Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58), przedstawił Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 24 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

ustosunkowując się do oświadczenia złożonego przez Panią Senator Marię Szyszkowską dotyczącego wprowadzenia do szkół filozofii, jako obowiązkowego przedmiotu nauczania w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, uprzejmie informuję, że ten problem jest jednym z tematów dyskusji nad modernizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Doceniając potrzebę kształcenia filozoficznego, w postawie programowej dla gimnazjum i dla szkół ponadgimnazjalnych zawarta jest ścieżka edukacyjna Edukacja filozoficzna, której treści są obowiązujące na danym etapie kształcenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą one być realizowane w ramach nauczania różnych przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć. Cele edukacji filozoficznej i przewidywane osiągnięcia są dostosowane do wieku uczniów w poszczególnych typach szkół. W gimnazjum wśród celów kształcenia filozoficznego wymienia się między innymi wdrażanie do refleksji i logicznego myślenia, kształtowanie wrażliwości moralnej, pogłębianie rozumienia rzeczywistości, a wśród osiągnięć: znajomość najważniejszych pytań i pojęć filozoficznych, rozumienie człowieka jako bytu osobowego, umiejętność filozoficznego określenia prawdy, wolności i innych wartości. W szkołach ponadgimnazjalnych cele edukacji filozoficznej to między innymi: kształcenie umiejętności krytycznego myślenia, uczestnictwa w dialogu, w tym prezentacji własnego stanowiska i jego obrony; uświadomienie specyfiki zagadnień filozoficznych, ich genezy, rozwoju i roli w kulturze; rozwój myślenia teoretycznego. W wyniku tej edukacji uczeń powinien osiągnąć takie umiejętności jak: formułowania podstawowych pytań filozoficznych dotyczących rzeczywistości, człowieka i kultury; definiowania, klasyfikowania, argumentowania; dostrzegania zagadnień filozoficznych w nauce, sztuce oraz moralności i religii.

Rozpatrując problem ewentualnego wprowadzenia filozofii do zestawu obowiązkowych przedmiotów nauczania na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, należy wziąć pod uwagę szereg istotnych, niejednokrotnie znajdujących się w stosunku do siebie w opozycji, czynników. Z jednej strony znajdują się niekwestionowane walory poznawcze, kształcące i wychowawcze edukacji filozoficznej. Jednocześnie jednak nasuwają się pewne pytania o znaczeniu generalnym. Przede wszystkim wprowadzenie obowiązkowych zajęć z filozofii - zwłaszcza w proponowanym przez Panią Senator Szyszkowską wymiarze - musi pociągnąć za sobą zmianę w ramowych planach nauczania. W konsekwencji powstaje alternatywa: zwiększenia liczby godzin nauczania w tygodniu, lub zmniejszenia wymiaru kształcenia w innych przedmiotach o dwie godziny tygodniowo. W pierwszym przypadku obciążenie ucznia gimnazjum wyniesie 32 godziny tygodniowo, a w szkole ponadgimnazjalnej, zależnie od jej typu 34-36 godzin. Ponadto wprowadzenie nowego obowiązkowego przedmiotu nauczania wymaga opracowania dla niego podstawy programowej i standardów wymagań edukacyjnych niezbędnych dla mierzenia wyników kształcenia.

Mając na względzie uniwersalne walory edukacji filozoficznej, uprzejmie informuję, że zostały podjęte prace nad nowelizacją Podstawy programowej kształcenia ogólnego, która wejdzie w życie 1 września 2006 r. Filozofia będzie w niej umieszczona, jako przedmiot obowiązkowy, a w ślad za tym zostaną opracowane standardy wymagań edukacyjnych dla tego przedmiotu oraz w ramowych planach nauczania będą przewidziane godziny na jego nauczanie. Problem nowych planów nauczania zostanie rozwiązany kompleksowo tak, aby młodzież nie została nadmiernie obciążona obowiązkami szkolnymi.

Z poważaniem

Krystyna Łybacka


Oświadczenie