Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Sienkiewicz, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 28 października 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Krystynę Sienkiewicz na 46 posiedzeniu Senatu w dniu 9 października 2003 r., przekazaną przy piśmie znak: BPS/DSK-043-439/03 z dnia 15 października 2003 r., w sprawie opieki stomatologicznej, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Wykaz świadczeń stomatologicznych, który realizowany jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia w 2004 r. wynika z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie wykazu bezpłatnych dodatkowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa i materiałów stomatologicznych przysługujących dzieciom i młodzieży do ukończenia 18 roku życia oraz kobietom w ciąży i w okresie połogu, a także określenia rodzaju dokumentu potwierdzającego uprawnienia do tych świadczeń (Dz.U. Nr 115, poz. 1089) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie wykazu bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń (Dz.U. Nr 115, poz. 1088), wydanym na podstawie delegacji art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Ponadto, świadczenia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży realizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 lipca 2003 r. w sprawie zakresu świadczeń zdrowotnych, w szczególności badań przesiewowych, oraz okresów, w których te badania są przeprowadzane (Dz.U. Nr 139, poz. 1337) oraz z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.U. Nr 130, poz. 1196), wydanych na podstawie delegacji art. 50 ust. 5 ustawy.

Odnosząc się do poruszanego przez Panią Senator problemu zabezpieczenia protetycznego wyjaśniam, że zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem w sprawie wykazu bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń, leczenie protetyczne z zastosowaniem ruchomych częściowych i całkowitych protez akrylowych w szczęce i żuchwie przysługuje w ramach ubezpieczenia raz na 5 lat oraz odtworzenie funkcji żucia przez naprawę protez ruchomych częściowych i całkowitych w szczęce i żuchwie raz na 2 lata.

Ponadto pragnę poinformować, że finansowanie świadczeń z zakresu protetyki na 2004 rok, odbywa się w oparciu o ujednolicone na terenie całego kraju zasady kontraktowania. Zasady te opisane zostały w szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia od 1 stycznia 2004 roku, w rodzaju świadczeń zdrowotnych - leczenie stomatologiczne, dostępnych na stronach internetowych (www.nfz.gov.pl) wszystkich Oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Zgodnie z nimi, zasadą zabezpieczenia świadczeń protetycznych jest łączenie realizacji świadczeń ogólnostomatologicznych ze świadczeniami z zakresu protetyki (w wysokości minimum 20 tys. punktów przeznaczonych na realizację świadczeń protetycznych wraz z wykonawstwem laboratoryjnym). Jednocześnie, możliwe jest zawieranie kontraktów protetycznych z lekarzami posiadającymi specjalizację w tej dziedzinie. Świadczenia z zakresu protetyki rozliczane są punktowo, przy czym cena jednostkowa świadczenia protetycznego jest to iloczyn punktowej wartości danego rodzaju świadczenia zdrowotnego, ceny jednego punktu przyjętej dla leczenia ogólnostomatologicznego oraz wskaźnika korygującego - 1,3; postępowanie laboratoryjne oraz koszt materiałów wyliczone są w wartość punktową danej procedury.

W kwestii wnoszenia opłat za świadczenia stomatologiczne, informuję, iż w systemie ubezpieczenia zdrowotnego obowiązuje zasada współpłacenia ubezpieczonych za niektóre świadczenia medyczne. Świadczenia uznane za ponadstandardowe, określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 4 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych (Dz.U. Nr 62, poz. 575), wydanego na podstawie delegacji art. 47 ust. 4 ustawy do których należą m.in. świadczenia z zakresu stomatologii inne niż określone w wykazie podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych - finansowane są w całości przez ubezpieczonego ze środków własnych.

Jednocześnie wyjaśniam, że możliwość uzyskania w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, zaopatrzenia protetycznego - nie objętego wykazem stanowiącym załącznik do rozporządzenia określonego rodzaju (materiał lepszy gatunkowo) istnieje tylko i wyłącznie w przypadku wydania indywidualnej zgody przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie art. 148 cytowanej ustawy. Do indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego należą w szczególności sprawy dotyczące objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia prawa do świadczeń. Kompetencje do rozpatrywania indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, zostały przyznane do dnia 31grudnia 2003 roku - dyrektorom wojewódzkich oddziałów NFZ, zgodnie z uchwałą Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia nr 32/2003 z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie upoważnień dla dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ oraz zmianami do tej uchwały z dnia 9 czerwca 2003 roku (uchwała nr 113/2003 z dnia 9 czerwca).

Zgodnie z powyższym istnieje możliwość podjęcia indywidualnej decyzji w sprawie sfinansowania świadczenia zdrowotnego wymagającego zaopatrzenia protetycznego ponadstandardowego. Należy jednak pamiętać, że o sposobie rozpatrzenia sprawy decyduje aspekt finansowy oraz względy medyczne.

Odnosząc się do kwestionowanych przez Panią Senator zapisów cytowanego już rozporządzenia w sprawie wykazu bezpłatnych dodatkowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa i materiałów stomatologicznych przysługujących dzieciom i młodzieży do ukończenia 18 roku życia oraz kobietom w ciąży i w okresie połogu, a także określenia rodzaju dokumentu potwierdzającego uprawnienia do tych świadczeń, uprzejmie wyjaśniam, że obniżenie wieku dziecka, któremu przysługuje świadczenie zdrowotne w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego - typu lakowanie zębów i leczenie ortodontyczne, jak też uwzględnienie określonych świadczeń stomatologicznych dla kobiet w ciąży i w okresie połogu, podyktowane było względami medycznymi w oparciu o opinię konsultantów krajowych z dziedziny stomatologii.

Odnosząc się do problemu dostępności do świadczeń stomatologicznych, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.) ubezpieczony, w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego, ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej opartej na dowodach naukowych i praktyki medycznej, w ramach posiadanych przez Fundusz środków finansowych. Środki finansowe przeznaczane na zabezpieczenie ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia dostępności do wszystkich rodzajów świadczeń zdrowotnych, w tym również świadczeń stomatologicznych pochodzą wyłącznie ze składki na ubezpieczenie zdrowotne będącej pochodną od wynagrodzenia ubezpieczonych. Należy więc zdawać sobie sprawę z istniejących ograniczeń finansowych, wynikających z określonego przychodu NFZ, który stanowi o możliwościach finansowania świadczeń zdrowotnych, w tym świadczeń stomatologicznych. Pragnę podkreślić, że zarówno Minister Zdrowia jak i Fundusz nie ma wpływu na wysokość tych środków. Przeznaczenie w planie finansowym Funduszu większych środków finansowych na leczenie stomatologiczne mogłoby odbyć się wyłącznie drogą przesunięcia środków przeznaczonych na finansowanie innych rodzajów świadczeń np. szpitalnictwa, podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistki ambulatoryjnej i innych.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie