Informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 66), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, dn. 11.08. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora RP - Jana Szafrańca na 66 posiedzeniu Senatu w dniu 8 lipca br. w sprawie organizacji i finansowania świadczeń zdrowotnych w rodzaju psychiatrii i leczenia uzależnień na terenie województwa podlaskiego, przesłane pismem Pana Marszałka z dnia 13 lipca br., znak: BPS/DSK-043-330-04, uprzejmie informuję:
Zgodnie z art. 37 i art. 49 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391) Fundusz zarządza środkami finansowymi przekazywanymi na podstawie ustawy oraz zawiera umowy ze świadczeniodawcami w celu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym w ramach posiadanych środków finansowych.
W celu dokonania oceny sytuacji placówek ochrony zdrowia na terenie województwa podlaskiego Minister Zdrowia zwrócił się do Centrali i Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o przedstawienie stanowiska w kwestii kryteriów, które wpłynęły na ustalenie cen w kontraktach ze świadczeniodawcami. Ponadto Minister Zdrowia oczekiwał przedstawienia informacji na temat działań podejmowanych przez Fundusz w celu wprowadzenia zmian wartości kontraktów, a także przebiegu procesu renegocjacji umów ze świadczeniodawcami i ich przewidywanych skutków w II półroczu 2004 r.
Zgodnie z otrzymanymi informacjami, Narodowy Fundusz Zdrowia na bieżąco monitoruje sytuację finansową wszystkich oddziałów wojewódzkich i w miarę pojawiania się nowych, dodatkowych możliwości finansowych podejmuje stosowne działania w celu optymalnego wykorzystania dostępnych środków finansowych tj., jak najlepszego zabezpieczenia potrze zdrowotnych w kraju.
Ze względu na odnotowany wyższy niż planowany spływ składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego w pierwszych miesiącach br., Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z uchwałą nr 148/2004 z dnia 2 czerwca br. wystąpił o zwiększenie planu kosztów świadczeń zdrowotnych oddziałów wojewódzkich o dodatkowe środki w wysokości 168 mln zł, w tym o 4,7 mln zł dla Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu. Podziału ww. środków dokonano pomiędzy oddziały wojewódzkie uwzględniając następujące czynniki:
- różnice w dostępności do świadczeń zdrowotnych,
- wyrównanie poziomu finansowania,
- liczby ubezpieczonych w danym oddziale wojewódzkim,
- konieczności zabezpieczenia świadczeń dla uprawnionych na podstawie przepisów o koordynacji,
- zwiększonej migracji ubezpieczonych,
- wniosków oddziałów wojewódzkich (w związku z powstaniem nowych placówek ochrony zdrowia, oddziałów szpitalnych itp.).
Podkreślenia wymaga fakt, iż przyjęte przez Fundusz konsekwentne zasady podziału środków spowodowały wzrost planowanych nakładów na świadczenia zdrowotne we wszystkich oddziałach wojewódzkich.
Zgodnie z planem finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2004 rok, przyjętym zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 czerwca br. średni planowany koszt świadczeń zdrowotnych na 1 ubezpieczonego, wg ilości ubezpieczonych wynikających z danych Centralnego Wykazu Ubezpieczeń na dzień 1 maja 2004 r. (po wyłączeniu z łącznej sumy kosztów refundacji cen leków, lecznictwa uzdrowiskowego i profilaktycznych programów zdrowotnych) w oddziałach wojewódzkich NFZ wynosi 628,36 zł, a w Podlaskim OW NFZ 613,40 zł. Pod względem wskazanych wysokości kosztów pozycja Podlaskiego OW NFZ plasuje się na 4 miejscu wśród oddziałów NFZ, a w odniesieniu do poprzedniej wersji planu finansowego NFZ (tj. z dnia 13 października 2003 r.) zauważa się wzrost środków finansowych na ubezpieczonego w Podlaskim OW NFZ o 51,89 zł (tj. o 9,58%).
Zgodnie z ww. zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 czerwca br., zmieniającym zarządzenie w sprawie planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2004 r., Podlaski OW NFZ otrzymał dodatkowo w stosunku do planu z dnia 13 października br. kwotę 17 191 tys. zł (po wyłączeniu z łącznej sumy kosztów refundacji cen leków, lecznictwa uzdrowiskowego i profilaktycznych programów zdrowotnych) na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych. Na koszty świadczeń zdrowotnych Podlaski OW NFZ będzie więc mógł przeznaczyć w roku 2004 łączną kwotę 901 680 tys. zł.
Analiza wielkości kosztów świadczeń zdrowotnych w poszczególnych województwach (regionalnych kasach chorych / oddziałach wojewódzkich Funduszu) pokazuje, iż w latach 2003-2004, koszty świadczeń w rodzaju psychiatrii i leczenia uzależnień na terenie województwa podlaskiego ulegały zmianom. W roku 2003 koszty świadczeń w omawianym rodzaju wynosiły 37 521, 81 tys. zł, a w roku 2004 wynoszą 38 600 tys. zł, co stanowi wzrost o 1,06%.
Stosowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2004 podział środków finansowych między oddziały wojewódzkie określony został na podstawie budżetów oddziałów wojewódzkich Funduszu, które ustalono w oparciu o zasady uwzględniające następujące czynniki:
- agregację umów przeprowadzoną przez oddziały wojewódzkie,
- mechanizm wyrównania finansowego pomiędzy kasami chorych na 2003 r.
- wyniki rozliczeń międzykasowych oraz promes systemu kas chorych,
- międzyoddziałową migrację pacjentów wynikającą z różnych możliwości leczenia w placówkach klinicznych i instytutach w poszczególnych województwach.
Z uwagi na nadal występujące niedoskonałości stosowanej metody podziału środków finansowych między oddziały wojewódzkie, Fundusz prowadzi działania zmierzające do udoskonalenia istniejących sposobów alokacji środków. Nowe zasady podziału środków powinny zagregować takie elementy jak: liczba ubezpieczonych na danym terenie, skala migracji pacjentów oraz ewentualne różnice w wysokości kosztów utrzymania występujące pomiędzy poszczególny
mi regionami oraz stanowić podstawę przy ustalaniu planu finansowego funduszu na 2005 rok. Wyliczone w ten sposób nowe reguły alokacji środków pozwolą zminimalizować wady dotychczas stosowanej zasady. Kolejne podziały dodatkowych środków służą wyrównaniu dysproporcji w kosztach świadczeń zdrowotnych przypadających na 1 ubezpieczonego w oddziałach wojewódzkich. Dążeniem funduszu jest aby wszystkie regiony posiadające podobną liczbę jednostek o znaczeniu ogólnokrajowym miały porównywalny poziom ww. wskaźnika.Mając na uwadze powyższe, Fundusz zapewnia, że stawiane zarzuty o dyskryminacji województwa podlaskiego nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. W kwestii finansowania świadczeń w rodzaju psychiatrii i leczenia uzależnień Podlaski Wojewódzki OW NFZ pr
oponował świadczeniodawcom ilości i ceny wynikające z realizacji świadczeń w latach poprzednich, poziomu świadczonych usług oraz wysokości środków określonych w planie finansowym na rok 2004. Ilości i ceny zakontraktowanych na rok 2004 świadczeń w omawianym zakresie były wynikiem negocjacji, a podpisanie umowy wyrazem ich akceptacji przez obie strony. Należy zaznaczyć, że stawki za usługi, które zostały wynegocjowane przez świadczeniodawcę w postępowaniu konkursowym, kształtują się na podobnym poziomie, jak stawki wynegocjowane przez innych świadczenidoawców w obrębie województwa podlaskiego. Odnosząc się do kryteriów, leżących u podstaw określenia stawki za punkt rozliczeniowy w rodzaju psychiatria i leczenie uzależnień brano pod uwagę dotychczasową realizację kontraktu przez świadczeniodawcę oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na ten rodzaj świadczeń.Podlaski OW NFZ jest obecnie w trakcie prowadzenia analiz w zakresie zrealizowanych usług przez wszystkich świadczeniodawców z terenu objętego właściwością Oddziału. Ich efekty wpłyną ostatecznie na prowadzone renegocjacje ze świadczeniodawcami województwa podlaskiego, dając możliwość dostosowania kontraktu do struktury wykonania procedur medycznych w poszczególnych rodzajach świadczeń. Ponadto uzy
skanie pełnej sprawozdawczości za okres pierwszego półrocza pozwoli na podjęcie dalszych rozmów z podmiotami wymagającymi renegocjacji kontraktu.W świetle przytoczonych argumentów należy stwierdzić, że dotychczasowej sytuacji finansowej Podlaskiego OW NFZ nie można oceniać jako szczególnie niekorzystnej. Na tle innych oddziałów, kształtuje się na w wielu aspektach bardzo korzystnie, co stwarza możliwości zapewnienia ubezpieczonym świadczeń zdrowotnych powyższej średniego poziomu krajowego. Natomiast trudności w dziedzinie szeroko pojętej ochrony zdrowia wynikają w dużej mierze z ograniczonej, ściśle określonej wielkości środków pochodzących ze składek z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego.
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Rafał Niżankowski