Spis oświadczeń


7. posiedzenie Senatu RP

30 stycznia 2002 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatora Józefa Sztorca

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra infrastruktury Marka Pola.

Zwracam się do pana w trzech sprawach:

1. Samorząd miasta Tarnowa wielkim wysiłkiem rzeczowym i finansowym realizuje szereg inwestycji niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania miasta, realizowania jego zadań własnych i zleconych. Zaplanowane są i w perspektywie najbliższych pięciu lat będą realizowane inwestycje drogowe polegające na modernizacji lub budowie nowych ulic. Chodzi o tak zwany węzeł Lwowska, węzeł Krakowska, ulicę Nowodąbrowską, będącą częścią drogi krajowej nr 73, oświetlenie węzła Tuchowska w ciągu drogi krajowej nr 4. Wartość kosztorysowa wyżej wymienionych prac wynosi: "drogi" - 25 milionów 900 tysięcy zł.

Kwoty powyższe są niezbędne dla wieloletniej realizacji inwestycji. Zdaję sobie sprawę, że do budżetów samorządów kierowane są subwencje ogólne na tego typu zadania. Lecz problem tkwi w tym, że środki finansowe przez ostatnie lata były zmniejszane. W efekcie przy zwiększonym ruchu kołowym następuje techniczna degradacja sieci dróg.

Szanowny Panie Premierze! Zarząd Miasta Tarnowa od wielu lat podnosi kwestię braku środków finansowych na realizację inwestycji drogowych. Kieruje pisma do różnych "ośrodków decyzyjnych", jak dotąd bezskutecznie! Z niepokojem przyjmujemy informację o planowanym piętnastoprocentowym zmniejszeniu w stosunku do roku ubiegłego subwencji ogólnej dla miasta Tarnowa przy jednoczesnym wzroście przewozów. Znam stan finansów publicznych, lecz jeśli miasto nie może liczyć na postulowane kwoty, to przynajmniej zabezpieczenie subwencji na poziomie niech będzie dobrą prognozą na przyszłość. O to, Panie Premierze, wnoszę.

2. W zakresie ochrony środowiska planuje się skanalizowanie południowej części miasta Tarnowa, co umożliwi przerzucenie ścieków do grupowej oczyszczalni ścieków, utylizację osadów ściekowych, rekultywację techniczną składowiska odpadów komunalnych w celu ograniczenia zanieczyszczeń wód podziemnych, powierzchniowych i gleby oraz atmosfery. "Ochrona środowiska" - 45 milionów 500 tysięcy zł. Czy miasto i okoliczne gminy mogą liczyć na finansowe wsparcie w tym zakresie - w rozsądnym rozmiarze i czasie?

3. Ze względów "historycznych" na odrębne potraktowanie zasługuje budynek dworca kolejowego w Tarnowie. Na początku, wiele lat temu podejmowano starania o jego estetyzację. Lata mijały i poza drobnymi remontami elewacji oraz malowaniem ścian nic nie zrobiono. A czas zrobił swoje. Budynek dworca i jego zaplecze przedstawiają obraz nędzy i rozpaczy. Jest to miejsce, w którym przebywa się wyłącznie z konieczności! Proszę zatem o wyjaśnienie, czy i kiedy należy się spodziewać generalnego remontu obiektu, tak by o dworcu kolejowym w Tarnowie zaczęto mówić, że faktycznie jest to wizytówka miasta.

Józef Sztorc


Spis oświadczeń