Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Szydłowskiego, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, 2004-01-27
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na przekazane przy piśmie z dnia 15.12.2003 r. oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Szydłowskiego podczas 50 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w związku ze sprzedażą przez Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. udziałów spółki ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o., uprzejmie informuję, iż Zarząd PKN ORLEN S.A. od 2003 roku realizuje Program Restrukturyzacji Grupy Kapitałowej ORLEN. Program Zarządzania Wartością Firmy oraz Program Kompleksowej Redukcji Kosztów Operacyjnych, celem realizacji których jest podwojenie wartości Grupy Kapitałowej ORLEN do 2006 roku i redukcja kosztów w wysokości 800 mln zł.
W wyniku realizacji Program Kompleksowej Redukcji Kosztów Operacyjnych, w PKN ORLEN S.A., ujednolicono poziom cen usług przewozowych dla wszystkich spółek transportowych z Grupy Kapitałowej. Redukcja stawek przewozowych nie jest związana z dążeniem PKN ORLEN S.A. do obniżenia wartości spółek transportowych w celu ich sprzedaży po zaniżonej cenie, lecz dotyczy trwającego w Koncernie procesu redukcji kosztów i chęci wprowadzenia jednolitych, rynkowych cen dla wszystkich podmiotów transportowych w Grupie Kapitałowej. Obecnie stawki przewozowe oferowane przez PKN ORLEN S.A. spółkom transportowym są odzwierciedleniem stawek rynkowych, akceptowanych przez inwestorów zainteresowanych zakupem udziałów oferowanych przez PKN ORLEN S.A.
Transakcja sprzedaży wszystkich posiadanych przez PKN ORLEN S.A. udziałów w Spółce ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. związana jest z realizacją Programu Restrukturyzacji grupy Kapitałowej ORLEN, który zakłada wyjście Spółki z inwestycji w obszarze spółek o charakterze niestrategiczym, niezwiązanych bezpośrednio z działalnością rafineryjno-petrochemiczną i sprzedażą produktów naftowych. Przychody Koncernu z tytułu realizacji tego Programu pozwolą na sfinansowanie i podniesienie efektywności działalności podstawowej Koncernu.
Z przekazywanych przez Spółkę informacji w sprawie transakcji sprzedaży udziałów w Spółce ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. wynika, że Spółka ta należała do grupy spółek transportowych, w stosunku do których PKN ORLEN S.A. stosowała wyższe stawki przewozowe, mimo to przewiduje się, że wynik finansowy netto Spółki za rok 2003 będzie ujemny.
Firma Nijman Zeetank International Transport, jest polską spółką należącą do holenderskiej grupy kapitałowej Nijman Zeetank International Logistic Group, zajmującą się świadczeniem usług w zakresie dystrybucji produktów naftowych paliwa, gazu, szkła oraz towarów drobnicowych. Nijman Zeetank International Transport jest firmą o ugruntowanej pozycji rynkowej i stabilnych przepływach finansowych, charakteryzującą się dobrą opinią wyrażaną przez ich kontrahentów.
Strategia inwestora w stosunku do Spółki ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. opierać się ma na utrzymaniu zaopatrywania stacji paliw PKN ORLEN S.A. i pozostałych kontrahentów oraz rozbudowie transportu międzynarodowego w oparciu o posiadane przez Nijman Zeetank kontrakty.
Zaoferowana przez Nijman Zeetank International Transport i zaakceptowana przez PKN ORLEN S.A. cena sprzedaży udziałów Spółki ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. została ustalona w oparciu o ocenę zdolności spółki do generowania przepływów pieniężnych, które są odzwierciedleniem stawek rynkowych. Z uwagi na usługowy charakter działalności Spółki, zastosowanie wyceny aktywów wg metody majątkowej mogło pełnić jedynie funkcję pomocniczą.
Ponadto, wynegocjowana cena sprzedaży przez PKN ORLEN S.A. udziałów spółki ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. uzależniona była od poziomu gwarancji pracowniczych, którego główne zapisy są następujące:
ˇ okres ochronny - 24 miesiące;
ˇ gwarancje zatrudnienia dla wszystkich kierowców (60 osób) przez cały okres ochronny, tj. w ciągu 24 miesięcy; w stosunku do pozostałych pracowników inwestor gwarantuje, iż nie dokona żadnych zwolnień w ciągu 6 miesięcy (gwarancja nie obejmuje kadry zarządzającej);
ˇ jeżeli po 6 miesiącach lecz przed upływem 24 miesięcy inwestor dokona zwolnienia, zwolniony pracownik otrzyma (poza świadczeniami przewidzianymi przepisami prawa) odprawy w wysokości zależnej od stażu pracy:
- od 0 - 3 lat - 3 miesięczne wynagrodzenie,
- od 3 - 10 lat - 4 miesięczne wynagrodzenie,
- od 10 - 20 lat - 5 miesięczne wynagrodzenie
- powyżej 20 lat - 6 miesięcznych wynagrodzeń;
ˇ w przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron, pracownik otrzyma dodatkową gratyfikację za dobrowolne odejście liczone w średnich miesięcznych wynagrodzeniach w ORLEN Transport Lublin, tj. 3.350 zł:
- 12 - 15 miesięcznych wynagrodzeń dla pracowników o stażu powyżej 20 lat,
- 10 - 13 miesięcznych wynagrodzeń przy stażu powyżej 10-20 lat,
- 8-11 wynagrodzeń przy stażu powyżej 3-10 lat,
- oraz 6-9 wynagrodzeń przy stażu do 3 lat;
ˇ pracownikom posiadającym uprawnienia do wcześniejszej emerytury, którzy złożą deklarację odejścia z pracy w ciągu 6 miesięcy od daty zakupu, inwestor gwarantuje wypłatę zachęty w wysokości 10.000 zł.
Z ww. zapisów gwarancji pracowniczych wynika, że inwestor w ciągu pierwszych sześciu miesięcy nie zwolni żadnego z pracowników (z wyłączeniem kadry menedżerskiej), a w ciągu 2 lat nie zwolni żadnego z kierowców, którzy stanowią połowę załogi Spółki, zatrudniającej 120 osób. PKN ORLEN S.A. szacuje, iż po odliczeniu osób w wieku emerytalnym i przedemerytalnym problem redukcji zatrudnienia może dotyczyć 15-20 osób.
Na podstawie powyższych informacji należy uznać, iż transakcja sprzedaży przez PKN ORLEN S.A. udziałów spółki zależnej ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o. została przygotowana w sposób zabezpieczający zarówno dalszy rozwój tej spółki, jak również interesy zatrudnionych w niej pracowników. Należy oczekiwać, iż wejście do tej spółki inwestora strategicznego stworzy nowe możliwości dywersyfikacji prowadzonej działalności, w tym do pozyskania innych odbiorców usług niż PKN ORLEN S.A. Zastosowana metoda wyceny wartości spółki, oparta na zdyskontowanych przepływach finansowych (DCF), pozwala na prawidłowe określenie wartości godziwej wycenianego podmiotu gospodarczego i jest powszechnie stosowana do określenia wartości firm dochodowych.
Przedkładając powyższe uprzejmie informuję, iż PKN ORLEN S.A. jest spółką giełdową, która podlega sztywnym rygorom stawianym przez akcjonariuszy w odniesieniu do efektywności zaangażowanych kapitałów i zdolności do generowania zysku oraz umiejętności dopasowania się do warunków rynkowych. Zarząd Spółki zobligowany jest do kierowania firmą w sposób zgodny z oczekiwaniami akcjonariuszy oraz standardami typowymi dla koncernów naftowych. W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa, obecna struktura Grupy Kapitałowej ORLEN obarczona jest uwarunkowaniami połączenia spółek: "Petrochemia" Płock S.A. i Centrali Produktów Naftowych "CPN" S.A. i nie jest typowa dla koncernów naftowych. Transakcja sprzedaży udziałów ORLEN Transport Lublin Sp. z o.o., zabezpieczona pakietem osłon socjalnych, jest integralnym elementem restrukturyzacji Grupy Kapitałowej ORLEN. Oczekiwane zmiany w tym zakresie są ściśle związane z realizowanym przez Zarząd Spółki Programem Zarządzania Wartością Firmy, którego celem jest podwojenie wartości Grupy kapitałowej ORLEN i redukcji kosztów.
Z wyrazami szacunku
MINISTER SKARBU PAŃSTWA
z up. PODSEKRETARZ STANU
Tadeusz Soroka