Dziękuję, Panie Marszałku.
Moje oświadczenie kieruję do minister Łybackiej. Poddaję pani pod rozwagę propozycję wprowadzenia do szkół filozofii, jako przedmiotu obowiązkowego w gimnazjach i liceach, w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, ze względu na to, że wiedza filozoficzna jest niezbędna specjalistom we wszystkich dziedzinach. A przypominam, że została wyrugowana z nauczania w wyższych uczelniach. Tę inicjatywę wprowadzenia filozofii do programów nauczania popie
rają między innymi trzej profesorowie filozofii, których nazwiska wymieniam w oświadczeniu. A całość oświadczenia składam do protokołu. Dziękuję.Oświadczenie złożone
przez senator Marię Szyszkowską
Oświadczenie skierowane do minister edukacji narodowej i sportu Krystyny Łybackiej
Przedstawiam Pani i daję pod rozwagę propozycję wprowadzenia do szkół filozofii, jako przedmiotu obowiązkowego w gimnazjach i liceach, w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Filozofia jako nauka stanowi podwaliny naszej kultury europejskiej, jest punktem wyjścia do zrozumienia pozostałych nauk oraz pomaga w kształtowaniu postaw szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka w duchu wieloświatopoglądowości. Elementarna wiedza filozoficzna jest niezbędna do lepszego zrozumienia funkcjonujących mechanizmów społecznych oraz pozwala w twórczy sposób wpływać na kształt rzeczywistości.
Moją inicjatywę wprowadzenia filozofii do programów nauczania popierają między innymi:
- prof. nadzw. dr hab. Witold Tulibacki, rektor Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego.
- ks. prof. zw. dr hab. Zachariasz Łyko z Katedry Filozofii, Etyki i Socjologii Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
- prof. zw. dr hab. Józef Bańka, dyrektor Instytutu Filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowica
ch.Zwracam się również z prośbą o podjęcie działań zapobiegających korzystaniu i zalecaniu przez nauczycieli podręczników zawierających treści dyskryminujące osoby homoseksualne. Dotarły do mnie wiadomości, że informuje się uczniów błędnie o homoseksualizmie - między innymi chodzi o "Wędrując ku dorosłości", red. T. Król, "Przygotowanie do życia w rodzinie", klasy I-III gimnazjum, Kraków 1999 r., str. 109-110, podręcznik zalecany przez MENiS). Posługiwanie się w procesie edukacji takimi podręcznikami wzbu
dza niepokój z tego powodu, że kształtują one świadomość młodych ludzi w duchu negatywnych stereotypów funkcjonujących w naszym społeczeństwie.Z wyrazami szacunku
prof. zw. dr hab. Maria Szyszkowska
senator RP