Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

 

Warszawa, dn. 12.01.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Henryka Stokłosy z dn. 17 grudnia 2003 roku w sprawie zapewnienia podstawowej opieki zdrowotnej w Wielkopolsce przesłanego pismem Marszałka Senatu znak: BPS/DSK-043-570/03 z dnia 22 grudnia 2003 roku przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Narodowy Fundusz Zdrowia w dniu 10 października 2003 r. ogłosił konkurs ofert na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych w roku 2004 w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Był to ważny krok na drodze do realizacji jednego z głównych założeń nowego systemu organizacji ochrony zdrowia - wykonywania i finansowania świadczeń zdrowotnych na podstawie jednolitych zasad w skali kraju.

W dniu 21 listopada 2003 r. upłynął ostateczny termin składania ofert przez świadczeniodawców. Wyniki pierwszego etapu postępowania konkursowego pokazały, że w niektórych województwach znaczna część świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, szczególnie lekarzy opieki podstawowej, nie przystąpiła do konkursu.

W związku z powyższym Narodowy Fundusz Zdrowia, w celu zapewnienia wszystkim ubezpieczonym pacjentom właściwego dostępu do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku, podjął działania zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w NFZ. W pierwszej kolejności Fundusz prowadził w ramach konkursu negocjacje w celu zawarcia umów z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej, którzy złożyli oferty, a następnie rozpoczął postępowanie uzupełniające w trybie rokowań. Warunki udziału w rokowaniach i zasady kontraktowania świadczeń pozostały niezmienione w stosunku do obowiązujących w konkursie zasad i warunków. Do rokowań zaproszeni zostali wszyscy świadczeniodawcy spełniający wymagania i dysponujący listą zadeklarowanych podopiecznych - także ci, którzy nie złożyli ofert w pierwszym etapie konkursu ofert.

Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r. poziom zabezpieczenia świadczeń z zakresu opieki podstawowej charakteryzował się dużym zróżnicowaniem w poszczególnych województwach, przy czym najbardziej niepokojąca sytuacja wystąpiła w województwach, które przystąpiły do Porozumienia Zielonogórskiego. Dodatkowo sytuację komplikowała zapowiedź zamknięcia gabinetów przez część lekarzy rodzinnych.

W związku z powyższym, zapewnienie pacjentom właściwego dostępu do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej stało się priorytetowym celem działań moich i Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Rozpoczęto rozmowy z przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, zrzeszającego świadczeniodawców protestujących przeciwko nowym zasadom kontraktowania opieki podstawowej, w celu uzgodnienia wspólnego stanowiska stron w odniesieniu m.in. do dwóch najistotniejszych spornych problemów: finansowania kosztów transportu medycznego oraz organizacji opieki całodobowej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

W dniu 6 stycznia 2004 r., w wyniku prowadzonych przeze mnie wielogodzinnych negocjacji, zawarto porozumienie, które jest podstawą rozpoczęcia udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców zrzeszonych w Porozumieniu Zielonogórskim. Dokonane ustalenia zmierzają w szczególności do odrębnego kontraktowania opieki lekarskiej w porze nocnej i w dni świąteczne.

W tym samym dniu Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął uchwałę nr 4/2004, która w § 1 ust. 1 otrzymała następujące brzmienie: "1. W przypadku przystąpienia świadczeniodawców reprezentowanych przez Porozumienie Zielonogórskie do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych w 2004 roku, Zarząd Funduszu, zgodnie z kompetencjami oraz zasadą równego traktowania świadczeniodawców uwzględni ustalenia dokonane pomiędzy Ministrem Zdrowia i przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, zawarte w porozumieniu z dnia 6 stycznia 2004 r."

Do dnia 27 stycznia 2004 r. plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia zostanie zmieniony w taki sposób, aby wyodrębnione z opieki podstawowej świadczenia znalazły pokrycie w środkach finansowych Funduszu.

W świetle zawartego porozumienia mam nadzieję, że dobra wola i zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron pozwoli na szybkie i skuteczne zakończenie procesu kontraktowania świadczeń. Za pierwszy, najważniejszy dla pacjentów efekt zawartego porozumienia uznaję ponowne otwarcie gabinetów lekarskich, czyli przywrócenie normalności w funkcjonowaniu podstawowej opieki zdrowotnej.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie