Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7):

Warszawa, 2002.03.8

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Senatora Józefa Sztorca, złożonym podczas 7 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 stycznia br. i dotyczącym problemów miasta Tarnowa, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Ad 1. Sprawa finansowania dróg w tym mieście.

Tarnów jest miastem na prawach powiatu, wobec czego odcinki dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych przebiegające przez to miasto są finansowane z subwencji drogowej ustalanej corocznie w ustawie budżetowej.

Wielkość tej subwencji zależy od wysokości planowanej akcyzy od paliw płynnych której część (w r. 2002 = 18%) kierowana jest na finansowanie dróg samorządowych.

Szczegółowy podział subwencji pomiędzy poszczególnych zarządców dróg dokonywany jest za pomocą specjalnego algorytmu przeliczeniowego ustalonego rozporządzeniem Rady Ministrów w dniu 15 grudnia 1998 r., który uzależnia wielkość przydzielanych środków głównie od długości i powierzchni dróg oraz wielkości ruchu na tych drogach.

W wyniku tego podziału miasto Tarnów otrzyma prawdopodobnie w 2002 r. o 14% mniej środków niż w 2001 r. (ostatecznie kwoty te określi ustawa budżetowa). Wynika to z następujących przyczyn:

- zmniejszenia subwencji ogólnej w stosunku do 2001 r. (niższa planowana akcyza od paliw płynnych) - o 4%

- spadku działu wszystkich miast na prawach powiatu w ogólnej kwocie subwencji na drogi samorządowe wobec wzrostu udziału powiatów ziemskich wynikającego z dokonanych tam pomiarów ruchu - o 6%

- spadku udziału miasta Tarnowa w puli podziału części subwencji przypadającej na wszystkie miasta na prawach powiatu wobec zwiększenia długości dróg i innych miastach - o 4%.

Obecna propozycja podziału jest zgodna z obowiązującą ustawą o finansowaniu dróg publicznych i cytowanym rozporządzeniem, które ponadto nie przewidują żadnych rezerw dających możliwość przeprowadzania korekt. Wobec ogólnie zbyt szczupłych środków kierowanych na drogi samorządowe miasto Tarnów jest jednym z wielu zarządców dróg samorządowych w Polsce, których potrzeby znacznie przekraczają możliwości ich sfinansowania.

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, wychodząc naprzeciw problemom miasta, wystąpiła z propozycją przejęcia w utrzymanie całego odcinka obwodnicy Tarnowa (która kilkakrotnie przecina granicę miasta) wzdłuż drogi nr 4 w zamian za przekazanie przeznaczonej na to części subwencji drogowej. Niestety kwestia finansowa uniemożliwiła zawarcie stosownego porozumienia, które mogłoby odciążyć miasto od wydawania znacznych sum na ten cel.

Spośród 4 zadań inwestycyjnych wymienionych przez Pana Senatora część prawdopodobnie zrealizuje GDDP (na pewno węzeł "Lwowska", a w przypadku przejęcia całej obwodnicy miasta również modernizację węzła "Krakowska" wzdłuż drogi nr 4).

Ad. 2. Problemy związane ze skanalizowaniem południowej części miasta.

Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.) sprawy związane z budową kanalizacji sanitarnej, utylizacją osadów ściekowych oraz rekultywacją składowiska odpadów komunalnych należą do zadań własnych gminy.

Finansowanie ww. inwestycji oprócz środków własnych gmin i środków budżetowych może odbywać się również z udziałem środków funduszy ekologicznych i pomocy zagranicznej np. ISPA.

Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast - podlegający Ministrowi Infrastruktury - nie dysponuje środkami finansowymi na wsparcie realizacji inwestycji planowanych przez miasto Tarnów i okoliczne gminy.

Uzyskanie pomocy finansowej na realizację inwestycji będzie możliwe po wejściu w życie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji, którą aktualnie zajmuje się Parlament.

Ad 3. Sprawa budynku dworca kolejowego w Tarnowie.

W skład kompleksu dworcowego na terenie stacji Tarnów (wpisanego do rejestru zabytków) wchodzą:.

a) budynek dworcowy o kubaturze 25 717 m3 i powierzchni użytkowej 2671 m2

b) perony i wiaty peronowe (3 szt.).

Obecny stan techniczny budynków i budowli kwalifikuje je do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji, na którą w latach 1998/99 została opracowana dokumentacja oraz ekspertyzy techniczne.

Według przedmiotowych opracowań koszt modernizacji wynosi:

- budynku dworcowego - 9 165 tys. zł (poziom cen z 1999 r.),

- wiat i nawierzchni na peronie drugim - około 549 tys. zł.

Z uwagi na fakt, iż w najbliższych latach PKP S.A. nie będzie w stanie pokryć kosztów remontu dworca w Tarnowie, zaś wielkość powierzchni użytkowej tego obiektu znacznie przekracza realne potrzeby w zakresie obsługi podróżnych, PKP S.A. zaproponowała władzom samorządowym miasta Tarnowa przejęcie obiektu, za anulowanie zaległości podatkowych PKP S.A. Propozycja ta nie zyskała aprobaty samorządu miasta Tarnowa.

Aktualnie Oddział Nieruchomości PKP S.A. prowadzi przygotowania do ogłoszenia przetargu na dzierżawę około 80% powierzchni dworca na okres około 29 lat, z obowiązkiem podniesienia nakładów na jego modernizację w wysokości około 10 mln zł.

Zasadnicze rozstrzygnięcia w zakresie modernizacji dworca kolejowego będą znane w połowie br.

Z wyrazami szacunku

MINISTER INFRASTRUKTURY

z up. SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat


Oświadczenie