Oświadczenie


Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, złożone na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):

Warszawa, dnia 6 czerwca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, które zostało złożone podczas 80 posiedzenia Senatu RP w dniu 28 kwietnia 2005 roku, w którym Pani Senator zwraca się o pilne podjęcie działań mających na celu uproszczenie procedur rozliczania środków na programy stypendialne w ramach działania 2.2. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uprzejmie informuję, co następuje.

Dla projektów w ramach działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", współfinansowanie z budżetu państwa zapewnia odpowiednio dla projektów typu I - około 30% - Minister Edukacji Narodowej i Sportu, projektów typu II - 25% - Minister Gospodarki i Pracy. Pozostała część jest finansowana ze środków prefinansowania lub ze środków własnych Samorządu Województwa, które podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem jeżeli Samorząd Województwa nie zapewni środków z prefinansowania musi zaangażować własne środki jako finansowanie pomostowe wkładu Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki z EFS przekazywane są do samorządów wojewódzkich na zasadzie refundacji.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom regionów w kwestii zmian dotyczących formy wypłaty stypendiów dla uczniów w ramach typu I stypendiów działania 2.2., na forum Grupy roboczej ds. oceny i wyboru projektów przy Komitecie Monitorującym ZPORR 27 kwietnia br. zostały sprecyzowane zapisy definiujące zaliczkową formę wypłaty stypendiów uczniom. Na posiedzeniu Komitetu Monitorującego ZPORR 12 maja br. poddano pod głosowanie zmianę polegającą na wprowadzeniu do Uzupełnienia Programu formy zaliczkowej i zmiana ta została zaaprobowana przez członków Komitetu. Forma zaliczkowa będzie funkcjonować obok form refundacji i form rzeczowej wypłaty stypendium. System zaliczkowy polegać będzie na przekazywaniu stypendium uczniowi w transzach. Wielkość transzy powinna odpowiadać miesięcznej wysokości stypendium. Wypłata kolejnej transzy będzie możliwa po rozliczeniu się przez ucznia (faktury, rachunki, inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków) z otrzymanych wcześniej środków. W przypadku nierozliczenia przez ucznia pierwszej i kolejnych transz stypendium, wypłata nie będzie kontynuowana, a kwota stypendium przyznana danemu uczniowi pomniejszona o wypłaconą transzę zostanie przyznana kolejnej osobie z listy rezerwowej (utworzonej przez beneficjenta w momencie naboru uczestników projektu).

Zastosowanie alternatywnego sposobu udzielania pomocy stypendialnej poprzez uruchomienie systemu zaliczkowego wypłacania stypendium pozwala na eliminację problemu braku środków po stronie stypendysty na zakupy związane z procesem kształcenia i jednocześnie kontrolę poprawności wydatkowania stypendium (wymóg rozliczenia kolejnych transz przyznanego stypendium fakturami/innymi dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków).

Ponadto, w związku z wprowadzeniem zaliczkowej formy wypłaty stypendium, zmianie ulegnie zapis dotyczący jednej z pozycji wydatków kwalifikowalnych, tj. "innych kosztów obligatoryjnie wymaganych przez szkołę" w Aneksie III UZPORR "Zasady kwalifikacji wydatków w ramach poszczególnych działań ZPORR". Zmiana ta została zaproponowana na forum Grupy roboczej ds. oceny i wyboru projektów przy Komitecie Monitorującym ZPORR 27 kwietnia br. i zaaprobowana przez członków Komitetu Monitorującego 12 maja br.

Zastosowanie nowego zapisu: "Inne koszty związane z pobieraniem nauki, określone przez Dyrektora szkoły, o ile Regulamin przyznawania stypendiów przewiduje taką pozycję wydatku. Wydatki te zostaną określone przez Dyrektora szkoły w formie zarządzenia". umożliwi rozszerzenie katalogu wydatków, które nie są wydatkami obligatoryjnymi, ale są nadal związane z udziałem w procesie dydaktycznym i wyrównywaniem szans edukacyjnych (do wydatków takich należy np. zakup multimedialnych pomocy naukowych, uczestnictwo w kursach językowych i innych zajęciach dodatkowych realizowanych przez szkołę). Pozwoli to również na indywidualne określenie przez każdą szkołę katalogu wydatków, które mogą być ponoszone przez uczniów w związku z pobieraniem nauki, dostosowanego do potrzeb uczniów danej szkoły.

Zasadniczo przy wnioskowaniu o dotację do samorządu wojewódzkiego beneficjenci załączają kopię faktur potwierdzających dokonanie płatności. Z uwagi jednak na bardzo duże ilości faktur w przypadku działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Instytucja Zarządzająca ZPORR podjęła decyzję o uproszczeniu procedur wnioskowania o środki w tym działaniu, dopuszczając możliwość składania przez beneficjentów zestawień faktur. Decyzję o tym czy beneficjenci mają składać kopię faktur, czy też zestawienie faktur leży w gestii Instytucji Wdrażającej, odpowiedzialnej za prawidłowe wdrożenie działania 2.2.

Natomiast beneficjenci ostateczni stypendyści działania 2.2 ZPORR archiwizują oryginały faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesione przez nich wydatki oraz z dowodami zapłaty, zaś beneficjent archiwizuje otrzymane kopie tych dokumentów. Kopie ww. dokumentów powinny zostać przekazane przez beneficjenta na każde żądanie Instytucji Wdrażającej.

Z poważaniem

MINISTER

GOSPODARKI I PRACY

Jacek Piechota


Oświadczenie