Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Szydłowskiego, złożone na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81):
Warszawa, dnia 18 marca 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na pismo nr BPS/DSK-043-109/05 z dnia 23 lutego 2005 r., uprzejmie przedkładam odpowiedź na oświadczenie Pana Senatora Krzysztofa Szydłowskiego, złożone podczas 77. posiedzenia Senatu RP, w dniu 18 lutego 2005 r., w sprawie rozdzielenia funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego.
W marcu 2004 r. ówczesny Minister Sprawiedliwości skierował do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze.
Projekt ten koncentrował się przede wszystkim na realizacji następujących zagadnień:
1) rozdzielenia funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości,
2) wprowadzeniu kadencyjności funkcji Prokuratora Generalnego i jego zastępców, prokuratorów apelacyjnych i okręgowych oraz ich zastępców, a także prokuratorów rejonowych, jak również wojskowych prokuratorów okręgowych i wojskowych prokuratorów garnizonowych.
Proponowane uregulowania - według założeń - miały zmierzać do osiągnięcia wskazanych celów poprzez przyjęcie odpowiednich rozwiązań ustrojowo-organizacyjnych, w celu uwolnienia prokuratury od podejrzeń o podatność na polityczne oddziaływanie władzy wykonawczej, a prokuratorom zapewnić większą niż dotychczas niezależność w konkretnych sprawach i umocnić ich apolityczność.
Projekt przewidywał rozwiązanie o charakterze fundamentalnym - rozdzielenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego.
Funkcja Prokuratora Generalnego, jako naczelnego organu prokuratury, stałaby się funkcją samodzielną. Prokurator Generalny w nowej roli stałby się przełożonym prokuratorów powszechnych i wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Bez zmian miało zaś pozostawać usytuowanie centralnych jednostek organizacyjnych prokuratury - Prokuratury Krajowej, Naczelnej Prokuratury Wojskowej i Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Projekt powyższy spotkał się z zasadniczymi zarzutami co do samej koncepcji reformy ustroju prokuratury. Wskazywano także na potrzebę analizy aspektów natury konstytucyjnej. Wyrażane były bowiem poglądy, że rozdzielenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego jest sprzeczne z obowiązującą Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.
Wobec podniesionych argumentów odstąpiono od nadawania omawianemu projektowi dalszego biegu legislacyjnego i ponownie podjęto rozważania i prace analityczne, zmierzające do wypracowania podstawowej koncepcji nowego usytuowania prokuratury.
Prace te, jak dotychczas, nie zostały zakończone.
W przyszłości ich efekty zostaną przedstawione Radzie Ministrów, zgodnie z przepisami o postępowaniu z projektami dokumentów rządowych.
W tej sytuacji jednoznaczna odpowiedź na postawione przez Pana Senatora pytanie, oparta o materiały, które nie nabrały jeszcze kształtu chociażby wstępnego projektu aktu normatywnego, pozbawiona byłaby doniosłości prawnej.
Z wyrazami szacunku
z upoważnienia
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
Andrzej Grzelak
SEKRETARZ STANU