego z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich,

2) senatora Zbigniewa Szaleńca z Komisji Spraw Unii Europejskiej,

3) senatora Jerzego Szmita z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Art. 2.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, wybiera:

1) senatora Dariusza Jacka Bachalskiego do Komisji Spraw Zagranicznych,

2) senatora Zbigniewa Szaleńca do Komisji Ustawodawczej,

3) senatora Jerzego Szmita do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Art. 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".

Następnie, w punkcie dotyczącym spraw różnych, Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na wniosek senatora Zbigniewa Romaszewskiego, dyskutowała o sposobie wypłacania senatorom przez Kancelarię Senatu środków finansowych na prowadzenie biur senatorskich. Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami marszałka Senatu nr 17 z 1 czerwca br. w sprawie czynności techniczno-organizacyjnych związanych z zakończeniem V i rozpoczęciem VI kadencji Senatu i nr 4 z 22 października 2001 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych tworzenia, funkcjonowania i znoszenia biur senatorskich, senatorowie są zobowiązani do założenia konta bankowego biura senatorskiego do 31 grudnia br. W związku z tym komisja uznała, że na konto bankowe biura senatorskiego powinny być przekazywane przez Kancelarię Senatu środki finansowe na należności powstałe w związku z prowadzeniem biura senatorskiego, które zgodnie z przepisami ustaw muszą być zapłacone w formie bezgotówkowej. Pozostałe środki finansowe na prowadzenie biura senatorskiego powinny być wypłacane przez Kancelarię Senatu w sposób wskazany przez senatora. Pismo w tej sprawie skierowano do marszałka Senatu.

Ponadto senatorowie wysłuchali propozycji senatora Aleksandra Bentkowskiego dotyczącej ujednolicenia tablic biur senatorskich, organizacji wnętrz tych biur oraz obligatoryjnego umieszczenia tam flagi i godła narodowego. Postanowiono, że senator A. Bentkowski przygotuje projekt stosownej uchwały w tej sprawie.

13 grudnia 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska wybrano zastępców przewodniczącego komisji. W dyskusji senator Paweł Michalak zgłosił na to stanowisko kandydaturę senatora Henryka Górskiego. Kandydaturę senatora Michała Wojtczaka rekomendowała senator Elżbieta Gelert. Senator Marek Waszkowiak zaproponował kandydaturę senatora P. Michalaka. W tajnym głosowaniu kandydaci na zastępców przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska uzyskali po 8 głosów i zostali wybrani na te stanowiska. Głosowanie przeprowadziła komisja skrutacyjna w składzie: senatorowie E. Gelert, Józef Łyczak i M. Waszkowiak.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska zapoznano się z priorytetami i programem działania ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Senatorowie wysłuchali informacji ministra Krzysztofa Jurgiela, który jako najważniejsze zadania do realizacji wskazał m.in.:

- szczegółową weryfikację budżetu na 2006 r. w obszarze rolnictwa pod kątem zapewnienia środków na krajowe współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej oraz polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich,

- ocenę realizowanych w latach 2004-2006 sektorowych programów operacyjnych i Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz innych programów realizujących cele i zadania polityki rolnej i prawodawstwa krajowego w tym zakresie, a także ich modyfikacje oraz podjęcie działań naprawczych,

- ocenę Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa na lata 2007-2013 przyjętej przez Radę Ministrów 29 czerwca br. w zakresie zgodności z celami polityki rolnej rządu,

- kontynuowanie prac nad programami operacyjnymi: Rozwój Obszarów Wiejskich oraz Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich na lata 2007-2013, i nad niezbędnym ustawodawstwem krajowym,

- dokonanie oceny realizowanych i planowanych do realizacji pozarolniczych programów i instrumentów pomocy krajowej i funduszy strukturalnych UE wspierających realizację celów polityki rolnej,

- opracowanie Krajowego Programu Rozwoju Rolnictwa wykorzystującego środki przeznaczone na Wspólną Politykę Rolną, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejskiego Funduszu Rybackiego, a także Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszy Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych, w tym Funduszu Ochrony Środowiska, Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i Leśnych,

- aktywny udział Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w reformowaniu Wspólnej Polityki Rolnej, Wspólnej Polityki Rybackiej oraz polityki wobec obszarów wiejskich, a także zwiększenie wpływu na procesy legislacji w Unii Europejskiej,

- przygotowanie, w porozumieniu z innymi resortami, założeń do Narodowego Programu Edukacji Młodzieży Wiejskiej, służącego ciągłemu dokształcaniu mieszkańców obszarów wiejskich (w tym tworzenia warunków do zdobycia wykształcenia średniego w systemie szkolnictwa dla dorosłych), przy wykorzystaniu środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych.

W swoim wystąpieniu minister rolnictwa i rozwoju wsi K. Jurgiel omówił również działania legislacyjne, jakie zamierza podjąć. Planowane jest przygotowanie do rozpatrzenia przez Radę Ministrów następujących projektów ustaw: o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie, o paszach, nowelizacji ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych umożliwiający wdrożenie programu poprawy jakości produktów rolnych poprzez zwiększenie zużycia kwalifikowanego materiału siewnego, o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin uprawnych, o zmianie ustawy o ochronie roślin w zakresie wprowadzenia przepisów dotyczących importu równoległego środków ochrony roślin, a także ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz o paliwie rolniczym i biopaliwach.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senatorowie zapoznali się także z priorytetami i programem działania ministra środowiska. Informację na ten temat przedstawił minister Jan Szyszko.

W opinii ministra, jakość polskiego środowiska jest bardzo dobra. Od 1991 r., kiedy przyjęto politykę ekologiczną państwa, postępuje systematyczna poprawa w tej dziedzinie. Jesteśmy liderami w zakresie inwestycji ekologicznych. Minister podkreślił, że Polska może się poszczycić dużą różnorodnością biologiczną, rzadko spotykaną w innych krajach europejskich. Jest to związane z dobrym stanem środowiska naturalnego i rolnictwem, w małym stopniu skażającym środkami chemicznymi.

Minister J. Szyszko zwrócił także uwagę na dobrze funkcjonujący system finansowania ochrony środowiska (fundusze ochrony środowiska).

Wśród najważniejszych działań, które należy podjąć w zakresie ochrony środowiska, minister J. Szyszko wskazał na konieczność uporządkowania prawa. Jego zdaniem, obecnie obowiązujące przepisy są niedobre, ponieważ jest to prawo nakazowe i zmianie powinna ulec jego filozofia.

W dyskusji senator Andrzej Gołaś stwierdził, że z pewnym niepokojem wysłuchał wystąpienia ministra, ponieważ zbyt dużo było w nim uwag dotyczących ochrony przyrody, a zbyt mało miejsca poświęcono szkodom środowiska powodowanym przez produkcję przemysłową (produkcja energii czy stali).

Senator Mirosław Adamczak pytał o politykę resortu w sprawie dzikich wysypisk śmieci i zanieczyszczenia wód. Senator M. Waszkowiak zwrócił uwagę na handel emisjami i związane z tym kontrowersje.

14 grudnia 2005 r.

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przewidywał:

- wybór zastępców przewodniczącego komisji,

- ustalenie harmonogramu pracy nad ustawą budżetową na rok 2006,

- sprawy organizacyjne,

- informację ministra rozwoju regionalnego o planowanych zamierzeniach resortu i priorytetach w zakresie polityki regionalnej.

- informację ministra spraw wewnętrznych i administracji o planowanych zamierzeniach resortu.

Otwierając posiedzenie, przewodnicząca komisji senator Elżbieta Rafalska zwróciła się o zgłaszanie kandydatów na stanowiska zastępców.

W dyskusji senator Marek Ziółkowski zgłosił kandydaturę senatora Mariusza Witczaka. Senator Przemysław Alexandrowicz zaproponował na to stanowisko senatora Sławomira Sadowskiego. Senator E. Rafalska zgłosiła kandydaturę senatora P. Alexandrowicza.

Do przeprowadzenia głosowania tajnego nad wyborem zastępców przewodniczącego komisji powołano komisję, w skład której weszło trzech senatorów: M. Ziółkowski, Andrzej Jaroch i Jarosław Gowin.

W głosowaniu tajnym nad wyborem zastępców przewodniczącego komisji oddano 13 głosów; głosów przeciwnych i nieważnych nie było. Wszyscy zgłoszeni kandydaci otrzymali po 12 głosów i zostali wybrani na zastępców przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Następnie przystąpiono do drugiego punktu porządku obrad komisji - ustalenia harmonogramu pracy nad ustawą budżetową na rok 2006. Przewodnicząca komisji omówiła prace nad ustawą budżetową oraz zaproponowała terminy posiedzeń komisji poświęconych rozpatrywaniu tej ustawy.

W punkcie trzecim porządku dziennego przewodnicząca komisji zasygnalizowała terminy kolejnych posiedzeń komisji dotyczących rozpatrywania ustaw, które będą przyjęte przez Sejm na posiedzeniu w dniach 14-16 grudnia br. Senator E. Rafalska poinformowała także o konferencji "Wykorzystanie funduszy europejskich na obszarach wiejskich", która odbędzie się 20 grudnia br. w Senacie, organizowanej przez Związek Gmin Wiejskich oraz Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Ponadto senator P. Alexandrowicz przekazał informację na temat Konwentu Przewodniczących Rad Miast Wojewódzkich, który odbył się w Katowicach i w którym z ramienia komisji uczestniczył wspólnie z senatorem Ryszardem Ciecierskim. W swym wystąpieniu senator przedstawił najważniejsze problemy poruszane podczas obrad konwentu.

Przewodnicząca komisji omówiła także kwestię zaproszeń, licznie napływających do komisji.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senatorowie zapoznali się ponadto z informacją ministra rozwoju regionalnego o planowanych zamierzeniach resortu i priorytetach w zakresie polityki regionalnej.

Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Władysław Ortyl, który omówił plany resortu w najbliższym okresie i przybliżył prace nad Narodowym Planem Rozwoju oraz ustawą - Prawo zamówień publicznych.

Następnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznała się z informacją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o planowanych zamierzeniach resortu. W tym punkcie głos zabrał podsekretarz stanu w MSWiA Władysław Stasiak, który omówił najważniejsze zamierzenia resortu dotyczące administracji rządowej i administracji samorządowej.

Wiceminister S. Stasiak zapowiedział prace resortu nad systemem zarządzania kryzysowego, systemem ratowniczo-gaśniczym oraz omówił przebieg prac nad ustawą kompetencyjną.

W dyskusji senator E. Rafalska pytała o delegatury administracji wojewódzkiej w terenie. Senator P. Alexandrowicz poruszył kwestię powiązania administracji rządowej i samorządowej. Senator Janusz Kubiak pytał o planowane zmiany w podziale administracyjnym kraju.

Ponadto w dyskusji poruszono kwestię kadencyjności burmistrzów i prezydentów miast, wdrożenia nowego systemu paszportowego oraz organów założycielskich szpitali.

15 grudnia 2005 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Obrony Narodowej wybrali dwóch zastępców przewodniczącego komisji. W dyskusji senator Henryk Górski zgłosił na to stanowisko kandydaturę senatora Czesława Rybki. Kandydaturę senatora Ludwika Zalewskiego zaproponował senator Cz. Rybka. W głosowaniu tajnym przeprowadzonym przez senatorów. H. Górskiego, Tadeusza Lewandowskiego i Piotra Wacha uzyskali oni poparcie członków komisji i zostali wybrani na zastępców przewodniczącego komisji.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie spotkali się z ministrem obrony narodowej Radosławem Sikorskim. Spotkanie poświęcone było aktualnym problemom obronności oraz planom działania Ministerstwa Obrony Narodowej. W tej części posiedzenia uczestniczyli także szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. Czesław Piątas oraz wiceminister obrony narodowej Stanisław Koziej.

W swoim wystąpieniu minister R. Sikorski podkreślił, ze Polska jest solidnym ogniwem NATO oraz lojalnym członkiem Unii Europejskiej i realizuje wynikające z tych sojuszy zadania.

Mówiąc o polskich żołnierzach stacjonujących w Iraku, szef resortu obrony stwierdził, że decyzję w sprawie polskiej obecności w tym kraju podejmie nowo wybrany prezydent.

Jako ważny priorytet minister obrony narodowej wskazał m.in. zwiększenie poziomu informatyzacji polskich sił zbrojnych, mówił także o kontroli bezpieczeństwa powietrznego nad państwami bałtyckimi.

Ponadto minister R. Sikorski poinformował senatorów o przekazaniu dokumentów Układu Warszawskiego do Instytutu Pamięci Narodowej, o reformie WSI i reformie szkolnictwa wojskowego. Kontynuowane będą działania zmierzające do uzawodowienia polskiej armii, w ciągu 6 lat powinien zostać zawieszony pobór do wojska. Szef resortu obrony zapewnił, że będzie zabiegał o to, by finansowanie sił zbrojnych wynosiło 2% prognozowanego PKB.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment